1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772000 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Enaranger: Tack för statistiken - en utveckling jag trodde var omöjlig!!!

{5504}: Du syns också allt mer sällan. lite mindre roligt nu när det inte är lika mycket drama i Brynäsboken?

Brynäsgubbe: Lätt att skratta åt Roger men tycker han har rätt i sin analys.

Usch, minns ni? Jag ryser... Nu är det 4p upp till 6e-platsen. Jösses alltså.

mk: Är nog alltför tidigt att tro på karriärslut oavsett om du baserar det på att Paille bara åker på is då och då just nu eller om du baserar det på nåt annat. Att han öht KAN åka skridskor i nuläget kan ju lika gärna vara ett tecken på att hans framsteg i rehaben gått snabbare än vad både läkarna och alla andra har förväntat sig eller trott.

mk: Det där lät uppgivet o svart, jag tror Paille o ambitionen är att vara i spel till tiden runt slutet av februari.början av mars ;)

Leonardo: Om han bara åker på is då och då, så ser inte jag hur han ska kunna vara tillbaka efter OS.
Nä, tyvärr är det nog över med karriären.

Men hoppas att jag har fel..

Inkazar: Då kanske vi har Paille tillbaka efter OS i slutet av februari, han behövs i ett slutspel, han kanske inte gör så mycket mål mera, men han sliter över hela banan...Go Paille!!

Tejpad mun haha

dAVydov: Gunde är ett superproffs

Brynäsgubbe: det är ju inte direkt flytande planering. Det hade lika gärna kunna varit 3-4 lag kvar.

Nu har SHL ett avtal med CHL och då är det som det är.
Man kan ju inte ändra det mitt i säsong bara för att inte lagen går vidare.

Jag är mer irriterad över play-in upplägget. Hade dom slopat det så hade en vecka sparats in i planeringen.

Forsberg 1978: Ett svenskt lag kvar i CHL och hela ligan tar ett uppehåll. Ett jävla skämt.

Inkazar: Ja miniuppehållen som är mellan söndag till Torsdag!

Forsberg 1978: nu är det CHL ?uppehåll?

Inkazar: Haha, missade den detaljen. Gillar även Gundes inställning i artikeln.

Jag ställer mig väldigt frågande till alla dessa miniuppehåll som är hela tiden varför i helvete kunde man inte gjort uppehåll under OS istället?

dAVydov: Paille gymmar alltså med förtejpad mun för att öka ansträngningen. Nu börjar jag hoppas! Det är nog bara styrka och kondition som ska upp innan vi får se honom på is igen. Härligt!

En kort skaderapport.

Enaranger: Lägg gärna ut en tabell på dom 15 senaste matcherna

Huge: Jag köper ditt resonemang om att kritisera utan kunskap.
Men som du har gjort tidigare, inte lika tydligt längre.
Att utan förbehåll hålla med Brynäs ledning i frågor, det är inte attha en egen åsikt. Det är defenitonen av en ”ja-sägare”.
Vad tycker du om att man ska kritiskt granska makten?
Om man ska följa ditt råd så ska man ju bara svälja vad ledningen kommer fram till.
Hålla käft och stötta vad som bestämms.

Är det så du tänker?

Zzz: Nu börjar det låta som alla politiska forum jag är med i :)

Tjurn : Stämmer bra..fel av mig :)

Huge: Men problemet med ditt resonemang i dina tidigare inlägg är att dom är precis lika svartvita som inläggen ifrån dom du kritiserar.
Som någon klok skribent har proklamerat sedan forumets begynnelse, vi bör sträva efter en nyanserad ton ;-)

{2064}: Bra skrivet!

Zzz: "ag anser att man måste inse att man inte har alla fakta och därför inte uttala sig stupsäkert och idiotförklara personer i ledande befattningar. Det är ju trots allt dom som fått anställningen och inte jag själv."

Ja, det är väl själva essensen i det jag försöker säga.

"Men nog kan man kritisera så länge man har lite ödmjukhet."

Absolut. Och det är väl just bristen på denna ödmjukhet hos alltför många härinne som egentligen är det enda jag kritiserar och retar mig på och som gör att jag felaktigt uppfattas som nån som på allvar skulle tro att Brynäs aldrig kan göra fel.

