1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777863 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
OBS: Ni får klicka upp statistikbilden om det ska gå att läsa ordentligt.

Även om vi brynäsare kanske är lite väl enögda emellanåt så har jag ändå fått en känsla av att vi alltid haft det mest struligt med målvakterna. Då jag satt och hade tråkigt på jobbet tog jag därför ett dyk ner i lite statistik över de tio senaste säsongerna (exklusive denna).

Och visst är det mörka siffror: Snittet på Brynäsmålvakternas (minst tre spelade matcher) räddningsprocent sedan 2008/09 blev 90.8%, vilket inte är någon toppsiffra. De röda siffrorna indikerar vilken placering man hamnade på i målvaktsligan, och förutom två fina förstaplatser av Markström och Starkbaum så är det inga topplaceringar. Det är också just dessa två målvakter som varit bäst rent statistiskt de senaste elva åren – där hade vi verkligen stabila ettor i kassen.

Jag har highlightat drömåret 2009/10, då vi kunde ställa upp med Markström och Läck. Drömpar. Året efter var dock ett bottenår när Thomas Greiss floppade rejält. Och vem minns inte gamla godingar som Fernström, Rahm och Bjurling! Guldåret 2011/12 visar stabila siffror, men det var ju framförallt i slutspelet som Svedberg höjde sig rejält. Finalåret 2016/17 ligger också över snittet då Rautio gjorde en bra debutsäsong.

Och apropå struliga målvakter och David Rautio, ikväll ska han vakta kassen igen. Vojne vojne...
Uppladdat:

500x0-bif.png

Peja: Jag tycker man kan köra auto replies på Blommans intervjuer i periodpauserna också. Han kan behöva vila nån extra minut istället för att stå och rapa samma gamla trötta haveriförklaringar i match efter match.

pekka85: Jag vågar faktiskt inte såga någon av våra spelare än. Kanske blommar alla spelare du räknade upp ut under ett starkare ledarskap och tydligare spelsystem? Nu ser ju fan alla spelare helt vilsna ut på isen, tom. såna som vi VET håller hög klass.

Känns som att vi skulle kunna värva Crosby i dagsläget utan större resultat.

KulaShaker: Blir tufft på torsdag mot ett revanschsuget MIK, sen blir det tufft mot antingen ett revanschsuget eller toppforms ÖIK sen blir det tufft, sen blir det svårt för vi förmodligen inte är påkopplade från start sen blir det inte bra för vi glömt grunderna sen för att vi inte riktigt tar kampen framför burarna, sen eventuellt en öppning om vi bara får puckarna på mål men antagligen gör vi det lite för svårt för oss...

AVGÅ ALLA!!!
JÄVLA PARODIFÖRENING!!!

De säger litebom laget när en junis back är bäst i laget match efter match

Forsberg 1978: Det ska nog extremt mycket till om Dacke ska sparka Sjödda. Mordhot och 20 raka torsk så kanske det alternativet dyker upp i huvudet.

Leonardo: Inget kommer göras, i Brynäs är man kompisar speciellt när det gäller TS och JL! In med en jävla sportchef som skickar svågerpolitiken åt helvete samt rensar i den allsvenska truppen!
NÅGOT MÅSTE GÖRAS NU!!!

Såja folks, det är ju faktiskt hela 11 år sen sist så det är väl på tid att ta ett nedflyttningskval igen...

Kan ni lämna ert tjafs så att vi som vill diskutera hockey kan göra det?

Två oerhört billiga mål som vi släpper in. Sjödin måste väck, han håller inte som tränare.

Talmannen borde låta Berra bilda regering.

dAVydov: Hur gärna jag än vill se en bättre tränarkonstellation i Brynäs så tycker jag inte att Sjödda och co ska få gå nu.

Jag tycker att man måste förorda långsiktighet nu, och med det menar jag att man måste först tillsätta sportchef och få ordning på den posten och att denne i lugn och ro kan jobba med sportgruppen och hitta lämpliga tränarkandidater till nästa säsong när urvalet blir större än, som nu, mitt i säsongen.

Tror tyvärr det här är en förlorad säsong. En övergångssäsong till något bättre kan man hoppas.

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Lemp: Håller med till 100%. Att se ett JVM utan Brynäsare känns otroligt ledsamt, inte bara för underhållningens skull utan för plantskolan som vi haft. Gör vi en MODO?

Jensen är borta, släng in Westfält i andralinan. VÅGA lite. Bjurström vore något att spela istället för Forslund/ Nilsson?

mattiask:
Vad hände med Brynäs NOLLVISION på huvudskador?

Ta hem Bjurström och det är kvickt! Fattar inte grejen med 2 fjärde line... sen är jag mer o mer övertygad om att det inte bara behövs 1 spets utan 2 st. Det här spelet vi visar upp just nu är förkastligt.

