1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775420 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: De syntes lång väg att Jaedon skulle göra mål där!! En riktig snajper som ni har värvat honom kommer ni att glädjas åt!😎😎👏👏👍

Rödin kvitterar till 2-2 efter bra samspel med Jaedon.

Jaedon ser fräsch ut, spelar smart och släpper pucken snabbt.

munkas: Ove Mylings säsongstips

"Vi har ett lag som kan utmana om guldet säger Dacke" Såhär siar Ove Myling efter dom förutsättningar som finns just nu!:

Efter 16 matcher:
Vi ska spela en anfallsinriktad hockey med stort puckinnehav säger Magnus Sundkvist.

Brynäs inleder serien katastrofalt och har 2 poäng efter 5 matcher. Brynäs tar sin första 3-poängare efter 6 omgångar borta mot Örebro efter att Greg Scott avgjort i tom kasse. Kommande matcher blir bättre men Brynäs har svårt att hitta stabilitet i spelet. Laget ser svaga ut i egen zon och åker på många spelvändningar. Powerplay och bra målvaktsspel vinner matcherna åt Brynäs. Brynäs kämpar för att vinna mot bottenkonkurrenterna men har grymt svårt mot lagen i toppen. Hemma mot Frölunda 2/11 förlorar man med 8-1 efter en total genomklappning i andra perioden.Brynäs ligger på 12:e plats i tabellen.

Efter ytterligare 13 matcher:
Efter ett krismöte bestämmer sig Dacke och Sundlöv för att behålla Sundkvist vid rodret. Nu går man tillbaka till ett defensivare spel. Vi måste göra det som krävs för att vinna säger Dacke. I dagsläget har vi inga nyförvärv på gång, marknaden är död säger Sundlöv.

Brynäs omställning till ett defensivare spel bär frukt och nu har man sin mest framgångsrika del av säsongen och avslutar året med att vinna tre raka matcher. Man lyfter i tabellen till 7:e plats.

Efter ytterligare 10 matcher.
Vi letar efter nyförvärv, men det finns inte många kvalitetsspelare på marknaden säger Sundlöv.

Brynäs inleder året bra men förlorar knappt mot Växjö borta. Tyvärr blir Rödin skadad och blir borta 2 månader. Med väldigt lite spets i laget och Scott som tappat sin parhäst går Brynäs in i en tung period och tappar mark och är tillbaka ner på en 11:e plats.

Sista 13 matcherna
Varje match är som en slutsspelsmatch nu och vi har snackat ihop oss hur vi ska agera ute på isen säger Sundkvist.

Brynäs inleder en hård kamp med Leksand och Linköping om den tionde och sista slutspelsplatsen. Med tre omgångar kvar tar man 2 poäng mot Leksand och lyckas sen besegra redan avhängda Örebro och Oskarshamn och kniper sista slutsspelsplatsen.

Slutspel
I slutspelet kan allting hända, säger Dacke.

Rödin är tillbaka i match 2 i åttondelen men det hjälper föga mot Hv71 som slår ut Brynäs i 2 raka matcher.

Oflyt med skador och små marginaler säger Sundlöv. Vi ska ha möten med tränarna innan vi ger besked om nästa säsong säger Dacke. Sundkvist och Brynäs kommer överens om att avsluta samarbetet. Vi söker efter en annan profil som kan leda laget och införa en offensiv hockey med stort puckinnehav säger Dacke.

Dacke anställer Janne Larsson igen. Vi får se om vi tar in någon mer till tränarteamet säger Dacke, -Jag tror att Janne och Ove kan få ihop det bra. Just nu tittar vi brett efter nya spelare säger Sundlöv.

En bra start har gjort ett rekordår och damerna spelar vidare i slutspelet. 3-årsplanen går in på sitt andra år.

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Det underlättar nog mycket att Blomqvist och Rödin känner varandra sedan tidigare, och att Rödin var lagkapten när han lämnade. Nu kan Blomqvist lägga mer fokus på sin egen prestation och det kan behövas om han vill bli erbjuden nytt kontrakt.

Blå grottan:
Lägg av nu. Den som gör bort sig är du.

