1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775407 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 2019-10-24
RBK: Alltså det är inget fel på tacklingen och det trodde jag var utrett redan efter de reprisbilder som vevats. Du är lack efter en förlust men att gnälla på domaren och anklaga motståndarna för huvudtacklingar är inte klädsamt.
Det är bara att inse att Brynäs var det bästa laget igår och att Rögle var det sämsta.

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 2019-10-24
Brynäsgubbe: Vad begär du av ett lag med stukat självförtroende?? Klapp klapp spel och tvåsiffrigt? Så här får vi nog spela om vi ska få ordning på skutan

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Sama: Så Molin och Zetterberg ska in i toppkedjorna? Har vi redan börjat formera laget för Allsvenskan?

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
JAAAAAAAAAAAAAAA KARMA DOMARJÄVLAR

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
ellis: Den här matchen och matchen mot Frölunda visar att vi är ett topplag. Stänger ner faxen tillsvidare.

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
Steenm: Verkar som att Zetterberg fick en assistpoäng vid Mannbergs mål. Så den nollan är spräckt nu.

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Alltså vad fan svamlar du om? :)

Man bara älskar Greg scott stort att erkänna mer spelare skulle göra detsamma

Efter 4–0-förlusten mot Luleå fick Greg Scott nog. Inte på medspelare eller på lagets insatser.

Istället ställde han sig upp inför sina lagkamrater och näst intill bad om ursäkt för att han varit så dålig.

mk: Eftersom vi har visat i 2 av 45 matcher att vi tydligen har ett tillräckligt bra lag och tränare för att tillhöra toppen så måste det ju vara någon detalj runt om som spökar?
Nya tröjor kan vara en tanke?
Jag tänker genast på nån brun nyans med mellanmjölksvita ränder på armarna. Tror det kan funka.
Sen tycker jag att Rödin ska få fortsätta bära ”C” på sin nya brunvita matchtröja.

Lemp: Fast vad Mormor säger och hur de (han o Dacke) verkligen ser på situationen behöver ju inte överensstämma...

SJÄLVKLART tvivlar man på Sundqvist i detta läge. Allt annat vore fullständigt galet... Dock måste man utåt ha en annan riktning då det inte är en dialog man för öppet och i media... Då måste man gripa positiva halmstrån som argument för att motväga allt negativt. Då kommer Frölunda- och Djurgårdsmatchen upp som exempel trots att det i detta sammanhang istället kan tolkas som de två undantagen som bekräftar regeln...

Wesley: Dax för Huge och kliva in och styra upp, Sanny verkar inte inte riktigt fatta, vi har ju bara haft lite oflyt och en skada på Ölund.

Finns värre spelare än Zetterberg i truppen, kan göra en helt onödig genomgång som ingen lär bry sig om men har inget att göra xD

Samuel Ersson / Jocke Eriksson är bra målvakter, vi kanske sitter på SHLs bästa målvaktspar, sen självklart är ju inte dom hela laget och defensiven har förstört deras siffror, men kanske den enda lyckade värvningen hittills i Samuel Ersson!

Lundgren och Lindelöf har inte vart bra, Lundgren speciellt, han kan packa sin väska och lämna Brynäs bakom sig, inget emot honom alls men tror bara Brynäs inte är hans rätta klubb och han passar inte in i systemet, Lindelöf kan man kanske låna ut, till Västerås eller nåt så han får istid och lite mer kött på sig, just nu blir han bara överflödig och det är inte bra för varken Brynäs eller Lindelöf själv, Ersson kanske också kan lånas ut, håller inte riktigt SHL klass ännu, ett år till i HA skulle gynna båda parter.
Då har vi Sigalet / Ingman / Kilström / Andersen / Norin / Söderström kvar, tycker det finns en balans här, Sigalet / Andersen / Kilström är en skraftig backuppsättning, gryma defensivt i praktiken, har bara inte fått ihop det ännu. Ingman / Norin / Söderström är bra offensivt, måste bara få ihop det med en bra mix med våra meatgrinders, sen ser jag verkligen inga problem med att ta in en klassback och köra Norin som sjunde back. Skulle verkligen bara gynna Brynäs.

