1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777793 inlägg · 7967 ämnen
« · 212280 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Invasion Gävle
På torsdag invarderas Gävle av Tokiga masar och Superstars och Gavlerinken kommer att vara ett enda stort hav av blåvita flaggor och halsdukar....

Matchen på läktaren vet jag att vi kommer att vinna men på isen blir det nog tufft och hårt som vanligt men jag tror Leksand vinner med 2-4 :-)

GO LEKSAND STARS!!

Ps.. Vad Nklas Anger gjorde i Sweden Hockey Games är ju en fråga att diskutera !!!!

Sv: Rädda Brynäs !
BrynäsTorBjörne: Den där Allsvenska tabellen får man väl ta med en nypa salt. Den kommer väl från den gamla goda tiden när två lag fick kliva av Elitserien efter jul och spela i den tidens form av kvalserie.

Jag tycker det var mer spännande när det var så, även om Brynäs hade drabbats om man fortfarande använt denna metod för att vaska fram elitserielag.

Södertälje SK-Brynäs IF
Asplund står mot SSK imorgon, hoppas bara att han gör bättre ifrån sig än tidigare? Tips 2-3

BrynäsTorBjörne: ... och ni leder med en hel poäng över Malmö IF i Allsvenskans maratontabell!

prosten: Brynäs har aldrig spelat AS......

Från swehockey.se:

ALLSVENSKAN 1996
Brynäs IF* 18 17 0 1 95- 37 +58 34
Södertälje SK 18 9 4 5 68- 42 +26 22
IF Björklöven 18 10 2 6 69- 56 +13 22
Team Kiruna IF 18 10 1 7 56- 56 +-0 21
Rögle BK* 18 9 2 7 82- 57 +25 20
IF Troja/Ljungby 18 6 7 5 69- 56 +13 19
Huddinge IK 18 7 3 8 61- 59 + 2 17
Mora IK 18 6 2 10 63- 89 +26 14
Tingsryds AIF 18 3 3 12 45- 67 -22 9
Surahammars IF 18 1 0 17 43-132 -89 2

SSK vs BIF och lite tankar om Sandlin...
Tja!
Som den Brynäsidiot man är , så offrade man en skön sovmorgon(jag har studiedag idag) för att bevitta A-lagsträningen.
Gunnar betonade att spelarna skulle hålla högt tempo under övningarna och smälla på rejällt inärkamperna , inget "kärringspel" alltså.
Henrik Rehnberg deltog i träningen och ska vara med i truppen imorgon mot SSK enligt han själv.
Jag såg inte Jonas Soling på träningen,vet ej varför.
Grabbarna var på gott humör och skojade friskt med varandra.
Pratade lite med "Aspen" efter träningen och enligt honom ska han stå imorgon.

Matchen imorgon mot Södertälje är jätteviktig, nu inleds slutspurten på Elitserien.
De är bara hårtjobb som gäller , på med blåstället och KÄMPA OCH KRIGA!!!
Jag tippar som vanligt med hjärtat: 4-2 till Brynäs.

Debatten om Tommy Sandlin här på HS har varit intressant.
jag tycker att Tommy Sandlin har gjort jättemycket bra för Brynäs och att hävda att han inte har någon del i SM-gulden på 60 och 70:talet är så befängt de kan bli.
Men jag HÅLLER med om att Tommy kanske är slut som tränare nu och att de vara dumt att anställa Sandlin igen i klubben,Brynäs behöver nya friska krafter,ut med gamla in med de nya.

3 dagar kvar till sista derbyt mot Leksand,nedräkningen har börjat på allvar...

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

VI SKA KROSSA SSK!!!

Sv: Vi börjar längst bak !
Saxar ur swehockeys rapport om sveriges team 19:

"Samtliga spelare i Sverige gjorde en mycket bra insats under turneringen, dock måste Mora backen Pierre Jonsson, HV:s Sebastian Meijer, VF:s Alexander Steen, Mora backen Tomas Skogs och Brynäsmålvakten Joakim Lundström nämnas som lagets toppar."

Han höll två nollor och får bra med beröm. A-laget snart eller?

micke: Masken i Brynäs? Jättekul... ;-) Du tror inte att Masken är där han är just pga att Brynäs inte är så bra att ta vara på folk efter sin aktiva karriär? ;-)

Jag är rätt säker på att han en gång gärna skulle _velat_ (observera tempusform) sitta på BIF:s kansli - men knappast numera... Han som så många andra gamla trotjänare har BIF behandlat alltför illa mot slutet för att det skulle hända. Jag tror inte jag behöver nämna namn...

