1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777918 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Vidhåller ändå att Roger är en bra ledare, synd att det blev som det blev. Tror faktiskt fortfarande att det fanns potential för Brynäs under Roger att ta nästa kliv, synd att det inte blev så av olika anledningar. Att man hade kunnat bära med sig Bulans identitet och sen lagt till Rogers skola på det för att få ett ännu bredare register än förra säsongen, kändes riktigt bra i teorin iallafall. ( i den bästa av världar). Jag hade liksom många andra likväl också vissa farhågor att det skulle skita sig med en så olik tränartyp gentemot Bulan vilket det också gjorde tyvärr.

Jag gillar Roger och hade jag fått välja mellan Bulan, Sjödin och Roger att ta en konjak och snacka skit hade jag valt Roger alla dagar i veckan.

Brynäsgubbe: Jag var inne på samma sak. Att lägga all skuld på Melin är fel. Välbetalda spelare måste ta sitt ansvar på isen. Speciellt Blomqvist som är kapten.

Den här bilden sammanfattar verkligen skillnaden som blivit.

Ruggigt skön vinst idag. Fantastiskt starkt av laget att kunna studsa tillbaka efter all skit som varit.
Idag var försvarsspelet med Sandström i spetsen riktigt bra. Vi låg rätt i positionerna, vi hade ett bra presspel.
Riktigt skoj att se!

Sen vad gäller tränare så tror jag faktiskt mer på Sjödin-Larsson än jag tror på många andra av de ni pratat om.
Visst Jonas Rönnqvist som tagit Luleå till en SM-Final samt en Grundserievinst. Men är han så tokbra?
Johan Tornberg? Vad förutom bra analyser i tv har han bevisat?

Känns som att folk här inne sitter och skriker ut namn bara för att skrika ut dom.
För mig är det ganska självklart vad vi behöver ha in.
Vi behöver ha in en tränare som har en klar och tydlig spelide. En spelide som faller samman med den spelide som Bz vill att Brynäs ska spela med.
Han ska vara en coach som är väldigt aktiv under matcherna, en bra matchcoach helt enkelt som dessutom visar bra karaktär och känslor i båset.

Men sen vem det är - det låter jag Bz visa mig.

Bratwursten : TACK BRYNÄS!!!!

Forsberg 1978: Allvarligt talat så tror jag inte att det finns någon målvakt som sett bra ut så som laget spelat. Det är en mardröm för en målvakt att spela bakom ett bra lag som spelar dåligt och inte gör sitt jobb rätt. Mycket bättre att spela bakom ett dåligt lag som jobbar hårt.
Man måste komma ihåg att det som felat i spelet är att ha rätt positioner, att vara konsekvent i presspelet, att spela klubba mot puck att blockera skott i rätt lägen osv. Om det brister blir målvaktsspelet alltid dåligt.
Titta på Henrik Lundqvist, som väl de flesta tycker är en bra målvakt, han blir också utbytt med jämna mellanrum. Ofta beror det på att laget framför inte gör det dom ska. Bytet av målvakt är ofta till stor del en signal till utespelarna att "ni måste börja göra ert jobb".
Sen är jag enig med att målvakterna, inte varit ett bättre än någon annan i laget. Felix har gjort några bra matcher men är för ojämn. Vad gäller snacket om lovande så tycker jag inte att det finns nån anledning att göra någon annan bedömning av Felix än som förstemålis (eller ej). Dags att visa klass m a o.

För att klargöra min ståndpunkt avseende Bengtzén så tycker jag fortsatt att han är en tillgång för klubben.

Nu lämnar jag tränarfrågan ett tag och börjar fundera på kvällens match.

Jag har en förhoppning om att man anpassar taktiken till rådande läge. Rådande läge är att det spel som Brynäs vill spela även spelas av Skellefteå och dom gör det bättre just nu.
Jag vill att man gör som mot Frölunda på bortaplan i slutspelet. Spelar ett betydligt mer defensivt spel där fokus är att hålla motståndarna på utsidan. Tillåta skott i dåliga lägen etc. Ser man på det spel Brynäs presterat hittills så har det varit som bäst i BP. I matchen mot Skellefteå så skapade vi nästan flest chanser med en man mindre på isen. Det är en spelform och spelsätt som laget behärskar bra och som vi också har bra spelmaterial för. T ex Ölund, Paille, Clark, Ikonen och även Alcén är samtliga bra på kontringar. Detta är även ett spel som gör det enklare att vara målvakt och även de behöver ju få en boost.
När ingenting fungerar kan det faktiskt vara bra att byta taktik. Klarar laget att spela enligt nya direktiv så stärker det gruppen och ledarskapet.

