1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774516 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Lulessss: Här är EP-profilen. En mycket stor målvakt.

Lirarn77:
Vesel och Kelleher spelar tydligen ihop ihop tre mot tre
så det är väl iaf en positiv nyhet.

spolaisen: Brynäs brukar framhäva att Rödin är bäst allround-tränad i laget när den frågan kommer upp.

{10375}: Att lyckas få in en puck med 47 sekunder kvar kan ju knappast anses som oproblematiskt.

{10375}: ” Vi har väl ganska mycket mer erfarenhet av att det går just åt helvete i slutspel (de få tillfällen vi varit med). Lägg därtill att vi har en sportchef som gör allt i sin makt för att göra det så rörigt som möjligt.”

YES! verkligen vi har så mycket mer erfarenhet att det går åt helvete än DIF SÖDERTÄLJE BJÖRKLÖVEN AIK…

Vi har åkt ur den högsta serien EN gång EN gång, det tåls att upprepas, annars har vi spelat i den högsta ligan i mer än FEMTIO år…

Hur många gånger har DIF Södertälje Björklöven AIK Modo Timrå Malmö Örebro Leksand OSV (listan är lång) misslyckats och åkt ur den högsta serien?
Hur många gånger har dessa lag misslyckats att gå upp till den hösta serien?

Så Brynäs har så mycket mer erfarenhet att det går åt helvete i ett slutspel mycket mer än alla dessa lag!!!

Jag hoppas du förstår hur imbecillt ditt resonemang är…

Samsung: "det är inte mycket som kommer ut längre"

Det är nog mest på gott för som det var förra säs. och även den innan ska det inte vara.
Att man går ut och "grinar" över interna saker i Aftonbladet hör inte till.
Lika med dom "anonyma tips" som också läckte ut.
Skönt att dom verkar ha täppt till den käften. :D

Haha helvete vilket byte av kinnvall

Semic: Ja, spolade tillbaka och det är Tingsrydsspelaren som sätter upp den på sin lagkamrat, jösses…

Berge: Ska jag nyansera ditt inlägg? Skitsamma, jag försöker i alla fall.

Vårt forum var väldigt positivt ifjol under långa stunder. Vi hade till skillnad från er inte samma favoritskap. Det var Djurgården som var favoriter och "måste" gå upp med suba fallskärmsmiljoner i bagaget. Vi hade två säsonger innan balanserat på gränsen till att få kvala nedåt med tre olika tränare under samma säsong, så att vi kom underifrån gjorde nog att vi hade lägre förväntningar och krav än era supportrar.

Sedan spelade vi om jag får skryta en bättre hockey än er under hösten. Spelet satt ihop bättre defensivt och vi hade dessutom ett lag där tredje- och fjärdekedjan hade tydliga och väl fungerande roller. Där tycker jag att ert försvarsspel över hela banan är klart sämre än vårt och er tredje- och fjärdekedja inte var lika tydliga som våra.
Däremot har ni mycket högre spets i sådana som Kopacka, Rödin osv. Jag tycker också att Clara varit bättre än Gudlevski.

Men, när Woods och Dickinson gick sönder runt jul så höll vi på att tappa vårt 14-poängsförsprång (vi snackar om våra två bästa forward). Då var det verkligen inte guld och gröna skogar i forumet. Gnället dök upp och vi hade minsann bara tur som hade haft vår 16 matcher långa vinst-streak. Vi hade värvat för många nya med Vela, Brickley och Niederbach. Vi hade för dålig moral så i motgång så vek vi ned oss osv. Det fanns snack om missnöje i spelarleden...

Kort sagt så är forumet bara en spegelbild av de senaste insatserna och samhället i stort. Det finns ett gäng som i grunden försöker se allt positivt, en del som alltid kommer vara negativa och en stor hop i mitten som byter sida lite beroende på hur de senaste matcherna sett ut.

Själv försöker jag vara positiv. Det blir inte bättre av att onyanserat gnälla.
Dessutom sitter ni i en positon som de 13 andra lagens supportrar avundas.