Det är nog du som skulle behöva lukta på kaffet. Masken är vår nu. Ta nån ni fortfarande har kvar i organisationen istället - innan de tröttnar och sticker också...

Lycka till i KS. Har redan räknat ut hur mycket jag ska betala (tillbaka) om det skulle hända det som ni inte tror ska hända... och det känns väl tryggt att veta att ni kommer att få den fina tjänsten återgäldad (syftar på det lilla Återtågspaket som Brooklyn Tigers var snälla att köpa... ;-)

Ekonomin i fokus!
Beträffande föreningens ansträngda ekonomi föreslår jag följande.
Anställ "Bulan" som konsult. Sätt igång ett fett pyramidspel där BIF står på toppen. Låt därefter alla tränare som fortfarande uppbär lön ta ansvar för att sprida spelet. OBS! Viktigt att sätta igång innan Melin flyttar från Ängelholm. Gegrafiskt finns det en klar fördel att snurra igång det genom de gamla tränarna.

Om det går trögt, se "Bulan" igen.

Enligt mina beräkningar samt att man i st f att betala entreavgift på Gavlerinken kan gå in i pyramiden. Kan vi inom en tidshorisont om 2 år vara så pass solventa att första spadtaget till en ny arena inklusive träningsanläggning kan tas.

High Voltage: Är man från Sthlm åker man ju ner på matchen!

Är det några Brynäsare som skall åka ner till Södertälje. Blir de någon klack för er?

Lilljanne: Taskigt? Taskigt men sant!
Eller tycker Du BIFs 12 pnts är bättre än Rögles 17?

65 Selander: Det var inget planerat "kvartsamtal". Efter att han intervjuat en spelare var det någon i laget som påpekade för några andra att "det där är den där killen som skrivit så mycket dynga". Rönnqvist och Hägerbäck kom fram till honom vid sargen och undrade om han hade tid att prata med dem, men han ville inte, och därför föreslog de att han kunde komma till omklädningsrummet lite senare. Hade han pratat med dem i det första läget hade han inte behövt ställas inför halva truppen. Det hela har tagit helt orimliga proportioner, och nu tar killen alla tillfällen i akt att sprida så mycket dynga som möjligt om diverse spelare och föreningen överhvudtaget.

Sv: SVENSK Hockey
rafalski:
Ibland är du smårolig...

Igor: Troligen så har Pekkala 5 bröder som är aktuella till nästa säsong, visserligen inte lika gudabenådade playmakers som Jussi själv men efternamnet borgar för kvalitet :-)

lucky luke: Där ser man!

Igor: Melin till Linköping enligt Expressen.

Lilljanne: Håller med, första reaktionen blir ju WOW! sju finländare, hur fan lyckas dom med det. Sedan får man väl hoppas att Pekkala och en fortsatt sjuk Luovi inte är inräknade.

70 Rodrigues: Känns ju bra att veta att Brynäs scoutingverksamhet faktiskt lever. Köper man spelare som Lind, Virta, Kallio, Hassinen mfl. är det kanon. Men med Brynäs resurser är risken stor att det blir halvbra spelare som bara tränger ut juniorerna. För övrigt tycker jag Hjallis har helt rätt och att Wennerholm bara pratar skit. Är han aikare, eller...?

Zigge: Brynäs har spelat elitseriehockey så länge Elitserien funnits. Med din definition har slutsspelslagen också missat elitseriespel.

Det där med sämre än Rögle var riktigt taskigt!

Lulekickan: Öh, har jag påstått något annat?

Ni verkar ha stabila killar i laget som tar kvartsamtal med supportrarna ;)

cervante:Förhoppningsvis så förlänger man inte med Luovi och Pekkala och då skulle det innebära att det kommer 5 nya finnar till Brynäs nästa säsong?

Tomas Sandström ska tydligen bli sportchef..... I Malmö... vi skulle behövt en sån som han på den platsen..

SVENSK Hockey
Läs vd en finsk hockeypamp säger,det ligger mycket i det: Han hoppas svensk hockey snart får upp ögonen för vad som är på väg att hända.
– Ni gräver er egen grav. Nästa säsong kommer minst 50 finländare att spela i elitserien. Jag råkar veta att en klubb som Brynäs, om dom hänger kvar, kommer att ha sju spelare från Finland i laget, säger Harkimo.
– Fattar inte svensk hockey att den är väldigt illa ute är det mycket märkligt.

