1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777930 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Leonardo: Jag tycker faktiskt att cmore gör bra matcher och har bra experter med försök till personer med olika perspektiv och även klubbakgrund. Man kan ju inte bara gilla journalister som öppet deklarerar sin kärlek till Brynäs. Det tycker i alla fall jag blir lite tråkigt.
En sak som jag tror påverkar den lite svala rapporteringen är hur de har tippat vilket lag som ska gå ta guld osv. Det blir nog gärna så att man försöker hitta detaljer som stödjer den linje man tidigt tog. Lätt för Wikegård att hylla Brynäs offensiv och skicklighet när han tippat dem som vinnare.
Att ha målat in sig i ett hörn journalistiskt gäller i synnerhet om man som Nyström i slutspelet skriver som han gjorde "lika sannolikt som att julbocken inte brinner...". Vad ska karln skriva när Brynäs spelar ut Frölunda i nästa match?
Vi har sett detta förr "slakmask på" av Anrell är ju en klassiker.
Jag ser fram emot när Nyström får göra avbön och kanske kan vi låta honom vakta julbocken som straff...

Forsberg 1978: Av någon anledning så är Brynäs ett osexigt lag att rapportera och skriva om. Tycker att det alltid varit så. Fattar inte varför.

Med tanke på hur mycket supportrar vi har runt om i landet så tycker man ju att tidningarna skulle vinna på att rikta lite mer fokus mot oss. Istället för mängder med artiklar om tex SAIK, VLH och LHC, som ingen utanför ortens gränser bryr sig om.

moment22: Varför skulle det sänka Sandström och Rautio? Skulle det vara så att någon av dem känner att de inte får fortsätta i Brynäs NÄSTA säsong så lär de väl istället visa sin duglighet för att få ett bättre kontrakt någon annanstans. Sedan tror jag att de har en pågående dialog med Brynäs angående nästa säsong. För jag ställer mig tveksam till att Brynäs är så beräknande och osjyssta att de agerar helt utan dialog med både spelare och agenter.
Sen det där med andraspadar. Tycker du att Pecka Alcén har visat förr att han tillämpar den metodiken? Han gillar att varva målvakterna frekvent och kommer säkert att fortsätta med det oavsett vilka namn har har att arbeta med.

Min gissning att "bomben" är Anderssén...Vilket jag ser mer som en kinapuff än en bomb. Jag har fortfarande inte förlåtit honom för att han lämnade oss i sticket senast. Och skulle han nu komma tillbaka så är det väl mest för att det inte gått som han hoppades och då duger Brynäs...ända tills ett "bättre" alternativ dyker upp.

Sv: SEMIFINAL
Enaranger: Trippingen på Gunderson är sanslöst att dom iinte tar, han är på väg ut med pucken och Sundströmaanvänder klubban som en båtshake

Fan vad skönt!!!
Äntligen lite marginaler på de godas sida. Så rättvist.
Skål pojkar!

Huge: Felix ska ha båda. Punkt.

Jag brukar försvara Felix oftare än hälsosamt. Men dom ska han ha.

Peja:
Abuse på minst Rönnberg och Lundqvist.

{7225}: "Bara vi slipper den där kvinnan som kommentator så ska det nog gå bra..."

"Den där kvinnan" heter Lena Sundqvist, och är i mina ögon en förträffligt bra kommentator. Börjar lessna på gnället över henne här inne, sådant kan man ju hålla för sig själv.

Inget Brynäs hej hej idag?

tjugo8: När gävlebon groggar blir hen som vilken hockeyåskådare som helst. Gammal djungelordspråk.

Chanzone: hade aldrig kunnat tippa mot Brynäs . Tippar aldrig när Brynäs spelar oavsett, men hade känts som smutsiga pengar om man vunnit :p

Sv: PUBLIK / ARENAUPPLEVELSE
Idag fredag 7/4 kl 13.00 har vi äntligen premiär för "Studio Brynäs" .

Studio Brynäs är Brynäs IF eget studioprogram som leds av föreningens sportreporter Peter Mansson.

