1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774033 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Soooolklar tripping

Blå grottan: Problemet var väl att en mycket ung Djoos orättvist framställdes som direkta ersättaren för Gunderson. I det läget helt orealistiskt. För tidigt. Och då började Brynäskonsumenterna genast dra upp hur dålig han var. D v s man hade förhoppningar om en helt ny Gunderson - fast han egentligen var mycket bra för sin ålder - som spel i NHL och Schweiz senare visade.
Förmodligen var det samma personer som gnällde på Djoos före NHL som gnällde på Markus Björk och på Pudas när dom spelade i Brynäs.

Jaja, anger Larry avslutade bättre än han började men fan va svårt det ska va o vinna i Slaka. Får väl fira en poäng med helgmålsgroggen. Ha en fin lördagkväll kamrater…..

Petrov: kan förstå att man har någon dag ibland där det inte funkar riktigt, måste ju komma ihåg att Claras 2 senaste Brynäs matcherna har han presterat på topp med 97% och 94%.

Ändå härligt med 12 raka matcher med poäng.

den var rätt solklar, väldigt avgörande läge också
Uppladdat:

500x0-hc0gl6bxuaeindz.jpg

Nu har de bytt nivå. Efter att ha tagit tre väldigt petiga utvisningar släpper de när Axel A får klubban slagen hur händerna. Mitt framför näbben på Sjöqvist. Ett tilltag som varit utvisning VARJE gång denna säsong.

Huge: Här är min åsikt: du är jävligt tröttsam. Jag har dessutom mångårig erfarenhet av att befinna mig på internet i allehanda forum. Således bör jag ses som yrkesman.

Degenerate: Du är i Brynäsboken och muckar gräl, vad hade du förväntat dig för utfall?

Källgren,bellows och norlinder grymma!

Zappaholic: Komiskt att de släpper slashingen på Bertilsson när han kom i bra läge. En väldigt tydlig utvisning.

Det här med hemmadomare skulle man ju vilja testa

Domarnivån är riktigt illa ikväll....

Jugge: Ja, dom verkar ha det roligt i HA. Här är några highlights:

Oskarshamn - Modo 8-0
Modo - Västerås 1-4
Modo - Troja 1-4
Nybro - Modo 2-0
Troja - Modo 4-3 SO
Nybro - Modo 3-2
Oskarshamn - Modo 3-0
Troja - Modo 3-0
Vimmerby - Modo 4-3 OT
Modo - Almtuna 1-3

Med en sån samling av resultat bör man ha förbrukat sin möjlighet att någonsin försöka trolla ett annat lag. Jag brukar försöka att inte hacka på nån som har det jobbigt, men det har varit för många modoitclowner härinne genom åren.

BIF Kungen: Vi är 47 omgångar in i serien. Hur många riktigt bra matcher har Kempny gjort, kanske 5?

Känns oundvikligt att han och Witkowski lämnar om man ska ha in några nya backar. De andra blir ju kvar.

Cardigan Daffipoff: å.där råkar #24 tappa hjälmen igen

#33: "He ä grinit i Lule😉"

Nog är det lite roligt att höra publiken skandera "Filmare! Filmare""

It takes one to know one som man säger...

Topp 6… poäng i tio raka. Spelidé och lagbygge som till slut sitter ihop. Chanserna att hålla sig kvar på direktplats ser bra ut. Nu behöver vi få tillbaka lite av förra årets kvalité på spelvändningarna.
(Kan vara att spelstilen nu gör att det är lite mer syra i benen när vi väl kommer till de lägena. Förra säsongen fler svepande passningar, vilka försiggåtts av några snabba frigörande passningar, som togs emot på offensiv blå. Nu börjar vändningarna oftare efter långa sessioner med grovjobb och längre ned).

Forsberg 1978: VI ÄR TOPP 6 BOYS

Forsberg 1978: Vi mal ner dom och Källgren felfri ikväll.
Ruskigt stark insats! Nu släpper vi inte slutspelsplatsen.

OCH HUR ÄR DET INTE EN UTVISNING?
Vad är det som händer egentligen?

Bratwursten : ”Även fast i princip alla ”stjärnor” har kontrakt till nästa säsong så tycker jag vi behöver förstärka till första eller andrakedjan med någon i rätt ålder. Gärna någon som är bekväm att spela både center och forward.”

Den rollen känns ju som vikt för Järnkrok och han skulle självklart fortfarande vara en absolut toppspelare på SHL nivå.

