1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777863 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Inte gjort ett inlägg på hela säsongen men FY FAN för dessa domare. Skamligt, vidrigt, bedrövligt, katastrofalt......

Tycker kritiken är ganska obefogad mot Brynäs och Rautio.
Läget är väl såhär om man ser på det med nyktra ögon. Rautio är en av de spelarna som utgör stommen i dagens Brynäs. Han är omtyckt i laget och är en stabil andramålvakt. Han som backup till Jocke är perfekt. När Jocke går sönder tar vi istället in Karhunen. Karhunen som gjort det bra men inte mer enligt mig. 3,5/5 i betyg kanske. Jag tycker han hypas något enormt.
Rautio har varit sämre iår absolut men det man glömmer av är att han var riktigt bra stora delar förra säsongen och vann väl även BSG’s pris som säsongens spelare om jag inte är helt ute och cyklar.
Säg att Rautio tjänar 100-120/månaden med hans nya kontrakt han skrev i somras medans Karhunen tjänar uppemot 200. Jocke tjänar garanterat 200. Ska Brynäs då betala 400k i månaden för 2 målvakter resten av säsongen och skicka Rautio ppverkar definitivt ekonomin negativt och även spelartruppen kan tycka att behandlingen av Rautio är dålig. Nu får vi acceptera att Rautio får stå kommande 6 matcherna tills Jocke är tillbaka och att dem då får dela på sysslan tills Jocke förhoppningsvis är en tydlig förstamålvakt fram mot februari när han kommit in i matchform.

Tycker det är väldigt inne att kritisera Brynäs från många medans det inte är så sjukt enkelt läge för dem egentligen, framförallt inte när man inte har hur mycket pengar som helst. De gör ju det som dem anser är bäst för klubben och även ifall man såklart får ha åsikter tycker jag inte man ska säga att lösningen är värdelös redan nu.

Ska bli kul att vara en av alla tusen(?) Brynäsare på plats i Scandinavium ikväll.

Läget just nu: SHL:s sämsta målvakt som förstekeeper och en junior som back-up.

Nästkommande matcher: Frölunda (b), Skellefteå (b).

Detta känns ju jävligt RIMLIGT!

Dackell till AB: "Nu får David en chans att återigen visa vad han kan, vi vet vad han går för och vi litar på honom. Dessutom är David en omtyckt spelare i gruppen."

Skämtar du med mig? Seriöst asså...

Äh nu har iaf jag gnällt av mig här hemma och ska försöka stötta Rautio för en gångs skull. Vem vet, kanske är det vad som behövs för att han ska växa. Stöttning även efter ett misstag istället för att stora motorsågen kommer fram direkt. Känns inte som han fått den positiva pushen innan. Han har nog inte fått det av mig i alla fall :) Nu står vi med dom målvakterna vi har och får gilla läget och stötta honom så vi slipper höra att han läst mycket dåligt om sig själv den dagen han lämnar Brynäs. Kändes ju sådär i magen då Felix uttryckte det.

mk: Dock värmer det lite i hjärtat när det går åt helvete för Örebro pga sättet de snodde Aaron på och deras kaxighet efteråt.Det värmer inte så lite i hjärtat utan det känns för djävla bra att titta på tabellen och se Örebro där nere.Håller både en och två tummar på Timrå på lördag.

Pettisbif: Jag tror att Aaron skiter i det, så länge han får sin lön,
Vilken man förstår är ganska stor. Kommer det inte funka i Örebro så får han väl spela någon annanstans. Så resonerar nog han.
Han spelar för högst lön, dessutom bra på det.
Jag personligen har släppt #8 för länge sen.

hahii: Men så länge vi här inne inte har en aning vad som står i kontraktet, när vi inte vet vad Karhunen tjänar så kanske vi inte ska vara så arga på Brynäs och Dackell om de behåller Rautio?
Jag personligen vill se Karhunen före Rautio alla dagar i veckan. Men inte till vilket pris som helst för vi har inte den ekonomin att trolla med.
Frågan är om det är mest värt att vinna ett SM-Guld 2019 eller vara på ruinens brant vad gäller ekonomin 2020?
För det går inte trolla med pengar man inte har.
Därav så är det ju väldigt svårt att ens diskutera vem man ska behålla förens man vet vad som står i kontraktet/kontrakten.

