1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777941 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: MATCHTRÅDEN
Skrubben: Rönnqvist säger i studion att LHC inte kom upp i nivå offensivt, håller inte riktigt med. Det jag är mest imponerad av denna kvartsfinalserie är vårat försvarsspel som långa stunder raderar ut LHC:s offensiv totalt. Tveksamt om defensiven ens var top 6 under grundserien. Offensiven har funnits där hela grundserien och likväl i denna serie. Men det defensiva spelet bådar gott för resten av slutspelet..

Tycker det är Brynäs som gör Linköpings offensiv trubbig snarare än att deras offensiva spelare inte kommer upp i normal nivå.

Rautio har höjt sig i denna kvartsfinalsserie med god hjälp av en defensiv som gjort jobbet lite lättare för honom.

{7510}: Ja, Bertilsson ger hela laget självförtroende inklusive Rautio. Vi blir "stora" med Bertilsson!

{5915}: Vi kanske sett olika matcher... Tycker Brynäs har de klart farligaste chanserna hittills. Lindbloms nära miss, Clark fick ett friläge och en back (Bertilsson?) fick en öppen chans mitt i slottet. Minns bara LHCs miss nära mål som farligt när vi gick bort oss bakom mål.

Det som är oroande är ineffektiviteten. Mållös första period igen... det gynnar bara LHC tyvärr.

Johan1234: " Medvetet? Hoppas du driver nu. Gordon vill alltså först i match 5 och i en avgörande SD gå in och skada?. Dessutom riskera att dra på sig en 5+20 och spela boxplay i 5 minuter när säsongen kan vara över om Brynäs gör mål. Hör du hur dumt det låter? Och skulle man nu medvetet vilja skada stjärnor är det knappast Gordon som man skulle skicka ut för att göra det och framförallt skulle man inte göra det i match 5."

Grejen med förra matchen (främst tredje perioden och förlängningen) var att domarna la ribban på en nivå där LHC kom undan med precis vad som helst. En odisciplinerad LHC-spelare kunde därför göra en knätackling och på goda grunder vara ganska säker att komma undan med det. När domarna släpper exempelvis solklara höga klubbor vet man att allt är tillåtet. Det som frustrerar många här är nog egentligen inte att LHC kom undan med allt, utan att domarna gav Brynäs en helt annan bedömningsnivå där Simon Bertilssons utvisning som verkligen bjöd in LHC i matchen var ett absolut lågvattenmärke.

Sedan vet jag inte vad som är sant eller inte, men det är SJÄLVKLART inte okej som supporter att kontakta domare och spy galla över deras usla dömande. Det är idiotiskt och kommer aldrig att resultera i någonting bra för någon. Och det är också jäkligt lågt att ta ut sin frustration på det sättet. Det gäller förstås alla lags supportrar.

jon karls: Du ringer alltså till en domare för att berätta att han missade en utvisning på isen som skulle gett 2 minuter PP för Brynäs. Dessutom har du mage att skriva det härinne att du faktiskt ringde, om det nu är sant. Herregud, om Morgan har problem att döma finns det andra som har värre problem...

jon karls: Tror inte att det där gynnar oss... Tror du han blir mer villig att döma "för" oss när Brynäs fans ringer till hans privata nummer och trakasserar honom?

Leonardo: Oavsett om det blir FHC eller SAIK är det bra att det blir en sjunde och avgörande gärna med några Slewfoots och avstängningar i nästa matcher...

{5915}: Brynäs vs Malmö i final ;)

Lindström:
Mmm, skellefteå har på något miraukulöst vis lyckats passera FBK i "avskytabellen" (trodde inte detta var möjligt).
Inte nog med att fansen passerat FBKs i inverterad ödmjukhet, dom spelar fult/äckligt på ett sätt FBK aldrig gjorde..

AnteA: Och vem glömmer hans handgemäng med Jämtin i spelargången? Sundlöv iklädd grön parkas såg ut som en medlem ur Die Rote Fraction i full aktion 😂😂😂

{6984}:
Otroligt tråkigt med bedömningsnivåerna i matcherna... " i slutspelet vill domarna inte påverka spelet med för många utvisningar"
Ja... vad skall man säga? Ett så korkat uttalande måste ju komma från nån som inte vet NÅNTING om hockey ö.h.t.

ALLA matcher jag sett genom tiderna har det gemensamt att OM domarna dömer 2-4 utvisningar varje period så hamnar man väl åtminstone i närheten av regelbokens intentioner!
Med en sån nivå så blir det inte lika känsligt om en eller annan utvisning är lite felaktig, förutsatt att BÄGGE lagen drabbas ibland.

