1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774706 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Ställ mellanskillnaden (lönen i Ryssland vs Schweiz eller Sverige) mot att ha dåligt rykte resten av livet. Även om man bara tänker på sig själv och sin egen plånbok så blir det nog inte bra för honom på lång sikt heller. Jag antar att han inte avser att ansöka om ryskt medborgarskap och bosätta sig där permanent utan att han vill återvända efter spelarkarriären. Det kommer inte vara många som vill ha honom som kollega och hans barn (kanske t.om barnbarn) kommer ju att behöva skämmas resten av livet för sin pappas agerande. Jämfört med alla andra som har fd NHL-spelare i släkten och kan vara väldigt stolta över det. DET är priset som han får betala.

xxx BIF xxx: Möjlighet att bryta - förutsatt att de betalade stora summor pengar, ja. Ganska stor skillnad jämfört med att frivilligt och på eget bevåg förlänga kontraktet efter Rysslands tio månader av terror.
Jag håller inte alls med dig och dina argument. Hur ”rysskopplingarna” ser ut utgör en stor skillnad.

bradberry: Många bra spelare på din lista, visar bara vilken anrik förening brynäs är.. men ingen av dessa kommer i närheten av den kult bärare Börje var som banade väg för alla andra NHL proffs när han gick i från Brynäs till Toronto, svenskar var chicken swedes tills Börje visade dom vad en riktig svensk är och han var ytterst delaktig i brynäs storhetstid, känns som att ni som har svårt för Börje inte upplevt hans storhet, finns inte någon Brynäsare som är i närheten av den ikon status Börje har i Nord Amerika.

Jugge:

" Vi var en vecka på safari på fastlandet sen en vecka på Zanzibar. En helt oförglömlig upplevelse, bästa semestern i mitt liv! "

Då har du inte varit i Tegera Arena ;)

xxx BIF xxx: ljungkrantz som extra?

Jugge: Eklind och Ölund grymt starka i BP. Skapar lite titt som tätt målchanser.
En som man önskar det kunde släppa för är Olesen. Kämpar och sliter men svårt att få till det sista. Han borde få träna med Janne Larsson :-)

Zzz: Dima är tyvärr alldeles för osynlig i det stora hela för räknas som en spetsspelare. Hoppas att man inte förlänger där efter säsongen. Måste gå att hitta betydligt bättre spelare för den pengen, men kanske ingen som Alcén spelat med tidigare… Nej, nu var jag elak…

Vill även plussa för Eklind, som verkar ha fått en självförtroende boost av landslagsuttagningen. Han har ju varit bra tidigare också, men kändes som han hade en annan pondus idag. Där har vi definitivt en kille vi ska förlänga med! Gör jobbet redan nu Alcén!!

Vi startade säsongen med två ”bra” målvakter. Nu har vi en bra målvakt och det var ingen som vi hade när säsongen startade… Hursomhelst; Nu ska den förbannade skyddade verkstaden stängas och läggas ner en gång för alla. BÄSTA målvakten ska stå och inget jävla kompistrams - det är därför vi ligger där vi ligger.

De faller lätt i Scandinavium…

nittontolv: Att Frölundafansen ropar på filmning...

Men fan vad fin Johannesson är!

Sv: Vad händer här
Farsang: J. Lundqvist ser ut som en 60 åring

Davey85: Alcen var ju ett sista dödsryck från den förra styrelsen innan årsmötet. Han presenterades på 4år strax innan det årsmötet.

Pissigt gjort mot Alcen att anställa honom utan att veta vad den nya styrelsen skulle tänka om det (för någon hemlighet att det skulle bli maktskifte var det ju inte)
Pissigt gjort mot föreningen när man i ett sista skadeförsök signar upp föreningen till en väg som inte hela ”nya” föreningen stå bakom i 4år.

Den förra styrelsen gjorde verkligen allt för att visa att det var dom som bestämde, ville någon något, gjorde dom tvärtom.

