1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769592 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: man undrar hur det gått om Melin fått stanna. Jag minns Gnaget förra säsongen där de startade likt Brynäs gjorde denna säsong men slutade som ett topplag. Kan sparkningen ha varit förhastad tro?

Huge: Godkänt, när BZ "självklara målsättning" med lagbygget var att Brynäs ska vara ett topplag? Har du kollat på tabellen?

Huge: LIljewall är dessutom rätt dyr enligt vad jag har hört. Obegriplig värvning...

Peja: Den usla starten med Melin spökar fortfarande, där missade BZ i tränarvalet.
Efter det visade han trots allt handlingskraft och agerade snabbt. Sen är det ändå BZ:s nya tränarduo och lagbygge som räddat upp säsongen och i en mkt jämn serie är vi fortfarande med i racet om slutspelsplatserna.
Man undrar ex hur det sett ut och hur bl.a en spelare som Caporusso hade lyckats med Sjödda och Janne vid rodret från start och utan Melins idéer, som säkert var bra men fel för våra spelare i det läget. Så om vi inte räknar in Melin i lagbygget och ser enbart till spelarmaterialet ( vilket Stefan R 63 frågade mig om) så får bygget ändå godkänt.

Huge: BZ måste ju ha misslyckats kapitalt med den här säsongens lagbygge. Enligt honom skulle Brynäs vara ett topplag. En enorm felbedömning, uppenbarligen.

Stefan R 63: Av de jag kommer på så har Caporusso och Liljewall varit besvikelser, särskilt den förstnämnda, han försvann ju omgående.
Trodde på mer offensiv kraft/produktion från Liljewall även om han mer värvades för en brunkarroll. I övrigt godkända värvningar där Hahen förstås sticker ut lite extra.
Fernström ett undantagsfall som nödvärvades mitt i säsongen och efter att ha vilat ett halvår, vad fanns i övrigt att tillgå och som hade varit både tillgängligt och förhoppningsvis bättre?
Säg det, om inte BZ hittade nåt annat så tror jag inte att nån annan härinne hade gjort det heller...

Huge: kan man få höra hur du ser på BZ värvningar ? Vilka du tycker har tillfört och inte tillfört till laget?

Stefan R 63: Om BZ nu värvat klart och vi antar att nyförvärven uppgår till ex 5 nya spelare (både inhemska och utländska) så måste han rimligtvis ha nobbat fler än de 5 han värvat.
Det påstås att vi uppvisar ett mönster där BZ av princip inte skulle vilja ha gamla brynäsare i laget, och beviset ska vara att han nobbat flera av dessa som varit ute på marknaden.
Isf ett mönster som inte är konstigare än det som syns när BZ värvat de 5 spelarna i första exemplet och därmed nobbat alla andra som varit aktuella.

mattiask: Utöver Jönsson vill han ha ytterligare 8 nya spelare och dom håller hög klass.
Låter ju väldigt realistiskt att BZ skulle kunna signa hela det gänget, så jag begriper öht inte vitsen med en sån där önskelista....

Pettisbif: Haha, det är nog faktiskt tur att du inte är sportchef för Brynäs kan jag säga :)
Dessutom.. Varför i hela friden ska du ha Johannes Jönsson till? Snälla rara lilla du, i mina ögon håller han i princip samma klass som Fernström.
Såg honom väldigt mycket när han stod i Skövde för ett par år sedan - i Division ett. Då är och var det helt obegripligt för mig hur han kunnat ta en spade i SHL.
Dessutom helt obegripligt hur du vill ha honom i Brynäs före både Fernström och Rautio i detta fall.

Peja: Och då återstår frågan. Vilka spelare på den listan hade det ur Brynäs perspektiv varit vettigt att skriva kontrakt med vid den aktuella tidpunkten? Den enda i mitt tycke är Jocke Ericsson. Men då valde man istället att satsa på Sandström, alltså hade man ändå förlorat en egen produkt om man tagit in honom.

Saxat ur GD;
Sent på lördagskvällen meddelade Brynäs att man gjort klart med en ny målvaktstränare.
Fredrik Mikko ersätter Pecka Alcén, som efter 13 år i föreningen lämnar Brynäs – för gott.
– Det får vara nog nu. Det blev för mycket för mig till slut, med min ledarstil, säger Alcén

Nu berättar han själv för Sporten och Hockeypuls om uppbrottet med Brynäs och sjukskrivningen, på grund av hjärtproblemen, som till slut blev den slutliga faktorn att lämna klubben.

