1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775891 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Jag tror faktiskt vi vinner idag, grabbarna har snackat ihop sig, 2-4, sista i tom kasse 😊

Lenn: Jag är väldigt imponerad av Kollar som år efter år får ut oerhört mycket av seriens billigaste trupp.

I min bok en bättre tränare än medias runkobjekt Tangnes och Ohlsson

Jag vet faktiskt inte hur vi ska lösa målvaktssidan, jag tror dom kommer fortsätta med Källa och hoppas på att han presterar bättre. Ärligt talat så är jag fortfarande positiv till denna matchserie, jag tror vi kan vinna. På Torsdag ska jag dit o skrika mig hes igen och hoppas på att vi kan lyckas sno en av dessa två bortamatcher.

Förövrigt försökte Emil Larsson döda någon igen, denna gången i AIK.

munkas: Muntergök i SAOL – även definierat som munkas.

Jockster : Det var inte bara en enskild anledning eller spelare som gjorde att Brynäs förlorade. Däremot visade Källgren åter igen att han inte är en toppmålvakt oavsett hur mycket folk försöker få honom till det. Att båda kvallagen har bättre målvakter säger mycket.

Källgren svag, Axel klappkass, Rödda och Hägg med idiotutvisningar. Krydda det med pissdålig effektivitet så får man denna soppan.

Ikväll pissar de tyvärr på oss fans.

Brynäs damer stormar mot smguld.. får man inte glömma en kväll som denna..

Zappaholic: Dom gör en bra period och kunde gjort 2-3 mål till men tar oavgjort efter 2 perioder. Vårt PP ser riktigt vasst ut och vi fick belöning till slut. Bara fortsätta så i tredje men lite tuffare framför båda målen måste till om vi ska ta detta.

Zappaholic: Ja en 3-1 ledning till oss efter 2 hade speglat spelövertaget (och skott i ribban samt andra chanser)

Gäller att fortsätta gasa nu i tredje. Vi måste smälla på deras backar ännu mer och jobba in i ansiktet på deras keeper ännu mer i tredje.

Sen är det ju helt horribelt hur Växjö gång på gång får komma in med en tredjegubbe i VARENDA situation efter avblåsningarna utan att domarna gör något åt saken.

Norlinder gör en jävligt bra andraperiod!

Svensson_62: Ja, Källgren är bäst i SHL sista tio grundseriematcherna, både till SVS (94,12%) och GAA (1,41).
Milsvida före exempelvis "monstermålvakten" Hellberg som under samma period ligger på 90,96/2,39.
(Undantaget Lehtinen i HV som stått 90 minuter, han har 96,5/0,67, men det är ju gravt missvisande siffror)

xxx BIF xxx: Med ditt resonemang kan man inte veta att Markström hade varit en bättre målvakt för Brynäs än Delia den här säsongen heller.

Witkowski är ingen oduglig back, men han är en breddback i ett mittenlag. De Han är en toppback i ligan och Rögle förlängde kontraktet per omgående, trots hans höga ålder. Det är klasskillnad.

Det här med mätbara mål för Alcéns lagbyggen blir också ett snurrigt resonemang, med tanke på att du vid otaliga tillfällen påpekat att hans degraderade lag minsann var ett kanonlag och att han minsann inte kunde bedömas utifrån resultatet då. Varför är det bara när resultaten stämmer in med din uppfattning om Alcén som de är relevanta för bedömningen? Det resonemanget går bara ihop om målsättningen med den säsongen var att degraderas, men det faller ju på sin egen orimlighet.

Honken72:

Jag satt igår och funderade på om och när Leksand mot alla förmodan skulle komma tillbaks till SHL om vi åker ur denna säsongen.

Känns som om det kommer ta evigheter när klubben är så misskött som den faktiskt är under många många år.

Krävs att man skaffar personer inom föreningen som vet hur man hanterar pengar och inte bara slänger massvis med miljoner i sjön och ger mediokra spelare monsterlöner " Cehlarik " för att nämna någon

xxx BIF xxx: Jag kan ha missat något i diskussionen, men varför är det just Alcéns måttstock som ska gälla? Om han till exempel hade sagt att målet var att undvika kval med det här laget, hade det då automatiskt inneburit att han gjort ett bra jobb?

Jag vill också tillägga att jag tycker att Alcen gör ett bra jobb. Samtidigt betyder det inte att allt är perfekt, eller att minsta lilla kritik ska tolkas som hat. Man kan tycka att beslut är rätt eller fel.

Horace76c: Allt kan hända.. Luleå är en skam för idrotten!

Fint att se leksand förlora! 🥰

Erat: Är född och uppvuxen i Gävle. Älskar Gävle men det finns en attityd som förklarar dumsnålheten, låga utbildningsnivån och ovänligheten mot företagande i trakten:

”Emil från Sätra tog examen som civilingenjör med skitbra betyg!” => ”ja, ja men klarar han att gå upp 4.30 och jobba på ett bygge? Och kan han ta ut den skållheta matlådan ur värmeskåpet utan att använda handskar?”

