1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775518 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Huge: bz släppte nörstebö, brodecki och lööke för att istället satsa på Thorell och fälth. Ett klart statement.

Jag skrev redan då att bz var helt fel för Brynäs och att nedmonteringen av a-lagspelare var ett faktum.

Bra att man nu sparkat bz och kan stoppa blödningen.

Mattson: timrå spelar just nu efter resurserna på deras max och går på adrenalin som nykomling etc. När serien satt sig kommer det att avta i takt med att de andra lagen lär sig bemöta dessa. Det som oroar är att brynäs ej spelar efter deras resurser om de ens har några att tala långsiktigt om. Timrå har en bra allssvenk trupp på papper och brynäs har en medelmåttig shl trupp på papper. Skillnaden är motivation och närvaro. Nyckeln till att vända är enligt mig att först förstå detta och sedan ödmjukt iklä sig de berömda blåstället och kriga sig kvar i den högsta serien.

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
”Hej! Vi kommer se över saker snabbt. Kan inte säga mer här och nu. Tack för att du bryr dig.

Med vänlig hälsning, Micke Campese Klubbdirektör/CEO Brynäs IF ”

Ibland slänger man sig lite med ordet pinsamt. Idag är det nog ett så passande och korrekt ordval som möjligt. Vi får skämmas. Vår förening dras i smutsen idag.

Campese måste agera.

Skrubben: "Men kan han kombinera juniorsatsningen med satsningen mot att bli en toppklubb? Där är jag mer tveksam."

Personligen har jag hellre en blomstrande juniorsatsning och ligger i botten än att satsa på att vara en toppklubb och ligga i botten.

Auchinleck: Lättare sagt än gjort att hitta en bra sportslig ledning. Skulle personligen inte ha någonting emot att ta tillbaka Sundlöv, han har säkert lärt sig ett och annat på annan ort också. Han skulle kunna göra Brynäs till en ledande förening igen vad gäller satsning på unga spelare. Det har man tappat helt under BZ.

Huge: Så du anser att Bz och Ts har gjort ett bra jobb sista 2 åren.
Fan va skönt det måste vara på din arbetsplats.
Total avsaknad av att prestera😱

Är det för hög mysfaktor i Brynäs idag? Kom att tänka på omgång 1 borta mot Luleå. Andersén blir intervjuad efter förlusten och står där ändå glad och leendes, samt vill helst prata om vilken häftig ljudanläggning Luleå har.

Sen ser man Danielsson åka runt och mysa som det vore korpen där ute. Rautio helt avstängd, verkar inte vara sugen att tävla om förstaspaden direkt. Våra grovjobbare ja, som Peja säger, de lyckas inte ens grovjobba.

Nu har jag skrivit till Campese, jag kunde inte sitta på frustrationen längre. Jag vill bara att han ska veta att vi nu är många som tycker att föreningen är ute och cyklar och att det verkar saknas en tydlig plan.

Nu får det fan styras upp i föreningen igen. Det anstår inte Brynäs IF att hamna i AS.

Sv: Jaha
Jaha, så var det så där deppigt igen…

Först måste man dock konstatera att vi är långt ifrån den kris vi var i förra året (ännu, kanske man ska tillägga). Vi ligger inte sist och spelet är ändå rätt ok. Det är främst två saker som inte fungerar. Vi gör inte mål och som jag varit inne på tidigare så släpper vi till alldeles för mycket målchanser i slottet. Jag tycker att vi går alldeles för hårt på puckföraren och tappar positioner/markering på insida. Detta är jag dock rätt övertygad om att Sjödda kommer att få ordning på då vi hade samma problem förra året också.

Vad gäller målgörandet så är det lite svårare att råda bot på. Vi startade säsongen med ett klart underskott av utpräglade målskyttar och egentligen så är det väl endast Danielsson som har det på sitt CV. Då duger det förstås inte att han är poänglös så här långt och dessutom så är han i för få heta situationer. Dags att ändra och mitt förslag är att flytta in Danielsson på Kristos plats i andra. Jensen har visat förut att han är bra på att servera puckar till snipers och han har visat lite "gamla takter " igen. Dessutom så tror att Danielsson, Kousal och Jensen är lite mer ”old school” och borde kunna passa ihop.