Alla som vill snacka hockey är välkomna.
Funkar inte det för dig, är det nog du som ska tacka för dig.
Brynäsare eller inte.

Charles:
Bland dom nya så kan jag kort säga:
Ersson - Vass i sidled och stod för en del snygga räddningar.
Sigalet - Stor back med pondus märktes av redan på första träningen.
Lindelöf - Märktes inte speciellt mycket förutom när han passade fel en 4-5 gånger.
Ingman - Ser orädd ut på isen med ett bra tillslag i skottet.
Jaedon - Kommer ni ihåg Casselståhl? Den hyddan sitter han inne på, vass skridskoåkare.
Ölund - Bra klipp i skären och med ett bra handledsskott.
Rödin - Såg ut att vara på en gott spelhumör.
Zetterberg - Missade helt honom, tyvärr.
Solem - Såg faktiskt riktigt vass ut. Stor och stark med ett jäkla driv i åkningen. Frejdig spelstil med ett rappt skott. Överraskade på mig!

Solem kommer för övrigt spela i nr 48. Och Jaedon i 88.

Brynäsgubbe: Och Söderström säger att han inte kommer spela i AHL om han inte tar en plats i Arizona.

Tror och är säker på Rödin gör en riktigt bra säsong. Johan har fel i det avseendet.

Försöker med ett tips jag också. Jag hittar två lag som är bättre än de andra och två lag som är sämre än de andra och tio i ett stort oklart mittenskikt.

1. Luleå
Var en imponerande lagmaskin under grundserien ifjol och har stora delar av fjolårets trupp intakt kryddat med två finska världsmästare och spännande ungdomarna Filip Hållander och Isac Brännström. Backsidan ser aningen klen ut men det gjorde den ifjol också och under Bulans ledning kunde till och med Fredrik Styrman vara stabil i sina inhopp. Lär bli väldigt svårslagna i höst. Mitt klara tips till att vinna serien, men tuffare att ta guldet.

2. Växjö
Smäller in några grymma värvningar under sommaren och vips ser man ut att ha en guldtrupp igen. Dock inte säker på att Tim Erixon kommer att vara en absolut toppback i sin återkomst till SHL.

-------------------

3. Färjestad
Stora tapp men starka nyförvärv. Kan relativt orutinerade Pennerborn få ihop truppen?

4. Djurgården
Även här jobbiga spelarförluster men också starka nyförvärv. Om Svedberg håller och Josefsson håller sig skadefri och Berglund kommer tillbaka bra tror jag absolut man kan slåss om guldet, men det är ganska många om.

5. Frölunda
Har behållit mycket av mästartruppen, även om tappen av Genoway och Sigalet kan visa sig jobbiga. Roger Rönnberg går in på sin sjunde säsong som tränare och man kommer från guld. Hur går det att upprätthålla motivationen? Behöver inte spelarna en ny röst snart?

6. Rögle
Är verkligen på väg uppåt och har förstärkt alla lagdelar. Kan gå väldigt långt.

7. Skellefteå
Imponerande trupp på papperet. Lite oklart på målvaktssidan där Mantas Armalis inleder skadad.

8. Brynäs
Det känns som att vi har en mer balanserad trupp i år och man märker att revanschlustan brinner. Boqvist hem kan betyda väldigt mycket.

9. HV71
Gedigen trupp, men vem ska göra målen? Har visserligen kvar fjolårssäsongens främste målskytt (Simon Önerud, 17 mål) men har tappat alla andra som gjorde över sju mål och därtill sin främste offensive back. Axel Holmström och Linus Fröberg är starka nyförvärv, men inte de som brukar smälla dit puckarna och samma sak gäller Juuso Ikonen. Man hoppas säkert på nya kanadensare Anthony Camara, men det gäller att han kommer in i SHL på ett bra sätt och det är inte alls säkert.

10. Malmö
Slutade sexa ifjol och har förmodligen ett bättre lag i år. Känns med andra ord som jag tippar dem alldeles för lågt men det är ganska jämnt för mig mellan plats tre och tolv. Ska bli spännande att se en förhoppningsvis skadefri Emil Molin och om Jesper Jensen kan komma tillbaka. Sätts han ihop med landsmannen och målsprutan Nicolai Meyer?

