1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768204 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Emil Larsson har typ 27% i skottprocent så hans siffror är rätt dopade.

Forsberg 1978: Jag har en fundering om detta.
Jag tror att BZ har stor skuld i både Felix och Nörsterbö att dom lämnade. Visst med Felix så fick han chanser, jättemånga. Men om han nu bröt ihop,, har man sett till att han får mental hjälp?

Sen är det olyckligt att han haft någon sorts skada, för det var ju snack om magen redan innan serien startade.
Nä. Jag har en dålig känsla för hela den här situationen.
För med en kille som är 20 år och har den potentialen, som Felix har. Så skär det i hjärtat att se han i ett annat lag.
Sen allt med Pecka , hans sjukdom och situation har inte heller vart optimal.

Sen med Nörstebö. Jag tycker Bz inte har haft det ögat för att kunna se vem som kan spela på denna nivån. Om man inte är självklar alá Hajen.
För hans record med spelare från lägre division imponerar inte.
Nä. Nu är man negativ, men det känns inte bra just nu.
Jag vill ha in Lasse Johansson och Wallson. W

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

{Bratwursten
Jag har sett dom tre ggr i vinter. Tre vinster... 4-0 i Scandinavium, 4-0 och 4-1 i Gävle. Allt kan hända i ett slutspel!

Angående juniorer; jag brukar ibland tänka tillbaka på när Floberg-Mårs-Jobs var det bästa vi kunde köra med, de funkade även som en fjärdekedja. Slog varken igenom i Brynäs eller någon annanstans heller, för den delen. (Floberg gjorde lite "succé" i Allsvenskan senare). Det har hänt mycket sen dess kan man säga. Å självklart är det ju så, Brynäs kan inte ha hur många spelare som helst på "vänt", det går ju inte. Niklas Danielsson kämpade på utan att lyckas. Emil Molin ett annat exempel. Sebastian Wännström fick också sina chanser. Rensfeldt fick också chanser. Christian Djoos likaså, osv. osv. Även forumfavoriten Andersén var ju i AIK (Solna) och vände innan han tog sig, så att säga.
Så, utan kristallkula kommer det bli svårt att få ut full potential (SHL-stjärnor) på hela J-20 år efter år.

Bratwursten :
Då vet du vad du har att göra... = )

Sunken anmäld. håller en tumme för e del matcher, tyvärr hinner han tillbaka till playin..De är icke bra.

Auchinleck: Alltså det är ju ingen här som säger att Brynäs borde behålla alla juniorer "utifall" de utvecklas till bra spelare! Det är att Brynäs ska värva dem när de slagit igenom och kan tillföra mer än vissa spelare som BZ hellre värvar.

BZ hade säkert inte ens värvat Rödin om han varit sportchef under Sundlövs tid.

Men samtidigt vill dessa spelare till Brynäs? Och isåfall varför inte? Vad kan Brynäs göra för att vara mer attraktiva för gaml Brynässpelare. Byta sportchef kan vara en lösning? Till någon som vill hålla kontakt med dessa spelare

Luddf: Ja, vad kan Brynäs göra?
Idealiskt vore ju att BZ på nåt sätt lyckas hjärntvätta alla dessa potentiella återvändare så att dom inte längre har nån egen vilja.
Få dom att inte lyssna på anbud från andra lag, få dom att ex acceptera en lägre lön i Brynäs än vad dom fått nån annanstans, få dom tacka nej till andra lag även om dom själva egentligen tror att dom kommer att utvecklas bättre i nåt annat lag, ja kort och gott: få dom att inte ha nån egen vilja och få dom att tro att återkomst till Brynäs är det absolut bästa och mest säkra alternativet i alla lägen.

Huge: Brynäs kan göra någonting. Brynäs kan gå ut med att dessa spelare är önskvärda i föreningen.
Brynäs kan hålla ständig kontakt med sina ex-juniorer (kanske de redan gör?) och när någon av dem utvecklas och blir bra så kan Brynäs åtminstone försöka att få hem dem.
Brynäs kan öppet deklarera att dessa spelare väldigt gärna får komma och spela för Brynäs, om det inte är möjligt just nu så gå ut med att de självklart alltid kommer att vara önskvärda vid rätt förutsättningar.
Ge kontraktsförslag, ligg på, visa intresse. Signalvärdet i att vara en klubb som verkligen tänker på de spelare de fostrat är stort.

