1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777869 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{8482}: Tror också Danielsson kommer steppa upp när tävlingssäsongen börjar. En rutinerad klasspelare.

Pettisbif: Du borde dock i bedömningen tänka på att en fjärdekedja inte bör präglas av avighet utan av hårt jobb och slit. Mot den bakgrunden bör Mannberg gå före Bjurström i en fjärdekedja. Däremot anser jag att Bjurström ska få chansen i tredjefemman som i mitt tycke likaså ska bidra med fart och hårt jobb men även avighet och skicklighet som Bjurström i synnerhet besitter. Jag har inte noggrant sett hur mycket Nilsson tillför i den femman men mot bakgrund av egna produkter-andan borde Bjurström spela där istället för Nilsson.

Peja: Jag håller helt med dig på denna front Peja. Boorken och Sundlöv satte en strategi som ledde hela vägen fram till ett SM-Guld. Jag saknar den tydliga strategin i klubben idag (även Sanny efterlyste ju en röd tråd) och det leder till att vi tappar spetsen på juniorsidan som bl a visas av att Lillebror Boqvist hamnar i OHL och att vi för första gången på många år troligen inte kommer att ha representation i JVM.

Det är ingen tvekan om att klubben fortfarande gör ett gott arbete på juniorsidan men just övergången till A-laget är problematisk genom att vi rekryterar spelare som är för mycket utfyllnad. Detta gör att talanger väljer andra klubbar och ligor att utvecklas i.

Sen är det förstås inget tvång att man har en strategi som bygger på en bra juniorverksamhet. Man kan ju t ex istället satsa på att göra bäst värvningar men då måste man ju satsa på att utveckla en överlägset bra scouting. Att säga att jag har en grymt bra magkänsla för värvningar är INTE en strategi även om man har det....

honken21: Med all respekt... Jag tolkade först ditt inlägg som ett skämt...

Sen ser jag 7 ”gilla” på inlägget...

Då börjar jag fundera på om det kanske är JAG som är ”ett skämt”...

Är det verkligen så här ni vill att hockey skall spelas...?

#förvånad

Skrubben:

Vi kan iallafall åter slå fast att när Abris går ut med nyheter om Brynäs. Så stämmer dom allt som oftast.

Chris11: Det jag funderar allra mest på är varför inte Brynäs fortsatte spela Bulanhockey förra säsongen. Varför inte bygga vidare på den hockey som tog oss till sudden i sjunde och avgörande? Nej, istället så anställer man en huvudtränare som står för en helt annan ledarstil.

När Tommy tar över återgår han till Bulans grunder och tar oss ur krisen bara för att några månader senare försöka sig på ett helt nytt spelsystem.

För mig är allt detta en gåta.

honken21: Ja Tommy känns pressad. Utstrålade noll glädje... Detta känns väldigt, väldigt illa för att vara den här tiden på året. Säger det igen.... Har aldrig varit så orolig inför en säsong sedan sommaren 1996... Måtte jag vara fel ute...

Huge: så Danielsson visste alltså hur Brynäs skulle spela nästa säsong när han skrev på? Det var ju inte ens klart med vem som skulle träna laget när han presenterades.
Avdelningen lika synsk som huge.

Precis plågat mig själv och sett om matchen igen. Det finns en ljusglimt från hela matchen, och det är Bjurströms två byten i slutet av matchen. Där visade han precis vilken kapacitet han besitter. Byt ut Ludvig Nilsson mot honom, nu! Annars ser det helt jävla becksvart ut i spelet. Spelarna ser helt vilsna ut hur dom ska agera i det nya KHK-spelet. Det värsta av allt är ändå att passningsspelet är ett jävla skämt. Det verkar vara noll prio på det i Sjöddas huvud. Bara försvar, försvar, försvar. Och det fungerar inte heller.

Känns bra att läsa om nåt annat än matchen igår.

"What I find so remarkable about Gavle is the sheer number of NHL players who come from this town. A total of 11 NHL players were born here, and six of them played in the league last season. That’s rather incredible for a town of Gavle’s size."

Var emot Melin som coach, var emot Sjödin som HC, är fortfarande emot Sjödin som HC börjar få vatten på min kvarn.... Nä detta ser fan inte bra ut, man såg ett litet ljus i tunneln efter Moramatchen men det är tyvärr helt jävla becksvart!!!

munkas: bra att man testar spel i Nobelhallen. Kan bli fler matcher där framåt vårkanten

munkas: kom ihåg nu att kvällens match inte säger någonting om hur det kommer att gå i serien. Och alla härinne är fortfarande förvånade att en av Sveriges ledande hockeyskribenter tippar Brynäs 11:a...

Senaste nytt från träningen:

Rohdins skada rörde sig om ett skavsår som blev infekterat. Skridskon ska nu vara åtgärdad och han är med och kör som vanligt idag.

