1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775829 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
IronKrook: Väldigt hög hylla nu, men de här två rightarna hade man ju inte tackat nej till. Finns även fysik och BP-egenskaper hos dessa.

Jugge: Haha, jag drygar mig lite bara. Jag ger dig nån säsong till innan jag skickar ut en inbjudan till dysterkvistarna. 👍
Om jag ska se något positivt med årets säsong så får det bli ekonomin. Det verkar kunna bli nån miljon ner i Alcens experimentskista.
Spelmässigt var det ett klart steg bakåt.

Stefan R 63: Arvid Holm har ju släppt in 2 mål på 8 skott.. Han måste ju vara en klappkass slips enligt logiken vissa ”genier” här inne har…

Auchinleck:Tycker top 6 är lite för klent mål. Semifinalspel för herrlaget hade varit ett bättre mål.

Top 6 över tid är ett bättre mål! Klara top 6 tre säsonger i rad tex

Visste inte att han spelat 2 år utan korsband. Ändå har han vid den åldern lyckats kriga på och hålla en stabil nivå. Säger en del om hans hjärta och vilja.

En legend jag kommer minnas.

BIF Kungen: Pettersson skulle kunna göra 15 kassar nästa säsong. Skulle gärna behålla honom och Bäckis. Övriga med utgående kontrakt får gärna lämna för min del.

Man måste få in fler spelare som driver laget och som tillför energi i match efter match. Pettersson skulle kunna bli en sån spelare med en SHL-säsong i bagaget och utan JVM-distraktionen.

SaggeBoy: Bra tryck i Ängelholm…dock hör ju ingen vad de säger…

Tommy: Minns att det var massiv kritik mot Sundlöv när han spikade truppen tidigt. Då försvann en del personers behållning med att få följa en silly season. Själv tycker jag det är dumt att spika för tidigt om man inte har fått tag på helt klockrena spelare och det betyder att man stänger dörren för spelare som inväntar NHL-bud.

Det är lite svårt att förstå kritiken mot uteblivna pressläpp kring nyförvärv nu också i och med att många som kanske är klara fortfarande spelar och inte kan offentliggöras än.

Varför det är så himla angeläget om att få bekräftat att Kopacka etc lämnar så fort som möjligt förstår jag inte.

Jag förstår att man blir nervös/frustrerad över att det inte flödar med rykten eller konkreta förslag för vår trupp inför nästa år. Jag är lika otålig själv. Men samtidigt tycker jag att det tyder på en professionell hantering av Brynäs. Att vi kan hålla det hemligt med att släppa våra bomber liksom.
Samtidigt förstår jag även att man blir extra nervös inför hur det har sett ut innan med till exempel back situationen förra säsongen. Vilket jag tror det finns en tydlig förklaring till som vi inte har en aning om.
Men jag har faktiskt fullt förtroende för hur Brynäs hanterar detta.
Jag vågar inte riktigt tro på halvdana rykten och förhoppningar på internet. Men jag tror faktiskt på en Brynäs anda och att Alcen (och alla andra inblandade scouter osv.) vet vad dom gör.

Vem såg Charlie komma förra säsongen? Jo Tommy Sjödin.

aplusb: Är inte särkilt oroad över tystnad, man är van att Brynäs inte är dom snabbaste med nyheter.

Däremot är man alltid otålig att få veta vilka beslut föreningen tar kring vissa spelare. Och rykten vill man främst ha för att få indikationer om olika lagdelar och var ribban ligger. Hittills har det handlat om Härenstam (som nu blir kvar i SSK), Träff som verkar vilja köra AHL och Nylander som främst kollar utomlands. Lite påfyllning hade varit roligt.

Första kontraktsnyheten (för herrlaget) är här!

Med all respekt för fystränaren så hoppas jag dock det följs upp av någon spelare denna vecka också!

När man läser evighetsdebatter här inne funderar jag över om skribent i fråga har Hubba Bubba som favoritföda - tugg som aldrig tar slut 🙂

Peja: ”Man undrar om han åkte ut i öknen och hittade en magisk lampa inför förra säsongens slutspel, helt galet hur allt gick in för honom.”

Gällde hela Luleå. Dom förbrukade 30 års flyt i förra årets slutspel.

