1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776309 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Timashov var klart bättre när han kom till Brynäs än när han lämnade. En negativ utveckling. Man blir lite orolig för Modo om Timashov är en tilltänkt spetsspelare, de har ju ett allsvenskt lag i övrigt och kommer vara väldigt beroende av att spetsvärvningarna sitter.

Intressant intervju med Larsen. Bra att Gälla har fått sin Melkersson-värvning 💥 ✅

Silfver:

"Så då fanns andra kandidater som Conny Jonsson i egenskap av ordförande i VB säkerligen varit med att avvisat. På goda grunder förhoppningsvis men att ens behöva misstänkas för jäv är rent korkat.
Om hans namn dök upp tidigt så borde de (Bäckis et al) väl frågat om han var intresserad och om ja, skulle han ha aviserat tydligt att han inte var med i selektionsprocessen."

Antingen får man anta att processen gick rätt enligt valberedningens utsago eller kan man vara konspiratorisk och spekulera kring att Jonsson valde bort andra kandidater i förmån för sig själv.

Min tolkning av valberedningens utsago är att man granskande kandidater och i slutskedet när det var tydligt att Jonsson var aktuell för nominering så lämnade han arbetet till den övriga valberedningen för att granska de övriga kandidaterna vs Jonsson. Där de landande i Jonsson favör, såklart inte optimalt, men svårt när man inte vet vilka de övriga alternativen var.

Tycker det är rimligt att ha en kritisk syn på beslutsprocesser i Brynäs, däremot kanske inte allt är en konspiration där enskilda personer försöker tillskansa sig makt.

Lemp: Riktigt spännande spelare, kul!
Charliejfz, dina tankar om Oliver intressanta att höra!

Lemp: Schilling på väg bort från Djurgården. Nu börjar det bli tydligt att de måste kapa spelarbudgeten år 2. Sportsligt skulle de behövt ha kvar både honom och Elliott.

xxx BIF xxx: Jag tror att tanken med tryout-spelarna delvis är att man vill få ihop ett fullt lag innan Scott (och kanske någon mer?) ansluter i ett väldigt sent skede. Om de därefter kan lånas ut och bli tillgängliga som backups i slutet av den låååånga säsongen , som vi ju hoppas att den blir, så får man lite extra bredd då.

Peja: Tragiskt att så många sågar den sportsliga ledningen över att Kvist blir kvar och Ljungkrantz går till Almtuna. Kvist är troligtvis införstådd med att det är fjärdekedjan och få minuter som gäller, medan Ljungkrantz säkerligen bett om en/vill ha en plats högre upp i hierarkin för att fortsätta utvecklas, något Brynäs inte kan erbjuda i dagsläget med tanke på spetsvärvningarna.

Att Kvist blir kvar betyder inte per automatik att Ljungkrantz får gå. Det är två helt olika spelartyper. Alcén har velat haft både Kvist och Ljungkrantz kvar, men uppenbarligen verkar inte Ljungkrantz vara sugen på spel längre ned i kedjorna till en början varpå han lämnar.

Lika med kritiken mot Johannesson, en kille som inte spelat en match ännu. Kan man ge honom några matcher i alla fall innan man totalt dömer ut honom för att han råkar vara lite kortare än övriga spelare?

En sån som Theo Fleury (168 cm) klarade sig alldeles utmärkt på sin speed och intelligens under "dead puck-eran" i NHL (perioden där dom hade halvt ihjäl varandra), vad säger att en sån som Johannesson inte kan klara sig i HA? Ge grabben en chans för tusan.

Jag gillar inte heller Kvist och Alcén, men Ljungkrantz lämnade troligtvis av egen vilja, så Alcén- och Brynäshatet här känns mest onödigt och tråkigt.

Erat:

Skaplig straff av Tömmernäs

Så om jag tolkar Alcén rätt är detta vad som ska in :

Ung målvakt

Tvåvägsback

Fysisk back

Offensiv back

Man letar forwards med egenskaper för bottom six, men de behöver inte nödvändigtvis vara spelare som är fast i 3-4-kedja.

Sen ska nån flyttas upp från juniorleden.

Låter det som att topp6 på forwards är spikad? Lite halvt i alla fall. Uppskattar tydligheten i denna intervjun ändå måste jag säga.

Makita: Mm, kan spontant säga att ingen av dessa två herrar gör mig direkt intresserad. MEN...har ju inte sett dem heller så.

Peja:
3 nya pinnar för Gefle IF 😁👍

Mattson: Vad är det av damernas satsning som påverkar herrarna negativt? På vilket sätt förlorar de på att damerna satsar för guld? Vet vi att sponsorer velat lägga mer på herrverksamheten om damverksamheten nerprioriteras? Vet vi att fystränaren skulle vilja vara kvar om han inte fick tjänsteutrynme för att jobba med damverksamheten också? Jag har inte sett ett enda argument som talar för nerprioritering av damlaget som backas upp av fakta.

hockey_21: Jag skulle nog säga att Brynäs redan har lagt en bra grund till både spets och bredd i kedjeväg.

