1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769188 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Rodrigo: Jag tycker man skall börja med att värva rätt från början men ha reservkapital att stödvärva mot slutspelet, för då har man ju nästan gett upp redan i februari om man inte är topp 6....vi har ju sett att det är så det fungerar i SHL, det värvas lite här o där under hela säsongen

Leonardo: Drew Miller värvades.

Leonardo: Vi har Fernström som backup. BZ har gett upp den här säsongen. Kanske lika bra det, vi är chanslösa mot Växjö, Saik, Dif m.fl. Brynässpelarna lägger ju en kaka i brallan bara man nämner ett kokande Hovet...

Brynäs för 2.5miljoner för att driva ett unicef samarbete där man är ute på skolor och en massa annat, då går politiker bananas och det är världens katastrof, i Växjö får man låna 270miljoner och får 18 miljoner om året och där hör man inte ett pip.

Den gamla klassiska svenska avundsjukan men smakar illa när vissa lag får livnära sig på bröd och vatten medans Växjö bara pumpar ut pengar och kan använda spelare i tredjekedjan som vilket annat SHL lag som helst skulla kunna ha i första

Lesky: Jag vet inte om det blivit så mycket bättre med Honken faktiskt, han känns inte riktigt 2018.
Däremot var det kanske tokigt att skriva på resten av säsongen med Fernström när Sandström faktiskt var igång i HA.
Sen ska vi inte glömma att Fernström såg hyfsad ut när han kom in i laget men att det havererat de senaste matcherna. Man trodde faktiskt att han skulle bli bättre och bättre men så var ju inte fallet.
Tyvärr så är träffsäkerheten i dessa budgetvärvningar låga men tyvärr är det i den divisionen Brynäs verkar spela.

Rodrigo: Jo visst finns det värv, Ikonen ifjol etc men jag tycker det är andra klubbar som värvar oftare men skitsamma, jag tror att man måste göra allt för ett lag vad som kan göras o inte se det som en misslyckat skit allt på plats 10 och bara spela det som är kvar, det är inte det jag vill mitt lag skall syssla med!

munkas: Nä så kan man inte resonera att man ger upp säsongen, då kan de ju skita i att spela helt, göra en walk over, jag vill att de skall dunka på in i det sista, det finns ju chansen än att nå topp 6 om vi vinner rubbet som är kvar...nu är det OS o skador och jag skulle iaf agerat...

Viktor Fasth
Toumas Kiiskinen-Robert Rosén-Andrew Calof
Elias Pettersson-Dennis Rasmussen-Brendan Shinnimin
Janne Pesonen-Linus Fröberg-Andy Miele
Martin Lundberg-Erik Josefsson-Liam Reddox

Vinner inte Växjö SM-guld med det här laget lär de aldrig göra det. Ett misslyckande vore årtusendets fiasko. Är ju garanterat Europas starkaste lag utanför KHL (även om de inte vann CHL).

Steenm: Så får Viktor Fasth en skridsko i pannan sen har de målvaktskris :)

Rodrigo: En Miller som nog helst av allt vill sätta sig på flyget hem igen (och inte borde ha värvats hit från första början).

{8305}: Han vill dricka en Miller han och ta semester nu :) Han är nästa lika långsam som Flygis Sjöberg var en gång i tiden (vi gick i skolan ihop o Masken)

Charles: Bor i Växjö och tvingas betala kommunalskatt för eländet....dock är Växjö en fotbollsstad och intresset för Lakers tämligen svalt. Som bekant har de svårt att fylla hallen!

JanT: Din profilbild påminner om Keith Richards Rolling Stones 1971 :)

Leonardo: Brynäs borde stärka upp backsidan med tanke på OS, dels uppehållet och sedan skaderisken....men men....det finns ju juniorer

Hade Miller inte haft ryktet om sig att vara en spelare med ”karaktär”, ”kommer till jobbet varje dag”, ”jobbar hårt” och andra klyschor hade han antagligen redan fått massa skit för att han ser ointresserad och lat ut. Hade han spelat helt identiskt men istället inte haft det ryktet han hade nu... ja. Skulle han dessutom vara typ en tjeck som kom från KHL, oj oj oj.

JanT: Tänka sig att ett soplag som Modo får mer kommunalt stöd än Lakers...

{8399}: En länk också, de har avtal om 21 miljoner men de har fått lite extra också...www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/modo/article24001469.ab

{8399}: Tänker man på att kommmunen är ganska liten också, ca 55’ , så blir summan faktiskt astronomisk.
Min egen kommun är i samma storlek. Tänk om man skulle sponsrat med 20 mille om året...

