1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776308 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Makita: Allt är inte pengar heller. DIF lade 10 miljoner mer än både oss och Löven på spelare.
Jag vet att ni har några spelare som är ruskigt bra som följer med ner, men de är också dyra. Tar man DIF så skulle de kunnat få en mer slagkraftig trupp utan dyra spelare som Brodin, Rensfeldt och Norman exempelvis. De gick nog ned i lön, men jag tror att de fick rätt lite "bang for the buck där". Ni kan hoppas att de spelare som följer med i Rödin, Scott och Larsson osv är mer som Klasen och Krüger. Klasen lär ha kostat kopiöst och med så många matcher missade lär hans prestation/krona vara rätt lågt, men likt Krüger var han ändå högsta allsvensk klass när han spelade.

Jag tror att alla inom Brynäs kommer behöva komma till insikten att ni är ett allsvenskt lag med en allsvensk kostym. Inte ett SHL-lag på tillfälligt besök. Om alla gjort det vet jag inte, men jag hoppas ni slimmat på kansliet och bland betalda funktionärer osv.

Det går absolut att vända på skutan och komma upp i samma budget eller något mer än både DIF och Löven. Det finns förutsättningar. Det gäller bara att få max ur varje krona också. Hitta de billigare spelarna som kanske tillför mindre än stjärnorna, men som frigör pengar för att ha en bredd. Det kanske känns jättejobbigt nu att tänka sig att behöva klara sig på en lägre lönebudget nästa år (om ni inte går upp), men blir ni kvar några år och har en bra sportchef kommer ni se att det inte alls är omöjligt.

Huge: I slutändan är det medlemmarna/sofftyckarna som väljer de som anställer personalen.

Scerban: Som utomstående är Brynäs och supportrarna idag förvånansvärt lik Modos dito sedan många år. Modos övertro på klubbnamnet tog dem rakt ner i allsvenskan. Och lite så känns det som att ni befinner er just nu.( hybris)
Modo fick sanera bort, studsa ner i källaren och reeboota föreningen. Ta bort vissa positioner och ersätta med rätt folk på rätt plats.
Tror att ni får en svintung resa i år, då ni tar allt för givet, bara för att ni heter Brynäs.

Vet inte om det varit uppe redan men ingen Vela i Brynäs enligt uppgifter till GD. Alcen försökte men han ska spela för en annan klubb utanför Sverige.

Peja: Följer ni hockeyallsvenskan.se? En del riktigt intressanta bloggar har publicerats.
Idag en som kanske intresserar er lite extra.

SuneMangs: Vela, ja tack. Mannberg, nej tack..

En kedja med Ölund, Vela och Kopacka skulle nog vara riktigt tung att möta och kunna köra musten ur motståndarnas bästa kedjor. Samtidigt som det finns offensiv kraft

Peja: Vi får såklart räkna med att laget behöver någon form av startsträcka. Nytt lagbygge, ny serie, en otrolig press från fans och media på att vara dominanta. En hemmatorsk mot AIK i premiären är nog inte omöjlig till exempel.

Men har vi inte hittat rätt i spelet efter en sådär tio, tolv matcher kommer vi få det svettigt. Panik kommer utbryta, Alcen kommer leta spets som inte finns och vi kommer säkerligen göra en grundserie likt den DIF gjorde i år.

Vi kommer säkert sitta och hata laget i början på säsongen, men vi får trots allt ge herrarna lite tid att acklamatisera sig. Vi kommer INTE vinna varje match, det kommer bli torsk mot Västervik och Östersund också.

Lemp: Jo, det gjorde vi i MoDo också. Vela, Niederbach och Halloran framåt och Brickley som back. Se till att som oss göra det i tid så man inte tar in en massa spelare på deadline och får svårt att få ihop laget.

Löven har verkligen offensiv spets. Meyer, Schilkey, Pooley, Powell och Weigel kan mycket väl hamna väldigt högt upp i poängligan, men de är alla väldigt offensivt lagda. Schilkey var under en period i våras på +1 i plus/minus då både han och Pooley är lata defensivt. Samma sak med Meyer som är ökänt dålig på hemjobb. Weigel är bättre defensivt än han får credit för, men Powell är också ganska offensiv.

