1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775820 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.
Horace76c: Haha, Wallin guldhjälmen. Han kan få guldtrosan!

Sv: A proposito de nada
yngwie: Ja, klart Brynäs får svårt som varit topplag stora delar av säsongen.. Inget talar dock för modo, om de ens kommer dit.. Ett skräpgäng

Pettisbif:

Med tanke på att du har föreslagit drygt 600 spelare här på HS,så vore det väl konstigt om du inte fick rätt angående nån spelare.

Själv är jag försiktigt optimistisk angående Enterfeldt .

Sv: Matchtråd Linköpings HC-Brynäs IF tisdagen den 21/2-12

sylf: Kom med ett motargument istället!

Seriesegern blir tuff att nå, men det är väl ingen nyhet. Bara för att Brynäs har seriesegern som mål så är det inte något löfte. Vi är ju med i racet om seriesegern och det är imponerande. Skulle vi missa seriesegern så är det som det är, man gjorde ett jävligt bra försök och målsättningen var inte dum alls.

Sv: HV 71-Brynäs IF lördagen den 28/1-12

Huge: Inget fel med det, alla gillar vi olika saker men problemet är att ni har kapat hela forumet och förlamar all normal skitkastning =).

Nu räcker det med skit på LJ för den här gången. Idag är en ny match med nya potentialla misstag.

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 26/1-12
Bissett_19: Sen finns det ju faktiskt ingen i varken Brynäs eller annat es-lag som klagar lika mycket på domaren som Sundström...

70 Rodrigues: Exakt VAD är det som är "mycket intressant" i din länk?

Kan faktiskt inte hitta nånting som vi inte redan vet:

Att LJ har det jobbigt.
Att Dackell är skadad och att man letar efter en ersättare med spetskompetens om Dackell inte hinner bli återställd inom rimlig tid.
Att Nagy har varit på tapeten och Omark varit ett rykte.

Allt det här är väl mest gammal skåpmat, såvitt jag kan se.....

MarcusElving: Jag tror inte att silly season kommer att bli så tuff som många tror. Det är många spelare som vill flytta till Brynäs nuförtiden. Och det kommer att finnas mer pengar än tidigare, samtidigt som många av konkurrenterna har risig ekonomi.

"arnio: Så du tycker att det är ok att man slänger bort flera hundra tusen i månaden på en spelare som inte håller måttet? Bara för att laget går bra just nu?

Det säger en del om dig som människa. I sanning en Sandvikare med gott om plats mellan öronen."

Det där sista: är det ett nytt led i dina högtflygande planer på att förbättra debattklimatet i boken?
Exakt VAD har arnios tankar och synpunkter om laget och spelarna med honom som person betraktat att göra?
Om han nu tycker att det är Ok att vi slösar lite pengar på en spelare som för tillfället inte presterar som förväntat, gör det honom till sämre människa för det?

Som sagt: kostnaden blir ändå densamma totalt sett, oavsett om LJ spelar eller är bänkad.
Det borde t.o.m en Eskilstunabo med gott om plats mellan öronen begripa.

Det intressanta är vad man realistiskt sett borde göra i det här läget, när laget ändå går bra och vi faktiskt har råd med en relativt dyr LJ som för tillfället inte presterar som förväntat men ändå tar en plats i laget?
Vi är ju knappast i nåt krisläge direkt och därför ser jag ingen större vits med att i dagsläget ex bryta hans kontrakt, nåt som ekonomisk kan kosta mer än det smakar.
Vore skillnad om det varit akut och vårt försvar hade läckt som ett såll och LJ isf hade sänkt oss både ekonomiskt och sportsligt där en ny back hade varit mer eller mindre tvunget på direkten, men så är ju inte fallet för dagen.

Så länge tränaren har förtroende för LJ och ser en klar möjlighet att få igång honom igen inom rimlig tid så gör man helt rätt.
Alternativet är att man redan nu jobbar på att försöka bryta kontraktet utan att förlora så mkt ekonomiskt på affären, ex genom att få nåt annat lag att ta över rättigheterna.
Vilket inte låter så väldigt realistiskt direkt.

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF 12/1-12
Huss:

Helt underbart.
Jag ger mina plus till Järnkrok,Silfverberg,Bertilsson och framförallt Svedberg.
Grym!

Men nu får "stridspilot" Jonsson ta och bänka Lasse Jonsson,tålamodet måste vara slut.
Han skapar ju säkert en 4-5 lägen åt Luleå.
BÄNKA BÄNKA BÄNKA!

Brynäshjärtat mår riktigt bra just nu.

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF tisdagen den 10/1-12
Anders Berg: Ditt senaste inlägg måste du ha skrivit under pistolhot.....
;-)

God Jul på er alla Brynäsvänner! :)

....Så gör Jakob Silfverberg comeback imorgon mot AIK!

