1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777537 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Malken: Att Coreau är bättre än Voutilainen baserar du alltså på 4 slutspelsmatcher, istället för att ta hänsyn till siffror över tid och övriga 33 matcher som han stod under säsongen? Jag tycker att du vinklar statistiken för mycket där. Det är ett för litet sample size och dessutom var Voutilainen antagligen bättre än Coreau i slutspelet om man granskar skotten och inte bara kollar på räddningsprocenten. Tror ärligt talat inte att Coreaus framtid i Brynäs hade varit en diskussion överhuvudtaget om han inte hade varit en så skön snubbe i medier. Både Kvist och Coreau är ju spelare som en del supportar vill förlänga med främst av emotionella skäl, inte för att de har spelat bra hockey i Brynäströjan.

Alvin1309: ” om vi värvar Anderson så betyder det att Ben eller djoss inte spelar i Brynäs nästa säsong .

Skellefteå vill ha Anderson till ersättare till Granberg som är en defensiv back”

Vilka är Ben och djoss? Vi kan väl åtminstone ha så mycket respekt för våra spelare att vi benämner dom med rätt namn? Dvs Benn och Djoos…

Metalman:
Klart vi bryr oss i någon mening om sköna, trevliga och sakliga rivaler som gästar oss, och som även chabbar och retas lite, störtskönt, precis som det ska vara 🤘😅

Men mattias-74, det känns trist att du ”hänger Huge” som verkar vara en huvudanledning för dig att logga ut för gott, och som är en engagerad person som vi gillar att inte dela uppfattning med här i Brynäsboken, som sagt, det är chabb & gnabb 😅, det gäller inte livet 🤘

Häng kvar kära Leksing 🥰🤘

Det börjar likna något nu...

Har ju hakat upp mig lite på det där med ålder, mest av rädsla att vi inte ska hinna med de andra lagen och att våra ledande spelare börjar bli till åren.

Hursomhelst, kollade upp åldersfördelningen mellan de olika SHL-lagen inför kommande säsong och Brynäs är lite överraskande 6:e yngst som det ser ut nu med en medelålder på 26 år.

Malmö och HV är yngst med en medelålder strax under 25 år.
LHC och Växjö äldst, närmar sig 28 år i medelålder.

----

Säsongen 23/24 i SHL var SAIK yngst (vann guld), Rögle näst yngst (silver) och IKO äldst (åkte ur). Inte för att jag tror att det var anledningen, men lite intressant ändå...

Aaaa: Förstår fortfarande inte varför man ska ha Vesel i en fjärde och Ölund i tredje. Jag tycker precis tvärtom.

Gavve: ” Tror vi att Janne Larsson kommer få någon roll i Brynäs?”

Alcén sa i intervjun med GD förra veckan att han inte haft någon dialog med Janne om en roll i Brynäs. Gällstedt sa ju dessutom i Nedsläpp Brynäs-podden att han gärna fortsatte med Ove och Masken.

Blå grottan: 100% enig till detta men... den säsongen vi åkte ur var problemet mycket större än EN (notera EN här) dålig/osäker målvakt. Lindbäck hade ändå bäst SVS% av våra målvakter den säsongen.

89.3% är absolut inga supersiffror men det är ändå procentsiffror som andra lag tagit sig till slutspel med (Timrå i år t.ex. med strax över det). Tittar man lite på skillnaderna hade Lindbäck 2.8 i GAA jämfört med Timrås motsvarigheter på (sammanslaget) ca 2.4 i GAA. Räddningsprocent är absolut intressant men man måste titta på antalet skott man släpper till också. Precis som att 90%+ inte garanterar slutspel (Malmö och Modo denna säsong).

Som jag skrev tidigare. 90% om du släpper till 1000 skott (100 mål) är bra mycket sämre än 88% om du släpper till 500 skott (60 mål). Självklart en kraftig överdrift för att få fram min poäng. Vi släppte in väldigt mycket mål och gjorde för få framåt (-37 var sämst i ligan och bara LHC på -32 var nära). Då spelar det ingen större roll om vi har 89.3 eller 90.3%. Hade Lindbäck haft 90.3 hade vi "bara" varit näst sämst med -29 (räknar för enkelhetens skull bort de andra målvakterna här då Lindbäck stod många matcher). Vi hade exempelvis ändå haft sämre än Malmö som kom sist (-23).

