1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777741 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Säsongen har bara börjat men detta är ett helt nytt lag under Manner!

Adam P gör en av sina bättre matcher i vår tröja tycker jag. Känns påslagen.

Kent747Socker: herregud så bra vi spelar!!

Detta nya Brynäs, längesedan vi hade sådant här spel. Möjligtvis beror det på att vi varit riktigt under isen tidigare säsongerna, men det glädjer mig att se hur vi spelar som ett lag.

Tom Bissett: spelledigt för fbk idag då lär jag följa er match

Luktar seger för er, saik ser inte skrämmande ut och gör man som ni hela sex mål på en period mot regerande mästarna blir man per automatik favorit i min bok.
En andel av lönen spelas med lätthet på er i eftermiddag ☀️

Honken72: Nu har HV vunnit SM-guld efter att slagit AIK med uddamålet hemma i premiären. I Allsvenskan. 🙄

{8399}: "Som vanligt så är jag livrädd för ett bakslag efter en bra insats."

Ja den risken finns ju såklart, men jag tror att med Manners ödmjuka, jordnära och leva i nuet attityd, så kan det bidra till att laget inte svävar iväg allt för mycket vid vinst mot topplag.

Det ligger nog en hel del i det klichéartade uttrycket, att ta en match i taget, vilket jag tror att Brynäs kan anamma på ett bra vis. Gäller även att ta med sig det positiva i matcher som förloras trots bra spel. Brynäs gjorde en solid insats mot Djurgården och det tror jag verkligen att spelarna kunde ta med sig i matchen mot Växjö.

Jag ska inte sväva iväg allt för mycket, men efter en 6-4 (6 mål i en period =) match mot Växjö så svävar jag på rosa moln och nyper mig i armen åtminstone idag.
Men likväl imorgon så befinner sig nervositeten lagom till nedsläpp.

Zappaholic: En riktigt tragisk karaktär den där biffen.

Zappaholic: "Och titta så få skott vi släpper mot oss jämfört med förra säsongen. Peter Anderssons hjärndöda försvarsspel" - klockrent!

Hjärndött var ordet - att se hur laget spelar nu jämfört med ifjol är som natt och dag. Vi kan ju för bövelen ta oss hur egen zon med pucken under kontroll - det gick mindre bra under Hr. Anderssons ledning.

Nu är underlaget litet, men jag börjar faktiskt tvivla på Peter Anderssons förmåga som hockeycoach.....

Mannerfaktorn kommer att vara mycket viktig denna säsong!

ps
appropå att GD nyss undrade om BIF ” i modern tid eller ens någonsin” gjort 6 mål i en period:
22 okt 1970 BIF-Skellefteå (6-0, 9-1, 4-0. var bortrest och missade matchen…), hade även 7 mål i en period mot Heffners (blev 14-0 jag var dock på den matchen), samt även 7 mål i en period mot Timrå samma säsong.
Nåja det var längesen men ”någonsin” är längre…

Jockster : herregud vi har vänt mot svenska mästarna och du gnäller över några målvaksingripanden.
Snacka om att vara bitter.

Forsberg 1978: Stort grattis BIF!

JIIIIIIIIIIIIIIIIHAAAAAAAAAAA

Davey85: Vad faan är det som händer? Plastsjö Fakers, Moahahahaha

Danne66: Sex mål i en period. Ta ut målisen igen Hallam, så gör vi ett till.

{2064}: JAAAAAAAAAA RÖDDDA

Davey85: Well spoken!
3 assist på Palve ikväll, vår nya playmaker börjar värma upp.

ellis: "Matchen är rökt. Hur ofta vänder Brynäs 0-2? Finns inga såna spelare i laget som kan ta tag i det"

Du menar som mot Frölunda?

Du har samma skitinställning som din kumpan munkas

munkas: Folk verkar ha glömt förra årets 3 första matcher, det går fort i hockey!

Förlust mot ett tippat bottenlag, OIK. Vinst mot tippat topplag, FBK. Ledning i tredje perioden mot ett annat tippat bottenlag, LHC, men tappad ledning och kvittering som sen gav en OT förlust.

Känns mönstret igen...

Omgång 4 gav seger mot SAIK, så kanske ska vi vara hoppfulla. Men om jag inte missminner mig så stod Ersson på huvudet i den matchen och räddade det mesta. Får se om någon av årets målvakter kan spela bra över 60 minuter.