65 Selander: Kvalserien är heller inte högsta serien, utan gränslandet mellan AS och ES. Ni får ett halvt rätt var.

Zigge: Åh, -95/96, vilken underbar säsong. Jag skulle vilja uppleva den igen, och igen, och igen, och igen, varenda säsong. Endast då kan man vara säker på att SM-guldet kommer i rätta händer. Jag hade tänkt mig en repris av SM-finalen -96 mot Frölunda i år men eftersom Myllys inte finns med oss får hento vara den som kastar kavajen från Stadshotellets balkong.

Zigge: Håll isär ALLSVENSKAN och KVALSERIEN det är helt skillda saker det.

Zigge: Kvalserien är inte AS!

westerlind: Prosten skrev 'Aldrig i AS', men BIF spelade ju där våren -96, är det högsta serien??
För mig är ES högst, AS näst högst.

Zigge:

Micke skrev "Brynäs IF har spelat i högsta serien i 43 år i följd (bäst i elitserien, har aldrig åkt ut)". Det stämmer ju. Visst var vi nära att åka ur 95/96, men vi har varit med i högsta serien 43 år i följd. Menar du att du förnekar det?

prosten: Hur har Du själv me läxläsandet? -95/96 va BIF TVÄRSIST med 12 poäng, sämre än Rögle, o fick spela, just det, AS!! OM du förnekar detta, har då inte heller FBK varit i AS (-94) ?

prosten: stackars brynäs lider me er...

Zigge: Brynäs har aldrig spelat AS, läs på läxan bättre.

Sv: Ingen lyckas i blågult
Sylf: jj, när han tar av sig hjälmen...

micke: hur kommer det sig att AS är 'högsta serien' när BIF spelat där?? En sovjetisk historie-tolkning, BIF o FBK lixom alla andra har varit ur ES, that's it!
Helt otroligt, hur många tränare BIF avlönar.
Är detta den 'nya' Brynäs-andan?

Clarence: Ung? ja möjligen till sinnet! Jag har upplevt :
GGIK:s guld 1957 med bl a nr 8 i sin gula toppluva(!), "Stöveln" Öberg,
"Rallarbos" : Perra Härdin, "Bajan" Bohlin, "Masen" Karlsson (så småningom i BIF),
Brynästränare som Herbert Pettersson, Hasse Eriksson, "Katten" Bergström.
Jag var med då MoDo hette Alfredshem och Timrå hette Wifsta/Östrand.....
Om jag inte missminner mig såg jag Lill-Strimma göra landslagsdebut mot ett ryskt lag 1960 vid 16 års ålder - han var så duktig (forward), så en ryss tog sats över hela planen och gjorde ett fruktansvärt fult överfall, jag tror man fick bära ut Lill-Strimma.
För ung? Nja....

Clarence: Hammarström och Lindström finns i klubbledningens närhet och är med i diskussioner kring spelarförvärv och annat. Eftersom de scoutar för NHL-klubbar är det svårt att formellt anställa dem, men snacka med dem går bra.

Bröderna Salming, Huss, Virus, Lundström är alla bra namn. Lägg gärna till Wille Löfqvist för att jobba med sponsorer och marknadskontakter. Jag tror det kan vara en bra strategi att ta in gårdagens hjältar för att hjälpa till att forma morgondagens lag. Nästa generation gamlingar som får ta samma roll blir väl Sjödda, Larsson, Djoos--gamlingar har vi ju gott om, om man ska tro kvällspressen... På det sättet får vi kontinuitet och bevarar det typiskt Brynäska, samtidigt som vi moderniserar.

Sylf: Det skulle väl vara Niklas Andersson i så fall. En otrolig spelinstinkt och målkänsla. Det skulle nog vara bra för Angers självförtroende om hans femma kunde börja producera mål.

Sylf: Kan inte tänka mej att vi får tillbaka "Masken". Tyvärr. Han skulle absolut vara en kapacitet i Brynäs-ledningen. Liksom de du nämner - Hammarström, Lundström, Lindström. Det är hög tid att ta vara på det lite äldre gardet nu. Det finns ju en lång rad gamla, meriterade spelare som börjar bli lite till åren. Ska Brynäs hinna dra nån nytta av deras stora, gedigna hockeykunnande på olika plan så måste det ske inom de närmaste åren. Några andra f d profiler av skiftande ålder jag skulle vilja ha tillbaka i Brynäs är Anders Huss, "Virus" Lindberg och bröderna Salming.

Clarence: Kan inte komma på nån elitseriespelare som LYSER i 3kr.