Svensson_62: Det som man saknar i Brynäs är yngre spelare som har gjort några år på A-lagsniviå (kanske i HA) och som fortfarande utvecklas. Det är klart att några spelare i truppen har den profilen, men inte tillräckligt många. Axel Andersson var en sån värvning som redan hade en del erfarenhet när han kom till Brynäs, men som fortfarande var ganska ung och under utveckling. Trivigno var också en sådan värvning även om han är en importspelare.

Det kryllar av spelare i HA som har bra i J20 för några år sedan och som har utvecklats till A-lagsspelare i sina allsvenska klubbar. Såvida det inte handlar om exceptionella talanger, som du är inne på, så är den typen av spelare betydligt bättre rustade för att spela i SHL än framträdande J20-spelare.

Chanzone: Hade Brynäs värvat Krogdahl och Co. hade motorsågarna gått på högvarv här inne. Sanna mina ord. Ordet ”potential” är ett okänt begrepp härinne.

Bengt Ramen: nej han har noll koll vad som skrivs om han, det är ju därför han gått ut 3 gånger och dementerat/ vart irriterad över ryktesspridning och hat.

alla spelare håller koll på vad som skrivs om dem, omöjligt att missa i nutidens internet.

Sen beror det på hur bra/obrytt spelarna kan ta kritiken.

Som sagt ALLA lyckas lösa vad som skrivs om dem, även om det är misstag.

Alla Brynäs fans som inte tror det är garanterat 40-50+ i ålder och tror att man fortfarande använder nummerpresentatör på telefonerna.

Faktum är TYVÄRR att sociala medier och internet är 50% av ens liv ÄVEN för elitidrottare. Sorgligt hur det har blivit. Men att sitta och säga att Källgren inte har läst dessa skriverier är som att sitta och säga att Jesus fanns på riktigt för att någon skrev en historia.

Det är människor vi har att göra med, inte robotar som är frånkopplade från omvärlden. Tänk på det innan ni kastar ur er skit utan facit.

Skulle det nu vara så att Källgren bryter kontraktet själv så kommer iallafall jag skämmas över hur han har behandlats som människa. Som spelare skiter jag i. Det är ledningens/coachernas ansvar.

Men om jag hade upplevt allt hat han fått utstå vid ett släppt mål bakåt oavsett om det blir vinst eller förlust under två års tid, så hade jag nog fan hängt mig från balkongen för längesedan.

Game misconduct: Du är bara en barnslig och överengagerad hockeykonsument.
En sån där töntig tonåring som man skrattar åt när dom börjar sina snyftvalser om att "buuuuu, jag lägger minsann ner jättejättemycket pengar på Brynäs, går på matcherna och köper en massa souvenirer. Då borde jag faktiskt kunna kräva att få nåt tillbaka också!!!!!!!!"
Nätet vimlar av töntar som du, tyvärr.
Tänk om vi kunde köpa ut ett gäng av dom här s.k supportrarna från sina resp "kontrakt" på HS.
Nackdelen blir väl isf att dom kommer att gråta ut på nåt instagramkonto, men det är väl isf en smäll man får ta...

Game misconduct: Hån och öknamn mot spelare som tillhör ens egen klubb tycker jag är över gränsen
Gick inte Erik och hans familj ut förra året och berättade om hur jobbigt det var för familjen med hatet och hånen.
Däremot förstår jag att man kritiserar.
Men han är fortfarande en av våra spelare och man ger inte sitt eget lags spelare öknamn eller hånar dom.
Sån triggande jargong kan också bidra till att labila personer går för långt - typ som mot Alcen och Rödin.

Rodrigo: Skiter fullständigt i om andra klubbar har ”nyttiga idioter” som sabbar för dem. Blir dock förbannad över att vår klubb har sådana som sannolikt skadar våra spelare och vår klubb.
Vi får börja med att städa bort otyget i vår egen klubb först. Gnäll och kritisera gärna. Men gå inte över gränsen.

munkas: Nyckeln till Skellefteås snabba powerplay var ju en otrolig rörelse från Pontus Johansson och Aagard. Blir en helt annan sak för övriga tre spelare om de två är i ständig rörelse och alltid erbjuder passningsalternativ. Går egentligen inte att verkligen kliva upp på Johansson heller, då blir man bortgjord och helt plötsligt är det 5 mot 3. Det hade varit intressant att se Bäckis och Silfverberg omgivna av den rörelsen.

Skellefteå har byggt laget smart. Lastat rejält på målvakter och en del dyra forwards som avlastar deras egna spelare i produktionen, men också rätt mix av spelartyper.