Kristo har visat att han är en hyfsad hockeyspelare men jag tror tyvärr inte att vi kommer att få någon stor poängproduktion på honom. Han får flytta ner till tredje och så flyttar vi upp Rhodin till 1:a istället. Alternativet är att prova Bjurström på denna position men han verkar ju fastlåst på bänken just nu. Boqvist är bra på att få upp puckar till backarna för skott och då behöver vi spelare som går hårt in på mål vilket Rhodin gör, precis som Kellman. Rhodin är också bra på att vinna puckar vid sargerna och därmed har vi en tuff kedja att möta.

Har inte sett dagens match, men förstått att vi bombade deras kasse utan att få särskilt bra utdelning. Då är min tanke så här:
Det vi saknar är helt enkelt målskyttar. Det är alla överens om. Även Sjödda. Varför i helv*te fortsätter han då att ha Forslund i tredjekedjan? Kommer Forslund helt plötsligt att bli en producerande spelare i SHL efter att ha snittat 0.3 poäng/match i Hockeyallsvenskan? Vi har samtidigt en spelare som satt på bänken idag med 0 minuters speltid vars absoluta styrka är hans handledsskott. VARFÖR SJÖDDA, VARFÖR???

Pettisbif: ja hoppas karhunen får fortsätta, riktigt stabil.

Håller inte med dig angående Alcén. Han behövs. Gör många bra saker på isen och i båset.

Forslund, Nilsson och Mannberg borde stå åt sidan och lämna plats till Bjurström.

{2064}: Hej! Im back!
Har ni sett att SHL har publicerat avancerad stats? Så Rodrigo nu har du nåt att göra inatt.
Det positiva för er är att ni har bra corsi när mtcherna är jämna. Där är ni trea i serien. Er PDO är sämst i serien vilket talar för att ni borde ta mera poäng i framtiden med lite mera normal utdelning.
Väldigt liten sample-size med endast 4 matcher spelade så man kan inte dra så mycket växlar än.

munkas: var en av 3700 på matchen. Man önskar sig inte direkt tillbaka.

Brynäs har alltså inte en enda junior med i laguppställningen. Sorglig, men inte förvånande, utveckling. Istället får vi se lirare som forslund, Nilsson och mannberg. Sist hemma kom forslund in istället för nillson och idag Nilsson istället för mannberg. Dessa byten ger inte ett skit och dom här spelarna är totalt onödig och tar bara upp trupplatser från lovande juniorer.

Växjö var usla i halva matchen och det är skrämmande att Brynäs inte kan utnyttja detta och avgöra matchen. Brynäs totalt uddlösa framåt mot ett riktigt virrigt Växjö. Karhunen såg ut som den nödlösning han är och Brynäs riktigt usla i egen zon.

Palushaj kvitterar och fixar extrapoäng åt Örebro. Kristo fortfarande utan poäng och lämnar inga avtryck. Mycket tyder på att Örebro kommer hamna före Brynäs i tabellen.

Torsk mot mora och krisen är ett faktum.

Så här gör Alexander Bjurström och Marcus Westfält i J20

Petrov: Har inte hört någon av Brynäs spelarna berömma ett stabilt målvaktspel på mycket länge . Men igår , med all rätt både Blomman och Bertil öste beröm över målvakten . Vad kan det bero på ??

Klockren insats rakt igenom. Känns skönt att vi har muskler i backbesättningen, ingen jävlas med oss framför mål. Bertilsson, man blir bara glad när man ser han agera på isen.

Lindström: För att inte tala om hur trött man är på dina konstanta magsura, gnälliga oneliners under 60 minuter, säsong efter säsong.
Jag är mer än villig att plocka upp dig i min egen buss härnere, och sen dumpa av dig nånstans i gnällbältet där du hör hemma...

Brynäsgubbe: Karhunen har börjat bra, inga returer heller, viktigt!

varulf:
Varför inte satsa på Kousal som center för att få mera spridning?