J-S: Tycker lite synd om Grewe som gång på gång "råkar" tackla folk i huvudet och/eller bakifrån så pass fult att han blir avstängd 4 gånger på en säsong (än så länge). Samt att han "råkar" slåss så pass mycket att han får 3 matchers avstängning.

Det är SÅ himla synd om honom att han har sån himla otur och att alla är emot honom. För det kan väl inte vara så att han har eget ansvar för att inte sätta sig i dåliga situationer gång på gång va? /s (om det inte var uppenbart).

Elias Lindholm till mitt kära Canucks! 🥰🥰 Trodde jag inte! Härligt! 😀😀😀

Tigerhjärta: "Clara behöver vila"

Det är det enda viktiga nu. Han går in som solklar etta i slutspelet (om inte Alcén plockar in något klart bättre, vilket inte lär hända) och vi är just nu en sträckt Clara-ljumske från det värsta målvaktskaoset i en klubb i svensk hockey någonsin. Förra säsongens haveri skulle inte vara något alls jämfört en skada på Clara nu.

Det är hög tid att Kristers tar någon match nu. Vi får räkna med någon plump i protokollet om vi vill ha en fräsch och hel målvakt i slutspelet.

3 poäng men detta är åt helvete för dåligt!
Tack Clara!

Clara 10/10.

Silfver: Vill inte låta som en dysterkvist men det är svårt ibland. Känns som alla andra lag i HA agerar eller åtminstone visar tendenser till att man vill göra det medan vi själva snackar om hur stretchad ekonomin är, Alcén tjatar om hur stark gruppen är, att man inte vill rubba den, att det kanske bara blir en målvakt till etc. Vill vi ens gå upp-eller? Jag hade önskat lite mer jävlar anamma, att vi är offensiva och visar att vi vill satsa hårt för att gå upp direkt. Känns som vi är otroligt försiktiga just nu och det oroar mig.

{10491}: Det enda oseriösa är att det finns folk som på riktigt klagar på att det viftas flaggor på ståplats. Det har det nästan alltid gjorts och dagen flaggor förbjuds på ståplats är dagen läktarkulturen så gott som dör i Gävle. Sektion1912 har inte direkt fel i det de säger. De går att hitta billiga sittplatser också om det är så att flaggorna verkligen är ett så enormt bekymmer för en.

Trilske: Ja, kan vi undvika Dif, Löven, SSK, Västerås, AIK och Mora fram till finalen så skulle det kännas bra.
En kvartsfinal mot Almtuna och semi mot Kalmar funkar. Mot dem har vi vunnit mer än förlorat 👍

Stefan R 63: Jag tycker inte förlust i sudden eller på straffar är relevant. Man kommer aldrig spela tre mot tre i slutspelet och än mindre får en shootout via straffar.
En vinst, en förlust och en oavgjord skulle jag säga, där ni spelmässigt varit bättre alla matcher.

Fast ni måste skärpa till hela försvarsspelet. Allt ifrån forecheck och presspel längre upp i banan, till press- och markeringsspel i egen zon. Ni skapade ju Lövens chanser åt dem. Deras två förstaformationer skapade knappt några chanser, utan det vara tredje- och fjärdefemmans hårda forecheck som pressade er på tok för mycket sett till vad ni borde kunna hantera.

eltifoso: Sjödda hade -27 säsongen 04/05 och +2 säsongen 05/06. Kan bekräfta att han var lika grym båda säsongerna. Skillnaden var omgivningen.

Peja: Som vissa varit inne på så får vi hoppas att Lundström är en korttidslösning och kommer ses som vår tredjekeeper efter den 15:e februari.

lapad: Genuin fråga här. Vad tycker folk klassas som en kvalificerad målvakt?

Själv tycker jag att en spelare med Lundströms stats, historik och erfarenhet absolut borde klassas som kvalificerad? (Jag säger inte att han är bäst men hade han varit det hade han knappast varit aktuell för HA).