Att som igår GE ett läge 5 mot 3 för LHC i en match där det döms ut en tvåminutrare för samma lag är otroligt provokativt tycker jag!

Har domare och förbund nån känsla o kunskap att tänka den tanken?

Brynäsgubbe: Helt rätt. Att kliva in i sista med 1-2 istf 0-2 är en oerhört stor skillnad när man ser till spelet i övrigt, där vi har kontroll på i stort sett allting dom gör. Hur mkt skapar dom egentligen i chanser som är nåt att hänga i julgranen?
Nä, ett jävla skitlag med bra målvakt och en skitmål som avgörs via grisröta.
Lägg till ett gäng domare som var osedvanligt generösa när det gällde att blunda för LHC:s tilltag och inte lika generösa när det gällde oss själva.
Kan inte tänka mig att det här grisspelet dom sysslar med kan hålla i längden, förutsatt att domarna gör sitt jobb i fortsättningen och att vi blir lite mer effektiva.

honken21: I en sån här tight match så får inte domarna göra såna missar vi ser idag. Olimb ska ut 2 min och får sedan ett 5mot3 med sig istället...Vips så är matchen helt annorlunda. Samme Olimb crosscheckar en av våra spelare i ansiktet....ingen bryr sig.

Domarna avgjorde inte. Men de gav Lhc en biljett in i matchen på felaktiga grunder. Ganska tydliga sådana också.

Zappaholic: Håller med. Detta hade antagligen blivit en bekväm seger om domarna inte hade sett till att ge LHC 1-2-målet och och struntat i mängder av solklara LHC-utvisningar. Bland annat två höga klubbor och en knätackling som de "missade". Fullständigt skandalöst.
Nu gäller det att ladda om och hoppas att domarna gör sitt jobb i nästa match. Om det fortsätter så här kommer jag att bli konspirationsteoretiker på riktigt :-)

honken21: Ja helt jävla sjukt dåligt spelsinne av domarna. Istället för spel 4 mot 4 blir det felbeslut och 5 mot 3. Snacka om att gå in och påverkamatchutgången. Jävla sopa!

Snygg filmning av Olimb. Borde gå att anmäla till DN. Först slår norrbaggen klubban ur händerna på Bertil, sen slänger han sig när han får en liten dutt mot höften.
Pinsamt av domarna....

Tommy: ja helt sjukt att LHC så uppenbart får en fribiljett in i matchen av domaren.

Sv: A proposito de nada
{6984}: blev en spontanare...golfrundan inställd idag..nu går bilen mot Linköping! Full gas!!!

Peja:Varför inte ge Jensen vila redan nu. Jag tror definitivt att tex Ölund skulle sköta centerrollen mellan Lindblom och Clark med bravur. Jensen verkar spela med smärtor, troligen hand, arm- eller axelskada.

Bratwursten : Att hålla på Brynäs är inte bra för någonting alls, familjen förstår ingenting,. Man är alltid nervös, men ändock segrarna betyder allt. Så är det och så förbli det, skål brynäsvänner!

Brynäsgubbe: Dom har ju inget eget spel LHC. Dom spelar äckligt defensivt och hoppas på våra misstag.

Hoppas sjukhusen i Gävle och Linköping har hjärtstartare i överflöd....

bifhjärta: Varför tar Cmore alltid LHC o intervjuar, Wikegård frågar Niklas Persson hur man skall hitta Brynäs svagheter...jag har tröttnat på den här skiten....fan det e ju Brynäs som spelar hemma, man skall väl jaga intervjuer av Brynässpelare först....

Brynäsgubbe: sjukt att deras mordförsök på Gunde i förra matchen inte ens blev en tvåa och så får Bertil 2+10 för det där.

Någon mer som slagits av hur otroligt vinklat SHL:s highlights var från senaste matchen? Framstår som Linköping totaldominerade. Alla deras chanser klipptes in men inte våra. Dessutom får de in citatet "det målet kom väldigt ologiskt" efter vårt mål. Wow.

GAME DAY!!

Inkazar: när ser matcherna live så skriker man ju rakt ut bara och blir nervös så fort Linköping har pucken, det är något speciellt med att vara på plats. Men är helt inne i matchen. 20 min barast swishar förbi! Så jävla kul att se hockey :)

Hur går det för Sunken förresten?? Han skulle ju vara med efter uppehållet i början på februari. Såg honom sälja 50/50 lotter sist jag var upp på rinken. De har bra lön de där lottförsäljarna... Och vart fan är Granström? Åker och småfiser i 52 omgångar och sen när han äntligen ska dra åt snörena på grillorna så kan han inte spela. Usel värvning med facit i hand.