Danielsson - Kellman - Boqvist
Kristo - Kousal - Bjurström
Blomqvist - Jensen - Rohdin
Alcén - Asklöf - Forslund
Nilsson

Gunderson - Bertilsson
Andersén - Norin
Kilström - Lundgren
Ersson

Karhunen (Rautio)

KalleTeodor: Hade älskat att se A.Boqvist göra bra ifrån sig i A-laget förra säsongen, men faktum var att han var alldeles för dålig i försvarsspelet utan puck. Han gav inte sig själv chansen. Har tyvärr inte haft möjligheten att se honom spela för Chicago men kan bara förmoda att han har blivit bättre i spelet utan puck. Ibland går utvecklingen snabbt i hans ålder. Det var synd att han valde bort Brynäs men Norin kanske kan bli en spelare som Brynäs har i många år framöver.

Peja: Jag är fortfarande rejält irriterad över att Brynäs förra säsongen slarvade bort chansen att få ha Adam i laget detta år genom att inte ge honom en ordentlig chans. Vill man vinna titlar så måste man också värdera potential på spelare och där tycker jag att vi visar brister just nu.

Sen är det förstås kul att se att det går bra för Adam i Hawks men denna säsong borde han gjort med Brynäs!

Luddf: Jag ser inget fel i att i denna defensivt lagda backbesättning ha en sjundeback med offensiva kvalitéer. Larsson fick sporadiskt med istid igår, men när vi jagade kvittering i tredje bänkade dom mer eller mindre Lundgren och satte in Larsson där istället. Vad är felet med det? Visst flyger Larsson som en vante i egen zon, men i offensiv zon är han faktiskt riktigt skicklig, speciellt i jämförelse med Lundgren.

En kul sak igår var tekningarna. Vi vann många och var överhuvudtaget bättre än Frölunda där.

Blomqvist hade såklart bäst statistik med 68%
Men frågan är om inte Kellman var bäst ändå med drygt 66% och ställdes nästan alltid mot en av SHLs bästa tekare; Joel Lundqvist.

Jensen 64%
Asklöf 58%

Ingen av centrarna var alltså under 50%.

Pettisbif: Vi förlorar en match som över tre perioder är otroligt jämn.
Den hade kunnat gå hur som helst.
Men min känsla är att du skriver när du kanske trodde att det skulle bli enklare än vad det blir/blev med tanke på första 10 minuterna i matchen.

Jag tycker vi gör en bra match. Frölunda lyckas pricka in det fjärde målet när Boqvist tio sekunder innan kunnat avgöra.

Men att sitta och spy galla över i stort sett hela laget blir enbart urlöjligt.

Skrubben: Jo men dåligt ändå... Jaja jag har iaf gjort mitt, dragit med fyra stycken som normalt inte går på hockey, sen får de äta i skybaren och ta någon öl också!

Brynäsgubbe: Herregud vad kvällstidningarna vill göra rubriker. 5500 en premiär på en vardag är enligt standard för Brynäs.

Brynäsgubbe: Återkom efter 10 matcher så får vi se hur målskyttet ser ut. Tänker faktiskt inte dra en enda slutsats efter en premiärmatch, de lever ofta sina egna liv med premiärnerver, ringrost osv.

Sv: Visas Luleå - Brynäs i Stockholm ?
Huge: Det var Kousal också. Om du syftar på passen bakom ryggen.

Zappaholic: Blir intressant att se spelarna i en riktig match, vilka kliver fram och vilka får det svårt?

Jag tror tex Danielsson att kommer att vara riktigt vass och leda laget.
Sen lär vi väl ge det några matcher innan man dömer ut allt och alla=)

Tacksamt att vi har Brynäs i högsta ligan jämt, och härligt att det kör igång.
Eller hur Munkas?=)

Från det en till det andra...
Det har spelats en NHL "Prospect tournament". Kul att se att Carlsson och Boqvist i Chicago gjort avtryck:
www.nhl.com/blackhawks/news/three-things-comeback-falls-short-3-2-to-wild/c-30006233
Värt att notera är att båda nu coachas av en viss Jeremy Colliton...

Wesley:

Blir mycket härlig hockey på lördag. Brynäs mot Luleå här uppe i Norr. Tyvärr kan jag inte kolla matchen på plats. Sen så debuterar min son i J18 Elit för Östersund mot Sundsvall. Härlig helg 😊

Pettisbif: "Trodde mycket på honom"

Domen redan fastställd alltså?

1–0, Blomman!

