1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776324 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{8179}: Bra Alcén! Vesel är verkligen en toppspelare på HA-nivå.
Och som flera varit inne på, vår centersida skojar man inte bort😅

Bulten: Här kommer ett tips, avsluta kontot här och börja skriva på twitter eller annan plattform. Så kan dom som vill följa din smörja. Här kan man ju tyvärr inte blocka användare som förpestar forumet

Bulten: Som sagt; ge dig själv lite tid att läsa ikapp den senaste månadens inlägg så kommer du säkert på ett nytt mantra till allas vår oförställda glädje........

SuneMangs: Tycker diskussionen kring kedjeupplägg blir aningen underlig. Stora delar av spelartruppen saknas fortfarande. Det är svårt att säga idag vilken kedjeuppsättning som är bäst för att maximera resultaten. Det kommer även krävas ett brett lag för att utmana i HA, så i grunden behöver alla kedjor bidra. Vilket betyder att man kan behöva sprida spetsen.

{9684}: Blir en bra uppvärmning inför allsvenskan.

Anders Berg: Brynäs tackade av alla spelare som med säkerhet skulle lämna för ett tag sen, inklusive Eklind.

Farsang: Ja, det syntes i kvalet att Kvist tack vare fräscha ben kunde åka ifrån dödströtta motståndare i förlängningarna. Det är inte förtroendeingivande om scouterna i "Advisory Board" inte kan vaska fram bättre unga forwards än Kvist, med all respekt för honom.

Kvist hade inte platsat i Björklöven, Djurgården eller Modo. Möjligtvis att Brynäs kan förlänga med avsikten att ta in något bättre under säsongens gång, men han är inte en spelare som kan vara ordinarie på sikt.

Skulle även förvänta mig att Nordh och Anthon Olsson konkurrerar ut Kvist om de är så bra som Brynäs hoppas.

Imponerande av Växjö men ingen jävel bryr sig .

Tycker Saik sköt sig själva i foten. De envisades med att köra sitt "tuta och köra spel " utan att de igentligen aldrig fick fast. Växjö.Robban förlorade coach matchen.

Tigerhjärta: "Otroligt imponerande hur många personer här inne som inte kanske skilja på äpplen och päron.
Sjukt avundsjuk och imponerad av Växjös framgångar. Tvärtom när de gäller deras kultur och läktarupplevelser.
Lär er skilja på den diskussionen, snälla."

Tack! Du sammanfattar, med fem rader, det jag försökte säga med minst det trippla antalet här nedan.

Brynäs forever 1912: Vesel är alldeles för bra för att lira tredjecenter. Han är en redan bevisad förstecenter i HA så jag tror inte han är sugen på att spela tredjefiol hos oss.

Personligen tycker jag vi ser bra ut på centersidan. Det är spets på kanterna i första två linorna som eftersöks, i alla fall hos mig.

Brynäsgubbe: Blir nog bra - jag påbörjade scoutingen av dem redan 1969.
Gällstedt kan höra av sig till mig om han vill ha tips. Jag har dock vissa luckor som han själv får fylla i.
🙂
Uppladdat:

500x0-4f3de69a-e318-41d0-9046-6a3e41500cab.jpeg

Mogel: Jag hade prioriterat Johan Persson över honom men båda vore riktigt bra värvningar på allsvensk nivå. Tror inte någon allsvensk klubb hade tackat nej till Wännströms tjänster. Att värva Persson skulle dessutom försvara Mora och framförallt skicka signaler runt om i ligan, utöver att man får en potentiell skytteligavinnare.

Nu börjar några av er trilla in på fel spår igen med fjortisgnabb, lägg ner.
TILL NÅGOT INTRESSANTARE, NÄMLIGEN ISHOCKEY. Vad tror ni om en sån som Wännström till oss? Hans kontrakt går ut nu med Augsburger Panther i tyska DEL som dessutom degraderades till DEL2. Tror ni han fortsätter hoppa runt i Europa, eller kan Brynäs i HA vara ett intressant val? Fartfylld rolig teknisk spelare med näsa för mål.

puffe:

Du är ju tyvärr ett undantag när det gäller Modofans i den här boken; alltså typen som inte provocerar. Vi har en lång historia med besök av Icing-Ove och Modomille som kommer in och beter sig riktigt drygt här.

