1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774645 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Alla Helvetes Kval
Brynäsgubbe: OM det nu blir Gällstedt, Molin och masken så låter framförallt Gällstedt spännande. Molins hockeykunskaper kan nog ingen ifrågasätta och han är redan på lönelistan. Maskens roll att även stötta Alcén kan nog bli bra då han förmodligen har ett betydligt större kontaktnät.
Ingen wow-känsla men kan bli bra.

Lemp: Det verkar som att Masken eventuellt ska lära upp Alcén och därmed bli klubbens tredje sportchef. Visst har Masken mycket rutin av att vara sportchef, men han var ju tidernas mest kritiserade sportchef (tills Alcén kom in i bilden) när han var i Leksand, typ.

{10272}:
"Det blir såhär:
HC Per Hånberg
Ass Niklas Gällstedt
Ass Janne Larsson"

1 av 3 ändå. Starkt!

Gällstedt känns i alla fall spännande...

Edit: Jag hade dock önskat Janne Larsson i båset på något sätt, men men.

Rodrigo: Herregud, när ska klubben "gå vidare"? Molin, Masken, Alcén, m flera... De flesta väl kompetenta människor tycker att Brynäs behöver en ny start utan att hela föreningen består av gamla spelare. Det fattas bara Sjödda och Dackell samt Sunken

SuneMangs: Gällstedt ska bli riktigt intressant. Däremot så hoppades man på något "modernare" än Ove och Masken.. Har säkert med både med budget & Gällstedts preferenser att göra, det måste man respektera.

ellis: Det vet jag inte men jag tror att Rödin kan vara en stor profil i HA.

JawKee: Senast jag såg Gällstedt ”civilt” var på Dollhouse.

SM-guldkvällen 1993. Bara en kuriositet som väcker sköna minnen. Fasen 30 år sedan nu…

SnowKing: Den sista positiva känslan försvann tyvärr sensommaren -22 när man såg namnen i fjärdefemman och Limpans otränade semesterkagge.

Sv: A proposito de nada
Lemp: Ja du, Lindbäck har inget att sätta emot när vi kommer med ett lågt bud.
.893% i serien och .810% i kvalet kommer man inte långt med!

Brynäsgubbe: Topp-6 fixar vi nästa år. Blir bra det här, nu måste vi stötta o peppa laget.

KulaShaker: Står ju ingenting vettigt alls. Ska man spy galla på det där sättet får man fan ta o förklara lite också.

Sv: A proposito de nada
Kung_Sjödin: Har du numret till Krösa-Maja? Tänkte ringa henne - behöver höja nivån av positiv energi här inne 🙂

Auchinleck: Jag vill absolut inte bli Huge nu.

Men det är mycket "jag har hört"

Vi får se till nästa vecka vad som kommer.
Är man inte nöjd så måste medlemmarna välja nya personer i styrelsen.

Jag råder människor att lyssna på Jonas Bergqvist i podden med Adam.
Där förklarar han att hans första jobb var att rädda leksand från KK.
Inte få upp klubben.

Lyssnade på viktors alners podcast häromdagen och han sa en grej där som fick mig att tänka lite.. Brynäs har ju jättemycket supportar över hela landet och det är lätt att sitta och skriva i olika forum å kritisera och komma med massa förslag etc..

Men bli medlem och komma på möten och göra din röst hörd när det ska röstas om olika beslut. Där har brynässupporten en enorm kraft och en stor påverkan på förenings beslut och vägriktning.. Jag får själv ta på mig dumhatten där men det ska bli ändring på det! Och jag uppmanar er andra också som inte är det att bli mer aktiva i föreningen.

Tror faktiskt att Ölund blir kvar.
Nybliven pappa inte så sugen på att flytta.

Tigerhjärta: En från gamla gardet man alltid kommer att sakna dock. Professorn skulle fyllt 79 idag, ursäkta om han syns i fel färger för Er, men en saknad ikon på många håll
Uppladdat:

500x0-sandlin_0.jpg

Lemp: Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vill vi vara med och ta del av Cmore-miljonerna som kommer börja pumpas in i SHL de närmsta åren får man börja driva klubben som ett företag i första hand och som en idrottsklubb i andra hand.