I varje avsnitt diskuteras aktuella ämnen tillsammans med studions gäster.

mattiask: Frölunda har ett momentum utan dess like. Flyt och självförtroende ger medstuds med puckar och då får man också psykologiskt övertag hos SHLs mediokra domarkår tyvärr...

Problemet anser jag är inte de utvisningar vi blir tillfömda...(hm...sanning med modifikation...) utan snarare de utvisningar man INTE tar på Frölunda... Det var rena yxhugg, crosscheckingar in i sarg med huvudet före samt upprepade fasthållningar... Frölunda spelar jävligt fult. På gränsen... Precis som man ska i ett slutspel. Problemet är att domarna flyttat gränsen till något som förstör sporten ishockey och här hänger inte Brynäs med. Vi försöker fortfarande SPELA oss till final medan Frölunda kombinerar det med ett grisande jag tycker går över gränsen...

Leonardo:
Undra hur skadligt det egentligen var att vi var så nära att tappa match 1.
Det kan nog varit ett större energitapp för oss samt en större energiboost för dom än man tänkt på..

Nästa match vill jag se
Clark-Blomman-Lindblom
Z-W-W
Ikonen-Granis-Paille
Jensen-Ölund-Alcen

PÅ LÖRDAG BÄR VI FRAM LAGET, TILLSAMMANS!

Hahaha vad håller domarna på med? Seriöst? Vet inte om jag ska skratta eller bli förbannad

Jag är inte beredd att kasta in handduken riktigt ännu, långt därifrån. Vi slog Frölunda i Göteborg under stundtals förnedrande former och de slog oss i Gavlerinken under samma förnedrande former. Då är preludierna avklarade. Vi har läst deras spel, de har läst vårt. Inget av lagen kan lita på hemmaplanfördel, ställningen är 1-1 i en serie av bäst av sju matcher. Jag tror det här kan bli en serie där det blir fler bortasegrar än hemmasegrar och att det hela avgörs i sju matcher.

Skrubben: Spelet blir mer avslappnat över hela banan med Rautio i kassen. Därför har jag inte gett upp än. Men det var en lektion i hockey igår...

Leonardo: Vilken moloken samling skribenter vi är idag. Frölunda tryckte till oss rejält och vi får hoppas att känslan i laget är bättre än bland fansen.

Värt att notera tycker jag är att matchen i Scandinavium mycket väl hade kunnat sluta 5 -0 eller 6 – 1 givet matchbilden i slutperioden. Nu fick man lite ”go” i FHC för att man hade tur och tog chansen i slutet. Hade detta inte skett så hade känslan av total dominans av motståndarlaget varit den samma som vi känner nu.

Nu tog man sig upp till Gävle och ställde i stort sett samma lag på isen. Samma lag som vi tvålade till ganska ordentligt spelade nu ut oss efter noter och fick somliga av oss att börja titta mot horisonten efter nästa säsong.

Poängen är att det inte måste göras våldsamma förändringar i laget för att vända förlust till vinst. Revansch är en stark drivkraft. Vi har vad som krävs och nu vet alla i laget att för att vinna denna serie så räcker det inte med skicklighet och tur. Man måste strida om varje puck, hela tiden vara förberedd för att slå eller ta emot en passning, tävla i varje situation. Hålla fokus!

Jag tycker m a o inte att vi ska göra omfattande förändringar av truppen till denna match. Fast jag är frestad att kasta in Zab om han är fullt frisk. Skulle i o för sig gärna vilja ha med Alcén också...

Denna serie har bara börjat och vi SKA VINNA!

Eller som en känd ledare sa:
”A day may come when the courage of Brynäs fails… but it is not tomorrow“

Sv: MATCHTRÅDEN
{7225}: Ja, nu glömmer vi gårdagens gediget usla insats och blickar framåt. 46 platser sålda till nästa hemmamatch. Kom igen nu, ALLA TILL GAVLERIKEN!