Låna ut Asklöf på heltid, han är bara i vägen enligt mig, Zetterberg kanske skulle behöva ett år till i HA, ganska stor konstellation att göra från HA till SHL, stor stor skillnad som jag tror inte Zetterberg är redo för ännu.

Rödin och Scott behöver en spetsforward bredvid sig, i still med Calle Järnkrok som skjuter mycket och inte är rädd för att hålla i puck, eller en Nicklas Bäckström men drömma kan man ju göra.

Descheneau är en 2nd line forward, Ölund likaså, där krävs det också förstärkning i form av en hårt arbetande forward lik Johan Larsson, stark runt sargen och inte är rädd för att trycka lite framför mål.

Ja, tredje och fjärde line gubbar kryllar det av i Brynäs, där ligger problemet, se på förlunda, fan alla skulle kunna lira i en första line där. Brodecki / Sallinen / Danielsson är som gjorda för det i dagsläget, Inga dåliga spelare där, inte så mycket att komplettera där, bra offensivt och helt okej defensivt.

Rohdin / Blomqvist / Mannberg är bra som fjärde, kvicka forwards i slag av Mannberg och Rohdin som inte är rädda och är ganska tuffa i närkamperna, Blomqvist är ledande och har helt okej stickwork och kan passa bra. Inte så mycket att komplettera där heller.

Kvar blir Forslund och Alcén, som kör extraforward. Då kan vi börja slåss om slutspelsplats igen.

Som sagt, det krävs en förändring ganska snabbt!

Huge: men lägg bara ned. Du har ingen trovärdighet här inne. Du har ju ALDRIG tyckt att någon ska få sparken utan försvarat dom med en dåres envishet och alltid förminskat skribenter som tyckt olika.

Lika som du nu försvarar ms har du gjort senaste åren med bz, Sjödin, Melin och Tommy Jonsson och då har jag inte ens nämnt alla spelare...

Dock brukar den berömda kappan vända när ”kunnigt yrkesfolk” sparkar nämnda underpresterare. Men då är allt frid och fröjd även om du skrivit något helt annat inlägget innan.

Du inser att det finns en överhängande risk att sunken får sparken efter Skellefteåmatchen? Men om det sker så är det väl som vanligt att vinden rycker tag i kappan som vänder efter vinden.

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Nu händer det grejer minsann! Magnus ska ta samtal med några av spelarna... (igen)

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Sportnisse: Ganska många säsonger sen man kände sig så här orolig tyvärr

Huge: Men kom igen! Huruvida det är att byta spelsystem i grunden eller inte är väl inte intressant. Det handlar om att Brynäs skall gå tillbaka till grunderna i att spela försvarsspel. Att man varit naiva i att basunera ut att man skall vara spelförande, offensivt drivande etc. Man försöker nu göra en ganska omfattande revidering av sättet att spela.

Släpp stoltheten! Ge Mylingen rätt!

Jag minns Mylings tidiga profetia och jag skall säga att jag både hyllade den målande beskrivningen och de ironiska poänger som den innehöll över ett potentiellt säsongsscenario. Men också att det uppmålade scenariot var långt ifrån någon otrolig fantasi utan något som tvärtom kunde ses som en trolig utveckling...

Å se på fan! Nu är vi där...

Bara att medge Huge, bara att medge...😜

Huge: Först vill jag skriva att det är roligt att så många äntligen fått upp ögonen för hur kunnig Mylingen är, kallad ett orakel av vissa. Kul!

"En "gnethockey" som Sunken av nöden tvingades praktisera när han tog över som HC och inte hade samma offensiva krafter i laget att tillgå som han har idag."

Har han verkligen bättre offensiva krafter att tillgå idag?

"Du sitter och drar slutsatser efter 7 omgångar om hur det kommer att se ut framöver."

