1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774712 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
För mig får gärna Blomqvist komma tillbaka och avsluta karriären hos oss. Kanske kan få folk att kämpa i 60 minuter. Och skälla ut den som dräller med pucken. Givetvis inte istället för spetsspelare. Men 1-2 spetsspelare kommer inte lösa krisen. Alla behöver knyta nävarna. Och då behövs nån som visar hur man knyter just nävarna

Silly: Ja, det som många befarade men som Alcen inte såg är precis det du säger. Rödin och Scott är inte de spelare de en gång var, båda har tuffa skador och fått bära Brynäs i många år.

Dima: Knappt topp6 om man ska vara ärlig. Ojämn.
Palve: Läs 500 tidigare analyser
Björninen: För få poäng. Spelartypen känns mer som en tredjecenter
Larsson: Ändå bra. Lyfter laget och gör ok med poäng.

Inget av ovanstående är en chock, den uteblivna spetsforwarden hade behövts. Från omgång 1.

Är besviken på JA och att han inte såg detta.

Befinner mig fortfarande i ett tillstånd där jag inte ens blir arg längre. När Johannesson satte 1-0 visste jag ändå redan att torsken var på G. Frölunda skapade enkelt tre heta chanser första 5 minuterna.

Det intressanta är förstås hur vi går vidare. Är Brynäs beredda att ta obekväma beslut? Redo att chansa? Redo att smutsa ner sig? Allt det kommer krävas.

Sparka. Värva (både bredd och spets) Spela Karhunen ett tag. Hitta ett PP och BP. Sluta matcha naivt.

Oavsett utgång bör man analysera vilka i ledande tjänster som bör bytas ut.

Peja: Håller med dig fullständigt!

Skulle inte ha nått emot om Brynäs mot Timrå går ner på 3 kedjor och har några extra för att kunna vila enstaka spelare. För att hålla Palve utanför truppen!

Han gör så mycket skada i truppen vilket man såg rätt tydligt på Kinvall vid 2-4 målet.

Rodrigo: Att föreningens fokus har skiftat (för) mycket de senaste åren är svårt att argumentera bort även för alla snöflingor ❄️
Vill nog påstå att vi är rätt många 60- och 70-talister som håller med Boustedt i hans inlägg nedan.
Uppladdat:

500x0-5b013dc7-b17e-45e6-be40-cc1e77c66751.jpeg

Danne66: saken är den att nu måste vi sätta såna som huge åt sidan och agera för att inte möta karskoga nästa år. För huge är precis som ledningen eller varför inte styrelsen, man blundar och siktar men riskerar åka ur år efter år. Sitter huge i styrelsen?

Stefan R 63: Jag sitter i valet vilken väg jag vill ge min dotter för hennes psykes skull. Just nu känns pappas väg i hockeyn som en ohälsosam väg att vandra. 😅

Peja: Manner svamlar på. Har han koll? Nja, jag tror inte det.

Falken: Börja med att få tillbaka Larsson och Rödin. De sväljer väldigt mycket istid som sämre spelare nu delar på. Matcha alltid sex backar, inte fler. Gå dyrt på att få in en sniper. Måste gå att hitta nånstans

JanT: Om det blir målskillnad som avgör i slutet av säsongen kommer det att kännas fruktansvärt bittert med alla dessa insläppta mål i 6mot5 som man dragit på sig vid flermålsunderlägen. Laget är iskallt och låg redan under med 2 mål, fanns inte på kartan att Brynäs skulle kunna vända. Det är inte första gången som coacherna agerar på det sättet och alltid med samma konsekvens.

{8399}:Jag tror vi vänder i tredje, Friman och Kvist nätar.

Om Kvist nätar så springer jag naken runt Erpen.
Maken till ofarlig spelare , men han kanske lyckas få ett skott på hjälmen som styrs in när han kravlar på isen

Sitter o pimplar öl innan matchen, åkt 40 mil enkel för att se matchen nu. Är sjukt taggad, tror faktiskt på vinst! Brukar gå bra hemma mot Frölunda! Hoppet är det sista...
Såg nu, ingen Rödin. FAN! Men vi löser detta ändå.

Tror vi alla kan se att diskussionerna här snabbt närmar sig ett all-time low, och ni vet hur knivskarp den konkurrensen är.

För det första: moderatorer måste bli bättre på att reglerna för forumet efterlevs. Samma gäller för alla som skriver här. Kolla reglerna och respektera dem. Med andra ord: väx upp, bete er som vuxet folk.

För det andra: att ha en av de ledande och mest ifrågasatta debattörerna som moderator är som att ha vargen att vakta lammen. Gör om.

