1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Peja: Spot on! Rätta mig om jag har fel men var det inte lite samma sak när vi sparkade vår målvaktstränare under kvalsäsongen (vars namn jag glömt nu...), att det ryktades vara pga att han inte kommer överens med Ersson? Känns helt bakvänt att enstaka målvakter ska ha sån kontroll över vem som tränar en. Vad händer när Lindbäck lämnar, ska Honken också få lämna då och den som ersätter få välja vem men tar in då? Och ska denna tränare få sparken om vi värvar ytterligare en målvakt och han vill ha en helt annan tränare? Det låter inte rimligt för fem öre enligt mig.

Oj, vad alla sjönk i mina ögon efter att läst artikeln. Känns som ledningen helt missar poängen med coachning! Varför har de ens en målvaltstränare då?

Måste faktiskt säga, trots allt, att manner nog inte har de höjder i sig som man hoppats på. Framförallt, som flera varit inne på, så känns han inte alls som en matchchoach, och det är ju faktiskt rätt viktigt.

Pajasupplägg ang målvaktssituationen av en pajasförening(?)

{10023}: Blir nog bra LarsGöran.
Allt för en trevligare stämning här inne.
Tror också vi kommer få en bra säsong. Slutar 5a enligt mig.
Däremot tror jag att vägen dit blir tuff.
Behövs nog ett och annat wake up call till vissa spelare, ledare. Men jag är 100% säker på att vi är på rätt väg.
Vi har ett jävla bra lag tycker jag. Annars skulle jag inte ha tippat dom 5a innan säsongen.
Däremot behöver laget, ledarna också utvecklas för att ta nästa steg.
Hur dom gör det har jag ingen aning om. Men jag är säker på att innan säsongen är slut så kommer vi alla vara nöjda med Brynäs!

Du för 2 dagar sedan. Är du drabbad av Schizofreni? Alltså jag förstår inte mig på dig.

Peja:
Hela Brynäs osar alibi förening om ni frågar mig. Varit kassa under massa år och ingen bättring sker nått år.
Det är samma visa år efter år. Missat playoff, kval, ingenmansland, eller ut i kvart/åttondel.
Hur man hela tiden kan försköna Brynäs som organisation och klubb är för mig ett stort frågetecken...
Dom har och är på dekis och så kommer det vara tills klubben sköts på ett helt annat sätt.
Dom delar inte ens ut lönespec eller lön när man jobbar där. Tro mig, inget skitsnack. Jag har jobbat där och fick aldrig några lönespec, försenad lön, och ingen arbetsförsäkring.

Jag trodde naivt att det skulle bli en bättring med den nya styrelsen och klubbdirektören samt ny sportchef. Men det är samma visa år efter år.

Klubben kommer inom nått år åka ut. Det håller inte hur lång tid som helst.

Media biten är under all kritik, arena upplevelsen är under all kritik, kioskerna är under all kritik, öl barerna är under all kritik, Tigern är under all kritik, Manners matchcochande är under all kritik, Honkens målvakatsuppgifter är under all kritik, Alcén/Grahn arbete är under all kritik, KK uppgörelsen är under all kritik, musiken som spelas av DJ:n är under all kritik.

Ingen högoddsare att Oves vepa hissande strulade och att skills competition strulade under svarta mot Vita. Det mesta sköts inte proffsigt.

Och jag tror att klubben inte mår så bra faktiskt.

Stefan R 63: En annan som man eventuellt har slarvat bort är ju Henning Sohlberg. Det ska bli spännande att följa hans fortsätta målvaktstränarkarriär. Till skillnad från t.ex Honken går han ju in för det till 100%.

Huge: Veven förlängde ju dessutom sitt kontrakt med Brynäs långt innan Honken presenterades som ny målvaktstränare på deltid. Så att säga att både målvakterna är nöjda och fullt ut accepterat situationen är nog en sanning med modifikation. Snarare ställd inför fullbordat faktum.