Skrubben: Riktigt bra, och skönt höra S.B säga att dom såg det vart passivt och utan fart, och att dom rättar till det nu.
Självklart så såg dom det men ändå skönt att höra=)

Nu hoppas och tror jag dom kommer släppa loss och att det blir nå helt annat till serien börjar, även att man ser stor skillnad redan imorgon.

Nu är i alla fall en ny huvudpartner klar.
Så det är ju en positiv nyhet.

Och eftersom de inte verkar ha varit vare sig officiell- eller guldpartner innan.
Så bör det ju betyda en hel del "nya intäkter" (jämfört med om något företag
som redan varit officiell- eller guldpartner blivit huvudpartner).

{6984}: Missförstå inte detta. Jag är inte ute efter att provocera, utan ha en någorlunda konstruktiv diskussion från ett Modo-fans perspektiv.

Underskatta inte forwards roll i uppspelen. Ifjol spelade vi passivt och utan press (lite som jag förstått att ni uppträtt nu). Backarna tycktes helt värdelösa på att slå passningar, men det var mest för att ingen forward fanns att tillgå. Till och med Andreas Pihl kan slå ett pass på en fri medspelare fem meter bort, men när backen inte vet var forwards kommer att åka och ingen visar sig är det oerhört svårt.

Hela fjolåret var vi i Moodo passiva. Ingen press på motståndarna, utan backa hem när pucken förloras. Det ledde till att vi var för långt ifrån motståndarna och tvingades bromsa in för att inte hamna i knä på egen målvakt. Våra forwards hamnade också för långt ned och hade därmed ingen fart på skridskorna (så vi måste starta från stillastående och blir det en närkamp såg vi kraftlösa/obalanserade ut vilket man blir utan fart på skridskorna). Det fungerade för tio år sedan, men det fungerar inte länge. Möjligen kan man komma undan med det om man som Tingsryd spelar så i allsvenskan, men knappt där.

Året innan hade vi Andreas Johansson som försökte spela Bulanhockey (egentligen är det väl Rönnqvist i Luleå som ligger bakom), utan att ha pedagogiken/kompetensen att driva igenom det fullt ut. Man jagade som dårar, men kom inte åt pucken. Spelare tappade tron på spelsystemet och då blev det press från några, medan andra backade hem. Dvs, fullständigt pannkaka.

Såhär långt har vi spelat helt annorlunda där vi mer likt Timrå ifjol ligger närmare motståndarna och vi har därmed hela tiden bra fart. Visst har vi spelat fast oss en massa gånger när vi är överkonstruktiva i egen zon och visst har det hänt att det varit dålig täckning när en back pinchat, men åtta poäng av tolv mot SHL-lag är nog inte bara tillfälligheter. Modo ser bättre ut än på massor av år och jag hoppas att vi i alla fall får spela vidare i meca hockey race.

Inte för att jag en sekund håller på Brynäs, men ni får fasen inte göra samma fel som vi gjort. Det känns som om ni väljer mellan AJs och Säckens hockey där inget av alternativen hittills verkat vara lösningen.

Någon dag hoppas jag att vi kan spöa er i Fjällräven igen och då INTE när vi båda spelar i allsvenskan.

Jag förstår inte nedanstående diskussion.

Brynäs håller på att nöta in ett HELT NYTT spelsystem som skiljer sig avsevärt från det tidigare där man skall styra mera i mittzon i stället för att checka.

Detta har Tommy Sjödin berättat om i detalj.

Detta har Mats Bäcklin berättat om samt att han uttryckt just att det är en milsvida skillnad mot tidigare spelsätt och att juniorerna också skall spela efter det då man vill ha kontinuitet och en röd tråd genom leden.

Det handlar om MER än små detaljer i spelet. Det handlar om ett annat sätt att spela ishockey på...

Visst, Mora kanske var svaga igår men vi kan väl för den skull se att det var en positiv insats med flera bra besked.

* Säker seger som borde varit större
* Två mål i PP
* Bertilsson borta men backparen kändes starka. Var på förhand lite orolig för Lundgren-Larsson men de spelade sig ur det mesta utan större problem. Norin ser som alla andra nämnt mer och mer ut som ett fynd.
* Boqvist är redo för jättegenombrott
* Kousal är en klasspelare
* Jensen börjar se ut som vi vill se honom
* Asklöf gjorde det fint som center även om han var inne på baklängesmålet
* Kristo gjorde ett väldigt snyggt mål...