Larsson, Vesel och Ölund är tre högklassiga centrar, Blomqvist är en kapabel fjärdecenter.

Bland ytterforwards har man skicklighet i form av Rödin, Scott och Kelleher.

Kopacka är en storvuxen och snabb spelare som jag har sämre koll på men som rimligtvis också bör kunna räknas som en bra breddspelare i HA.

Grunden finns som sagt där nu, men givetvis måste fler spelare in. Man behöver både mer skicklighet, fysik, BP-rollspelare och bredd. Det tror jag att man kommer att fixa med den här grunden.

Det blir nog svårare att bygga backsidan, och kanske även att hitta ett bra komplement till Lindbäck. Många lag letar målvakter och till skillnad från Brynäs kan de erbjuda något mer än att vara tydlig tvåa bakom en NHL-rutinerad veterankeeper.

På backsidan har Brynäs 4 backar. 2 unga och 2 mer rutinerade. Där finns en skadeproblematik hos Bertilsson och kanske framförallt Kinnvall som gör att det blir svårare att bygga än framåt. Man måste ha rejäl bredd på backsidan för att kunna hantera Kinnvalls skadeproblematik.

En skadefri Kinnvall kan göra 40 poäng i SHL, men en skadad Kinnvall har man ju ingen nytta av på isen.

Peja: "Brynäs hockeygym kommer tyvärr inte att bli superattraktivt utan SHL-spel oavsett vad man gör."

Jag formulerade mig konstigt, förlåt. Min grundtes var i ett längre perspektiv, inte enbart den här säsongen. Brynäs måste våga lyfta upp 2-3 juniorer som har gjort tillräckligt för att motivera spel i A-laget, varje säsong. Om man ser historiskt har vi varit bra på att göra detta förut men jag tycker vi har tappat det lite på senare år och det är det som jag vill att vi blir bättre på. Brynäs måste jobba på att bli en attraktivare förening för ungdomar som inte enbart kommer från Gävleborg. Detta måste dom göra långsiktigt genom att ge talanger chanser tidigt så det motiverar fler ungdomar att söka sig till klubben när det är dags att välja hockeygym.

Dom senaste årens kullar av ungdomar har ofta varit lokala förmågor eller såna som fått nej av sina första- andra och tredjehandsval och valt Brynäs enbart för att dom inte haft så mycket annat att välja på. Talangutveckling är något Brynäs varit bra på förut och borde kunna bli igen. Får man dom största talangerna att leta sig till Gävle kan man sedan håva in NHL-pengarna och bygga en starkare förening och ta plats i eliten igen. Jag kanske svävar iväg nu, men vi dom måste börja prioritera ungdomsverksamheten på allvar igen, även om det inte borde vara det primära målet just den här säsongen.

Att såna som Kvist och Birger fått chansen är jättebra, men som du säger, man måste även dra i handbromsen för individer som uppenbarligen inte håller måttet.

Just i år tycker jag att såna som Nordh och Ljungkrantz (ingen j20-spelare förra säsongen, men ändå) definitvt ska ha platser i laget baserat på vad dessa presterat. Jag hade även velat se att Sundin får några chanser att slå sig in i laget då han varit oerhört bra i J20 enligt många.

JawKee: Helt rätt. Ta ett en sitdown med Kvist. Förklara att det är dags för honom att nischa sig. Han är bra på skrillorna, stor, jobbar hårt. Krydda det med fler tacklingar, mer fulheter och skit så blir han en bra gubbe i fjärdelinan. Om man nu vill ha kvar honom.

Sen måste vi värva in minst två fysiska spelare till detta laget. I dagsläget har vi typ Scott, Bertil och Kopacka (?) som kan vara bra fysiskt, sen nån hyfsad i typ Ölund.

Nä, in mer fler elaka jävlar.

puffe: Det är så skönt att det finns erfarna modoiter här på hockeysnack som guidar oss Brynäsare genom det mörker som är Hockeyallsvenskan. Jag hoppas också vi är tillbaka nästa säsong och att ni klarar er kvar, lätt kommer det inte bli för någon av oss, det är då ett som är säkert.

SuneMangs: När man lyssnade på NG i podden igår så blev man lite orolig ang spelarna som man inte signat ännu.

NG sa att man har ju haft listor på uppemot 30 namn som man tittat på. Men av olika orsaker så har man missat att signa spelare som man velat ha. En del av dessa var lönen.
Nu blir man ju orolig för att Alcén varit väl generös mot stommen så att man inte har råd med ett bra försvar.

Det kvittar ju om man har bra framåt, om det är ihåligt bakåt. För bra backar krävs.

