1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776479 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Viktigt att det blir rätt nu
Lindblom vann Masterton trophy inatt. Stort grattis.

Sv: A proposito de nada
Huge: Din konsekventa inställning att ledarskapet alltid har rätt skulle göra sig fint i en enpartistat. Nu lever vi gudskelov i en demokrati där det finns möjligheter att rösta bort de som inte skött sig. Detta gäller även inom föreningsverksamheten.

Peja: Självklart håller jag med att det är parodiskt och tragiskt att vi har konsulter som innehar klubbdirektörsposten. Men med tanke på hur uselt Brynäs ledningsarbete har fungerat under en längre tid så är jag emellertid inte säker på att det är dåligt under rådande omständigheter.
Föreningen har i åratal misslyckats med allt som har med styrning och ledning att göra inklusive rekrytering. Att i det läget ta hjälp av personer som har som yrke att lösa denna typ av frågor är i mina ögon klokt.
Jag förstår att det sticker i folks ögon att de kostar pengar men de gör faktiskt anställda också speciellt om de konsekvent tar felaktiga beslut eller inte gör något alls. Andra argument som lyfts fram är "de brinner inte för klubben". Problemet är ju att de som gör de oftast brinner upp i vår klubb. Lite kyla i detta läge skadar inte.

Om man tittar till resultatet av det som konsulterna bidragit med så här långt så står de faktiskt för det enda positiva som hänt i klubben på väldigt länge. Tror ni t ex att Bom-Bom fortsatt att jobba åt Brynäs om inte Gunnar varit med? Vad hade vi stått med för tränare utan det jobbet?
Jag är nöjd med resultatet av deras arbete så här långt och skiter i om det är konsulter eller anställda som ser till att vi hamnar på rätt spår igen.

#33: Medlemmar ifrågasatte handlingsplanen och vissa andra saker. Klubbdirektörerna hänvisade till att det är styrelsen som ansvarar för om sådant ska kommuniceras ut.

Styrelsen var inte med på mötet.

Medlemmarna ifrågasatte varför inte styrelsen var med, klubbdirektörerna och kommunikationsansvariga bollade över till varandra utan svar tills man kom fram till att den frågan tar man med sig hem från mötet. (Det blev en lite pinsam tystnad där någonstans också)

Utöver det så var det flertalet medlemmar som uttryckte sin kärlek för Brynäs och att man vill se en gemenskap istället för olika läger inom Brynäs samt olika supporterorganisationer och medlemmar.

Erika hintade om att det jobbas på att rekrytera en sportchef som hon ser fram emot att jobba med samtidigt som hon gjorde det tydligt att hon vill ha ansvar för hockeyn som helhet och inte bara damerna. Kan det tänkas bli två sportchefer eller något i den stilen där båda stöttar varandra i både dam och herr?

Erika gav inget svar på om hon kommer att fortsätta som spelare eller inte samtidigt som hon sa något i stil med att truppen är satt förutom första kedjan vilket jag tolkar som att hon lägger skridskorna på hyllan (även om hon fortfarande är med på träningar).

BomBom finns med som support åtminstone till september, men man hoppas att kunna fortsätta samarbetet från Brynäs håll.

Mer minns jag inte riktigt förutom klubbdirektörernas vilja att ge alla i organisationen en tydlig roll och att 1+1=100, samma information som man gått ut med tidigare.

Jo just det, jag tror att kommunikationsansvarige hintade om info om fys-tränare som skulle komma snart.

Auchinleck:

Här får man nog ge Rendulic rätt i det mesta

Pasman: Jag ser gärna Di Leva som klubbdirektör och Lassgård som sportchef.

Peja: Vore ren galenskap att ge Erika ansvaret över herrlaget. Hon har gjort det jättebra med damlaget men samtidigt är inte det samma sak. Damhockey handlar i stort om kontakter och utvecklingsmöjligheter. Budgeten har givetvis ökat genom åren men det handlar främst inte om pengar. Speciellt i det här prekära läget vore det hemskt, både för henne och föreningen.