När man sedan etablerat sig på övre halvan i SHL om X antal år och har eget kapital i klass med andra klubbar kan man börja lägga större vikt vid den den sportsliga kompetensen i ledningen (styrelse och KD i detta fall). Men fram till dess föredrar i alla fall jag en klubbdirektör som drivit ett skitstort företag i två länder jämfört med en gammal hockeyräv.

Duger han så pass att han jagades tillbaka av Rögle så duger han för oss i HA oxå.

JohnnyBotox: Larsson känns ändå som du säger, inte dåligt. Han verkar vara kapabel till mer än den videotränarroll han hade i Brynäs. Förtroendeingivande.

Cameron Brace och Myles Powell lämnar IKO. Nog borde Brynäs vara intresserade av båda två?
Powell gjorde 44poäng på 40 matcher i fjol när han representerade Västervik och HV.
Brace är även han intressant, riktig energispelare som jag tror skulle kunna göra det riktigt bra i HA.

Välförtjänt och så, men att Örebro och Växjö är två av fyra lag i semi känns… gäsp.

Jugge: Alla HA-klubbar har väl inte ens damlag? Naturligtvis måste Brynäs kapa kostnaderna rejält nu vilket betyder att organisationen måste bantas.

Inför säsongen var det mycket snack, inte minst från Grahm själv, om att hon minsann var den första kvinnliga SHL-sportchefen. Nu är det dags att ta ansvar för fiaskot och avgå, precis som för Alcén.

xxx BIF xxx: Grahm måste givetvis gå. Hon ska hållas långt borta från herrlaget. Vi ska ju spela i HA nästa säsong och organisationen måste slimmas. Då funkar det inte med två SC’s och inte heller en separat dam SC.

Damtränaren kommer få agera SC också. Så finns det någon med rim och reson på åsen så borde Grahm vara den första som kommuniceras ut som lämnar föreningen. Alcén måste tyvärr starta att bygga nästa års trupp, vi har inte tid att vänta på att Svedman hittar någon ny.

Fyboda: Om Kinnvall hänger med tåget mot Allsvenskan så får man se till att förhandla hans kontrakt på så sätt att han bara får betalt när han spelar. I ett eventuellt slutspel, då han blir för nervös för att spela, så ska han inte ha pröjs.

lapad: Tror dom flesta håller med att man ska vara försiktiga med att rekrytera spelare bara för dom är Brynäsare. Men det betyder inte att vi inte kan värva någon av dom om man tror de kan göra nytta. Misstagen som man gjort tidigare är att Brynäsare fått för stora roller samtidigt som deras löner inte representerat deras insatser. När det gäller Blomman får man en spelare med hjärta för klubben, som är billigt och kan vara en rollspelare. Han har även spelat flera kval och gjort resan i HA. Vet inte vad det kan skada att behålla just honom.

Spajderman: Det är en enorm hysteri kring Blomman. Jag vet att han brinner för Brynäs men vad är det som säger att han skulle ha något att tillföra som tränare? Molin brinner också för klubben och resultatet vet vi även om det inte var hans fel att Brynäs åkte ur.
Ta det lugnt, jag tror att vi ska vara försiktiga med att rekrytera folk men s.k. Brynäs andan...

Jan Grismöbel: Olesen var klar för SSK redan i julas enligt Georgsson i SSK, detta kom fram nu när han bryter detta för spel i IKO istället.

Alcén är SC nu och hur mycket vi än önskar en ny kompetent SC så kommer det troligtvis inte komma någon förrän absolut tidigast i mitten av april om vi ska sköta den rekryteringen på ett kvalitativt sätt och som är bra för framtiden. Om det händer så har man ändå jobbat riktigt snabbt!

Från jul fram till mitten av april så kan vi inte låta bli att rekrytera spelare. Det måste förlängas och värvas nya spelare typ nu. Så, oavsett så måste Alcén vara del av det lag som ställs på banan i september annars går inte ekvationen ihop. Troligtvis finns redan spelare klara även för HA scenariot.

Lyssnade på Nedsläpp Brynäs. Tyckte de hade en del jäkligt vettiga åsikter, t ex det här med att de inte får bli för tyst runt Brynäs nu, utan använda revanschsugna fans och deras glöd. Vi får se om Brynäs fattar det.