Du har lite fel om att jag har dragit slutsatser efter 7 omgångar, jag skrev att det skulle se ut såhär redan innan serien startade. Jag förutsåg att Brynäs inte skulle kunna spela en offensiv hockey och vara spelförande. Kompetensen för det finns inte i varken ledning eller trupp.

"Varför drar du isf dina slutsatser enbart utifrån hur det sett ut i de matcher där vi slarvat i offensiven och åkt på spelvändningar som vi torska på?
Med din logik kan jag ju isf lika gärna peka på hur det sett ut mot Frölunda, Djurgården och till viss del LHC och FBK. Isf lika klara bevis på att MS har förmågan att verkställa den offensiva hockey vi vill spela som att matcherna mot Leksand och Örebro skulle vara bevis på motsatsen"

Nu är det ju så att TOTALT sett har Brynäs inte varit tillräckligt bra i inledningen. Fakta är att man gjort näst minst mål i serien och släppt in näst mest. Inte godkänt. Och tydligen är det så att även högsta sportsliga ledning, Dacke, inte heller är nöjd och ju säger att man "varit för naiva" och "skenat iväg". Nu ska defensiven prioriteras. Du skriver ju att man behöver göra "några små justeringar". Jag kan säga att små justeringar räcker inte. Tar man inte dom poäng som krävs så går man över till ett spel som ger poäng utifrån dom förutsättningar som finns, och det är en tight riskminimerande defensiv med snabba omställningar - alltså ganska långt från den hockey man initialt tänkt spela.

Om en sak hade jag fel, och det var att jag trodde det skulle dröja längre innan man gick tillbaka till gnethockeyn men man väljer redan nu att stoppa blödningen. Sen får vi se ikväll om det blir en total tillbakagång till igelkottsförsvar eller inte. Tror att igelkottförsvar krävs för att man ska kunna vinna mot Luleå och Skellefteå.

munkas: Tyvärr, måste jag ändå skriva, såg jag detta långt innan det hände. Har funderat en del på VARFÖR det gått som det gått.

Jag anser att Brynäs saknar ödmjukhet (och besitter en viss dos av hybris).

En sportsligt ansvarig tillsattes (Dacke) utan några som helst meriter och helt grön på posten. En ny sportchef (Sundlöv) kom in som inte rosat marknaden och dessutom varti hårt ifrågasatt när han verkat i klubben.

En 3årsplan sjösattes och man skulle lägga om spelsätt till att bli spelförande och offensivt. Verkställare av den omläggningen skulle alltså den tränare (Sunken) som spelade den mest destruktiva och tråkiga gnethockeyn man sett på år och dag.

Dessutom försvann 4 av 5 i toppen på den interna poängligan, i det lag som gjorde näst minst mål i hela serien. Av dessa spelare ersattes inte ens alla med likvärdiga när man skulle behövt ersätta alla plus förstärka det lag som kom 11:a förra året.

Med denna bakgrund var det inte svårt att se att det skulle bli en katastrofstart igen.

Och om jag kan se det, borde väl "kunnigt yrkesfolk" kunna göra detsamma. Men man har helt blundat för alla dessa invändningar och, som det verkar, bara tänkt: vi är Brynäs och det här kommer att gå bra - fast att det är ganska uppenbart att det INTE skulle göra det.

Det kallar jag att sakna ödmjukhet iaf!

Gör om gör rätt!

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: Man ska dock ha byggt upp ett ordentligt kapital med förtroende hos spelarna innan man går fram så hårt publikt som Sundqvist gjort, speciellt som efter Leksandsmatchen. Dessutom kan man inte dra det kortet speciellt många gånger på en säsong innan man bränt det. Och det har i hans fall inte haft någon effekt alls..

Roger Rönnberg är lite smartare, ibland tar han själv på sig skulden och säger att han har misslyckats göra spelarna redo. Då tror jag spelarna sluter upp bakom tränaren.

Bulan hade förmågan att båda samla spelarna bakom sig och förmedla en hög kravbild.
Ibland får jag känslan av att Sundqvist spelar teater. Det känns som att det är jätteviktigt för honom att folk utanför laget förstår att han ställer höga krav, tyvärr verkar laget inte köpa in sig på det..