Om hon vill vara aktuell för herrlaget kanske hon kan ta en ass gm roll eller ta sig in scoutvärlden några år. Men än så länge räcker inte hennes meriter.

munkas: herregud vad jag hoppas på publik i ERPen till hösten!!! Det ser lovande ut också, håll i håll ut grabbar!!

munkas: Det här är ett intressant citat: "Jag skulle inte använda ordet utmaning. Yrket ishockeytränare är inte krävande. Att jobba inom till exempel sjukvården är det. Jag skulle säga att mitt jobb är intressant. Man kan hävda sig på många sätt och så mycket hänger på vilka spelare man har. En dålig tränare kan ligga högt upp i tabellen med sitt lag och tvärtom."

Det är just det här som Brynäs vägrar begripa. Man byter bokstavligen ut varenda anställd som inte spelar hockey, men behåller i stort sett samma trupp och tror att allt kommer att bli så mycket bättre. Manners CV visar att han är en bra tränare, men som vanligt verkar Brynäs tro att bara man byter ledarstil (för vilken tur i ordningen?) och gör några taktiska justeringar så kommer massa spelare att bli mycket bättre. Det är dumt på så många plan, inte minst eftersom truppen innehåller massa gammelgäddor som rent realistiskt kommer bli ett år sämre till nästa säsong, och inte ett år bättre.

Det ska självklart vara ordning och reda utanför isen, men den storstädningen som man har gjort på kansliet borde även ha gjorts i spelartruppen. Där finns spelare som inte är i närheten av att hålla måttet men ändå blir kvar år efter år. Kravbilden och konsekvenserna för att inte hålla måttet verkar vara mycket hårdare om man är civilanställd än om man är välbetald hockeyspelare.

Olli Nomadinen : Ja det var nog dagens sämsta nyhet för Timrå detta

Mikko Manner klar för Brynäs!

Huge: Du är en paragrafryttare i svenska språket och totalt okunnig när det gäller hockey och lagsporter! Du bevisar det gång på gång med dina tokiga inlägg! Enda glädjen med dig är att du betalar medlemsavgiften ....

Svensson_62: En intressant följdfråga hade varit om det var aktuellt att bryta kontrakt. Men som alltid saknas vettiga och intressanta följdfrågor. Kul med någon information iaf.

Hur är det möjligt
Det mest överraskande i hela ”Brynässituationen” är för mig är hur de styrelseledamöter som suttit senaste året/åren inte ställer sin/a platser till förfogande. Självbilden måste vara otroligt skev...tycker nästan lite synd om dem!

Tom Bissett: Att klara ett SHL-kval är en ganska blygsam merit i VM-sammanhang. Till skillnad från dig har nog landslagsledningen haft i åtanke att målvaktsuppdraget i Brynäs är betydligt svårare än dito i Rögle. Vet att en del Brynässupportrar har kritiserat Ersson under säsongen, vilket jag hela tiden tyckt varit märkligt, då Brynäs har haft problem med precis allting förutom just Ersson.

Ny Brynäspod på Svenska Fans, intervju med ”brynäskanbättre”
Till mig skänkte den lite hopp och framtidstro.
Snälla Brynäs styrelse, ställ era platser till förfogande, för Brynäs skull.

Svensson_62: Jag känner inte till Magnus Kangas sedan tidigare, men jag får förtroende för det han ser och det han belyser i media.

”– Det räcker inte bara med en ny styrelse. En ny styrelse måste visa med någon typ av handling att vi jobbar med frågeställningen som gör att vi kommer till bättre läge och det är framförallt aktiviteter och handlingar. Inte bara prat. Vi ska inte hamna där att vi får ett sånt klimat som det är just nu med brottsmål mot våra spelare, det är inte acceptabelt. Det kan vara så att det är otur att det är just två spelare som spelar i Brynäs eller så kan det vara ett resultat av den miljö man varit aktiv i som då gjort att man får vissa värderingar eller försvagar de sunda värderingarna. ”

Med detta sätt att tänka visar han att han inte sticker huvudet i sanden likt dagens ”strutsar” vilket bådar gott inför framtiden.

Svensson_62: Här en samarbetspartner som går att lita på. En affärsmässig förbindelse som reagerar som Unicef så fort media är negativa skulle jag akta mej för. Oseriöst och pinsamt hur lätt det gick att skrämma bort ett 8-årigt samarbete. Skiter i Unicef nu och letar andra vettiga organisationer istället.

