1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773950 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Intressant detta, många spelare har höjt sig rejält från förra säsongen om man ser till poängskörden.

JÄMFÖRELSE AV POÄNG MELLAN SÄSONGEN 14/15 OCH 15/16
Pathrik Westerholm 14/15: 13p på 54 matcher
Pathrik Westerholm 15/16: 14p på 18 matcher(!)

Oskar Lindblom 14/15: 15p på 37 matcher
Oskar Lindblom 15/16: 15p på 18 matcher(!)

Sondre Olden 14/15: 2p på 20 matcher
Sondre Olden 15/16: 6p på 9 matcher

Lukas Kilström 14/15: 6p på 50 matcher
Lukas Kilström 15/16: 6p på 17 matcher

EFTER X SPELADE MATCHER DENNA SÄSONG
Anton Rödin 14/15: 11 p efter 18 matcher
Anton Rödin 15/16: 24 p efter 18 matcher

Greg Scott 14/15: 16 p efter 18 matcher
Greg Scott 15/16: 21 p efter 18 matcher

Anssi Salmela 14/15: 7p efter 15 matcher
Anssi Salmela 15/16: 11p efter 15 matcher

Dessa tre herrar går mot sina bästa år i SHL, om poängen fortsätter att rulla in i samma takt.

Sv: Malmö Redhawks - Brynäs IF 14/11-15
{7225}: Samma sak med Porseland och Lindblom. Minns att några till och med ville att Lindblom skulle vara extraspelare. Nu levererar han ju massvis med poäng, blir bättre och bättre för varje match. Samma sak med Porseland, han har steppat upp rejält från starten.
Rödin däremot har varit väldigt blek den senaste tiden, har inte hänt så speciellt mycket för honom. Nästa vecka är Vrana tillbaka, då har vi två förstakedjor!!
Westerholm och Nörstebö lär ju vara påväg tillbaka de med.
Sedan kanske Enterfeldt är tillbaka snart?
Mycket positivt just nu. Nu gävlar kör vi!

Saxat från Modos bok;
#1710305 · Cyklob · 4 minuter sedan

J F K: Vi hade i alla fall garanterat tagit poäng med en normal målvakt. Men det är bara bryta ihop och komma igen. Tyvärr lär det ju ej hända något med målvakts sidan tills på Måndag.

Användarnamnet passar ju till kommentaren iallafall...Troll? Hoppas verkligen det.
Enligt Cyklob så hade matchen slutat 0-0 om dom haft "en normal målvakt" idag..För jag menar, Modo gjorde ju inget mål själva så alla 5 baklängesmål måste varit tavlor.

Två månader i rad för Brynäs stjärnor!

MÅNADENS STJÄRNOR 2015/2016
September Anton Rödin Brynäs
Oktober Greg Scott Brynäs

Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 29/10-15
SWEATT: Måste säga att vi har ett allt tydligare kapital i Sondre Olden. Går från klarhet till klarhet. Hoppas han håller sig hel och frisk framöver.

Sv: Brynäs IF - MoDo Hockey 29/10-15
{7510}: Känns som vi ska tacka domarna ikväll då den urusla insatsen från dem verkligen fått laget att tända till ;)

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 24/10-15
Carl Lejonkräk: Tydligen hade Modo en väldig otur den matchen också. Egentligen har de ett väldigt bra lag.

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 24/10-15
Chris11: Avslutningen bäst!

"En annan som var glad att vara på is var Sebastian Enterfeldt. Nu kunde han träna med puck och klubba också.

– Det är ovant att skjuta och det är lite stelt och konstigt. Men det känns helt okej och det finns ju ett hopp nu i alla fall att komma tillbaka, sa Enterfelt som snart varit borta ett år.

Men än är det såklart en bit kvar innan en comeback är aktuell."

Sv: Brynäs IF - Karlskrona HK 17/10-15
Brynäsgubbe: Modo fick stryk. Måste varit otur. Igen.

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 15/10-15
Kul för Modo att bara förlora med uddamålet när vi gör säsongens sämsta match.

honken21: Jag är rädd att börja med det där snacket. Året efter guldet låg vi först efter 13 omgångar om jag inte minns fel. Senare samma år var vi på vippen att jagas ikapp av AIK och missa slutspel.

