1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776584 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Emil
Precis i detta nu stod Djoos för en rätt hyfsad assist till Washingtons 1-0 mål! Otroligt kul att se hans utvecklingskurva!

Sv: Emil
Emil Larsson sänker Banjo-Bud med en klockren tackling uppe i obygden! Ta hem honom FFS!

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Vuollerim: tycker man ska försöka förlänga med både Clark och Palushaj samt Miller om de inte begär helt orimliga pengar

honken21: Mer för pengarna än vad vi får av Palushaj? Den känns riktigt riktigt tuff. Killen har gjort 31p på 30 matcher i ett bottenlag.

Forsberg 1978: Absolut! Ej godkänt men ändå 2 av 3 möjliga poäng. Bara lämna hockeyns bakgård och se framåt. Tänker dock på stackars Ove som måste se dessa avarter till hockeyspelare varje dag. Ta hem Ove innan det är försent!

Sv: A proposito de nada
Gör "en Anrell" här och påstår att Brynäs kommer förlora ikväll. Vatför?:

* Karlskrona kommer från 1-7-torsk och kommer skärpta och revanschsugna...
* Brynäs kommer från säsongens bästa offensiva insats och risken för hög svansföring är påtaglig.
* Karlskrona är ett svårspelat lag på sin hemmaplan...

Det är nu ledarnas roll (Sjödin, Larsson, Jakob plus några till) blir extremt viktig. Denna match är lika viktig som vilken annan match som helst och det finns inga lätta matcher i SHL. Utan galet hårt jobb vinner vi inga matcher. Ut å kör så in i helvete...

Så härligt att slå en av våra ärkerivaler. Riktigt rättvist och något i underkant sett till hur många chanser vi hade.

Jag ger lite extra cred till Mannberg och Alcén idag. Mannberg är väldigt duktig på att få ner pucken djupt på egen hand, åker mycket skridskor och är hyfsat duktig på att nosa upp frilägen. Stark insats.

Alcén, är på och irriterar Melart och Axelsson redan från start, vinner närkamper, gör mål och forcheckar förtjänstfullt så att Blomman kan avgöra.

Vilken julklapp!

Sebban95: Jag fattar inte varför detta är en så stor sak, måste vara en åldersgrej. För mig får han spela i vad fan han vill, bara han motar puckar...

GAAAAAAAAMEEE DAAAAAAAAAY!!!!

Pettisbif: "Jocke har inte bevisat tillräckligt" - Tillåt mig invända! Han har vunnit J20 guld och silver, ett SHL-guld och två silver. Han har snittat 91,9 i ett dåligt KHL-lag. Han har gjort en rad landskamper och rakt igenom hela sin karriär väldigt gedigna slutspel. Han har erfarenhet från Nordamerika och han har just nu SHL:s näst bästa räddningsprocent.

Rautio har under hela sin karriär inte förräns nu (??) ens lyckats spela till sig en förstaspade!!

bradberry:
"Roligaste var landslagsläkaren som jag hade i Brynäs också. Jag och Ulf Samuelsson skruvade av däcken på hans bil. Men jag fick igen det. Jag fick en puck vid sidan av läppen vid en samling. ”Det blir några stygn”, sa han. ”Jamen du bedövar väl?”, undrade jag. ”Ska du verkligen ha bedövning för det där? Jag har aldrig bedövat någon för så få stygn.” Så han sydde utan och jag kände ju hur han sydde i mig, sju åtta stygn. Det var så att tårarna rann. När det var färdigt så släppte han grejerna, sprang iväg och gapskratta. ”Du är den första jäveln jag har sytt utan bedövning”, sa han. Så där fick jag mig."

Hovan.

mk: han leder poängligan i allsvenskan och är väl enda anledningen att Modo inte ligger på nedflyttningsplats...

kommer bli kul att följa Rasmus Dahlins karriär men Cmore twittrar om
"Rasmus Dahlin kommer inte att glömma tandborsten hemma när han drar till JVM: "Det är alltid bra att lukta gott i munnen."

börjar gå till överdrift

bänknötarn: Renberg undrar hur bra SHL egentligen är...han borde istället ställa sig frågan:

Hur allvarligt tar SHL-lagen på CHL?

