1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774643 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
SaggeBoy: Han är ordinarie i NHL men skulle få problem i HA? 😂

Jugge: Oskarshamn var inte så nöjda när kommunen kom med elräkningen heller. Lätt att skriva dyra 5-årskontrakt med Karlkvist men det är "katastrof" när kommunen höjer hyran med 1,6 miljoner på grund av elkostnader. Verkligheten kryper på...

Alcén, Brynäs spelarna och ledningen måste verkligen ändra sin egna självbild! Det är löjligt så som man hållt/håller på just nu.
Annars finns stor risk att Brynäs gör en Djurgården till kommande säsong.

Silfverkroken: ”Däremot, att det läcker ut men att ingen NHL-reporter i Nordamerika eller någon journalist i Sverige får reda på det men att Brixx gamla ägare av alla jävla människor får höra det, det låter rätt skevt för mig.”

Precis så, bra sagt!

jofa_007: Är det något NHL-klubbar är kända för så är det definitivt inte framförhållning. Allt handlar om pengar och känslor hos spelare kommer i andra hand, så nej, jag tror inte han har en aning om något alls.

Hur många spelare har inte blivit trejdade utan sin vetskap? Klubbarna skiter totalt i spelares känslor och det har upprepats genom historien gång på gång. Jag minns en spelare som flög från östkusten till västkusten för en bortaturné, han kommer fram och får reda på att han blivit trejdad, under flygningen. Det var bara vackert att flyga tillbaka med nästa plan.

Det är min bestämda uppfattning att får Silfver reda på något så sker det vid utköp och inte en sekund tidigare. Vi tror olika, det är okej!

SuneMangs:
Klart att Silverberg kan veta om ett utköp kommer att ske om det görs vid det datumet eller strax efter. Man bör ju diskutera framtiden i god tid så att säga.
Men att Brix-ägare vet om det nu känns ju sådär troligt om det inte finns personliga kontakter.
Vore ändå kul om det var/blir sant!

Börjar faktiskt bli rätt taggad inför kommande säsong. Ska bli kul att (högst troligt iaf…) vinna 5 matcher och förlora 1, istället för vice versa som det varit senaste åren. Finns så mycket roligt att spela för kommande säsong, vinna serien, vinna kvalet och spela i SHL säsongen 24/25. Forza Brynäs!

Thias30: Både ja och nej. Normalt sett diskuterar vi inte politik här inne, men nu är situationen sådan att en aktiv politiker ställer upp i Brynäs ordförandeval. Då blir det oundvikligt att politiken tar plats i diskussionerna inför årsmötet.

Intervju med Anton Ohlsson. Riktigt bra intervju från hans sida tycker jag, vältalig och bekväm med intervjuer vid 18 års ålder, även om det är en intervju i egen regi av klubben. Fick lite Blomkvist-vibbar av honom faktiskt. Eller var det bara pga dialekten, månne?

SuneMangs: Egentligen irrelevant om hon är SD eller inte, det är andra aspekter som är viktiga. Som Sverige ser ut så finns det många partier som bör skämmas. Däremot dåligt för Brynäs ur marknadssynpunkt att ha en från SD.

Trilske: Du kanske borde överväga möjligheten att du är kraftigt färgad av era spelares prestationer i Hockeyallsvenskan. En liga som är klasser sämre än SHL. Det kan bli en trist reality check för er om ni försöker spela ett allsvenskt lag med ett fåtal etablerade värvningar i SHL.

Lemp: Eller hur, tittar man på Modos trupp tänker man att flera kontrakt borde brytas. Särskilt backsidan. Sen värvar man Dima och en AHL-finne med rätt klena stats till forwardssidan. Man talar i Modoboken om att en kedja med Adam Pettersson och Walli kommer bli typ "otroligt" tunga att möta. Jag tror inte att SHL skakar..

Auchinleck: Kanske jag som är dumdristig, men jag tycker att det är vägen att gå. Fixa så jävla bra lag som möjligt och klara uppdraget, framtiden får vi ta sen.