Att laget släpper till farliga målchanser ska man nog inte bara lägga på målvakten kanske? Vi hade säsongen 22/23 inte en enda back på plus i +- statistiken. Timrå hade som jämförelse bara 3 stycken på minus och deras bästa hade +15 denna säsong.

Jag tror mycket hänger ihop. Dåligt målvaktsspel gör försvararna osäkra och dåligt försvarsspel gör målvakten osäker. Det är därför jag tycker det är viktigare att vi får till defensiven (inte bara backarnas jobb utan helheten) istället för att prata om att vi måste ligga på över 91 eller 92% för att klara oss från kval.

Edit: Och jag säger det igen. Jag försvarar inte Lindbäck. Jag vill bara peka på att man inte ska stirra sig blind på SVS% utan se helheten.

Ove Myling: Samtidigt är han inte jättestarkt förknippad med en specifik klubb i SHL. Det är liksom inte som Silfverberg som bara kan tänka sig gå till Brynäs om han kommer tillbaka. Han är från Stockholm och spelade i AIK tidiga åren men det lär ju så klart inte vara aktuellt. Sedan har han varit i både LHC och Växjö så han har varit i ett flertal svenska klubbar. Den faktorn tror jag alltså inte är något som skulle försvåra nämnvärt.

Auchinleck: "Tempot är ju inte speciellt mycket högre i SHL än allsvenskan så jag tror inte tempot kommer bli Indrasis svaghet som många här verkar tro."

Jo, speltempot är definitivt högre. Spelarna är skickligare överlag.”

Minns ni efter att det var klart att vi åkte ur SHL hur modoiterna var här inne och ”varnade” oss för hur fort det gick i HA?.. Självklart är allt ett steg upp på SHL nivå, men det glömmer man nog lätt efter 7 år i HA…

Makita: Jag tror att det avgörande också var att vår målvaktstränare ville ha honom, ser något i honom och följt honom under en lång tid. Jag tror att det blir bra.

Makita: Sanny ❤️ Brynäs i vanlig ordning 😂

Ove Myling: Spännande att se hur det blir. Jag tror inte att Benn, Kelleher och Cukste blir kvar, men vi får väl se vad som händer. Det skulle finnas ett värde i att få till någon slags kontinuitet.

Läste att Alcén snackade lite om eventuellt sommarkontrakt för Jonathan Karlsson. Tror han skulle kunna bli en bra rollspelare om han fortsätter utvecklas. Bra på skridskorna, kan tacklas och har ett okej skott, kan dessutom spela både ytterforward och center. En mycket mer intressant spelare än exempelvis Kvist.

{10522}: Örebro och Malmö spelar kval nästa säsong.

Peja: ” Jag hoppas att Djurgården går upp, de hör hemma i SHL”

Nä så f@n heller!
Nollåttor, gröthalsar o psalmdiggare får ramla hur långt ner de vill i seriesystemet - å stanna där!

Farsang: Jag kan tänka mig att man ser Lejon som en ren ersättare till Nordh som ju försvinner. Blommar han ut så kan det vara en klockren värvning av Alcén.

Jag tycker det är bra att man tar in unga lovande spelare med potential också tills våra lovande 07:or är ”flygfärdiga”.

SuneMangs: Jag tycker att Tärnström fick en jäkla massa förtroende hos oss under hela säsongen, men det hände inte så mycket. Han spelade ju t.o.m. PP under en period, men det fanns liksom ingen slutprodukt. Sen hade han ju så klart en knepig säsong med körtelfeber. Men ingen kan ta ifrån honom de 2 finalmatcherna på Hovet.

CLUBEN: 😂👍🏼

Peja: Är inte Miks(Mix) och en CD jävligt långsökt?
Det är en association som är värre än det sämsta pappa-skämtet jag kan tänka mig.

mk: Notera att det står uppskattad lön, så man ska nog inte dra för stora slutsatser av det med tanke på att alla tre spelat utomlands innan.