Bulten: "märkligt. Inte kan påverka säger du. Vad är vi för fans om vi inte säger till när saker är på väg käpprätt åt h-vete. Det är vår plikt att säga ifrån. Annars blir det denna förenings död om det inte granskas och sätts press på ledningen och spelarna. Man kan älska Brynäs oavkortat ändå."

Som jag ser det är "avgå-alla-attityden" som är utbredd på forumet en del av problematiken. ...Och den består över tid. Det spelar ingen roll att Peter Andersson avgått, Campese, Sundlöf osv. Även alla som kommit nya ska uppenbarligen avgå. Det ger en oerhört destruktiv stämning som säkert sprider sig in i föreningen och som gör att spelare tänker efter två gånger innan man skriver på för Brynäs. Vill man verkligen utsätta sig för det här?

...Och Brynäs har ett bra lag! Lyssna på Janne Larssons analys i senaste "Nedsläpp Brynäs" mellan 5:20 och 7:30! Oerhört intressant att lyssna på!

Lunkz: Vela är riktigt bra. Har sett honom live två gånger och massvis på tv. Påminner faktiskt lite om Blomqvist för 10 år sedan. Lite symboliskt att MODO tar in en så fräsch uppåtgående spelare och Brynäs... ja...

Riktigt imponerad av MODO:s lagbygge den här säsongen även om man naturligtvis inte kan jämföra rakt av mellan Allsvenskan och SHL. Extra kul att Adam Pettersson har lyckats få ut sin offensiva uppsida där, han försökte ju många år i SHL utan att lyckas med den saken.

Oj vad fint med Blomqvist hemma i Brynäs igen! Inte minst för hans del. Han vill nog inget hellre än att avsluta här.

J-S: Tycker diskussionen blir löjlig när man inte ens kan slå fast att Sohlberg fått ersättning för sitt entledigade. Imponerade att någon ens orkar debattera när nivån är så låg.

Huge: Det var Brynäs som sparkade Sohlberg. Det framgår tydligt i pressmeddelandet och hans kommentarer efteråt. Så nej, det är inte min spekulation, däremot verkar du spekulera vilt om turerna kring Sohlberg.

Farsang: Mål vid första stolpen igen för Finland. Vad har Honken gjort med Lindbäck?

Peja: "För många spelare gillar att snurra runt i hörnen och vill hellre leta perfekta passningar än avsluta själva."

Håller med - och inte bara i PP. Tycker Janne Larssons analys i senaste "Nedsläpp Brynäs" var klockren och där påtalade bland annat det. ...Och jag tycker det var extra tydligt när Johan Larsson var borta. Då fick spelet en tydlig touch av rinkbandy - tekniskt skickligt men vekt i närkamper och ingen stångades framför mål. Håller tummarna att nye Kevin Roy är villig att ta den rollen.

JohnnyBotox: Japp det är Jonas Johansson det handlar om. Får han inte ett nytt kontrakt i Nordamerika är det ganska sannolikt att vi lyckas står det.

{8399}: Det låter bra!
Påminner om beskrivningen av Tyler Arnason 👍

munkas: Fast Palve är ju inte dålig defensivt, han är ju en katastrof tyvärr… Alltid livrädd när hans kedja är i egen zon och flipmackorna börjar hagla…

Roys AHL coach sa ju även att han förbättrat defensiven.

Hoppas det ligger någon sanning i att man försöker skeppa Palve. När han var bra offensivt kunde man ha överseende med hjärnblödningarna i egen zon ibland..

Farsang: Ros är så pase. Hans kunskap är citat från EP. Förstår inte vad sportbladet ser i honom??

Lunkz: Vi får väl se hur det går för Nubben i HV över tid. Han har ju förfogat över stor plånbok tidigare i Frölunda och det gick ju så där.

Måste ändå säga att jag ÄLSKAR att det inte spridits några rykten om varken Kevin Roy eller nick shore.