Då kanske det äntligen är dags att slopa myten om att ”de flesta lag i SHL har ungefär lika mycket i spelarbudget”. Det finns alltid nån nyttig idiot bland sportcheferna som drar upp den med jämna mellanrum.

Steenm: Ja, Växjö har ett fruktansvärt starkt lag nu. Känns som att ganska få Brynässpelare skulle gå in i deras lag. Egentligen bara de absoluta spetsspelarna som skulle göra det.

Peja:
De ger sig själva chansen till ett bra slutspel som förbättrar chanserna på fler än ett sätt inför kommande säsonger.
Där ligger ribban för Brynäs just nu om man vill skapa vinnare i Gävle...

Auchinleck: Stort kommunalt bidrag och billig arena är grejen för att bli en storklubb. SAIK och Lakers är bra exempel. Brynäs sitter i ett jobbigt läge med lite kommunalt stöd och dyr arena.

{8399}
Växjö amorterar 8 mille och betalar räntor för lika mycket såg jag i en artikel på nätet. Det är nästan dubbelt mot Brynäs. Det handlar i slutändan om vad man lägger på truppen och hur smart man är i värvningar samt hur uthållig man är i att bygga sin modell för framgång. Vi slirar runt på sommardäck året runt. Växjö levererar (mer i alla fall).
Av någon anledning hamnar klubbarna ungefär på samma nivå när det gäller kostnad för trupperna (framför allt om vi plockar bort de som kommer underifrån och inte hunnit bygga upp verksamheten). Omsättning och egen arena, Clean Court och allt vad som spelar in får alla kämpa med, men det är vad man gör av förutsättningarna man lyckats jobba sig fram till som avgör. Att byta klubbdirektör, stå utan förstetränare, obalanserad trupp, skadebenägna eller sjuka målvakter, plats 10, konstiga spelarbyten, det är inte mumma för förmågan att bygga en uthållig och hög prestationsnivå. Ett högprestationssystem är mer robust än så. Tyvärr är Brynäs inte där idag. Oavsett miljoner in och ut. Det spretar och är för lite kraft i det vi gör. Det räcker inte för att prestera år efter år. Oavsett andra föreningars stöd från kommuner eller ej.

Med tanke på eventuellt framtida NHL-ersättning för Sandström.
Så hoppas jag att han inte släpptes gratis. För redan nu kan man
ju se det som att HV tjänat 600 - 800 tkr på den här affären.

Och sen hoppas jag verkligen att man i avtalet sett till att
den här säsongen ska han räknas som Brynäs spelare
när eventuella NHL pengar ska fördelas.

Annars så kommer det här blir en rätt dålig ekonomisk affär för Brynäs.
Gör man affärer med en rik konkurrent. Ta då rejält betalt.

Auchinleck: Lakers lånade till arenan av kommunen, amorterar och betalar räntor på totalt ca 16 miljoner samtidigt som de får 19 miljoner av kommunen. De har alltså arenan gratis, jämför med Brynäs så förstår du.

{8399}:
Du bortser helt från hur mycket Gävle kommun och deras bolag lägger in till Brynäs förutom borgen för Arena-lånet m.m.? Det är det bara andra kommuner som gör/gjort? Kolla vilka bolag som sponsrar.

God morgon!

Känner lust att skriva några slutord angående Felix. En målvakt som nog även de största kritikerna kan hålla med om har en mycket hög högstanivå. I sina bästa stunder ÄR Felix en målvakt som kan vinna matcher åt sitt lag och bjuda på fenomenala räddningar. Högtidsstunden med Felix för oss Brynässupporters var utan tvekan semifinalspelet mot Frölunda ifjol där han bar Brynäs till final. Framförallt var Felix insats i den avgörande matchen i Scandinavium av absolut världsklass. Kanske inte så konstigt att andra SHL-lag är intresserade av att få in den vinnarpotential som Felix utan tvekan besitter.

Felix högstanivå har aldrig varit ifrågasatt utan snarare är det ojämnheten eller att lägstanivån är för låg som gjort att han blivit kritiserad. Nu ska man komma ihåg att det är ett problem som alla unga målvakter har och att Felix har varit SHL-målvakt i ovanligt tidig ålder. Många av oss har dock blivit besvikna på att inte lyftet har kommit utan problemen har mer eller mindre kvarstått.