För det tredje (och det här är en större poäng att fundera på): Tycker att skribenterna här inne borde fundera på vad deras inlägg säger om deras förmåga att förstå idrott. Vi blir alla frustrerade och irriterade när Brynäs, kollektivt och individuellt, spelar dålig hockey. Men, uppriktigt sagt, vad har ni för förväntningar? Detta är sport. Alla lag vinner och förlorar matcher, ibland en i taget, ibland i långa streaks. Alla klubbar har oscillerande utvecklingskurvor. Gläds med organisationen när det går bra, supporta organisationen när det går dåligt. Detta innebär *inte* att in absurdum försvara allt som sker, men fundera över hur du väger kritik mot support i dina kommentarer. Fundera på vad du själv är bäst betjänt av när du underpresterar; att någon messar dig att ”fan vad du suger”, eller att någon messar dig ”kom igen, vi vet att du kan bättre, kämpa på”. Om du tycker att Brynäs spelar totalkass hockey har du fyra val; byt lag, skit i hockey, uppdatera frimärkssamlingen, och gå ut i skogen och skrik. I vilket fall som helst, logga inte in här och böla ur dig en massa invektiv. Vi är trötta på att läsa det. Vi som gillar Brynäs tycker inte om att du använder föreningen som en slagpåse för dina frustrationer.

Herre P: Läste ditt inlägg, håller faktiskt med dig om det du skrev. Jag ser gärna en förklaring till varför ditt inlägg togs bort. Vilka regler det bröt emot.

Christoffer Ehn knätacklade Hannes Björninen. Och Ehn fick matchstraff.
Nu står det också klart att han stängs av. LHC-forwarden tvingas vila de kommande fyra matcherna, meddelar SHL på sin hemsida. Mycket bra !!! en jävligt ful knätackling.

Brynäsgubbe: Jag tycker nog att Alcén får steppa upp lite. Manner tar all skit från oss supportrar och ställer upp när intervjuer ska göras. ”Intervjun” på hemsidan borde Alcén ha tagit och avlastat Manner i det här läget.

Kjeppkinesen: Jag försöker generellt hålla en god ton och visa respekt på alla forum.

{10062}: Ja, alltså jag gillar Manner som f-n och tycker han är helt rätt person att leda Brynäs.

Men vissa beslut under matcherna blir man inte klok på. I dagens match var det 8 backar, varav 2 är skräp. I tisdags mot IKO så valde han konsekvent att köra vår 4:e kedja mot IKOs 1:a som är en av SHLs bästa.

Jag blir inte klok på sådana grejer. Var ju till och med tillfällen man såg Bergman/Hedberg inne samtidigt som 4:e kedjan, då är man ju livrädd…

Jugge: Är Huge moderator? Du måste skämta med mig aprillo?! 😂😂😂
Mannen utan självinsikt? Mannen som vet allt? Mannen som anklagar alla för att vara soffcoacher men som själv kommer med egna hypoteser om hur allt går till i Brynäs?
😂😂😂
Älskar’t 😂😂

Farsang: Strömgren har fortfarande en Rögletröja på Brynäs hemsidas spelarpresentation..
Inte bara på isen det är katastrof i Brynäs..

Falken: Om vi ska göra något rätt ikväll så kan vi väl lämna tillbaka Palve till Linköping.

Peja: Laget vaknar plötsligt till liv efter 2-3 och vinner kamper. Att inte det kan presteras först det är nästan kört är ett underbetyg åt Manner. Är inte imponerad av hans arbete i Brynäs. Han har inte utvecklat laget något sen förra säsongen utan det ser snarare sämre ut.
Vi är seriens sämst lag.

Stefan R 63: Varken oväntat eller orättvist. Är man klappkass så blir resultatet därefter. Det är ett hån att det bara står 2-1.
Edit 3-1.
Vilka sopor..

Jan Grismöbel: Det här var det sämsta jag sett ett lag prestera någonsin. Linköping ser ut som ett NHL-lag för helvete. Att det står 1-1 är ett mirakel.
Bra jobbat Alcen. Jag räknar med en ny sportchef nästa säsong.

{10062}: Vad är det för idiotiskt inlägg ? Jag anmäler!

Tgl: skulle verkligen inte kalla Manner mellanmjölk.

Blå grottan: Det är väl det som är mest oroande, att dalarna är så djupa. När vi är dåliga, ja då är vi riktigt jävla dåliga. Topparna (ex FBK matchen) är riktigt höga men för få och för korta.

Jag skrev efter FBK matchen att vi bör kunna ta 9p på kommande 4 matcher om vi kommer upp i nivå. Hittills 0p på 3 matcher och mil ifrån någon form av nivå. Istället har hela laget gemensamt kraschat i någon form av dikeskörning.