70 Rodrigues: Riktigt vidrig smäll, DET DÄR är blind side och mot huvudet! Bertilssons var INTE det och han fick 7 matcher. Karlsson ska således ha 15-20 matcher för det där. Men det finns ju ingen som helst konsekvens i straffen så det blir väl 7-8 matcher eller något sånt.

För övrigt så är det verkligen kul att se Brynäs den här säsongen! År efter år har bortamatcher mot Frölunda, HV71, Färjestad m.f varit solklara torskar, fick vi oavgjort i dessa matcher så var man överlycklig. Brynäs har varit en klubb som fått slita och tampas nere i streckträsket under en lång tid, man har mått rent ut sagt för jävligt många stunder och funderat på vad som ska hända med Brynäs. När kommer vändningen? Hur ska det gå till?

Svaret blev juniorer och unga spelare! Tack vare en fantastisk ungdoms och juniorverksamhet har Brynäs skakat fram de mest talangfulla och bästa juniorerna i Sverige. Spelare som är NHL-material kommer fram på löpande band, helt sjukt egentligen.

Brynäs unga spelare har gett Brynäs IF en ny profil, Brynäs är inget strykgäng längre, Brynäs kan slå alla lag på alla arenor och man känner faktiskt att motståndarfans, spelare och media har respekt för vårat fina Brynäs igen. När personer som Pelle Mårts säger att han tror att Brynäs kan ta guld denna säsong så får man nypa sig lite i armen. När sa NÅGON det om Brynäs senast? Ingen såklart, för att laget har aldrig varit i närheten. Förut fruktade man nästa match, nu ser man fram emot den!

Efter 20 omgångar har vi spelat in 35 poäng och ligger på en fin fjärdeplats i tabellen, väldigt imponerande. 

Unga, hungriga och väldigt skickliga spelare blandat med smarta värvningar av Sundlöv kan bära långt. Hur långt är omöjligt att säga, men att Brynäs KAN ta ett SM-guld med det här laget, det tror jag faktiskt! Det ska mycket till och det är en enormt lång väg att vandra, men jag tror på Brynäs igen och det är förbannat skönt.

Hockey är kul igen!

Huge: Jag tycker det var längesen vi diskuterade frölundaspelaren Kahnberg i Brynäs boken snälla kan ni inte dra det igen? Gjorde NZ rätt eller fel?

arnio: Bra analys.
Gnället mot LJ är enbart patetiskt och visar hur kortnästa dessa gnällspikar är.
Hans första 6 matcher har man helt glömt bort men så fort en svacka inträder så kommer snacket om hög lön som inte motsvarar prestationen på isen osv.
Bara att skratta åt såna analyser.
Man vad kan man förvänta sig när samma analytiker har velat sparka Lauritzen, Dackell, Hansen m.fl....

Sv: Brynäs IF-AIK IF lördagen den 1/10-11
Anders Berg:

Tack Berg för att du ger oss perspektiv på hockeyn. Jag trodde i min dumhet att det är bara att slå sig ner och njuta av en rättvis seger men ack så naiv jag var. Tack vare dig vet jag nu bättre och inser att man som Brynäsfan alltid kommer leva i ett lidande eftersom dem aldrig kan få det rätt, förlorar dem inte så vinner dem med alldeles för liten matginal. Fy Fan!

Redigerad kommentar

Sv: Silly Season 2011/12
70 Rodrigues: Nja, för ordningens skull så lät det faktiskt ordagrant så här, i den bubbla jag fick från dig:

"Jag hoppas verkligen att jag stöter på dig i höst din jävla fitta!!"

Rätt ska vara rätt.

Hade du inte stake nog för att våga säga det i gästboken?

Lindström/Huge Hahahahahahahaha två assköna kommentarer, det sägs att ett gott skratt förlänger livet och det har ni gjort för mig nu isf, fan va gött då kanske man hinner med en hemmamatch extra hehe!!!

Fyra minus på mitt förra inlägg om reklam - finns det alltså fyra personer som på allvar tycker att det snyggt med REKLAM på tröjorna? Är ni helt skadade eller?

Äntligen lite action här på forumet! Annars brukar det bara vara massa tomma hot om kassa nyförvärv från sportchefen men nu är det faktiskt otrevlig stämning på riktigt. Friday funday!

Sv: Kvartsfinal 1 Färjestads BK-Brynäs IF 8/3-2011

Jajjen: "Sluta läsa om skittidningarnas påhittade verklighet! Ska Brynäs vara det första laget i år som sparkar tränaren? För att en skandalskribent har fantiserat ihop en historia? Cz tränar givetvis ett topplag nästa år men det kommer inte påverka utgången av vår kvartsfinal ett skit."

