1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777743 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Andy Tiger: Vilken underbar start! Tre viktiga poäng, antingen i jakten på slutspel eller något annat…. Grattis Brynäs o oss fans till en kanonpremiär! 🍺😅❤️

Innan matchen så märkte jag att jag inte kunde se matchen (Telia) fick ringa supporten 2 gånger och fick igång det till 3 perioden. Nervigt och bara följa det via telefonen samtidigt man försöker få igång det med supporten 😂.
Sjukt skön seger speciellt när man bor på västkusten 👍

{9461}: Grym insats!

Får man knäppa en bira nu?
Må hockeygudarna vara med oss.

Hjärnskakningar på två toppspelare i Leksand några dagar innan premiären - Kul att spela CHL?

Maijk: Detta citat är helt obegripligt:

” – Jag tycker inte Johan, som precis slutat som spelare och inte jobbat med scouting eller lagbyggande över huvud taget, har rätt kompetens och erfarenhet. Han har inte suttit i förhandlingar med agenter. Johan kommer nu jobba med scouting och rekrytering,”

Först säger Kangas att JA inte har rätt kompetens för scouting och rekrytering. Två meningar senare säger Kangas att JA ska jobba med just dom två sakerna, scouting och rekrytering…

Jag tycker att vi fans bör få reda på om Brynäs ämnar att förstärka laget, eller om de åtminstone kan komma med något slags uttalande.

Har alltid fått svar av Sundlöv, Bengtzén, Campese mfl väldigt snabbt, även i tider av kris. Men nu är det närmare en månad sen jag ställde frågan om våra ihopswishade pengar kan tänkas att hjälpa till att täppa en lucka.

Jag förstår att Alcén har viktigare saker för sig än att svara på alla mail, men vi borde få något slags besked i frågan.

Är vi tokfattiga, säg det. Är det osäkerheten kring Berglund som spökar? Säg att ni avvaktar läget.

Peja: Alla föreningar plockade bort tjänster under säsongen. Och alla lag gjorde värvningar under säsongen. HV tog in Donovan, Siikonen, Murray och Ilomäki. Knappast billigare än Brynäs sena värvningar. Ändå gör man ett resultat som är 20 mnkr bättre än Brynäs. Det ekonomiska resultatet är ännu mer obegripligt än det sportsliga.

Ove Myling: Brynästruppen är som ett gammalt fint vin. Luktar det lite unket så är det bara att korka igen och hoppas att det luktar bättre efter sommaren.

{7981}: Tycker det är samma tendens år efter år. Andra klubbar bryter med spelare, Brynäs gör det inte. I Brynäs ska alla få en ny chans med nya tränare osv. Alla har ju dålig ekonomi nu men som vanligt är det bara i Brynäs som det är omöjligt att bli av med spelare.

Tigerhjärta:
Blir svårt när vi bara har Berra och Chad som kan slå en vettig pass. Tom håller ofta i pucken föööör länge. Marcus åker mest upp med pucken när forwards vill ha pucken. Nyberg, Mylläri och Berglund kommentarer överflödiga.
Såg att Örebro tar in Zamorsky. Varför kan vi inte bara ta in en till spetsback. Bara det skulle göra våra forwards bättre.
Just nu platsar inte Nyberg och Berglund och delvis inte Bergman i SHL. Mylläri har jag sett för lite. Men det är ju sjukt att han är den mest intressanta av dessa 4.

Annars en bra period tycker jag. Svårt att komma ur egen zon. Absolut. Men bra, fantastirikt offensivt spel. Bra mittzon där vi ofta stänger på ett bra sätt.
Men kom ihåg att det är Timrå vi möter.
Lär bli lite andra bullar nästa lördag så att säga...

Kul dock att Eklind fick pyttsa. Tror det kan betyda rätt mycket för honom som haft lite tufft på försässen.
Saknar dock Olesen för att jämna till kedjorna lite bättre.

Jag har förutspråkat för att vi ska ge Ljungkrantz, Kvist och Birgersson chansen på allvar. Men ofta försvinner dom helt och hållet. Tror kanske inte dom är bättre än spelare som typ Jobs/Floberg/Mårs var på deras tid.
Kanske tar några år till att hitta dom där riktiga guldkornen i juniorleden.

Aja, kämpa BIF! Alltid viktigt med seger i sista försäsongsmatchen.