Farsang: Äh shit happens. Blev inte riktigt som tänkt men det är verkligen inte världens grej.

Farsang: Är nog rädd att de helt inte tänkte på att CD är detsamma som Djoos initialer. På samma sätt tror jag inte de tänkte jättenoga på det där med nyheter/nyhet. Tyvärr.

Peja: Det måste komma mer.. Kan det verkligen vara sån jävla slump att de använder sig av Christian Djoos initialer i form av en CD?
Sista gången våra medieansvariga kommer våga använda sig av rebus/emojis isåfall😅

Hon har ju redan spelat två säsonger i SDHL, så det är väl mer än en spelare till hockeygymnasiet som de värvat.

Kör en namedropping med några spelare som blir intressanta att följa framöver:

Robert Rooba. Estlands bästa hockeyspelare som haft en lång karriär i Liiga men en tung säsong nu. Kanske någon som man kan snappa upp billigt i en utfyllnadsroll. Har som bäst gjort 41 poäng i Liiga.

Haralds Egle. Får förtroendet med etablerade duon Indrasis och Bukarts. 28 bast, sett till vad jag har sett hittills är han ganska allround och inte rädd för att ge sig in i skiten. Levererade bra i slovakiska ligan den här säsongen.

Eduards Tralmaks, 27, gör sitt första VM efter en succésäsong i tjeckiska ligan. Stor pjäs med ett bra skott, som jag gärna vill se mer av.

Tre exempel på hur man skulle kunna tänka lite utanför ramarna när man letar efter spelare till tredje- och fjärdekedjan.

SuneMangs: Tar twitterrykten med en tunna salt, men det vore ju logiskt om Brynäs inte förlänger med Kvist. Kanske fick Brynäs lite av ett uppvaknande kring hans potential när man såg honom gå upp mot allsvenska spelare under en säsong. Det är ganska lätt att inbilla sig att ens egna produkter minsann är bättre än allsvenska spelare, men sådana uppfattningar sätts väldigt konkreta prov när man åker ur.

Ove Myling: "Är runt 10 mål i shl så imponerande egentligen?"

Det beror väl på tänker jag. Som toppmålskytt I det stora hela i SHL nej. Som lägre rankad spelare I ett Brynäs där bästa målgöraren gjorde 14 mål så är 10 rätt imponerande tycker jag (speciellt om det bara är 1-3 som gör fler än 10 totalt i laget). Sen kan man ju jämföra med Öberg (som du nämner) i Frölunda. Han gjorde 10 mål och var därmed fjärde bäst i laget. Ettan där gjorde 16 mål. Ölund hade med 10 mål alltså varit en av toppspelarna i Frölunda (sett till antal mål så klart) denna säsong. Hade han gjort 11 mål hade han varit näst bästa målskytt i Örebro t.ex. Så jag skulle säga att 10 mål inte är jättedåligt?

Sen kommer jag aldrig någonsin tro att Ölund kommer vara en poängkung eller en spelare för toppkedjorna. Men fakta är ju att han senaste säsongerna i Brynäs varit i topp i målligan (ej poängliga). Det säger ju ändå något vare sig Brynäs har en dålig eller bra säsong.

Lite statistik från de senaste säsongerna. Antalet mål i HA sticker ju ut i toppen. Ser man däremot till senaste SHL-säsongerna har han ju gjort rätt bra med mål (jämfört med andra i laget så klart)
23/24 (Missade 15 matcher): 12 mål, delad 5e plats. (Etta = 33 mål, tvåa = 26)
22/23 (Missade 5 matcher): 10 mål, delad 4e plats. (Etta = 14 mål, tvåa = 13)
21/22: 11 mål, delad 3e plats. (Etta = 19 mål, tvåa = 13)
20/21: 9 mål, delad 5e plats. (Etta = 13 mål, tvåa = 11)
19/20: 4 mål (långt ifrån toppen, tar bara med för att visa brytpunkten). (Etta = 19 mål, tvåa = 14).

Jag skulle inte tycka det är så fel att ha tredje bästa målskytten i laget i tredjefemman t.ex. (Speciellt inte jämfört med fjärdefemman) Sen är det så klart att jag vill ha en bättre spelare i tredjefemman (helst vill man ju ha de bästa överallt).

