1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777693 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: “dessutom är inte backsidan heller fyskam.
Hv Timrå och Linköping ser jag i dagsläget som bättre än oss.”

Här tycker jag du är ute och cyklar. HV har egentligen 1 back i Martinsson som bevisat sig på europeisk toppnivå. Resterande backar tycker jag är medelmåttor bortsett från Andrae som nog kommer blomma ut, men även där finns inga garantier.

Timrå har väl i princip samma backuppsättning som förra säsongen då man släppte in mest mål av alla i SHL.

LHCs backsida tycker jag är överskattad.

Stenis: Forwardssidan är ju i nuläget sämre, men där ska det in fler nyförvärv, då ser det förhoppningsvis bättre ut. Målvakterna känns mycket bra/stabila, backsidan ser bättre/intressant ut.

Sen hoppas jag att Eklind och Olesen kan få en utveckling efter sin första säsong i SHL.

mattias - 74: Mycket av du säger är riktigt men det stämmer inte att Leksands fans inte hoppades på guld förra säsongen och säsongen innan , jag har hört massvis med Leksands supportrar skrika om guld och att spela ut Brynäs ifrån SHL , det är bara att gå på ett derby uppe i Leksand och det är det ända du hör , så vi får se hur länge Hellkvist klarar av den pressen och hur länge Leksands supportrar står ut med Hellkvist om inget guld blir vunnet dom brukar ha kort tålamod där uppe.

DanneBif1912: Ska alltid finnas rum för gnäll å! :D

Sv: Nyförvärv?
waker: Rocco Grimaldi hade jag gärna sett. Tuff som en bålgeting trots att han är liten, arbetar hårt som fan och i AHL har han mycket bra poängsnitt. Spelat med Järnkrok och Ekholm.

Växjös lagbygge påminner mycket om Brynäs.
Fin backsida med en ganska medioker forwardsbesättning.
Skillnaden?
Att Brynäs skall värva ytterligare 2-3 forwards, varav iallafall 2 av skall vara spets.
Slutsats: Växjö hamnar under Brynäs i tabellen 22/23.

Sv: Vad o vem saknas i dina kedjor?
Peja: Ja jo Dima o Rödin är bra där, men Olesen besitter ett direktskott som jag tycker dessa två herrar saknar.
Däremot så fick Olesen inte alls utlopp för det direktskottet förra säsongen skall tilläggas

Davey85: Ett under att bilen inte blivit både nedbränd och sönderslagen i Linköpingland.

Pettisbif: En är ju klar hörde du ju på golfen, förmodligen Macinnis. Eller menar du ett eller två förvärv ytterligare?

Pettisbif: 👍 Tycker det är kul att få info från folk som varit med ”på insidan”.

Pettisbif: Justin Bailey ser ruggigt intressant ut! Stor, fysiskt och näsa för målet!

{8399}: Åh herregud… Gud ge mig styrka!

Hjärter Dam: Och jag skrev om honom den 10:e maj om vi skall vara sånna ;) Vore ruskigt bra värvning!

Tekvarianten: Om det stämmer, riktigt kul och bra värvning! Dessutom en spelare som redan på förhand besitter kemi med vårt andra nyförvärv på forwardssidan, härligt!

Anders Berg: ”Känns bra att vi värvat EN forward”

I princip samtliga lag i SHL har flertalet platser att fylla, inte bara Brynäs. Förmodligen pågår det intensiva förhandlingar i detta nu på flertalet håll. Tror vi kan räkna med en värvning inom en snar framtid!

munkas: Är Wandell helt ute ur bilden tro?

Anders Berg: Bara en??? Nej nej nej. Vi har ju förlängt med bl a Scott. En förlängning skulle ju räknas som en värvning enl en gammal evighetstråd om jag inte missminner mig 😀

Jaha, måndag fm, grabben är på hockeycamp i fiendeland, själv sitter man på läktatrn. en av världens genom tiderna bästa hockeyspelare sitten några rader bort, nhl-spelare på isen för att träna U10:or, bläddrar i mobilen för att finna en brynäsnyhet men där är det tyst.. men livet kunde vara bra mycket sämre!
Inga rykten?

mk: Underbar artikel 👍 Främst om henne -grym!! Men även sidospåret om hennes pappa som skjutsade frun till BB för barnafödsel och ändå stannade till för att passa på att försöka skjuta en älg han fick syn på. Frun fick påminna honom innifrån bilen om att de var faktiskt på väg till BB 😂

Off topic men jag tycker det är trevligt att den nya sportbaren i Gävle kommer att heta ”Noppas bar” 👍

Lunkz: Skadefria kommer Kroken Silfver Larsson vara toppspelare i SHL när dom är 35 år , med deras kvalitet så höjer dom moralen i laget bidrar med erfarenhet får dom yngre spelarna att lyfta sig pluss vad en Hv fan sa om Tedenby han kommer sälja biljetter så ser jag bara positivt i om dom väljer att avsluta karriären i Brynäs .

