1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777909 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Fiskansiktet Ryno flyr fältet med svansen mellan benen som den lilla fegis han är.

Chris11: Hahah Ryno! Tigger bråk och sedan åker där ifrån när det blir allvar, pajas!

Fyfan vad ful dom är Färjestad, helt otroligt

Tycker Fernström gör ett bra intryck hittills. Märkligt att man känner sig säkrare/lugnare med en säsongsdebutant än med våra vanliga keepers dock...

Nu har jag bett till hockeygudarna och dansat krigsdans i hopp om seger ikväll ! Kom igen nu Brynäs 🙏

Huge: Hur anser du att den är kvalificerad?
Då måste du ha nått underlag att visa upp.
Annars är det ju bara en onyanserad gissning.

Och onyanserat gissande kan vi inte ha härinne !!
Eller hur? 😀😀

mustigahjalmar: Haha, vilken tillfällighet att han blev skadad inför sista matchen på ett kontrakt som ändå inte kommer förlängas 😁

Rubrik i dagens GD: "Tommy Sjödins pik till Hockeypuls reportrar: Jag har med mig taktiktavlan så ni begriper."
Det vore kanske bättre om han fokuserade på att få spelarna att begripa hur de ska spela...

Jag gillade vad jag såg av Micke Johansson i de första omgångarna men tycker han gått bakåt. Omständig...långsam... Håller i pucken br men för länge... Hittar inte de där magiska passen... Nä jag är faktiskt kluven till förlängning.

Tror han gjort sitt i BIF efter helgen, annars har de gått ut med annat vid det här laget...

Huge: Han åker alltså ut för charging. Det är helt jävla barockt

Hade trott mera på vinst i morgon om det varit bortamatch..sorry är lite negativ . Satte förresten in lite pengar på fansens värvning igår 😉

eltifoso: Haha, nänä, försök inte. Vi är underdogs imorgon. Ni är favoriter, ni ska vinna. ;-)

Brynäsgubbe:Så du tycker vi gör en plattmatch mot Mora? Hmmmm.....
Lika onyanserat som blaskornas rubriker om "kaos" och bottennapp.
Enda skillnaden i stort mellan igår och Moramatchen är att utdelningen kom igår.
Radioaktivt, för att citera Roffe Zetterlund.
Ni yngre kan googla....😀

Bjurström åkte skridskor så skenorna glödde.
Jag tycker han visade vägen lite med sitt jobb.
Inget glidande där.

Nu kände man ju igen spelet från den gamla goda tiden.
Så där 6-8 månader sedan alltså.

Idag ska alla ha beröm.

Ge samma lag chansen igen tills nästa förlust kommer.
För nu gäller det att försöka upprepa detta spel match efter match.

Brynäsgubbe: Håll dig borta för allt i världen... :)

En perfekt match ikväll, precis som jag tycker Brynäs ska spela. Utmaningen blir nu att hitta ett spel som fungerar mot sämre motstånd och på hemmaplan.

Vad det gör gott i hjärtat att se Bjurström spela och få göra mål.
Tänk om man sagt innan säsongen att spelare som Bjurström, Westfält och Mannberg skulle leda laget till vinst på bortaplan mot Frölunda...

På torsdag sticker jag på resa utomlands i ett par veckor. Det känns lite tryggare nu...

pjåtor: ja bryt ner masarna...ska åka hem o besöka gamla Gävle till 4 november, har bokat biljetter med sönerna och två kompisar som håller på Mora, vinner vi då skall jag bli bjuden på krogen hela kvällen...haha, har inte varit på krogen i Gävle sen 2005.....kul när det e lördagsmatch och föräldrahemmet är 5 min promenad till rinken :)

Så jävla underbart!!!!!! VIKTIGT!!!

Tommy! Tommy! Tommy Sjödin!

{8302}: Det är visst nån medelmåttig andramålvakt vi har mellan stolparna, har jag läst härinne...😀

SH: bara att gratulera och jag hade det på känn så typiskt Frölunda:( men grattis igen!!

Mike.F

bänknötarn: Japp man ser att en bra målvakt är halva laget!

bänknötarn: Det syns ju att vi tycker det är rätt ok att de har mycket puck, Vi håller dem mycket på utsidan i spelet fem mot fem. Kan vi ställa om med snabba pass på bladet till spelare i fart smäller det snart igen...

Lindström: Alltid mystiska utvisningar i Göteborg. Minns med rysningar 3*2 minuter i våras....

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Riktigt bra period med tanke på formen. Ölund på väg uppåt och Henrik Larsson gör sin bästa period i Brynäströjan.

Clarence: Det är fortfarande den nuvarande truppen som måste get their shit together

Anders Berg: Beroende på att Brynäs förväntar sig en viss typ av matchbild. Man vill ha sju friska backar med sig. Iom att Fälth bara spelat 6 min den här säsongen så väljer man Ersson som avlastare. Det är ju inte så svårt att köpa då man kan förvänta sig att spelet kommer vara i Brynäs zon under stor del av matchen.