Qvarre: Nu har Frölunda gjort sin sketmatch och Brynäs sin. Så nu börjar vi om i bäst av fem.
FORZA Brynäs 😀😀

pjåtor: Var på plats i Scandinavium i januari någon gång, minns inte hur många förluster vi hade haft på rad innan den matchen fem? trodde på stensäker torsk, men Brynäs gick in och överraskade och kammade hem de tre poängen. Sen dess har vi hittat en helt annan jämnhet i spelet (undantaget framförallt idag) tack vare att vårat försvarsspel har höjts sig markant. Med det sagt så kan det och kommer förmodligen vara ett helt annat Brynäs på torsdag.

moment22: enda gångerna Paw och Pow är bra är när motsådarna står still och inte tacklas så de kan passa varandra! De verkar som de har svårt att passa andra än till varandra. In med Zab och Nick ist! Vill även se retsticka Alcen mer!

Ett bra Frölunda...

Ett uselt Brynäs...

En medioker målvakt...

En trött publik...

Pollenallergi...

Felix nu med ny smak; Schweizerost.....

Klasskillnad över hela linjen idag...

Går man in i en match som Brynäs gör idag mot sånt här motstånd så blir man överkörda.

Respektlöst mot alla som myntar 390 spänn för att se skiten på plats...

Kevin Clarks spel i egen zon idag gör ingen glad...

Discolight94: Får vara nöjd att det inte står 0-7 i alla fall. Tack för lektionen.

Lite tankar efter första matchen
(skiter i farsen på slutet…)
Som jag skrev innan matchen så var min bedömning att vi hade störst chans att knipa en match i Scandinavium i match 1 eller i sista. Kul att få rätt och låt oss hoppas att vi aldrig behöver testa scenariot med att knipa den sista…
Anledningen till att jag trodde på störst chans i match 1 är att den skicklighet vi laget har ofta gör att vi får många chanser/spelvändningar innan motståndarlaget anpassar sitt spel. Mitt intryck är dessutom att Brynäs under sin träningsperiod (efter jul) la mycket kraft på att starta varje match med gasen i botten. I nästan varje match Brynäs spelat sen det vände har man skapat chanser i princip från nedsläpp. Är man ett lag som vill spela sitt spel så är det förstås extra viktigt att få första målet.
Jag tror att Bulan är mycket nöjd med att motståndarlaget tvingas matcha mot vår bästa lina och på så vis styra spelbilden. Sandlin skulle tagit upp nåt citat om Sun Tzu... Överhuvudtaget så hör man på Rönnberg via uttalanden som ”visa respekt för motståndarlaget” att det är vi som har initiativet och att Frölunda får anpassa spelet efter oss. Det är förstås inte givet att vi vinner för det. Frölunda har kanske seriens bästa spelare för att spela ett taktiskt spel men det är Bulan som vunnit kampen om att ”spela sitt spel”. Med tanke på att Frölunda just slagit ut Skellefteå med spelare som Lindström, Möller och Holloway så säger det en hel del om vår skicklighet.
Vad gäller Zaborsky så tycker jag att han kan varva på Mannbergs plats om han är redo. Då går den kedjan från att vara jobbiga att möta till att bli farliga. Det enda kedjan saknar är någon som driver hårt på mål. Både Öhlund och Boqvist kan slå mackor som få andra.

bradberry: Med Pailles erfarenhet skulle jag gärna se ett A på hans tröja. Utifrån det man sett på intervjuer och på planen.

Pettisbif: hemma ... känns som jag åkt tio Vasalopp ungefär ...

Älska Brynäs !

Leonardo: Alla som har spelat på någon nivå känner nog igen sig... En domare som du knappt kan hälsa på utan att han tar dig för protest finns i nästan alla serier. MEN då måste dina spelare och ledare kunna genomföra en match utan att gnälla på domaren. Westerholmarna åker runt och gnäller konstant i varje match, det är alltid bara en tidsfråga innan de åker för gnället. Du måste ha disciplinen att kunna ge fan i att gnälla på domaren. Både på amatör- och elitnivå...

Auchinleck: Att du ens orkar...utespelarna eller Bulan skulle inte satt Felix i den här situationen. Han gör en jävligt bra match och är mer än "ok".

{7800}: Jadu, han är ju militär så han tål inte att någon kommenterar hans beslut. *Host*

En abuse i det läget hade jag kunnat tagit för någon spydig kommentar, men att ge ut två abuse of officials som är helt avgörande är ju ett skämt. Mutad? Hotad?