Brynäs twittrar gladeligen och gratulerat Lakers till seriesegern men inte sjutton twittras det och gratuleras när någon gammal brynässpelare gör stora saker i sina klubblag inte, jag tycker hela skiten är skev.

OveForShow: Ett riktigt skitinlägg. Grattis.

Huge: Du menar helt enligt Skellefteås modell! 😉

Pimpel: "Går det att blocka Huge från forumet? Är sjukt trött på att han/hon aldrig kan komma med en realistisk kommentar."

Har du fått tunghäfta?
Fortfarande inget svar från dig när det gäller vad som var så väldigt orealistiskt i mina kommentarer om matchen igår,

I stort sett alla härinne verkar ju hålla med mig om att vi gör en bra match, Sunken gör en klumpig men förmodligen inte avsiktlig grej och att Rautio ser ut att göra en tavla på tvåan, den får han ta på sig.
Går det att blocka alla som håller med mig, månne?
Upp till moderatorerna, antar jag....

{8399}: Riktigt bra inlägg, kunde inte sagt det bättre själv.

Känns som att Brynäs är riktigt illa ute just nu med denna säsong, all kritik om hur Brynäs damer behandlas. Gävle är ju en gnällstad, det betyder mindre publik och stöd. Brynäs behöver en nystart med ny tränare, sportchef och delvis organisation. Hoppas nya klubbdirektören kan göra något för att skapa en starkare förening

{8399}: Tycker oxå att det finns en problematik hur junisarna missköts av BZ. Minns att jag var tveksam till att släppa Lööke, Brodecki och Nörstebö för några säsonger sedan. Mina antagonister menade då att vad vet jag? BZ tar in/satsar på bättre spelare istället. Precis som mina farhågor så kan man ju undra om typ Liljewall, Mannberg, Thorell, Miller, Sunken, Henrik Larsson, Fälth verkligen varit bättre alternativ?

Jag menar ju att har man en av Sveriges bästa talangfabriker måste man kunna fylla upp typ en hel femma med junisar, annars kastar man ju pengar i sjön eller ännu värre utvecklar spelare till konkurrenter.

Dessutom får man ju billigare trupp och kan satsa på mera spets framåt, så slipper man ha Jensen som förstecenter.

Men vad vet jag jämfört med monstersportchefen BZ

{8399}: Allt det du föreslår är nog högst sannolikt och som du själv redan "gissat dig till": sånt som Brynäs och BZ "redan gör", så du slår in redan öppna dörrar, är jag rädd för.
BZ värvar och/eller försöker få hem de spelare som han tror kommer att förstärka laget, det är jag rätt så säker på. Oavsett om det gäller egenfostrade spelare eller inte. Är dessutom rätt säker på att BZ redan har så pass mkt koll på ev återvändare och dessutom kontakt med dessa, att han inte behöver sitta på twitter och med jämna mellanrum locka dom tillbaka till Brynäs. Dom vet nog redan att dom alltid är välkomna tillbaka, förutsatt att dom passar in och själva vill.

dAVydov: Tror ingen tycker att alla juniorer ska spela i A-laget. Har du nog missuppfattat. Däremot vill jag att Brynäs sportchef ska se det konkurrenternas sportchefer ser hos brynäsfostrade spelare - vilka som har potential att bli bra. Och Molin var 20 år när han fått ”alla” chanser. Det går ju att blomma ut senare.

Huge: BZ har ju fått frågan flera gånger om han är intresserad av att värva tillbaka föredetta brynässpelare eller juniorer och alltid svarart: självklart att gamla Brynäsare eller spelare från Gävle är intressanta men att det viktigaste är att värva spelare som gör Brynäs bättre.

Men sanning är ju att Bengtzen hellre värvar spelare från Bofors eller spelare som han haft koll på under tiden i Bofors, det vill säga prestationer som skedde för 5-6 år sedan. Boforskopling väger tyngre är brynäskoppling för BZ helt klart

Huge: Märklig replik på mitt inlägg, vilken verklighet ser du?

