1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Imponerande insats i kväll. Vi är tacksamma för att Brynäs håller kvar Malmö där de hör hemma. I botten av tabellen.

Anders Berg: Nej men se, ett balanserat och bra inlägg av dig, tack! Mycket roligare än: ”Någon spetsforward klar än?”….

Jag tyckte det var en stabil laginsats idag där ingen fallet ur ramen. Svårt att värdera insatsen dock då Malmö var klappkassa.. Otroligt skönt med 3 mål i PP och att både Olesen och Eklind fick näta. Dima hade 2 fina ass på dom 2 första målen men fick inte lira i 5-3 PPt, obegripligt…

Det som oroar var ju alla spelarna som klev av, Larsson får ju inte gå sönder. Skulle både Larsson och Kinnvall vara skadade och samtidigt Berra borta är det ju katastrof. Det lär inte hålla med upplockade J-20 lirare mot FBK på lördag. Alcén har lite att göra för att öka numerären i vår lövtunna trupp.

Känns som det fanns många sekvenser där vi kunde fått flera spelare skadade, bl.a Lindbäck, riktig grishockey från Malmös sida.

Dima såg bra ut idag, inte överjävligt med slarv och piruetter. Rödin såg ut som en lagspelare, Johannesson kommer bli riktigt bra med åren, toppen värvning.

BIF Kungen: sämst idag. Edlund och DJ:n.

Den förstanämnda är som att titta på färg som torkar, såååå tråkig.

DJ:n…. E-type och Status, dax för en uppdatering enligt musikexperten i coachsoffan.

Blipp62: Rögle måste leva på en egen planet som tror att något annat lag skulle gå med på dom premisserna… Vilket så klart innebär att Rosdahl blir kvar i Rögle.

Han lär ha hyfsat betalt också efter säsongen i IKO. Jag kan tänka mig att Abbott den äldre var hyfsat nöjd när han signat Olofsson/Rosdahl framöver ögonen på Fröberg. Men det blev inte så mycket av den affären..

{10023}: Manner särar på Anton och Greg alltså? Lite överraskande men jag är positiv till det.

{10023}: Med tanke på att både Bertilsson och Kinnvall dras med fotproblem kan man förstå om Alcén är ute efter åtminstone en back. Kan Wandell spela back?

{7981}: Tror också det, men tänk dig
Sklenička - Carlsson
Bertilsson - Kinnvall
Friman - Johannesson
Bergman/Lindstein
Ståfräs bara man blickar en sekund på den uppställningen på backsidan!

mk: Gillar Niklas Eriksson, men vad har han egentligen för resultat att visa upp med Örebro? Tycker inte man kan bortse från att resultaten är ganska mediokra och att han är Leksing.

GD AVSLÖJAR: Här hittas kokain i Brynäs hemmaarena
Krim-tv► Spår hittades på flera ställen ► Så säger Brynäs

Det går bra att säga upp sin prenumeration på GD omedelbart....Telefonnummer till kundservice: 010-709 79 00

Davey85: Japp, det stämmer. Det gick ju inget vidare för Nubben i Frölunda med större spenderarbyxor och han var snabbt tillbaka i Timrå igen. Nu verkar det återupprepa sig, det är tydligt att paniken börjar sprida sig i HV.

Tom Bissett: Sasse frågade Bertilsson när han kunde spela igen, B svarade: får jag bara i foten i skridskon så kör jag! 💪

Honken: bokföringsmässigt kan det vara så att man tagit den kostnaden. Men han hade ff lön från Brynäs. Förra säsongen när Malmö var överens med PA glömde de att han ff hade kontrakt med Brynäs som de var tvungen att lösa. Det stod i någon artikeln att laget i alplandet hade löst det som återstod av kontraktet med Brynäs

Anders Berg: En av SHL:bästa målvakter? Tar du inte i lite extra nu, typ från tårna…

Vad baserar du det på?

