1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777540 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: Enligt uppgifterna som figurerat tidigare så kommer Djoos bryta kontraktet med Lausanne. Alltså inget utköp eller dylikt, bara bryta rakt av.

Nej, utifrån deras synvinkel är det inte rimligt att hindra Djoos från att flytta hem. De kan säkerligen välja mellan massa bra backar i Sverige, AHL och andra ställen när de letar ersättare. Hade varit en annan sak för deras del om Djoos hade försökt bryta för att flytta till en annan schweizisk klubb.

Peja: Ja, om jag förstod rätt så har Djoos snittat runt 24 min per match i Lausanne. Det är så klart en klassback som kommer hem. En jäkla silly av Alcén hittills.

mk: "Men att avslöja att Djoos är tillbaka"

Det är inte det detta handlar om. Det handlar om att peka ut NÄR Brynäs går ut med det. Att Lindblom presenterades är ingen förvånad över sett till rykten osv. Att Lindmicke släppte det EN timme innan Brynäs gick ut med det och pekade på att det kommer något snart. Det är det som är intressant här.

Om Lindmicke har rätt även gällande att Djoos släpps i morgon är det rätt mycket som pekar på att han (eller hon) har insyn. Inte för att spelarna är rätt utan för att tidpunkterna NÄR det släpps stämmer.

Lindmicke: Jag njuter, absolut.
Men att avslöja att Djoos är tillbaka, är att sträcka det långt.

Det har ju varit "klart" i 1 månad, typ.

Men kul att du är tillbaka..

Samsung: Källgren läckte ut innan. Mrmadhawk avslöjade ju att han var på besök i Gävle och nära att skriva på.

Tänkte lite på forwardssidan. Man har alltså 6 ytterforwardsplatser i de 3 första kedjorna. Rimligtvis ska Silfverberg, Lindblom, Rödin, Indrasis och Kopacka gå in i någon av de 3 första kedjorna. Det är 5 spelare. Saknas alltså 1 ytterforward till topp 3-kedjorna om det stämmer.

Är Kelleher den ytterforwarden? Kanske. Kvick, kreativ och rightare, men idealiskt hade man fått in någon som är mer av en fysisk urkraft. Smejkal (som också kan spela center) är visserligen inte rightare, men han vore ju värd att spendera stort på.

Det resonemanget bygger också på att Scott i så fall placeras i 4:e. Scott vore en stark grundbult i en fjärdekedja.

Charles: Exakt så.
Lindblom, Djoos & O'Niell är självklart bomber och till viss mån avslöjanden. Däremot är det inte direkt namn dragna ur hatten som man inte läst om tidigare.
Den dagen någon på HS avslöjar något som det inte tidigare skrivits om i tidningar, då snackar vi "insider" på riktigt!

Lindmicke: Jag är inte ute för att förstöra och du får skriva precis vad du vill för mig.
Vi som vart med ett tag här inne känner dock igen detta mönster då det brukar komma några ggr per säsong när personen i sig känner eller vill känna lite högmod.

Alvin : Gällstedt bör ju ha hyfsad koll efter förra säsongen i Zug. Djoos med.

nittontolv: åldern är bara en siffra . Han är kanske inte våra första center i flera år men han är just nu en ruskigt bra spelare

Silfverkroken: Ja, det var sånt målvaktspel som Brynäs hade i början av säsongen. Ganska enkelt att identifiera ”hönan och ägget” där bakom det så kallade kaoset i försvarsspelet.

Spännande att se om Lejon kommer pendla mellan J20 och A-laget eller om man lånar ut honom till en allsvensk klubb. Påminner mycket om när Brynäs värvade Gynge.

Jag hoppas han är med Brynäs under försäsongen i alla fall. Behövs unga spelare som pushar på underifrån.

Ove Myling: Söderström vore ju en riktigt stor lottovinst att få hem, men känns som att han kommer få NHL-kontrakt, eller åtminstone få möjligheten att stanna i Schweiz. Som GM i en annan NHL-organisation eller Schweiz vore man ju väldigt intresserad av en sån kille. Kanske är han rent av en av kandidaterna till att ersätta Djoos i Lausanne.