Palve nedflyttad till en 4e kedja. Skönt!
Såhär tränade man idag:
Kinnvall - Sklenička
Lindstein - Friman
Johannesson - Hedberg
Bergman

Timashov - Larsson - Scott
Strömgren - Björninen - Ljungkrantz
Olesen - Ölund - Eklind
Kvist - Palve - Birgersson
Nordh

Hoppas på gud man satsar på formstarka spelare i PP och att gullandet med Palve och Olesen är slut nu äntligen!
Sen hoppas jag att Veini står, minst dom 2 kvarvarande matcherna!

Men när man kollar laget så tycker jag det blir extremt påtagligt att Alcen missat i sillyn. En defensiv klippa saknas. Friman är en flopp sett till förväntningarna.
Plus att man borde behållt Sallinen! Nu när Rödin saknas så märker man så jävla tydligt vilket extremt tunn forwardstrupp vi har..
Olesen och Eklind är 4e kedje spelare.
Ljungen och Wille ska egentligen inte kunna lira i en 2a kedja. Ser riktigt ihåligt ut. Och jag hoppas Alcén värvar en stabil breddspelare nu under uppehållet. Nu får semestern vara över för honom!

Ta in Niederbach! Ljusår bättre än både Kvist och Birger.

Jan Grismöbel: På 90-talet och en bit in på 2000-talet var det standard att målvaktstränare i Elitserien/SHL hade den typen av avtal. Många av målvaktstränarna som Honken hade under sin karriär hade jobb vid sidan om. Pecka Alcén hade också det under många av sina år som målvaktstränare i Brynäs.

Det är dock väldigt ovanligt, kanske rent av unikt, i SHL år 2022. Brynäs vill leda utvecklingen inom svensk hockey, men på den punkten verkar man ha utvecklats bakåt snarare än framåt. Det är ju inte en resursfråga heller utan någonting som man medvetet valde att göra när man kickade Sohlberg för att ta in Honken på dessa villkor.

{7981}: Om man kollar på Lindbäcks siffror sticker det ut lite att han inte brukar stå en särskilt hög procent av grundseriematcherna. Tvärtom får man intrycket av att han antingen har varit skadad eller delat målvaktssysslan med någon.

Här är antalet matcher som han har gjort i grundserierna de senaste åren:
18/18 - 31 matcher
19/20 - 36 matcher
20/21 - 23 matcher
21/22 - 28 matcher

Det är många matcher, men Veini stod 45 matcher i Brynäs 21/22. Den senaste säsongen som Lindbäck stod 45+ matcher var i AHL 17/18 då han stod 56 matcher. Säsongen innan dess stod han 27 matcher (24 i SHL, 4 i AHL), innan dess spelade han 10-24 matcher per säsong i NHL. Att han inte stod mer i NHL var inte så konstigt, han var aldrig en etablerad förstamålvakt där, men det är ju djävulskt svårt att bli. Så det får man köpa.

Faktum är att 09/20 (42 matcher) och 17/18 (56 matcher) är de enda säsongerna där Lindbäck har stått över 40 matcher i hela sin karriär. Med andra ord har Lindbäck bara "bräckat" Veinis 45-matcher-säsong en gång i hela sin karriär.

Det förstärker bilden av att Brynäs verkligen inte bara kan släppa Veini utan att ha en kapabel ersättare på plats. Även om Lindbäck skulle rycka upp sig, vilket jag tror att han kommer göra, så finns det inte mycket som talar för att han kommer att stå 40+ matcher sett till historiken. Det låter ju lite konstigt att han helt plötsligt skulle orka spela mycket mer i 34-årsåldern.

{9885}: Farliga summor du spelar för per dag, sätta en 30oddsare är ingenting som händer varje dag.
Omsätta 5000 per dag så går det snabbt utför om man inte sätter nån på ett tag.
Bara hoppas du har råd och vet vad du gör.
Det hade inte jag och visste inte jag. 🙏👍

Chanzone: För att nyansera "kritiken mot kritiken" lite.

En spelare som Palve har underpresterat rejält den här säsongen. Alla kan se det. Men alla vet också att han levererade ifjol. Därför kan man förstå att Alcén förlängde hans kontrakt.