Sama: över min döda kropp ett se Aaltonen i Brynäs. Han är slut, nonchalant å energidödare. Sen Lundgren var tänkt att ersätta Bertil. Han ska inte göra mål (snitt 0,14p/ shl match) men han ska vara stabil pjäs där bak. Vilket han grovt misslyckats med. Hans självförtroende är borta så måste byta miljö...

Hej från Monitor!

Vi har EXAKT samma problem som tidigare matcher. Snacket verkar varit just snack...

Sen har vi en målvakt som också underpresterar men det brukar ju komma på köpet.

Nu är det K R I S i Brynäs IF.

För tredje säsongsupptakten i rad... Är det i år vi gör en Modo och kliver av det här...?

Sv: Örebro - Brynäs 2019-10-03
bradberry:

Många frågetecken efter kvällens match;

Sigalet -3
Lindelöf -2
Lundgren -2
Ersson -1 (men köper korv vid det målet...)

Sigalet ser oroväckande svag ut mellan varven.
Lindelöf/Lundgren/Ersson hör hemma på bänken/läktaren.

Har Sundqvist redan tappat laget? Två kölhalningar på kort tid indikerar att något inte stämmer....

Hur är det med Rödins verklighetsuppfattning? Ska inte hända igen.....

Min analys så här långt är att vi inte har spelarmaterialet till att spela den hockey som föreningen föresatt sig.

Bara att återgå till igelkottförsvar och satsa på att spelvända när motståndarna går bort sig - det bör räcka till placering 8-10 med tanke på att det trots allt finns spets i forwardsuppställningen.

Så ser nog den bistra sanningen ut.....

SM-Guld - ring mäj sän!

Davey85: tror inte vi ska ropa hej om boqvist ännu. Devils kan mycket väl använda och testa han i 9 matcher för att se hur han står sig, för att det inte ska räknas mot capen.
Det är lixom spelare i gusevs kaliber han ska peta för att gå in top 6 utan några skador då förstås. Han kan mycket väl vara tillbaka likt Lundeström förra året. Lundeström fick ju ducks tom räkna mot capen innan dom låna ut han till Luleå. Så jag tror det inte är helt omöjligt att vi har boken i Brynäs i november nångång :) hoppet finns i Brynäs hjärtat men självklart önskan man Jesper att han blir kvar där över :)

majk: Kul med vår första match mot er för säsongen. Ni har verkligen inte varit så dåliga som poängen visar. Vi har varit lite sämre än poängen visar eller i paritet. Katastrofal insats mot HV senast. Spelar vi så kör ni över oss.

Jag har bytt till mig både Scott och Rödin i mitt dream-team då jag tror på Brynässeger ikväll.

varulf: Vem är det som jämför herr och damhockey här? Jag tittar på Brynäs herr, dam och juniorer med stort nöje. Det är bara personer som hånar och ser ner på damhockeyn som jämför dem. Finns ingen anledning att göra det. Jämför du alla damidrotter med herrarnas osv? Begriper inte varför man skulle göra det, det saknar relevans.

Se länk, det är skoj!

mattias - 74: sen gammalt, är du ljummet intresserad av fotboll å hockey är du bajare och leksing. Är du hockeyintresserad följer du Brynäs.

När man läser runt lite på diverse medier och forum så låter det som att arenan alltid hetat Gavlerinken. Har folk glömt bort att den hette Läkerol arena förut? 2014 bestämde sig kommunen för att köpa namnet. Nu har avtalet gått ut och då blir det en ny arenasponsor.

Svensson_62:
Undrar vad Åberg menar när han säger att han tycker att pengarna ska användas till något bättre?
För att i alla fall jag ska ha någon acceptans för namnbytet så ska pengarna användas till att bedriva elithockey.
Det är i alla fall min åsikt.

Läser på GD:s träningsblogg att Sunkan byter plats på Ölund och Sallinen. Bra att han tar till sig av mina tips här på forumet.