Brynäs började inte så dåligt förra säsongen men slutade trots det näst sist. Oroväckande att man fortsätter "ge bort poäng" till bottenkonkurrenter. En vinst mot Frölunda blir ju liksom inget värd om man ska torska mot Timrå i nästa omgång.

Treklövern1912: yes, tror också BIF vinner...

bradberry: Börjar likna den gamla evighetsdebatten tidigare på HS om huruvida en förlängning ska räknas som ett nyförvärv…😴

Huge: Personligen tror jag inte att Brynäs ville att Berglund skulle representera varken J20 eller En bra start.

"Här skickar Brynäs misstänkte våldsmannen till lågstadieskolan" bra rubrik.

Även om det var en blytung förlust igår med tanke på matchbilden och det som skedde i slutet av 3e perioden.
Så tycker jag att i det stora hela Brynäs gjorde en solid insats med en viss ineffektivitet, stolpe ut.
Powerplay och Bp behöver komma upp, som tidigare nämnts.
Om jag jämför spelet nu mot samma tid förra året, så ser grundspelet ut att sitta bra mycket bättre.
Tycker att Brynäs faktiskt ser ut att göra små steg framåt med den begränsade truppen som finns att tillgå. Vill som de flesta andra härinne att en till spjutspets värvas, men med rådande ekonomi, så förstår jag om det inte blir så, it is what it is, bara att försöka göra det bästa av situationen.

Corsi samt skottstatistiken ser rätt okej ut ändå, få spelade matcher men alltid något, för att försöka se lite positivt på framtiden.

mk: Spelare #2 har inte blivit namngiven i media så jag föreslår att ni inte heller gör det. Ni kanske kan göra det på Flashback men inte här.

Jalapeno: Ganska vidrigt inlägg ifrån din sida, så att nån skriver något sånt emot dig är helt upp till dig varför det hände.

Kanske tänka efter lite på hur du vill förmedla saker du med?

bradberry: gissa vad vi modoiter tycker om leksand..

Pettisbif: Eller så värvar man in en målskytt och låter t ex Ölund göra det han är bäst på, slita och vara smart. Vi bör inte en värva in ännu en spelare utan spets. Både Ölund och Sallinen kan ta utpräglade defensiva roller isåfall.

Pettisbif: ”Ja typsikt Oldeen. Dryg!”

- Va larvigt! Va då ”typiskt Oldén”? Lustigt att det klagas på nära ALLA kommentatorer och experter att de ”hatar Brynäs”… Det är er partiskhet som grinar er i ansiktet och påverkar ert omdöme…

Jag kan för övrigt meddela att Björn O är Brynäsare… Utåt sett Strömsbro men han håller på BIF…

Egentligen äger vi 2a perioden också. Blir lätt för långa byten då vi byter spelare på fel planhalva sas.
Men men, tur att Andrén vill visa tvivlarna (inkl mig sjävl) att han fortfarande är en väldigt bra SHL målis.
Den här matchen är vår. Det såg jag redan efter 2 minuters spel i 1a.
(Jinx...) nej idag är det en seger!

BRAAAAAAAAAAA AAAAAAAANDREEEEEEEN!

Andy Tiger: Var nog helt rätt att sätta Molin med Rödin och Scott igen. Känns som de kompletterar varandra bäst.

Lindström: JAAAAAAAAA Molin med en offensiv tackling o Rödda bara stänker in

Bifbiffen: Poängen är ju att du inte verkar fatta att Brynäs har plockat PB pga en massa andra saker, saker som Hedberg inte "ställt till" med sas.
Båda blev friade efter misstanke om våldtäkt, båda blev avstängda fram till dom förkunnades. Båda har således behandlat likvärdigt och ändå påstår du motsatsen.
Därefter är PB fortfarande misstänkt för våld i hemmet, han är otränad, dyr i drift och har uppenbarligen haft sociala problem vid sidan av isen och mår nog både fysiskt och psykiskt dåligt.
Brynäs har i det läget, i samråd med PB (får man utgå ifrån) valt att säga upp kontraktet och gå vidare.
Ett naturligt, klokt och logiskt beslut oavsett om det är taget enbart från Brynäs sida, PB:s sida eller i samförstånd.
Svårare är det inte.
Dina konspirationsteorier om att man inte "vågar" ha kvar PB enbart pga media, ger jag inte mkt för och det gör nog inte nån annan sansad och vettig bedömare heller.