Mer anmärkningsvärt är väl hur långt ifrån en start plats Zanetti är. Det här är ju en match som borde passa honom.

En gissning är att Zanetti lämnar rätt snart.
Om jag vore sportchef för Karlskrona skulle jag slå till direkt. Med deras typ av spel skulle Zanetti vara en bra förstärkning.

{5915}: Tror du verkligen att Dahlén är lösningen på problemen? I så fall har du större problem än Brynäs.

Brynäsgubbe: Haha herregud! Tycker överlag att Brynäs känns ogenomtänkta i sociala medier. Skulle gå att göra så mycket mer och bättre, inte minst för att locka publik.

ellis: Skriver nog bara det som många tänker. Brynäs gick in i säsongen med oerhört hög svansföring. När det gick åt skogen skyllde alla inklusive spelarna det på Roger Melin. Ursäkterna är liksom borta nu, det här snacket om att Brynäs spelartrupp egentligen är ett topplag börjar bli tragikomiskt...

Peja:
Är vi inte tillbaka nånstans där i jan-feb 17? Som sen utvecklades till nåt helt annat. Bulan var hårfint nära sparken. Sen hårfint nära guld. Samma lag.
Förstår (fortfarande) inte att det saknas en mental coach i organisationen. Inte att leda utvecklingen. En bra start är viktig. I serien också.
Stärka individen. Stärka gruppen. Fokus på en hög prestationsförmåga.
Oförståeligt. Oförsvarligt. Märkligt.

Rumpelstiltskin: Tror det är viktigt att gå in i ett mentalt läge där man inser allvaret och inser att dagens Brynäs är ett bottenlag. Allt det här snacket om att laget egentligen håller toppklass har bara varit destruktivt hittills. Bara att inse att detta lag kommer att behöva höja sig rejält för att överhuvudtaget undvika kvalspel. Att förneka den allvarliga situationen kommer skapa en ännu större kris.

{5915}: Du är väldigt naiv om du tror styrelsen sitter och diskuterar Bengtzén vara eller icke vara just nu.

Vi ska komma ihåg att det inte är så lätt att vara ny i ett lag som inte fungerar. Det förklarar ju inte allt, men jag tror det hade fungerat bättre för flera av dom nya spelarna om resten av laget hade spelat på normal nivå.

Allt är inte skit även om det känns så just nu. Jag är tacksam att vi har så många spelare med hjärta för Brynäs i truppen som vi har. Vi är inget Modo eller Leksand.

Skål på er muntergökar :-)

Huge: Brynäs vill ju vara ett topplag, så varför skulle man nöja sig med att ha målvakter som befinner sig i mittenskiktet av ligans målvakter? (Om man nu tycker att de gör det)

Våra målvakter återfinns på 13:e respektive 27:e plats i SHL:s målvaktsliga.

Jag hoppas på Felix i kassen i dag så att att han får möjlighet att revangera sig efter röglefiaskot.

Huge: med mkt inside i tik och dess omnejd kan kan skvallra om Dahlén ser Brynäs som det enda alternativet till shl spel för honom om han själv får bestämma. Men det är ju såklart många och mer omständigheter som avgör i framtiden. Inte bara han själv.

Davey85: Vaknade 03.20, förbannad. Är fortfarande förbannad!

Ser mer fram emot mitt tandläkarbesök imorgon än matchen på lördag.

Jag har aldrig tyckt att Felix Sandström varit bra.

Zappaholic: jo Felix är kass ikväll, går inte att snacka bort det :/

F*I*A*S*K*O

Töm kassakistan och skaffa en målvakt om det skall bli nåt mer av denna säsong!

"Vi gör 4 mål och ska vinna - det kallar jag en sågning!"

Huge: Jag håller med.
Bengtzén tar verkligen komandot. Det fanns inget att vänta på. Detsamma kan ju sägas om spelarna som flaggat för att det inte fungerar trots att det även kommer påverka hur man ser på deras karaktär. Det finns två sidor av varje mynt.
Hursom känns det bra nu.
Jag kan mycket väl tänka mig att Bengtzéns plan är att köra Sjödin. Att han säger att det ska in ytterligare en tränare kan handla som strategi ifall Sjödin inte skulle klara jobbet. Då slipper han flytta på ytterligare en tränare.

Jag länkar till en intressant artikel. Kanske har länkats tidigare. Men visst kan det väl ligga något i det som skrivs?

{8356}: niinmäki, ja.

Men Mannberg är väl ingen flopp? En billig rollspelare som nästan alltid gör det han ska. Han har tex varit en av dom bättre sen han kom tillbaka den här säsongen.
Han har inga Herrejösses kvaliteer men gör det han ska.

Vrana, nja. Åkte ju på en stjärnsmäll och kom aldrig tillbaka efter det den säsongen. Shit happens, går inte att skydda sig mot.