Lundström har bättre stats i AIK än vad Cannata hade i Oskarshamn förra säsongen. Cannata har under 90% denna säsong i tyska ligan och ett GAA på 2.98 vilket är typ vad Lundström hade på sina 7 matcher i Karlskoga denna säsong. Har Cannata verkligen så pass mycket bättre statistik senaste säsongerna att han ses som en frälsare medan Lundström inte är något att ha?

www.eliteprospects.com/player/25670/niklas-lundstrom
www.eliteprospects.com/player/17491/joe-cannata

Och det är en genuin fråga eftersom jag inte sett honom spela själv. Jag har ingen aning om hur han är som målvakt. Jag förstår bara inte domedagsprofeterna när jag tittar på hans statistik.

SuneMangs: Jag tycker att målvaktsfrågan är intressant. Dels vet vi inte exakt vilka namn som funnits på tapeten, dels vet vi inte exakt vilken roll Brynäs tänker att nyförväret ska ha.

Det finns personer här inne som anser att Clara är tillräckligt bra för att vara en solklar etta. Då måste ju värvningen bli en solklar tvåa, och då har jag svårt att se kritiken mot typ Lundström. Du får inte en bättre solklar tvåa än så i Hockeyallsvenskan.

Mrmadhawk skriver också att Brynäs har gjort ett seriöst försök på Cannata men att den tyska klubben vill behålla honom som tvåa. Då är det inte mycket mer man kan göra där, då ligger felet snarare i att man inte tog Cannata istället för Lindbäck inför säsongen, men det valet är redan gjort och ingenting man kan göra åt nu.

Själv tycker jag att D'Orio framstår som den bästa målvakten av de som är tillgängliga, men samtidigt är det uppenbart att Löven har valt Svedberg före honom och att Östersund inte är superimponerade. Men jag tror att han hade varit bättre än Lundström.

Det positiva med Lundström är att han rimligtvis borde vara ganska billig, vilket borde innebära mer pengar över till utespelare (främst forwards). Jag hoppas fortfarande på 2 nya forwards. Om Zack Kassian är i hygglig form är han det klart bästa alternativet av de som spekulerats om, tror dessutom en sån spelare skulle kunna locka folk till arenan. Ta bara dagens match, jag är övertygad om att en sån pjäs hade varit otroligt jobbigt och nyttig framförallt i tredje perioden.

{10375}:
Om du hade stängt igen glappet istället så hade det varit bättre.
En sak med saklig kritik över en match som typ denna eller förra men som du bara spyr galla över allt och inget gällande Brynäs så är du imo en "medgångs" som borde byta till dart eller curling så får du iaf ha isens yta att grina på.

Kom med ngt konstruktivt ngn jävla gång istället för att bara spy ur dej en massa skit som du gör med mer än jämna mellanrum.
Ja jag vet att jag ställer mej in i den skaran där du får ngn "ny" att hacka på men vet du?
"cry me an ocean 'cause i couldnt care less"

lapad: Skrev det här om dagen om den där domaren, dömde oss mycket i höstas och var katastrof. Nu tillbaka. Ska synas och vara i centrum. Känner igen beteendet.

{10375}: Antalet puckon som har inflytande på en medlemsstyrd organisation ökar dysfunktionaliten exponentiellt.

Vad bidrar du med till din favoritklubb?

{5647}: ” Nick Schilkey drabbades av en överkroppsskada under gårdagens match, vilket gör att han blir borta från spel i 4–6 veckor.
Joona Voutilainen har haft en skada som besvärat honom under en tid som behöver rehabiliteras. Fler undersökningar väntar innan vi kan fastställa hur länge han blir borta från spel.”

Attans!
Ju fler spelare som Löven saknar imorgon desto större risk för tigertorsk.
Västerås anlände med 5 forwards och halvsnuvig materialare häromdagen men lyckades ändå bärga 3 poäng.
Skit också.

{10375}: Jag tycker att det ser helt okej ut. Djurgården har inte utklassat oss någonstans. Har djurgården hemmaplansfördel blir det väldigt svårt för oss. Klart jag är orolig. Hoppas också någon slår ut dom innan.

Clara vilken king.