Lunkz: Veteraner kan fortfarande göra stor nytta både på och utanför isen, som t.ex Dackell gjorde de sista årena han spelade. Beror helt på hur motivationen är och om kroppen håller.

Järnkrok, Boqvist, Mäenalanen in = Topp 6!

Scott - Järnkrok - Rödin
Mäenalanen - Björninen - Boqvist
Eklind - Palve - Dima
Olesen - Ölund - Birger

Detta hade varit en riktigt fint forwardsuppställning. Lägg därtill att det egentligen är back + målvaktssidan som troligtvis kommer vara vår främsta styrka.
Däremot är denna forwardssida med största sannolikhet för bra för att vara sann, men drömma kan man alltid göra!

Khall92: framstår som en pajas :)

Väldigt låg nivå på den kommentaren , har man inget intelligentare att komma med så är det bättre att vara tyst.

Ex Brynäsaren Dansk till Calgary och bildar par med Markan fan va kul för dom!

{9873}: Lindblom verkar ersätta Dahlén i Sharks

Nu är det nära… Alcen kan nu ta några Läkerol, börja sjunga upp för att trimma in telefonrösten. Kolla att mobilen är laddad, faxen har papper och bläckpennan av arkivtyp (bleknar ej inom minst 10 år) är fräsch. Ringa runt och kolla att styrelsen är rediga och nåbara om han behöver lägga bud över budget. Bara 1 timme kvar nu tills han kan gå in i den virtuella spelarshopen och shoppa loss. Lycka till Johan!!!!!

Mrassarson: 37årig loui på dekis...nej tack,,den karln är slut, inte är han rightare heller

Pettisbif: Fint lag!
Ställer frågan igen eftersom jag är nyfiken.
OM Brynäs landar den spelare du hört om, blir du då nöjd eller besviken? Din personliga åsikt helt enkelt.

Pettisbif: hittade detta om Saku

Dessutom har tidningen Kaleva meddelat att Saku Mäenalanen kommer att använda sin option om att spela utomlands nästa säsong.

Artikeln i Kaleva är på finska och bakom betalvägg

Dröm laguppställningen nästa år:
Lindbäck/Ersson

Djoos - Kinnvall
Bertilsson - Carlsson
Friman - Sklenička
Johannesson - Lindstein

Boqvist - Järnkrok - Lindblom
Rödin - Larsson - Timashov
Palve - Björninen - Mäenalanen
Ölund - Scott - Eklind

Scerban: Hur funkar detta på djurfronten? Antag att man inte vet om det är en tupp eller höna - kallar man då fjäderfäet för ”hen” är det 50% chans att det blir helt fel - hmm 🤔

Jan Grismöbel: Själv stör jag mig mer på särskrivningar än ett ord på tre bokstäver som vissa människor tycker är ett fungerande ord att använda...

Jan Grismöbel: Problemet med nyspråket (”hen”, ”birthing person” o s v) är väl att det är väldigt politiskt laddat. Oftast är det väl woke left som uppfinner dem och sedan driver på att orden ska användas och då vänder sig kanske 50% av befolkningen sig instinktivt emot det.

Pettisbif: Vilket irrelevant tjafs från dig, mannen som försöker att framhålla sig som den vuxne i rummet (likt Ulf) men det går ju inte så bra.
Det var helt korrekt av mig att använda mig av ordet hen i min mening och att du går in och ens kommenterar ordet är bara så off-topic och så tramsigt.
Ut och spela golf istället nu och håll öronen öppna, vi är som utsvultna vargar härinne som trånar efter ett saftigt rykte att sätta våra vassa tänder i.
Fridens liljor.

Olli Nomadinen :
För mig är det jävligt enkelt man föds antingen som pojke eller flicka.
Sjuk värld har vi fått att till och med fritids kallar ungarna för hen.