En bra start på säsongen garanterar verkligen INGET. Håll fortfarande förväntningarna låga tills vi ser att det här laget kan prestera under en längre tid. Har Brynäs en hög placering efter 20-25 matcher finns det all anledning att bli förväntansfull.

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 10/10-15
modomille: "Visst vi har ett bättre lag än er egentligen"

Haha. Er självbild blir bara mer och mer patetisk för varje år som går. Ni borde lära er att man oftast kommer längst på ödmjukhet, vilket jag hoppas vi brynäsare visar när det går bra för oss just nu (undantag Jesse och kanske några fler).

Clarence: När är du INTE orolig?
Att efter en sån här match lyckas hitta nåt svartmålande scenario är ju bara för underbart i sin tragikomik.
HS egen solstråle har analyserat matchen.... 😩

munkas: Att säga att ungdomarna inte tagit kliv till i år är nog lite för tidigt att säga än, de tar ju kliven medans de spelar och inte när de är ute och springer på sommaren. Silvferberg var ju inte så bra i inledningen av 11/12-säsongen men blev ju rätt ok ändå till slut 😉

Vilken jävla match av grabbarna!!! Fantastiskt med tre rättvisa pinnar!

Känslan när dottern sover på ens bröst iklädd Brynäs-body
Och sambo kommer m öl o 2 åringen bär chipsen iklädd matchtröja
NU GÄVLAR KÖR VI!

Powerfade: Det bästa är att väl att krossa Luleå och ta 3 poäng räcker gott för mig! :-)

Honken: Bästa är väl att inte lägga någon som helst energi på Swetten utan fokusera på egna laget istället!?

41 (!) matcher för tacklingen på Silfverberg. Där snackar vi att ta i med hårdhandskarna. SHL borde verkligen ta efter detta.

Rögle BK - Brynäs IF 3/10-15
Imorgon är jag på plats i Lindab Arena, som jag har längtat😃

Tips: 2-4

Mål: Scott, Zanetti, Rödin och Ollas

Suck, jag blir bara så jävla förbannad på nötter som Karalahti som bara måste orsaka andra spelare skada. De säger att de inte vill skada, men ändå det sker gång på gång. Varför kan de inte bara ge fan i att dela ut sådana tacklingar och istället lära sig att läsa spelet bättre. Nu blir Vrána borta i närmare två månader för att lagen fortsätter värva dessa psykopater till spelare. Och det känns så typiskt att denna instabila människa ska få komma tillbaka mot just oss.

Varför kan vi inte bara få spela ren och fartfylld hockey i fred utan att dessa idioter förstör för oss. Så otroligt frustrerande.

Gundersons dreamteam är typ Brynäs.

bloggar.expressen.se/ek/2015/09/gundersons-dromfemma/

Pettisbif: håller med. Fast älskar vår speaker, han är den bästa i hela SHL vill jag påstå. Bra tryck i rösten och just han passar perfekt! Älska Kent Larsson!!

Sv: Brynäs IF-Malmö Redhawks den 17/9-15, PREMIÄR!!!!!!!!
Kändes som om att det var 7000 på plats, blev stundtals riktigt jävla bra tryck!

Skönt med 3 Poäng!

Nu gävlar kör vi boys!!!!

Sv: Brynäs IF-Malmö Redhawks den 17/9-15, PREMIÄR!!!!!!!!
bifhjärta: Salmela har sex skott på mål varav ett i. Oerhört viktigt att ha en sån back i laget.

70 Rodrigues: det är väl skitbra att andra lags SPELARE anser att Gavlerinken är sämst! De ska inte vara önskvärda hos oss överhuvudtaget.

Hade däremot BESÖKARE tyckt samma sak hade det varit ett problem.

Imorgon kommer Salmela woooow!

Dalrt: Det är faktiskt sjukt, totalt oförsvarbart, att Brynäs inte gjort videointervjuer med varken Johnson eller Zanetti.

Honken: Jag tror många som tippar stirrar sig blinda på namnen i laget. Det finns så mycket mer att ta hänsyn till. Spelsystem, sammanhållning, arbetsmoral, självbild, självförtroende och fler faktorer därtill. 

Vi har inte ett topplag till namn sett, men jag tror att Bulans spelsystem och spelidé kommer ta oss högre än experternas tips. 