Deras tredje och framförallt fjärde ser lite tunna ut. Andersson och Wiklund var rent av svaga ijol. Possler är svår att spela med. Olofsson är väl en hjärnskakning från att avsluta karriären och Fortier är ruskigt snabb, men som Possler kör han lite sitt eget race.

Jag tror att Brynäs har en mer balanserad forwardsuppsättning där fler är beredda på att göra jobbet och mindre intresserade av att komma högst i poängligan för att komma till en bättre liga. Det viktigaste blir att få ihop laget. Att slippa uppdelningen i falanger som det verkar varit mellan finnar och svenskar, som det så ofta blir förresten när det går tungt för laget.

Löven har dessutom en rätt svag tränare rent taktiskt. Jag förstår inte varför han verkar envisas med en fysisk, nästan brutal, hockey när Kenttä alltmer går på spelskicklighet framför fysik. Löven spelar en primitiv hockey med extrem forecheck, säckförsvar och mycket kontringar. De gör det bra, men de har ingen plan B. Som när DIF hittade vägar att spela sig ur forechecken och kunde få massor av odd man rushes.

Jugge: ellis, liksom många andra brynäsare, är kvar i storhetsperioden när Brynäs kunde välja och vraka bland de bästa svenska spelarna. Självbilden som spelade ner oss i Allsvenskan, ni vet.

Varje gång jag läser hans och spolaisens kommentarer inser jag att föreningen har långt kvar till läkning.

Brynäs forever 1912: Helt klart Wännström om jag var tvungen att välja.

Jugge: Den åtgärd Alcén gjorde beträffande Manner var att förlänga kontraktet ytterligare ett år och det gjorde han i månadsskiftet nov/dec. Var ganska tydligt redan då att truppen inte fungerade.

Davey85: Ryktas på Twitter att Nicky D är klar. Jag hoppas dessa rykten inte stämmer. Då tappar Alcén i ett svep allt nybyggt förtroende hos mig.

spolaisen: Ett litet problem är ju att vi också har en verklighet att förhålla oss till...

Tigerhjärta: Jag tyckte inte han imponerande på mig, men jag lade knappt märke till honom mot oss. Såklart är det väldigt mycket svårare som en sådan spelare att stå ut i ett så pass dåligt lag som KIK var förra året. Varken han eller Vela är särskilt kreativa, utan är beroende av att andra i kedjan är det så kan de ta skitjobbet.

Vet bara att när vi åkte mot Löven för dryft ett år sedan så saknade vi helt den där spelartypen och hade därmed oerhört svårt att ta oss in på mål. Det blev en massa snurrande i hörnen och längs sargerna, samt oerhört få "skitmål" som kommer av styrning/skymning/returer bara för att någon är mitt framför målvakten.

J-S: Jag ville absolut inte diskutera någon form av politik med mitt inlägg. Endast påpeka hur sorgligt det är att en sådan kanonvärvning, som han ändå var, ska svärta ned sitt namn i Brynäshistorien (vilket jag vet att han skiter i, såklart) med att ta ett inpopulärt och kontroversiellt beslut för lite mer rubel i fickan än han hade fått i Schweiz.

Jag fattar också att en karriär är kort och det gäller att tjäna så mycket man kan. Jag kan se bägge sidor av myntet, även fast jag personligen tycker att han tagit fel beslut. Trist, för han var en personlig favorit och det var så jag ville minnas honom och nu blir det inte så, tyvärr.

Brynäs forever 1912: Camper skulle ju vara absolut spets i HA, topp 3 på min lista. Så skulle Alcén lyckas landa honom vore det riktigt jäkla grymt!

MrCarla: Jag ser till och med fram emot försäsongen. Det ska bli spännande att se alla nya och vilket taktiskt upplägg Gällstedt har tänkt sig.

SuneMangs: Jag är inte heller språkpolis.
Forumets spelar väl golf😉😉
Men det blir ett fattigare språk om man skulle ändra på detta. Kanske inte i vanligt tal. Men i skrivet språk.
Jag ser bara på mig själv.