4 poäng (1+3) av Bäckis i natt. Alltid nåt!

Tänker på det här med att få en grupp att undvika att fuska. Roger klarade det uppenbarligen inte och inte heller Blomqvist verkar ha fått något vidare gehör för sina påmaningar. Var inne på det tidigare, det är nog inte helt lätt att leda laget från en fjärdekedja. Jag menar, varför ska Jensen, Clark, Palushaj, MJ, Ikonen m.m lyssna på någon som är mycket lägre i hierarkin än de själva? Jag gillar Jacke som fan och den resan han gjort gör att jag har stor respekt för honom, men det är långt ifrån säkert att alla i laget tänker likadant. Idealiskt måste ju vara att ha en Crosby som kapten, när den bästa spelaren är den som också jobbar hårdast blir det svårt för övriga att fuska.

Auchinleck: Jag tror problemet ligger djupare än så.

Spelartruppen är byggd utifrån ett spel som bygger på aggressivitet, energi och 100% fokus på uppgiften 100% av tiden med aktiv press och överbelastning i defensiven. Ett sådant spelsystem kräver att du är på tårna kanske ett snäpp till än t.ex. ett system med passivt styrspel etc. Om detta skall funka kräver det en ledare som är på dig DIREKT om du börjar fuska. Det sänder signaler inte bara till dig utan till övriga spelare också om vilken kravbild som gäller.

Roger Melins person är inte lämpad för denna typ av spelsystem.

Jag förstår precis vad Jakob menar och lastar honom inte mer än någon annan av spelarna för denna dåliga start. Ledarskap i ett hockeybås handlar ju i mångt och mycket om tydlighet och en förmåga att få spelarna att agera utifrån det man bestämt. I ett spel som Brynäs förväntas spela så blir det fel med Melin men väldigt rätt med Berglund.

Kopparjimmie: Tyvärr väldigt ointressanta namn. Rädd att det blir Andreas Johansson bara för att han har ett temperament. Men han har aldrig gjort ett bra intryck på mig. Väldigt stirrig och lite läskig av sig.

Bra! Nu gäller det bara att hitta en målis som ligger på över 57% i räddningar så kan vi börja klättra i tabellen.

Huge: "Vad vi supportrar tror eller tycker i den frågan är ju ointressant"

Hmmm, jag tror du missuppfattat syftet med ett forum av och för fans!

Huge: Klart att vi kommer ta oss det här. Frågan är bara vilka åtgärder det kräver.
Erkänn nu, så här i efterhand, det blev ju rätt bra effekt när NC och TJ fick gå eller hur?

pjåtor: En sån här kväll kan jag sakna Czarnecki-eran där vi alltid spelade utan press och förväntningar och låg stabilt i mitten. Segrar grundlades med hårt jobb, bra målvakter och stark defensiv. Vi kunde floppvärva Janos Vas och vart ändå jämna.

Jämnare humör hade man iaf.

Peja: ta in en tränare som kan prata ren engelska.

Qvarre: Ja en första målis måste vi fixa. Förra året redan!

Nu är väl inte frågan om Melin ska sparkas utan vem som ersätter?

Hoppas klubben tar sitt förnuft till fånga och skickar Felix nu. Det funkar inte att kasta bort poäng såhär längre.

Vilken besvikelse att vi får Sveriges mest begränsade kommentator Lena Sundqvist som vanligt. Blir att höra henne skrika " och det är 4-0 till Schelefteee"
Tråkigt...

Kul att djoos fått chans och verkar tagit den. Han har fått mycket skit härinne genom åren

Zanetti och Caporusso bänkade ikväll. Bra!

moment22: Jo, det är väl allmänt känt att Melins ägnar sig åt vissa utsvävningar. Bara han inte bjudit in laget på en teambuilding aktivitet...