Ja detta kommer inte bli en dans på rosor..

lapad: En bra kaffekopp har alltid minst en skråma, det är sen gammalt.

JohnnyBotox: Kom igen nu laddar vi VÅRAT lag!
Körde in en tusing nu på fansens värvning. Kan bli lite till senare.

{5647}: Stoppel älskar att värva 08:or, men man ska inte glömma att det finns jäkligt många bra hockeyspelare i och från deras distrikt. Tror att de blir farliga nästa säsong, men blir intressant hur de löser en lägre spelarbudget och bortfallet av de duktiga juniorerna. De har andra juniorer på ingång, men de är inte på samma nivå än.

Säkert kommer Brynäs få en tuff säsong oavsett hur stark truppen blir på pappret. Man måste inte bara hitta en ödmjukhet, man måste också hitta en vinnarmentalitet igen efter att ha mestadels förlorat i många, många år.

Tror också det är viktigt för Brynäs både att få in rollspelare och unga, hungriga spelare med ett driv.

{Hvblå}: tyder på mindervärdeskomplex när man måste in o jiddra i nåt annars lags forum men troligtvis är du väl 12-13 år och då är du väl förlåten!! Är du myndig så kan du väl ställa dig nära sargen och hoppas på en puck i skallen så...cellerna hamnar rätt ..

Jan Grismöbel: Du verkar inte fatta vad jag säger. Inse nu att ni är allsvenska. Brynäs är i Allsvenskan och kommer att ha ett jävligt bra lag. Mala på om gamla guld kan historieforskare syssla med. Ni ska åka buss till Västervik och vinna en kall novemberkväll.

För dom det som vill, nedan finns två intervjuer (modell mindre) med Berra och Rödda.

Makita: Men kom igen. Om AL var dåligt tränad men samtidigt var mycket bättre i de matcher han stod jämfört med VV så tyder väl det snarast på att VV var dåligt tränad. Eller?
De beslut som fattades i början av säsongen var ju baserad på att den målvakt som vann en match även fick stå nästa. VV vann INGEN match och fick därför inte stå så mycket matcher. Det är väl därmed ganska solklart varför AL fick mer förtroende till att börja med.
Ett ultrakonstigt beslut hade väl varit att tänka.
"VV vinner inga matcher men kommer nog att spela sig i form och därför får han mer speltid än målvakten som vi vinner med".
Det Masken säger är f ö inte att Lindbäck var dåligt tränad utan att han behöver träna mer när han blir äldre för att behålla sin nivå. Detta gäller alldeles säkert ännu mer när du behöver anpassa spelet till större rink.

Tigerhjärta: Just Masken är av den gamla stammen. Du får förtjäna speltid. Och skydda dig när du är på isen.

Har lyssnat på nån podd för länge sen med Masken. Han är inte nådig mot dagens spelare..

Klåparna: "Brukar vika ner sig" kontra en enskild matchserie känns väl ändå som två olika saker?

Tycker Eric Engstrand vore en spännande värvning. Inte hört något rykte om det, men såg att han inte skulle bli kvar i FBK. Stor, bra ålder och potential att göra en del poäng, frågan är om han vill ta klivet ner till allsvenskan bara eller om det finns klubbar högre upp i hierarkin som lockar.

Stefan R 63:
"Kimmo timonen..10 matcher under lock out 04 05...8 poäng och dominerade...klass rakt igenom En av de bästa spelarna i mitt tycke som har spelat i vår fina tröja..."

Även om hjärtat slår hårt när jag tänker på Larsson, Bissett och (i mitt fall) Tuulola, så är ändå som du säger Timmonen det vassaste som spelat hos oss.

Har en episod på näthinnan när kimmo står som högerback i anfallszon (PP kanske) och får en "Custemooassning" (passning 3 dm över isen) från backkollegan, varpå han drar på ett klockrent slagskott på volley (inte mål dock)..
Blev frälst där och då...

Peja: Ja Lindbäck är ju knappast i ett läge där han kan förhandla om ett fin fint kontrakt.
Alcén sitter helt klart med trumf på hand.

Nicklas Danielsson, 147 år men ändå så orutinerad och korkad att ta en sån onödig utvisning i kritiskt läge.

Ingen comeback i Brynäs får man hoppas.

Så sjukt att SM-finalen är färdigspelad innan allsvenska finalen. Är det öht någon som brytt sig om SHL?

JawKee:
Har ni en stund över så bare gnäll!
Det gäller tyvärr en hel del människor på våran jord... skulle vilja diskutera med vissa skribenter vad denna negativa intställning till allt förväntas ge i verkligheten.