Nästa är ser förhoppningsvis centersidan ut på följande sätt:

- Järnkrok
- Larsson
- Bäckis
- Ölund

Alternativt slänga ut Öla på en kant i 4:e och köra något yngre och lovande där som Hillström.

Erat: Tänk om ingen reagerade när Brynäs följer upp en fantastisk säsong med en tragisk säsongsinledning när ännu en stjärna från NHL vänt hem. När Brynäs dessutom själva satt målet topp 6 för säsongen.

Brynäs herrlag med ledning fick känna på pressen från alla håll och kom ut starkare ur det. Det ger vår klubbdirektör andrum att fortsätta stärka föreningens verksamhet utanför herrlaget. Jag är glad för Brynäs skull men jag ångrar inte ett ord av kritiken jag gav under hösten.

Jugge: "Utöver Claras målvaktsspel så var Kinnvalls kyliga straffar kvällens behållning. Det är dags att fimpa Silfverberg på straffarna fortsättningsvis. Killen är helt sönderläst där och verkar ha tappat allt självförtroende just på straffarna."

Håller med men vi måste trots allt nämna Trivigno som ger alltid sin yttersta. En kämpe utan dess like.

Neophyt: Claras svenska helt i klass med dagens match-prestation, imponerande 🇩🇪

Claras bästa match för säsongen? Han var helt grym idag!

Erat: Vi verkar just nu (äntligen) ha två målvakter som ger oss chansen även när offensiven sviker, viktigt!!

Jannes 22: Mycket. På 90-talet gick det att lägga den mellan benen. Kul att vi inte provade det 15 ggr idag. Bra gjort av Kinnvall x 2

Pissmatch men poängen är vi värda retroaktivt för de gånger vi blivit rånade tidigare.

Bengt Ramen: Ganska meningslöst att bara glo på den typen av siffror när det gäller målvakter, så mycket annat som också spelar in.
Chrona har dessutom bättre siffror än Ludvig Persson innan han anslöt om man trots allt bara ska glo på stats.

Astral :
Skämta inte, efter match 4 - 99, är det här den mest utomjordiska upplevelsen Jah varit med om...

Tycker synd om
Källgren. Älskar känslorna efter varje tagen straff.

Bengt Ramen: Har ett vagt minne av att nåt lag valde en motståndare (kommer inte ihåg vilken) våren 2012, och man gick då i TV över till Scandinavium där publiken som satt kvar då jublade för det valet innebar att Frölunda fick drömmotståndaren Brynäs. 🙂

Tigerhjärta: Kopacka, Kempny, Bertil, Scott, Witkowski och Vesel är väl de med utgående kontrakt? Och så Bäckis då som har ett optionsår.

Sen lär Clara försvinna till AHL. LP hoppas jag vi får behålla en säsong till.

Kopacka tycker jag ska ersättas med någon som kan spela längre ned och göra det bra i BP. Håller inte att köra Silfver & Larsson i BP över tid. Offensiva forwards har vi så det räcker och blir över. Ölund skulle kunna ta hans plats och så tar vi in en ny center (Järnkrok t.ex.) istället.

Kempny och Bertil borde ersättas med 2 andra (jag älskar Bertil men skadedrabbad). Kempny vill jag vi "ersätter" med någon av våra Brynäsare "over there". Alla vet vilka som åsyftas.

Scott hoppas jag inte får förlängt. Älskar karln men det är dags att släppa fram yngre spelare som gör det (minst) lika bra. Hoppas han lägger av och får en fin hyllning.

Witkowski gillar jag. Men jag är inte så säker på att man ska förlänga med honom. Spelar väl på "artistkontrakt" dessutom så lär inte vara redo till säsongsstart.

Vesel... jag gillar Vesel. Som back framförallt. Gillar att han är lite "gubben i lådan" och kan spela där det behövs. Han var ju under en period vår bästa back(!) till och med. Men även här ser jag ju att man skulle föryngra helst. Men det är ju lättare sagt än gjort om inte de "yngre" är redo.

AJF borde man så klart försöka göra sig av med. Där håller jag med. Men jag räknar ju in honom fram till att något annat kommer fram.

Sen vet jag inte om man ska räkna med Djoos eller inte. Har ju inte sagts så mycket om skadans längd mer än "säsongen ut". Så jag räknar in honom tillsvidare. Annars ersätter man ju honom med en spelskicklig back också.

Tycker Scott gjort en match som gör att man känner igen hur han brukar vara dem senaste 4 åren faktiskt.

Källgren har verkligen växlat upp. Grymt kul att se.