”LC flyttar hem från AHL” ”Han ska vara jäkligt tacksam att vi fortfarande vill ha honom, vill han inte spela med 25% rabatt jämfört med vad konkurrenterna bjuder så kan han fara år h-vete”

Älskar Gävle men attityden mot folk som gjort något bra kan vara sådär.

bradberry: Ja det har han, det framgick i intervjun GD gjorde efter operationen.

"Det har bara varit höften och varit det hela tiden. Det är går ju inte att förneka det nu när jag är nyopererad. Det är där problemet har suttit."

www.gd.se/2025-12-20/djoos-nyopererad-ska-komma-tillbaka-starkare/

Svensson_62: För mig devalveras värdet rätt så rejält i samma ögonblick som spelaren uttalar att han kan tänka sig att spela i SHL för en annan klubb än Brynäs. Kan han tänka sig att spela i DIF ”för en handfull dollar mer” så kan han ta och göra det tycker jag. Då blir han en vanlig knekt, och mindre värd för oss. I mina ögon.

Är det knekthyllan vi letar på tror jag det går att hitta lika bra eller bättre för samma peng.

Om Carlsson är ute efter pengar borde väl Schweiz vara ett bättre alternativ.

Skön stämning här inne…

Nöjer mig med att säga heja Leksand.

Tror vi alla behöver ”egna” matcher eller vad säger ni?

Ha det bäst vänner🇩🇪

Huge: Fast han blir ju tydligt hindrad från att röra sig fritt. Målvakten har noll möjlighet att gå ut och möta skytt då han har en blå hockeyröv i ansiktet. Att han sedan inte väljer att aktivt söka kontakt med spelaren spelar ingen roll.
Det är helt otroligt att målet godkändes och för att slippa det eviga fokuset på domslut under slutspelet bör situationsrummet bytas ut och domarna får gå på semester.

atilla: Huge är en s.k konträr, måste alltid ha motsatt åsikt om precis allt. Sån har vi en av på jobbet också, alltid trevliga att ha att göra med. 🙃

Brynäsgubbe:
Hockeymorgon var helt rabiata över domslutet med.
Heino tryckte på (det vi sa här igår med) det bisarra domaren sa efter att "söker målvakten kontakt så blir det bortdömt".
Dom där domarna MÅSTE få tidig semester i år.....

Huge: Du kan lyssna själv på målvaktens egna ord. Om det var "relevant" kontakt låter jag vara osagt, men kontakt var det, och det har i 99% av andra fall slutat med bortdömt mål.

För mig är det största problemet inte att det blir mål, utan att de inte har någon kontinuitet i sina beslut.

Vilken sjuk nivå domarna därmed har satt inför detta slutspel. Nu kan de inte döma bort några mål med spelare i målgården.

HAHAHAHAHA, KOLLAR ÄR SÅ JÄVLA SKÖN.

Lucas Carlsson känns inte som en Alcén-värvning. Han inväntar någon övervintrad 38-åring back han kan plocka i December för 300 lakan.

Det här sa Lucas Carlsson sommaren 2024. Klart det är svårt för oss att sia om hur spelet bakom gått till, men klart det smakar illa när en av ”våra egna” väljer ett annat lag över Brynäs.
Uppladdat:

500x0-img6292.jpeg

Lucas var en spelare jag såg fram emot att se i Brynäs igen. Vad har hänt där? Snacka om att bränna broar om det visar sig att han valt DIF över Brynäs.🤢

BIF Kungen:
Nä, kan väl motvilligt erkänna att jag kanske tyvärr inte står på barrikaderna och är största förespråkaren för damhockeyn....
Men nu när det vankas final kryper medgångssupportern i mig fram, och finns det chans att få uppleva lite guldglans kommer jag se till att vara på plats 😊

ELFBIF: riktigt härligt’ hoppas dem kan klå Frölunda i år 💪🏼

Visst är Växjö favoriter men trots vår svaga avslutning är plast endast 1 pinne före sista 20 matcherna.
Uppladdat:

500x0-screenshot20260315093825sportstats.jpg

Vuzkx: Räta på ryggen människa.
Vi har väl vunnit dom två senaste matcherna mot Växjö.

21-9 i skott och underläge 1-3 mot shl och kvalklara jumbon, real brynässtyle...

Själv älskar jag att Berra förlängde. Det folk lätt glömmer (Peja) är att han är tusen gånger bättre än tex Djoos som också kom tillbaka från en jobbig skada förra säsongen. Den Berra vi har just nu är sjukt bra med tanke på omständigheterna.
Ingen back i hela shl är bättte i BP och det finns ingen spelare i Brynäs som offrar sig så som berra alltid gör. Kung I shl på täcka skott.
Lovar alla tvivlare att Berra har mycket mer i sig kommande åren. Jag älskar berra mer än alla andra backar. Och älskar att man förlängde med honom.
En stöttepelare för alla runt laget.
Den som tvivlar kan inte mycket hockey.