Men allra först vill Pecka förklara att han mår bra och är friskskriven sedan en tid tillbaka. Dosen kärlkramps-medicin har skruvats upp och han reser till vinter-OS i Pyeongchang som planerat – för uppdraget som målvaktstränare för Norge.

Sedan börjar han berätta varför han lämnar Brynäs, klubben han levt med dygnet runt – nästan året runt – i 13 år.

– Det blev för mycket till slut. Det var runt jul som jag kände att det kanske får vara nog nu. Jag vill helt enkelt inte vara på den här nivån längre. Det har tagit hårt på mig.

Kroppen sa ifrån. Precis som den gjorde 2012 då han fick en hjärtinfarkt.

– Du vet när man ligger och mår illa över att man ska åka in till hallen och har inte kunnat sova, då vet man att det inte är bra. Och jag har min kärlkramp. Kroppen säger nej. Och då måste man lyssna på den till slut. Det höll i drygt fem år efter det som hände 2012.

Berätta!

– Det har blivit tuffare att vara på den här nivån med min ledarstil. Jag vill inte vara en del av hela SHL-cirkusen längre. Jag är som jag är, men jag vill att alla ska må bra. Från vaktmästarna till mina målvakter. Det kanske bara är mig själv jag inte brytt mig om.

I mellandagarna blev Pecka Alcén sjukskriven och har sedan dess inte tränat Brynäs.

– Vi har enats om att Pecka slutar på grund av sin hälsa, säger sportchefen Stefan Bengtzén till Sporten och Hockeypuls

Huge: hur vet du att BZ nobbar massor av andra soelare från först utlandet och sen från hemmamarknaden? Var har du fått den faktan ifrån???

{8399}: Ja nu känner ju varken du mig eller jag dig och du verkar ju själv inte ha fakta utan mer att du inte tror på mitt argument :) Då behöver vi ju inte sitta här och tjafsa längre, det är det så många som gör ändå om saker de tror de kan bättre än andra ;) Ha det gott!!

Leonardo: Jag tror inte på det du skriver. Jag vet inte om du trollar eller om du köper en konspirationsteori som någon skapat men jag tror inte att det du ser som fakta är fakta.

{8399}: Självklart vinner inge klubb på det men det är en fakta hur det var en period med vissa ledare so särbehandlade vissa, det är liksom inte en sur mamma det handlar om, det är en ganska stor skara personer kring den saken o inte bara föräldrar, jag menar i Brynäs under alla år jag bott där så har det varit turbulent i styrelser och hur olika tränare resonerat med spelare och hur man värvat genom åren, ibland bra ibland sämre...om jag vet massor av intern fakta så tänker fan inte jag skriva det här som någon sprider till ut....jag menar det är samma sak som att känna coachen i laget vilket jag gör men om en coach säger saker om en spelare privat och det kommer ut då blir det ju haveri eller hur!

Leonardo: Ok men vad skulle syftet vara med denna särbehandling? Vad vinner Brynäs på det?

Huge: Ja det finns säkerligen fler sanningar, jag utgå mest från hur man resonerar djupt inne i leden för jag både känner och umgås med flera från föreningen både i senior och juniorverksamhet och det är inte alltid så enkelt att förstå Brynäs filosofi om man bara spekulerar utifrån baserat på egna tankar.

Sen är det svårt att avgöra hur en specifik sportchef t.ex resonerar, om en sportchef inte anser att en viss spelartyp kommer att fungera får denne aldrig ett kontrakt! Huruvida vår nuvarande sportchef ser på vissa f.d inhemska Brynässpelare om de skall ha en plats i laget när deras kontrakt går ut har väl flera aspekter gällande lön, vill man spela i Brynäs igen eller vill man men inte får?

Jag tog upp en hypotes från juniorverksamheten som ett exempel bara och jag har följt Brynäs i så många år och är vän med så många som spelat där så jag vet lite hur tankarna kan gå ibland.

Pettisbif: Mena du detta lag på riktigt eller på nåt dataspel?

