1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 767185 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
KulaShaker: Det det var en debattartikel i gd också. Någon som fattar vad som menas? Det finns inga konkreta punkter på vad Brynäs har gjort för förändringar.

Jag tycker det är otroligt tråkigt det här med Miller. På ett sätt har jag all förståelse för att han får lämna. Killen utstrålar inget som helst driv, ingen glöd, ingen passion. Det förefaller bara vara väldigt jobbigt att spela hockey. Han glider runt och försöker ta i ibland men det är som att den mentala tanken är helt slut. Han känns näst intill hockeydeprimerad.

Det tråkiga är att utifrån hans insatser på isen förefaller det sannolikt att han inte mår särskilt bra utanför densamma. Därför hade det känts trevligare att läsa att de hade tillsammans kommit överens om att avsluta samarbetet.

För lagets del är jag personligen övertygad om att det är bättre med en hungrig Westfält än en håglös Miller. Men det var en mina att gå på som värvning och ett tråkigt avslut (?) på en fin hockeykarriär.

Charles: Tycker det är märkligt att kicka Miller nu innan slutspelet då det var på den devisen man tog in honom som"rutinerad spelare med tyngd"... När brukar dom vara som bäst, jo slutspel!

Synpunkter på den här, någon som är initierad?

Efter att vi förlorat hemma mot både Linköping och Malmö
hemma under januari. Då såg det ju ut att krävas något
extra för att nå topp-6.

Men hade vi vunnit de här 5 matcherna från 1 februari och framåt.
Matcher som vi hade ledningen i. Då hade vi faktiskt varit klara
för topp-6 redan nu, innan sista omgången.

Den sista bortamatchen mot Rögle (1 februari).
Den sista hemmamatchen mot Växjö (3 februari).
Den sista hemmamatchen mot Örebro (15 februari).
Den sista hemmamatchen mot Karlskrona (24 februari).
Den sista bortamatchen mot Mora (6 mars).

Mer än så hade faktiskt inte krävts för att nå topp-6 visar det sig nu.

Och då har jag inte räknat in t.ex. sista hemmamatchen mot Frölunda
nyligen och några matcher till vi förlorat under februari, fast vi haft
ledningen.

Matcherna mot Rögle och Växjö förlorade vi på dåligt målvaktsspel.
Speciellt hemma mot Växjö. Där var vi bättre än dem, utom när det
gäller målvakten. Och mot Mora gav ett taffligt ingripande på första
målet, det andra målet som en ovälkommen bonus.

När man ser hur "lite" som egentligen hade krävts ändå.
Då känns det lite onödigt att uppryckningen i november, december
och en liten bit in i januari inte togs tillvara.

Skrubben: Men går ju inte att hylla BZ heller

Skrubben: Jepp, litegranna. Precis som Boorken förtjänade lite credd för senaste SM-guldet. Men det fanns självklart andra som förtjänade mycket mer credd för dessa framgångar.

Peja: Okej. Vi ger Sundlöv credden för framgångarna förra säsongen.

(Obs! Ironi)

Skrubben: Bertilsson och Gunderson, Westerholmarna, Blomqvist, Kilström och Lindblom! Största anledningen till framgångarna stavas just Lindblom som Sundlöv satsade på. Juniorsatsningen är tack vare Sundlöv det vill säga Carlsson, Ersson, Sandström och Ölund.

Skrubben: Spelarna som kommer upp från hockeygym är på sätt och vis också rester av en verksamhet som Sundlöv var med och byggde upp. Men Gunde, Sunkan, Bertil, Kilas, Blomqvist, Granis är stommespelare som Sundlöv hämtade hit en gång i tiden (även om vissa har varit i andra klubbar och kommit tillbaka sedan dess).

Luddf: Haha. Nu skämtar du va? ”Sundlövs rester”? Vilka rester då? Sunkens kontrakt? 😂

KalleTeodor: Jag möter gärna Växjö med alla sina inköpta stjärnor, de har all press på sig, inte Brynäs i en ev kvartsfinal mot dem :) Att vinna två igen mot HV i rad känns som en utopi, hade hellre sett Luleå som motståndare där....