Anders Berg: Hoppas verkligen Alcén lyckas landa honom (Kemp).
Ung spelare som porträtterar sig själv och tar stolthet i att vara en ”defensive defenceman”.
Bra ålder, bra storlek och dessutom bekant med Sverige och HA sedan tidigare.
Tickar många av mina boxar iallafall✅

Pasman: Apropå Lindblom. Storebror Lindblom, Oskar, har det tungt i NHL rent poängmässigt och har ett utgående kontrakt nästa år. Skulle vi gå upp till nästa säsong så känns det spontant inte omöjligt att han skulle kunna vara sugen på att komma hem till tryggheten i Gävle igen och bli en toppspelare. Kanske lite långsökt, men ingen omöjlighet. Att få hem en Oskar i bra ålder hade gjort mycket gott för Brynäs, förutsatt att vi lirar SHL-hockey.

Jugge: Calle skulle ha varit med, helt klart. Tjänstefel å det grövsta att inte ens ställa frågan (om det nu var så det gick till).

Jag fattar att VM är en kassako för IIHF och allt det där. Men man måste börja fundera på hur man kan förändra ishockey-VM. Det håller inte längre att köra turneringen varje år med bilar i hörnen (man blir ju trött varje gång man ser biljäveln) och spelare som inte platsar i NHL.

Dom måste försöka väcka intresset hos NHL-spelarna. Spela varannat år eller något i den stilen. Gör VM mer exklusivt och mer attraktivt för NHL-spelarna på något vis, så borde det i sin tur generera mer pengar till IIHF för att kompensera för mellanskillnaden.

Intresset från tv-publiken känns spontant som minst sagt ljummet och all cred till dom supportrar som faktiskt orkar åka och se eländet på plats. Det krävs nog både en, två och åtta NHL-spelare av klass innan jag skulle känna att det var värt alla utgifter för att pallra mig iväg för att se någon turnering på plats.

Det behövs nytänk på IIHF. VM är i min mening skittråkigt att se på och den enda anledningen till att man tittar är för att man är så svältfödd på mer hockey.

Silly: Timashov till Modo. Grattis.

Davey85: Syntes även det lilla man sett honom i VM. Den killen small på så fort chansen gavs, riktigt kul!

Grattis till Tärnström, perfekt för erat kommande lagbygge. Ung och utvecklingsbar.

Tigerhjärta: Tror man först och främst måste försöka förstå vad personerna har för uppgifter.

Svedman är chefen över den operativa verksamheten.
Det finns två delar:
1) Den sportsliga verksamheten.
2) Den övriga verksamheten

Den övriga verksamhetens syfte är att ge den sportsliga verksamheten så bra förutsättningar som möjligt. Brynäs har bra faciliteter och publiksiffror, men framförallt har man haft en gedigen spelarbudget. Man låg absolut inte i botten av löneligan 22/23. Tvärtom pekades man ut som en av de klubbarna med störst - men kanske inte absolut störst - spelarbudget i podden Sanny & Svensson. Brynäs pekades specifikt ut som en klubb som är betalar ut höga spelarlöner.

Alltså har den sportsliga verksamheten haft tillräckliga förutsättningar i form av infrastruktur och ekonomi. Den sportsliga verksamheten har inte fått ut lika mycket per spenderad krona som konkurrenterna.

Alltså har den sportsliga verksamheten misslyckats, men inte på grund av dåliga förutsättningar. Alltså har den övriga verksamheten fungerat acceptabelt, men inte den sportsliga verksamheten.

Men, Svedmans ansvar är över båda verksamheterna. Det innefattar att vara involverad i ledarrekryteringar kring den sportsliga verksamheten. Enligt min mening var hans stora fel att inte antingen sparka Alcén och ersätta honom med en mer rutinerad sportchef, eller utöka klubbens sportsliga kompetens. Det hade exempelvis gjort att man inte blivit så beroende av tränarens kontakter.