Kan va kul ställa upp ett lag så där men detta kändes ju inte seriöst eller kan detta va Brynäs nästa säsong?=)

Leonardo: Tja för att dat skall vara fakta så krävs mer än att en bänkad spelares mamma sagt det till dig.

Mitt lag nästa säsong:

Niklas Svedberg - Johannes Jönsson

Ryan Gunderson - Simon Bertilsson
Niclas Andersén - Nils Andersson
Lukas Kilström - Petter Granberg
Marcus Ersson

Nicklas Danielsson - Greg Scott - Anton Rödin (dröm kedja)
Aaron Palushaj - Linus Ölund - Jesper Boqvist
Ludvig Rensfeldt - Jesper Jensen - Daniel Brodin
Alexander Bjurström - Jacob Blomqvist - Daniel Mannberg

(Henrik Larsson, Samuel Asklöf, Marcus Westfält, Johan Alcén, Jonathan Granström)

{8399}: Då tycker jag att du skall skriva vad som är fakta till mig ;)

Peja: Johan Eriksson, Modo?

Leonardo: Snacket om spelarlöner blir lite skevt då de inte är offentliga och siffrorna visar inte hur det verkligen ser ut.

Leonardo: Nej det är inte fakta det du skriver.

Peja: fick tag på Bratwursten. Tack ändå!

Leonardo: Ärligt talat så ska man nog ta det som föräldrar eller släktingar till ev talanger tycker i såna här fall, med en grov nypa salt. Dom vill förstås måna om sina telningar sas, tror knappast dom är tillräckligt objektiva eller framförallt kunniga, för att kunna avgöra vilka talanger som Brynäs bör satsa på eller inte, oavsett om dom kommer utifrån eller är inhemska.
Det kan ju vara så enkelt som att vissa spelare utifrån helt enkelt har ansetts vara bättre och mer värda att satsa på, än vissa inhemska.
Att Brynäs på ett utstuderat sätt och medvetet skulle hindra talanger från egna led på bekostnad av spelare utifrån, bara för hindrandets egen skull, låter ju faktiskt inte speciellt trovärdigt eller sannolikt.

Peja: Just det, Fröberg hade jag nog tappat bort namnet på dock

Huge: Min syster som bor hemma i Gävle och haft en son som spelat med juniorerna o tagit både Guld o Brons J18--J20 är ju i kretsarna där med andra Brynästalangers föräldrar och vi båda känner de flesta inom Brynäs ledning..så här:

Det har funnits en utstuderad plan med t.ex spelare som Brodecki som kom utifrån till Brynäs inte behövde slava så mycket som de inhemska spelarna fick göra för att överlag platsa, det har funnits en sådan tendens och ojämlika villkor beroende på om du är inhemsk eller kommer utifrån, det är ren fakta! Talanger utifrån har alltid fått silversked och tvärtom

Sedan vet jag att Lindbäck och BZ inte är på samma plan bl.a men varför tänker jag inte säga här

Huge: Precis. Det första man måste söka är en dokumenterat duktig målvaktstränare. Sen måste man även värva målvakter som är bra redan när de kommer. Det känns som om man har haft en allt för stor tilltro till Peckas förmåga. Ok, han har fått fram några riktigt bra målvakter men det hade nog vilken tränare som helst kunnat sett till talangen hos just de målvakterna. Ser man på de målvakter som INTE hållit måttet och INTE utvecklats i Peckas regi så är listan så mycket längre.
Jag ser inte poängen i att betala stora pengar för spetsspelare främst på forwardsidan och sedan köra budgetchansningar på målvaktsidan. Det är ju ändå en av de viktigaste positionerna i laget vi talar om.

Leonardo: Få se nu...

Djurgården: Jocke Eriksson
Frölunda: Nörstebö
Färjestad: -
HV71: Wännström
Karlskrona: Mattias Karlsson, Joachim Rohdin
Linköping: -
Luleå: Emil Larsson
Malmö: -
Mora: -
Rögle: Rensfeldt
Skellefteå: -
Växjö: Brodecki, Fröberg
Örebro: -

Så jag får det till att 9 spelare i andra SHL-klubbar har gått Brynäs hockeygym.

Sedan finns förstås Honken (free agent), Molin (SHL nästa säsong) och några till utanför ligan.