Jacob Larsson är antagligen en av de absolut bästa svenska defensiva backarna på marknaden. I motsats till många andra i den rollen är han ju riktigt bra på skridskorna och spel på stor is vore inget problem, vilket är mer tveksamt kring exempelvis Hägg.

Funderar lite på det här snacket om att det är så svårt att vara sent ute på marknaden som SHL-nykomling. Det har ju definitivt varit en nackdel på så vis att Brynäs inte haft möjlighet att ens konkurrera om signaturerna för vissa eftertraktade spelare, kanske framförallt spelare som redan spelade i Sverige, men de allra flesta utlandsproffsen verkar ju fortfarande vara tillgängliga.

Det känns som att Brynäs är i en mycket bättre sits nu än man brukar vara. Det finns många luckor kvar att fylla, men det finns också många spelare på marknaden. Normalt sett brukar man sitta med en nästan full trupp och massa spelare som man kanske egentligen inte vill behålla men som liktförbannat sitter på flerårskontrakt. Då är ju den här situationen mycket bättre att vara i.

Känslan var att Modo hämtade en del "rester" från marknaden förra säsongen, men att Brynäs letar på en annan hylla nu. Kanske är så att Brynäs har mer pengar och att man har flax med hemvändare, men marknaden känns verkligen inte begränsad, trots att Brynäs så sent ute.

Tigerhjärta: "Lyckas vi behålla Benn så tycker jag han är given jämte Djoos(?) i första backpar."

Leker lite Ep-scout och kollar vilka AHl-backar från Sverige som finns som kan tänkas vända hem och isf spela med Djoos i första backpar (om man söker nytt första backpar). alla dessa spelares kontrakt går ut.

-Jacob Larsson - spelat länge i USA och väldigt få matcher i NHL de senaste säsongerna. Spelade med Frölunda i SHL men kommer från Ljungby. Kanske för högprofilerad för Brynäs. Spelade med Silfverberg i Anaheim

-Markus Björk - Slog ju igenom i Brynäs och inte spelat i NHL på hela året. Kontraktet går ut och kanske vill vända hem/har svårt att få nytt kontrakt.

- Simon Lundmark - Spelat 3 säsonger i AHL utan att ha gjort något NHL-framträdanden. Kanske lite ung att vända hem. Spelat i SHL med LHC, så kanske det naturliga valet. Från Sthlm från början.

-William Lagesson - Spelat i över 10 år i NHL/AHL. Inte riktigt tagit plats i NHL och kanske ger upp som 28:åring när kontraktet går ut. Från Göteborg men inte spelat i Frölunda på länge och var utlånad till Djurgården från USA. Kanske för högprofilerad för BIF.

-Victor Söderström - Kanske för tidigt att vända om men inte tagit plats i ett av de sämre lagen i NHL. Arizona flyttar till Salt Lake City och kanske blir det inte lika mycket prestige att hålla kvar en första rundare då? Kan kanske få kontrakt på annat håll men kan kanske lika gärna tänkas börja om i Sverige

hypen fortgår än så länge! Så jävla härligt

SuneMangs: lite komiskt dock att dem skrev i motiveringen ”med små medel”

Det lär ju irritera resten av klubbarna när Brynäs hade fallskärmen 😂

Farsang: "Gällstedt Årets Coach i Sverige. 🥳🥳 "

Slänger med en länk också, eftersom du glömde det ;)

JawKee: Var försiktigt positiv när han tillträdde - svårbedömd. Men han har överträffat mina förväntningar. Bra jobbat!

Jugge: "Om man tar hand om sin kropp och inte råkar ut för några svåra skador så är det inga problem att lira uppåt 40. Titta på Gunde…"

... Joe Thornton, Jaromir Jagr, Chris Chelios, Dominik Hasek, Martin Brodeur, Zdeno Chara, Teemu Selänne, Mark Messier, Mark Recchi, Nicklas Lidström, Daniel Alfredsson, Steve Yzerman, Mike Modano, Brett Hull, Shane Doan, Joel Lundqvist, Ryan Lasch, Jimmie Ericsson, Anton Strålman, Per Åslund, Linus Omark, Robert Rosén, Patrik Zackrisson, Jocke Lindström, Karl Fabricius, m.fl.