En betydligt mer relevant fråga!

Nyss hemkommen efter en fantastisk match. Vilken upplevelse det blev med Dackes hyllning och så vinner vi återigen med tennissiffror mot Luleå 😁

Kul att få se Miller göra bättre och bättre prestationer. Bra skott har han också 👍

Auchinleck: Kravnivån är Alltid hög på Brynäs..så skall det vara för evigt ;) Jag har upplevt den hela min uppväxt när man växte upp med Masken, Flygis, Conny Silverberg, Kenneth Andersson, Krusse Andersson, Jajje etc, etc

Brynäsgubbe: Nyström fick sig en skön känga tillbaka nu haha...vi är grymma nu och det är bara att suga på den karamellen och njuta...alla är med och flera levererar i laget...börjar likna fjolårssäsongen nu...

Brynäs vs Malmö 5-3,
Linköping vs Brynäs 3-3 (4) sudden
Karlskrona vs Brynäs 1-3
Örebro vs Brynäs 2-3
Brynäs vs Rögle 4-0
Brynäs vs Växjö 2-1
Luleå vs Brynäs 1-6
Brynäs vs Luleå 6-0 =22 p av 24 sista 8 matcherna och 32 mål och 12 insläppta....puh det är fanimej helt okej eller hur alla fans :)

{6984}: glöm inte att vi har Sveriges sämsta sportchef enligt en hel del. Han skulle sparkas osv.

6 RAKA BOYS! Wow.

Leonardo: Två saker:

1. Värva hem Emil Larsson
2. Man kan alltså slappna av och kolla på hockey när Brynäs spelar.

twitter.com/Brynas/status/939117588902182912

Avtalet med Fernström förlängs 👍

{5504}: Ja, jag tror de kommer köra på med Fernström som backup till Rautio. Det känns som ett bra koncept. Bevisligen har hattandet av målvakter inte gynnat Ratio. Han spelar på en helt annan nivå nu.

Var är alla domedagsprofetior?

Nu jävlar kör vi över allt och alla!

{6984}: "In med Boqvist i första!!!"

- Hm... Tveksam... Känns ju bra med offensiv bredd. Att alla kedjor kan hota framåt. Tror Boqvist iofs skulle passa in som C i första men finns sparkapital i Jensen, som jag inte tycker varit så katastrofal som vissa vill göra gällande, men kan bättre... Och att ha Boqvist i typ tredje skänker ju fantastiska kvaliteer in i en tredjekedja... Men i PP borde han nyttjas, det håller jag med om. Kanske på bekostnad av #40...

Sicken uppryckning Brynäs! Härligt! Hockey är en gåtfull sport med sina sviter. Brynäs är ett gåtfullt lag - med sina sviter.
Syns att självförtroendet till stor del återkommit i laget.

Bra Rautio!!!!
Underbart Brynäs bara att lyfta på hatten! Jag firar med en kall Bellman!🍺😁

moment22: Att Brynäs värvar en "riktig" förstamålvakt till nästa säsong tar jag för givet. Borde ha gjorts för längesen men bättre sent än aldrig.

Kollade presskonferensen och det är skönt att höra en sådan sympatisk förlorare som Sam Hallam var idag . Gillar den snubben ..sjödda är härlig han också

{5915}: Växjö är ju bland de lagen som drar minst publik i SHL. Inte så konstigt då laget är ett nyrikt poplag utan kultur som knappast berör.

Älskar såna här matcher. När man i slutet av period 3 känner och nästintill hör sina egna hjärtslag! Så jääävla underbart!!

Skrubben: Jag hade nog lite högre förväntningar på laget inför säsongen än dig. Jag är fortfarande jävligt besviken på laget och hoppas verkligen att spelarna också är det.