Rumpelstiltskin: Jag tror på play-in om vi får en bra anfallare till. Jag tror att Mikko Manner får ut så pass mycket mer av truppen än vad Peter Andersson fick. Jag tycker man ser det i spelet redan. Förra året var laget utspelade från försäsong till play-out egentligen. Nu ser det annorlunda ut redan.

Jag tippar plats 10.
Givet att laget ersätts med en riktigt bra forward till.

Om man inte ersätter PB så tror jag ändå att det blir plats 11-12. Alltså att man klarar kval oavsett.

Alla som följt laget några år vet ju hur detta kommer att sluta. I botten efter 10 omgångar och panik. Är ju ofattbart att man åter igen förstärkt/ bytt ut ledningen men glömt bort laget. Det syns ju redan att det saknas målskyttar precis på samma sätt som tidigare säsonger. Jag vet att jag är en läktar coach men vare sig blind eller dum.

Zappaholic: Som sagt så finns det en helt annan struktur i spelet i år. Kastar inte puckar på måfå och försöker spela sig ur försvarszon på ett konstruktivt sätt.

Igår blev det dock lite väl plottrigt och vi måste ha snabbare förstapass med adress för att komma ur presspel som flertalet lag spelar numera.

Även lite mycket utsida i anfallszon där vi måste komma in mot mål och hota oftare.

Det ser klart bättre ut så här långt men vi ska vara realistiska och en placering runt 10:a är bra.

Gunler riktigt bra och jag hoppas han får lite bättre utdelning så kanske vi har den sniper vi eftersöker.

Davey85: 3 mot 5 i 2 min, den fördelen kommer vi inte få nån gång denna säsong. Scott och Gunler riktigt bra. Palve och Sallinen direkt svaga där framförallt Palve spelar alldeles för svårt.
Godkänt ändå och nu får vi se om trenden med starka tredjeperioder håller i sig.

Berge:
Vad tillför Pettersson och Mannberg för att få spela tycker du? Vore intressant att veta bara.

Själv hade jag formulerat såhär:
Rödin - Scott - Gunler
Ljungkrantz - Palve - Sallinen
Molin - Ölund - Danielsson
Kvist - Birgersson - Eklind
(Mannberg/Pettersson)
Olesen skadad går in istället för Danielsson när han är tillbaka. Då går Danielsson in med Birger och Kvist.

Svensson_62: Ja, mycket tragiskt. Kung Sune var nån man gillade och respekterade. Även om guldet hamnade i fel lag 1995. RIP Kung Sune.

Bifbiffen: ”Jag tror” säger du hela tiden. Det är väl oväsentligt att spekulera i vad du TROR om Johan Alcen? Vi får väl se helt enkelt, kompiskontrakt eller inte, framtiden har svaren. Ge honom en chans först, det tänker jag göra.

Bifbiffen: positivt som vanligt så vitt jag vet så har väl inte Alcen delat ut ett ända kompiskontrakt än så länge
Kanske ska sluta dömma ut honom på förhand eller?

Davey85: Som jag har skrivit förut. Det ser bättre och bättre ut.😁

Victoryyy

Davey85: Finns förmodligen lite moral i laget. Man vill spela för varann och tränaren

Davey85: På individnivå - särskilt defensivt- så verkar man bra på att hitta lösningar. Snipers lyser dock med 100% frånvaro.

Mitt mantra: in med ersättare för PB - eller om frikänd - in omgående. SAMT in med sniper för fansens värvnings pengar. Fattas det pengar - räck ut en hand så swischar vi mera.

Blå grottan: Pettis entusiasm är beundransvärd. Jag undrar om de som är entusiaster inte inser att Brynäs har kvar ungefär samma lag eller om de helt enkelt tror att Manner har ett trollspö på riktigt.

Jag är besviken på Brynäs agerande. Man har adresserat i stort sett alla problem utanför isen, vilket är bra, men på isen (spelartruppen) har man inte adresserat sina problem. Det verkar vara mycket lättare att sparka 10 personer utanför isen än en spelare. I slutändan är det spelarna som spelar. Hade förväntat mig att man skulle ta tag i de sportsliga problem på ett helt annat sätt, med tanke på att man var några matcher (eller en målvaktsskada) från att åka ur SHL.