Sen tror jag som Nedsläpp Brynäs att Alcen kommer bygga detta lag för att bli ersatt i ett senare skede. Det är olyckligt men troligtvis det realistiska sett till hur lite tid och pengar vi har.

JohnnyBotox: "Skulle vi sikta på att gå upp direkt så kostar det massa pengar, stor risk att misslyckas och även om det skulle ske, vad har vi för lag, ekonomi och organisation i SHL då om exakt ett år? Troligtvis inte mycket bättre än idag."

Håller helt klart med dig i det du skriver. Skulle vi satsa på att gå upp direkt skulle det troligtvis betyda att många spelare blir kvar och troligtvis Alcén och övriga kompisgänget.

Och hur dom presterar i shl har vi redan sett.

Jag vill se oss inleda säsongen med blanka papper, dvs ett nytt, fräscht, brynäs. In med det nya, ut med det gamla.

Peja: "Alcén, Grahm och den förra styrelsen bör definitivt det största ansvaret för det här enorma misslyckandet."

Tycker att det absolut största ansvaret ligger på de spelare som skulle varit ledande. Rödin, Lindbäck, Palve, Timashov, Kinnvall med flera. Man har inte ens ställt upp på att följa tränarnas game plan. När man följde game plan och vann mot Färjestad borta spelade man mycket bra. Direkt efter det brakade det ihop och många spelare gjorde lite som man tyckte själv under matcherna. Klart SM-guld i odisciplin 2022/2023!

Huge: Stigge skötte intervjun riktigt snyggt faktiskt. Men konstigt hade det varit annars, för den mannen har alltid varit fem plus och kommer alltid att vara det.

#33: Har ingenting emot att Janne Larsson är en del av ledarstaben. Han har varit utanför bubblan och presterat goda resultat i andra föreningar. Däremot finns det ingenting som talar för att Sjödin skulle prestera goda resultat. Och utan Brynäskopplingen så skulle han aldrig nämnas som ett alternativ.

Svensson_62: numret till fansens värvning är 123-350-0675 vi ska tillbaka🖤💛❤️

AW-M89: Precis, dessa gamla Brynäs legendarer som ska lägga sig i än det ena, än det andra med synpunkter om hur det var förr måste portas från kansli och de inre utrymmena. Vill dom stötta Brynäs från så görs det bäst från läktaren, men dom måste ju inse att deras tid är förbi.

Sen har jag inga problem med att en person som Salming är nere i omklädningsrummet någon gång efter match vid väl valda tillfällen. Men då är det tränaren som bestämmer det, inget som man har tillgång till per automatik bara för man har 6 guld i Brynäs för en herrans massa år sedan.

xxx BIF xxx: Nä.. tvärtom. Det är föreningen jag håller på.

Ove Myling: Är det någon här inne som på riktigt tycker att spelet större delen av denna säsong är det ”riktiga” Manner spelet??
Ifjol när man gick till play in så var det MYCKET striktare!
Då ställde man upp hela laget i mittzonen.
Har man gjort det nu???
NEJ!
Ganska uppenbart att krafter inom laget har tvingat Manner att kompromissa, vilket bevisligen gjort att varken spelarna spelar det spel dom vill och tränaren inte får det spel han vill.
Detta blir någon sorts blandning som ingen är helnöjd med.
Och Manner får som tack för att han kompromissar sparken.
Jag säger inte att mannens spel är rätt eller roligt att titta på, men om ”laget” vägrar spela hans spel så är det väl bättre att ta bort honom tidigare? Denna hybrid verkar ju ändå inte fungera?
Sen kan väl jag tycka att en tränare och sportchef ska få/kunna bestämma spel och spelarna ska göra som dom säger? Men om man nu har fel spelare i truppen för att kunna/vilja anpassa sig efter en tränares filosofi så kanske dom skulle ha brutit tidigare med tränaren.

Oavsett så tycker jag att det är helt klockrent att det inte synkat mellan tränare och spelare, men sökandet efter kontinuitet på tränarsidan gjorde att tränarbytet kom försent! Även om huvudproblemet är att dom överbetalda divorna på isen inte klarar av att följa tränarens taktik!