Däremot höll inte spelare som Kvist och Birgersson SHL-klass förra säsongen och heller inte nu. Därför menar jag att det var ett misstag av Alcén att ha kvar dessa spelare istället för att ta in nya.

Det var även att misstag att behålla Palve, men det var ju svårare att förutspå hans förfall än att förutspå att utfyllnadskillarna skulle fortsätta vara för dåliga.

Sen är det meningen att utfyllnadsspelare ska ha potentialen att kunna vara något mer. Färjestad tog in Henrik Björklund som utfyllnadsspelare, han har gjort 5+6 på de första 12 matcherna. Det är sånt som kan hända om man tar in rätt spelare. Det kommer ta våra utfyllnadskillar 2-3 säsonger att uppnå 11 poäng.

Davey85: Jo, men en spelare som Adam Pettersson hade ju också gjort nytta nu.

Olesen och Hedberg var verkligen bra i Allsvenskan men de skulle nog må bra av ett miljöombyte. De verkar inte få till det i Brynäströjan.

Palve är lite av ett mysterium för mig. Man undrar hur hans försäsong var. Kruxet med honom är att hans spelstil för att han blir en belastning när han inte levererar offensivt. Av typ Olesen får du alltid ut en arbetsinsats och okej tvåvägsspel, så är det inte riktigt med Palve. Han är ganska endimensionell och en individualist i sättet att spela.

Jugge: Målvaktsbiten är det största problemet just nu. Man håller på att slarva bort vår bästa målvakt pga nåt som liknar svågerpolitik. Att detta blossar upp nu är ju för att Limpan underpresterar rejält. Hade han varit bra hade Brynäs "kommit" undan med sin väldigt skumma behandling av VV och Sohlberg.

Utöver detta har vi Palve som börjar bli en ohållbar situation, en värvning som saknas och en fjärdekedja som inte klarar hålla nivå.

Sammantaget så har Alcen en del att leverera, besvara och fundera över.

Samma jävla magsårshockey som vanligt, säsong efter säsong ska man som supporter oroa sig ända in omgång 52 eller längre.

Är det inte brist på spets så är det brist på spelskickliga backar, är det inte det så är det målvakterna.

Vi hittar aldrig någon längre jämnhet. Nu är vi tillbaka i träsket efter två veckors lugn. En match mer spelad än de flesta bottenlaget.

Hade viss förhoppning om att åtminstone slippa stirra på kvalstrecket denna säsongen, men det verkar bli samma visa igen.

Huge: Du är en jävligt självgod person...helt makalöst. Må vi aldrig träffas öga mot öga.

Lite frågor:
•Vad har Lindbäck tillfört i år som inte Veini gjorde bättre ifjol?
•Vad tillför Palve och Olesen i PP?
•Varför är det alltid våra kaptener som sätter oss i skiten med klantiga utvisningar?
•När tog Manner senast en TO i 1a perren?

Näe 8-0 ligger nog rätt nära endå VA? 😅

3-0 är väl möjligtvis ingen klockren målvaktstavla, men nog fan ska han hinna över. Sen finns det ju ALLTID en lucka vid stolparna...Var exakt samma sak mot Timrå. Han är ju för fan stor som Heffaklumpen, så det är under all kritik att aldrig kunna stänga mot stolparna.

Forsberg 1978: Det handlar väl inte om att någon här blir kränkt. Det handlar om att inte vräka ur sig vadsomhelst om sitt eget lags spelare. Ska det vara så jävla svårt att ta in?

Pinsam nivå på vuxna? människor…

SWEATT:
Fatta hur jävla klappkass VV måste vara med tanke på att Lindbäck får stå hela tiden......

Lindbäck får INTE släppa den.

Ger momentum till SAIK efter en lovande start. Står karljäveln å sover eller va fan är det frågan om?

Man blir besviken…

munkas: Här håller gamnackarna igång och ältar i vanlig ordning ser jag… Måste bara fråga när du är född munkas? Jag skulle tippa någon gång på 50 eller 60-talet.. Du kanske minns att det var en annan hockey på den tiden?