Men vad har det med hockey att göra... kalla mig bittergubbr men jag tycker allt i denna värld är väldigt skevt!

Allt blir sämre!

Mattson: Hela reportaget är gammal skåpmat. Allt som framkommer är känt sen tidigare. Lågkvalitativ journalistik.

Tigerhjärta: Korv med bröd för en femma kanske?

Pettisbif: Tycker inte man kan placera Birgersson i samma fack som Kvist och Ljungkrantz längre. Nu har han ändå spelat två säsonger som, i princip, ordinarie i en SHL-fjärdekedja och kan både centra och spela på en kant. Många matcher tycker jag till och med att Birger var den som drev på mest av ”gnuggarna” och skapade chanser.

Peja: Andreas Dackell? Janne Larsson? Nog borde det vara dags för Ove… Pinsamt felsteg att hylla Dackell FÖRE Ove… Dacke var ju i NHL en massa år. Ove ETT ÅR i Finland sen klubben trogen…🤷‍♂️

Scerban: Wänna har bara gjort en riktigt bra seniorsäsong, är äldre och har framförallt en trist skadehistorik. Ojamäki har levererat mer kontinuerligt, spelat många landskamper inklusive flera VM och OS, samt vunnit skytteligan i världens näst bästa liga. Det är klart att han är en mycket mer meriterad spelare, att han är yngre och inte har samma skadehistoriker väger ju också tungt.

Däremot hade ju Ojamäki säkert varit otroligt dyr och det känns riskabelt, med tanke på att han kanske inte passar in i SHL sett till LHC-sejouren.

Några andra övergångar som blev offentliga idag är Rundblad till Kärpät, Granholm till Graz, och Eetu Tuulola till Ilves.

Luddf: Blir de Wännström så blir jag otroligt besviken…. Det är 2 målskyttar vi behöver inte mer utfyllnad.

Pettisbif: Jag hålller med, Kroken skulle lätt kunna göra 20+ mål i SHL och vara en fullständigt dominant spelare i både 5vs5, PP och BP i SHL. Men man kan ju få drömma om att både Järnkrok och Larsson kommer hem.. Då är Brynäs plötsligt en guldkandidat..

Kul intervju i GD med Manner, som vanligt när det gäller honom. Precis som Alcén sagt låter det som man är avvaktande när det gäller värvningar och avvaktar tills fler spelare blir tillgängliga på marknaden, vilket kan dröja fram till augusti. Denna del om hemvändande Brynäsare är också intressant:

"Kanske är det inte är helt troligt, men Mikko Manner vill ha en öppning för det drömscenariot.

– Jag har ingen aning hur det blir. Men finns det en möjlighet, att nån vill hem redan nu, då måste vi ha ett öppet mindset och inte ha för många forwards i nuläget, säger han."

Sportnisse: Det kommer en nyhet direkt efter årsmötet berättade mötesordförande nyss.

Lunkz: Tuulola är ju en all time-favorit! Hans son Eetu kan gärna hänga med Kinvall från Stockton till Gävle. Rightare också!

{9382}: "I Timrå finns väl varken legender eller legendarer. Rätt sorgligt."

Här måste vi nog ändå vara lite rättvisa. Brynäs hade inte varit Brynäs utan Timrå eller Wifsta/Östrand som laget hette på tidigt 60-tal. Brynäs kanske viktigaste värvning någonsin, ”Tigern” Johansson, kom till Brynäs från Wifsta/Östrand liksom ”Lill-Strimma” Svedberg, en av Sveriges bästa ishockeyspelare genom tiderna, som var med och tog Brynäs första guld, 1964. …Och utan Mats Näslund från Timrå hade Brynäs varit chanslösa på guld 1980. Sedan har vi också Henrik Zetterberg som ju var hyfsad utan att ha Brynäsanknytning. Så jo, det finns legender och legendarer i Timrå.

Peja: Bäckis har ju även lyckats med nåt som Sundin och t ex Sedinarna inte gjort, att som en av de ledande spelarna i sitt lag vinna Stanley cup.

Tgl: De allra flesta klubbar i SHL är väl inte heller färdiga? Var vi ligger i näringskedjan kan man ju gissa sig till, typ mitten eller lite under. Vi har helt ok med pengar att värva för kombinerat med att Manner verkar ha gjort oss mer attraktiva för spelare.

Då får man anta att Björninen och Timashov blir kvar då?