PuckkcuP: Nu kan jag inte svara för "biffen", men merparten av supportrar står bakom att nedan anställda har lämnat eller är på väg att lämna:
- Tränarna
- Sportchefen
- Klubbdirektören
- Ordföranden
- Hela styrelsen (oklart hur det blir med den saken dock)

Så att Brynäsare rent allmänt skulle vara nöjda med hur klubben skötts stämmer inte. I så fall hade man inte stått bakom att sparka alla dessa människor...

Styrelsen går alltså in och avgör att Bulan ska spela för att det "bara" vet att det är våld i nära relation och för att man är skitnödig över att åka ur trots 3-1 i matcher.
PJ uttalar sig på detta viset.
Det är väl klart som fan att Bulan inte skulle spela så länge det låg/ligger en anmälan på bordet.
Dels för att det just ligger en anmälan, men framförallt för att varenda läktarcoach kunde begripa att det i nästa läge skulle bli precis exakt såhär som det faktiskt blivit.

Något är riktigt jävla sjukt i Brynäs nu, och garanterat behöver det byggas om rejält för det här är så jävla illa så jag inte finner ord.
Sen är ja också med på det tåget att det spelarna gjort är gjorda på deras fritid, och är något som Brynäs inte kan lastas för. Men att de lät Bulan spela är något de defintivt kan stå för.
Jävlar vad föreningen Brynäs skött detta dåligt. (Och ni vet vad jag menar).

spolaisen: Nu händer det grejer, avgå alla!

Brynäsgubbe: Tråkigt att Unicef som Gud glömde på tröjan avbryter samarbetet, men livet går vidare ändå, trots att två idioter som pissade på det anrika klubbmärket.

dAVydov: Bra formulerat av Brynäs, nu kanske det kan bli lite lugnt med all skit som BIF har fått. De som vill kasta skit, gör det på gärningsmännen.

{2064}: Så två spelare som spelat var sin säsong formar kulturen i Brynäs? Tillåt mig ändå att totalt såga din tes vid fotknölarna

Ser flera på Twitter som verkar missnöjda med att Campese försvinner. Vad tusan är det de ser i honom undrar jag?

Ajualay till styrelsen? Ställer upp. Vad tycks?

puffe: Vi byter jämt mot Costanza 😜

Zzz: Folk i allmänhet är inte speciellt källkritiska och går för det mesta på vad som helst.
Kolla bara om allt som skrivits om Leksand som folk lyckats tro på.
Trots att alla utger sig för att vara så smarta så sväljer 95% av befolkningen kvällstidningarnas scoop.
Mentaliteten är ofta att skrivs det om egna klubben är det inte sant men skrivs det om en motstpndarklubb är man genast framme och kastar skit även fast man borde veta bättre.

Poängen med mitt inlägg är att folk ofta har alldeles för bråttom och allmänheten faktiskt är ganska korkad.

Har man läst Leifbys rabiata krönikor om SHL och Brynäs den här säsongen. Då förstår man att SHL (och Brynäs i synnerhet) är något han starkt ogillar, för att uttrycka det milt.

Det var väl någon krönika i vintras där han skrev att han skulle fira när det blev klart att ett lag i SHL hade åkt ur. Speciellt då det lutade starkt att det laget skulle bli Brynäs. Att personer i föreningen som åkte ur SHL skulle förlora jobbet, det verkade han då tycka var speciellt njutbart.

Leifby är speciell för att uttrycka det milt.
Hans krönikor har under året blivit mer åt "arg person som spyr galla på internet" än krönikor skrivna av en journalist. Vet faktiskt inte vad hans roll är på tidningen. Ja själva tidningen är ju inte ens en kvällstidning längre, nu när de har en pressläggning som på typ 60-talet. För de har nu ersatt artiklar om gårdagskvällens fotbolls- och ishockeymatcher. Till krönikor med allsköns tyckande. Och Leifby är väl då tänkt att vara deras stjärnkrönikör som ska skriva "ofiltrerat" och "på gränsen" med förhoppning att dra läsare.

Mattson: Hur länge fick Virtanen jobba kvar på Leifbys egen tidning? Kastar han inte sten i glashus nu?

Olli Nomadinen : Du är anmäld till admin i denna bok.
Nu bör admin i timråboken stänga av dig under utredningen.