Facit blev allsvenskan, och dom överbetalda divorna kommer troligtvis att segla vidare till andra klubbar.
Även om jag tycker att dom borde vilja hjälpa till att styra upp deras misstag!! Tycker det är hemskt hur vi ska bidra med pengar via matchbiljetter och swishkampanjer mm, men dom sticker så fort dom får chansen för att kontrakten bryts.
Är man runt 30 och har tjänat bra pengar tidigare under karriären så stannar man och tar ansvar tycker jag, PUNKT!

SuneMangs: Bra skrivet. Om Brynäs ska öppna en Swish-kampanj igen vore en sida med summan som uppdateras i realtid, eller åtminstone en gång per dag, ett smart sätt att inkludera supportrar. Det blir något greppbart och vi fans får något att sluta oss runt.

Om 30 000 fans skickar in 500 kr är vi plötsligt uppe i 15 miljoner.

hajraj: Tack för dina kloka råd. Dessvärre har inte Brynäs eller något annat lag råd att ha ett halv lag på läktaren. Nu har vi Brynäsare hört tillräckligt om HV71:s allsvenska resa, jag ber dig respektfullt att fortsätta berätta om HV71 i något av era forum istället.

xxx BIF xxx: Djurgården lyckades behålla flera unga spelare som betraktas som ännu större löften än Lindstein när de åkte ur. En framträdande roll i Hockeyallsvenskan behöver inte vara så tokigt, han skulle riskera att få lite istid i en SHL-klubb.

Falken: Lätt att vara efterklok men tror vi hade vunnit serien med Manner. Tror inte Molin passar som huvudtränare i ett elitlag och han verkar inte tro det själv heller.

Ses i en ishockeylada frysandes någonstans på vischan i höst

Blomman säger med sitt Brynäs hjärta i direktsänd intervju att han vill fortsätta spela i Brynäs nästa säsong.
När Anton Rödin får samma fråga av GD svarar han inte samma som den "sanna kaptenen" gör.

”Ur askan i elden, spotta i nävarna och stäm träff på Sätraåsen.
Det finns ett arbete att göra, brynäsare”

Saxat från Sportbladet.

”Brynäs är en av få klubbar i Sverige som har en hållbarhetsansvarig, de släpper hållbarhetsrapporter, använder förnybar el i arenan och har en smältgrop där de (gömmer sina sparkade tränare) återanvänder snön från ismaskinen.
Allt det här är förstås vettigt och ansvarsfullt men de har samtidigt bedrivit svensk ishockeys kanske minst hållbara a-lagsverksamheter.
Klubben har likt en kolerisk siciliansk fotbollspresident avskedat tränare och bytt ut folk i ledande positioner. ”

Så vettigt skrivet.

Även detta.

” Härom dagen blev förre Brynäs-klubbdirektören Michael Campese svensk mästare med VSK bandy, i Örebro har förre Brynäs-sportchefen Stefan Bengtzén byggt ett harmoniskt lag som gör en av klubbens sportsligt bästa säsonger någonsin. ”

TheMacamush: skilsmässan från högsta ligan i Sverige är ett faktum. Vi är en katastrof förening och hör inte hemma där pga inkompetens, inavel och trötta föredettingar. Sitt inte och grina era jävla sopor för ni hade kunnat kämpa tidigare så hade fördärvet kunnat fortsätta ett år till men nu tog det slut pga eran dåliga inställning under säsongen.

Usch fyfan vad tungt, tomt och ledsamt..
Tack för den här säsongen kamrater, älskar er!
Tillsammans ska vi fan tillbaka!
En gång Brynäs, alltid Brynäs❤️

4raka: men seriöst, alla visar väl känslor på olika sätt? Det blir bara fånigt att jämföra vem som såg ledsnast ut

Zappaholic: Brynäs har inte haft ett fungerande grundspel på hela säsongen. Det är det stora tränarfiaskot. Att truppen är svag är sportchefsfiaskot.

Falken: Ändå bra att en stor Brynäs-profil som Inge går ut och säger ifrån, tycker jag i alla fall. Så kanske föreningen börjar syna sig själv lite nogrannare i sömmarna.

Håller tummarna för er ikväll, hoppas ni vänder detta!

byte för byte minut för minut som ni gjorde nere i Malmö

Lycka till ikväll Brynäs