Såhär vill jag se att man lirar nästa match:

Karhunen (Rautio)

Gunderson - Kilström
Bertilsson - Lundgren
Söderström - Andersén
Ersson

Danielsson - Kellman - Boqvist
Kousal - Blomqvist - Rohdin
Bjurström - Westfält - Mannberg
Alcén - Asklöf - Forslund
Nilsson

När alla är med:

Eriksson (Karhunen)

Gunderson - Kilström
Norin - Bertilsson
Söderström - Andersén
Lundgren/Ersson

Danielsson - Kellman - Boqvist
Spets - Spets - Kousal
Blomqvist - Jensen - Rohdin
Bjurström - Westfält - Asklöf
Alcén/Mannberg

Sälj Rautio och Larsson. Låna ut Nilsson och Forslund.

JanT: Att skriva att Rautio håller inte måttet, eller ojoj Rautio har en dålig dag vad synd eller vad som helst räcker inte för att beskriva hur jag känner. Just nu är HAN orsaken till att det ser ut som det gör. Ett lag i Brynäs läge. Både mentalt och tabellmässigt måste ha en målvakt som faktiskt kan rädda en puck då och då.

Om du tycker att nivån är låg här. Såg du matchen igår? Där har du LÅG nivå.

varulf: Det här spelsystemet kallade Sjödda visst för "Tennis"

Peja: Leksand har bedrivit välgörenhet i form av överlöner till impotenta föredettingar i decennier. De ställer garanterat upp. Herregud, de skulle t.o.m. hugga på Sjödin om de fick möjlighet. Som spelare alltså, inte tränare

magr: Jag väntade på den... Men om någon förstör så mycket för Brynäs och ledarna inte har vett att åtgärda. Ja då blir det inte många alternativ kvar.
Rautio är så jävla dålig att man tror att han är på FBK's lönelista i den här matchen.

Soffdomaren: skönt att höra det finns fler. Ett tag undrade jag om det var läge att boka tid för samtal med utomstående. På riktigt. Men ibland är sjukt nog enda trösten att det finns fler som en annan därute. Forumet bevittnar detta emellanåt.

KalleTeodor: absolut. Jag är en av belackarna mot 4e. Men idag gjorde dom ett riktigt bra jobb.
Men så matchade sjödda dom rätt också. Mötte aldrig DIFs första kedja. Där var Sjödin noga med att sätta vår första kedja. Varenda gång dom var inne på isen. Ett ruskigt bra coachjobb!

Härlig seger idag!

Tycker att 4:e kedjan som fått en del kritik på forumet gjorde en gedigen insats, inte minst Asklöf. Överhuvudtaget vår kanske bästa match defensivt sett. Coolt med kylige Söderström och grattis till en gedigen match Rautio.

Skön sömn kommer det att bli ikväll och marschen uppåt går vidare.

God natt vänner!

dAVydov: Rautio ser fokuserad ut. Kul för honom och bra för Brynäs!

Forsberg 1978: Håller med. Njöt nästan mer åt hans dragning på blå än av målen.

Inkazar: Jag gillar Asklöf, men inte som center. Blir ännu svårare för honom när 'hans' ytterforwards inte är särskilt bra. Har stora förhoppningar på att Westfält ska kunna styra upp den kedjan.

Huge: Inge menade att vissa ”stjärnor” inte visade mycket vilja eller energi på träningarna. En av spelarna i fråga var Wahlberg som kort efter fick lämna Brynäs. Inge hade givetvis kunnande att såga Wahlberg mfl.
Vill minnas att du kämpade tappert här inne när vi okunniga hade åsikter om energin på träningarna. Du satt och körde din buss och jag besökte träningarna och ändå visste du bättre. Ända tills de ”kunniga” konstaterat samma sak som många hör och kickade Wahlberg.

Leonardo: Haha. Jag citerade Inge för 10 år sedan. ”Det äts för mycket räkmacka på sätraåsen”. Jag blev givetvis sågad som okunnig av Huge. Så jag antar att det gör även Herr Hammarström okunnig.

Luddf: Jesper Jensen måste väl vara en av dom bättre värvningarna någonsin med tanke på vilka förväntningar han kom med.

Skrubben: vafan? Karhunen misslyckad? Slovak var inte heller misslyckad, extremt skev lista

Skrubben: jag håller inte alls med. Brynäs gjorde en tydlig markering att bz inte var önskvärd efter usla starter två säsonger i rad. Även att man lindar in det i fina ord så är markeringen tydlig: vi i Brynäs accepterar inte vad den sportsliga ledningen åstadkommit i vår fina förening.

Skulle bz gjort på samma sätt när han sparkade Melin? Låtit honom gå parallellt med nya tränarkonstellationen. Bara löjligt att tro att det skulle funka.

Tycker personligen att bz borde hålla tyst och inte spekulera så mycket. Han fick sparken för att han inte har det som krävs, iaf inte i Brynäs, och behövde försvinna direkt för att stoppa blödningen.