Clarence: Och gå upp på play in-plats. Laget växer med segrar. Även när spelet knackar så är det grymt viktigt att ändå kunna vinna matcher.

Peja: För mig var Brynäs förmåga att prestera i special teams kontra oförmågan att prestera i 5/5 en klar indikator på att det saknades en tydlig spelidé. I PP och BP förstod spelarna sina roller och kunde prestera men i spelet 5 mot 5 saknades detta. Som jag ser börjar man nu få ordning på detta och jag tror att effekten när även självförtroendet börjar komma kan bli ganska stor. Men nu är jag ju som du vet en rätt stor optimist.
En intressant reflektion är också att det har gått väldigt tungt även för Lindblom i Leigh Valley. Slutspelet kanske tog ut mer energi och fokus än man kan tro.

Hej, det var ju en del statistiksnack igår som jag inte hann kommentera. Det finns naturligtvis en hel del som avancerad statistik kan ge men samtidigt finns det ganska många varianter på temat ”lögn, förbannad dikt och statistik”.

Jag utvecklar en smula:
Om man ägnar sig åt spelteori genom att t ex spela på matcher, ägnar sig åt poker eller annat sådant är (avancerad) statistik mycket användbar. Ett lag som presterat dåligt kommer med högre sannolikhet fortsätta prestera dåligt. Samma sak gäller även om man spekulerar i aktier osv. Gör du 100 spel och spelar med oddsen/statistiken så kommer merparten av dina bett att gå in. Tänker du att ”aktien har gått ner i ett år, nu måste den vända” så är chansen stor att du förlorar. Om du med andra ord bedömer 100 lag/matcher utifrån avancerad statistik och du spelar med oddsen så vinner du mer än du förlorar.

Samma sak gäller om du bedömer 100-1000 spelare inför en rekrytering (som i Moneyball). Använder du avancerad statistik så kommer din träffsäkerhet att öka.
Statistik säger dock väldigt lite om en enskild match, enskild spelare eller enskilt lags möjligheter. Det är det som kallas sport eller tävling där t ex inställning, dagsform, ett nyp etc kan göra skillnad. Malmö – Karlskrona skulle väl knappt behövt spelas med tanke på statistik men ändå vinner Karlskrona…

Statistik har dessutom en tendens att visa att dåliga lag är dåliga och bra lag är bra vilket för de flesta inte är en nyhet. Det är ju erbarmligt tråkig läsning tycker jag…
Tillgång till statistik är dock många gånger rolig och intressant och ibland så används statistik för att göra förutsägelser som går emot poängtrenden. Förra året var ju t ex experterna eniga om att Karlskrona skulle falla i tabellen eftersom man hade så extremt hög skotteffektivitet. Detta blir intressantare dels för att det är modigare att hävda att något kommer att förändras och dels för att det är en nyhet.

OK, rätt mycket pladder för att komma till nån form av relevans för Brynäs men här kommer poängen (hi, hi). Om nu en väldigt hög skotteffektiv indikerar att man kommer att falla i tabellen så borde ju även det omvända kunna gälla. Brynäs ligger ungefär 2 % under förra årets värde (som i och för sig var ovanligt bra) och bör kunna ökas. Vad talar då för att vi kan få en bättre skotteffektivitet (och få fler skott).
1. Miller kommer in och även om han inte är ett spelgeni så är han rimligen några klasser bättre än Liljewall. Miller kommer att ge 1:a mer tid i anfallszon och därmed fler chanser för Clark att få det att släppa. Clark är nyckeln till att vi gör fler mål anser jag.
2. J. Boqvist kommer tillbaka vilket kommer att ge oss mer puckinnehav och fler lägen för backar att få tid med puck på blå.
3. Ikonen har verkligen klivit upp en nivå de sista matcherna och blivit en klasspelare med ett bra avslut. Tillsammans med Palushaj och Ölund som grovarbetare så kommer dom att lyfta varandra ytterligare.