Det måste ju dessutom vara ett extremt underbetyg till övriga spelare (målskyttar) när en spelare som är "Perfekt för fjärdekedjan" konstant är i toppen av interna målligan säsong efter säsong? :)

{10646}: Bra där! Den jag drog paralleller till är uppenbarligen ”Den gamla Pettisbif”. Glädjer mig att du dragit lärdom av erfarenheter. Sorgligt att du ska behöva hålla dig borta. Man tycker ju att med de insikter du fått så skulle det funka med ett konto på HS och eventuella ”glåpord” och hänvisningar till det som varit skulle snabbt ebba ut. Men den som känner dig bäst är ju du själv och känner du att det finns risk att falla tillbaka i gamla vanor så kanske det är bäst att hålla sig borta…

Allt gott!

Ove Myling: Ändå kom han femma i målligan i Brynäs förra säsongen. Trots ca 15 missade matcher (lika många mål som Vesel som hade 7 fler matcher spelade).

Kan vara så att han hade lättare i HA tänker du/ni kanske? Då kan det vara värt att påminna om att han kom fyra i målligan i SHL säsongen innan (interna målligan så klart). Gjorde lika många som Timashow och fler än Johan Larsson t.ex. Säsongen innan det (21/22) kom han på delad tredjeplats med Palve.

Och nej, jag säger inte att Ölund är världens bästa spelare eller så. Vill självklart hellre se någon "bättre" spelare som tredjecenter men Ölunds stats är verkligen inte så dåliga när man jämför med övriga laget senaste säsongerna. Han är i en bra ålder (26) och jag vet att man inte kan hoppas hur länge som helst men jag hoppas ju på någon form av genombrott för honom.

Farsang: Japp ser jävligt bra ut idag. Funderar på bombom. Vem var det av tomtarna i Tv4 han skällde ut för att han pratade skit om Brynässpelarna? Han är evig hjälte i min bok.

Lemp: Har det inte att göra med hur avtalet var skrivet sedan innan?

"Linus och klubben hade vid avancemang en option som innebär att båda parter hade möjlighet att förlänga kontraktet ett år vid SHL-spel. Nu väljer båda parter att aktivera det"

Alexnoll: Jag vill ha Kelleher kvar!

Ända fram till slutspelet tänkte jag att hans spelstil nog skulle kosta mer än den smakar i SHL men har ändrat mig. Han var grym när det gällde som mest och har unika egenskaper som mönsterbrytare och det är egenskaper som känns logiska att behålla nu när vi fått in väldigt stabila forwards där det ändå är lite osäkert hur mycket de kan skapa offensivt. Snacket om att Kelleher inte duger i SHL är egentligen konstigt med tanke på att han var succéartad i Oskarshamn.

Jag tänker mig att nyckeln till framgång när det gäller Kelleher är att tränarna vågar låta honom spela sitt spel. Niklas "Han gör inte alltid som vi vill" Gällstedt och laget känner honom efter den här säsongen. Det kan inte vara en enkel spelare att behandla i ett lag men jag hoppas verkligen det finns plats för Tyler Kelleher i Brynäs 24/25.

Har scannat av AHL-marknaden för högerfattade backar med lite yngre profil (kring 25 år), hyggliga stats (plusstatistik samt en del poäng) och hyfsat med kilon. Hittade fem stycken i 23-25 årsåldern plus en 28-åring. Alla med utgående kontrakt, tvåvägs- eller enskilda AHL-kontrakt.

En svensk som varit borta från Sverige ett tag men ändå är ung, är Simon Johansson. Bra +- stats i bottenlaget Iowa Wild, tvåvägsspelare, bakgrund i Dif, kanske dags att åka hem till Sverige?

Vidare filtrerade jag fram AHL-prospekt i tuffe Cole Clayton, Chase Priskie, Reilly Walsh, finske Lassi Thomson och Jett Woo med relativt goda stats och storlek.

www.eliteprospects.com/player/289775/simon-johansson

www.eliteprospects.com/player/282470/cole-clayton

www.eliteprospects.com/player/177666/chase-priskie

www.eliteprospects.com/player/300597/reilly-walsh

www.eliteprospects.com/player/372919/lassi-thomson

www.eliteprospects.com/player/281813/jett-woo

Måste säga att det märks att vi har en ny styrelse nu när dom fått lite tid , dom tar mycket bra beslut som får en att känna sig lugn.