{6984}: Jag irriterar mig inte på att han är lugn i båset.
Jag irriterar mig på att han på två månader inte fått ihop en fungerande grupp med fungerande spel.
Det är fan skitdåligt.

Tigerhjärta:
Såhär:
Gunderson Sundqvist - tycker dom såg bra ut ihop
Boqvist Bertilsson - tänk vilket par detta kan bli
Carlsson Kilström - otroligt bra 3e par
Larsson

Clark - Ölund - Ikonen
Blomqvist - Johansson - Palushaj
Paille - Granström - Alcén
Bjurström - Westfäldt - Asklöf
Mannberg

Skeppa:Loui, Marc, Stoffe

PP:
Gunde
MJ
Grana
Hajen
Clark

2a:
Carlsson
Ölund
Paille
Blomqvist
Ikonen

BP:
Ölund - Mannberg
Blomqvist - Alcén
Granström - Paille
Asklöf

Skrubben: Skulle nog nästan hellre köra Bjurström istället för Asklöf? Tycker om hans lite mer aggressiva spel och gillar sättet han tar för sig på planen mer än vad jag tycker att Asklöf gör!

Leonardo:
Förra säsongen fick Bz bygga eget på riktigt. Tror fan vi hade kunmat utmanna om seriesegern om inte Zabb blivit långtidsskadan och om vi haft en BRA målvkakt som kunde rädda oss från klara förluster i fler än 5-6 matcher/år.

Nu till årets lagbygge.. som bara skiker fail med extremt hög röst..
Melin var fel från början. Att Bz mfl inte kunde förstå/förstår det är ruskigt ironiskt. Att han sen värvar Loui så pass tidigt som sedan visar sej sakna all form av klass. Han kan inte åka skridskor, har dålig balans, bedrövligt spelsinne och kassa pass. Dessutom ett skit dåligt ansiktsutryck. Sen har vi Liljewall. Som jag tycker Richard Wallin sammanfattar kliniskt. Han är ju sämre än Gurra Thorell.. sparka omgående!!
Zanetti då.. kommentarer överflödiga. Ersson, jaaa? Där ser jag bara en ny David Westlund. Vad har vi sen då? Kilas i pp... Paille i topp 2 linor. Ikonen som inte hittar ett rätt beslut längre. Palushaj är så jävla puckkär och en spelar med ett ego som jag inte alls gillar. Larsson är faktiskt sämre än Pudas, såhär långt. Och ni vet vad jag tyckte om Pudas. Allt är fan så jävla missberäknat. Från Bz och hela laget. Bedrövligt.

Ne, vi är på tok för över hypade och är faktiskt inte så bra. Speciellt när vi inte har dom så individuellt så skickliga spelare som tex Rödin/Lindblom som kan göra andra bättre. Det går inte att lita på brunkare. Kilas, Paille och Alcén i PP spel... säger en hel del.

Bertilsson har redan missat matcher. Nu är Jensen också borta. Fälth är gjord av is. Mm mm...

Vi behöver en coach som visar lite hjärta och som Rödin hade sagt k*k. Det är de det här lagbygget behöver. Vi behöver ingen tränare som låter spelare ta eget ansvar. För det är inte det här lagbygget skapat som. Vi behöver en coach som driver på laget i både med och motgång. Som aldrig är nöjd. Och som har spelarna med sej till 110% För som det ser ut nu får vi inte ut max av det vi skulle kunna få. Melin är ett big no no. Men även Bz som har tokhyllats så mycket runt om i hockey Sverige bör ifrågasättas. För det som han satt ihop hittills är FAIL!

7 sorger 8 bedrövelser, det här är riktigt riktigt dåligt. Nog fan skiter väl de flesta i CHL, men brist på spel och energi oroar, Huge har du något lugnande besked på lager. Du kanske hört någon positiv radioreporter?

Det ser bra ut. Är det nu det vänder? Nån måste bara trycka på knappen.

{2064}: Ni har en chans på Dahlen tydligen, men självklart hoppas jag ju på att han väljer oss. :)

Huge: Varför litar du inte på kunnigt fackfolk som Melin istället? Han håller med oss andra om att den ishockey som Brynäs "spelade" idag var skit.