Farsang: Han är värd en kasse idag.

Störde mig lite på att Söderström klagade lite på andra utvisningen och sa typ "Hellberg kan inte påverka att hans ben är långa" men är ju klubban som skjuts fram direkt över Bellows skridskor
Uppladdat:

500x0-hellberg.png

Ändå skönt att höra att Silfverberg håller med oss soffcoacher att hans poängproduktion är bättre men att han inte är med lika mycket och är lika ”aktiv” i spelet som han var förra året.

Eller som vi säger, lika dominant!

Tror han kommer köra stenhårt i sommar för att hitta tillbaka till föregående säsongs individuella dominans💪🏼

Markan han har sett stabil ut ikväll.

Svensson_62: Precis. Att ha ett bra kontaktnät och att lita på rätt kontakter är väldigt viktigt i yrket. Det fanns säkerligen andra SHL-sportchefer som också blev rekommenderade D’Astous men som inte agerade. Bra gjort av Alcén.

Bratwursten : Tycker ändå man bör hylla Alcén för värvningen av D’Astous. Att han fanns kvar på marknaden när Brynäs blev SHL-klara betyder att ingen SHL-klubb högg tidigt. Många tyckare körde med det puckade argumentet att D’Astous säkert skulle floppa i SHL eftersom en annan toppback från Liiga (Gregiore) hade misslyckats i Rögle. Bra fingertoppskänsla av Alcén, blir lite väl negativt om man använder ord som lyckoträff.

xxx BIF xxx: Är det sakligt att tycka att sportchefen har gjort ett kanonjobb när laget har gått från etta till mitten av tabellen? Var det sakligt att tycka att sportchefen hade byggt ihop en kanontrupp när laget degraderades? Är det sakligt att tycka att sportchefen gör ett kanonjobb oavsett hur laget presterar på isen?

munkas: Kan inte Vessel hoppa in?

xxx BIF xxx: Varför är statistik bara relevant än det är positivt för Brynäs? För ingen av de som menar att detta är ett bra lagbygge accepterar ju faktan att målvaktssidan är alldeles för dålig?

Sammantaget är Brynäs ett mittenlag. Det finns mycket som kan bli bättre. Det är fakta.

Naturligtvis är bristen på spelskicklighet en av lagets svagheter i relation till förra säsongen. Målvaktssidan är en annan.

Ja, andra lag kan ha blivit bättre, men Brynäs är inte på närheten av att vara på samma nivå som förra säsongen. Det finns knappast 6 lag i dagens SHL som hade vunnit serien förra säsongen, det finns noll objektivt belägg för att serien skulle ha blivit så mycket bättre på så kort tid.

xxx BIF xxx: Jag förstår faktiskt inte varför det är smutskastning att lyfta sådant som de allra flesta redan har konstaterat – inklusive poddarna du själv hänvisar till (möjligen med undantag för Nedsläpp Brynäs, som ofta är väldigt försiktiga med kritik mot Brynäs). Både backsidan och målvaktssidan pekas ju återkommande ut som våra akilleshälar.

Om man tar Peja som exempel så handlar det om saklig kritik. Att enskilda personer går över gränsen med personliga påhopp eller olämpliga uttryck mot Alcen är en helt annan sak och måste tydligt skiljas från just saklig granskning.

Det är svårt att hävda att Alcéns avvaktande agerande på spelarmarknaden gällande den sista backen – som i slutändan ledde till värvningen av Witskowski – var särskilt lyckat, vare sig ekonomiskt eller sportsligt.

Alcén kommer ta lärdom av det här, och Witkowski kommer ersättas med en mer spelskicklig back. Och det säger väl allt.

Svensson_62: Om jag skulle göra en nyinspelning av The Shining skulle den utspela sig på ett ödsligt beläget hotell vid Kungsberget. Jack Torrance skulle då istället ha plitat en hel bok full med: ”Alcen borde ha byggt färdigt laget innan säsongen börjar”gång på gång på gång innan han gick fullständig bananas och full bärsärkagång.
🙂

Hallam har ju aldrig gjort något bra med landslaget.

Forsberg 1978: Bellows ett år till är klart

Erat: Vi ser fram mot 19/2 med brynäsmatch igen👍

Peja: Gustavsson har aldrig varit bra i 3 kronor. Med tanke på dagens insats, där han blir vida överglänst av Clara, så hoppas jag att han är förpassad till läktaren resten av turneringen.

Forsberg 1978: Hedman får fan open-ice-proppa Larkin