{10065}: När Dif får tillbaka sina 3 skadade centrar + Dahlström så kan de bli jobbiga att möta i slutspelet.
Nu ska det bli spännande att se vad Alcen kontrar med.

mk: 63 år gammal är Masken knappast en långsiktig lösning i Brynäs. Tror han skrev på ett 1-årskontrakt och Brynäs betonade att "Förutom uppdraget som assisterande tränare kommer Anders finnas som stöd till sportcheferna" i pressmeddelandet. Så tanken med Masken var aldrig att han bara är assisterande tränare utan att han också ska lära upp de unga sportcheferna lite, förhoppningsvis är bägge mottagliga.

När Alcén fick frågor om scouting under fjolårssäsongen betonade han att Brynäs inte jobbade med att åka runt och kolla på spelare. Enligt Alcén jobbade man istället med nyförvärv via agenter, vilket väckte mycket befogad kritik här inne.

Inför den här säsongen åkte Brynäs runt och kollade på spelare, exempelvis Larsen, Clara och Kopacka såg man live innan de värvades. Det är knappast en slump att det går framåt på den fronten.

En spelare som jag som sagt gillar är Grönhagen i Nybro. Vilken jädra pjäs att ha långt ner i hierarkin, måste vara otroligt jobbig att möta. Tycker han är oväntat smart och småfarlig framför kassen också. Tror han skulle vara jobbig även för SHL-backar.

Andy Tiger: Är riktigt kär i firma Rödin/Indrasis just nu.

bradberry: Anton Rödin frälser oss men fy fan vilket lågvattenmärke till insats..

J-S: Tror också att Djurgården kommer att bli den tuffaste motståndaren i slutspelet. De har några veteraner som kommer höja sig och Hovet kokar när de spelar bra. Samtidigt har Djurgården en enormt skadedrabbad trupp och kommer ju aldrig orka över ett helt slutspel om de inte får ordning på skadeproblematiken.

Peja: Helvete. Benn måste steppa upp. Helt värdelös nu.

Farsang: Känns som du skapar ett problem som inte finns. Är väl helt olika personer som jobbar med damlaget mot herrlaget så fattar inte varför det skulle skiftas fokus. Knappast så att Alcén lagt sökandet efter målvakt på herrsidan på is för att leta efter målvakt på damsidan, för det är inte hans jobb.

Haha fan va bajsnödiga ni alla är. Fan lugna ner er, låter som vi blev utspelade av Västerås.

Det var en ren inställningsförlust.
Man orkade inte göra vad som krävs, kanske trodde man det skulle gå lätt mot ett skadat Västerås.

Gavve: AIK har 3-0 på SSK, om vi vinner kan det betyda 9 poäng till 2:an😊

Huge:
Från "Bollebygds sockenkrönika" sid. 335-341 (utgiven 1959):

"Soldaten Sven Liljeblad, Andreas Svensson och hans hustru Maria Jonasdotter fördes till Nya Elfsborgs fästning för att förbida Göta Hovrätts slutliga dom.
I fängelset skulle de ha erkänt flera brott men något protokoll därom har ej kunnat anträffats.
Såväl häradsrättens som hovrättens dom var lika. Alla tre dömdes till döden genom halshuggning.
Om dessa händelser talades i orten i över hundra år. Särskilt gällde detta dramats epilog, avrättningen. Men så hade också den scenen de flesta ögonvittnena. De som stod "spetsgård" eller de som stod bakom hade många detaljer att berätta.
När den botfärdiga gick fram till stupbocken, läste hon med hög och tydlig röst en psalmvers. Det var n:r 370, vers i den då i bruk varande Svedbergska psalmboken. "Min kläder klädas af." Etc.
Detta säges vara den sista avrättningen som försiggått i Bollebygd."

Det är väl tom under din livstid? 😄

J-S: Coolast av allt är Kinnvalls träklubba.