HV möter FBK borta imon, Luleå möter Rögle borta, LHC har Växjö hemma Å Malmö har 83 p och 6p bättre målskillnad utifall de förlorar och HV vinner och nyper plats 6.......känns som Malmö vinner mot Mora imon dock

Rumpelstiltskin: Det var Sundlövs rester som var bidragande till fjolårets framgångar. Det går att vrida på saker åt alla håll. Folk måste ju börja se klarare, tre 10 placeringar på fyra år och inte ett tecken på att denna situation ska förbättras snarare tvärtom

pjåtor: tror inte jag av den simpla anledningen att många amerikaner vill vänta ut de andra ligorna. NHL framförallt

Leonardo: Jag hoppas på det! Men om man tittar på hans historik hur länge han har varit i ett lag så nej! Sedan spelar väl lön och hur han trivs i Gävle och Brynäs roll. Sedan vad han har fått för signaler vad som händer med truppen inför nästa säsong spelar nog in en del om han ser att de satsar på att få in bra spelare. Det som talar emot mer är att något nytt kontrakt ej är skrivet...

Leonardo: Frågar du mig så tror jag han är klar för annan klubb

Brynäsgubbe: Klart det stod så. Vad skulle dom annars säga? "Han är oerhört lättad över att äntligen få flyga hem"? :)

Brynäsgubbe: Mycket märkligt att kicka en ärrad NHL-veteran precis innan ett slutspel. Snacka om att tränarteamet måste ha tyckt han var för dålig.

{7981}: Tror du Palushaj blir kvar i Brynäs ?

{8305}: Det stod i GD att han tog det hårt. Så vettefan vad man ska tro.

micke63: Tror det med och om de får in Svensson som målis då de har jobbat tillsammans förut.

Brynäsgubbe: Han vantrivdes dessutom. Ville åka hem men orkade i princip inte ta tag i det. Så det där med att han ska ha tagit det hårt tror jag inte på, möjligtvis att hans stolthet tog lite stryk.

Brynäsgubbe: kan läsa GD fram till 13:58 gratis om Miller och Aaron är lätt skadad
www.gd.se/ishockey/shl/drew-miller-far-sparken-fran-brynas-med-omedelbar-verkan-ville-sjalv-stanna

Ingen som kommenterat att Miller lämnar?

Märklig värvning till att börja med. Han som öppet går ut med att han kanske inte ens spelar hockey nästa år. Motivationen måste ju varit på topp. Nåväl.

bradberry: CV:et är det inte något fel på i alla fall. Dock skulle jag gärna se att man tog in en yngre målvaktstränare som kan bidra med ett modernare tänk i hela den sportsliga verksamheten.

bradberry: Tror att Persson kan vara ett bra val.

Trodde Honken var klar till nästa säsong... Men tydligen uppvaktar man Persson...

Rumpelstiltskin: lösningen på allt är att sparka alla år efter år 😂

Charles: Synd att inte fler valde att packa ihop väskan i så fall....

xxx BIF xxx: har skrivit under nu .

Miller grejen, kan det vara så att Sjödin när dem låste in sig ställde truppen med ett ultimatum, typ de som inte vill jobba för detta kan packa ihop väskan och åka hem. tror det var någon tränare i Allsvenskan förra säsongen som gjorde något sådant

Charles: Något måste ha hänt där...

Rumpelstiltskin:
Ja att kunna nergradera ett lags potential (missa ersättningsrekryteringen i år) med ekonomisk vinst i rygg är svårslaget..

xxx BIF xxx: efter en dålig säsong så ska BZ få sparken? Haha. Folk glömmer att vi var ett mål från SM-guld förra året med bz mannar.

Inkazar:
Jag delar inte alls din åsikt.
Blir en ny SC mer hjälpt att kliva på nästa vinter/vår?
Med ännu fler upsignade namn den inte vill ha?
BZ kan ju signa spelare på fler år framåt nu som blir totalt fel - det är nu han BZ ska bort - fortast möjligt!
Ju fortare än ny kommer in i vår, ju fortare kan den få det lag han vill om två år.
Gör ingen skillnad nu eller senvintern.

xxx BIF xxx: klar Rodrigues har skrivit under, karln har suttit och skrivit rasistiska och sexuella kommentarer till Stark när han var VD sorry men den karln är inte klok

oj, miller får sparken med omedelbar verkan

Inkazar: Ja jag tycker inte det känns riktigt fair att kallhamrat halshugga Stefan Bengtzén i det här läget. Det är en bra kille och har han kontrakt skrivet med Brynäs för en säsong till tycker jag han ska få fullfölja det, göra bot och bättring, ta allvarlig lärdom av sina bommar och få en chans att upprätta anseendet när det gäller truppbyggnad och värvningar.

xxx BIF xxx: jag ser som alla andra att det nog vore det bästa med en ny sportchef.