{10638}: Gunderson är min absoluta favorit, en av de bästa backar vi någonsin haft i Brynäs enligt mig. Hämtad från Allsvenskan om jag inte minns fel. Mitt minne säger att han stod på blå och precisionssköt i PP. (bl.a. 2-0 i sjätte finalen 2012)
Hur han var defensivt kan jag tyvärr inte minnas men han var säkert bäst där åxå 😉.

Ursäkta mig.
Men nu är det verkligen off topic.
Men eftersom jag tror att vi är mest killar här, i våra bättre år😀😀
Så kommer här en radiostation som är jättebra. Man kan välja mellan vanlig radio och Dansband och retro och rock.

Fördelen med vanlig radio är att mellan 07-16 spelar man bara låtarna en gång. Alltså ingen repeat som andra kanaler..
Hoppas det passar👍

://www.radiotreby.se/rock/

Peja: Bra att inte Alcén ger sig in i ett budkrig gällande spelare som ska vara långt ner i laget. Jag skulle dessutom hellre se Plato i 4:e än Måns Carlsson.

Lindmicke: Din källa lurade dig.

Spännande med D'Astous. Ogillar dock när en ny arbetsgivare stavar ens namn fel i presentationen. Noggrannhet?

Kom igen Brynäs.

{10638}: Varmt välkommen till Brynäsboken. Bemöt andra som du själv vill bli bemött så ska det nog gå bra :) Observera dom interna reglerna för Brynäsboken till höger om du är ny och HS allmänna regler på länken nedan.

Scerban: Väldigt fin sammanställning, sånt uppskattas!

Knallhatten: Eftersom Brynäs lyckades värva honom kommer alla andra påstå att dom aldrig ens var intresserade.

Bra att vi satsar på nordamerikaner och inte finländare. Bra att han är 188 cm lång och ingen mini back.

Grymt namn! Hade någon avslöjat den värvningen så hade jag trott på dem

SWEATT: Det uttrycket kommer bli bevingat😀😀

Jävligt otippat att personen är blockad från denna boken.
Bra jobbat att bli blockad på så kort tid.
Nytt personbästa?..

Peja: Känns som vi lär få bra rullning på juniorer upp. Min känsla är att vi måste vara rätt bestämda på vilka som ska lånas till HA och vilka som ska stå på tur näst som extra upp till A-laget. Speciellt nu framåt när vi får fram vår mest lovande kull på länge så småningom. Tvilligarna, Sundqvist, Forsberg, M.fl. Hur gör vi där? Ska vi skicka ut dom i HA? Och hur tidigt ska man göra det? Ibland är jag glad att jag bara är låtsasexpert xD

{9684}: Nästa steg måste då vara ett sjumilakliv. Ser inte att lillebror ens är i närheten av brorsans talang tyvärr. Givet att han inte kunde ta en plats i HA så känns speltid i SHL avlägset.
Nu känns hans a-lags plats mest som ett knep av JA för att säkra Oskar. Undrar vad som hänt om Robertsson anlänt och Nordh inte stuckit?

Lemp: Känns lite.... don't feed the troll

Jugge: Ska väl sägas att det är Hökens information om att Ölund har förlängt också..

Lindmicke: Nä, det är rätt klargjort av dig vid det här laget att Djoos ansluter i morgon, oavsett antal bomb-emojis du postar.

Edit: skrev O'Neill, men menade givetvis Djoos.

Charles: Intressant att vad Vesel väljer, en roll som fjärdecenter i SHL eller en stor roll i HA.

Gällande Öberg så undrar jag om prislappen kanske är för hög, beror nog på Öberg själv och om han kan tänka sig bryta med Frölunda och ta en mindre lön i exempelvis Brynäs.

Samsung: sluta gnälla på honom, han får gärna dela med sig om allt han vet . Skulle det visa sig att han har fel någon stans är det inte hela världen.