Det hade varit väldigt tuffa beslut. Även att addera sportslig kompetens i form av exempelvis en erfaren GM hade varit kontroversiellt, inte minst eftersom Alcén och framförallt Grahm var övertydliga i intervjuer om att de minsann klarade av jobbet och inte behövde någon hjälp. Men det tuffa beslutet borde även Svedman och styrelsen ha tagit där och då.

Däri ligger Svedmans riktiga misslyckande, vilket han också verkar förstå till 100% baserat på intervjuer och åtgärder ("Advisory Board"). Även valberedningen och styrelsen verkar vara helt inne på att höja den sportsliga kompetensen.

xxx BIF xxx: Vad hände med att Alcén gjorde ett bra jobb eftersom Brynäs minsann hade ett bra lag ”egentligen”? Svedman gjorde väl också ett kanonjobb som var med och satte ihop samma kanonlag då?

Brynäs forever 1912: Istället satsade de på Alex Nylander, som nu får vara extraforward.. Skaplig miss..

SuneMangs: Skönt oxå att det inte är hardfeelings, viktigt.

Peja: Har en kompis som tittat mycket hockeyettan förra säsongen och han sa att när Johannesson har en bra dag på jobbet så är han på SHL-nivå. Det är min enda referens jag har på Johannesson vilket låter bra i mina öron, även om jag tar det med en nypa salt. Även Kjell Samuelsson (var det väl?), NHL-scout, har ju berömt Johannesson och påstått att han ska vara lite av en gömd diamant.

Allt kan såklart också bli pannkaka i Brynäs för Johannessons del, men det kan lika gärna vara en ny Johan Åkerman vi har värvat. Man får aldrig veta om man inte vågarsatsa på potential ibland också, och inte bara på erfarenhet och rutin.

Det är dom starka åsikterna gällande grabben, som inte gjort en match än, jag inte fattar. Speciellt med tanke på att vi inte har en aning om vilka dom andra tre backarna som ska in är. Johannesson kan mycket väl inleda som sjundeback och det gör ju knappast någon skada.

Tgl:
Jag är absolut ingen Kvist-fan.

Men han sågas hit o dit.
Bara för att ge ett perspektiv på detta.
Kvist är 2001:a o Johannesson 2002:a, dvs skiljer ett år.
Då Kvist spelade shl-matcher (bla i 2dra linan med bulan) lirade Johannesson ff lirade i j20 i hv (som inte ens hade honom på seniorbänken)
Kvist har tyngden där Johannesson kommer att bli flyttad på (helt omöjligt att en 70kg back kan styra undan en 100kg forward i fart som går mot mål)
När kvist var i shl skulle han må bra av att spela i HA, nu kan han få spela i HA - då ska han spela i något av de sämre lägen.
Johannesson är av någon anledning värd en plats i ett lag - som har ett år på sig att bygga med fördel o ska försöka ta den - för att det ör en intressant spelare men kvist som faktiskt har erfarenhet av år i shl ska sågas med knäna då han GÅR NER EN LIGA och ska spela i sämre linorna? Jag förstår ärligt inte detta.

Ärligt - ska vi fylla upp laget med junisar som Lindblom o Sundin på try-out (OBS kommer sinka värvandet om de inte håller) o fylla ut med Nord o Olsson? Det är bra, det skickar signalvärden, junisar ska ha chansen osv osv - skit i lagets prestation liksom.
Och om två ev ska få try-out varför får inte ljungen det då också?

Vi tar in 24-35åring o det heter att de har utvecklingspotential - men Kvist har det inte?