En sak till värt att notera: titta i den interna poängligan för försäsongen. På de åtta första placeringarna ligger fem nyförvärv. Lite fingertoppskänsla av Bengtzén. Hade dessutom Salmela lirat försäsong hade han legat högt han också.

Fint jobbat, BZ. 

Tänk vilken otrolig skillnad det skulle bli om Ollas och Bertilsson är i form och HÅLLER hela säsongen... Men det känns tyvärr som ett stort "om"!

Sv: Imorgon presenteras ett nyförvärv!

För att sammanfatta: Nu har vi (förhoppningsvis) en ny mini-Gunde i Pudas (hans rörelse på blå påminner mycket om Ryan), och en kanon i Salmela. 

Och "experterna" tippar oss så långt ner som 13e. Vad är det jag missar i deras tankebanor? För jag tror Brynäs blir jobbiga som fan att möta. Namn som jag anser tunga i vårt lag:

Rödin, Scott, Johnson, Vrána, Ollas, Salmela. Alla fantastiska spelare som kan prestera på topp i SHL, om allt går vägen. 

Sedan flera bubblare i Lindblom, Westerholmarna, Brodecki, Sandström, Pudas... Det svämmar över med talang i Brynäs om jag får säga det själv. 

Zappaholic: Haha nu blir väl till och med Ellis nöjd och tyst ett slag.
Ett starkt Brynäs blev nu ännu starkare. Kommer bli en oerhört svår nöt att knäcka

ellis: Har inte alla kända spelare varit okända någon gång? Vem hade hört talas om Greg Scott när Brynäs värvade honom?

Redigerad kommentar

Fick precis svar från BZ på mitt mejl!

Så här skrev jag: Undrar hur det går med den backen som skulle in i.o.m att du sa att det förmodligen skulle vara klart om 2 veckor och dom har gått nu?

mvh Forsberg

BZ svarar: Nära nu....

👍🏻

Bellman 6,0: Ollas!!! Fan va kul

modomille: Som vanligt är Modo dåliga.

Powerfade: Nu har vi spelat mot allsvensk klass i tre matcher....

Brynäsgubbe: Måste jobbas bredare och bättre från klubborganisationen, speciellt mot presumtiva sponsorer, för att skapa förutsättningar för en bättre ekonomi än den det alltid hänvisas till som ursäkt för att man inte kan konkurrera kring de bästa spelarköpen. Håller inte att bara skylla på den bristande publiktillströmningen hela tiden. Folk går på matcherna om de känner att de har ett vinnande, bra lag att se. Gäller även i Gävle.

BRYNÄS4EVER NR1: Är du säker? För fansen i Gävle verkar då inte ha några vidare mål, isåfall hade de gått på matcher så Brynäs haft pengar att köpa bra spelare.

Johan Alcén
Tycker han är värd en tråd våran fantastiska hemvändare. Gillar starkt att han poängterar att han är så stolt över att vara tillbaka i den finaste tröjan. Det är sådana spelare vi fans inte kan annat än älska och just jag är extra svag för sådana.

Fan va go han är Johan!

KulaShaker: Hur i helvete kan en Homo Sapiens med minsta koll på ishockey och SHL, ranka Rögle före Brynäs????

Där gick en hel del respekt upp i rök...

Deutsch skrev till en början bara ett tryout-kontrakt i KHL, men nu har han fått ett som sträcker sig säsongen ut. Grattis!

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT
Såhär spelar lagen ikväll.

Lag Svart

Målvakt
25 Anders Lindbäck

Första femman
15 Simon Bertilsson
64 Jonathan Pudas
96 Oskar Lindblom
41 Greg Scott
18 Anton Rödin

Andra femman
Jörgen Sundqvist
5 Lukas Kilström
31 Daniel Mannberg
17 Pathrik Westerholm
7 Ponthus Westerholm

Tredje femman
9 Niclas Andersén
3 Christian Djoos
91 Linus Ölund
19 Calle Järnkrok
28 Elias Lindholm

Lag Vit

Målvakter
1 Felix Sandström
29 Bernhard Starkbaum

Första femman
8 Mathias Porseland
10 Mattias Nörstebö
32 Nick Johnson
12 Petr Vrána
11 Jesper Ollas

Andra femman
23 Lucas Carlsson
51 Marc Zanetti
20 Adam Brodecki
44 Jakob Blomqvist
60 Jens Lööke

Tredje femman
24 Philip Alftberg
14 Mattias Ekholm
21 Hampus Eriksson
22 Johan Larsson
33 Jakob Silfverberg

Domare: Patrik Sjöberg & Micke Nord
Linjemän: Daniel Persson & Tobias Haster

Redigerad kommentar

Rödin blir kapten!!!