Chris11: Precis. Tänker precis samma & tänkte exakt så när jag såg situationen. Klart som fan folk blir irriterade, å lite får dom väl tåla när det är semifinal i hockeyslutspel. Så teoretiskt sett kan en spelare åka å tackla någon i motståndarlaget för att sedan dra ner honom för att få båda utvisade. Smart strategi för att ta bort nyckelspelare. Domarskandal.

Frölundas hemmadomare är ökända men det här tar nog fan priset.

Ttips till bz

Förläng med ikonen
Förläng med bertilsson
Förläng med boqvist
Förläng med fälth

{7225}: Härlig start på matchen, inte oväntat men likväl skönt kan jag tänka mig.
Mina grannar skriker inte lika mycket nu som för några dagar sedan 😁

Berge: Åkesson känns mer som FBK

Auchinleck:

Jasså, du lever efter Leksandsresan... = )

Jodå, de va en kul men intensiv resa. 47 mil dit på torsdag, match och utgång på lokal efteråt. Blev en lång dag och kväll. Morgonen efter, när mätaren tillät, bar det hemåt igen. Men vad gör man inte för att jobba hem tre poäng 😃

bifhjärta: Bubblade dig angående det, men kan ta det här. Inkazar postade samma sak, men i silly-tråden. Du postade det i semifinal-tråden. För att fortsätta diskussionen i rätt tråd behåller vi Inkazars inlägg istället.

Sv: CHL - 17/18
Högt tryck på försäljningen iallafall, 3 i rad fanns inte, fick ta 2 platser längst ner mot hörn, ungarna får stå, vill de iofs alltid göra:) Detta till match 1.

Skrubben: Hoppas Bulan sätter upp den artikeln i omklädningsrummet nu.

Zappaholic: Han svammlade om att de hade kämpat hela säsongen bla bla bla.. de var värda att gå vidare bla bla bla Det har väl ALLA lag gjort... SUCK!

Forsberg 1978: Pajas Bert 😂😂😂

Inkazar: Han har skämt ut hela föreningen och oss supportrar....... Kan moderator ta tag i detta?

Summering efter kvart (del 1 Försvaret):
Kunde inte hålla mig och var tvungen att skriva ner lite intryck så här långt. Varning utfärdas, jag är optimistiskt lagd...
För det första var vi många som konstaterade tidigt att både forwards och backar höll SM klass. Frågetecknet var målvaktssidan. Jag och flera andra trodde att Felix skulle kunna göra en Svedberg och växa i slutspelet. Istället så har Rautio vuxit ut till slutspelets hittills bästa målvakt. Spelet i egen försvarszon fungerar i det närmaste perfekt i kombination med Rautios målvaktsspel.

Vad gäller våra backar så är vårt första backpar slutspelets bästa. Perfekt kombo där Gunde numera spelar ett i det närmaste perfekt backspel. Kanske inte riktigt lika spektakulär som förra sejouren men som sagt i princip 100 %-ig i sitt spel över hela banan i allt han gör. Jag tycker att han påminner en hel del om Niklas Lidström. Han märks inte så mycket men när matchen är slut så har han gjort någon poäng och inga misstag. Vill man fortsätta på den linjen (Detroit) så är det ju inte helt fel att jämföra Bertilsson med Kronwall. Inte så stor, men stenhård och konsekvent i allt han gör med bra passningsspel och numera med viss offensiv spets också. Att ha en back som garanterat är en del av motståndarlagets genomgång inför match (Heads up) är förstås viktigt då det stressar motståndarlaget att ta snabba beslut och därmed minskar puckinnehavet. Söker man Hårda fakta om Bertilssons betydelse för Brynäs så kan man kolla vinster med och utan Simon…

Vårt andra backpar tycker jag påminner ganska mycket om det första i spelet där Fählt förstås är den mer spelande och Kilas står för det fysiska spelet. Liknar som sagt 1:a backparet men saknar lite av de spetskvaliteter som 1:a har. Att ha två backpar som spelar relativt lika tror jag är en viktig nyckel till att försvaret och målvaktsspelet fungerar så bra. Jag tycker att både Fälth och Kilas klivit upp en nivå i slutspelet och är nog det backpar som höjt sig mest.