Brynäs forever 1912: Var skulle man peta in Emil om han ansluter? Vänsterkant i tredje? Han har ju egenskaper som tilltalar, särskilt i HA. Verkar ha haft en OK säsong i Finland?

xxx BIF xxx: Det är klart om alla spelare underpresterar så ser det mörkt ut.
Men det finns nog ingen av de som är klara som jag skulle tacka nej till. Nu återstår lite muskler både offensivt och defensivt så kan det här nog bli bra.

Gäller bara att undvika finska landslagsmän.😉

Hatten av för en sån underhållande matchserie! Ut med Malmö å in med båda två

Falken: Jag tycker det känns osannolikt. OM Silfverberg kommer hem och väljer att spela för Brynäs, är det någon som tror att han kommer kräva så hög lön att pengar från fansen kommer krävas? Killen saknar knappast pengar och behöver inte ”jobba” mer i livet om han inte vill.

Dessutom kommer inte Silfverberg kunna presenteras förrän Stanley Cup slutspelet och säsongen i NHL är slut. Då pratar vi någonstans i mitten av juni.

nittontolv: För att inte tala om Stoppel... Han ringer nog redan till domarbasen.

Silfverkroken: Helt enig, jag tar både Nordh och Sundin före både Kvist och Birgersson alla dagar i veckan. Väldigt oroväckande när Masken går ut i medierna och säger att man vill förlänga med Kvist.

Kvist och Birgersson har fått hur många chanser som helst och det borde vara uppenbart för alla att talangen/potentialen är väldigt begränsad…

En sådan spelare som Nordh, eller för den delen Ljungkrantz, skulle ju helt plötsligt kunna explodera i HA med rätt omgivning. Det kommer inte hända med Kvist eller Birgersson, för den potentialen finns helt enkelt inte.

SuneMangs:
Ja, och om alla stjärnor står på rad... SILFVER...
Men nu måste man hejda sig.

Sa till polaren jag gått på hockey med sen 91 häromdagen.
Tror aldrig jag sett fram mot en säsong som jag gör nu.....

Vesel och Kelleher är två klockrena värvningar i HA.

Kelleher är en som absolut gör skillnad i det offensiva spelet.Bra passningsspelare,med avig spelstil. lite mjuk och har tendens att vara osynlig långa stunder.

Vesel är en toppcenter i HA.Väldigt Allround och och taktiskt kunnig. Bra tekare. Likt kelleher har han tendens att försvinna ur matcher.

Vilka trevliga silly nyheter, lycka till 👍

SaggeBoy: Det kanske redan har varit uppe i forumet, men Oscar Dansks pappa verkar ha börjat följa Brynäs Instagramkonto ganska nyligen. Dansk har ju bakgrund i Brynäs och utgående kontrakt så helt orimligt är det inte.

Kanske helt utan substans men rolig värvning om det vore så, tycker jag. Dansk stack ju över till OHL innan vi hann se honom i A-laget, vilket kändes lite trist.

Davey85: Möjlig laguppställning hittills, antaget att Scott och Kelleher är klara:

xxx-xxx

Bertilsson-Kinnvall
Lindstein - xxx
Johanesson - xxx
xxx

Rödin-Larsson-Scott
xxx-Vesel-Kelleher
Kopacka-Ölund-xxx
xxx-Blomqvist-xxx
xxx

Det ser bra ut, men också väldigt mycket kvar att göra. Lindbäck, Bohm, Ljungkrantz och Nordh vore trevligt att göra klart med.

mk: wtf…har Alcen vunnit på lotto? Eurolotto alltså.
Grymma förvärv för att vara HA.

mk: " Ja nu fattas bara Huge så är det komplett.
Då kan man ta semester i 3 månader från forumet."

Förstår att gästboken aldrig anses vara komplett utan legenden Huge, så nu är ordningen återställd.
Nu är det ändå offseason och jag föredrar golfbanan framför att häcka härinne, så du behöver inte oroa dig över att få höra en massa positiva och sakliga inlägg från min sida dom närmaste 3 månaderna.
Återkommer mer frekvent när säsongen drar igång och Alcen återigen (och på papperet) har satt ihop ett riktigt slagkraftigt lag, hoppas bara att Gällstedt får ihop spelet bättre än vad Manner lyckades med.
Hoppas att jag inte förstört dina semesterplaner nu, så att du tvingas ta din semester i september bara för min skull.
Å andra sidan kan en tidig höstsemester vara riktigt fin... ;-))

Lemp: Känns som att centersidan borde vara spikad då. Scott kan ju kliva in vid behov. Det är nog läge för Birgersson att flytta vidare, Almtuna lär ligga nära till hands.

{8179}: Bra Alcén! Vesel är verkligen en toppspelare på HA-nivå.
Och som flera varit inne på, vår centersida skojar man inte bort😅

Bulten: Här kommer ett tips, avsluta kontot här och börja skriva på twitter eller annan plattform. Så kan dom som vill följa din smörja. Här kan man ju tyvärr inte blocka användare som förpestar forumet