När jag började härinne så skrev jag lite hursomhelst.
Sen sa någon att jag skulle lägga ett mellanslag efter kommatecken. Kanske en löjlig påpekan, men ändå inte.
För det gjorde att jag tänkte på hur jag skrev.
Jag försöker skriva med komma och punkt, dessutom börja på nytt stycke.
Det gör ganska mycket att det blir lite lättare att läsa.

Men det kanske är en surgubbes åsikt.
Läsa en ungdoms sms kräver kodnyckel😉
För att inte tala om man läser engelska tweets...

Trevlig midsommar.

Hockeyleksing: Menar du att kalla Brynäs för 0or är att diskutera? Tycker det är mer en ren förolämpning framför något annat.

Hockeyleksing: Du kliver in här och dömmer ut både Alcén, men framför allt Gällstedt utan att ha någon som helst jävla koll. Allt är baserat på din egen ”åsikt”. Då får du tåla att bli kallad troll om du ska skriva här under dom premisserna.

Det hade varit skillnad om du skrivit att hela Gällstedts tränargärning är en katastrof och det stämde, men så är ju inte fallet. Sen är han oprövad som HC på seniornivå i Sverige. Det kan jag köpa, men det var inte vad du skrev

Aaaa: Rödin i 3:e kedjan? Det lär inte hända

SuneMangs: Brynäs Hej är den finaste i landet. Utan konkurrens. Har dock aldrig hört den som du refererar till.

Davey85: Filip Westerlund lämnar HV. Kanske något för oss.. frågan är om han passar in på våra behov.

modomille: Inget SHL-lag hade tagit D över Krüger. Det du glömmer är att omgivningen också påverkar. Att spela i ett harmoniskt topplag och att spela i ett lag med Djurgårdens helt galet skadedrabbade säsong är säkerligen väldigt annorlunda och påverkar naturligtvis också de egna möjligheterna att glänsa. Jag tror inte att D hade varit lika bra i en kaotisk omgivning, det gäller givetvis även andra spelare också.

Brynäs forever 1912: Bäckis hintar om att spela i Brynäs igen. Tror dessvärre hans kropp kommer att ge upp innan hans kontrakt är slut i Washington.

Davey85: Något att diskutera: Niemelä bryter med Kärpät. Hade hemskt gärna sett honom som vår defensiva back som eftersöks, hur realistisk värvning är han tror ni?

Tycker inte han gjorde bort sig på något sätt förra säsongen. Han skulle troligtvis vara en stabil defensiv pjäs för oss i HA vill jag tro.

Davey85: Lugn nu, det är bara ett av alla Modo-troll som gillar att retas. Bra på matte är trollet inte heller verkar det som. Det är bara att ignorera trollen, så försvinner dom.

Tänk om vi skulle gå in i Modo-boken och hålla på att smäda Modo. Blocken skulle komma inom fem minuter.

xxx BIF xxx: ” Det kan ju tom vara så att den svenska spelaren sitter i omklädningsrummet och argumenterar emot det Putin gör i Ukraina eller öppet tar avstånd i ryska intervjuer.
Då gör han fan så mycket mer för Ukraina än majoriteten i shl gör.”.

Om du tror på det där själv så är du mer än lovligt naiv och vet ingenting om hur gruppdynamik fungerar. Speciellt om man kanske är ensam utlänning i laget..

Mickis: Ja, så är det. Men om man inte redan är medlem är det därför dags att bli det för att kunna påverka vid årsmötet 2024. Jag tycker det är bra, annars hade det varit lättare att ”kuppa”.

mk: Du borde bli ”Zzz”-talesperson, du kan iallafall uttrycka dig begripligt.
Som jag skrev så förstår jag vad som menas med dessa godhetspoäng. Som du säger så är det inte direkt ett svårt beslut av Brynäs att ta.
Det som jag främst var frågande till är hans sätt att resonera kring att ”det finns ju massa andra konflikter också”.
Vi alla är hycklare på ett eller annat sätt, om inte när det kommer till kriget så är det miljön osv.
Däremot ser jag inte problemet vid att ta ett tydligt avstånd från de som väljer att spela för blodspengar.
Lätta poäng, ja. Men gör det beslutet felaktigt, nej.

Zzz: Vad är exakt menar du är hyckleri i att Brynäs tar aktivt avstånd i ryssvänliga svenskar?