11. Leksand
Har fått ihop en klart vettig trupp. Många rutinerade nyförvärv och frågan är om de är på väg neråt eller om de lyfter i ett fullsatt Tegera Arena. Kan överraska uppåt men också åka ur.

12. Linköping
Tolva ifjol och ser sämre ut på papperet i år. Blytunga förluster av Derek Roy, Lukas Bengtsson och Chad Billins. Förhoppningen är att Bert Robertssons tuffa nypor kan bygga ett starkt kollektiv, men det kan också skära sig mellan honom och några av de mer lyxiga spelarna i laget. Svårbedömt.

---------

13. Örebro
Stora tapp som inte känns ersatta. Fortsätter med många importer och får återigen svårt att få ihop laget. Enda riktiga kulturbäraren är Marcus Weinstock och även om han är mycket värd för ÖHK blir han inte yngre. Nej, jag tror inte på Örebro.

14. Oskarshamn
Förutsägbart, men det är svårt att tippa annorlunda. Den här truppen kan bara inte duga.

Makita: Det roligaste är att Huge kallar sig själv för "optimist". Förmodligen det sista ordet jag skulle beskriva honom med. Snarare en naiv besserwisser som alltid måste få sista ordet och älskar att nedvärdera sina mot-debattörer. Knappast en solstråle av optimism och positivitet med andra ord.

Skriver från outback australia .Hoppas alla Brynäsvänner njuter av sommaren innan det drar igång igen . 10 dagar ute i öknen på mc och 4wd . Utan kontakt med om världen .mycket å läsa ikapp sen .
Vi Brynäsare finns överallt 👍👍

Rumpelstiltskin: Finns det nåt mer patetiskt, barnsligt och töntigt än s.k "supportrar" som raljerar och hånar det mesta kring det egna laget?
På toppen sitter dom sen och försvarar det med att dom minsann har årskort eller betalar dyra biljetter om då måste man väl för fan få nåt tillbaka, om inget annat så iaf
rätten att kasta skit på sitt eget lag.....

xxx BIF xxx: Jajamänsan, jag har ingenting emot utländska spetsspelare. Vidhåller dock att BZ i mångt och mycket värvade fel allsvenska spelare. Tycker personligen att de allsvenska spelarna man tar in ska ha stor utvecklingspotential att bli spetsspelare i SHL, den potentialen fanns i Ekholm, Gunderson, Ejdsell, Michael Lindqvist, Elias Pettersson etc, men den potentialen finns inte i spelare som Ludvig Nilsson och Emil Forslund. Om man tar in guldkornen från allsvenskan är den ligan bra att värva ifrån, så att kritisera allsvenska nyförvärv pga Ludde & co är lite galet.

En positiv aspekt kring lagbygget är ju utvecklingskontot. Lindelöf, Ingman, Zetterberg, Desch, Norin, Asklöf, Ölund. Samtliga är spelare som har uppsidor och som bör ha sin bästa hockey framför sig. Det är spännande och kan bli en jackpot om vi har tur.

Men jag tillhör ändå lägret som tycker att en Boqvist eller Boqvist-ersättare vore detta rätta att börja säsongen med.

{8785}: Det viktiga enligt mig är att Sunkan från start spelar med 3 producerande kedjor. Det innebär att Scott, Sallinen och Ölund ska vara centrar. Bör innebära att Sallinen blir tredjecenter. Då får vi det djup vi saknade förra säsongen. Börjar han laborera med att någon ska spela vinge, ja då får vi en repris på förra säsongen. Även om vi ändå skulle få 2 producerande kedjor istället för en. Men det optimala i min mening är att försöka få ihop till 3 producerande kedjor. Så länge Boqvist är kvar i Devils innebär det att Zetterberg får chansen att lira i topp 6. Behöver inte vara något fel med det, tror att Z är en spelare som behöver bra medspelare för att blomstra. Får Z en dålig start på säsongen, att han sätts ihop med Blomqvist och Rohdin typ. Ja, då behöver det inte dröja länge innan han längtar hem till Västerås igen.