Sv: Linköping - Brynäs 0917-2019
”I år är det solklart med regeln kring målgården. Spelare inuti målgården blåses av direkt”. Jahopp, det var många matcher den regeln höll...

Sv: Linköping - Brynäs 0917-2019
Anton Rödin är ju sinnessjukt bra!!!

Leonardo: Kan spelare likt blomman och Rohdin höja sin lägsta nivå jämfört med förra säsongen. (Har sett bra ut hittills)

Så tycker jag ändå att Brynäs känns relativt tryggt vid eventuella skador.
Plus att Sallinen har lite att bevisa och det vet han definitivt om. Gjorde ju en läcker ass så det var ju en bra start.

Sen så tvivlar jag inte en sekund på att Brodecki kommer att leverera på en bra nivå plus att Ölund också kommer att tugga igång rejält. (gjort det bra hittills, poängen kommer nog att trilla in inom kort)

Så njae, även vid skador som drabbar alla lag, så känner jag stor tillförsikt gällande Brynäs.

Får sluta grogga, rädd för att jag har dilerium...ser jag i syne?.....:-)....

Davey85: En sak till om damhockeyn. Tycker det är beklagligt att Erika Grahm uttalar sig som hon gör i konflikten med förbundet. Hon är en representant för Brynäs även om detta är en landslagsfråga, och det anstår inte en sportchef i Brynäs att säga "de bajsar på damhockeyn".

Lite pinsamt faktiskt.

{8785}: Spel är inte skit överlag. Spel är skit för de som blir beroende och sätter sig själv och andra i stora skulder. De allra flesta klarar sitt spelande utan problem.

Brynäsgubbe:

Egentligen håller jag med dig. Det är väldigt dumt för aktiviteten på sidan.

Men alla evighetsdiskussioner med personliga påhopp som sker i vårt, Luleås och i Saiks forum har ju ställt till med detta.

Folk använder forumet för att göra narr av varandra och/eller spelare/klubbar (även sin egen klubb) och det blir såååå jävla tjatigt att läsa.

Men jag tycker inte heller 5 inlägg per dag är rätt väg att gå. Bättre då att stänga av de som inte kan hålla fingrarna i styr med sina irrelevanta inlägg.

Jag hoppas nu bara att resultaten denna försäsong inte gör att laget får hybris.

Denna försäsong är skrämmande lik den som var 2017 under Melin. Vi vann nästan alla matcher då också, men spelet var dåligt. Nu tycker jag inte att spelet har sett lika illa ut denna försäsong som det gjorde då, men tål att tänkas på.

Sen får man inte glömma att vi mött 3 allsvenska lag och dessutom mött Leksand (som också nästan är ett allsvenskt lag) två gånger. Alltså 5 av 8 matcher mot kasst motstånd. Sen har vi mött Ässät som var ett bottenlag i Finland förra säsongen, samt Örebro och Djurgården.

Jag kommer försöka dra så lite växlar som möjligt av denna försäsong för att inte bli för besviken om vi öppnar serien dåligt. Det jag tar med mig är ett par individuella spelares insatser som ser klart lovande ut. Kan man dra några växlar av själva spelet? Ja kanske. Det säger ändå någonting att vi totalt sett dominerar spelmässigt hela denna turnering. Jämför vi med förra försäsongen då vi torskade mot AIK med 4-0 så är detta långt bättre. Vi spelade jämnt mot Djurgården (var kanske lite bättre än dom faktiskt) men vi var samtidigt klart sämre än Örebro.

Ove Myling:" Det finns alldeles för många strutsar härinne som bara stoppar huvudet i sanden och hoppas på det bästa trots att det stormar omkring dom."

Jadu härinne på forumet är det helt ok att stoppa huvudet i sanden och bara hoppas på det bästa. Jag tror knappast att vi kommer att påverka utgången av serien nämnvärt oavsett om huvudet är i sanden eller upp i luften.
Här tas liksom inga för Brynäs vitala beslut utan vi är bara ett gäng anonyma forumskribenter.
Slappna av.