Jag kan sitta och rabbla namn hela dagen här, ålder har inget med skicklighet på isen att göra så länge man är motiverad och inte slarvar med sommarträningen och fysen under säsongen.

Varenda säsong när det ska värvas så är ålder ett problem. Jag fattar ärligt inte, speciellt inte när målet kortsiktigt är att klara sig kvar. Då är det väl bara att lassa på med så skickliga spelare som möjligt oavsett ålder.

Någon som lyssnat på intervjun med Gällstedt av GD?

Tycker personligen att det var en ganska intetsägande intervju. Men om man fokuserar på innehållet var det främst två saker som var intressanta. Gällstedt vill behålla exakt samma ledarstab och trodde det skulle lösa sig i veckan. Han tryckte även på sin önskan av en rightback med kvalitéer i powerplay.

Utan att alls veta något om samarbetet mellan tränarna så är jag av åsikten att det behövs någon yngre i den här ledarstaben. Den nuvarande är den överlägset äldsta i HA och SHL. Nu verkar det dock fortsätta.

Jugge: Vi är brynäsare. Vi är negativt mot allt ;)

Se bara på Källgren... LHC hade honom som tilltänkt ersättare till Högberg.
ändå är majoriteten av oss negativa i ett första skede. Det är nog bara så vi är.

Lindmicke: gäller att tänka på hur marknaden ser ut på första center sidan. Gällstedt har stenkoll på hur vältränad/disciplinerad/proffsig Brian är, då han vart tränare åt han.

Som Alcen sa. Finns ju alltid toppskiktet av spelare som är kontraktslösa, men dem spelarna väntar också till sista sekund för att kanske få NHL erbjudande eller ett annat avtal i Schweiz i klubbar som vill fylla på.

Som nykomling så har man inte råd att vänta på dem heller.

Finns gott om spelare som spelar lika bra hockey vid 35+ som vid 25+ i deras karriär.

Tar hellre Brian som första center än Larsson som första center och Vesel som andra center 😬 såg dock att Brian haft en nackskada och vart borta halva säsongen, men kom tillbaka och spelade sista matcherna i semifinalen. Bara det tycker jag verkar vara ett kvitto på att han tar hand om kroppen bra för att komma tillbaka så snabbt och faktiskt spela matcher den här säsongen.

Men skulle Ölund gå med på att centra en fjärde så tar jag gärna Vesel som 3:e center.

Samsung: Om vi nu tappar Nordh och Robertson inte är aktuell så skulle jag gärna se en kille som Hampus Plato i Brynäs. Tycker han och Ottoson stack ut lite extra i HA. Rivig spelare med rätt bra målsinne. Frågan är ju om han skulle vara intresserad av en roll i fjärdekedjan.

Tärnström har en del spetskvaliteter och jag hade inte klagat om han hade stannat. Men samtidigt tycker jag det faktum att han inte fick förlängt tyder på att Brynäs har någon bättre, namnkunnigare spelare i åtanke för tredjelinan. Det gör i a f mig grymt hoppfull om att Alcén har ett par ess i rockärmen.

Och handen på hjärtat, skulle Tärna verkligen göra nytta i en fjärdelina? Jag är tveksam i a f.

JohnnyBotox: För mig framstår Bibeau, Voutilainen och Sandström som bra alternativ, av lite olika anledningar. Frågan är ju hur man mycket man ska lasta på den andra målvakten, jag gillar Källgrens CV och litar ändå på Anthon Hansson, och det behövs mycket till nya utespelare. Därför kanske man ändå inte vill lasta på hur mycket som helst på en till keeper i detta skede.