{2064}: Jaså Sanny tycker att Brynäs är en kvalkandidat. Då börjar det ju kännas riktigt hoppfullt faktiskt.

Dick Axelsson tippar Brynäs 5:a denna säsong.

mk:

Viktig värvning Ikeamannen blir för er! Grattis.
Det har ju runnit mycket vatten under broarna där i Gävle på den sista tiden :-)

{8399}: Ett bottenlag i HA ska väl inte bli en tuff match? Enda anledningen för Brynäs att spela en försäsongsmatch mot ett så mycket sämre lag måste ju vara att bygga och boosta lagets självförtroende, samt se så att vissa inövade och kanske nya spelmoment sitter som det ska. Blir denna match tuff och om inte Manner ser rätt linjer så är det hög tid att tänka om.

Scott och Rödin otroligt bleka. Passar dessutom bara varandra. Svårt för Olesen att visa upp sig på bästa sätt.
Berra spelar för svårt.
Björk borde ta mer slagskott.
Kedjan med Gunler-Palve-Sallinen bra och intressant.
Danielsson blandar och ger. Ölund kommer förmodligen aldrig vara lika bra som final året. Ljungkrantz ser mognare ut.
Mannberg trampar vatten som vanligt. Adam... är han ens med? Eklind ser man inte mycket utav.
Genoway kommer bli årets Brynäsare.
Berglund stelopererad som vanligt. Hedberg ser en aning bättre ut och där har vi nått att hoppas på. Mylläri ser faktiskt bättre ut än Nyberg.
Andrén kommentarer överflödiga.

Gillar kedjan med sallinen- Palve- gunler hittills.

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Jag gillar också tanken att ha Olesen i första men är det inte bättre att sätta Molin där? Molin tenderar att försvinna ur matcher när han sätts lägre ner i hierarkin och underprestera om han inte sätts ihop med 2 spets.
Han gjorde det väldigt bra i serien mot HV.

{8399}: Theo Lindstein. Är det nån som kan nått om denna killen eller.
16 år och tränar med A-laget👍

spolaisen: "Nä men du Jakob, i år är laget så jävla kasst, dessutom är du en diva. Kan du inte fråga Sätra istället?"

Vaknat på fel sida?

Pettisbif: Tror det är farligt att tänka att tränaren är 50% av laget. Särskilt när laget har en tendens att göra tränare inkompententa över natten så fort de tagit över Brynäs. Roger Melin, Peter Andersson mfl har lyckats på flera andra ställen, men så fort de tog över Brynäs blev de värdelösa och gjorde alla sämre. Någon gång måste man också se sanningen i vitögat och inse att spelartruppen faktiskt kanske inte är bättre än vad de har visat de senaste åren.

Som jag ser på Brynäs lagbyggen de senaste åren har det varit en del av problemet att många verkar tro att spelartruppen är mycket bättre än vad de har visat och att många tror en ny supertränare kan vifta med ett trollspö och höja laget flera klasser. Om man kollar rent objektivt har Brynäs lagbyggen inte varit anpassade för dagens SHL; backarna för ospelckickliga överlag och forwards för långsamma Dessutom levererar inte ungdomsverksamheten som tidigare, vilket man inte bara kan skylla på att "A-lagstränaren inte ger dom chansen", som en del säger. Det spelar ingen roll vem som är tränare om laget inte hänger med i SHL-tempot.

Brynäsgubbe: Det här tror jag blir bra! En helt annan utstrålning än surgubben Andersson! Där snackar vi noll karisma!

Skellefteå är desperata för forwards, vore en bra lösning om de skulle tänka sig ta över Adam Petterssons kontrakt. Hoppas iallafall att Alcén/sportgruppen hör av sig till SAIK.

Huge: Ditt svar tyder mera på din frustration än något annat Huge.

Om du hade hängt med i tråden och i det som har hänt och händer i Brynäs så hade du ”kanske” fattat bättre.
Ingen av oss här inne tror att Alcén haft något med värvningen av den nye målvakten att göra.

Att du kallar folk för ena och det andra visar ytterligare på dåligt omdöme och brist på fakta.

Jag hävdar fortfarande att den största anledningen till fjolårets fiasko är att vi inledde med 9 bortamatcher på de första 12 omgångarna och halkade efter redan där.
Sen blev det ju ännu värre med corona i december - och vid jul låg vi sist med 11 poäng upp till närmaste lag.