Ingen lyckas i blågult
Inför dagens match mot ryssarna måste man undra varför aldrig nån brynäsare gör nåt större väsen av sig i Tre Kronor numera. Ingen kan väl beskylla Niklas Anger för att varit särskilt framträdande i de matcher som gått hittills i SHG. Jag minns faktiskt inte på rak arm när en brynäsare riktigt lyste i landslaget senast...

micke: Helt klart skulle Masken vara ett bra alternativ till sportchefsjobbet.Däremot tror jag inte han vill.Tror att han,som han säger,trivs alldeles förträffligt i Leksand och att han och Jonas arbetar bra ihop.Inge,Willy,Tord mfl som nämts här i all är men jag tror mer på en yngre förmåga,typ Sjödin,även om han behövs på isen nästa säsong.Därmed inte sagt att dessa herrar inte skulle kunna ingå i ledningen på nåt sätt.Tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilka som styr klubben utan huvudsaken är att alla jobbar för klubbens bästa och har samma mål.Det som står i programbladet,att leda utvecklingen.Sen det kanske viktigaste,en "riktig" marknadsansvarig.Gärna från näringslivet,en snubbe som vet hur att marknadsföra ett av Sveriges starkaste varumärken på bästa sätt.

Väljer också hellre kolera,det innebär en säkrad ES plats.Pest kan mycket väl innebära degradering och det vore katastrof.Nån nämde känslorna -96 i allsvenskan och jag kan bara hålla med,det var FRUKTANSVÄRT.Även om sista matchen hemma mot löven kändes som ett SM guld så vill jag inte uppleva det igen.

micke: "Tigern" coachade Brynäs till ett (1) guld, 1980. Tord Lundström inte till nåt. Rätt ska vara rätt. Men får jag fråga en sak? Om nu Tommy Sandlin, som du uttrycker dej, inte hade nån förtjänst i 70-talssegrarna, varför tränades då inte Brynäs av någon annan än han? Vet ni vad jag tror. Jag tror att du och alla andra som har en så sned bild av Tommy Sandlin är för unga för att rätt och riktigt förstå vilken betydelse denne man hade för de stora framgångarna när det begav sig. Ni hänger upp allt negativt på att det råkade gå helt snett för Brynäs den där enda säsongen, 95-96. Det är inte fair på nåt sätt.

Sv: Ny skada på Kyrö
65 Selander: Bedrövligt rent ut sagt. Sandlin fick sparken säsongen 95-96 och är alltså fortfarande avlönad? Varför har man inte ens försökt få något tillbaka för pengarna? Det känns som ett tydligt exempel på vad som gör Brynäs så jävla amatörmässiga: Man låter personliga schismer gå för kunnande.

Sv: Soling skiner
Beskedet att Soling är på väg tillbaka värmer ett sargat Brynäshjärta. Vi ska nog, realistiskt sett, inte hoppas så värst mycket av honom under den här säsongen med tanke på den långa skadeperioden. Mn det ska bli härligt att se honom på isen igen.

Ny skada på Kyrö
Enl GD så har Kyrö skadat axeln dom vet inte ännu hur svårt det är.

Det stär åven i GD att Brynäs fortfarande avlönar Melin, Sandlin och Esko.

Följ länktipset så får ni veta mera.

mike66: "Förfaller" Fy ett sådant förfärligt ord. Ett dylikt uttryck tas aldrig ur en brynäsares mun. Vi förfaller aldrig, och har så aldrig i historien gjort. Vi må åldras, kanske skimret försvagas något med åren men under allt detta växer vi. Utvecklas och intar nya positioner. Brynäs IF har spelat i högsta serien i 43 år i följd (bäst i elitserien, har aldrig åkt ut) och bidar bara vår tid just nu. Nykomling som du är i ES kanske du tror att det här är något nytt och unikt, men är inte fallet. Vi visade för 7 år sedan vad det Gävliska vapnet vad smitt av för stål och kommer visa det igen....

prosten: Tyvärr, prosten. Jag är på tok för dåligt insatt i dessa frågor. Men personer jag kunde tänka mig i BIF:s bestämmandekrets är Feltenmark (en mycket driftig, välartikulerad, kunnig och vänlig person), Masken, Willy L, Löken, Inge H, Hovan, Stigge, Håkan Westlund. Finna många fler såklart...

(usch vad den här listan var bakåtsträvande, men den lugnade åtminstone magsåret)

micke och westerlind:

Nää, jag kan inte komma på någon som skulle kunna rädda upp Brynäs i dagsläget. "Liten Nolbybo stjälper oftast stora Nolbyknölar"

Di Leva, Sandlin, men se så, gör något åt saken då - ni förfaller ju.

« · 212280 · »