Huge:
Vi gör en framtidssatsning och kör med två lovande ungdomar. Anders 34 år och Tomi 33 år. Morgondagens Brynäsare.
Dahlöf tredjemålvakt?

Peja: tycker detta är ett bra agerande av Johan och Brynäs.
Väldigt några lag i SHL som har två första målvakter på pappret i truppen.
Antagligen varit klar för jyp en längre tid, därför han inte har matchats och blivit inbytt.
Tämligen säker att det kommer presenteras en backup nu med erfarenhet av SHL men härjat i typ allsvenskan eller liknande iår.

xxx BIF xxx: Vi får förutsätta att man har en lösning på en ny målvakt klar nu när man släpper Veini. Förhoppningsvis frigörs det även medel för att värva en forward.

Något vi kan konstatera är att Veini kommit fel in i säsongen med fyra matcher, fyra förluster och sämst räddningsprocent av samtliga målvakter i hela SHL. Det går inte att snacka bort.
Lindbäck må ha varit darrig vissa matcher men är trots det den enda spelaren i Brynäs trupp som vunnit mer än han förlorat den här säsongen.

Huge: ok..var har du varit de närmaste 20 åren..
T ex Ronaldo..i man u..
Tror du Luleå vill att Shinimin ska spela död i vår o varannat byte..
Tror du Manner har sagt till Palve..Du behöver inte checka i defensiven..
Finns spelare som har en egen agenda..
Spelare som har problem..utanför isen och inte är närvarande osv..

Soc: Virtanen är inte en spelare jag skulle vilja se i Brynäs pga av sin historia

Sv: Träning
Honken72: Fast vi kan ju alltid låna in några hurtiga kisar ifrån Valbo HC eller Strömsbro om det behövs, med chans till förlängning ett par säsonger.
Vi har det vi har.

Träning
Lite kortfattad info från dagen träning för er som inte har GD.

Rödin kör med röd tröja idag, hoppas vara spelklar nästa vecka.
Veini är hemma i Finland, har fått lite ledigt.
Status på Bertilsson är lite diffus, hoppas vara på is nästa vecka.

Anders Berg: Många andra lag som tagit in spets medans Brynäs tittat på tycker du?

Dom uppgifter jag fått är att Monitor betalat STOR del av Larssons lön.
Men att man väljer att mörka detta pga att man inte vill ha hets av supportrarna att värva massa annat. Vilket är fullt förståeligt.
Det råder stor ekonomisk kris i landet just nu. Verkar som många inte ens tänker på det...
Många klubbar är extremt rädda om sin ekonomi.
En del kan få ödestiga konsekvenser till nästa säsong om man shoppar på för mycket. Självklart har hela Brynäs som klubb detta i åtanke. Man är inte dumma!

Och jag kan säga att denna källa som sagt detta om Larsson/Monitor betalningen är väldigt sanningsenlig.
Kommer från en av Brynäs största sponsorer. Och han har haft rätt i väldigt mycket annat.

Så jag litar blint på honom. Sen får ni andra tro vad ni vill. Det lägger jag mindre vikt på.

Jugge: Japp. En sak förstår jag inte, många reagerar när nån kommer och hälsar på från nått annat lag och vill diskutera nått, då gnälls det och undrar vad vi gör här. Men allt meningslösa gnäll, surr och påhopp bland de egna, känns för mig mycket värre.
Vill inte starta nått, bara nått jag lagt märke till.
Tycker alltid det är kul att utbyta lite info och fakta.

Huge: Jag kan hålla med i din åsikt om att det ska finnas tålamod med Palve. Däremot menar jag att den gränsen är passerad. Utöver brist på poäng så påverkar han spelet negativt med onödiga utvisningar och riskabelt spel som tyvärr inte lyckas.

mattias - 74:
Tack för ett sansat och intressant inlägg från en supporter som gått igenom processen att ramlat ur och kommit igen osv.
Bedrövligt att du inte ska kunna skriva ett sådant här inlägg av rädsla för att bli påhoppad av vissa!
Krya på dig Mattias och hoppas att vi hörs snart!