Nu känns vi sådär bekväma ut som Sanny beskrev Brynäs som när han mötte oss. Är det Melin-effekten möjligtvis? Såg inte detta beteende under de två senaste säsongerna men då hade vi en vild norrbottning i båset.

Skumt också att Kilas kan tjata sig till en PP-plats.

Larsson ser lugn och trygg ut med pucken, tror han kommer utvecklas rejält under säsongen. Nya Gunderson kanske?
Vill se honom i på istället för Kilström

pjåtor: Det är en stor gåta hur karln fortfarande lever med tanke på hur han tar emot tacklingar. I förra slutspelet såg det ut som han bröt ryggen minst 5 ggr. Jäkligt trist hur som helst.

bradberry: Sundqvist var bra ikväll. Som vanligt lite kantig i passningsspelet men många bra aktioner från honom.

moment22: Ja..för en annan som har 65 mil enkel så är man avis på dom som har möjlighet att få se varje match.. Brynäs förtjänar helt klart fler på läktarna!

Tycker faktiskt Mannberg var bra och tycker i dagens läge han är mycket bättre att köra än Caporusso. Mannberg är väldigt tryg defensiv, so oflashig en hockeyspelare kan vara men åker skridskor och kämpar och bra i box. lite de vi har behövt de 4 första matcherna

Lindström: paille måste få sätta dit en, så han får en självförtroende boost.

Chris11: Mm, att han platsar säger en hel del om kvaliten på backsidan. När Sunk och Zanetti är inne på isen brukar jag ofta få upp bilder i huvudet av Dupontarna. Impulsiva och yra karaktärer som oftast inte har nån tanke med sina handlingar. Stjälper oftare än hjälper. Nä, det blir nog inte mer än ett 3-års kontrakt för Sunk nästa gång.

Inkazar: brukar hålla med dig i dina analyser. Men när du säger att Gunderson är en av de som gör bort sig så kan jag verkligen inte hålla med dig. Han gör ju exakt allt rätt. Ligger rätt i positionerna, stöter med klubban i försvaret och slår nio gånger av tio passningarna på bladet när han ska starta uppspel. En toppback när det gäller spelet utan och med puck.

Sunken däremot gör nästan allt fel. Han har svårt att fatta rätt beslut både i försvaret och i offensiven.
När han ska försvara så jagar han alltid spelaren som har pucken. Ser lite lustigt ut faktiskt, han rusar efter pucken i varje situation. När han har chans att enkelt stöta bort pucken med klubban som en modern försvarare gör så går han in med kropp för att försöka tackla. Han ligger inte i skottlinjen med klubban utan han försöker istället tackla spelaren eller täcka skottet med sin kropp.
Och då har jag inte ens nämnt uppspelen sunken ska försöka sig på, åtta gånger av tio så hamnar pucken hos fel adress... Just det är en av anledningarna till att vi inte kan komma med fart in i anfallszonen.
I offensiven så vet jag inte vad jag ska säga när det gäller sunken, han vill gärna följa med upp i anfallen, men grejen är den att när vi kommer med fart in i anfallszonen och har läge att skapa en målchans så tokrusar han in på kassen och åker runt ett varv i hörnet. Tanken bakom det har jag svårt att förstå för det skapar enorma ytor när motståndarna kontrar. Blir ofta överläge när motståndarna kontrar i de lägena. Har dessutom aldrig varit med om att han fått pucken där framför kassen så därför är det lönlöst att rusa in sådär när han egentligen är en defensiv back.
Kan han fokusera på defensiven och att spela enkelt spel som han behärskar så är han en ok back, men det gör han alltför sällan så därför är han alldeles för dålig. Han håller inte för SHL helt enkelt, öppna ögonen!

SWEATT: Överengagerade supportrar som verkar ägna hela sitt liv, dygnet runt, åt att följa sitt favoritlag är ytterst sällan nyanserade eller balanserade i sitt uppträdande. Klarar aldrig att ta motgångar utan att låta som grinande bebisar som tappat sitt lördagsgodis. Klassiska citat från den gruppen av supportrar brukar vara att man minsann "lägger ner massor av tid och pengar på laget och då KRÄVER jag också att laget ska spela bra och vinna".
Enbart den inställningen till sitt supportande gör ju att man blir lite betänksam...