{2064}: "Rent legalt har Brynäs agerat ”by the book”. Sen kan man iofs ifrågasätta en etisk/moraliska aspekten av det hela."

Ja, iaf en intressant och mångbottnad fråga.

Brynäs har agerat moraliskt och etiskt korrekt genom att följa lagar och regler.
Att följa lagar och regler är väl i princip det som anses vara ett moraliskt och etiskt korrekt beteende.

När Brynäs då följer just lagar och regler, så blir man anklagade för att vara omoraliska och oetiska.

Häpp!
Så kan det gå när inte haspen är på.
Eller när man inte tänker längre än vad näsan räcker... ;-))

Costanza: Men det är ändå vårt forum och du har fel märke, så jag uppskattar om du pyser till ditt eget lilla krypin.

Modano:
Det var väldans vad mycket löst folk det är här inne just nu. Har ni verkligen så tråkigt på era egna sidor att ni måste vara här att gotta er i andras olycka. Moget.

Zappaholic: Så att PB var misstänkt för det här brottet var det alltså ingen som visste innan HV-matchen? Är du på riktigt?
Vad i Svensk lagstiftning är det som hindrar en förening att låta en spelare stå över matcher? Tror du PB hade haft svårt att förstå en förklaring som "nu när det här läckt ut väljer vi att inte ta ut dig till match tills saken är utredd"?

Var det polis du var? Du briljerar inte å ditt skrås vägnar. Snacka om att spä på fördomar, machokultur de luxe

Olli Nomadinen : Ursäkta men du skriver ogreppbart korkat.

mattiask: ” Sen att man ser folk sitta och försvara Brynäs med att han inte var dömd, han kanske är felaktigt anklagad. Vad fan har det för betydelse?”

Jaa du... t ex att vi lever i ett rättsamhälle där man får förhålla sig till lagarna.

Ägna bara 3 minuter åt att läsa om hur det gick till under häxprocesserna, Stalins Sovjet, Hitlers tid o s v så kanske det klarnar. ”Anmäld = skyldig” är verkligen inte the way to go... Man måste följa våra lagar även när man anklagar någon ( oavsett vad man tror om skuldfrågan).

Missförstå mig inte. Jag kanske gissar att han är väldigt skyldig till hela eller delar av detta och senare blir dömd, men vi vet inte ännu. Isåfall kommer jag också go bananas...

{7981}: "Han kommer aldrig att kunna spela eller ska inte spel i Brynäs oavsett utgången."

Om man kommer fram till att PB ej är skyldig ska han ändå dömas? Vi lägger ner rättssystemet och drömmer via Twitter..... Hell yeah

Är nog sportsligt bra att/om Bulans kontrakt rivs, känns som vi behöver ha in mer fart i laguppställningen. Även om jag tycker PB gjorde en godkänd säsong sett till mina förväntningar behövs mycket spets till detta gäng, gärna en helt ny andrakedja.

{7981}: Campese sa väl tidigare i GD
att en sportchef skulle vara på plats första juni? Jag tror Boumedienne är klar men att är något som gör att han inte kan presenteras. Typ att han ska delta i arbetet runt draften innan han kan lämna och presenteras för Brynäs. Svaren Boumedienne lämnar i artikeln i expressen är lite för kryptiska för att han inte skulle vara på gång till Brynäs.

Auchinleck: Alla lag som blivit topplag har ju någon gång behövt jobba sig uppåt. För drygt tre år sedan var Rögle cementerade i botten och man tog in Abbotts. Har det fungerat för Rögle att på tre år bygga sig från botten till toppen så fungerar det för Brynäs också. Det handlar om att få in rätt personer på ledande positioner. Men som du säger så är det ingen enkel resa när man hamnat på 13:e plats i tabellen och sparkat tränare på löpande band senaste åren.

Skrubben: Precis, någon gång måste ju även Brynäs begripa att den inneboende potentialen som de ser i alla dessa 30+are inte längre existerar och att alla tränare som kommer till Brynäs inte blir inkompetenta över natten. Tycker personligen att det skulle skicka ett bra signalvärde att sparka 1-2 kontrakterade spelare, även om de skulle göra som Micke Wahlberg och sitta ut kontraktet, så skulle det skicka rätt signaler. Tycker även det är lite konstigt att en del personer å ena sidan verkar anse att vissa mediokra Brynässpelare är fortsatt extremt hungriga och revanschsugna, men å andra sidan tror att de kommer lägga av med hockey och sitta ut kontraktet om Brynäs sparkar dem.

