1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776327 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Alla Helvetes Kval
Jan Grismöbel: Att Alcéns kompetens är långt ifrån att räcka till för jobbet har ju visat sig tydligt. Det vet vi alla. Men vi har inte tid att vänta på en ny sportchef nu. Bara hoppas han får stöttning nog för att sätta nästa säsongs trupp. Sen ska han ju bort, allt annat är hål i huvudet.

Sv: A proposito de nada
Horace76c: Örebro och Växjö frambringar exakt noll känslor hos mig, oavsett om vi vinner mot dom eller förlorar. Bägge föreningarna kan sammanfattas med en axelryckning.

{9682}: Tänk att du hinner in hit och bröla när ni spelar match?

Är det så ointressant?

Noterar att det är DIFs unga som driver laget framåt mot Löven. Lite som i seklets början när 33, Ironhook och Larsson drev laget mot guld.
Något för Masken/Svedman att tänka på.

{10272}: Är det viktigt att vara först?
Liknar samma beteende som en annan skribent som var här tidigare..

Konstigt....

Auchinleck: Ja, enligt egen utsago kommer Alcén att ha mycket större tydlighet vad gäller krav och förväntningar på laget. Vad har klubbledningen för krav och förväntningar på honom?

Tigerhjärta: Om man jämför med tidigare intervjuer med just Alcén så kanske den var lite bättre. Men fortfarande rätt dålig. Att Bertilsson är en av europas bästa backar, fortfarande.. visst defensivt är han inte dålig. Och att Kinnvall var en av SHLs bästa offensiva backar? Tvek. Får mer känslan av att det snea självbilden och övertro på våra spelare fortsätter.

{9682}: varför ska vi behöva diskutera utanför våran bubbla? Vi skriver väl på vårat lags tråd av en anledning 🤡

SuneMangs: Enligt Höken så kommer troligtvis Scott bli kvar,Larsson funderar starkt på att bli kvar.Mycket talar för att Kvist och Lindstein blir kvar.
Molin blir nog kvar i Finland och Wännström har fått kontrakt förslag om förlängning i Tyskland men har haft kontakt med Brynäs.
Svennson ser det inte som omöjligt att ungefär hälften stannar kvar i Brynäs.

{9682}: ” Nu får du lära dig att diskutera hockey utanför er bubbla.”

Men på riktigt, kryp iväg. Du tillför noll och ingenting i vårt forum. Ingen vill se dig här, inse det och låt oss vara glada.

{9682}: Vi får väl se när vi möts nästa säsong. Gamla leftovers som Mannberg och Pettersson tar ju lätt en tröja i Modo så jag tror nog Rödin och Bertilsson ska kunna hävda sig väl.

Mrassarson: Rahimi har varit otroligt viktig för Björklöven de senaste årena. Bertilsson är utan tvekan bättre än han är, minns hur usel Rahimi var sista året i SHL.

{10272}:
Lindbäck skall inte få något erbjudande alls.
Lindbäck skall för evigt förknippas med skam och vanära

Tommy: Helt inne på samma linje. SHL har blivit för bra för Anton, men att kliva ner i HA vill jag jämföra med att det blir som se Anton för 2-3 år sedan igen.
Nu kommer han få den där extra sekunden som han behöver!

{10272}: Det enda som kommit fram är att Brynäs lagt ett lågt utgångsbud. Allt annat du säger är spekulation. Du vet inte vad han kräver i lön eller vad budet ligger på. Imponerade att störa sig på krav man inte vet.

lapad: Starkt att så många tar sitt ansvar.

Mrassarson: Allt annat vore tjänstefel. En bevisad förstecenter i Hockeyallsvenskan SKA vi vara med och buda på.

SnowKing: Bra skrivet, Brynäs behöver trots allt stöd. Det som är gjort kan inte ändras däremot kan man påverka framtiden. Eftersom många sponsorer bestämt sig att fortsätta stödja föreningen och t.o.m ökat stödet aå tror jag på ett positivt utveckling. Nedgraderingen var kanske det bästa som kunde har skett Brynäs.

Treklövern1912: tycker inte Larsson ”underpresterade grovt”. Ni som tycker det hade/har nog fel bild av honom.

Han var och har aldrig varit en poängspelare. I NHL spelade han väl mest i 3:e eller 4:e linan där poäng inte är den primära måttstocken eller förväntningen.

Enligt mig är Larssons styrka i de små detaljerna i spelet vilket alla inte ser.

Jag säger inte att du gör det men jag tycker många tittar bara på poäng. Poäng är självklart viktigt men inte speciellt rättvisande för vissa spelare i allmänhet och Larsson i synnerhet.