Konsekvensen blir att man liksom blir less så fort namn ser Modo-loggan här inne. Trots att du egentligen beter dig bra här.

{11936}: Ibland kan det vara trivsamt med förbrödring över gränserna, man kan till o med få en vidare syn på tillvaron, tänk om nån som håller på ett annat lag också kan tillföra något.

Men ber om ursäkt om det störde, fortsätt skåda din navel

Jag tycker man ska se över systemet vi har nu med upp och nerflyttning och det här säger jag bara inte för att Brynäs råkade åka ur.

Man borde skrota play-out som det är dagsläget. Laget som hamnar sist i SHL bör åka ur serien direkt, är man sämst över en hel säsong så ska man ut. Inga livlinor skall finnas. Samtidigt som vinnaren i HA skall flyttas upp direkt. Har man vunnit en serie så förtjänar man fan att få kliva upp oxå! ( Grattis Modo)

Sen kan man diskutera huruvida man skall lägga upp det andra, skall laget som hamnar näst sist i SHL möta 4-5 lag från HA i en kvalserie där vinnaren går upp? Eller ska HA-lagen kvala för att få möta näst sista laget i SHL i finalserie?

Eller skall fler lag blandas in, dom som hamnar i "ingenmans-land" i SHL idag?

Oavsett så bör man faktiskt se över systemet.

modomille: Tänk att det finns folk som hejar på Modo 😂

modomille: Godnatt och sov så sött i Nolaskogen. Var försiktig så du inte klämmer ihjäl nån gråsugga när du drar på dig favoritstenen som täcke.

SuneMangs: ”Blev lite rädd när jag läste om attitydproblemen han haft i KIK föregående säsong, men poäng kan han ju uppenbarligen göra.”

Äsch, vem fan hade inte haft attitydproblem av att behöva spela i Kristianstad 😉

Auchinleck: ” Kan det vara så enkelt att man kalkylerade med att HV inte skulle få ordning på sin trupp och därför satt still i båten trots skakigt spel, tvivelaktig matchcoaching och olika grupperingar?”

Det tror jag säkert. Minns inte hur många omgångar det var kvar när vi ledde med 10p över HV. Då trodde väl hela hockey-Sverige att HV skulle få kvala, det skulle krävas ett mirakel.

Men så började HV spela lite bättre, Ortio spela som han var Vezina Throphy vinnare och hela laget hade mer tur än alla Lottomiljonärer tillsammans… Trots att man var fullständigt utspelade i vissa matcher så vann man.

Samtidigt, ju närmre HV kröp, började väl paniken så smått sprida sig i Brynäs. Åtminstone hos dom som var med säsongen 20/21. Vi började underprestera i stället. Sen vet ju alla här inne resten…

Gällande olika grupperingar. Om det är så att dessa funnits större delen av säsongen så är det faktiskt ett rejält underbetyg till Manner som ledare att inte han åtgärdat detta. Sen kan man tycka han är världens mysigaste Mumin troll ändå..

Hoppas innerligt att Brynäs presenterar Scott vid 11 rasten. Så jag kan vara extra jobbig mot min Redhawks kollega som hade hört ”en sanning och inte ett rykte om att han är klar för Malmö”😂😂

JohnnyBotox: Och lite NHL pengar till oss som grädde på moset

Jockster : En sak är spelet på isen som såklart är tränartrojkans ansvar. Gruppdynamiken och lagets välmående har sportcheferna ett stort ansvar för. Jag tror inte Mikko och övriga tränarna hade speciellt stor hjälp av Brynäs sportchefer eller övrig ledning kring lagets dynamik, vilket jag tycker är förkastligt. Tyvärr har Johan, Erika och Håkan ännu inte visat att dom fattat det inför nästa säsong. Jag tycker Manner har varit Brynäs personifierad i två år och den enda som visat sitt ansikte utåt med någon regelbundenhet. Jag har kompisar i min hemstad som tack vare Manner fått tycke för Brynäs. Vi får se vart detta tar vägen.

Rodrigo: ”eller det faktum att man tog bort cheerleaders på matcherna”

Oroa dig inte på den där punkten, den grejar masken ska du se. 😛

Auchinleck: Fans utan tålamod som kräver fram paniklösningar - också hamnar vi vid typ sådana rekryteringar du nämnde.