Står det i Karhunens kontrakt att han kommer få gå så fort JE är tillbaka? När är JE tillbaka 100% så han faktiskt gör den skillnad i spelet som den målvakt vi ska ha ska göra?
Har Karhunen verkligen gått med på att skriva ett kontrakt som gör så att han kommer få lämna klubben när JE är tillbaka? Det har jag oerhört svårt att tro.
Finns väl knappast någon målvakt, förutom möjligtvis de målvakter som haft längre skador och som kommer tillbaka och återigen får ett kontrakt med en SHL-klubb som eventuellt skulle gå med på ett sådant kontrakt för att någonstans få speltid men framförallt för att komma igång igen på högsta nivå.
Men där var/är ju knappast Karhunen.
Därför är det svårt att säga vad som står i kontraktet. Har däremot Karhunen ett kontrakt som löper säsongen ut, och detsamma med Rautio och det inte finns några konstigheter i kontrakten alls så klart man ska behålla Karhunen.

John: Känns som en typisk "sist in-först ut"-situation. Riktigt illa om man prioriterar bort vad som för närvarande är vår förstekeeper.

Mattson: Sitter och kollar på publikligan. Växjös snitt hittills den här säsongen är 4579 personer, Brynäs är 5270 personer. Brynäs är förstås också helt överlägsna vad gäller juniorverksamhet och hockeykultur.

Men det finns självklart saker att lära av klubbar som Eskilstuna och Växjö. De har rekryterat bra, inte bara på grund av pengar. Växjö gjorde en smart rekrytering när de fick dit Emil Pettersson och därefter hans lillebror som en konsekvens av det. Jag är övertygad om att Brynäs hade legat nära till hands för bägge om Sundlöv varit kvar i klubben, men BZ var en annan typ av sportchef.

Pettisbif: Björne ”yxhugget” Danielsson, Sjödda och Janne Larsson i sportkommiten!! Klart!
Släng dig i väggen Thomas Johansson.

bradberry: Frågan är om Dackell överhuvudtaget kommer att jobba med flerårskontrakt eller kontraktsförlängningar.

När man kollar på spelarnas kontraktssituationer känns det givet att inleda nya kontraktsförhandlingar med Gunde, Bertil, Boqvist och Kousal.

mattiask:
Fan kosta vad det vill. Vi borde värva Kyle Rau och ge han #10.

RAU
10

Huge: Dags att tona ned dina inlägg nu... Annars åker munkavlen fram... igen!

Huge: Precis för Brynäs gör alltid allt rätt, det har vi sett flera bevis på de senaste veckorna.

De har tom gjort förändringar som många "gnällkäringar" här proklamerat under en längre tid.

Sv: Värvninscirkusen
Lemp: Med 2 minuters speltid i snitt (och med låg kvalitet) är det tveksamt vilken funktion Larsson fyllt. Jag tror materialarn varit betydligt viktigare.

{8399}: ”Jo men Örebro.....hade han haft ambitioner så hade han knappast gått till Örebro, jag köper det inte.”

- Men det är ju precis där som pengarna kommer in. Aaron känner att Brynäs känns fel, att han inte tror på laget, inte står bakom ledarskapet samt inte drar 100 jämt med Bengtzén. När förhandlingarna börjar nå kokpunkten så kommer en ny klubb in som presenterar en satsning som han tror på. Hur mycket av Örebros säljsnack som är ren gallimatias vet han inte men de presenterar ett upplägg som attraherar honom mer än de tveksamma signaler han känner i Brynäs. När sen Örebro smäller till med en jättelön så är det kanske inte så märkligt att han tar klivet...

Jag har sågat honom tidigare men har hört en del som jag i efterhand ger honom rätt i. Därför klandrar jag honom inte längre. MEN: Är fortfarande av åsikten att han skall buas ut och psykas när han tex spelar i Gavlerinken. Det har dock inget med att jag tycker han handlat fel att göra utan snarare på grund av min blinda kärlek till Brynäs och det faktum att man inte bara lämnar ett lag som Brynäs ”ostraffat”...😃

Samsung: Det var inte BARA stålarna som jagade iväg Palushaj..

Tränare, spelsystem och sportchef.

Där är ytterligare tre anledningar. Utöver pengarna...

Bratwursten : Exakt. Jobba men Ölund och Ikonen så har vi plötsligt eventuellt två formationer som så här ungefär:

Boqvist Kellman Danielsson
Ikonen Ölund Kousal

Och sen tredje och fjärdeformationer med spelare som Jensen, Blomman, Rohdin m fl.

Kanske inte superspetsiga nyförvärv men det skulle medföra en rejäl kvalitetshöjning i laget. Inte bara för de som kommer in, utan för de som ställs utanför laget.

Brynäsgubbe: Blomman var efter matchen på is och hyllade fansen.