Min poäng är detta - jag tar hellre kvist till 4de än jag chansar o tar in extrema chansvärvningar som Johannesson. Men Kvist är ju inte ny o då är han med automatik ointressant (fast det talats om att han inte ska lira shl utan i just HA i år)

Silfverberg är alert:

” Jag vill tacka honom för det. Jag blev väldigt överraskad, sa en tacksam Marko Anttila till den finska tidningen Ilta-Sanomat efter slutsignalen.
Silfverberg minns händelsen, som hade kunnat sluta illa för Anttilas del.
– Vi singlade slant och ismaskinerna var ute för att spola. Sedan vet jag inte vad han gjorde. Han tittade bakåt samtidigt som han åkte framåt, ismaskinen var precis på väg att krossa honom. Så jag sög tag i honom, och då såg han den. Annars hade han fått en bra propp av ismaskinen. ”

(Expressen)

Jan Grismöbel: Det märkligaste av allt är ju att förhandlingarna med Kvist har dragit ut på tiden. Klubben vill ha kvar honom, han är med och tränar, men likväl har han inte skrivit på ett nytt kontrakt än. Han borde ju vara överlycklig över att fortsätta få spela för Brynäs.

Fredag! Får se om Alcén levererar idag!

SuneMangs: Det finns bara ett värde att lyfta upp spelare i A-laget om de är tillräckligt bra. Om Brynäs lyckas få till en ungdomsverksamhet där 3 spelare om året är tillräckligt bra för att flyttas upp till A-laget så har man verkligen lyckats, men det är meningslöst att göra det bara därför att. De måste hålla måttet. Annars är det inte bra för någon inblandad.

Det är inte bra att spelare som Kvist och Birgersson har fått massa matcher i SHL. Det har sänkt kvalitén på laget (vilket man inte hade råd med rent sportsligt) och de hade antagligen utvecklats mer av att spela mer i typ Almtuna. Så det har varken varit bra för laget eller spelarna, tror jag, och signalvärdet är obefintligt.

Jag tror inte att någon supertalang utanför Gästrikland som väljer mellan olika hockeygym inspireras av att välja Brynäs genom att peka på Kvist och Birgersson. Tvärtom har de antagligen aldrig hört talas om dessa spelare om de inte följer Brynäs nära. Det är "juniorstjärnorna", som Leo Carlsson, som inspirerar andra.

{10299}: Tack alla för snälla ord..nu känns det inte fullt så illa.

Vårt kära EU beslutade igår att Sverige får betala ut elstöd till företag. Nu har jag ingen koll på Brynäs elförbrukning men 50 öre per kWh från oktober 2021 till september 2022 borde kunna vara en rejäl slant in👍

Makita: Jag tror också han kan bli en poängspruta i HA och god för runt en poäng per match. Men nu var det ju SHL-säsongen jag skrev om och i SHL är han inte en poängspruta per se, men bidrar ändå över godkänt framåt med poäng. Jag tror många har en bild av Larsson att han ska spotta in mål och assist för att han har varit i NHL i tio år och lyfte tre miljoner om året i lön.

Jag trodde jag skrev att han gjorde över trettio pinnar i förra inlägget, men det glömdes tydligen bort. För att förtydliga: Johan Larsson är mer än godkänd, både i poäng och prestation över hela isen förra säsongen.

SuneMangs: Måste ändå påpeka att Larsson fick ihop 31 poäng på 45 matcher i SHL vilket är fullt godkänt.
Det kanske inte blir en poäng per match men så mycket mindre tycker jag inte det bör bli.
Så nog kan han även bli en poängspruta i Allsvenskan.

William2325: Lycka till Friman o Palve.

xxx BIF xxx: Hur kan det vara ett styrkebesked att värva spelaren som gav bort många poäng å floppade till 100% ??

Blå grottan: om Andrén kan vara en toppmålvakt i ett mittenlag i HA då kan Lindbäck vara en toppmålvakt i ett topplag.

jofa_007: Det jag delade om vad jag hört från familjen till en spelare i förra årets lag handlar inte om Anders Lindbäck.

Brynäs forever 1912:

Björklöven börjar få full trupp, men den ser också riktigt vass ut:

Pooley - Powell - Schilkey
Fortier - Mustonen - Olofsson
Possler - Wiegel - Dower Nilsson
Wiklund - Andersson - XxX

Riktigt bra bredd, och Schilkey, Pooley och Powell är rejäl spets med. Men de kan inte jämföras med Larsson, Rödin och Scott rent meritmässigt. Men det blir till att hålla sig skadefria för att behålla övertaget.