"Dessutom känns ju ett diskussionsforum om Brynäs rätt värdelöst om det enda man kan skriva är ” tack Brynäs” , ”bra skott” och ”grym lunchmeny Brynäs”

Jo, men är det verkligen så att nån eller några härinne bara sitter och skriver såna meningslösheter?
Jag förstår vad du menar, och ett sånt här forum känns säkert "värdelöst" eller "kanonbra" beroende på vilken supportertyp man är.
Själv tycker jag att det är både värdelöst och kanonbra, säger kanske en del om graden av mitt supportande.... ;-))

Räknar man en tabell från och med 18 november.
Då Rautio kom till baka efter sin hjärnskakning.

Då är vi också etta. Vi har 36 poäng på 15 matcher.
Närmast efter oss är Frölunda som har 34 poäng
på 16 matcher och Växjö 30 poäng på 16 matcher.

Och vi har på de 15 matcherna ett poängsnitt
på hela 2,4 poäng per match.

Vi har på de 15 matcherna tagit poäng i 14 av dem.
Och tagit 10 trepoängare (3 poäng i 2 av 3 matcher).

Alla andra lag har tagit noll poäng i 4 matcher
eller fler under samma period.

Vi har +25 i målskillnad på den här perioden.
Näst bäst är Frölunda med +15. Sen finns det
inga andra lag som här +10 eller bättre.

Vi är t.ex. 15 poäng och +23 i målskillnad
bättre än Färjestad den här perioden.
Och 14 poäng och +28 bättre än Skellefteå.

Huge: Det är inte rocket science Huge, det är hockey vi pratar om. Sunt förnuft kommer man långt med, gärna i kombination med lite is i magen.
Ditt resonemang faller till del under begreppet ”kappvändare” om det låter bekant.

Zzz: också bra skrivet !

Huge: Så faktiska förhållanden i ett samhälle kan man gnälla på men inte i en förening? Tror dom första frågorna i samhälls debatten är mer komplexa än någon fråga som diskuteras inom väggarna på sätrahöjden.
Jag anser att man måste inse att man inte har alla fakta och därför inte uttala sig stupsäkert och idiotförklara personer i ledande befattningar. Det är ju trots allt dom som fått anställningen och inte jag själv. Men nog kan man kritisera så länge man har lite ödmjukhet.

Dessutom känns ju ett diskussionsforum om Brynäs rätt värdelöst om det enda man kan skriva är ” tack Brynäs” , ”bra skott” och ”grym lunchmeny Brynäs” 😀

Huge: Bra skrivet Huge

Zzz: Beror väl på vilket resonemang det isf gäller. Vi talar om kritik mot beslut som tas av ansvarigt yrkesfolk, inte kritik mot faktiska förhållanden i allmänhet i ex ett samhälle.
Om man på ett seriöst sätt ska kritisera ett beslut som tas, så bör man först ha stått eller gått i den kritiserades skor, sas.
Svårare är det väl inte, om man ska vara ärlig?
Först tar man reda på hur den kritiserade resonerat och vilka förutsättningar denne haft vid beslutsfattandet, SEN avgör man själv om det finns fog eller inte för ev kritik.

Räknar man en tabell nu med matcherna "efter Melin".
Då är vi fyra. Med ett snitt på 1,8 poäng per match.
Sju poäng efter Växjö (som spelat en match mer).

Räknar man en tabell från 1 november till nu.
Då är vi tvåa. Med ett snitt på 2,05 poäng per match.
Två poäng efter Växjö (som spelat en match mer).

Och räknar man en tabell från efter landslagsuppehållet
i november (från och med 14 november) och till nu.
Då är vi etta. Med ett snitt på 2,12 poäng per match.
Med samma poäng som Frölunda och en poäng mer än Växjö.
Och både Frölunda och Växjö har spelat en match mer än oss.

Håller vi snittet på 1,8 poäng per match, på de återstående 19 matcherna.
Då blir det troligen precis på gränsen att vi hamnar topp-6.

Men om vi har ett snitt på 1,9 poäng per match, på de sista 19 matcherna.
Då bör vi bli topp-6 (jag tror 88 poäng kan räcka till topp-6).

munkas: Var väl inte speciellt svårt att även då kunna se potentialen i laget, vår underprestation och att det med ny tränare och lite nya ideer fanns goda möjligheter att förbättra oss och därmed klättra i tabellen.
Var det ditt ev dåliga hockeyöga eller din allmänna svartsyn om att allt är värdelöst och aldrig går att förändra, som gjorde att du redan då hade gett upp allt hopp om den här säsongen? ;-)

Huge: Fast med ditt resonemang kan man ju inte kritisera något i samhället, om man inte är den som sitter med frågan i knät det vill säga.

mk: "Huge är en sådan person som ALDRIG kan erkänna att han tycker Brynäs har gjort nått fel. Men det är få som kommenterar det nu för tiden."