Pettisbif: Varför börja med uppställningar som innehåller nyförvärv innan säsongen har dragit igång? Du har ju inte sett nuvarande lag i skarpt läge ännu?

Ja, eftersom vi förlorade mot HA-motstånd så kommer vi tyvärr förlora alla SHL-matcher. Ganska onödigt att ens ställa upp faktiskt. Kan man lämna WO för en hel säsong?

Skrubben: Jag är orolig över vår ”nya” spelidé.... Fanns ju inte en tillstymmelse till struktur. Knappt en målchans skapas på hela matchen och väldigt kladdigt och virrigt i försvarszon. Tidigt på försäsongen visst, men vi möter allsvenskt motstånd. Det ska inte se ut så här.

Mina farhågor om valet av huvudtränare har inte mildrats...

Bratwursten : Det är det jag menar. Hur mycket kan man skylla på egentligen? Vi har ju knappt haft en målchans. Någon typ av inpräntad hockeytalang måste de väl ha utan att skylla på frånvarande spelare, försäsong och nedträning.

AIK har ju också försäsong med mindre budget för sitt lag. Hur förklarar ni att de vinner med 4-0? Det är helt enkelt inte godkänt.

Rumpelstiltskin: Kilström är så jäkla lätt att älska

Han orkar inte slå en passning rätt. Men boxning och brottning finns det energi till 🤣😂👏

Inte ens i spel 5 mot 3 kunde vi hålla i puck ordentligt, haha!

Brynäsgubbe: Ok att man inte börjat nöta PP och boxplay ännu men visst borde vi väl ha börjat åka skridskor med puck och klubba på träningarna? Ser ju förjävligt risigt ut.

Kopenga Kickass: Då kan vi snart sätta upp en till spelare på listan som fått lägga ner karriären pga hjärnskakning. När/om ett officiellt besked kommer vill jag se en rejäl hyllning till Granis i Gavlerinken. Inte på det ovärdiga sätt som Enterfeldt fick en tisdag mot Rögle med knappt 4000 på läktarna.

Anders Berg: Om vi säger så här: Daniel Sandström är inte den skarpaste kniven i lådan när det kommer till att analysera hockey.

Sv: Happ
2 ljusglimtar iaf Norin och Rohdin. Norin bästa back idag enligt mig

Spelarkritik efter en internmatch i början på augusti, håll ut grabbar.

Nästan så man skymtar kemi mellan Jensen Kousal å Boqvist direkt, Kousal ser intressant ut

Peja: visst, så kan man se det.

Eller också så kan man som dom flesta gör:

Äntligen har Brynäs kommunikations sida fått dit någon som fattar vad man ska göra.
Jag följer alla lag och har ofta sett med avundsjuka på HV, nu är vi nästan där uppe också!

Sv: Brynäs damlag
{8399}: Ha ha ni är fan roliga ni.
Jag utnämner härmed Brynäs till mitt 2:a lag i SHL och SDHL, dels för att vi bägge gillar Bulan, spelar i samma färger och kan klara oss utan Skellefteå AIK.

Skål ta mig fan!
Nu skall jag fortsätta grilla.

bradberry: Din uppställning är nästan exakt som jag också tänkt mig. Enda skillnaden är att jag skulle sätta in Bjurström i tredjekedjan istället för Nilsson.

Det ser riktigt intressant ut på papperet i alla fall. Men det finns mycket som kan gå fel (som jag alltid måste tillägga så jag slipper få Ellis på mig 😁).

Chris11: Han ingår i den nya generationen journalister, den gamla skolan är bättre på att skriva men har svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen. Nuförtiden är en video som denna mycket mer uppskattad och får större spridning än en gedigen text om Kousal.

Sv: Mitt lag 18-19
Duncan: Får vi en relativt skadefri säsong så tror jag att vi hamnar på 5,6 eller 7:e plats.
Målvaktssidan kan bjuda på en positiv överraskning.
Backsidan ser väldigt stark ut defensivt sett.
Forwardsidan är ett stort frågetecken med många nya oprövade spelare.
Tränarsidan lämnar även den ett stort frågetecken. Det är en sak att ta över efter en annan tränare och ”överleva”, men en helt annan sak att utveckla och föra laget framåt i utvecklingen.
Powerplay finns det potential i men samtidigt många nya som skall finna sina roller.
Boxplay tror jag blir vår paradgren i vinter. Många duktiga backar och ett stort antal defensivt duktiga forwards att tillgå.