Huge: Jag tror att det är enklare för BZ att hjärntvätta alla fans att tro att hans Boforsvärvningar är lyckade.

Där har han ju redan lyckats med en...

Luddf: Ang. damhockeyn. Hur man än gör blir det fel. Om man inte fördelar resurserna lika mellan herr- och damhockeyn. Tycks vara enklast att göra som Frölunda. Dom lägger inte en spänn på damhockey och tycks slippa den badwill som Brynäs satsning för med sej.

Auchinleck: Instämmer angående Sunken och Roselli, svårt för Jörgen att förutse Kilströms handpåläggning. Det är även intressant att notera att så många härinne verkar sakna Sundlöv....har man varit med ett tag minns man följande paroll:

AVGÅ SUNDLÖV!!!!

(vi får ej heller glömma bort att BZ var allmänt helgonförklarad för inte så länge sen)

Jag säger som Rolle Stoltz "det svänger fort i hockey"

OveForShow:
Men hur menar du nu?
Är BIF bättre utan än med Sunken att avlasta med?
Alternativet? Ta in offensiven Larsson?
Vad kan han göra om det blir hårt närkampsspel i sluspelet?
Och när det kommer till poäng lär väll inte en defensiv sunken vara sämre poängmaskin än offensive Larsson.

Luddf: Tja, om BZ isf hellre värvar spelare från Bofors eller som han haft koll på sen Boforstiden så har det väl fullt naturligt berott på att han anser att dessa skulle förstärka Brynäs mer än vad en f.d brynässpelare i förskingringen eller en egen junior skulle ha gjort.
Svårare är det nog inte.
Ska vi för sakens skull och av nostalgiska skäl värva egenfostrade spelare, eller vadå?

"Boforskopling väger tyngre är brynäskoppling för BZ helt klart"

Isf kan du väl visa mig hur många spelare med Boforskoppling som han föredragit framför spelare med brynäskoppling.
Att bara påstå att det är "helt klart" säger ju ingenting förrän du kommer upp med hårda fakta.
Boforskoppling väger tyngre än brynäskoppling, ifall spelaren med Boforskoppling anses tillföra lagete mer än en spelare med brynäskoppling.
Svårare tror jag nog inte att det är.

Huge: och hur tycker du att BZ:s prioriteringar fallit ut?

dAVydov: F.d Brynäsjuniorer som utvecklas till SHL-spelare via allsvenska sejourer borde återvända till Brynäs. De borde inte flytta till andra SHL-klubbar. De borde vara spelare som BZ värvar. Det är ju helt horribelt och snudd på parodiskt att så många f.d Brynäsjuniorer presterar på annat håll. Nu senast Janne Larssons gosse som dessutom har en väldigt lång bakgrund i föreningen.

Det finns olika orsaker till att hamnar i andra SHL-klubbar. Ibland tackar Brynäs nej, ibland tackar spelarna själva nej. Egentligen är båda orsakerna lika illa för Brynäs del.

Om BZ tackar nej begår han tjänstefel. Tycker det är tydligt att han inte värdesätter Brynäs-anknytning hos spelare även om han påstår något annat.

Om spelaren tackar nej betyder det att de, trots mångårig bakgrund i Brynäs, hellre representerar en konkurrent. Det är också ett misslyckande för Brynäs. Som att ha en sommarjobbare som studerar på universitet och därefter väljer ett konkurrerande företag framför ditt när han/hon är färdigutbildad.

{5915}: Lite olika, några blir bra och några mindre bra. Ungefär som det brukar vara för alla lag när det gäller värvningar.
Men du kanske borde låna ut din spåkula till BZ, där du kan se vilka prioriteringar som kommer att falla väl eller mindre väl ut.
Han blir säkert tacksam för den hjälpen...

Huge: du menar samma spåkula som Luleås sportchef använde när han värvade Emil Larsson?

Huge: "Men du kanske borde låna ut din spåkula till BZ, där du kan se vilka prioriteringar som kommer att falla väl eller mindre väl ut."

BZ skall utnyttja sin kunskap och insyn till detta och någon spåkula skall han inte behöva.