Zappaholic: Ja, gästande fans som JFK är alltid välkomna.
Håller god ton men har alltid fel. Hellre det än att dom har rätt men är otrevliga... 👊😉

ellis: Osten är kanske den sportchef/tränare som genom åren gapat värst. Jag kan förstå att man har lite mardrömmar om honom... Han är inte rumsren enligt de jag känner som spelat i shl...

Huge: Det är ju troligtvis ingen slump att du är den första att ta chansen att vara spydig och ironisk mot någon, så jo, jag förstår din ironi, men jag och många andra är rätt trött på att du enbart verkar sitta här av ett syfte, nämligen att alltid vara den som säger tvärtom vad majoriteten gör.

Du måste ha ett otroligt stort behov av att stå i centrum? Att synas och höras?

Anledningen att jag skriver det är att jag hr otroligt svårt för folk som alltid har sin egen spotlight med sig i bakfickan, utifall någon mot förmodan skulle råka få mer uppmärksamet för en sekund.

Nu va min fråga om några av de jag kallar brynäsvänner, ville dela med sig av hur dom ser på vårt lags styrka kommande säsong, och spekulera kring det. Jag hade inte för avsikt att väcka en diskussion som du skulle se som ytterligare en möjlighet att få lite tid i rampljuset.

Så, har du något vettigt att komma med, eller är allt som vanligt?

ellis: Och du tillhör skrået som söker hitta fel/begränsningar i ditt eget lag. Sådär lite lagom magsurt... 

Ta en öl vettja. Slappna av lite. Lagen placerar sig inte utifrån vad de värvat utan efter hur de presterar på isen.

Modo har värvat intressant, där håller jag med dig.

Redigerad kommentar

J F K: Och om vi nu jämför vår trupp förra säsongen med årets så måste väl Ollas betraktas som en jätteförstärkning och ett nyförvärv, eller hur menar du?

"Sedan lär ni åka på andra skador, även om Odlas kanske klarar sig. Enterfeldt, bertillsson osv..."

Så vi ska börja räkna med potentialla och hypotetiska skador nu också, när vi ska jämföra trupperna på papperet?
Isf kan jag ju lika gärna hävda att alla andra lags stjärnor också kommer att åka på skador, och därför ska rankas ner vad gäller slagkraft.

"Ska vi inte räkna hela Ahnelöv i och med att han bara spelade tre fjärdedelar av säsongen."

Du får räkna hur du vill.
Poängen är att Ollas spelade 3 matcher och i princip är ett nyförvärv den här säsongen. Han var dessutom landslagsmässig innan skadan och borde därför betraktas som ett mkt bra nyförvärv.
Att jämställa det med Ahnelöv som spelade 3/4 av säsongen känns inte seriöst, om vi nu ska jämföra hur mkt deras resp frånvaro måste ha påverkat slagkraften i resp lag.

Skrubben: Håller med. Vi får tillbaka Sunken, Enterfeldt och Ollas. I princip 3 nyförvärv där den sistnämnde höll landslagsklass innan skadan.
Vi har 3 intressanta centrar i Scott, Enterfeldt och Westerholm och väntar på en fjärde.
Tvillingarna plus Lindblom/Lööke bör ha tagit kliv framåt.
Olden är en joker.

Pudas, Porseland, Zanetti och en ny back ersätter flyktade Andersén, Djoos och Eklund. Känns helt Ok, iaf inte som en klar försvagning.
Anderséns roll är om inte överskattad så iaf rätt så överdriven.
Får vi in en ny stabil pjäs som kan hålla lite rent runt kassen så blir tappet förmodligen inte så stort som många befarat.

Som du säger: överlag känns det som ett intressant och slagkraftigt lag som kommer att göra livet surt för jävligt många lag och inte minst för Sanny Lindström och Petter Rönnquist....