Har har gjort misstag under denna säsong, absolut. Men jag tycker att han var en av de bästa framförallt efter nyår.

Vill bara understryka att jag respekterar din åsikt givetvis, inga problem med det.

Vi tycker olika bara …

Förstår att spelare kommer att fly klubben nu när dom dragit ner klubben i skiten men drar en sån spelare som Johan Larsson så kan han dra så långt åt helvete det bara går och hans insatser i guldet 2012 är bortglömt!

parks: Bra skrivet, jag blev medlem förra helgen och det var så billigt att jag registrerade gumman också. Kämpa Brynäs nu ska vi tillbaka.

Brynäs forever 1912: Såg till Dahlén och gubbarna från Timrå på bygget här i Åre igår och såg dem idag på Mr. French. Jag kanske ska lägga in stöten å locka med att han får lira för Sveriges mest klassiska och finaste klubb?

Hart nog aldrig hejat på Frölunda så mycket som ikväll.

Ut med Fejkers

Kulltorp: Mmm, vi får hoppas ”the Purge” blir bättre än ”the puke” och ”the piss” som det varit de senaste 5 åren..

Nån kanske kan gå dit och knacka på? Kanske är helt tomt på kontoret, alla har avgått - medan vi sitter och tror att någon arbetar med en plan. 🙂

{9566}: ”Kommer aldrig att hinna bygga ett slagkraftigt lag innan augusti.”

Det har gått 7 dagar sedan vi åkte ut, antingen är du ironisk eller så behöver du tagga ner.
Problemet är inte att laget inte börjat byggas, utan att det är tyst utöver det.

brynäs08: ”//från en evig brynäsare sen 1982 när jag såg solen första gången”

Är vi släkt? 1982 var man ju ute och sådde frön för fullt… 🤔

Asterix: "Alla är totalt värdelösa så snart de närmar sig Sätra. Sedan gör de succe på andra ställen. Kanske det ligger mycket jante i luften?"

Jante eller inte - tycker du sätter fingret på problemet! Janne Larsson sparkades av Brynäs och gör succé i Rögle. Mikael Holmqvist var bespottad av många under sin tid i Brynäs och gör succé i Oskarshamn. Bengtzén kanske inte gjorde alla rätt i Brynäs - men inte ska han utsättas för hat och det går ju utmärkt för honom i Örebro.

"Sasse" tog i "Nedsläpp Brynäs" upp hur "Familjen" var på plats på träningen så fort Manner hade sparkats - Inge, Hovelius med flera. Både Inge och Hovelius har gjort mycket bra för Brynäs - men det är olyckligt om de och andra i "den inre cirkeln" sätter press på klubben åt det ena eller andra hållet.

Någon skrev här att det nog krävs en stark ledare som alla följer och det ligger nog en hel del i det.

Peja:
De har inte nödvändigtvis skapt detta kaos själva.
Det är tränare, spelare, ledning o styrelse som kan ha stjälpt vad JA o EG önskat göra eller få ut.

Men du vill alltså kicka JA o EG nu?
Sen ska Svedman leta en ny sportchef - har han det kontaktnätet?
Hur många veckor tar det att få någon SC på plats?
Den ska sedan leta på en tränare, inte vilken som helst, utan en tränare att bygga framtiden på.
Hur många veckor tar det?
Sen ska teamet börja forma laget de behöver.
Hur många veckor tar det om godbitarna är signade redan?
Det är 1 april om två dagar. I augusti ska laget börja formas på isen - och eftersom det troligen blir ett nytt lag o ny HC behöver varje pass att komma ihop sig på.

Det räcker med kaos utan att JA o EG också ska bli första luckan att fylla innan andra beslut ska kunna tas! Men sen i höst ska de bort!

lapad: var egentligen 4-6 som började snacka ihop sig att dem skulle stanna kvar för att föra upp oss till finrummet igen!

Detta gjorde dom innan HV hade pratat med dem. 🤍💛💙

Den inställningen speglade klacken hos oss, blev helt magiskt att sjunga match efter match ”Från Vätterstad, kommer vårt lag, vi ska tillbaka för vi är HV Blå”

Hoppas många av era spelare snackar ihop sig om att stanna i detta nu.

JohnnyBotox: Roligt för Strömgren. Tror han hade haft möjligheten att bli en toppspelare i HA, men helt rätt att han tar chansen.

Johannesson bör bli näste man att skriva NHL-kontrakt.