Zzz: Det enda "negativa" med att Kristo fått sparken är väl att vi nu tvingas läsa en uppsjö av tänkbara ersättare som pettisbif kommer att namedroppa.
Plus alla hypotetiska laguppställningar det för med sig inför varje match.
Fast man får väl ta det onda med det goda... :-)

majk: Mellan raderna låter det som att ny klubb för Kristo i princip är klar, borde borga för en hyfsat bra ekonomisk deal för Brynäs ändå.
Att som SC försöka pricka rätt med spelartyper som Kristo och Palushaj är nog svårare än med typer som ex Kousal representerar: mer tvåvägsspelare/karaktärspelare än utpräglade och tilltänkta målskyttar.
Raskt agerat av Dackell, kul också och spännande med lite Silly Season så här i höstlunken.
Vad kommer istället?
Tippar ändå på ytterligare nåt från främst AHL, Hammarström och Dackell borde ha lite känningar därborta som kan vaska fram nåt vettigt.

Huge: Jag måste vara din drömsupporter Huge. Skaffade säsongsbiljett på sittplats (haft på ståplats innan) efter guldsäsongen 1999 och hade den ett tiotal år, dvs mellan gulden. Hade även cmore (eller motsvarande abonnemang) under tiden samt åkte varje säsong till både Leksand och Stockholm å kollade (om dom hade lag i SHL).

Fick genomlida några riktigt tunga säsonger men jag ställde upp när Brynäs behövde gamle Myling som mest!

Frågan är vem som bidragit mest? Den som varit på alla matcher och investerat i klubben eller den som alltid skriver positiva saker om klubben på ett random internetforum?

Äntligen lite jäkla pondus i avsluten. Mer sånt Kellman. Vackert!

Skönt med seger och starkt att vända med bara halva perioden kvar.

Gunderson är inte riktigt på banan idag. Men man ska inte klaga det är jääääävligt sällan han gör en dålig match. Har inte varit dålig idag heller men inte riktigt så bra som han brukar. :)

GAAAAAAAAAAAAME DAAAAAAAAAAY!
Skulle smaka mumma med en kross idag men nöjer mig med 3 poäng 🍻

Pilen32: Alltså vi spelade bortamatch mot serietvåan, har 17-5 i skott i sista perioden och vänder rättvist ett 1 - 3 underläge till oavgjort vid full tid. Om man inte har legat i ide sen 1976 så borde man kunna se några fler ljusglimtar. Det var väl framförallt 1:a perioden som såg lite rostig ut men det tycker jag man kan förstå.

Jag håller med dig om att spelarna du nämner gjorde en bra match men lägger ett lite högre generellt betyg. Jag tycker nog att man oxå kan lyfta fram Blomqvist som återigen är bärande i att vi tar poäng.

SH: Fjärdekedjan är spelare som hade varit på bänken i andra SHL lag. T.o.m i Timrå...

Skrubben: Ja, stort plus till Söderström. Kul. Han måste ju få fortsatt förtroende .

Rautio har gått totalt under isen i år och det lär inte bli bättre. Är väl Jocke som är enda chansen, Karhunen är helt OK dock man han får ju inte spela för då blir väl Rautio ledsen. Sosse-förening.

Men ta någon jävla puck RAUTIO!!!!

Vi kommer 3 mot 1, vad gör dom? Jo kladdar bort och åker på byte.
Dags att plocka Sjödda & Janne, har alltså på 1 2 dagar lyckats med att göra laget mer virrigt än tidigare.
Spelide? - Vem är det?

Alltså Nicklas Danielsson vilken jävla praktflopp ihop med Kristo...

Skrubben: är det verkligen något att skratta åt?

Och för övrigt. Man har iprincip haft ett halvt lag pga skador. En av Cordoba systrarna är tillbaka idag och Wakefield är fortfarande skadad, bla.

Brynäsgubbe: Danielsson kommer att komma igång, han och många har ju haft det tungt i början.
Men är ju en gåta hur Danielsson kan stå på noll mål och en andra assist, med hans direktskott och spets i tex power play, så vore det ju väldigt knepigt annars.

Jaha Pettis misstog mig med nån annan angående Söderström=)

Pettisbif: Vad yrar du om? Vad har jag sagt nå om att Söderström inte ska spela eller ens nåt åt det hållet??

Jag har sett han 3 träningar på senaste och kan säga att jag är inte förvånad på nå vis att han kommer att starta matcher redan nu!!

går bra för Zaborsky i Finland också 14 poäng på 12 matcher. hade gärna haft han kvar, gjorde ju ett bra slutspel

Ett sportråd med en GM låter riktigt bra i mina öron!

Jag lägger ingen värdering i namn som ryktas eller inte ryktas till positionen, för det har jag i ärlighetens namn inte kompetens nog att bedöma.

Huge: Och tajmingen bara råkade sammanfalla med krisen på isen?