Jag hoppas att Sunkan ser vilka spelare i truppen som har potential att bli producerande spelare. Även om t.ex. Mannberg eller Alcén är bättre spelare än Z i augusti, så betyder inte det att dom ska ges företräde att spela högre upp i hierarkin för det. Vi vet att den typen av spelare redan slagit i taket i hur bra dom kan bli som hockeyspelare. Nu handlar det om att ge chansen till spelare som kan bli en ny Bemström t.ex. Då behöver en spelare som Zetterberg få extra tid på sig att acklimatisera sig till SHL. Där hoppas jag att Sunkan har tålamod och inte direkt börjar stuva om i kedjorna så fort saker inte fungerar.

Har suttit och lekt coach nu ett tag och laborerar lite med femmor. Snart dags för första träningsmatchen ju 👑 Jag förutsätter dock att Boqvist och Söderström kommer hem nån gång i oktober.

Eriksson - Ersson
Kommentar:
Tror tränarna väljer att börja satsa på rutinerade Eriksson för att sedan successivt låta Ersson komma in i SHL kostymen, för att sedan ta över 1a spaden. Det är vad jag tror

Sigalet - Lindelöf
Söderström - Andersén
Norin - Kilström
Ingman
(Ersson, Lundgren?)
Kommentar:
Jag är ju den som tidigare förespråkat att Victor och Jonathan ska lira ihop. Men samtidigt litar jag mer på Sundlöv/Dacke/Inges lovord om Alex än bittra Västeråsare. Så jag tror att Lindelöf skulle växa med en sån som Sigalet. Victor kör offensivt bredvid en defensiv Andersén. I tredje har vi ett mycket stabilt par i Norin - Kilas, förutsatt att dom är hela och friska. Ingman tar 7e backplatsen då han är en spelande back, till skillnad mot Ersson och Lundgren. Tror Lundgren skeppas runt okt/nov om vi håller oss skadefria och andra lag är nog i stort behov av en sån som Niclas då också.

Rödin - Scott - Descheneua
Boqvist - Ölund - Danielsson
Zetterberg - Sallinen - Forslund
Rohdin - Blomqvist - Alcén
Mannberg/Asklöf
(Westfält, Solem)
Kommentar:
Att Anton och Greg lirar ihop tar jag för givet, bredvid dom en urstark måltjuv I Jaedon. Andra kan vara en av hela SHLs bästa 2a lina. Boken och Nicke har väldigt fin kemi och Linus påminner faktiskt en del om Kellman. Tror dessutom vi kommer få se en ännu bättre poängskörd från en sån som Nicky D, samtidigt som Boken kommer vara årets genombrottsman på riktigt. Ölund är vassare än många tror. I tredje hoppas jag Sallinen accepterar sin roll bra. Tomi är en riktigt vass passare och får lägga mackor till Zäta, sen tyckte jag mig se ett fint samarbete mellan Tomi och Emil under vissa delar ifjol. Fjärde är en ren checking line med viss känsla för kämpar mål. Men främst ser jag denna kedja som en som ska ta bort motståndarnas bästa. Avbytare Asken och Mannberg. Mannberg kan komma att bli lite överflödig. Och jag tror att det kan bli tal om en utlåning/försäljning framåt jul. Solem kan bli ett utropstecken framåt vårkanten och framför allt i en playoff då hans spelstil kan passa bättre där. Westfält en bra habil tvåvägs-center som är bra att kasta in vid behov. Dock ser jag mer potential i bolltalangen Asklöf och urstarke Samuel Solem.

Vad tror ni och vad tycker ni om min uppställning?