Brynäsgubbe: Känns som att Luleås spelare och ledare har en tendens att fokusera för mycket på domarna om de får nåt domslut emot sig. Man tjänar nog sällan på det fokuset.

Cardigan Daffipoff: ”Och O’Neil är igång och vevar med lien igen…”

Ja, han är duktig på det. Minns slashingen på Rödda förra året i finalserien. Det yxhugget är nog det fulaste jag sett sedan Ekmans yxhugg på Silfverberg.

Källgren känns otroligt lätt att hamna ur balans mentalt, känslostyrd deluxe.
Får man gissa att han fått ett negativt besked på sitt exit-samtal, blivit kränkt för sjuttielfte gången och avföljt i ren affekt? Inte helt orimligt, ingen rök utan eld osv..

mk: sen är ju inte topp 6 synonymt med att lyckas bra i slutspel heller. Titta bara på Färjestad som åter igen åkte ur i kvartsfinal. Hur många gånger har de gått vidare från kvarten senaste 10 åren/säsongerna? 2? Om jag inte minns helt galet har Brynäs fler semifinaler än dem under dessa år (inte faktan framför mig nu dock så jag svär inte på det).

Butter: det står jag fortfarande för att jag tycker dem underpresterade en del i slutspelet p g a att dem var sönderlästa(dock skyller jag ingen förlust på dem) Lägg därtill att Bertilsson blev skadad. Så hade vi helt plötsligt väldigt tunnt på defensiva/fysiska delen av backspelet.

Men lite som auchinleck skrev härunder, ”från det ena diket till det andra” stämmer rätt bra, vi behöver hitta en mix som håller oss på vägen.

Förra säsongen hade vi spelskicklighet men saknad på fysik, denna säsongen hade vid fysik med avsaknad av spelskicklighet. Klart det blir pannkaka då.

Sen hade nog både Alcén och även oss fans haft en lite större förhoppning på att Norlinder och Axel Andersson skulle blomma ut på den offensiva sidan bra mycket mer än dem gjorde.
Där tycker iallafall jag att Norlinder gjorde en helt okej grundserie och steppade upp i slutspelet åtminstone.
Samtidigt som jag faktiskt är besviken på Axel Anderssons säsong…den har tyvärr gått bakåt från förra säsongen.(lidit av en del skador, så kanske är förståeligt).

Men som sagt, vi måste hitta en bra mix utan att hamna i något dike.

Man löser inte direkt hockeyabstinens med att kolla på Växjö, fy FAAN vicken tråkig hockey de spelar🤮

Jocke7: Femtefemman är ju en pisspodd... Just analys är inte deras starkaste ämne. Dessutom har var och en av dem favoritlag och när det pratas om annat lag än något av dessa glappar kompetensen anmärkningsvärt... Dessutom surrigt och stimmigt... 👎

DIFFEN: Irriterad och irriterad, jag förstår att pengarna styr för Lucas Carlsson vad det verkar. Trots att han uttryckt att det är Brynäs som gäller om han kommer hem till Sverige. Han kommer aldrig att få samma respekt som andra som väljer Brynäs före pengarna på grund av det.

Stefan R 63: Det sjuka är att vi kom top 6 och kanske ännu mer att vi nådde final förra året trots ett läckande BP och darrigt målvaktspel. Alla vet ju att det är special teams och målvakt som avgör mästerskap.

Bisset: vi har sämsta mv paret..
Sämsta trötta backar
Sämsta bp o pp
Staben borde avgå...
En SC som alla vill ska sluta...
Hur i helvete kom vi top 6???

Svensson_62: de Haan var väl rätt öppen med att han ville till Brynäs. Enligt medierna var han inte särskilt dyr heller. Tror faktiskt som Sanny, att om Brynäs hade värvat honom då, så hade man kommit topp 4.

Rafferty sägs vara billig år ett med en aning stegrande lön år två. Smart av Växjö att ta honom på flerårskontrakt direkt.