Det ser jag som Manners absolut största utmaning, att hitta någon form av jämnhet över tid. Alla lag gör skitmatcher och har svackor, Brynäs har det dock för ofta för att kunna aspirera på något annat än bottom4 som det ser ut.

Hank81: Är helt enig att många underpresterat . Men en ny måltjuv som Clark el palu skulle varit klar innan säsongen började . Det är samma problem varje år . Denna väntan å jakt långt in i säsongen är samma visa varje år . Å limpan måste jag verkligen säga är en stor besvikelse . Den garvande målisen har blivit en risk i stället för en trygghet.

Davey85:
Brynäs har förutom några enstaka forwards en rakt igen HA klass på sina forwards tyvärr.

Men idag:
82% på målisen
0% i BP
43 skott på mål varav 90% var ofarliga skott

Med sån statistik så vinner lag inga matcher och tyvärr har spelet bara sett sämre och sämre ut sen vinsten borta mot FBK samtidigt som de andra lagen i botten förutom Malmö då verkar ha funnit någon form av begynnande form.
Nä detta kommer att sluta riktigt illa ......

Huge: Fast om vi förlorar på hemmaplan mot två olika tabelljumbos så kan man ju inte tycka att det är acceptabelt. De lagen är ju liksom bevisligen dåliga jämfört med resten av tabellen. Så, visst..det är inga skitlag, men det är likförbannat IKO och HV vi SKA slå. Speciellt hemma.

Kopenga Kickass:

bra! då kanske Manner kan värva någon toppforward från Finland

Fagervall får kicken av Djurgården och Garpenlöv tar över, kan bli intressant det här😮‍💨

Härligt verkligen..ännu en topp6 ut med Rödin nu då. Har sagt det innan, när är det värt att ändå chansvärva lite?

*Larsson långtidsskadad
*Rödin in och ut med skador.
*Palve som totalt underpresterar
*Björninen bra, men inte mycket poäng

Då har vi Dima och Scott kvar som gör det godkänt. Inte mycket till topp6. Som sagt..när kan man chansvärva?

{7981}: Riktigt spännande faktiskt!
Nu är det bara att vänta på att ett nytt konto dyker upp med en trolig laguppställning ;)

Silfverkroken: Läste resten av säsongen på GD. Oavsett vilket tycker jag det är dags att släppa spelare som Sallinen och Danielsson, och istället hitta andra spår. Det är ju inte klokt med fixeringen vid tidigare Brynässpelare, verkligen amatörmässigt om man letar nyförvärv i massa månader och det man landar är en gammal och trött Sallinen som (förmodligen) nyss fått sparken i en sämre liga än SHL.

Rumpelstiltskin: Jag tror du försöker vara ironisk, men det är klart att vi inte ska sparka Manner. Absolut inget skulle bli bättre av det och jag tror att Manner är helt rätt tränare för Brynäs.

Det är inte Manners fel och ansvar att truppen är lövtunn, det är Alcéns.. Helt rätt av Manner att ställa krav på föreningen om det ska bli en förlängning. Han har väl insett att spelare som Birger, Kvist, Hedberg, Bergman och Olesen nått toppen på sin utvecklingskurva…

Jockster :
”Sanningen är att Björninen max är en 20 poängspelare. Han är en duktig 2 vägspelare. Varken mer eller mindre.
Palve är en spelare för topplinor och det har han bevisat förut men hans problem i år är att han är så jävla ur form som det bara får att vara. ”

Vad har Palve bevisat? Allvarligt? Mer än att han vill göra allt på eget hand och lyckas IBLAND och får det då att se snyggt ut.