Det var ju ett jävla liv och hat mot Bengtzen här - och nu ses han som en förebild som vi aldrig skulle ha släppt. Skulle inte förvåna mig om det är samma ”fans” som tyckte bägge sakerna.
”Fan, man är väl inte sämre än man kan ändra sig - he he…”

Vi har bytt folk så in i h-vete inkl tagit in folk utifrån de senaste åren. Börjar landa i att det är en jävligt tung gnällmaffia bland fansen som bidragit starkt till alla dessa förödande panikbeslut som fått oss att sjunka. Vi har ju bytt ledning på löpande band så något annnat är orsaken.

SuneMangs: Kom väl inga direkta nyheter eller nåt som vi inte hört innan. Men tydligen så betalar vi iaf ingen lön längre till Manner, hur ska vi klara oss med bara en tränaruppsättning på lönelistan haha.
Men annars kan man väl säga att det var 4-5 personer i chatten som inte gjorde annat än spy galla och det förstörde ju upplevelsen lite.

SuneMangs: Jag har låtit bli att vara aktiv och kommentera de senaste tiden. Nöjd med dom som har skrivit på men fruktansvärt besviken på det sättet man jobbar med förändringar. Alla som har följt Brynäs under många år kan med all säkerhet säga att det är för mycket svåger politik i föreningen. När Svedman intervjuades efter nedgraderingen då sa han att nu vet kag om vad som är fel och vad som behöver göras. Jag är övertygad att de flesta inklusive mig trodde att nu jävlar, det är slut på daltande med förredettingar, slut på svåger politik m.m. men ytterligare en gång visar Brynäs att man inte har någon framtidstro, inga ändringar görs, man fortsätter köra i samma spår. Ärligt talat så har jag tappat tro på att något positiv förändring kommer att ske...jag ger upp.
I normala världen tar man in en extern konsultföretag för att utvärdera när något gått snett.

lapad: Det är som vanligt i Brynäs med andra ord. Enda undantaget är väl Oscar Åkerlund?

Tror vi får släppa hoppet om någon slags extern hjälp för att få ordning på föreningen, för Brynäs vänder sig alltid inåt vid förändringar. Mest spelade matcher i Brynäströjan vinner när det ska innoveras och revolutioneras i föreningen.

Vad fan ska en sån som t.ex Stigge tillföra? Med all respekt för hans karriär, men "på min tid vann vi hela tiden, vi måste börja vinna mer" och "vi spelade såhär på 70-talet, vi borde prova det igen" kommer inte att tillföra något.

Brynäs kommer nog alltid fungera såhär så länge man romantiserar historien hela tiden. Det är bara att förbereda era kroppar på Rödin och Bertilsson i ledande positioner om några år.

Ska bli intressant att se vad som sagts på det pågående medlemsmötet.

Svensson_62: Såvida han inte fått frågan och sagt nej, så är det sjukt att Brynäs fortsätter pissa på Janne och hans erfarenhet.

Svensson_62: Larsson är långt mer relevant 2023 än Salming och Bäckström, så det hade inte varit något fel med det.

dabif: Att MoDo eller DIF skulle vara bra nog för SHLs övre halva är totalt osannolikt.
Jag tror inte heller de hamnat före varken oss Malmö eller LHC, 13-14 plats som UbbeNils är inne på.
HA är ingen lätt liga på något sätt, men det skiljer fortfarande ändå extremt mycket mellan ligorna.

brynäs08: LAARRRREEEEE

Jan Grismöbel: HA finalen är ofantligt mer intressant. Växjö är förhoppningsvis en tillfällig anomali inom svensk hockey.

#33: Tror inte det kommer märkas speciellt mycket, Leksand är också ett lag med supportrar över hela landet och SHL klarade sig bra utan dem. Publiksnittet i HA kanske blir lite bättre i alla fall.
Men vem bryr sig om shl nu för tiden, plastliga. Det är anrika Allsvenskan som gäller!

Peja: Frågan är hur man ser på Nordh. I intervjun med Alcen i GD så nämndes inte Nordh när han nämnde ett par namn från juniorsidan. Nordh är en av våra största talanger, tycker det är en no-brainer att skriva med Nordh. Även Kvist kan vara bra i en fjärdekedja som bara kör.

Är däremot skeptisk till Birgersson, han är en svag tekare och har inte utvecklas så mycket de senaste säsongerna. Han har inte så många egenskaper som ytterforward heller, ser nog hellre ett annat namn.

modomille: Rödin hade kunnat tjäna pengar i Tyskland, Österrike, Nån av Schweiz toppligor. Det vågar jag påstå. Så nog fanns det pengar på bordet att kamma hem.