Peja: Förmodligen är Larsson och Molin lika mycket hardcore-brynäsare som oss här. Vem av oss skulle inte gå ner i lön för att få representera Brynäs?

xxx BIF xxx: Ja, man är bättre utan. Klassiska ”defensiva” backar är oftast en säkerhetsrisk.

{8399}: Jo, för att vara säker krävs en spåkulan.
Då räcker inte ens kunskap eller insyn.

Huge: Tja, om BZ isf hellre värvar spelare från Bofors eller som han haft koll på sen Boforstiden så har det väl fullt naturligt berott på att han anser att dessa skulle förstärka Brynäs mer än vad en f.d brynässpelare i förskingringen eller en egen junior skulle ha gjort.
Svårare är det nog inte.

Men hur svårt kan det vara att ha koll på gamla Brynäsare?
Är det längre till J-20s träningar än till Bofors?
Eller hur menar du?
Är det svårt att masa sig ner till J-20 och kolla på deras träningar för att kolla på utvecklingen på spelare?
Vad en spelare gjorde i Bofors för 5-6 år sen är väl för fan helt irrelevant.
Eller?

Huge: Ja men det är ju bara BZ och ingen annan som kan se hur dessa anses tillföra mer.

Thorell, Larsson, Porseland, Jensen (dock Karlskrona men samma princip), Rautio och vid värvningen av Fälth har han ju berättat att han följde honom i allsvenskan och ville ha honom o Bofors.

Värvningar med brynäsanknytning är Alcen, Gunderson och Granström.

Men ta sönerna Molin och Larsson och så tittar ni på de spelare vi har på kontrakt nästa säsong just nu,

Vart vill ni placera dessa 2 herrar i den laguppställningen vi har på papperet nu?

Är de 1-2 linjespelare eller är de 3-4 linjespelare, eller är de 3-4 linjespelare med potential att bli 1-2 linje spelare som vi kan fylla ut luckorna i 3-4 med?
Signas dessa herrar finns mindre pluring kvar för att behålla sharken och clarken och värva en ny förste center och ny målvakt och ny tung klassback och ny tränare och ny sport chef och ny ny ny ny.. ..om nu inte dessa är någon för dessa positioner.

Ärligt - vart skall dessa in och på bekostnad av vad?

xxx BIF xxx: Larsson blir ju inte aktuell då han har kontrakt över nästa säsong! Molin går in som andracenter, en av Jensen eller Ölund lär försvinna inför nästa. Jensen på grund av oduglighet och Ölund till AHL

xxx BIF xxx: Problemet är att sönerna Molin och Larsson knappast skulle rymmas i laget då det är fyllt av halvdana SHL spelare.

xxx BIF xxx: de skulle givetvis redan vara här. På bekostnad av Caporusso, Liljewall eller annan medioker utsocknes spelare.

{5915}: Exakt. Sedan har ju ingen annan SHL-klubb haft möjligheten att följa Molin och Larsson på lika nära håll som Brynäs. I deras fall kanske BZ till och med haft möjligheten att "lära känna människan på djupet". Brynäs borde ha varit bäst på att bedöma Larssons kapacitet och han har knappast betalt som en SHL-toppspelare, så även om det hade varit så att Luleå vann ett budkrig, hade det varit helt inkompetent av Brynäs. Nu var det dock så att BZ valde sina Boforsare istället.

Rodrigo: "Emil Larsson har typ 27% i skottprocent så hans siffror är rätt dopade."

Såg du Larssons mål igår? Ett riktigt bra skott. Om du kan skjuta på det sättet förtjänar du hög skottprocent.

Rodrigo:
Va? Hur menar du nu?
Är Larsson ett bättre kort menar du när det tuffa fysiska slutspelshockeyn kommer igång? En klubba i ryggen är F-N inget fysiskt säkerhetsspel och att ligga som en sköldpadda efter en närkontaktssituation.

För att ta ditt argument lite längre.
Kanske vi ska låta någon annan SHL-klubb ta Berra för han är F-N inte gratis och är han en säkerhetsrisk så...

Jag delar INTE ALLS din åsikt. Sunken är viktigt då det tuffa grishockeyn släpps lös. Där är LARSSON en enorm säkerhetsrisk.