Kunde inte sagt det bättre själv.
Mediamurvlarnas jobb är att skapa rubriker, som vanligt.
Inget att bry sig om, ifall man är en normalbegåvad hockeyintresserad supporter som kan tänka lite kritiskt och genomskåda skiten.
Det roliga är att Abrahamsson inte säger nåt om Färjestades tränare inför slutspelet.
Varför bör inte FBK sparka Samuelsson, när CZ nu uppenbarligen är klar för nästa säsong?
Varför spekuleras det inte kring Samuelsson på samma sätt och att han inte kommer att ge allt i slutspelet?
Märkligt....

Sen är det lite komiskt att konstatera ett par saker, där "experterna" härinne har varit väldigt tvärsäkra och där det nu visar sig hur pass mkt experter man i verkligheten är.

Modos värvade som bekant ett par slovaker plus Anders Eriksson.
Sundlöv valde att inte värva.
Ojojoj, hur kunde Sundlöv vara så korkad, när Modo visade sån stake och värvade ihop dessa stjärnor?
Och hur gick det?
Hoppsan, det blev visst KS.....

SSK har som bekant en färgstark tränare som är väldigt aktiv i båset.
Ngt som "experterna" var väldigt avundsjuka på.
Hur kan den där CZ vara så inaktiv och till synes passiv i båset?
Han borde förstås ha viftat lite mer med armarna, eller hur?
Och hur gick det?
Hoppsan, det blev visst KS även där...

Nu noterar jag att samma "experter" dissar Lückner som tränare i Brynäs, så med tanke på hur många rätt man haft tidigare så är det bara att signa Harald på direkten....

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 24/2-11
Huge: Nä, du grinar ju aldrig om någonting, eller hur??

AIK IF-Brynäs IF 22/2-11
Ska vi våga hoppas på en trepoängare borta mot gnaget, tror att det blir riktigt tufft?

Tips: 3-4

Sv: Brynäs IF-Linköpings HC 17/2 2011

På torsdag är det dags för superintro i LA :)

På tal om Clarke, så säger jag det igen: Clarke ska vara lagets bästa back, likaså ska Eero och Mads tillhöra de bästa spelarna i laget, då de är importspelare. Importspelarna ska vara minst ett par klasser bättre än de övriga spelarna i laget - annars fyller de ingen funktion.

Redigerad kommentar

Sv: Ola Svanbergs stats!
Jajjen: Visst är det så. Men det är inget ES-lag förutom SSK som spelat lika många kvalserier. Det är väldigt få lag som haft lika stor omsättning av tränare som Sundlöv haft.

Nej, vill man framåt som förening så tycker jag att man gott kan prova en ny sportchef med. MAn har ju bytt ut precis ALLA utom just honom och har inte utvecklats resultatmässigt.

Sv: Ola Svanbergs stats!
Jajjen: Precis målet borde alltid vara guld. För Brynäs del har det snarare handlat om, i stort sett sedan 1999, att undvika Kvalserien. Det målet har dock inte varit uttalat - men det har varit så i praktiken. Det är ju rätt osexigt.

Anders Berg: KS?

Då är han ju sjukskriven, för att sen i maj nångång komma tillbaka med svansen mellan benen!

mk: Jag tycker vi släpper Källgren nu....känns på något vis färdigdiskuterat....

Tycker det är provocerande hur JA snackar om 1st toppback + 1st utvecklingsbar. Vi behöver fler än två nya backar, att karln inte ser/förstår detta är skrämmande. Snacka om övertro på befintlig trupp.

Forsberg 1978: Jag är optimist! Målsättningen blir att undvika ingenmansland.
Vi kommer att rankas 9:a av mediaexpertisen inför nästa säsong är mitt tips - baserat på Brynäs 2000-tals historik.
Någon av Rafferty, DeHaan, Johannesson, LC eller Söderström borde vi kunnat landat. Men nej.
Därav mitt befaring att vi glider nedåt i näringskedjan.
Vi har massor av pengar - just nu. Men befarar jag kommer att snåla oss ned i tabellen några år tills pengarna inte finns längre p g a uteblivna play off matcher och publikminskning.

Game misconduct: Ja, Gällstedt förbjuder spelarna från att vara kreativa i anfallszon. Det förklarar ju varför Brynäs har förlorat varenda match med honom som tränare. Vilken alternativ verklighet lever du i?

Här är ett exempel på vad som kan innefattas av "leda utvecklingen av svensk ishockey" förutom sportsliga resultat för herrlaget.

"Från hösten 2027 har vi tilldelats platser riktat mot flickor att gå Nationell idrottsutbildning med inriktning ishockey i Gävle. Ett bra och viktigt besked för föreningens fortsatta utveckling kring verksamheten och arbete mot visionen att leda utvecklingen av svensk ishockey."