Hoppas alla har en bra sommar, snart är det dags! 😉

Jag blir mörkrädd för alla leksand vurmare. Herregud.

majk: Nu får du dra i nödbromsen här :) Hur kan du vara så säker på att Berglund har högre potential än Rödin? Rödin har visat med råge vad han går för i SHL. Han har haft sjuk otur med skador som, precis som Davey påpekar, troligtvis hindrade att han tog en plats i Cannucks. Berglund har å andra sidan aldrig spelat i Elitserien/SHL så du kan inte säga med 100% säkerhet att han kommer bli bättre i SHL än Anton Rödin. Berglund har varit fantastisk i en viss roll i ett lag i NHL. Vad säger att han kommer vara exakt lika bra i Djurgården och på stor rink med ett annorlunda spel? Du brukar vara vettig, faktiskt unikt vettig för en gårdare så det kan mycket väl visa sig att du har rätt i slutändan. Enda jag försöker säga är att jag inte tycker du ska vara just så säker på att det kommer bli som du säger :D

Skrubben: Tror dessutom att grabben lyssnar på farsgubben sin, verkar vara en klok människa med båda fötterna på jorden, baserat på hans kommentarer i lokapressen. En backuppsättning med både Ingman och Söderström skulle faktiskt bli rätt bra, två rörliga och spelskickliga spelare som bör passa in bra i lagets nya sätt att spela. Presenteras Ingman imorgon?

xxx BIF xxx:

Underbart att läsa här inne. Hämtar popcorn 😎🤣

ellis: Menar ni på allvar att Brynäs idrottsförening ska slopa ungdomsverksamhet jösses.
Det är ju själva hjärtat i en förening att ha både representations lag och ungdomsverksamhet.

majk: mmm, i Växjö lirar man för att det är kul, i Djurgården lirar man av en slump.

Skrubben: Örebro har nog snackat med Ölund, Larsson och Ikonens agenter också. brynäs borde leaka fake rykten om spelare dem inte tror håller måttet så kanske örebro kommer ut ur sina hål och värvar igen

xxx BIF xxx: Det är en klar skillnad på att kritisera på konstruktivt sätt och att jämt raljera negativt och dumförklara folk inom föreningen.

Jag är inte heller nöjd med allting, inte direkt kolugn över truppen o s v.

{8399}: Frågan är vem som ska träda fram som nytt puckplank nu när Bertil har lämnat..? Han täckte ju flest skott i hela SHL. Hinner vi få hem de extraförstärkta kevlarvästarna till premiären? Vem blir den förste att få säcken? Många frågor nu!

{8399}: Du måste vara oerhört rolig på fester

Rumpelstiltskin: Nope, han förknippas för mycket med Fbk och Dif, dessutom tar han mycket korkade utvisningar, vi har redan N. D som fyller den kvoten.

xxx BIF xxx: jävligt stor skillnad, vi har tappat 1 spelare med kontrakt, Örebro har tappat 3 spelare med kontrakt som kan bli 5 om Brome och Näkyvä sticker. lägg där till Enroth. Örebro har nog tappat nästan hela top 9 bland forwards och nu en av dem som ska ersätta top 3

Palushaj
Sallinen
Abols
Ebert
Wandell
Spink
Spink
Olsson slutar?
Hedman
alla 3 målvakter
Arnesson

och Kanske Brome och Näkyvä.
Bertilsson, Gunderson och Kellman i all ära men kom igen våran situation är bra mycket enklare att rädda upp

Charles:

Vi kan också trösta oss med att Palushaj var skadad halva säsongen och sen lämnade Örebro direkt.

{8399}: Johan gjorde väl 36 pinnar sin sista säsong 11/12 här. Han har ju inte direkt blivit sämre utan används väl i en väldigt defensiv roll. Ser lite samma förutsättningar som Djurgården & Josefsson.
Kellman gjorde 34 pinnar , visst han var skadad endel matcher men ändå.
Johan vore guld värt.

Bisset: herrbudgeten påverkas förmodligen positivt av ett satsande på damlaget. I dagens samhälle är ju godwill och jämställdhet väldigt viktig för företag då det innebär större intäkter eller kan vara tydliga mål för företagen.

En bra start och satsning på damlaget tror jag påverkar föreningens inkomster i det långa loppet.

Att sponsra ett lag som inte har damlag tror jag kan få många företag att backa från sponsring.

Clarence: Då kanske han istället går till TV och blir med i bäst i test för där är Babben Larsson med.....

Ikonen vore perfekt som den extra ytterforward det snackas om att Dackell ska värva. Kan spela i en tredjekedja, kan gå upp i förstalinan vid skador. Känns som en spelare som dessutom passar in i det nya spelet med puckinnehav. Grym på ingångar i offensiv zon med puckkontroll.