Menar du när man med facit i hand ser om nån gjort rätt eller fel, eller om man på förhand och utan samma kunskaper, erfarenheter och insyn som ansvariga har, ändå sitter och påstår att ett beslut som tas är rätt eller fel?
Det första kan vi direkt bortse ifrån, då det är meningslöst att med facit i hand kritisera ett beslut som tagits på förmodat goda grunder och utifrån den kunskap och erfarenhet man för stunden haft när beslutet togs.
Återstår frågan om hur seriöst och intressant det egentligen är att sitta och kritisera kunnigt, erfaret och insatt yrkesfolk för deras beslut, utifrån en utomstående position där man inte är i närheten av att ha samma kunskaper, insyn och erfarenheter som ansvariga har och som krävs för att kunna göra en rättvis bedömning.
Det görs rätt och det görs fel, insatt och kunnigt yrkesfolk är bäst lämpade att sköta saker och ting och som supporter är det enligt min mening bäst att acceptera detta faktum och i princip hålla käft och stötta laget på isen.

{5504}: Det fanns ingenting i spelet just då som tydde på den utveckling, poängmässigt, vi sett den senaste tiden. Den största anledningen till framgången är nog skadan på Felix. Efter det har vi haft en uttalad förstemålvakt som knipit säkert 12-15 poäng åt oss. Men stort grattis till dig som kunde förutspå denna utveckling, och ett stort grattis till oss som håller på Brynäs.

Peja: Ja tittar man på SHL trupperna ifrån mitten av 2000-talet innan KHL så ser man tydligt skillnaden mot idag. SHL säsongen 17/18 mot tex. säsongen 05/06 skiljer nog en division gällande spelarmaterialet. NHL/AHL och KHL kan SHL inte konkurrera med. Däremot att NLA drar så mycket kvalité är något som är svårt att smälta. Men många bekväma spelare väljer Schweiz pga dom korta resorna, men självklart påverkar även dom lägre skatterna.

{2064}: KHL förstör mycket för SHL. De norpar dessutom högklassiga finländare som hade spelat i SHL annars. Stommen i Finlands euro hockey tour-trupper brukade spela i Sverige.

dAVydov: Helt rätt att låna ut Sandström. Borde ha skett redan för 2-3 år sedan.

{5504}: Hahaha 😂👍
Brynäs kommer få tyngre perioder igen och då kommer Munkas komma tillbaka och bidra med sina ”expertkunskaper” igen 😉

{8399}: Knappast, vi har betydligt fler högutbildade spelare idag än för 15-20 år sedan.
Men sen har du rätt i att SHL har tappat gräddan av artisterna till proffslivet. Det är väl dubbelt så många spelare i Nordamerika nu + ett antal i KHL.
Dessutom sticker för många juniorer för tidigt och b blir aldrig annat än utfyllnad ”over there”.

{5504}: Årets mest onödiga inlägg, hittills, ( tycker jag).
Alla som vart här ett längre tag vet hur munkas och även Lindström fungerar.
Så här är det, vissa vädrar mer åsikter när det går tungt. Vissa bara när det flyter på.

Huge är en sådan person som ALDRIG kan erkänna att han tycker Brynäs har gjort nått fel. Men det är få som kommenterar det nu för tiden.

Så luta dig tillbaka och kolla när Brynäståget kommer och kör över er😀

{5504}: När man läser detta så blir man ju fundersam om Munkas verkligen är Brynäsare eller bara en väldigt negativ människa

Leonardo: vi torska ju 1a matchen mot mora så 6-3 i poäng där

munkas: Hej Munkas, du syns väldigt sällan nu=)
Kolla här va aktiv du va för några veckor sen, varför så osynlig nu?
Menar inte att jävlas men blir lite komiskt när du delade med dig all din kunskap för några veckor sen men slutat dela med dig nu=)

(Tabellen ljuger inte, vi är ett bottenlag. Även om spelet börjar se lite bättre ut, främst på bortaplan, så finns det ingenting som tyder på att vi hux flux kommer börja snitta 2 poäng/match och klättra drastiskt i tabellen. Avståndet uppåt blir snarare större och större.)

(Vi vänder det här. Vi har ju chans på 3 poäng hemma mot Rögle i februari. Då står vi på 16 poäng. Hur många krävs för topp-6?)

(Ska vi hamna på 11:e eller 13:e plats? Spännande... Och ingenting händer. Inga nya spelare, ingen tränare, bara en lite mer defensiv gameplan. Oh joy!)