Vi har alltså fått jaga med en oerhörd press hela säsongen, plus en skrattretande massa skador på nyckelspelare (förstafemman). Och med ständig press presterar man ju sämre, får inget självförtroende.

Det är ju en otrolig skillnad att ha lite medgång i början och en poängskörd som man kan rida på hela säsongen. Så låt oss hoppas på 1-2 bra forwards till och en bra start så tror jag vi kan landa i alla fall plats 6-8.

Peja: Många har ju sågat spelidén vi hade förra säsongen, förhoppningsvis drar vi hem fler poäng med en spelidé som fungerar med truppen.

Huge: Ditt svar var inget nytt för någon sv oss i tråden. Du har blivit gammal och kör om och om med samma argument Huge. Det håller inte längre

Kepsen: Det säger visst något, Finland producerar bra målvakter på löpande band. Och om han är bäst i Finland så säger det nåt om kvaliteten.

Peja: Johan Alcén börjar bli varm i kläderna. Mycket stark värvning detta.

Charles: Det är kul att läsa på twitter hur mycket Nashville fansen kommer sakna Järnkrok. En topp 6 spelare som kan ta vilken roll som helst i laget och spelar Pp och Bp.Järnkrok är underskattad utanför Nashville och flera listar honom som Seattles bästa val. Nu får han chansen att verkligen lyfta poängmässigt i ett svagt Seattle, även om det kommer in några spetsiga forwards framgent. Hoppas han kan slå sig in i svenska os-truppen.

Hank81: För att Ersson skrivit på för Flyers och vill försöka ta en plats där?

{8399}: Jag har 180 p civing examen KTH plus lite extra ekonomi - blir grymt less på allt jiddrande om Johans studier. Den delen kommer inte att avgöra vår framtid i SHL. Herregud…

Davey85: Sammanfattning från minnet: Ej en enmansshow, är en tajt grupp med Erika. Strid och JB, JB också framåt en mentor efter han lämnar, suger i sig massvis av kunskap från honom varje dag, 30/70% upplägget stämmer ej - fråga den som sa det, denna roll har varit p g länge/förberett ett par år för detta, pluggat bl a ledarskap på universitet, har mycket stort kontaktnät efter 30 år i branchen (”talade t ex med Colliton i Chicago häromdagen”), har mycket god relation med Kangas, mycket stor framtidsoptimism nu i klubben inkl på kansliet, svinkul/lever min dröm, imponerad av Manner och hans positiva ledarskap, kommer att bli mer glädje/kärlek mellan spelare/tränare typ som i kvalet, vunnit ett guld med Bäckis

Tigerhjärta: Helt enig, grym värvning!

{8399}: Jag köper bara Falu råg. Fick även inköparen på jobbet att sluta köpa in Löfbergs lila. Till min egna sorg fick jag dock sluta köpa Lammhults isterband då de började sponsra Växjö.

Man måste vara medveten konsument som hockeysupporter. Nu är väl iof Leksands knäcke ingen sponsor.. så kör hårt.

Mickis: Det är tur att vissa inte är med och styr Brynäs.
Då hade ju detta blivit ett blamegame av episka mått.

Antingen så gör man det man säger sig vilja från BKB.

Lägger det gamla bakom sig.
Enar föreningen.
Och jobbar framåt.

Vilket jag är säker på kommer hända.

Börjar man skylla på andra, då är man ju inte bättre än förra styrelsen.
Bara annorlunda.

mk: Tycker som sagt att man ska utreda hur rekryteringen har gått till. Självklart ska den ogiltigförklaras om det finns juridiska skäl att göra det, självklart ska den inte ogiltigförklaras om det inte finns skäl. Men jag hävdar att omständigheterna är så pass speciella och märkliga att en utredning bör tillsättas.

När man kollar på saken utifrån finns uppenbara skäl att ifrågasätta om allt har gått rätt till, men jag ser gärna att en utredning motbevisas de tvivlen.

Om man jämför med t.ex Manner, så kan man konstatera att Manner är kvalificerad för rollen som har blivit anställd för och att det inte finns någon anledning att tro att "kompisskap" har legat till grund för anställningen. Det skrevs även på kontrakt och offentliggjordes långt innan årsmötet, så det var inget "dödsryck" av en styrelse på väg ut.