Enligt Mrmadhawk är Linköping intresserade av Heljanko och Brynäslegenden Olkinuora. Heljankos agent söker tydligen jobb i Sverige. Det är klart att Heljanko tillsammans med Källgren också hade varit otroligt bra, men känns dyrt. Olkinuora är säkert också dyr, men skulle inte ta tillbaka honom oavsett, tror inte på att gå tillbaka till gamla partners så att säga. I alla fall inte i detta fall när säsongen 22/23 blev som den blev.

Peja: Hampus Plato är min (realistiska) drömcenter till fjärdekedjan. Måhända inte lika stor uppsida som Nordh, men definitivt en spelstil vi skulle må bra av och någon som skulle kunna göra sig bofast i laget i många år.

Lemp: Hoppas också på Karlström, vore en urstark värvning till stommen. Gärna på flerårskontrakt. Man undrar hur Brynäs tänker med fjärdecentern, tror att alla(?) försöker norpa Linus Eriksson, säkert ligger Djurgården bäst till, men där är ju någon som skulle kunna få en raketutveckling på rookiekontrakt. Annars hoppas jag på en prisvärd center som typ Måns Carlsson. Om Vesel kan acceptera en rimlig lön längre ner i laget så är han också i allra högsta grad intressant att behålla.

Tycker även Axel Holmström är intressant om han är tillgänglig. Verkar vara skadefri nu och det är ju i grund och botten en väldigt bra spelare.

Alvin : Veini och Ersson var ju inte dåliga.

Peja: Visst får Brynäs pengar för Eklind också?

Titta mig omkring här: "Senast: Vinst mot Västerviks IK
Monitor ERP Arena, 4-2 (0-1,2-1,2-0).

Visst fasen har vi spelat någon match efter Västervik hemma? Eller har allt varit en dröm??

Peja: Själv tycker jag att man ska ta in en klar tvåa, vars enda jobb är att avlasta Källgren så han får vila ibland. Att skriva ett treårskontrakt och sedan ta in någon för att tävla om förstaspaden är ju att be om problem känner jag spontant.

Bättre då att låta Källgren känna att han får komma in och vänja sig med SHL först, istället för att känna press att prestera direkt så det låser sig totalt. Men jag tror att Källgren är solklar etta som kommer backas upp av någon äldre, rutinerad herre, alternativt en Clara-lösning (och Steinbergs bör absolut inte vara ett alternativ på den här nivån).

Bob: Från CLUBEN (som för övrigt kan vara det töntigaste smeknamnet nånsin på ett lag).

Svensson_62: Kelleher har ju visat att han snittar ca 0.5p i SHL med IKO. Samtidigt kan han vara en bättre spelare idag än han var då. Jag sticker ut hakan och gissar att Kelleher skulle kunna göra 30-35p på 50 matcher i SHL. Jag ser gärna Kelleher i en tredje kedja hos oss, med tid i PP2. Frågan är om han är villig att skriva ett ettårskontrakt med ganska låg lön för att ”bevisa” sig i SHL igen. Som sagt, slutspelets MVP och toppen i HA är inte direkt långt ifrån botten/mitten av SHL, då HA visat sig vara en väldigt bra liga. Kluven. Men jag ser gärna Kelleher om man kan få han billigt i en tredje kedja.

Erol Ateceae: Ja, Wayne Fleming kom in och räddade Brynäs i kvalserien. Brynäs ville verkligen behålla honom, men han hade andra planer. Generellt sett är det ju svårt för nordamerikanska tränare att lyckas i Sverige, även om underlaget inte är särskilt stort, men när Fleming kom till Brynäs hade han ju redan haft en Sverigesejour i Leksand ett antal år tidigare.

Såg att Marc Crawford stod i Lions bås när de blev schweiziska mästare tidigare i veckan. Ett sånt namn har nog inte svenska klubbar råd med, men hade onekligen varit spännande att se.

Jokinen var ju en grym spelare strax under de bästa på sin tid, men det som jag minns mest av hans tid i NHL är nog meningen "You must be Jokinen" som är lite av en klassiker.

Lemp: Så det blev Erik Källgren till slut.

Värvningsfredag!