Sv: Action delux
moment22: Emil Larsson vill jag inte se i en Brynäströja igen. Dryg, självgod och en riktig gris på isen.

Hans flinande, tandlösa grin efter tacklingen som släckte Oscar Sundhs karriär är argument nog för mig.

munkas: Det värsta nu är tystnaden. Vad händer i Brynäs? Än en gång känns det som om vi står kvar på perrongen och tåget rullar ut från stationen…med oss kvar. Jag läser om de andra SHL-lagen som bygger inför nästa säsong, men inte vi, vi har inte ens en sportchef, än mindre tränare 😢. Jag är uppriktigt orolig för nästa säsong.

Makita: Det bästa kanske vore om laget fixar coachningen själva. De kan träffas i smågrupper och lägga fram förslag på hur de ska spela och vilka som ingår i ordinarie lag. Sen kan ju ersättarna snabbt vara på plats om nån av startspelarna ska vara hemma och snickra på garaget en lördag och måste ställa in. Säsongen kickas igång med träningsläger på Cypern den 20:e augusti. 👍

mattias - 74:
Man kan scrolla förbi och ge fan att svara också. Det har historiskt sett visat sig funka. 😎

Huge: ”Och jag tror fortfarande att ett lag behöver minst en säsong på sig för att någotsånär kunna sätta ett spel som över tid gör att vi blir lika stabila som flera av våra konkurrenter i SHL.”

Du hade skrivit ? ”Jag har ingen anledning att betvivla det han (läs PA) som yrkesbedömare säger om ca 5-6 år för att bli ett lag av ex FBK:s eller Frölundas kaliber när det gäller att hålla sig i toppen under lång tid.”

Men om PA och VS nu är borta och det kommer in nya tränare. Då börjar laget om från noll igen. Risken är stor att vi får en 5:e säsong på raken utan ett eget spel som sitter, med bottenplaceringar som resultat igen . Att det ska ta så lång i det här fallet c:a 9-10 år för en klubb att hitta sitt signum och playbook igen, tyder på att det är en klubb som inte är frisk, inte i harmoni. Men du sitter nöjd och tycker därför du kan håna oss oroliga här inne.
Tråkigt attityd från din sida.
För mig är det helt okej att du är nöjd med allt som rör laget/klubben. Jag tycker det är härligt att det finns såna fans. Samtidigt förstår jag dom som är oroliga över vad som händer med och i laget och föreningen.

Bifbiffen: Jag är inte särskilt imponerad av det som alla dessa Brynäshjärtan presterade under säsongen. Att man var några matcher från att åka ur ligan gör mig inte övertygad om att man bör satsa vidare på dom. Att Brynäs och HV fick kvala kopplar jag snarare till att det var skitdåliga, omoderna lagbyggen med icke-fungerande spelidéer än att nåt av lagen saknade klubbhjärta mer än det andra.

Jag gillar också spelare som Alcén och Andersén, men om man är det minsta objektiv i frågan kan man väl ändå se att de inte längre hänger med i SHL?

Tyckte även att det var helt rätt att inte ha kvar Blomqvist, och jag tror faktiskt det blev bättre för honom också att ha en hyfsat framträdande roll i Timrå än att harva i Brynäs fjärdekedja ett år till. Och då håller han ändå en klart högre nivå än spelare som Alcén och Mannberg.

Huge: Sluta tramsa, klart folk får vara oroliga utan att bli peakade.

Vi gick nyss från en av våra sämsta säsonger i närtid och det säger en del med tanke på de senaste säsongerna. Stora delar av truppen ska tydligen behållas, trots att den bevisligen inte är duger. Vi har inte någon tränare eller sportchef och föreningen siktar på att sportchefen ska vara på plats i juni. Samtidigt som det är sportchefen som ska sätta tränaren. Du ser inte något problem med att vänta så länge?

Vanligtvis är det sent att sätta sportchefen i mitten av säsongen, nu ska vi sätta den i början av sommaren. Det finns massvis av problem. Om jag var bombom skulle jag springa åt andra hållet.

Silfverkroken: Birgersson får 2 nya år. Ganska väntat.