Tror ni Rögle kan sopa mattan med plastlaget ( växjö) ? Hade ju vart toppen 😀

Brynäsgubbe: Kommer aldrig glömma det! Förmodligen glömmer jag vilka som vann, men aldrig glömmer jag fiaskot för FBK

Grin-Olle: japp, inte bara blir Rögle första att vända 3-0, FBK blir första att tappa 3-0 å de måste uppmärksammas 😁

Peja: Det är en sak att betala Söderström dom pengarna som man vet kommer vara en toppback i SHL. Men en skadebenägen spelare som knappt bevisat något på SHL nivå? Det finns många transatlanter med likande CV som Carlsson som aldrig skulle få dom pengarna i SHL.
Var Brynäs med i budgivningen men klev av när det blev löjligt högt är jag nöjd. Skittråkigt att tappa en Brynäsare såklart. Men vi får anta att Djurgården var villiga att betala så pass mycket mer än Brynäs att Carlsson kände att det var värt att pendla till Stockholm. Men handlade det bara om pengar hade Carlsson nog haft goda möjligheter att skriva ett nytt avtal i AHL eller välja Schweiz.

Förhoppningsvis har han en out i avtalet med Djurgården om han får något nytt bra erbjudande från Nordamerika. Då tar vi honom nästa år istället.

Peja: Nu säger jag inte att Kinnvall är en bättre spelare än LC, men lek med tanken att Alcén värvat LC för 350 tusen/mån. Och Kinnvall fick ett kontrakt på kanske 225 tusen/mån under denna säsong där han levererade på en ruskigt hög nivå rent poängmässigt (40 poäng).

Ur Kinnvalls synvinkel kan jag förstå om han blir väldigt missnöjd med tanke på den lönedifferensen.

OveJärnkrok: "Och Carlsson hade spelat i Brynäs om han verkligen hade viljat. Det skulle vara intressant att veta hur många tusenlappar allt kom ner till."

Exakt. Detta är pudelns kärna. Bästa inlägget på länge!!

Vet någon med säkerhet vad Brynäs gav?
Är hans lön 300" eller högre?
Hur högt skulle Alcén gått?
"Klubbhjärta" my ass.

Mammon vinner alltid..

mattias - 74: Bäckis hade genomgått en komplicerad operation och därefter nästan inte spelat alls på flera år. Järnkrok är likt Silfverberg när han kom tillbaka en helt ordinarie NHL-spelare.

Horace76c: Vadå att tycka att JA ska bryta med Källgren?
Spelar man på denna nivå med en månadslön på 300k i månaden ish så får man leva med att supportrar har åsikter.
Jag personligen har väl lagt ner 10.000kr +++ denna säsong, biljetter, kostnader fram och tillbaka, tv4play osv osv osv osv osv.
Då måste man få ha lite rätt att tycka iaf ;)

Jag tror inte Källgren är en målvakt vi kommer kunna ta ett SM-guld med, och det är väl det som är målet? Hoppas jag åtminstone.

Man måste väl säga att det är ett större fiasko för Frölunda med tanke på deras höst och tabellplacering.

Både Växjö och Luleå ser ut att gå vidare med ett tråkigt defensivt spel, men onekligen ett vinnande koncept.

Samsung: Jag hoppas Expressens uppgifter om att Brynäs jobbar på
Härenstam stämmer. Även om han inte är en etablerad toppmålvakt, så skulle Härenstam-Chrona vara ett spännande målvaktspar som kan utvecklas tillsammans. Södertäljes målvaktstränare kan för övrigt få haka på till Gävle, han har gjort ett kanonjobb under flera års tid i SSK.

På backsidan figurerar en del rykten om att man kanske bara kommer att ta in en ny back. Det vore ju olyckligt, för det saknas fler pusselbitar än så i den här backuppsättningen. Särskilt då det finns stora frågetecken kring Djoos skadesituation.

På forwardssidan finns en uppenbar risk att övervärdera veteranernas nivå nästa säsong. Mot Växjö blev det också väldigt tydligt att spelarna bakom inte klarar av att bidra särskilt mycket offensivt, tvärtom hängde allt fortfarande på att 35-åringarna skulle producera. Man måste hitta kedjespelare som kan bidra med någon slags leverans, men också fysik och helst BP-spel. Lösningen på de problemen är uppenbarligen inte att förlänga med spelare som Scott och Vesel, lösningen är heller inte att ge 07orna större förtroende. Det krävs flera nya spelare med ganska nischade egenskaper.

Nu vet vi ännu inte om Järnkrok återvänder, men hans egenskaper är faktiskt en ganska bra matchning för några av Brynäs behov. Dels är han en skicklig högerfattad spelare som behövs i powerplay där Vesel spelat nu på slutet, dels kan han spela boxplay och dels kan man trots allt förvänta sig en hyfsad poängproduktion från hans sida, vilket skulle betyda att man får in en till spelare som kan bidra framåt.