Han kom till BIF för att Linköping såg hans brister som center nu och oförmåga att lyfta/hjälpa de omkring honom - vilket behövs i en lagsport
Men hos oss fick han stajla fritt och göra några snygga individuella dragningar - vilket funkade i brist på bra spel i BIF - sen fick han rollen i PP och plockade poäng - och tralla så var han en hjälte vars brister bortsågs ifrån hos supportrar och Aöcen.
Hade han varit en så duktig passningsläggare - varför stod han inte bakom mål? Han fick 24 assist vara av hans poängskörd i början på året ifjol var primärt från PP - hade varit extremt intressant att se hur många av de som var ett första pass och inte ett en assist på studsande retur puck då han själv sköt på mål eller ett 2dra ass. Han hade 1 poäng mer än rödda som var passningsläggare BAKOM mål i pp (iaf vissa pp:n) - men gjorde 19 mål mot palves 11 mål.
Fast Palve nu visat upp en motivation så förlorar han man mot man vid sargen, dålig i defensiven även om han nu iaf försöker göra sitt jobb och är dålig att passa (som center!!!!) i 5 mot 5.
Hur kan han vara en topp center i shl med sina brister? Som toppcenter måste man kunna ju behärska alla moment på isen, för där han brister har vi en brist med mycket istid och det går inte ihop.
Men berätta görna vad Palve gör så bra?
Utöver ego-solo rajder som ser snyggt ut då de äntligen lyckas någon gång då och då (men när de misslyckas på bekostnad av ett bra klapp-klapp sätter han laget i skiten)
Sen dö? Poäng gjorde Deschen också och vann interna poängligan och han hade samma karaktär som Palve i defensiven - är han kvar i shl? Malmö bröt kontraktet med honom så fort man såg att han inte var en komplett shl-spelare - han fick chansen i 10 matcher.
Palve gick bra i liiga och fick en chans i landslaget sen är han out därifrån. Ett år fick han chans i Ahl - i två lag och ingen var nöjd. Linköping ville inte heller ha honom. Bara bif utöver liiga accepterar hans brister och ser honom som en komplett center - för att han kom in och gjorde snygga solo-rajder när bif var under isen.
Nä Palve har inte varit en bra center och blir inte en bra center som lyfter laget över hela banan.
Men snälla berätta vad du ser eller sett som gjort honom till en topp-center?

Björninen har däremot det som behövs för att lyfta ett lag över hela isen (får förtroendet också bp/pp) och har 5 år i rad bevisat att han förtjänar en plats i finska landslaget. Det ör bara poängen som saknas där - men han har ju dubbla mot poäng mot Palve iaf.

Sv: Game!
Huge: Det är ju alltid du som först vräker din slemmiga självgodhet över alla, aldrig någonsin tvärt om.

Tillbaka i gamla fotspår. 2-9 på två matcher.

Så jävla trött på det här att "win some, lose some" år in och år ut. Det tär på mitt gamla Brynäshjärta.

Och efter att ha läst intervjun med Manner tror jag han lämnar efter säsongen.

Bra med folk ikväll.
Dåligt med precis allt annat.

Lessons learned: Bygg klart laget före säsongsstart!!!!!

Treklövern1912: Det måste ju vara Karhunen som står, allt annat vore väldigt märkligt.

pjåtor: Är Kinnvall med så vinner vi, är han inte med så är det 50/50. Så säger magkänslan!

{9566}: Lindbäcks nonchalanta attityd och återkommande grodor hade väl varit ok om det var korphockey som spelades. Nu är det på högsta nivån i Sverige. Då är man såklart fokuserad och beredd i 60 minuter. Det finns inget annat.

Sen tror jag nog Rödin kan landa in på runt 15-18 poäng totalt den här säsongen om han får fortsätta kampera ihop med Olesen. Det finns absolut ingenting som doftar ”poängspelare” om den killen.
Med Rödins usla form ser hela den femman ut som en frejdig tredjefemma i Allsvenskan ungefär.

munkas: Det är egentligen inget fel på prestationen sett över 60 min. Det är tre individuella oprestationer som ställer till det för oss. Minus dem och vi vinner matchen.

Jag tjatar vidare…

Som supporter, medlem och seriekortsinnehavare känner man att man kan ställa krav på sin klubb.

Jag ifrågasätter Anders Lindbäck! Jag menar det! Han kommer säkert spika igen nån match framåt och då börjar vissa kackla och fråga vart alla belackare är…

Men visst ser ni också att de misstag han gör tyder på att han inte är mentalt påkopplad…? Det är fanimej inte okej nånstans…

Nej Anders Lindbäck, vi kräver mer än så här i Brynäs IF…

Kedja fast Lindbäck i kassen. Otroligt vad han felbedömer situationer

Trist, vi gör en helt ok/bra förstaperiod, men Limpan håller sig inte vaken och nu får Leksand den lilla medvinden de älskar på hemmaplan. Synd..och inte första gången denna säsongen.

Varför inte ge Karhunen chansen efter 3 poäng i Karlstad? Och vad är Limpans problem?

Justin Kloos och Marek Hrivík saknas i Leksand...

spolaisen: Palve är ingen spelare för fjärdefemman så det är väl därför han var petad, det handlar om roller och han är är en spelare för en offensiv enhet helt klart.
Visst är lagbygget lite skevt men det är ju till stor del beroende på att vi har för många centrar för topplinorna.

KulaShaker: Pettis/Bryppe är snart tillbaka under nytt nick. Trots att alla här tydligen är singlar och som luft för honom kommer han knappast kunna hålla sig härifrån