Detta har ingenting med hockey eller idrott att göra... men jävlar vad jag störs på folk som smaskar, äter med öppen mun eller blandar hysteriskt maten med salivet så det hörs lång...
Helvete!!!!!!!!!!!

Jugge: Från det ena till det andra, AIK hemma i premiären 22/9.

mk: ”Sen lyssna på Masken och träning.
DÄR kommer det att bli ändring i Brynäs, helt säker.”

Håller med i mycket du säger.
Jag är själv otroligt tudelad vad gäller Lindbäck, MEN!
Som du nämner om Masken. OM Lindbäck får kontrakt så litar jag på att Masken m.fl. varit jävligt tydliga vilka krav som gäller. Det sista som kommer tillåtas är en omotiverad och dåligt tränad Lindbäck, det känns tryggt.

Tigerhjärta:
Kan förresten tipsa om Vikfancentral, visserligen fokus på Västerås men en riktigt bra blogg. Brukar ta fram scoutrapporter på spelare som värvas till HA.

Bulten: Förr var det viktigt för dig att påvisa källor till sina påståenden. Nu räcker det att det "sipprar ut" likt viskleken för att du ska vara bergsäker.
Du väljer verkligen dina tillfällen att tro på vad som sägs.

Lemp: Precis så.

Verkar som att Brynäs och Lindbäck inte är nära varandra i förhandlingarna. Om Brattström har liknande kontraktskrav som Lindbäck tycker jag det är solklart att välja Brattström. Han är yngre och Lindbäck kommer från en tung säsong.

Vore otroligt om Lindbäck kastar bort sin enda och sista möjlighet att revanschera sig i Gävle genom att ställa för höga krav i förhandlingarna.

Brynäs forever 1912: Jag har svårt att se en bromance, eller kemi över huvud taget, utvecklas mellan en backtränare i Zug och en kanadick som spelade forward i åtta matcher för klubben i år. Hur länge var han där, två månader?

Som Johannes Hedberg säger nedan, det finns gott om alternativ för Camper med betydligt mer pengar och speltid på högre nivå än hos oss. Men jag har också gärna fel.

Sitter och kollar på SM-semifinalerna mot Frölunda och finalerna mot HV 2017 (igen) på Youtube.
Fan va jag saknar Kevin Clarke och Jonathan Granström 😢
Sicken jävla hockey, nu är vi i hockeyallsvenskan 😫
Liite fyllesnack är det, jag erkänner, men fan va jag saknar ”riktig” hockey. Vi SKA fan vara i SHL, det är inte samma sak i HA 🥺
Må Mys och go helg

Bulten: 5000 kr är inte lite i dagens ekonomi... Var tacksam ist

Spajderman: Nej, ska något lag ut så är det LHC. Dom har legat och skvalpat i ingensmansland i många år nu. Tror det är deras tur nästa år. Tror även Malmö kommer gå lite bättre nästa säsong än i år, spelartappen till trots.

Vad gäller finalserien så är jag nu övertygad att Difen tar det i sjunde. Modo har alldeles för många hjärnspöken nu efter att ha tappat 3-1 i matcher. Hoppas jag har fel.

Lemp: Brynäs har nog tillräckligt med skicklighet på forwardssidan nu, men skulle behöva några som verkligen spelar insida och kan spela fysiskt.

Komarek vore givetvis en kanonspelare att få in, men tror man behöver få in minst ett "as" för att vinna. Jocke Rohdin skulle kunna vara en sån spelare längre ner i hierarkin. Lite synd att ingen av juniorerna är den typen av spelare, en sån junior hade nog fått en genväg in i A-laget nu.

Om inte Rohdin vill komma hem borde det gå att vaska fram någon halvtokig nordamerikan.

Bryggman kanske också skulle kunna vara en intressant spelare.