Thellen:
Jag har länge flaggat för Mario!
Hoppas Brynäs och Alcén landar honom. Han skulle göra skillnad! En mycket duktig spelare.

Lyssnade precis klart på Sanny & Svenssons pod, dagens avsnitt. I slutet har de med Mario Kempe, tydligen har bl.a Brynäs varit i kontakt med honom?
Något man ska hoppas på?

Sätra:
” ..utgående kontrakt:

Veini Vehviläinen
Julius Bergman
Oscar Birgersson
Oscar Eklind
Nick Olesen
Alexander Ljungkrantz
Dmytro Timashov
Linus Ölund”

Ölund och Eklind hoppas jag blir kvar. Ffa Ölund har spelat till sig ett självklart kontrakt.

VV absolut utifrån 21/22, men med signaler att han vill lämna så är det kanske en icke-fråga.

Ljungkrantz är 20 och har absolut möjlighet att lyfta sig mer, han är iaf lika intressant som en dito chansvärvning från HA.

Bergman out, Birger out, liksom Olesen. Olesen kan förvisso gå i fjärde o inbringa lön därefter men som något mer än till 3dje och bättre - absolut inte oavsett lön. Alla klarar dock en roll i en 4de 5a i shl om de inte ska lyfta omgivningen som en del av rollen.

Dima tror jag kostar betydligt mer än han bidrar med. Men har han en lagomt över snittlön i shl så ser jag gärna honom kvar. Han har börjat spela fysiskt och det gynnar såklart mitt omdöme. Men jag gråter inte om en förlängning uteblir heller..

Tigerhjärta: Istiden på backarna igår

Sklenicka 24:56
Kinnvall 20:58
Friman 17:00
Hedberg 16:05
Johanesson 16:53
Lindstein 11:43
Bergman 11:46

Rögle
Wallinder 24:17
Kapla 21:38
Lesund 18:30
Sund 16:30
Mozik 15:28
Jonsson 12:51
Engström 05:07

Manner som vanligt mer generös mot spelarna långt ner i hierarkin. Tycker även Hedbergs istid är uppseendeväckande, inte bara i den här matchen.

Sv: mellan säsong som vanligt
Supportern: Så är det. Man får det man förtjänar. Brynäs misslyckas helt enkelt år efter år med att få ihop lagbygget.

Sen undrar man lite över hur kravställningen ser ut ibland, andra lag bänkar eller skickar iväg spelare t ex.

Och jag undrar hur det går för våra sportchefer..vad gör de om dagarna?

Huge: Ja vi hade otur idag igen..ett hopslag där och en skarv där och Manner hade otur när han matcha..När ska denna förbaskade otur vända för oss. 5 år nu..Vem har gett oss denna förbannelse..

Kolla hur typ Leksand matchar sina toppspelare. Viss skillnad. Manner får för i helvete tuffa till sig lite nu. Allting bara rullar på oavsett vad fan som händer. Det är bara stackars Veini som inte får spela i Brynäs. Andra kan lalla runt bäst fan de vill..

Farhågorna inför matchen blev sanna. Nu måste det hända saker med truppen. Det är inte acceptabelt att bara låta det rulla på med Palve och noll värvningar.

Men med tanke på att Brynäs inte ens orkar ringa till en ledig målvakt när man söker just en målvakt till damlaget så är jag inte särskilt optimistisk.

Vi rullar väl på och satsar på att hålla näsan över vattenytan in i omgång 52..

Kul.

Huge: Äh, det är bara ishockey, nu njuter vi av att det är helg!

Peja: Helt rätt analys, Manners idé med att alla ska spela funkar bra i Finland och i Kärpät där han har en av de bästa trupperna. I Brynäs går det inte med den obalans man har i kvalité, man måste spela sina bästa spelare oftare, annars kommer det bli fler förluster på det här sättet.

Problemet är även att det är svårt att åtgärda truppens obalans nu i efterhand. Spelarna som vi behöver finns inte tillgängliga och om dom dyker upp så är fyra andra lag där oxå.