Game misconduct: Jag menar inte att du hatar honom bokstavligen utan att du använder ett språk som är hatiskt och spär på ett alllmänt hat som uttryckts mot honom och fått han med andra spelare att känna sig förföljda på ett orimligt och orättvist sätt.

mattiask: Ja precis 😊 Det var alltså Kinnvall och Källgren jag beskrev. Visst drömmer jag också om en back som kan tokdominera match efter match, eller en målvakt som totalt stänger igen genom hela slutspelet. Men vi måste också kunna se nyktert på det och se vad vi faktiskt har, istället för att bara se det vi inte har.

Den comeback som Kinnvall gjorde förra året var otrolig och tydligt att han behöver fortsatt ha en ledande roll även nästa år. Han är alltså en få backar i SHL:s historia som producerat över 40 p, dessutom två gånger.

Man kan tycka vad man vill om Källgren också men faktum är att han spelat 3 säsonger i SHL och hans lag slutat 1:a, 1:a och 6:a i grundserien, och sedan gått till final två av åren och åkt ut i kvarten ett av dem. Vi måste förlika oss med tanken att han är kvar nästa säsong och faktiskt se vad han kan ge laget med stora delar av säsongerna väldigt stabilt spel.

Men jag säger inte emot dig, även jag skulle vilja se en riktigt bra back till och hoppades även jag på Söderström och Carlsson till nästa. Jag drömmer även om att Chrona kan komma in o ha en Ward-utveckling hos oss 😊

Fofi :

Mmmm Vesel i all ära men vi skulle minst behöva ett par av dessa för att den värsta stormen ska lägga sig...
Connor McDavid
Nikita Kutjerov
Nathan MacKinnon
Macklin Celebrini
Mark Scheifele
Nick Suzuki
David Pastrňák
William Nylander
Mika Zibanejad
Rasmus Dahlin
och såklart Esa Tikkanen

Game misconduct: Så trots att den enligt din mening värdelöse Alcén inte hade satt ihop ett bra lag förväntar du dig (kräver i egenskap av online-konsument) att Gällstedt ska gå långt (eller kanske vinna?) varenda slutspel?

Huge: Det finns inga uppgifter om annat än lönen. Övriga teser är bara dina egna spekulationer, vilket blir lite märkligt att du kommer med, när du alltid är så pigg på att dumförklara alla andra skribenters egna spekulationer.

Jockster : Kontentan av all information är att Djurgården värderar Carlsson högre än vad Brynäs gör. Därför är de beredda att ge honom ett bättre kontrakt. Det lär ju visa sig på isen vem som gör rätt.

För ett år sedan gjorde samma klubbar olika bedömningar kring Fjällby. Där hade Djurgården rätt.

Djurgården gjorde även rätt bedömning kring Hellberg, som somliga menade var överbetald.

Tror ärligt talat inte JA har gått och väntat på eller räknat med Söderström. Det vore otroligt korkat då en apa kunde räkna ut att han skulle välja pengarna några år först.

Game misconduct: Det ser ut att bli regn nästa helg. Är det också Alcéns fel eller? Enögd som få du

Pettisbif: Vi får hoppas på top 12 nästa säsong. Så länge sömntutan Alcen styr kommer inget ske . Får han inte hem hemvändare så startar vi säsongen med ett kort lag och slipsar I målet. Detta inger som vanligt inget förtroende . 12 tolv får var godkänt nästa säsong .

Chanzone: Läste på Expressen att SHL-intresset för Lang verkar ganska svalt. Jag tänker att han hade varit en naturlig ersättare till Kopacka i den ”rush-kedjan”. Bra i boxplay dessutom. Bättre balans med honom än med Kopacka, laget behöver BP-spelare.

bifsydväst: exakt, den enda boven i det här är Carlsson. Han tycker det är mer värt att spela i skansen för 50k mer. Hade han också valt Schweiz om det är pengarna det handlar, så hade det varit en helt annan situation.

Lucas Carlsson - Non persona grata.

Lemp: Otrolig käftsmäll.

Jugge: Oavsett finns det inte på kartan rent ekonomiskt att Brynäs skulle värva Chrona, Lundqvist, Söderström, Häman Aktell, Järnkrok, Nylander, Caggiula och Olausson. Dessutom kosta på sig att bryta med Fjällby och Källgren.

Jocke7: det här velandet gynnar verkligen inte Brynäs. 6/7 på den. Brynäs måste veta snart för om Söderström väljer Nordamerika så kan vi ha missat flertalet potentiella förvärv.

Då säger vi grattis till RBK 🤣
Uppladdat:

500x0-screenshot20260417142727one-ui-home.jpg

IronKrook: Väldigt hög hylla nu, men de här två rightarna hade man ju inte tackat nej till. Finns även fysik och BP-egenskaper hos dessa.