Auchinleck: När jag summerade kostnader igår per klubb 2016 iof sp hade ju Brynäs några av de dyraste spelarna, Typ Sunken 1,37 mille, Simon 1,28 mille, Fälth 1,54 mille och Rautio 1,1 mille....de flesta klubbarna har väl ungefär samma spelarbudget sen har klubbar som SAIK och FBK en stark soliditet med ca 70 miljoner i eget kapital, SAIK är ju d som får ut mest av sina spelare i förhållande till lön,

flera i Brynäs 2016 hade löner på mellan 100-600 000 kr, Lindblom då baserat på 2015 års inkomst hade 380 000 kr....nu blir det ju ännu mer klirr i kassan till säsong 18/19 och flera spelare har ju kvar kontrakt till nästa säsong även då spelare som Henrik Larsson, Liljewall, medan Clark och Palushaj, Miller, Ölund, Lucas Carlsson deras kontrakt går ut.

Målvakt av klass, back och center av klass måste få kosta och en modern tränare som kan få Brynäs att vara jämna i varje match, att kunna orka ta sig tillbaka i matcher där man hamnar i underläge!

Leonardo: Och för balansens och debattens skull vore det också intressant att få veta hur det sett och ser ut i andra lag än Brynäs.
Är just Brynäs ett lag som har svårt eller av princip vägrar att försöka värva hem spelare man fostrat?

Skrubben: Har du någon lista på vilka ex Brynäsare som finns i andra klubbar i SHL alt HA ? Jag kan ett gäng men inte att det nästan skulle vara över 20 stycken!

JanT: Den som lever får se, finns ingen garanti för något?

Luleå borta som blivit förnedrad av oss i tre matcher (nu utan Gunde och Simon), sen har vi Örebro hemma (som vi förvisso bör o borde ta), sen HV borta, KHK hemma (bör bli 3 p), DIF borta, Frölunda hemma ( den vinner vi tror jag), SAIK hemma (svårt), Mora borta (50-50 där), LHC hemma (kanske borde vinna nu en gång mot dem iaf) och Frölunda borta 10 mars...

Peja: Jag tror nog faktiskt att det största felet med våra målvakter är Pecka.
Detta hattande förra året kostade mer än bara ett guld.
Det innebär att DR inte fick självförtroende förrän Felix var borta och han var ensam etta.

Sen, hur har han utvecklat dom?
Felix skulle må jättebra av att komma tillbaka och få en ny röst att lära sig av.
Ganska säker på att han inte åker över iår givet historian.
Om Mikko är bra så kan han gjuta nytt mod i dom och få dom att växa.

Är det någon som vet hur Mikko jobbar?
Kollar han oxå i ögonen för att se vem som är het? Eller kollar han på spelet?

Scerban: Brynäs hade varit ett bättre lag förra säsongen, och varken Rautio eller Felix är en långsiktig lösning... så varför är det ett argument mot Lindbäck vs Rautio/Felix?

Scerban: Du har helt rätt. Det finns inte en enda brynäsare i ett annat SHL-lag som man på ett objektivt sätt kan säga var fel att Brynäs ”valde bort” vid den AKTUELLA tidpunkten.

Emil Larsson? Kunde lika gärna blivit en Ludvig Blomstrand. Dessutom är hans pappa i Brynäs ledarstab. Plus att han var skadad flera månader under våren. Självklart valde Brynäs inte honom vid den tidpunkten. Men väldigt lätt att vara efterklok.

Peja:

Lik förbaskat hade Lindbäck knappast spelat i Brynäs den här säsongen, så det hade inte varit någon långsiktig lösning.

Vad gäller Emil är det mycket möjligt att du har rätt, men jag tänker mig att det kan ha varit smart för Emil att välja bort Brynäs tills han är etablerad SHL-spelare. I Brynäs hade det blivit en väldigt massa snack om och press på honom som Jannes grabb. Jämför Lias Anderssons val av att spela i HV.

Peja: Säkert inte.
Jag minns inte alls...

Man kan väl säga att Bz har en förkärlek till spelare som han vet om.
Hoppad att han har lärt sig något bara till i år.
Men fan vet...

Peja: Lindbäck kostade nog en del deg. Plus att han inte var intresserad av ett längre kontrakt väl?
Eller har jag fel, minns inte.
Det kan nog vara annorlunda nu, om inte Bz bränt alla broar.

mk: ... men om du jämför objektivt, vem av Honken och Fernström var bäst i sitt lag förra säsongen? Rimligtvis det som BZ borde ha analyserat när han valde mellan lediga målvakter.
Karlskrona värvade väl Honken pga en målvatskris som uppstod när de satsade på Fernström? Eller minns jag fel...?