SnowKing: Han heter Paille och Ellis gör sig rolig på Varulvs ( och din ) bekostnad, inte på Pailles 😂😂😂

ellis:
Du tycker alltså att det är roligt att göra dig lustig på en spelare som Paielles bekostnad? En spelare som troligtvis kommer att ha bestående men resten av livet för en händelse som skedde när han spelade för Brynäs? Har du fått värmeslag?
Ett riktigt lågvattenmärke tycker jag! :(

Peja: är det verkligen någon skillnad öht på skridskoåkning i SHL och allsvenskan? Forslund själv var väl inne på att han inte tror det iaf. Snarare andra saker som skiljer.

Gillar också att han säger att han har ett bra skott. I jämförelsen med Mannberg blir han ju betydligt mer intressant då. Mannberg kan verkligen inte skjuta.

Har en bra magkänsla om Forslund!

Bra jobbat. Behövdes verkligen två spetsspelare.

Skrubben: kollar man och läser om honom så är det en grymt teknisk spelare som gillar att finta och ha sig och inte en sargspelare som tar kamperna där. vilket känns perfekt då 80% av laget består av spelare som sköter grytjobbet istället.känns som en lite skickligare Clark

Brynäs har nog gjort en riktigt bra värvning här. Jag hade hemskt gärna sett honom hos oss här i Skellefteå!

Pettisbif: Det kanske skulle vara vår räddning i år, om grana tvingas lägga av...

Makita: Verkar som folk härinne tror att Brynäs är det enda laget som jobbar med att förbättra sina trupper. ALLA lag jobbar för att bli bättre jämfört med förra året.

Visst ser Brynäs bättre ut men det gör många andra lag oxå. Frågan är om Brynäs förbättringar verkligen tar dom förbi lag som redan var bättre förra året och även dom sett om trupperna. Jag är tveksam till det, har svårt att se Brynäs topp 6, med nuvarande offensiv iaf.

Det som oroar mig mer är att lag som legat bakom Brynäs, som Rögle och Örebro ser betydligt bättre ut än förra säsongen. Att tappa Palushaj var en sak men att tappa honom till en bottenkonkurrent kan vara skillnaden på årets tiondeplats och en kvalplats eller plats i ingenmansland.

ellis: Nej. Ingen blir väl nöjdare än du om det inte blir någon värvning alls. Det skulle i så fall vara första gången du haft rätt 😜

Sv: Silly season 18/19
Westfält draftad alldeles precis innan slutet. Lite gambling av honom att åka över till USA 😬

Philadelphia Flyers blev det 👍

ellis: Nej jag nöjer mig inte med mellanmjölk. Men jag pissar inte ner forumet med gnäll så fort något tar emot...

Alltså för ett år sen tyckte jag med tydlighet att Stefan Bengtzén 2016 gjort kanonvärvningar nästan rakt över. Men med den senaste säsongens facit av vad de spelarna uträttade jämfört med 16/17 har man ju tvingats omvärdera de SB jobbade hit för två år sen. Jensen sämre, Clark sämre, Gunderson i vart fall inte bättre, en Paille knapp att bedöma...

Spelare måste ju hålla sin klass mer än en säsong för att man ska fortsätta tycka de var odelat bra förvärv -16.

Wesley: "Är det Djurgårdens sportchef VA/SC man ska spy galla över? Eller Ikonen själv?
Ska man höja BZ till skyarna?
Eller är det så enkelt att det är flera kriterier som spelar in om det ska bli bu eller bä?"

Man skall inte spy galla över någon!!
Flera kriterier spelar in helt klart. Passar spelsystemet spelaren? Hur fungerar tränartypen och spelartypen ihop? Passar personligheten in i lagbygget?Kommer spelaren att få chans att spela sig i form eller ställs krav direkt? hur är den sociala biten för spelaren,? osv. osv

MrCarla: Men herregud. Det är klart som fan att Bengtzén inte visste om denna skada innan han signade Ericsson.

Min gissning är att vi hittar någon "som gått lite under radarn".....

pjåtor: Absolut, jag sågar inte laget det gör andra så bra så ;) Jag tror vi får en skön säsong att se fram..passar Brynäs alldeles utmärkt att vara underdog.....bara vi slipper massa skador som ställer till det i kedjor....

Anders Berg: haha inte jönsen i ÖHK iaf. Om stämningen i arenan spelat roll och inte pengapåsen hade han valt DIF före Brynäs första vändan.

{6984}: Det är klart att han har. För ett år sedan budade BZ högst i SHL för Palushaj, nu gjorde han det inte. Den naturliga konsekvensen blir att Palushaj byter klubb.

Skapligt intresse Brynäs drar mot andra klubbar, t.ex. Örebro.

Nyheten om Palushaj ligger 1, 2 och 6:a på lästoppen på gd.se. Snart ligger dom 1,2,3:a.
Örebro har nyss gjort sin största värvning någonsin och artiklarna i närkes allehanda ligger på plats 7 och 8:a.