Alltså att dem är på ingång att värvas

xxx BIF xxx: Det finns många aspekter av att vara sportchef i SHL. Lagbygge.Koll på spelarmarknaden. Scouting. Kontaktnät. Duktig i förhandlingar. Mediehantering. Bollplank till tränaren. Ledarskap. Och så vidare. Massvis med saker som du inte får i spelarbubblan. Det är ett otroligt komplext jobb, och än mer komplext i en storklubb som Brynäs där pressen är stor och supportrarna många. Det är ett väldigt svårt jobb, även för en person med lång erfarenhet, och i stort sett ett omöjligt uppdrag för någon som kommer direkt från isen. Jag tycker att Brynäs har skjutit sig själva i foten med Alcén-rekryteringen och dessutom gjort honom en stor otjänst. Även om det säkert initialt är roligt att komma in som sportchef, så hade det nog varit långsiktigt bättre för honom att vara mer redo innan han hoppade på uppdraget.

ersa: Hoppas av hela mitt hjärta att ingen SHL-klubb tar in någon spelare som signat i KHL efter Rysslands anfall. För min del får Calof gärna gå klubblös resten av karriären.

Huge: Anders säger själv att han är och har varit dålig ....Jag litar mer på honom än på Huge som inte har nån insikt not so ever..

Huge: nä den faller inte platt den blir o mer skandallös!!!
Här skiner återigen dina noll kunskaper om lagsport och hockey igenom!
Att vi har med en mv till matcher som är skadad och inte kan bytas ut pga det. Det är ju för fan generalfel på denna nivån!
Vad händer om Limpan blir skadad i matchen ..ska en då halvskadad andre mv in..Ja herre jösses . Han kan inte va skadad man gör inte så!
Är han skadad så är det pajasar runt om laget..
Du är så snett ute i ditt resonemang som så ofta...

"Det här året har det varit alldeles för många gånger där jag har kostat laget matchen genom att släppa in för dåliga mål " - Anders Lindbäck

Det är all insyn vi behöver. Just nu funkar inte Limpan att spela.

BIF Kungen:

Huge kollar nog på text tv 377 och bildar sin uppfattning därifrån.

Stefan R 63: Palve som är/var en toppspelare med hög lön åkte upp på läktaren o Manner förklarade att formen inte finns där.
Lindbäck har ännu sämre form med flera matchavgörande ingripanden, men står kvar i kassen som ohotad förstakeeper.
Jag fattar inte!

Alcén borde ringa till Veini omgående, säga att de varit idioter som behandlat honom på detta sätt och bett honom att komma tillbaka, med en landslagsplats i potten från Manner.
Lindbäcks intervju gör mig enbart förbannad. Han har enbart tänkt att runda av sin karriär, ställa ut skridskorna, tjäna 300 lök och bara ha det gött. Det är Bryänshjärta det...

Hank81: "Han säger i intervjun att han gick ner en nivå när han kom till Brynäs och det förklara mkt. Han trodde det skulle vara en ”walk in the park” det här och har slarvat med sommarträningen. Det får han sota för nu."

Jag tror faktiskt det kan ligga något i det! Jag reagerade mycket tidigt i serien på att Lindbäck stod och skrattade i kassen innan match. Det såg ju för all del väldigt trevligt ut - men jag ser hellre David Rautios stirrande blick. Rautio är kanske inte den största målvakt vi haft - men jag älskade hans sätt att ladda inför matcherna och hans inställning, "det är alltid nästa puck som gäller".

Kanske var det så att Lindbäck med erfarenhet av både NHL och KHL underskattade ligan? De stora rinkarna gör ju att det går att komma med väldig fart - mycket isyta.

...Och jag har anat att han kanske inte maxat sommarträningen. Han ser tung och långsam ut i sidledsförflyttningarna. Om det stämmer är jag ändå glad - då finns förmodligen den kapacitet han säger att han har i GD-artikeln. Då gäller det bara att träna ikapp!

Säsongens bästa tid nu - 10 dagar utan hockey!