SuneMangs: Känner nästan att jag hoppas LHC "snor" Källgren från oss. Leksand har redan Mantas och Larsson var nog inte så dyr så de lär inte gå på ett så etablerat namn. Låter som HV kommer satsa rätt hårt på Dichow så de går säkert inte stenhårt på en keeper heller. Vi är i princip det enda alternativet för målvakter som Heljanko och Hellberg, som jag båda hellre ser än Källgren, om de vill spela i SHL och LHC tar in Källgren.

Davey_85: respekt absolut, han har slitit för att hjälpa upp oss igen, men min kanske lite respektlösa liknelse är ju att vi måste tyvärr tacka av spelarna som inte håller, oavsett att dom har klubbhjärta, titta bara på Saik, dom hade Robertsson i fjärde linan, samma Robertsson som vi dreglar efter, vi ska ju trots allt spela i den ligan kommande säsong, kan ju inte komma upp med ett lika lag vi åkte ur med….

Erik Källgren nära Brynäs.

Alvin : Djoos blir förstaback i Brynäs, spelar 25 minuter per match, spelar PP#1 och gör 25-35 poäng.

bradberry: Tycker det var lite kul från bägge parter 🙂

SuneMangs: Tror inte Molin och Wännström är aktuella, men det känns som att de hade sina chanser att hjälpa Brynäs i Hockeyallsvenskan när de var klubblösa inför 23/24. De valde att fortsätta utomlands och får stå sitt kast nu. Om de hade varit med och levererat i HA, så hade de nog fått följt med i SHL (tror Brynäs hade varit beredda att skriva flerårskontrakt med dom när man låg i HA).

SuneMangs: Kanoninlägg! Håller med i det mesta du skriver. Din uppställning är väl rätt lik den jag själv presenterade för ett tag sen med skillnaden att du faktiskt tagit fram många intressanta namn på de luckor jag lämnade.

Det enda jag kanske inte håller med dig om är Lindstein. Man får inte glömma att han fortfarande bara 19 år och är junior kommande året. Känns som han borde vara äldre med tanke på att han ändå varit med några år. Jag tycker han blev bättre och minskade antalet misstag ju längre säsongen gick och jag tror en sommar av träning kommer göra honom gott och att han kommer kunna slipa bort misstagen.

Makita: Där går gränsen för vad? När du beslutar dig för att sluta använda en laglig tjänst och börja stötta kriminella gäng istället genom att köpa en olaglig tjänst?

TV-bolagen betalar skatt, har en produktionskostnad och betalar för rättigheterna. Det kommer alltid vara dyrare än en olaglig lösning som inte betalar skatt, inte har en produktionskostnad och inte betalar för rättigheterna.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara irriterande med prishöjningar osv, men det betyder ju inte att man måste kasta sin egna moraliska kompass 2 kilometer under havsytan.

Ett tredje alternativ om man vägrar göra rätt för sig är ju att helt enkelt inte kolla på tv-matcherna. Om man vägrar köpa tågbiljetter, ska man inte hoppa på tåget, typ...

Silfverkroken: Skulle bli överlycklig om Brynäs lyckas norpa en av Heljanko / Hellberg. Allt talar ju för att de är målvakter av mycket hög europeisk klass. Det här är målvakter som mycket väl kan få kontrakt i NHL eller Schweiz.

{9382}: Har Telia - betalar alldeles för mycket - man kan inte bara välja till sportpaketet till basutbudet. Man måste först välja Stora kanalpaketet som jag ej tittar på. Först därefter köpa till sporten.

En vara eller tjänst är inte värd vad SÄLJAREN vill få ut av den. Den är värd det KUNDERNA är villiga att betala för den.
Just där nånstans tror jag Viaplay m fl sprang vilse i interna ”fiffiga” pris- och packeteringsstrategier.

Peja: "Jag menar att det vore dumt att göra som någon föreslog, alltså att köpa loss Clara och ge honom lön som en etablerad toppmålvakt i ett försök att locka honom som etta i Brynäs SHL-upplaga 24/25."