Sv: SILLY SEASON 2019
Jävligt intressant med Adam Brodecki! Han har alltid varit en favorit spelare hos mig. Avig, irrationell och rapp på grillorna. Dessutom i en bra ålder påväg uppåt i sin karriär.

Gjorde lite kedjor med Adam:
Rödin Scott Descheneua
Danielsson Sallinen Brodecki
Zetterberg Ölund Forslund
Rohdin Blomqvist Mannberg
(Alcén, Solem, Asklöf)

Sen ser det plötsligt sjukt bra ut om Boken vänder hem:
Rödin Scott Descheneua
Danielsson Sallinen Boqvist
Brodecki Ölund Zetterberg
Rohdin Blomqvist Mannberg/Forslund

mattiask: Tror det handlar mycket om att Dacke & Sundlöv inser att många gamla BZ-värvningar inte kommer kunna vara en del av ett spelförande lag. Brodecki kan vara det. Brynäs måste uppgradera den generella spelskickligheten i laget.

Tidigt att säga MEN! Tycker Scott nästan känns än mer dominant än senaste sejouren. Vinner nästan alla kampsituationer samt besitter fortfarande sitt enorma spelsinne!

Skrubben: Huvudet på spiken beträffande Forslund och Mannberg. När man som åskådare ser isen på ett bra sätt live, ser man också att de inte ser isen på samma sätt som toppspelarna gör. De är användbara som kontringsspelare, men är tveksam till deras förmåga att vara en del av ett lag som för spelet. Hade nog hellre haft smartare och spelskickligare talanger och färre spelare som dessa två, men det bör bli en stegvis utveckling åt det hållet om man fortsätter med ambitionen att föra spelet.

Ingman ser verkligen ut som ett fynd hittills. Precis den moderna backtypen som man vill ha i laget. Kanske inte den bästa skytten men han behärskar många delar av spelet, kaxigheten och aggressivteten på isen är en bonus.

dempa: De hade varit på bartömning på pizzeria Järven, märktes tydligt hur kommentatorn blev lite bakfull i tredje. Ibland var han helt tyst i 30 sekunder.

Josef Ingman - Yes! Säger jag
Kul att Rohdin hade fart på rören idag.
Sigalet visar klass.
Duschen tar fler poäng.
Scott krigade och syntes lite mer idag.
Fjärde linan kämpade hårt, skapade också.
Det fanns bra saker idag med.

Vi behöver Boqvist nu, då kan vi ha ett riktigt intressant lag.

Alltså Josef Ingman!

Tycker Ingman åker likt en forward när han tar fart. Sällan man ser en back med sådan frekvens... Skridskoskickliga backar brukar ha tramp och driv, inte hög frekvens. Ovanligt. Men kul👍

{8399}: Beror på om man bryr sig på riktigt eller bara låtsas göra det...

Det är lätt att gnälla och säga att de borde få bättre förutsättningar. Särskilt om någon annan ska stå för notan. Om man inte är beredd att själv lägga tid eller pengar, så är det ju bara snack.

Har dock all respekt för folk som inte bryr sig om damhockeyn och som heller inte låtsas göra det. De har gjort ett val och står för det. Har betydligt mer respekt för dem än personer som säger att de bryr sig sååå mycket och gnäller sååå mycket på deras förutsättningar men aldrig själva har varit med och bidragit.

Pigalle: Var det värdigt att spela i Ljusne? Var tv-produktionen värdig två SHL-lag?

Förstår inte riktigt problemet, det går ju att höra vad Jaedon säger utan några som helst problem. Tycker snarare vi ska vara glada för en intervju efter en träningsmatch som Brynäs spelat ute i vildmarken, för några år sedan hade det ju varit helt otänkbart.

Sigalet hattrick, wow. TJOFF!

Zappaholic: De syntes lång väg att Jaedon skulle göra mål där!! En riktig snajper som ni har värvat honom kommer ni att glädjas åt!😎😎👏👏👍

Rödin kvitterar till 2-2 efter bra samspel med Jaedon.

Jaedon ser fräsch ut, spelar smart och släpper pucken snabbt.