En spelare som Alcén och gänget bör ha koll på är Albin Lundin med utgående kontrakt i Timrå. Kanske lite för temposvag för SHL men i HA är en spelare spelare utav riktigt hög klass. Duktig playmaker, bra ålder och rätt rutinerad oxå.

www.eliteprospects.com/player/101806/albin-lundin

JohnnyBotox: Amen! Hoppas på SAIK - Frölunda i final nu, med SAIK som vinnare. Då får inte Cmore det slutet dom vill ha på sitt Joel Lundqvist-vurmande heller om SAIK tar guldet (ska bli skönt att han lägger av). Växjö och Örebro rör inte upp känslor hos någon utanför respektive stadskärna. Plast, plast och åter plast.

Fyboda: Det var Winners Anthem som spelades vid introt när spelarna äntrade isen. Håller med, den passar galet bra. Vi har ju kört Status Quo större delen av säsongen, tröttare blir det väl knappast.. Ännu en sak klubben misslyckades med denna säsong.

Tigerhjärta: Jag tror verkligen inte det är aktuellt på något sätt. Men jag har tappat hakan förr (PJJs Alcén-kupp).

Vore förresten intressant att höra med PJJ om han är nöjd nu såhär två år senare.

Tufft beslut för Rödin och Bertilsson som är rotade i Gävle.
Lämna nu och sen efter karriären mest bli ihågkommen som en spelare som var med och spelade ut Brynäs ur shl för att sen lämna.
Inget konstigt för dom lär ju sätta sin egen familj först med att tjäna pengar etc.
Men supportrarna kommer till störst del se det så.
Jag tror vi får se både Bertil och Rödin kvar i bräns nästa år.

Anders Berg: Låter skrämmande, ungefär som 4 guld på 10 år, ledande i svensk ishockey osv. Nu är det förbanne mig verkligen dags att sluta med alla dessa floskler och börja leverera på riktigt. Kliv ut ur den skyddade verkstaden och börja vinna varje match till varje pris. Brynäs måste bli ett fruktat lag igen och inte denna sorgliga ursäkt till lag vi sett och fått lida av de senaste årtiondena. Ta gärna inspiration av 60 och 70-talet men se till att vinna. Hockey handlar om tre saker: vinna, vinna och vinna. Brynäs mål måste vara att vinna varje match de ställer upp i och de ska bli vansinniga av ilska om de förlorar.

HUMLESNURR: jag tror Gävle är väldigt mån om att Brynäs ska spela i högsta serien så jag tror inte det är otänkbart med ett högre stöd i framtiden.

Huge: Det spelar ju liksom ingen roll om Alcen ..hade kontakt med ngn hit eller ngn dit..Han landade ingen målskytt.
Om ditt resonemang är rätt så slutförde inte Alcen det jobb han var sätt att göra..
Som en lokförare som kör tåget men stannar 200 m från stationen..Han gör alltså inte sitt jobb.
Det hade hedrat dig om du bara hade lagt dig platt och sagt..en skitsäsong med massa felbeslut till höger och vänster ! Gör så Huge och så knyter vi händerna i fickorna. Och tar nya tag i HA

varför vill vi ha Samuelsson?

Visst han lyckades ta upp HV71 direkt.

Men alla satt ju och klagade på att Manner var en dålig matchcoachare som aldrig tog timeouts. Samuelsson var ännu sämre på dem två sakerna?

Huge: Du vet att det är okej att ha åsikter, oavsett "insikt"? Du vet... för att vi har utfallet?

Bevisligen har det inte fungerat för att vi spelar i Allsvenskan. Vad mer behöver du för att dra slutsatsen att Brynäs beslut varit otillräckliga och felaktiga?

Mattson: Inför säsongen försökte Brynäs värva Saku Mäenalanen som var tänkt som spetsspelare och målskytt. Han valde NHL i stället och det sades från Brynäsledningen att man skulle värva en spetsspelare/målskytt under säsongen. Värvningen uteblev och vi vet utfallet. Brynäs hade förtvivlat svårt att göra mål under hela säsongen trots att man ofta vann skottstatistiken klart. ...Och ja, jag är ganska övertygad om att Brynäs varit kvar i SHL om värvningen gjorts.

Dags för lite "jag mötte Lassie" igen. Träffade en kompis igår och han hade hört från en utav materialarna att det var många olika grupperingar i laget. Juniorerna och det yngre i ett hörn, Finnarna i ett annat och sen det gamla gardet i ett annat.

Finländarna satt i omklädningsrummet och pratade på sitt modersmål, blev tillsagda att prata på engelska eller svenska(de som kan) men återgick bara efter nån minut att prata Finska.