OveJärnkrok: Att nån öht sitter och ifrågasätter
Bertilssons förlängning är fullständigt obegripligt.

xxx BIF xxx: Var en identisk situation i början av perioden där en Brynäsare vart inkörd i sargen bakifrån, då friade man. Trist.

mattias - 74: Kul att alla lag i SHL gärna ser att LHC åker ur, ganska intressant hur den clubenz kan vara så avskydd av i princip alla.

Jag håller med förövrigt, det finns inget lag i ligan som förtjänar att åka ur mer än HV71 dock, men det hade varit smaskens med LHC i hockeyallsvenskan o dom spelar inför tomma läktare nästa säsong.

xxx BIF xxx:

Jag ser gärna att LHC åker ur

tack för stöd, det värmer

Alltså, vi är bättre – rätt mycket bättre. Malmö kommer att komma ut och spela igelkott och spela på kontringar. Vi behöver göra 2-1, annars blir nog detta tungt. Vi måste hålla oss borta från utvisningsbåset också.

KOM IGEN NU BRYNÄS!

Inte särskilt bra alls av Kinnvall. Riktigt illa. Också jävligt väntat att de skulle få ett skitmål. Fan vad irriterande

Duckmupp: Om Djoos får en skadefri försäsong kommer han nog att bli grym nästa säsong. Det är en faktor som många av oss inte riktigt har tagit hänsyn till när nästa säsongs backuppsättning har diskuterats, men samtidigt har vi utomstående ingen kännedom om hans skadesituation.

Förhoppningsvis vet Brynäs hur det blir med Djoos och förhoppningsvis får man ganska snabba svar av potentiella hemvändare. Om det drar ut på tiden med besked från hemvändarna, vilket mycket väl kan ske om de inväntar NHL-kontrakt, så komplicerar det nog mycket för Alcén. Han kanske kan hålla en backplats för Boqvist/Söderström/Carlsson men att hålla två platser för toppbackar känns problematiskt.

Med det sagt kanske vi är lite överoptimistiska inför situationen med hemvändarna. För mig vore det jackpot om en av de tre återvänder redan nästa säsong. Alla tre är ju på gränsen till NHL och Boqvist har väl aldrig ens haft tvåvägskontrakt där borta.

Butter: ”Är Lukas Carlsson så bra som många härinne vill påskina? Jag har inte sett honom spela sen han lämnade Brynäs, och då var det iaf en överraskning för mig att han fick chansen där borta.”

Lucas Carlsson har 0.61 PPG på 351 AHL matcher. Jag skulle säga att Lucas är en av de bättre 2-vägs backarna i AHL. På SHL nivå skulle det så klart vara absolut toppklass. Mycket politik där borta och nu börjar han ju dessutom komma upp i åren och är inte ung och lovande längre.

Både Carlsson, Söderström och A Boqvist lider ju lite av samma problem där borta. Dom är inte tillräckligt bra för att spela topp4 back i NHL med tid i PP som ju egentligen är alla 3’s stora styrka.

ELFBIF: ” Bäckis med ett stort leende på läpparna nu.” (Sasse)

Danne66: Ibland är det mot oss och ibland med. Överhuvudtaget domarnivån i Shl alldeles för låg. Alldeles för socialdemokratisk: gynna den som inte behöver anstränga sig.

BIF Kungen: En positiv sak är att det är låååååång tid tills vi måste åka till SHL:s tråkigaste lag och arena och spela.

Att det gnälls och klagas på både det ena och det andra här inne är väl, som flera redan skrivit, lite av syftet med forumet. Det jag kan ha lite svårt med är väl de förutfattade meningarna om övriga medlemmar här inne och de personliga påhoppen. Förhoppningsvis torde vi kunna agera vuxet och hövligt mot varandra och hålla god ton i allmänhet framledes. Vi har ju ändå åtminstone ett gemensamt intresse...

Huge: Tycker inte jag gnäller när jag skriver att jag stör mig lite (inte mycket).

Matchen igår var stabil, habil men inte glimrande så inte märkvärdigt att lyfta det som inte är perfekt. Första perioden var långt ifrån perfekt t ex, och där stod Kempny för ett par nonchalanta pucktapp i egen zon t ex.

Förresten, är det inte det diskussionsforumet är till för, att vädra åsikter och mönster man ser?

Majoriteten av oss härinne lyfter positiva och mindre positiva företeelser kring vår favoritklubb som särskilt i år spänt bågen högt, värvat en rad spelare med långa meritlistor från NHL, VM och OS. Inget konstigt att tycka till om enskilda spelare och laget som helhet.

Men fortsätt du agera likt en vakthund i en åsiktsdiktatur, det är ju bitvis kul med olika perspektiv.

Rolig stats.

Brynäs har klättrat upp i BP statsen. Just nu ligger man 12a.

Och Erik Källgren har välförtjänt klivit upp på en liten bit över 90% i räddningsprocent.

Kan bli en rolig vår även i år 😍