Bra coachning...
Bergman och Palve inne när det återstår 4 mim..
Jävla lallande

Huge:

Jämför man Rögles trupp med Brynäs så är det heeeelt sjukt att vi är före dem i tabellen. I synnerhet med tanke på skador på Rödin och Bertil.

Under uppehållet måste Alcen lösa en ny forward och målvaktsfrågan. Vinner vi idag har laget gjort det bra under den här hemska perioden, men det kommer inte hålla i längden. Det måste in ett nyförvärv.

Silfverkroken: Kanske får masa sig dit så det blir 6001-6501 st istället. Samt gynna Gävles hotell och barnäring lite…

Huge: Jag tror inte att Bertilsson och Rödin hör så mycket gnäll. Det är nog främst positiv feedback som de får av diverse Brynäsare som de stöter på utanför isen. På rinken är det inte heller så mycket glåpord i jämförelse med online, där handlar det ju mer om att stötta spelarna. Några personers gnäll online är inte representativt för Brynäsare generellt sett, skulle jag säga.

Peja: Finns nog ingen i laget som har större klubbhjärta och vinnarskalle än Rödin, möjligtvis Bertilsson då.
Enormt viktig tillsammans med anslutande JL, två kärnkraftverk därframme och så har vi Berra och Sklenicka därbak.
Alla i laget och på den här nivån är förstås rejäla vinnarskallar, annars hade dom inte spelat i SHL öht. Bara det att det finns mindre graderingar även här.
Kan tänka mig att det måste kännas jävligt otacksamt och frustrerande för dom här spelarna att höra allt jävla okunnigt och oinsatt gnäll som kommer från patetiska supportrar som högst sannolikt själva aldrig har varit i närheten av att spela aktivt i nåt lag.

Jag tänker lite såhär. Lindbäck är en fantastisk målvakt som kan göra idiot räddningar men han har ett problem och det är just där målvaktstränare som finns nära till hands ska agera. Lindbäck har fruktansvärt svårt att fokusera. Han kan släppa in mest idiotiska puckar för att sedan rädda allt. Jobbar man tillsammans nära inpå en tränare som finns med på träningar och alla matcher så lär man känna varandra väldigt bra och just där kan Honken agera innan matcherna och välja rätt målvakt för dagen. Sedan så vet alla som har utövat någon idrott att man har sämre dagar men då är det viktigt att vara ärlig och hellre låta kamrat håla ställningarna för dagen.

Huga: Grattis Brynäs! Och vilken revansch för Lindbäck han hade en lite sämre dag mot oss.

Huga: Så är det. Samtidigt: Står man och är ofokuserad och förstör en match för sina lagkamrater så ska man ha skit…

Idag bidrar han till segern. Då ska han hyllas…

Simple as that🤷‍♂️

nittontolv: 😂😂😂 perfekt bortamatch, effektiva framåt, mittfältshockey, bra BP och Lindbäck bra o kassen.

Larsson, Scott och Sklenicka toppar idag. Dima bra, Palve bättre än på länge

J-S: Snälla Alcen förläng med Eklind solid spelare i tredje sen BP är han helt jävla otrolig i stor och jobbig att möta sen brytningarna han gör på blå finns det inte ord för

Chanzone: Absolut inte någon utvisning

Honken72: Nån skrev härinne för några dagar sen att Johan Larsson inte motsvarat förväntningarna.

Jag tycker nog han har det.

Varför spelar Hedberg...
Han är för dålig

{8399}: vi ska vara glad om vi får en poäng.
Måste vara något bakomliggande med limpan.
Lasse har också taskiga stats och likaså ortio.
I Lasse pratar vi en målvakt med outstanding stats i KHL.
Vevi var också segstartad förra säsongen.
Fursch var väl också bedrövlig till en början när han kom förra väl?
För att sen stå för ett grymt slutspel och sm guld.
Tror vi ska ha lite mer tålamod med Limpan.