Gunderson: vad är det för frågetecken som du insinuerar om?
Menar du att han ibland håller i pucken..för länge?? Att han tar nån dålig utv ibland?
För mig är han MR Brynäs...tillsammans med Blomman och Berra...
När det gäller åka ur o ligga i botten..så kan du väl skriva upp..Berra o blomman där med isåfall...
I min bok åkte vi SHL pga mv cirkus. En tränare som ej kunde sätta ett vinnande spel...o vissa spelare som inte spelade med hjärtat

King Kong Larsson. 10 pinnar på 5 matcher.

havre: Knappast konstigt att Brynäs som arbetsgivare som därmed har arbetsgivaransvar över Lindbäck inte går ut och säger varför. Det är deras jobb att skydda honom. Precis som att min chef inte går ut och pratar om min situation när jag var sjukskriven t.ex.

Sen vad vi tycker det är lite skitsamma här. Är man verkligen intresserad kommer det komma ut på ett sätt eller annat. Även om jag personligen inte alls förstår intresset för det då resultatet är samma för oss fans ändå. Lindbäck spelar inte i Brynäs mer och det är väl det som spelar roll?

Lite oväntat målvaktsbyte ändå.

{10375}:

” Ja, alltså att hylla Alcén för att han eventuellt inte har en målvakt som kan kallas hem hur som helst känns väldigt märkligt. Det är en självklarhet med Brynäs ambitioner detta år. Med tanke på hur Wallin och Alcén uttalat sig låter det mer som en överenskommelse i efterspelet som blir bäst för båda.”

Men att såga Alcén för att FBK eventuellt (trots att inget talar för det) kan kalla tillbaka Clara är helt okej enligt dig?

Sanslöst…

Jag är fullständigt övertygad om att Wallin tagit hem Clara om möjligheten fanns. Argumentet att det inte varit bra för hans utveckling är ju så jäkla tunt. Skulle väl lika gärna kunna bli Claras genombrott i Sveriges bästa lag. Du hittar på enda regler och scenarion som blir din sanning. Det är märkligt.

Huge: Hmm hur ska vi ha det?

"Att vi sen inte vet nånting om ANLEDNINGEN till arbetsbefriandet är en annan debatt."

"Nu har ju AL inte sparkats av sportsliga skäl, ett skäl som jag hela tiden också ansett att han inte borde sparkas för."

{10375}: hopplösa jävla gnällspik.

Clara är ju kvar. Hade FBK haft rätt att plocka hem honom istället för att värva Brattström hade de ju såklart gjort det.

De är en elitklubb som satsar på som-guld. FBK kan uppenbarligen inte plocka tillbaka Clara den här säsongen. För annars hade Clara inte stått en enda match till i Brynäs under Färjestads målvakskris.

{10375}: ”Det är väl dock ganska självklart att man inte har en av två målvakter som kan plockas hem av annan klubb hur som helst.”

Haha du är ju helt otrolig. Tror du ens på vad du själv skriver? Du själv skrev följande för bara någon vecka sedan:

”Vi får väl avvakta och se vad som gäller. Men är det så att Alcén lånat en målvakt som kan kallas hem närsomhelst när man dessutom har chansat på Lindbäck som redan förra året visade att hans tid är förbi….Ja då ska givetvis Alcén städa sitt skrivbord omgående. Då har han helt på egen hand skapat ännu ett målvaktshaveri och kan sätta oss fullkomligt i skiten.”

🤡

{10375}: Ursäkta. Men har du inte läst härinne den senaste veckan?

Folk har ju viljat dra Alcén i tjära och fjädrar för han ha tecknat ett avtal där Wallin säger att man kan ta hem Clara.
Man har ju utgått från att Alcén har varit så dum i huvudet att han har gjort det. Eller?
Du är ju för fan större kappvändare än Huge.
Även om jag inte kommer ihåg allt av dina ca 200 inlägg som spytt galla över Alcéns oduglighet. Så kanske du inte varit den största uttalaren av just det.

Den totala ironin vore ju nu om Brattström går in och t
tokdominerar i sina matcher.

Vad är oddsen för att Alcén får skit för att han inte tog Brattström då.

1,05? Eller är det ens spelbart?

Erat:
Ja väldigt tråkigt med Sunken m.fl.
Vissa sorters "fans" tycks inte kunna bara älska ett lag utan att samtidigt ha nån eller några hackkycklingar...
Mycket tragiskt!