Farsang: Absolut tragiskt för laget som var klart bättre än tråk Växjö japp otroligt att tränare inte ser agera utan låter sopan stå match efter match måste vart inskrivet i kontraktet. 👌

Hank81: Mardrömssituation på målvaktssidan! Man skriver treårskontrakt med Lindbäck som underpresterar kraftigt. Man gör sig av med Vehviläinen som även han sviktade i upptakten men har 92 i räddningsprocent i JYP. Man ersätter med Karhunen som rimligtvis är tänkt som en ren andramålvakt. Brynäs har spelat 26 matcher och vunnit "målvaktsmatchen" i c:a sex matcher. Fruktansvärt demoraliserande för utespelarna som idag gör en fantastisk prestation. Enda lösningen jag ser är att köpa ut Karhunen och värva en stark förstakeeper. Lindbäck bör, åtminstone som det ser ut just nu, vara backup. Örebro "gick om" Brynäs i det ögonblick man värvade Enroth. Det skrevs då mycket om hur mycket Örebro betalade för värvningen. ...Men det ser idag ut som väl spenderade pengar.

Pasman: Det är ju ett hån mot Karhunen o låta Lindbäck stå o förlora matcher. Snart drar väl han med.

Vill aldrig se den här jävla Schweizerosten i mål nåt mer.
Tror jag aldrig sett en sämre målis i Brynäs sen åttiotalet

{8399}: Tänk om vi hade en målvakt värt namnet så skulle vi haft denna match i handsken 🥲

JanT: Sätt in Karhu

19-5 i skott.
1-2

{8399}: Du får tycka att jag är fånig. I min värld så kommer han in och ger en gliring och får en gliring tillbaka. Ingen big deal. Du börjar yra om mobbning. Det är fånigt om något.

Uppladdat:

500x0-8bdfb3e7-95b0-4e8e-aff7-b80f300e56df.jpeg

xxx BIF xxx:
Problemet i fallet KK är att de uppträder som många andra i dagens samhället. Lättkränkta. Det är ju tämligen uppenbart att vissa inte betett sig som man ska, eller på ett bra sätt. När man blir tillsagda på skarpen - blir man kränkt.
Jag tycker BIF ska sluta engagera sig i KK. För att använda deras egna ord, de PLAtSAR INTE in i facket god supporterkultur.

Svensson_62: Hittade den här gamla pärlan på vinden här om dan. Laget sjunger Ledins gamla dänga. 3 minuter ordentlig falsksång i kör. 👍😍
Frågan är om idén kläcktes på en lagfest?
Uppladdat:

500x0-20221210100316.jpg

{9631}: Varje år sitter det folk i brynäsboken och klankar ner på olika lag och ser på dem som strykgäng, inget att bry sig om.
Vad de inte vet är att om man slår på strykgäng i nationalencyklopedin så ploppar det upp en stor bild på Brynäs IF.

Ikväll åker vi på sjätte raka.
Sex i baken, aj det svider.

Semic: Oj Limpan med,,,Vet Hallam att Limpan måste acklimatisera sig till Schweitz först? Luften...rinken...höjden...osv...

J-S: Problemet är att du använder dessa yrken på ett negativt laddat vis. Jag vill tro och hoppas att det tolkas på ett negativt sätt pga bristande och otydlig kommunikation (alltså att du inte menar något illa med det). Hoppas du tillfrisknar från cancern! Må väl.

Farsang:
I Brynäspodden får han ju bestämma vilka frågor dom får ställa och välja bort frågor dom hade tänkt att ställa. En klassiker!

Peja: Jag tyckte att vi inte behövde ta upp forumets plats när vi tycker så olika. Tycker det är larvigt att avsluta en diskussion med att ge en felaktig bild av mitt påstående.
Jag ska försöka vara TYDLIG
Nej jag tycker inte det är en tragedi att Alcén väljer att ducka media när vi alla vet att enda anledningen till att journalister i nuläget söker Alcén är för att det stormar kring klubben.
Däremot tycker jag att det är uselt att Alcén inte ger Brynäs egna medier en förklaring/lägesrapport, det kan jag tycka att vi supportrar förtjänar.
Detta innebär alltså INTE att Alcén skall ducka journalister för alltid, men i detta läge ser jag inte vitsen. Utan prioriteten bör vara att visa sig på Brynäs egna medier!