Dina gissningar angående Rödins lön kan säkert stämma, men som Modoit bör du ha annat att oroa dig för.

Pigalle: Nu är ju staben satt.

NG är ju bra, Ove är nog bra som både tränare och den gamla tjänsten.

Masken kanske kommer som en interim SC?
Man vinner lite tid på att hitta en ny till nästa år.

Ove blir nog inte heller kvar om man går upp nästa år.

Man måste snåla så mycket det går.
Då kan det vara nödvändigt att snåla på staben kring NG så man kan satsa på spelare.

Och Masken också klar.. fan jag vet inte. Hade gärna sett några andra än Molin och Masken, lite nytt. Inget bakåtsträvande och kompiskontakt hit och dit, för så känns det ju. Man vill ha nya ögon.

SuneMangs: Det sägs att förhandlingarna har dragit ut på tiden med en av personerna i den tilltänkta ledarstaben. Inte Gällstedt utan en av assistenterna. Skulle gissa att man vill presentera hela ledarstaben samtidigt.

JohnnyBotox: Jag hoppas att vi kan lura Weigel från Björklöven på något vis. Jävlar vad jag är betuttad i den ärkegrisen just nu. Vi behöver hans Granström-aura om vi nu ska ner och grisa i HA.

magr: Ja, och efter att han hoppade av har två till huvudtränare avverkats. Den senaste var Manners grabb Johannes Nygård. Det säger sig självt att ett J20-lag inte mår bra av ständiga tränarbyten. Så det "omtaget" har verkligen gått åt skogen.

ellis: Det vet jag inte, men lägger ribban där för vad jag tycker vore bra värvningar. Målsättningen måste trots allt vara att bli ett allsvenskt topplag.

Asterix: ”Kolla kommentar från Stefan R 63. Så var det med det skitsnacket hörrödu. Har du vett att be om ursäkt eller?”

Lovar att be om ursäkt den dagen du lägger fram bevis i form av artikeln du beskriver.
Tills dess, skitsnack.

Asterix: Stilla dig. Har Miraculix gett dig fel trolldyck ikväll?
Uppladdat:

500x0-c056447f-4d63-4cea-8e39-8aa3b83a6e88.jpeg

Sanny lade ut ett gammalt SHL kontrakt. Intressant att se hur det kan se ut!

Undra om klubbar idag har samma sorts Bonusar?
Uppladdat:

500x0-12e712dc-4b8e-486e-9de7-3e3bf0fb95b1.jpeg

Wilhelmsson: Löjlig diskussion. Som vanligt väljer man sida och blir blind över motpartens argument…

Det finns väl ingen som ifrågasätter att sportsliga resultat ska styra…?

Däremot kanske ligan ( och tv-distributörer) ska reflektera över attraktiviteten när det är fler ”lag av folket” i HA än i SHL… Kanske kommer någon av följande åtgärder vidtas framöver(på sikt):

- Utökande av SHL….(16 lag?)
- Utökad transparens mellan ligorna. Lättare gå upp, lättare trilla ur…
- Kraftigt utjämnat TV-avtal jämfört med dagens stora differenser…

Två första punkterna jobbar ju ligan emot så det talar väl för att det blir svårgenomfört. Jag tror mest punkt 3 kommer bli realitet om några år…

Sjödin: Hade man bara fått rätt sportchef på plats från början hade vi ju sluppit hela den här tränarcirkusen. Istället har fel personer ständigt få bygga usla lagbyggen där tränarna får bära hundhuvudet och få kicken. Aldrig har man ens tänkt tanken att anställa bästa möjliga sportchef/sportsligt ansvarig från början. Det är givetvis, egentligen, försent med att börja leta sportchef nu men det arbetet skulle redan påbörjats långt innan kvalet. Det är så dom skulle göra. Men det är ju Brynäs vi pratar om så självbilden hela säsongen har väl varit att man inte alls kommer åka ut och när man väl gör det blir man helt tagna på sängen av hela situationen.

SuneMangs: Grymt bra sammanställning 👍

Du låter nästan som Ekeliw… 🤔

Berge: Det tror jag med, jag tror också att det här är Ölunds chans att växla upp offensivt och bli en producerade center.