Steenm: Rautio kommer stå i Jönköping. Så fort en målvakt börjar hitta formen så byts denne ut, det är sen gammalt.

Njaaa! Det vet vi ju inte riktigt ännu. Nu är det ju två "Nya" tränare som bestämmer helt själva och som inte har varit med andra säsonger. Dom kanske kör hetast och piggast står.

{8624}: det är helt sjukt att det inte blev 2+2 och att kommentatorer inte kan förmedla att så ska vara fallet. Men media är alltid partiska för Djurgården. De ser verkligen Dif som ett landslag. Mediasveriges landslag. Det är extremt vidrigt.

Men FY FAN vilken skön seger! Dänga de där jävla snobbarna!!! Öfverklassgårn...

Överskattadde in i absurdum!!

Ha! Wikegård och dom andra djurgårdarna i studion gråter...

SÅ JÄVLA VÄLFÖRTJÄNT

JAAAAAAAAAAAAAAAA FUCK YOU DOMARJÄVLAR

Anders Berg:
Ölund gjorde fina framsteg innan han lämnade... men att han skulle vara lösningen på dagens problem tror jag inte riktigt på. Men vill man ta hem honom och låta nån annan gå skulle det ju kunna bli bra. Men visst måste det va mera spets om det verkligen skall göra skillnad!

Forsberg 1978: Han höll ju den ganska länge med så domarna kan ju inte ha missat det heller. De väljer inte att följa regelboken och det avgör till Färjestads fördel.
Tack domarna.

Solem verkar ta för sig. Ludvig Nilsson gör nog sin bästa period

Ser att Linköping åker på ännu en förlust samtidigt som Växjö går framåt. Om man ändå kunde anat att det skulle bli såhär på något sätt...

Brynäsgubbe:
Älskar Kousal! Han visar stake! Fler såna behövs.
Visar sitt missnöje med svenska domare. Som är totalt värdelösa. Ena domaren i dagens match är ju sannslöst kass.

Brynäs ser ju ut som ett SHL-lag idag. Ett bra sånt.

Pettisbif: Tycker ingen ska bära hundhuvudet oavsett, rykten och gräv är en stor del till att detta forum ens lever. Självklart vill du ta åt dig äran för dina gräv, vilket du självklart ska göra men samtidigt ser jag inte att du behöver kasta skit då folk försöker gräva fram info via sina kontakter. En stor del av folket härinne lever för klubben men sitter samtidigt å kastar skit så fort saker kommer upp vilket jag tycker är åt helvete fel.

För att ändå bevisa att jag levererat tidigare så kanske du minns förlängningen av Blomman för nåt år sen?

Oavsett vad så tycker jag att vi ska hjälpas åt å inte kasta skit på varann.
Står fortfarande fast att det ska dyka upp någon när det gör de får tiden utvisa (om folk kan vänta vilket jag inte tror)

Tack för mig!

{8399}: He,he!
Spel ledig vecka, ett tag sedan senaste förlusten å Dacke börjar prata om att det kanske inte behövs någon värvning...
Men hallå!! Antingen mörkar han eller så är han bra naiv!

Sebban95: Jag va på kansli i onsdags med kvitton till grymma Kerstin på ekonomi, surra lite med folk där men inget då om att det va helt klart.

Men visst hör man en del, men delar man med sig och det tar mer än nån timme så kommer man ju bli sågad som aldrig förr av några här=)

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
{6984}: Jo, med facit i hand känns det mest turligt att BZ lyckades sy ihop ett finallag. Han prickade in några bra rekryteringar då, framförallt Bulan, men också spelare. Samtidigt som Lindblom fick sitt genombrott. Nu vet jag att detta blir 864:e gången som detta ältas, men att han inte tog in Lindbäck kostade nog oss guldet den säsongen. Han är en mycket bättre målvakt än Rautio och Sandström, och med tanke på hur enormt små marginaler man torskade guldet är jag övertygad om att Lindbäck hade gjort tillräckligt stor skillnad.

Rodrigo: ulf samuelsson sparkas från Chicago! Han ställer nog krav iallafall:) kan det va nåt?;)

Makita: Resultatmässigt finns det inte så mycket att klaga över. Truppen är den den är. Om man däremot ser till spelet på isen så tycker jag detta har varit en av de sämre säsongerna jag sett. Man skäms ju allt som oftast när man tittar.

Där tycker jag ledarstaben bär tyngsta ansvaret. Även ett typiskt "brunkarlag" kan vara skoj att titta på om de är välkoordinerade och samspelta.

Således tycker jag detta beslut var helt rätt.