En annan statistisk uppgift som talar till vår fördel är att vi ligger 2:a i special teams (BP%+PP%). Det brukar i längden vara väldigt viktigt.

Jag tar statistiken till hjälp för att säga att Brynäs kommer att fortsätta klättra i tabellen.

Vad tror ni?

Lunkan: japp. Papperena gick igenom idag.

Huge: Absolut! Ska vi ta konsultationen via Text-TV? Vilken sida? 😉

Huge: var nån som tyckte jag var konstig när ja sa att vi tar 7 poäng på dom här 3 matcherna men så rätt man hade

pjåtor: "Härlig läsning" Nåja... Hade någon sagt i somras att vi legat fjärde sist halvvägs genom serien hade nog ingen uppfattat det som härlig läsning. Men ja, bättre uppåt än neråt.

Clarence:

Snyggt Clarence.

Efter att Brynäs tagit 10 av de 13 senaste poängen lyckad du ändå betona Brynäs förfärliga säsong istället för att kommentera att det de facto skett en förändring på isen.

Vi andra är glada ikväll och unnar oss en segeröl.

HEJA BRYNÄS!!!

{7981}: Ja nu ser det lite bättre ut. Inför förra matchen så gjorde jag en litet överslag.

För att nå slutspelsplats krävs ca 2 p per match resterande serie dvs ungefär lika mycket som 1:an och 2:an i serien snittar just nu. Kanske lite tufft...
För att nå play-in krävs att vi snittar ca 1,5 p per match. Det ska vi kunna prestera tycker jag. Nu har vi ett snitt på 2,33 de senaste 3 matcherna. Där får vi gärna ligga kvar :)

Man kan lugnt säga att självförtroendet på Palushaj är tillbaka. Så viktigt att det är någon som visar "jag vill ha puck". Får vi nu bara igång Clarks produktion så kan det bli riktigt bra.
Tyckte Adam B gjorde en riktigt bra insats defensivt. Gjorde några riktigt bra och viktiga brytningar nära mål. Sen ser man ju att han är lite tagen av stundens allvar och inte riktigt tar för sig de få gånger han har lite tid med pucken. Ge honom lite mer speltid och förtroende så släpper det och hux flux så har vi en topp-4 back innan säsongen är slut...

Huge: Här är jag! Var bara tvungen att gå iväg och spy efter andra perioden. Nu ser det bättre ut. Go tigers!

Tjurn : Palushaj är king! Bästa kedjan ikväll!

Anders Berg: Härinne tillåts alla åsikter som framförs inom regelverket.
Ingen blir bestraffad för att ha sagt sin mening om våra politiker, makthavare, myndigheter osv osv.
Om du tycker att det ger Nordkoreavibbar så är du mer än lovligt oinformerad om hur det funkar där borta.
Sen vete fan vad det är som du egentligen vill ha sagt, när du påstår att vi inte vill ha en skattesmitare i Brynäs.
Om Rödin skriver på för Brynäs så blir han automatiskt skattskyldig i Sverige och därmed skattebetalare, inte skattesmitare.
Sen blir din kritik extra tragikomisk och skrattretande när man vet att du gärna ser att BZ värvar dyra utlänningar på artistkontrakt bara dom förstärker laget, trots att det också är en form av samma skatteplanering som du anklagar Rödin för att syssla med.

Auchinleck: Kul för Tommy! Han har haft det tungt inom tränaryrket. Blir nog bra det där.

Sluta bråka nu BARN!!!

Äntligen ett riktigt skitmål😊😊

Om vi vinner hemma mot Malmö på Lördag tror jag på en vändning. Då följer vi upp med en suddenvinst borta mot LHC( 1-2), seger under ordinarie tid borta mot KHK(2-4), en knapp men säker vinst borta mot Örebro(0-2) samt en enkel seger hemma mot Rögle.(5-2) Bara ta rygg och spela! ;) ;)