(Det är väl fortfarande ca 120 poäng kvar att spela om?
Det är lugnt, tar vi 110 av dessa så vinner vi serien. Allt som behövs är en ny målis, en tränare, några spetsvärvningar, en spelide och att någon trycker på knappen. Sitt ner i båten era onyanserade oseriösa läktarcoacher!)

(Jag fattar inte heller hur vissa kan tro att det här laget kommer att spela slutspel till våren...Med lite tur kan vi knipa 12:e platsen.)

(Du får tänka lite positivt, bara en skada under uppehållet. -1 inför omstarten, det får anses vara godkänt. Nu börjar klättringen uppåt. Alla har tränat grymt bra hela veckan och är redo att börja snitta 2 poäng/ match.)

{2064}: Sämre spelare, mindre profiler än förr tyvärr.

Leonardo: Spelarna är bättre tränade, duktigare skridskoåkare och ofta tekniskt skickligare (antal träningstimmar är fler) vilket driver upp tempot.
Roligare hockey? det är i varje fall mer spel än den stök&bök hockey som var för 15-20 år sedan.
Sen har domarkåren börjat följa regelboken också.

Inkazar: DIF är inte bra nu, ja LHC hemma, då blir det vinst tror jag...har sammanfattat en egen lista på de som varit denna säsong

September
17/9 Växjö vs Brynäs 4-3 OT
21/9 Brynäs vs HV71 2-4
23/9 Malmö vs Brynäs 5-1
28/9 Brynäs vs DIF 1-3
30/9 Örebro vs Brynäs 1-2
4 p av 15

Oktotber
5/10 Brynäs vs KHK 3-1
7/10 FBK vs Brynäs 4-1
12/10 Brynäs vs SAIK 2-8
14/10 SAIK vs Brynäs 1-2
19/10 Brynäs vs Rögle 4-5
21/12 Brynäs vs Mora 0-2
24/10 Frölunda vs Brynäs 0-4
26/10 Brynäs vs FBK 1-4
28/10 FBK vs Brynäs 2-1
9 av 27 p

November
2/11 LHC vs Brynäs 3-1
4/11 Brynäs vs Mora 5-2
14/11 Brynäs vs HV71 2-4
16/11 Malmö vs Brynäs 3-1
18/11 Brynäs vs Malmö 5-3
21/11 LHC vs Brynäs 4-3 OT
23/11 KHK vs Brynäs 1-3
25/11 Örebro vs Brynäs 2-3
30/11 Brynäs vs Rögle 4-0
17 av 27 p

December
2/12 Brynäs vs Växjö 2-1
7/12 Luleå vs Brynäs 1-6
9/12 Brynäs vs Luleå 6-0
19/11 SAIK vs Brynäs 3-1
21/12 Växjö vs Brynäs 4-3 OT
26/12 Brynäs vs FBK 4-2
28/12 KHK vs Brynäs 4-5 OT
30/12 Brynäs vs Örebro 4-3 OT
17p av 24 p

2018
4/1 Brynäs vs Luleå 4-1
6/1 Mora vs Brynäs 0-1

Match Antal matcher Tagna poäng Målskillnad
Brynäs vs Växjö 3 matcher 5-4 p 8-9
Brynäs vs HV71 2 matcher 0-6 p 4-8
Brynäs vs Malmö 3 matcher 3-6 p 7-11
Brynäs vs DIF 1 matcher 0-3 p 1-3
Brynäs vs Örebro 3 matcher 8-1 p 9-6
Brynäs vs KHK 3 matcher 8-1 p 11-7
Brynäs vs FBK 4 matcher 3-9 p 7-12
Brynäs vs SAIK 3 matcher 3-6 p 5-12
Brynäs vs Rögle 2 matcher 3-3 p 8-5
Brynäs vs Mora 3 matcher 9-0 p 6-4
Brynäs vs Frölunda 1 matcher 3-0 p 4-0
Brynäs vs Luleå 3 matcher 9-0 p 16-2
Brynäs vs LHC 2 matcher 1-5 p 2-7

Leonardo: det var en hemmamatch mot LHC. Jag skrev fel där. Men i övrigt tror jag du har rätt.

Tror tillomed vi har chans att gå rent mot djurgården om Engan inte kommit tillbaka. Han är extremt viktig för dom.

Inkazar: Jag skall se 4 v dessa på plats, personligen tror jag på 4 p mot DIF, vinst hemma mot Frölunda och 2 p mot Malmö, sen tar vi HV iaf sista sen hemma , inte borta...LHC mja vi har ju lite svårt för dem i gruppspelet men 1 p iaf denna säsong....tror vi torskar borta där också

« · 1862120 · »