Jag uttalar mig förstås bara som sofftyckare - men Clara är en målvakt som har utvecklats på ett sensationellt sätt under den här säsongen och som också redan är "en i gänget" i Brynäs. Av hans uttalanden förstår man också att han arbetar mycket metodiskt för att utvecklas vidare - och det är min övertygelse att han kommer att göra det även den kommande säsongen. För mig framstår det som mycket smartare att köpa loss honom från Färjestad och ge honom 200 000 i månaden än att ge Magnus Hellberg 300 000 i månaden som det pratats om.

För mig finns det en uppenbar "Lindbäck-risk" med Hellberg - att han kan få svårt att ställa om till stora rinkar. Det kan kosta många dyra poäng i början av SHL. Sannolikt har han också sitt bästa spel bakom sig. ...Och han är inte en "i gänget".

Av målvakter som hämtats hem från en lång karriär i Nordamerika är det väl egentligen bara Jhonas Enroth som varit en riktigt bra värvning - och även han verkar ju vara på nedgång nu.

Peja: Det handlar inte om att blåsa någon om det gjort det så hade jag redan haft IP-Tv.
Det handlar om att Tv-bolagen blåser oss tittare.
Vi tvingas betala en förmögenhet för att se våran favoritsport pga att vi måste betala en massa pengar för skit vi inte är intresserad av.
Exempelvis dyra filmproduktioner i Via plays fall och i HBOs fall.

Det handlar ocks om att man som tittare har betalt ett abonnemang för att kunna se någonting som sedan plockas bort och säljs ut.
När jag band mig för mitt nuvarande abonnemang FÖRVÄNTADE jag mig att jag kunde se hela Allsvenskan 2024 vilkt nu inte blir fallet utan att hosta upp ytterligare 350kr i månaden.
Men då får jag också tillgång till hela HBO plus plus plus
Hurra hura hura vilken lycka.

.

Peja: ” Ja, Clara var lite över, eftersom han spelade upp sig andra halvan av säsongen. ”.

Vi pratar om en JUNIOR som utvecklas just nu.
Om man isolerar andra halvans prestation ser det ju ännu bättre ut…!!
Och med tanke på att han just är en JUNIOR som utvecklas hela tiden - är väl sannolikheten att andra halvan av säsongen är det som bäst speglar hans förmåga nästa säsong?

Varför skulle han annars vara intressant för FBKå eller NHL nästa säsong? De skulle väl bara bli glada om vi tog hans lön.

Tigerhjärta: I brist på rykten kör jag lite namedropping.

Baserat på Hockeylabbets senaste avsnitt finns tre HA-backar som skulle kunna vara intressanta i breddroller.

Tvåvägsback: Simon Åkerström. Det visste vi visserligen redan, men han har även sett bra ut mot Brynäs, vilket alltid är lite extra förtroendeingivande. Baserat på mina observationer vore jag trygg med honom som breddback, han är en bra och allround spelare. Säkert kort i min bok.

Defensiv back: Viktor Grahn. Inte heller någon superövverraskning, men då behåller man nog hellre Cukste? Även om Grahn hade betydligt bättre stats än Cukste i HA.

Offensiv back: Tim Theocharidis. Defensiven är tveksam, men vi är nog många som minns hur både Nick Angell och Ryan Gunderson gjorde Brynässuccé trots liknande farhågor. En chansning som verkligen skulle kunna floppa, men som ändå har en väldigt spännande uppsida. Kanske lite tveksamt att värva den spelartypen som nykomling dock.

Egna spekulationer: Cody Kunyk. En transatlant som finns på marknaden och som är ett hack upp jämfört med typ Vesel. Av de realistiska centeralternativen som nämns tycker jag nog att Oskar Bäck låter mest spännande, han är en bortglömd spelare som verkar ha utvecklats bra i Nordamerika och som är i bra ålder.

Snart har Washington åkt ur slutspelet där borta. Då kanske vi kan få mer klarhet kring Bäckis.

Officiellt att Kevin Clark lämnar Düsseldorf. Synd att han inte är några år yngre. Kelleher lär vara bättre än honom nu.