Jag tror att det av åtminstone två skäl finns mycket goda möjligheter för att Felix kan få lyftet i ny klubb dels kopplat till huvudet/magen samt även tekniken. Jag utvecklar:
Felix är ju en s k agerande/räddande målvakt, som alla målvakter som kommer från Peckas skola. Typiska exempel på målvakter från skolan är Felix och Markan som båda är supermålvakter när det kommer till att göra vinnande räddningar. Båda har dock haft problem med att man släpper in en del billiga mål. Blockande målvakter (t ex Rautio) arbetar mer med vinklar och att vara tät, agerar med mindre rörelser. Denna typ av målvakt är mycket bra i kombination med ett bra försvarsspel eftersom de tar alla skott från ”rätt” positioner. I ett annat lag än Brynäs kommer sannolikt Felix att få träna mycket på dessa delar av spelet och bli tätare, täcka vinklarna mm. Den bästa målvakten är förstås en målvakt som behärskar båda stilarna. Så tillgång till en tränare som har fokus på att utveckla detaljerna i spelet tror jag är viktigt.

Vad gäller huvudet/magen så tror jag att kombinationen av en mycket hög ambition att utvecklas och att vara bra hos Felix samt fansens/omgivningens förväntningar varit olycklig för hans utveckling i Brynäs. Jag skulle tro att för att få hans lägsta nivå att höjas så måste man minska fokus på högsta-nivån. Jag har ingen aning om hans magsjukdom bara varit av fysisk karaktär eller inte men klart är att magproblem inte blir bättre av stress och hög ambition. Ett byte av miljö där förväntningarna är annorlunda från början tror jag kan vara helt rätt i detta läge.

Stort tack för tiden i Brynäs och all lycka och framgång (dock inget SM-Guld…).

KalleTeodor:
William Rahm har man inte så mycket koll på. Det är HVs målvaktstränare. Yngre förmåga född 85. Lär väl visa sig vad som händer framöver för Sandström.

Inga konstigheter, men lite om Mv i DIF och "taggning".

Auchinleck: Växjö kommun skall förstås ha kred för att de är öppna med vad de håller på med istället för alla dessa hemliga uppgörelser som sker i många kommuner i alla fall.

{8399}:
Ja, det tror jag dessutom indirekt är ett bra sätt att marknadsföra sig som en attraktiv (idrotts-) kommun med tro på framtiden.

Auchinleck: PP-problem solved. Nu när vi missade Ledin så är det bara att hugga här BZ! ;-)

{2064}: Kanske Luleå kan hugga? Ledin, Strömberg, Harju skulle bli giftigt.

Auchinleck: Ja, William Rahm är ingen man har superkoll på men han fick ju t ex Linus att snabbt prestera på seniornivå och det kanske spelade in i Felix beslut.

Steenm:

Läge för Brynäs att plocka hem Brodecki då. Han lär inte platsa där nu och tyckte personligen det var ett misstag att släppa honom från första början.

Berge: JAAAAAA OS Guld Stina Nilsson, vilken jävla vinnarskalle :) <3 Heja Sverige...var tvungen att flika in...

Berge: Kanske skulle kunna "spetsa" till 3e kedjan, har ju inte riktigt släppt för han än men har han inte mer offensiv potential än de spelare vi har nu i 3 o 4?
Typ, Boqvist-Jensen-Clark, Palshaj-Ölund-Ikonen, Miller-Blomqvist-Brodecki o Alcen-Granis-Mannberg?

SvennEG: Lär väl inte hända något nu i alla fall med BZ på skidsemester.

KulaShaker:
Faxen är inte med då?

Auchinleck: Nä, den behöll ju Sundlöv när han drog!

KulaShaker: Brevduvorna har han plockat med sig från Gavlerinkens tak?

SvennEG: Skulle gärna se Boqvist och Ölund i samma kedja

Berge: Brodecki är ju Brynäsare sedan barnsben dessutom.

KulaShaker: BZ är ett teknikfreak, han har e-mail i telefonen och via det kontakt med agenter även från Alperna. Hur det fungerat? Fråga mig inte, jag har inte ens fax.

{8399}: He, he fax det var 20 år sen jag använde

Gustav Rydahl till FBK

{8399}: Ja inte förvånad, en förening med solid ekonomi...Hudacek vart väl också klar för dem, börjar kännas som om vi inte kommer att förstärka något...om det inte kommer något "suprise" sista dagen på torsdag efter eller före Örebromatchen

« · 1870802 · »