Om det nu stämmer så är det väl exakt sånt här vi måste städa bort med den nya truppen. Så sjukt viktigt med bra sammanhållning i ett lag.

lapad: "Brynäs behöver ansiktslyftning, man måste sluta ta hem f.d. Brynäs spelare som är i slutet av sin karriär"

Läste att Inge H lastar Manner och de finska spelarna för degraderingen. Tycker det är precis tvärtom. Spelare som gissningsvis haft 200 000 till 300 000 i månadslön har inte alls presterat på den nivå de har betalt för. Lindbäck, Rödin, Bertilsson, Kinnvall, Palve (för all del finsk men inte "Manner-kille"), Timashov har totalt sett presterat mellan mediokert och dåligt. Av dessa bör möjligtvis Bertilsson erbjudas nytt kontrakt - på en betydligt lägre nivå.

Tycker Hammarström ska vakta sin tunga rejält. Han var väl i högsta grad delaktigt i värvningar som Lindelöf och Zetterberg m fl under tiden då Dackell var GM.

#33: Alltså, lösningen måste börja i andra änden än att ta rätt namn. Man måste fastställa hur laget ska spela, vilken identitet laget ska ha på isen och därefter välja en tränare som matchar med den spelfilosofin och som har visat sig gjort ett bra jobb någon annanstans. Det måste inte vara det häftigaste namnet.

Huge: vilka är dem insatta och kunniga folket i föreningen som anställde alcen på 4 år utan någon erfarenhet.
Bara för att man är anställd i Brynäs behöver man inte vara kunnig. Det har väl den här säsongen visat.

mk: Jag vill helst ha in personer utifrån, men om man ska försöka ta sig an en "Brynäslösning" hoppas jag på nedan:

Huvudtränare: Janne Larsson. Dags för honom att kliva ur ass-rollen. Respekterad, kunnig och bra kontaktnät.

Assisterande tränare: Magnus Eriksson. Fick helt oförtjänt kicken från J18-laget häromåret, nu är det "hans grabbar" som ska ta steget från J20 till A-laget. Vore den perfekta ass-tränaren att få in, skulle säkerligen uppskattas mycket av grabbarna också och öka chanserna att behålla dom som jagas av SHL-klubbar.

Målvaktstränare: "Honken". Hans upplägg är helt okej på allsvensk nivå. Skulle också öka chanser att behålla Lindbäck, som skulle vara en toppmålvakt i HA.

Sportchef: Anthon Hansson. Statistiker med en övertygelse som skulle skapa en röd tråd i rekryteringarna. Skulle undvika emotionella (idiotiska) beslut som att ge feta livstidskontrakt till "Brynäshjärtan". Dessvärre tror jag att han kommer att få gå när alla "Brynäshjärtan" till varje pris ska behållas, men av alla som finns inom organisationen nu är han det överlägset bästa sportchefsalternativet.

J20-tränare: Ove Molin. Erbjud honom jobbet, om han tackar nej måste han tyvärr bli uppsagd. Det går inte att rättfärdiga utgiften som en spelarutvecklare kostar i HA.

Johan Alcén - Ingen eller snudd på ingen "value adder", kan inte vara kvar som beslutsfattare. Kanske i en säljarroll om det mot förmodan behövs fler säljare, det tror jag att han skulle kunna tränas till relativt snabbt. Han är en trevlig kille som är bra på att snacka, vilket är bra kvalitéer för en säljare.

Erika Grahm - Nu måste damlagets tränare även bli sportchef, så som det funkar i många andra klubbar. Därmed måste Grahm antingen bli tränare eller nuvarande tränaren bli sportchef (och Grahm lämna). Det kan inte vara ett alternativ att hon och Alcén ska få fortsätta styra elitverksamheten. Förmodligen vore det bäst om båda lämnade, det kan nog bli problematiskt om de snurrar omkring i andra roller.

mk: När Brynäsandan verkligen fanns var Brynäs ett tufft lag med enorma kravställare. Rekryteringarna var välscoutade spelare, även på 60- och 70-talet scoutade man bättre än nu.

Dagens sportsliga styre och lag har ingenting med Brynäsandan att göra. Tvärtom tror jag inte att många av dagens "toppspelare" hade pallat rent mentalt att spela i ett lag med enorm kravställning och krav på tuffhet.

Peja: Höken spekulerade lite i podden kring lönebudget. Malmös plan var att initialt lägga runt 16-17 miljoner i HA. Vilket ungefär Södertälje och Löven ligger på den här säsongen, sedan så spetsar man med något ytterligare under säsongen.

Brynäs har nog ungefär samma förutsättningar. HV hade en budget på runt 30 miljoner i slutet av deras säsong i HA. Vilket betyder att man inte kommer vara i närheten av HV. Skulle Brynäs snudda på 20 miljoner i slutet av nästa säsong så har ändå HV spenderat 10 miljoner mer. Så man kan direkt slå fast att det inte kommer bli på samma nivåer och vår resa kommer se annorlunda ut.