Lemp:
Avhandlat här redan?

(är här på halfvart nu under sommaren....upptagen med att lapa sol och öl)

Brynäs forever 1912: Oavsett vad man tycker om VM så är kvaliteten högre än vad den är i SHL. T.ex. Pudas var dominant i SHL men delvis petad i VM. Silfverberg kommer att spela i AS om han kommer...

Tror inte heller han gör 50 poäng, men han kommer att vara en väldigt bra och väldigt viktig spelare om han kommer.

Imorgon natt spelas ev. den sista NHL-matchen för säsongen. Om så blir fallet så kan Silfverberg rent teoretiskt bli utköpt redan på torsdag...

Herre P: Alla hennes uttalande om vad hon vill göra följs upp med ett "jag har ingen insyn". Märkligt för mig att veta vad en vill göra utan att ha full insyn. Sen undrar jag om Svedman blir kvar om hon skulle vinna. Hon verkar även vilja sköta hans arbete.

{10065}: Olkinoura är ju fortfarande på marknaden. Skulle inte förvåna mig om FBK går hårt på honom nu, till Modos stora förtret.

Färjestad verkar tappa vår kära Jonas Johansson till NHL. Skaplig långnäsa på den värvningen. Kan potentiellt drabba oss i längden också ifall FBK måste ta tillbaka Clara. Mest troligt är väl dock att FBK tar in något annat istället för att gå på ungtupparna Lindbom/Clara som målvaktspar.

SuneMangs: Har väldigt svårt att se personerna bakom Camilla Westman hålla en konstruktiv nivå på kommenterandet.

Timråboken har börjat så smått att tippa tabellen i SHL. Jag vågar inte tippa Brynäs etta, även om det borde vara ett krav på det sett till spets och budget. Känns kanske lite meningslöst att tippa, med tanke på att truppen inte är spikad än för vår del, men det är för roligt för att låta bli. Så här kommer den, sluttabellen för Hockeyallsvenskan 2023/2024:

-----------------------------------------------------------------------------------------
1. Björklöven
2. Brynäs
3. Södertälje
4. Västerås
5. Djurgården
6. Almtuna
7. Karlskoga
8. Mora
9. AIK
10. Nybro
11. Tingsryd
12. Östersund
13. Kristianstad
14. Västervik
----------------------------------------------------------------------------------------

- Löven har serielunken i blodet och vet vad som krävs.

- Brynäs SKA vinna serien egentligen, men jag fegar och drar till med en andraplats.

- Södertälje kommer vara livsfarliga hela vintern och i slutspelet och kan absolut gå upp i SHL i år. Det enda frågetecknet just nu är om målvakten håller måttet (och vem som kommer in bredvid Sholl).

- Västerås har sitt bästa lag på många år, Komarek är klass och det ryktas även om en comeback för Berglund.

- DIF har för många tunga tapp och inte tillräckligt bra ersättare, jag tror på flopp.

- Almtuna är min största skräll, visserligen bara en plats upp från förra säsongen, men sett till konkurrensen i år kontra förra året är det ett jättekliv. Firma Mårtensson/Kimby kommer fortsätta förfina det utmärkta jobb dom redan påbörjat. Ljungkrantz gör 15-20 mål.

- Karlskoga gör det alltid bra och kommer fortsätta göra det bra under Dennis Hall.

- Magkänslan säger att Mora gör ett mellanår, trots att Persson förlängt och Ljungren fortfarande är kvar.

- AIK ser onekligen intressanta ut, men deras nya lagbygge kommer krakelera. Det är för stora förväntningar på dom. Pajen har inte varit någon vidare sportchef tidigare, men han har värvat bra hittills får man ändå lov att säga.

- Nybro skräller på ren vilja och tar sig till "play in".

- Tingsryd kommer göra det Tingsryd oftast gör, hamna "där nere".

- Östersund klarar sig med nöd och näppe, igen.

- Utan Gath och tappet av Larsson till Leksand går det åt helvete för Kristianstad.

- Västervik ska givetvis komma sist sett till kvalitet. Har redan blivit nedflyttade en gång och är endast kvar tack vare Vita hästens konkurs.