Thorell, ja de kan man ju inte förklara bort

Anders Berg: Tycker det är hårt att kalla Zanetti för flopp. Fick honom för en billig peng och han har fyllt en hyfsad roll hos oss i snart 3 år. Var väldigt bra mot Frölunda i semin.

Kan hjälpa dig med lite andra floppar dock:
Jussi Niinimäki
Daniel Mannberg (till viss del) tycker alltid han var varit för dålig för oss.
Mathias Porseland
Petr Vrana
Gustaf Thorell

Peja: Tycker du ska bemöta mitt huvudfokus (förtroende för tränaren) nu och inte bara fastna vid hårt arbete/fusk - som kan vara en konsekvens av just bristande förtroende för tränaren. Ett gäng konfunderade spelare på planen kan som sagt se ut att inte arbeta tillräckligt hårt, när det i själva verket är så att det stora arbetet pågår inne i deras huvuden (pga Brist På Förtroende För Tränaren).

Det är tränarens uppgift att få ihop en grupp. Inte så att man bara stoppar in en tränare som ställer sig och coachar på sitt sätt - det ingår betydligt mer än så i tränarens roll. Han ska med sitt ledarskap se till att alla tror på honom och laget, ge laget en identitet som alla står bakom.

Det var Tommys ansvar att få ihop den nya gruppen efter 2012. Mycket från framförallt 2014/15 går ju att känna igen i den här säsongsinledningen. Spelarna trodde inte på vad de gjorde. De yrade runt som individer och ifrågasatte medspelarna.

Tycker det blir ett väldigt smalt synsätt att bara se till coachtyp (lågmäld/gapig). Finns ju en mängd tänkbara anledningar till att man tappar förtroendet för tränaren. Som en sådan som Blomqvist inte heller kan ta upp i en intervju.

Så NEJ, det är inget fel på karaktären i truppen. Nej, nej och åter nej.

mk: Några kommentarer ang det här med tränarfrågan.

För det första så hade förmodligen en vinst i första matchen mot Växjö inneburit att ledarskapet stärkts och fokus hade hamnat på rätt saker. I en sport som hockey så kan man ha stolpe ut som tränare också.

Jag gissar att inte minst våra transatlanter varit mycket konfunderande över Melins ledarskap. Skulle tro att man är mycket ovan med den typ av ledarskap som Melin representerar. Inte blir det bättre av att han verkar ha lite begränsningar i engelska och verkade hålla mycket genomgångar på svenska.

I princip samtliga nordamerikaner har också underpresterat och dessutom spelat sämre för varje match. Förutom att det i sig är allvarligt så har de förstås en mycket hög status i laget och det nog inte helt lätt för en sådan som Blomman att vända det. När en stark grupp börjar tvivla på ledarskapet så kan det snabbt leda till att ledaren måste avsättas. Jag kan förresten rekommendera att se filmen "Myteriet på Caine" med Bogart ang ledarskap och vad som kan hända om det ifrågasätts.

Vad gäller inställning och moral så tycker jag att den lina som lett laget har varit Alcén, Blommman och Granström. Jag tycker inte att någon skugga ska falla på deras prestation. Man ska också komma ihåg att om laget inte fungerar så är det nästan omöjligt för enskilda spelare att kompensera detta med hårt arbete och vilja. Det blir ofta precis tvärtom, man åker ihop, hamnar i fel lägen,drar på sig utvisningar och blir trött utan att uppnå något. Ungefär som spelet sett ut...

Slutligen så tror jag inte att det var Bulans humör som gjorde att det fungerade bra med honom. Jag tror det var hans klara spelidé kombinerat med engagemang och passion och omedelbar feedback. Man måste inte vara skrikig och gapig (vilket jag inte tyckte Bulan var) för att vara en sådan tränare.

Vilken typ av ledarskap som Brynäs behöver kan få bli nästa veckas ämne. Men så mycket kan jag säga att jag tycker att precis som vi utvecklar spelare så tycker jag att vi ska utveckla ledare. Kontinuitet , hjärta och konstant förbättring tror jag är bättre än tur med rekrytering.

Vidhåller ändå att Roger är en bra ledare, synd att det blev som det blev. Tror faktiskt fortfarande att det fanns potential för Brynäs under Roger att ta nästa kliv, synd att det inte blev så av olika anledningar. Att man hade kunnat bära med sig Bulans identitet och sen lagt till Rogers skola på det för att få ett ännu bredare register än förra säsongen, kändes riktigt bra i teorin iallafall. ( i den bästa av världar). Jag hade liksom många andra likväl också vissa farhågor att det skulle skita sig med en så olik tränartyp gentemot Bulan vilket det också gjorde tyvärr.

Jag gillar Roger och hade jag fått välja mellan Bulan, Sjödin och Roger att ta en konjak och snacka skit hade jag valt Roger alla dagar i veckan.

Brynäsgubbe: Jag var inne på samma sak. Att lägga all skuld på Melin är fel. Välbetalda spelare måste ta sitt ansvar på isen. Speciellt Blomqvist som är kapten.