{8399}:
Ja det hoppas inte jag. KK var dom enda som kunde skapa tryck i hallen. Dom som står i klacken nu är bara pinsamma och tysta som i graven.

Är det inte bara såna personer som är lite efter som står i klacken nuförtiden?

KK kunde åtminstone fixa tifon och skapa en hög stämning i arenan.

Att det inte löste sig stavas Campese. Den idioten lovade möten ett flertalet gånger med KK som uteblev.
Men nu när den lilla sopan är borta borde den nya styrelsen ta tag i det hela. För att på nått sätt få till en hög stämning i arenan igen.

För om man inte har dom så kommer vi inte kunna ha publiken med oss i år heller. Sittplats + den klack vi har just nu är riktigt pinsamm och sitter mer o gnäller än att heja på.

Är det någon som vet vad som kommer hända med KK?

Det var väl förra ledningen som hade problem med dom.
Nu har man ju haft tid att lösa problemen iaf..
Behövs ju en klack..

bradberry: Tror du är något på spåret. Svärfar påpekade något som jag aldrig tänkt på i att det just gått skitdåligt sedan Rödin kom in med sitt feta kontrakt och varit kapten.

Noterade en händelse igår när han blir avplockad pucken i egen zon av typ Lodin, sen åker han och ställer sig, lite uppgivet, framför egen målvakt. Han liksom bara ger upp kampen och Timrå fick ett jätteläge pga detta. Tänker hur jag skulle reagera som medspelare om jag såg min kapten agera på det sättet, jag hade nog inte offrat en hörntand i nästa byte iaf.

Ska han vara kapten?

Kollar på statistiken från igår.. K.Berglund spelar 6:52 min och är -2. John Nyberg är -3. Jag tycker Brynäs borde försöka hitta en lösning för att avsluta kontraktet med båda för att ta in två nya backar i truppen. Minns när Abbott i Rögle under sin första säsong framgångsrikt gjorde stora förändringar i truppen. Även Julius Bergman borde utvärderas, han spelar kanske hellre i Björklöven än sitter som 8:e back.

Bifbiffen: Hade det varit så att Timrå blockar de som inte tycker samma sak så skulle väl inte jag och Costanza klarat oss från att bli blockade i alla år... (Minns när jag sade att Dahlen var dåligt tränad, oj oj. Nu är det för övrigt andra försäsongen som han gått ut med att han blivit mycket starkare).

Man kan tycka annorlunda och sticka ut hakan, men inte vara för otrevlig bara.

Nisse på Mon or: Men lägg ner...in och skriva "Där satt den" i ett motståndarforum direkt efter en vinst är rätt så lågt.

Är det vad du klarar att prestera? Dryg vinnare?

Falken: Ge Molin pucken i pp och allting stannar utom klockan.

Svensson_62: Har ett annat förslag, Mads Hansen. Sportsligt ansvarig i Storhamar och det har gått bra hittills. Kanske lite för grön nu när JA är så pass oerfaren. Men Mads skulle nog passa för rollen ur ett längre perspektiv.

Sv: Frågetecken för Kangas
Malken: Debatten är överspelad nu. Det viktiga är vad Kangas gör av sitt ordförandeskap, Fattar inte varför du fortsätta älta debatten? Fanns bara en vinnare där och det var Kangas.

En jävla tur det inte blev Wikegård. Oldschool machokultur tänk är det sista denna klubben behöver i detta läge...

Ove Myling: Jag håller med dig. Tycker absolut vi ska vänta minst tio omgångar innan vi börjar dra slutsatser.

Och som du skriver, skön seger. Gäller nu att förvalta segern och fortsätta på den inslagna vägen. Fjolårets lag hade garanterat torskat mot Timrå på torsdag. Vi får se vad årets lag klarar.

Davey85: Precis, vi ska inte sväva iväg efter en vinst, speciellt inte då det var mot ett bottenlag.

{7981}: Ja, Nicky är en ledare på och utanför isen. Ett jäkla driv den killen har trots sin ålder.

{7981}: Tyckte det såg ganska bra ut även när Brynäs låg under med 2-0...så jag kan säga att det att man hade det på känn att det skulle gå bra ikväll

Leksand kommer, som jag ser det harva bland de fyra-fem sista platserna tillsammans med Djurgården, Timrå, Oskarshamn och Linköping. Djurgården - Leksand i ett drömkval? Ja, vi kan bara hoppas 😄

Treklövern1912: och Leksand ligger under .... skål!