Peja:"" Harald Lückner går i pension efter en lång karriär som spelare, tränare och nu på senare år tv-expert i Hockeyallsvenska sändningar"

Harald Lückner är helt klart en av dom bästa expertkommentatorerna
på C-More eller var,
Jag kommer sakna hans saklighet och pedagogik mm, han gör hockey lättförklarligt.

Så lycka till med pensionen Harald.

Jan Grismöbel: Alternativet till att behålla kärnan hade varit att inte behålla den. Om man jämför Lindbäck med konkurrenternas målvakter så står han sig bra.

Djurgården kommer att gå med Andrén som etta, både Björklöven och Västerås har finländare som inte platsar i Liiga. Jag tror inte att någon här hade velat ha någon av dessa istället för Lindbäck.

xxx BIF xxx: Ja, det vore trevligt med en extra hemmamatch, och man kan ju vinna serien till slut ändå även om man inte rivstartar första 5-10 omgångarna. Men trots den enorma stämningen på Hovet verkade det nästan vara lättare för Modo att vinna där än hemma i Ö-vik.

Sålänge Rahimi klarar av att matchas hårt i slutspelet, så blir inte Lövens backsida lätt. Glöm inte att de kör vidare på samma backuppsättning eftersom den fungerar. Modo hade egentligen bara två tunga backar i sin uppsättning, och de är inte de mest fysiska spelarna.

Däremot tror jag att framförallt Djurgården kommer att forechecka stenhårt mot Brynäs och försöka dominera rent fysiskt. Larsen är en bjässe, men vi vet egentligen inte om han kommer att klara av att spela på allsvensk nivå. Det viktiga nu är att hitta en riktig bra offensiv klassback som också har skickligheten att kunna spela sig ur pressade situationer i egen zon, och en "Melkersson-typ", som Gällstedt uttryckte det.

Just nu är 3 av 5 backar unga, och de 2 äldre (Kinnvall, Bertilsson) har en gedigen skadehistorik. Det finns en uppenbar risk att Brynäs kommer få en väldigt grön backuppsättning om Kinnvall och Bertilsson går sönder igen. Därför måste man verkligen prioritera den lagdelen nu, även om jag också hoppas på fler i forwardsväg..

Här är förresten en ny artikel från Hockeyallsvenskans officiella hemsida. Några välbekanta journalister svarar på några frågor kring Brynäs silly season.

xxx BIF xxx: Fyfan vad man hatade Tollefsen när han var som bäst i FBK! Snacka om viktig karaktär att ha i laget :-)

JohnnyBotox: Populism? Skämtar du eller? Ta blåa linjen en sen kväll och se om strutshuvudet åker upp ett par hack! Om det nu är så viktigt med politisk ideologi kan du ju läsa på om Socialdemokratins ursprung och historia.

Man kan alltid spela nazistkortet men faktum är att få saker går åt rätt håll i detta land. Det finns fakta och siffror inom nästa varje funktion i samhället som pekar spikrakt nedåt.

JohnnyBotox: "Hen" har alltid haft ett behov att vara i centrum, synas, vara cool, snygg och styra och ställa. Ska man ha en sån roll i föreningen ska man vara betydligt ödmjukare och mera flexibel men ändå ha en sunt syn på mänskligheten. Att man är politiskt aktiv inom en parti som inte favoriserar invandrare säger det mesta och blir "hen" framröstad av Brynäs till ordförande posten lägger även jag ner mitt framtida intresse för Brynäs och avslutar allt som har med föreningen att göra.

Peja: Ja, är det något Timashov visat under sina 2 år i Brynäs så är det att han inte är en ledande spelare. Oerhört ojämn, humörspelare som måste vara en av SHLs vekaste och ramlar så fort han närmar sig något som liknar en närkamp..

Jugge: Tyvärr så måste jag gnälla på Silverberg, oerhört långt ifrån den spelare han en gång i tiden var. Sorry

Trilske: Kroken är fortfarande grym och jag har skrivit här förr att det var ett stort tjänstefel av Hallam att inte ta ut honom. Enbart Raymond som i laget som är en bättre forward som jag, och förmodligen hela NHL, ser det.

Hittade en lite mer utförlig scoutrapport på den stora dansken. Artikeln är från 2021.