Men att byta nu, eller i sommar när nästa säsongs lag redan är så gott som färdigt är bara dumt.

Bättre att låta Bengtzen köra nästa säsong med, ta in en ny SC i vinter som får bygga nästa lag från början. Det laget kommer ha en hel del utgående kontrakt som ger nya SC möjlighet att börja från början.

Annars sitter nya SC i samma sits som Bengtzen gjorde efter Sundlöv.

Opsidoppsi

Kolla här..

Och signa gärna ni också...

munkas:
Widing och Mårtensson har ju åldern inne och styrman har harvat i HA. Passar in kanon i BZ tänk...

Nilsson Mårtensson widing i 1a med styrman och Henke Larsson på backen låter som vi har en guldchans a la bengtzen där...

Gogogoooooo brynäs!

KalleTeodor: En mental coach vore väl också bra !

munkas: Glöm inte Ledin 😉😉

{7981}: Widing, Styrman och Tony Mårtensson är de hetaste ryktena. Alla är relativt dyra men i rätt omgivning kan de nog utvecklas fint.

KalleTeodor: Efter gårdagens skitmatch hoppas man på att de kan få ihop det till 8-delen... då kan de överraska då de har spelat bättre mot bra lag. Annars funderar man mest på nästa säsong.
Tre spelar jag skulle vilja se tillbaka i Brynäs är Rödin, Scott och Andersen all dessa är bra hockeyspelare och dess utom ledare. Sedan hoppas jag att Brynäs får behålla Berra och en jämn bra första målis!
Vilka rykten är ute?

Ser att många efterlyser Hans Wallsson som ny huvudtränare. Absolut är det en kompetent tränare men jag personligen vill absolut inte se honom. Han är så väldigt mycket SAIK och SAIK är nog det lag som toppar min ”hatlista” om man får vara 13 år igen. Kanske omogen tanke av undertecknad men jag hade inte jublat om han skulla skriva på för oss, snarare sucka.

Vilken skitmatch igår som egentligen inte behöver kommenteras. Därför låter jag bli.

Inför slutspelet så tror jag för egen del så tror jag att 8-delen blir oerhört avgörande. Får vi ihop spelet så pass bra att vi kan slå HV (vilket det troligen blir) så tror jag att det blir en stor boost. Inte minst med tanke på att det är revanschläge.
Sen är det givetvis en mardröm att möta Växjö i en kvart men som jag tidigare påpekat så har vi en varsin vinst och två oavgjorda (visserligen förlust på straffar). Vi är m a o inte chanslösa och pressen är stor på Växjö. Att åka ur i kvarten för dem är givetvis ett stort fiasko. Jag sticker ut hakan å säger att vi tar Växjö om vi slår ut HV!

Åker vi ur i 8-del så är det å andra sidan ett stort misslyckande för oss och tufft för Sjödin att behålla jobbet. Det kommande slutspelet definierar helt lagets och även Sjödins säsong.

Jag håller med de skribenter som tycker att klubben känns vilsen och även om jag tycker att Bengtzén på många sätt gjort ett bra arbete så kanske han "skjuter lite för mycket från höften". Inte minst värvningen av Melin är en gåta om man tänker sig att vi arbetar efter en långsiktig plan.
Jag har sagt tidigare att jag viss se ett förbättringsarbete på alla fronter Ska vi över tid vara SHLs bästa lag så kan det inte bygga på att man har tur med värvningar. Vi måste bli bäst på t ex:
- Skotträning
- Målvaktsträning
- Tekniska hjälpmedel (video/statistik etc)
- Talangutveckling
- Ledning och ekonomistyrning

Om man successivt förbättrar alla dessa områden så kommer vi att ha mycket lättare att attrahera bra spelare och tränare.

Enaranger: Överraskande, tycker personligen bentacklingen är värre än Hudaceks hugg.

Enaranger: å Berra blev sängt mot fiskrens förra slutspel . Ingen reaktion trots att han blev borta från spel efter det . Men vi fick en å 2 avstägningar så långt . Dom är nog inte färdiga ännu . Brynäs har minnst 3 matcher kvar . Inte förvånad längre .

« · 1878596 · »