Johan1234: Brynäs svarar

Sv: PUBLIK / ARENAUPPLEVELSE
Jan Grismöbel: Knepigt resonemang hörru... Skulle en gävlebo plötsligt reagera på en person i brynäsmössa..? Vafan.. Kom igen!

Sen är det ju allmänt känt att hockeyintresset är stort i Gävle. Bortskämda och svårflörtade men intresserade... Din truck-kille å snubbarna på Dinners kan nog inte stå representativa för hela Gävles befolkning...

Sv: PUBLIK / ARENAUPPLEVELSE
Jan Grismöbel: Jag skulle tippa på att folk från Gävle är ganska vana vid att se eller höra om Brynäs lite överallt i vardagen och reagerar därför inte i samma utsträckning som personer i övriga delar av landet när de träffar på en Brynäsare. Eller så är vi Gävlebor bara väldigt introverta och allmänt otrevliga :D

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
honken21: Andra raka då...

KulaShaker: Yeees! Jobba Bengtzén 👏

{6984}: Många som är bra och krigar, mer en krigarseger idag!! Men vill ge extra beröm till Rautio ser väldigt stabil ut, dessutom kliver han upp och gör några spetsräddningar.

tjugo8: Är så jävla nöjd . Önskar bara att Lindblom och Clark börjar måla dom också

Förstår inte alls hatet emot klappor. De får otroligt mycket människor att medverka i arenatrycket som annars inte hade gjort det. Hur kan det vara en dålig sak?

Metalman: mycket hockey kvar grabbar... vi är inte där än

Auchinleck: Nu ska jag hälla upp en stadig 16-årig Lagavulin och njuta av reprisen av matchen. I alla fall de två första perioderna :-)

Jävligt bra fysiskt spel från de flesta idag. Såna som vanligtvis ser ut att vilja byta om efter att fått en smäll stod emot riktigt bra hela matchen. Särskilt i andra när LHC fullföljde i alla situationer.

bifhjärta: Brynäs har bästa fysen i hela SHL...bra jobbat där, det var ju så SAIK vart framgångsrika, hårt tränade kroppar...

Inkazar: Godmorgon boys, idag är man som ett barn på julafton, mysigt nervös, det bara spritter i hela kroppen. SLUTSPEL =) Kom igen nu, Brynäs!

Bra Frölunda skicka ut asen från Skellefteå!

TIK leder med 0-4. Hattrick av Dahlén. Vilken tur att vi ger Felix en självförtroende boost inför slutspelet. Hejja!

Hallå orkar ni med något som inte har med domare att göra?
Har länkat till ett klipp från J20 matchen i helgen mellan Frölunda och Brynäs. Matchen står 6 - 4 till Frölunda inför start på 3:e. Inför tek åker Adam Boqvist fram till Asklöf och 10 sekunder senare gör Asklöf mål på pass från Boqvist. Sånt gillar jag!

pjåtor: En miljon till i indirekt sponsring från kommunen, alltså. Någon som är förvånad?

KalleTeodor: Angående 99. Brynäs hade också en mycket bra andrakedja och gedigna rollspelare i tredjekedjan. Vilket räckte längre på den tiden när man i regel inte gick runt på 4 kedjor. Och så hade vi fantastiska backar som Djoos, Tuulola, Wallin, Löfström och Melkersson. Ett fantastiskt lagbygge.

Skrubben: Ikonen har verkligen varit en tillgång och jag skulle verkligen vilja se att man förlänger med honom. Han ser ut att trivas i laget med så det kommer att handla om lönen och intresset från andra lag. Men jag är övertygad om att BZ har en dialog med honom och hans agent. Allt annat vore tjänstefel.

ÄNTLIGEN PAILLE!

Fyfan vad glad jag blir, ingen förtjänar det mer än honom! Perfekt inför slutspelet dessutom.

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Leonardo: tycker det är för mycket klagomål på de nya strecken. Bara att kolla var spänningen finns inför sista omgången, de nya strecken. Tycker det funkar bra nu när det är 14 lag i serien. Visst man kan rent teoretiskt ta SM guld som 10a i serien och förstår att vissa kritiserar det. Men som tia måste du spela play in och om du överlever möta tuffast möjliga motstånd hela vägen sett från grundserietabellen, utan hemmaplansfördel. Matcherna går dessutom i bäst av sju vilket gör att de ska mycket till för att inte det bättre laget ska gå vinnande ur serien. Gör man en sån osannolik resa som lag 10 i grundserien, kan jag tycka man förtjänar SM- guldet . Tycker dock man ska införa att laget med hemmaplansfördel ska få två raka hemmamatcher tidigt i serien vilket jag tror skulle bli mer utslagsgivande och gynnande för de med hemmaplansfördel .