Chanzone: Wandell hade bäst corsi i hela SHL. Känner mig oerhört trygg att ha honom.som tredje/fjärdecenter. Om han var en flopp i Örebro får stå för dig.
Hedman har jag också oerhört svårt för. Men han kommer från sin poängmässigt bästa säsong och har en fysik vi ändå saknar.

Högström känns väl som en riktigt vass värvning också även fast han kommer från en skadefylld säsong?

Givetvis kommer det bli tufft om Adam, Lilja eller Bemström lämnar men då kommer det värvas ersättare. Vad jag har hört är vi redan nära en ny då man räknar med att Bemström är förlorad.

Btw hade jag en sjuk dröm inatt där Dackesignar presenterade både Greg Scott och Broc Little. Måste nog sluta hänga här.

Clarence: Ja herregud det är bara fyra och en halv månader kvar till nästa säsong börjar, slutspelet är inte färdigspelat och inget annat lag är i närheten av att vara klara med sina trupper. Det börjar bli bråttom nu.

Clarence: Valborg har för mig alltid varit det säkraste vårtecknet. Men nu vettetusan om vi inte officiellt kan slå fast att ett större vårtecken är när Clarence börjar tjata om att nyförvärven kommer för långsamt.

{8399}: Som invånare i (nästan) Frölundalalaland så hoppas jag på riktigt att Rönnbergs nylle fortsätter att vara illrött. Om det så ska ske till priset av att DIF rycker i antal guld!

Steenm: Michela Cava, poängligavinnare förra säsongen. Lite coolt är det ändå att hon vill spela i Brynäs.

bradberry: Är inte Greg Scott spets? Alltså vi snackar SHL nu

Jan Grismöbel: Håller med. Vi kan inte ha någon medioker tjomme som är osynlig på isen och flat i intervjuerna som kapten. Först Sunken, nu blomman. Det räcker! In med Rödin.

mk: Rödin kan bli bra, dålig eller mittemellan! Kom ihåg vem som skrev det först!

Skrubben: Han kommer att göra succé,känslan är att han började hittade formen igen i Schweiz och efter ytterligare en försäsongs träning kommer han att bli bättre än någonsin.
Det är väl inte helt otroligt att han och Sallinen kommer att trivas ihop.
Boqvist-Sallinen-Rödin håll i hatten där kan det bli åka av.

Huge: Du kan inte mycket om lagidrott du.
Du skrämmer mig med dina gissningar och förklaringar.

Sv: 7 år sedan idag
majk: Nja... Är väl helt enkelt så att vi inte bryr oss nämnvärt...

Men grattis då...!

Forsberg 1978: En ytterst begränsad defensiv coach skall spela en fartfylld offensiv hockey med en trupp av ungefär årets kvalitet och höja publiksnittet till 7000 pers.
Det här får jag inte missa!
Släng dig i väggen Joe Labero!

{7981}: Nej nej nej Kousal ska man INTE förlänga med!

Harju på marknaden.

Vore en typisk Leksandsvärvning...

Huge: Jaha, är han alltså klar!? Eller är han lika klar som Rödin?
Efter senaste tidens plumpar ang spelare som ryktats vara klara för Brynäs så får man ta Sigalet-ryktet med en lastbil salt.

Brynäsgubbe: Bertilssons ersättare heter Lundgren.
Backsidan ser mycket intressant ut.
Sigalet om han kommer är en toppback i Frölunda
och är bra på det mesta,

Kommer Andersen och Lundgren upp i sina tidigare
nivåer så är Andersen landslagsmässig och Lundgren inte långt efter.
Inte otroligt att dessa herrar kommer att vara bättre nästa säsong.

Söderström 18år tar han ett litet kliv framåt nästa säsong kommer han att vara riktigt bra.

Norin var bra innan skadan
Kihlström vet vi var vi har
Lindelöf ett intressant nyförvärv som vi hoppas håller i shl

Tycket backsidan ser mycket intressant ut utan Gunderson och Bertilsson.
Satsa pengarna på spets framåt.

Svårt att inte gilla Campese iallafall. Ger som vanligt ett kompetent intryck och bra svar.