Zappaholic: Så varför ska då Bif spela dessa matcher om dom är så betydelselösa?
Med det här spelet kunde dom mött Bifs damer i B-hallen istället och sparat en massa pengar...

KulaShaker: Spännande att se. Hoppas Bjurström tar chansen.

ellis: shit, nu blev jag förvånad, du pessimist, det såg man inte komma.

Inkazar: Ja, det ser klart bättre ut än för ett år sedan. Förra sommaren präglades av en enorm övertro på spelare som tillhört silverlaget, och en helt ologisk tränarrekrytering.
Jag är lite skeptisk till Sjödda, det är inte samma sak att leda ett lag ur kris som att bygga ett vinnande lag. Det fick vi bittert erfara med Thomas Andersson förra året. Han gjorde ett lysande jobb sista månaderna i Allsvenskan men var helt fel tränare när Gefle skulle bli ett topplag i Superettan.
Tror därför att Sundquist är en mycket viktig rekrytering. Han är en erfaren ledare som har fått jobbet på ledarmeriter och inte spelarmeriter, det tror jag är viktigt. Om Andersson hade haft en Sundquist i sin tränarstab hade han nog haft större möjligheter att lyckas i GIF.

Kul evenemang igår - några spontana kommentarer:

Silfverberg och Elias tycker jag alltid se ut att satsa lite extra och ha väldigt kul på dessa svarta vs vita matcher; Silver gör väl alltid minst ett mål och kul med hans uppmaning/extra runda vid straffarna om att också bli presenterad av Kenth :-) . Är verkligen en härlig personlighet...

Rysningar av att se en kedja bestående av Silver, Järnkrok och Rödin; en av alla tiders BIF all star uppställningar på isen! Kan inte bli så mycket bättre.

Nykomlingarnas mål på straffar hoppas jag vi får se mer av senare i vinter - kan behövas - kanske vi nu fått in några bra straffskyttar.

Boqvist såg väldigt lovande ut. Blir nog kanon i vinter.

Skulle väldigt gärna få hem Markan i framtiden.

Största applåderna vid introt kändes som att Bäckis, Silver, Bertil, Markan och vår kapten fick...

Det var för övrigt 4 BIF-kaptener på isen igår: 2 x Jacob, Andersen och Rödin.

6000 pers kändes faktiskt nästan i underkant.

Av icke-proffsen så tycker jag att Boqvist, Alcén och Asklöf var bäst. Även Kousal och Jensen såg bra ut.

Kul för Asklöf som är en skicklig spelare med bra målsinne vilket han visade ikväll.

Som flera påpekat så har vi en ny backtalang efter Adam Boqvist i Victor Söderström som just nu spelar Ivan Hlinka med U18- landslaget . Kul att läsa följande matchreferat:

"Ett annat glädjeämne i matchen var den högerfattad backen Victor Söderström – som inte bara stod för en fin individuell prestation när han satte ett av målen utan Söderström stod för ett bra backspel över 60 minuter."

Victor stod också för ett ass i föregående match och det ska bli kul att se vad han kan göra i år.

Skrubben: tror det kan bli kanon.
Berra kan vara mer offensivt lagd än han får vara bredvid Gunderson. Det syntes tydligt under OS tycker jag.

Lundgren kan hjälpa Berra där och Kilström tsm med Gunderson vet vi att det fungerar sedan tidigare.

Skrubben: måste säga att Kevin Johansson går från klarhet till klarhet

MrCarla: Kevin Johansson levererar direkt. Denna typen av intervjuer har varit ytterst sällsynt tidigare på hemsidan. Hoppas innerligt att Campese gör om så mycket som möjligt på kommunikationsavdelningen. Sparka bort dom som skämde ut Brynäs inför hela hockeysverige efter Palushaj-gate och anställ KJ på heltid.

KulaShaker: Vilken tankevurpa av Sanny... Det är väl snarare SHL som produkt som Blackhawks inte tycker är tillräckligt bra. Sedan är jag säker på att Hawks vill ha honom i sin egen "back yard" snarare än på andra sidan jorden. Lättare att hålla koll på sin top 10 pick på det sättet.

Känns som Sanny bara vill ge en känga för sakens skull... Larvigt.