Det som man fortfarande behöver få in i kedjeväg om Järnkrok återvänder är en pucktransportör och 1-2 robusta forwards som är duktiga på det så kallade insidespelet. Tycker det finns en tydlig tendens att de äldre spelarna, bortsett från Rödin, inte längre klarar av att transportera pucken lika bra som tidigare och det kommer naturligtvis inte bli bättre till nästa säsong.

Jag tror även att man hade kunnat trötta ut och kommit åt utan framför Växjös kasse på ett bättre sätt om man hade haft ett par tunga forwards som hela tiden spelat fysiskt på deras backar och gått in stenhårt i ytan framför målet. Man hade några som gjorde det, men inte tillräckligt många.

Svensson_62: Alcén måste verkligen göra en stark silly. Man behöver göra en tydlig prioriteringslista.

1. Målvaktssidan. Inga chansningar här. Källgren har visat att han inte håller. Två säsonger och slutspel är data nog för den slutsatsen. Här gäller "spare no expense".
2. Spelskicklig back. Två vill jag ha in. Gärna en i klass med Söderström/LC och en billigare chansning (typ HA eller kannibalisera i SHL. Absolut ingen gammal OCH dyr. Det här får också kosta pesetas men inte spelare med sina bästa år bakom sig (host* Kempny).
3. Forwards. Järnkrok är självklar om han vill komma. Men sen inga prestigevärvningar här. Ekonomiskt och yngre utvecklingsbara spelare. Givetvis inte bara tre st juniorer men spelare med potential. Fynd med andra ord. Svårt? Ja. Men det är det som sportchefen behöver göra i SHL. Här vill jag inte se slöseri med pengar. Se Bellows och AJF. För samma peng hade man förmodligen hittat spelare med mycket blygsammare meritlista och bättre utfall. Bellows försvann i slutspelet och en halv grundserie med poängproduktion är inte vad man hoppades på.

Misslyckas man med de här bitarna är jag orolig inför nästa säsong. Alla äldre spelare kommer vara lite sämre och då har vi inte råd med målvaktsproblem eller tunn backsida. Då kan det bli jobbigt fort.

Till Brynässupportrarna:
Alcen har nu press på sig att leverera en toppförstemålvakt och en eller två spelskickliga backar. Missen på Gävlegrabben LC är helt obegriplig (nyss köpt hus i Gävle - går till DIF)????! Amen ska vi dumsnåla oss nedåt i näringskedjan igen?????

Till Munkas och Forsberg:
Grattis! Njut.
Kanske går att raljera lite över laget.

Är riktigt orolig för denna sillyn, ska det finnas utrymme för att ändra dynamiken i det här ålderstigna laget så lär man fan lösa ut Jägarn utan handleder och Källgren svagpsyke.. Är också otroligt skeptisk till förlängningen av Berra.. In med en ny förstamålvakt, Chrona som backup, lös en helt ny förstakedja som kan dra det här laget och skicka ner alla ett pinnhål, och in med spelskickliga backar, räcker med Hägg som "general".
Helvete vilken tråkigt jävla säsong, måste tyvärr säga det!!!!

Det är sån grönjävlig skillnad i hur lagen agerar på isen.

Brynäs kämpar och sliter som galningar… Överarbetar situationer och slänger iväg skott utan kontroll… Borrar ner huvet å kör…

Växjö 100% smartare. Extremt disciplinerat försvarsspel hjälper en grym målvakt. Å med puck tar man det lugnt, är kall och L I R A R ut Brynäs… Kanske 2-3 ggr/match men det räcker ju…

Brynäs är ett kämpande kollektiv som är starka på pucken. Men finessen har dött med Bäckis ålder… Noll kyla. En maskin som kör på högsta växel men ofta med noll koll och slarv som följd…

Otroligt rättvis seger för Växjö trots att de knappt rört pucken i matcherna…

Hellkvist utklassar Gällstedt i schackmatchen…

Semic: Alcén ska inte rita ett skit . Han ska lämna kontoret å låt en kunnig bygga laget .

Men snälla domarn. Han ligger ju och täcker av ett pass. Fy fan för er.

mattiask: Dessutom hög skaderisk på Kinnvall i den situationen.

Farsang: Gälla hoppas jag sitter säkert. På tre år har han seger i HA, final i SHL, kvartsfinal i SHL.

Tufft att sparkas efter de tre åren tycker jag.