Jag bara undrar för det känns inte som vi såg samma match igår… Strömgren är alltså 1+1 och bästa forward enligt mig. Kör med en jäkla energi! Sen gör Nordh mål i sin debut, får chansen i straffläggningen och är nära att trä in den mellan benen.

Din kommentar på det är alltså:
” Jag märkte inte så mycket av dem förutom att det var nån av dem som fick en puck på brallan”…

Varför håller du ens på Brynäs?? Byt lag för guds skull människa! Både för din egen skull och alla oss andra här inne…

munkas:
Det är märkligt ändå att i mitten av Augusti så säger JA att 2 forwards skall in......
Sen skall 1 spetsforward in......
Sen kommer ett "vi får se" ......
Nu är det en okänd HA lirare som är på tapeten......

Låter mera som att JA inte lyckas hitta/locka till sig kvalitet än att det är brist på spelare.

{9885}: svärfar är Brynäsare, han fick in 6/7 på 7 kroner 6.300kr, hade han fått 7/7 hade de varit 90K

Grattis till segern ni var helt enkelt bättre idag men sjukt ineffektiva

{10040}: ja fråga ”Cmore live” det, Ärhjärna 😂

Hank: Det har varit så här hela 2000-talet. Även längre...Förlora i långa loppet? Nåja, vi har några SM-guld trots ett sådär läktarstöd. Vad har ni? Några seminfinaler och säsonger i Hockeyallsvanskan.

Grattis till det.

{8399}: Det här är brynäsboken på hockeysnack, inte Norra Brunn!

Silfverkroken: 0 sekunders istid för Niederbach ikväll. Vesalainen spelade 1:25 för Malmö. Palmu utanför Örebros lag igen.

Härligt med seger och bra för självförtroende att vinna en match som går till OT/Straffar.

Sen jävligt synd att man inte kan knyta ihop säcken med 3 minuter kvar. Kommer inte orka se denna matchen i efterhand.

Förbannat kul med Nordh och Strömgren.

BIF Kungen: Revansch för Lindbäck i straffläggningen. Viktiga poäng och rättvist med tanke på skottstatistiken.
In med VV nu mot Skellefteå.

munkas: Björnen straffskytt, det såg jag inte komma, väntade på Ölund.

Grattis till oss men det var en stöld att tappa 3

Bra Björninen! Bra Lindbäck!

Zappaholic: Nånstans tycker jag ändå Brynäs varit bättre laget i period 1

Kaliber: Jag tror på enkel seger ikväll, normalt sett så ska Brynäs vinna över Timrå 24/7, ikväll så börjar det normala.

Forwardssidan gör mig förbryllad men kul, och rätt, att Lindstein går in på sex backar!

Stefan R 63: Svårt att diskutera med en icke-läskunnig..
Kommer inte lägga mer tid på att få dig att förstå nu, trevlig kväll.

Stefan R 63: Sista självmålet var direkt avgörande och maxat oflyt, en pinne var vår.

Stefan R 63: "Det blir väl då lite motsägelsefullt som vissa skriver att Brynäs har svårt att få spelare till klubben..om man då har fostrat och skapat stjärnor som de du beskriver..o med ett sm guld 2012 och en final 2017 så borde väl Brynäs vara en attraktiv klubb att spela för eller hur?"

En bra idé är väl då att börja tala väl om både Brynäs och Gävle! Flyttade till Gävle 1974 och var redan Brynäsfrälst. Blev chockad min första skoldag när blivande klasskompisarna sade "Äh, Brynäs dom är dålig dom". Jag kunde inte fatta - Brynäs hade då vunnit grundserien, som det hette, tio år i rad. Tyvärr finns en hel del av den andan kvar på forumet. Klara jante-tendenser. Bor i Stockholm nu men tycker fortfarande att både Brynäs och Gävle är väldigt bra! Sträck på er alla Gävlebor! Ni är bra, Gävle är bra och Brynäs är bäst!

Intressant att den där västerbottniska skitklubben som alltid gafflar om sina otroliga juniorer måste försöka värva en skadebenägen och småfet halvitalienare. Lär vara panik. Härligt!