Peja: Helt ärligt nu. När Honken spelade i Brynäs sist. Var han inte rätt dålig då?
”Alla” tackade ju för hans år i klubben.

Ska man då ta in han två? år senare ” bara för att det är en gammal hjälte”
Hur hade det låtit om han gjort samma som LF?

MV problemet uppkom ju rejält när Pecka blev sjuk. Att då hitta någon som kan komma dagen efter är nog inte lätt. Men den nye verkar ju ha meriter iaf.
Bara hoppas att han kan göra underverk.

Scerban: Han menar nog när Rögle värvade Lindbäck.
Emil L hade gått till Brynäs om intresset hade varit ömsesidigt.... att hans farsa var videocoach vid tillfället påverkade inte hans vilja att spela för laget i hjärtat.

{8356}:

Håller med om att det är tråkigt att se Brynäsare göra succé i andra tröjor, men ditt inlägg förenklar väl ändå en hel del?

Anders Lindbäck: Svårt konkurrera med NHL-kontrakt

Jocke Ericsson: Har sämre stats än Rautio i ett bättre lag, och därtill dyrare. Varför vore det ett bättre alternativ?

Jocke Rohdin: Gick rimligen till Karlskrona för att få en större roll. I en fjärdekedja i Brynäs hade han knappats utvecklats lika mycket.

Emil Larsson: Vad ville Emil själv i det här fallet? Det är knappast en idealisk situation att spela med sin pappa som tränare.

Sebastian Wännström: Gissar att Bengtzén avstod på grund av skadehistorik. Svårt att säga att det var fel i dagsläget.

{5915}: Inte svårt att vinna när motståndarmålisen bjuder på tre mål.

Peja: Precis! Bengtzens egoism förstör många av våra 90-talisters känslor för Brynäs.
Undrar om han erbjuder Bäckström ett kontrakt?

{8356}: Att välja Fernström över Honken känns ju också rätt misslyckat.

Huge:

Ser att du fortsätter vara envis. Jag kan göra en lätt sammanställning på spelare som BZ nobbat och så jämföra dem med vem BZ valt att ta in istället.

Jocke Eriksson/Lindbäck - Rautio.
Båda alternativen hade varit bättre än nuvarande.

Joachim Rohdin - Christopher Liljewall
Jocke har varit sugen på att komma hem i många år och hade haft en liknande roll som Liljewall där Jocke är både bättre och billigare.

Emil Larsson - Louie Caporusso
Här är ju verkligen jämförelsen aktuell eftersom BZ antagligen valde mellan dessa två. Träffade själv Emil på finalen förra året. Riktigt bra kille som nu gör succe i annat lag.

Ludde Rensfeldt - Daniel Mannberg
Det var väl ungefär vid tidpunkten då Mannberg värvades in som Ludde verkligen visade kvalité. Nu kanske man inte jämförde just mellan dessa två men Ludde är intressant då han varit väldigt angelägen om att komma hem.

Sebastian Wännström - Gustaf Thorell
2 olika spelare med olika löneposter men trots allt en spelare BZ valt istället för Sebbe. Bofors historik såklart...

Emil Molin - xxxxxx
Drew Miller spelar på en position där Emil hade kunnat spela men känns orättvist då Emil antagligen inte hade kunnat gå att värvas vid samma tidpunkt som Miller.

En sammanfattning från egen sida är väl att jag hade tagit alla 6 Ex Brynäsarna före de BZ har valt och då är också våra Ex Brynäsare ofta billigare.
Nu till sommarens silly så har säkerligen Bengtzen bränt en del möjligheter med att få in några av dessa men anser att han bör göra allt för att få in.
Jocke Eriksson/Limpan
Emil Molin
Även försöka med
Ludde Rensfeldt
Jocke Rohdin.

Antar att de slutar som vanligt med Julius Persson från Karlskoga och även Bengtzens polare han tågluffade med på 80-talet Fredrik Höggren från Karlskoga sägs vara aktuell.

{5915}:
Får jobba hårdare?

« · 1868633 · »