Luddf:
Så du vill att han skall ta upp 2dra centerrollen - på bekostnad av en 1ste center? Öhlund blir nog kvar ett år till är min gissning, liksom JJ.
Hur vet du ens att han klarar 2dra centerrollen? Ska vi chansa på så viktig position (framförallt om Öhlund och JJ inte finns kvar?)

Peja: Och idén med att ha en bra ungdomsverksamhet måste väl vara att fostra spelarna till att bli a-lagsspelare. Brynäs är ju ändå en elitförening och man har plöjer ju inte ned pengar i junisverksamheten "för att det är kul".

Skulle vilja se en sportchef och tränare som jobbar för att utveckla de talanger som finns i Brynäs och sen krydda med spets/rollspelare utifrån.

xxx BIF xxx: Molin ska ju till jurgårn och Larsson är under kontrakt, så det blir inga problem.

Huge: Hoppas Brynäs nästa sportchef inte behöver en spåkula för att göra rätt värvningar.

Som alla vet finns det inga spåkulor, men däremot finns det bra sportchefer.

Ove Myling: Ja, precis. Vad vet du jämfört med BZ? Inte så mycket, tror jag. Inte jag heller för den delen.

Det är märkligt hur en del resonerar. Man gnäller över spelare när de spelar i Brynäs. De är för dåliga, bättre satsa på någon annan. När de blommar ut i en annan klubb får sportchefen kritik för han släppte iväg dem. Hur han än gör står han med rumpan bar.

Nu så ska vi ha en hel femma med junisar, tycker du. Har du funderat över hur vi ska matcha den femman? Speciellt på bortaplan?

Zappaholic:

Problemet är väl snarare att det finns så otroligt många duktiga spelare som lämnat oss och som sedan gjort succé i andra klubbar och som vi sedan inte plockar hem.

Typ: Emil Larsson, Ludde R,Sebbe W och skulle Molin gå till Djurgården så är han bara ytterligare en i mängden.

xxx BIF xxx: Bertilsson är inte riktigt vad jag menar med en klassisk ”defensiv” back. Han är rätt spelande. En av anledningarna till att han togs ut till OS var ju enligt Grönborg att han har ”offensiva kvalitéer”. Han skulle nog fungera rätt okej i PP tom.

Problemet är när man väldigt ofta får spela ”tufft” och ”fysiskt” (vilket spelare mestadels får göra utan puck) för att man kör sarg ut och är dålig på att spela sig ur situationer.

Det största problemet med Larsson tycker jag inte är det fysiska, det är nog att han har haft svårt att anpassa sig till farten i SHL, att allt går snabbare och att man inte har lika mycket tid på sig att ta beslut.

Zappaholic: Nu har ju jag lite större förväntningar på Brynäs sportchef än på genomsnittsskribenten på Hockeysnack.

Larsson och Molin fick gå för att de inte hade nåt att tillföra. När de väl hade potential att tillföra skulle Brynäs vara deras förstahandsval.

{5915}:
Med facit i hand - ja, men de var inte självklara byggklossar för BIFs lagbygge från i fjol.
Och det är inte alls säkert de utvecklats i närheten av vad de gjort iår.
Vi hade tillräckligt på utvecklingskontot när serien började i år (och som inte blommat ut som jag hoppats). Fler chansspelare hade varit en för stor risk anser jag. Men istället för mannberg och nilsson inför hösten - helt klart ja!

Jag är iaf av åsikten att man inte kan sitta och hålla på sina egna spelare i all oändlighet med chansen att de kanske en dag blommar ut till högklassiga spelare. Då riskerar man lagets kortsiktiga framgångar och i värsta fall kan man äventyra hela ekonomin (om man faller ur osv).

Sen kan man givetvis fråga sig var och när gränsen går för att "ha fått chansen". Vidare tycker jag även att man ska upprätthålla en god kontakt med alla gamla spelare från juniorleden. För att på så sätt kunna värva tillbaka dem lättare när de väl slagit igenom.

Vill inte komma dragandes med floskler om läktarcoacher osv. men det känns som att många härinne förenklar problematiken oerhört.

« · 1875614 · »