Farsang: vi gick in i säsongen med tunn trupp..Det är inte NU han skulle ha hittat mer bredd utan för ett antal månader sedan. Det hade ökat möjligheterna för Manner i lagbygget med kedjor osv men också att det hade ökat med all sannolikhet bättre träningar och kompetensen och att tävla till sig platser i kedjorna..så alltså ett stort felbeslut i mina ögon.
Jag har tränat lag på högre nivå och har varit med när man har en tunn trupp och när man har fler spelare som tävlar om platserna och det är en enorm skillnad.

Noterat J Boqvist fortfarande har det tungt i NHL. Bara noterad för en match. Inte ned skickad i AHL men får inte plats i truppen. Någon som har mer info ang hans situation?

Peja: Ja jag har många gånger varit positiv till Palve men har självklart sett hans brister i engagemang.
Däremot var det extra påtagligt live. Vi var inte bra igår, men de flesta kämpade och slet medans Palve gled runt i skymundan gång efter annan.
Tyckte på riktigt synd om Björninen som fick åka runt och städa efter Palve stup i kvarten.

SH: Spekulation, men en tes skulle kunna vara att Palve lyckades med sina tricks innan KHL-spelarnas inträde. Nu har nivån blivit lite högre och det kan märkas mycket för en spelare som spelar med så extremt små marginaler. Det är svårare att dribbla bort spelare den här säsongen.

Powerplay har aldrig funkat över tid när Palve har stått till vänster. Givetvis blev hans poängskörd bra när allt byggdes runt honom, men powerplay-procenten blev ju sämst i ligan. Det är förbluffande att Brynäs har fortsatt köra på det den här säsongen.

Huge: Du kan säga vad du vill. Klubben har grava problem med extern kommunikation, sedan Kevin slutade har det varit rätt uselt. Och nu VERKAR det som att den interna kommunikationen inte heller är kanon.

Oavsett varför Veven söker sig bort så är det ingen bra markör gällande klubbens internkommunikation. Det kan till och med du hålla med om.

Huge: ” Precis. I 5 år. 5 år!!!
Har soffcoacher gnällt på märkliga beslut hemifrån sofforna, utan att ha en aning om vilka förutsättningar beslutstagarna haft att jobba med. När ska soffbedömarna upptäcka hur korkat och oseriöst deras gnäll är?
Förmodligen aldrig…”

Är det något som börjar bli patetiskt så är det ditt försvarande av Brynäs agerande i ALLA lägen.. Det vi VET som är förutsättningarna är att Brynäs hade högst lönekostnad av ALLA lag för 2 säsonger sedan. Den senaste säsongen hade vi 3:e högst lönekostnad. Tycker du att dina insatta, kompetenta yrkesmän har lyckats bra utefter dom förutsättningarna??..

Davey85: I vilket fall som helst har vi spelat in 18 poäng på 13 omgångar vilket är den bästa säsongsinledningen sedan 16/17.

Jadu Ljungen...det där är ett jävla kalasmål.

{10023}: Dags att avsluta ditt konto igen va?

Huge: De sista 5 säsongerna har det dock varit ett antal märkliga beslut i denna förening och det är oavsett om man är en soffcoach eller inte. Fast det håller ju inte du med om förstår jag...
Brynäs är inte en förening det har varit lugn och ro i...o det beror mycket på de du kallar proffs

Tigerhjärta: Kan det vara så att Veini saknar att ha målvaktstränaren på plats vid matcherna? Känns helt fel att Honken inte närvarar.

Intressanta PP femmor som Manner ändrat till.

Sklenička - Point
Johannesson - Vänster
Timashov - Höger
Larsson - Runt mål/Framför mål
Scott - Slottet

Kinnvall - Point
Palve - Vänster
Strömgren - Höger
Björninen - Runt mål/Framför mål
Olesen - Slottet

Annars är Tom Hedberg tillbaka bland dom 6. Spelar i par med Berra. Bergman eller Lindstein spelar som 7e back.
Ljungen får välförtjänt chans i 2a kedjan ihop med Björninen och Palve. Annars är kedjorna och backparen dom samma. Förmodligen Veven i målet.