Alla här inne vill att Brynäs ska spela bra, vi är alla Brynäsfans och lägger ned säkert både själen, tiden och pengar på laget..

Men någonstans när inget funkar (förutom PP) så måste man få kritisera..

Det hjälper inget säger vissa.. Näe visst.. det gör det såklart inte..
Men det är ett forum och vi spelar bedrövlig hockey match efter match... Sen kan jag lova att det blir ingen skillnad heller om vi här inne skriver massa positiva kommentarer om Brynäs spel när det ser dåligt ut på isen vecka efter vecka...

Så om man inte får skriva av sig frustrationen när vi spelar utan grundspel och med huvudena under armen 10-12 matcher in på säsongen match efter match.. varför isf finns detta forum?

När Brynäs spelar fantastiskt hockey (säg i slutet av förra säsongen) så var det väl ingen om klev in här och tyckte att vi skulle lägga ned den positiva tongången dra i handbromsen och slänga in lite sågningar?

Ett forum influeras väl av hur det ser ut på isen.. JUst nu så spelar vi bedrövligt!

Vill man dansa i ring och köra armkrok med spelarna så är man säkert välkommen ner till träningen imorgon.

Spelarna får sin lön av fans och sponsorer och vi har rätt att kräva mer av spelarna än detta match efter match,,,Jag skiter f*n i om det stundtals kom plattmatcher förra säsongen eller säsong 85/86 eller 07/08.... Vi spelar bedrövlig hockey match efter match...
Det är ett faktum och det är väl det som diskussionen i detta forum bör handla om?

Skönt med seger oavsett 👊👊👊

Skrubben: När alla backarna är friska ser det stabilt ut. Ungefär samma slagkraft som förra säsongen, där Larsson och Pudas i mitt tycke ersätter varandra nästan rakt av. Forwardssidan däremot känns inte riktigt lika vass. Tappet av Lindblom och till viss del Westerholms och Zaborski har inte vägts upp av Palushaj, det enda nyförvärvet på forwardssidan som känns spännande. Caporusso och Liljewall är floppar hittills. Liljewall skulle kunna ersättas av vilken j-20 spelare som helst. En stor gåta. Lägg där till tränarens förmåga att kräma ur det mesta av spelarna så har vi även där tappat en nivå. Jag tror det blir riktigt tufft att ta sig förbi kvarten i år.

Brynäsgubbe: Nyss hemkommen från Örebro . Måste ge cred till klacken . Fan dom jobbade på hela matchen . Matchen isig var ännu ett sömnpiller . 2 perrar med frustration och en stor skämskudde . 3dje var ett lyft . Men lämnade arenan och kände mig som en tjuv . Detta var inte rättvist nen fan så behövligt . .Felix bästa spelaren .

Lika bra att starta denna hashtag redan nu. Melin är dead man walking. Aldrig sett Brynäs göra en sämre period senaste 2 säsongerna.
#RogerOut

bradberry: Brynäs känns lika välkomponerat som hummerglass eller Adam Alsing som arga snickaren... Eller så har spelare som Blomman, Öhlund och Paille kört sommarträningen med Tyler Arnason. De är helt under isen.

Huge: Kanske inte sämsta, men inte så bra som många ansåg innan säsongen. Det var ju t.ex mycket snack om att Brynäs hade seriens bästa backuppsättning, men det har väl alla lagt ner nu...

Vidhåller fortfarande att Brynäs har två otroligt bra andramålvakter men ingen riktig toppmålvakt. All statistik över tid från de senaste 1-2 säsongerna förstärker den tesen. Går ej att med trovärdighet hävda att Rautio eller Sandström är bland seriens bästa.

pjåtor: Ja, vi har nog SHL:s sämsta målvakter.
Och backar. Och forwards. Och tränare. Och Sportchef. Och materialare.
Har jag glömt nåt?
Visstja, läkare.
Men vi har iaf SHL:s gnälligaste supportrar, alltid nåt.... 😩

13 insläppta mål på 3 matcher är grisdåligt. Om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Bara målvakternas fel? Nej, inte bara. Men vi saknar en riktigt bra målvakt. Å i vilka fler lag skulle Zanetti och Sundqivst gå in på 6 backar?