Tredje backpar med Lucas och Pudas har väl också en del likheter med 1:a och 2:a men är det backpar som jag tycker spelar med högst risk på gott och ont. Båda kan göra en dragning på blå och lyckas oftast men det är nog inte bara jag som ibland får hjärtat i halsgropen. Lite typiskt att man i matchen borta först drar ett skott i ribban i slutet av matchen och sen är inne på baklängesmålet i OT. Jag gillar dock bådas modiga spelstil och utan mod vinner man inga Guld. Jag måste lyfta fram Lucas lite extra som spelar ett så gediget backspel i så unga år. Det är helt otroligt och man glömmer ständigt att han fortfarande är Junior. Hur bra kommer han kunna bli?

Att ha Zanetti som 7:e back är ett privilegium. Han är bra på allt utan att kanske ha någon särskild spets och kan därmed spela på alla platser som blir ledig och göra ett gott jobb. Nästan lite för bra för att spela som sjunde men det kan man ju ta...

Återkommer med anfallet

{7225}: Fälth har varit bra i hela slutspelet liksom alla backar,det är nog bara Zanetti som man blir svettig av att se ha pucken i egen zon.Nä det var en perfekt födelsedagspresent att se Brynäs köra över Linköping igår,nu tror jag faktist Frölunda tar det ikväll mot Skellefteå

Skrubben: Rönnqvist säger i studion att LHC inte kom upp i nivå offensivt, håller inte riktigt med. Det jag är mest imponerad av denna kvartsfinalserie är vårat försvarsspel som långa stunder raderar ut LHC:s offensiv totalt. Tveksamt om defensiven ens var top 6 under grundserien. Offensiven har funnits där hela grundserien och likväl i denna serie. Men det defensiva spelet bådar gott för resten av slutspelet..

Tycker det är Brynäs som gör Linköpings offensiv trubbig snarare än att deras offensiva spelare inte kommer upp i normal nivå.

Rautio har höjt sig i denna kvartsfinalsserie med god hjälp av en defensiv som gjort jobbet lite lättare för honom.

{7510}: Ja, Bertilsson ger hela laget självförtroende inklusive Rautio. Vi blir "stora" med Bertilsson!

{5915}: Vi kanske sett olika matcher... Tycker Brynäs har de klart farligaste chanserna hittills. Lindbloms nära miss, Clark fick ett friläge och en back (Bertilsson?) fick en öppen chans mitt i slottet. Minns bara LHCs miss nära mål som farligt när vi gick bort oss bakom mål.

Det som är oroande är ineffektiviteten. Mållös första period igen... det gynnar bara LHC tyvärr.

Johan1234: " Medvetet? Hoppas du driver nu. Gordon vill alltså först i match 5 och i en avgörande SD gå in och skada?. Dessutom riskera att dra på sig en 5+20 och spela boxplay i 5 minuter när säsongen kan vara över om Brynäs gör mål. Hör du hur dumt det låter? Och skulle man nu medvetet vilja skada stjärnor är det knappast Gordon som man skulle skicka ut för att göra det och framförallt skulle man inte göra det i match 5."

Grejen med förra matchen (främst tredje perioden och förlängningen) var att domarna la ribban på en nivå där LHC kom undan med precis vad som helst. En odisciplinerad LHC-spelare kunde därför göra en knätackling och på goda grunder vara ganska säker att komma undan med det. När domarna släpper exempelvis solklara höga klubbor vet man att allt är tillåtet. Det som frustrerar många här är nog egentligen inte att LHC kom undan med allt, utan att domarna gav Brynäs en helt annan bedömningsnivå där Simon Bertilssons utvisning som verkligen bjöd in LHC i matchen var ett absolut lågvattenmärke.

Sedan vet jag inte vad som är sant eller inte, men det är SJÄLVKLART inte okej som supporter att kontakta domare och spy galla över deras usla dömande. Det är idiotiskt och kommer aldrig att resultera i någonting bra för någon. Och det är också jäkligt lågt att ta ut sin frustration på det sättet. Det gäller förstås alla lags supportrar.