Lunkan: Brynäs lagbygge har under i princip varit fuskbyggen under hela 2000talet.
Det finns dock ett par år som är undantag.
De senaste framgångarna bygger på att Brynäs dessa år har fått fram kullar med fantastiska yngre spelare som verkligen tog chansen när de fick den.
Inte på en massa super värvningar.
Efter dessa framgångar har kvaliten i truppen dränerats utan undantag år efter år med bla poängspelare som inte ersätts.

Brynäs var ett av de lagen som gjorde minst poäng av alla förra säsongen och för att behålla mål produktionen på samma nivå som förra säsongen hade BZ varit tvungen att hitta rätt i sin spetsvärvningar vilket han inte gjorde.Kristo var en flopp och Danielsson har inte direkt öst in poäng.
Dessutom värvade BZ en skadad målvakt som lök på laxen dessa pengar som ersättaren kostar hade verkligen behövts idag.
Jag kan tycka att det är orättvist i mot Sjödin och Larsson att redan nu ge dem sparken de har väl presterat vad man kan kräva av nuvarande spelarmaterial.

Det var inte många utomstående experter som tippade Brynäs högre pga brist på spets framåt och dessa verkar få rätt.

Pettisbif:
Kan meddela såhär på morgon kvisten att tränarna sitter löst. Källa den samma som vanligt. Så ni får tro vad ni vill.

Det skrev jag 2018-10-31 06:34

Orkar inte leta så långt bak. Men jag har skrivit tusen gånger att Bz misslyckats totalt med laget och tränare efter final säsongen. Allt är hans fel. Har även sagt som jag inte heller orkar leta efter att Sjödda blir den första tränaren att få kicken. Han är inte rätt man att leda oss. Har inga kvaliteter att leda ett SHL lag.

Vill inte spela bessevisser men jag kan hockey. Kanske man skulle satsa på sportchefs jobbet? 😉

Huge: Nu tror jag kappan vände lite snabbt även för att vara dig, du påstod ju nyss "bättre sent än aldrig" angående Sundqvist.

Vilket ben ska du stå på?

Brynäsgubbe: Kolla på NHL. 99,9% av spelarna väljer hellre ett bottenlag om de får bättre betalt där än i ett lag som kan vinna Stanley Cup. Palushaj & co "väljer" högsta budet. Det fanns aldrig på världskartan att han skulle bli kvar i Brynäs såvida BZ inte la högsta budet. Förstår inte varför en del Brynäs-fans inbillade sig att han skulle ha skaffat sig klubbhjärta på 9-10 månader.

Petrov: skulle valt hajen alla dagar i veckan! Se hur han brinner för ishockey...även nu tyvärr i Örebro...

Forsberg 1978: Han gjorde helt klart det han ska och lite till. Palushaj var märkbart upprörd

GET FUCKED PALUSHAJ.
GET FUCKED ÖREBRO.

Skitmatch igen.

Tre poäng och judas poänglös, kvällen är fulländad!

Tommy Sjödin efter en match:

- Jag tycker ändå vi visar bra moral. Att grabbarna jobbar bra. Vi gjorde ändå fyra RIKTIGT BRA (????) matcher för några veckor sen där vi tog poäng i alla...

Björn Hellqvist efter en match:

– Jag får ta mig en del av ansvaret också. Våra special teams fungerar inte alls och där måste vi i ledarstaben rannsaka oss själva. Jag lever inte alls i förra säsongen. Jag lever i nuet. Jag har problem nu, jag skiter i vad som hände förra året och året innan det och alla jävla år annars i övrigt också.

Jag känner bara en viss dragning till den befriande, ärliga självinsikten hos den senare. No More Bagdad Bob...

Morningstar: tro om det blivit billigare att ge Palushaj det han ville ha att nobba honom, värva Kristo och sedan sparka honom för att jaga spets på en död marknad?

Örebro hånar oss inför imorgon. Man undrar ju vem som skrev den geniala tweeten på Brynäs kansli. Kommer förfölja oss länge.

Bratwursten : Exakt de spelare du nämner tycker jag också var framträdande möjligen med frågetecken på Alcén. Vill framhäva Kousal. Han stack ut idag. Inte så mycket spelmässigt men inställningen.... Jösses.... Elak, förbannad, ful och rivig... Hade alla i Brynäslägret visat samma beslutsamhet och vilja hade vi dominerat den här matchen...

Honken: Exakt! Hoppas vinsten inte gör att vi tappar sjukdomsinsikten...

Forsberg 1978: kousal är ny hjälte😊