1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775560 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zzz: Men har vi inte redan det? Civilrättsligt finns det väl en 6-7 kända fall de senaste 20 åren. Alla har väl varit händelser där i princip alla involverade (utom den anklagade givetvis) anser att gränsen för vad som är tillåtet/avsiktligt har överskridits.
Det SHL måste göra är att skärpa straffen för tacklingar som t.ex. Bertilsson på Berglund, Hedmans alla svinaktigheter, Jakobssons på Bellemare osv.
Men javisst, gråzoner finns här också. Men det gör det i princip i all civilrätt. Hockeyn är på intet sätt unikt.

{7510}: Vilket signalvärde tror att det får om det stannar där?
Dvs. Larkin får inget straff (straffet förutsätter att han spelar i CHL nästa år) och spelarna vet detta.
Att civilrätten blandas in gör det mer sannolikt att hockeyn inser allvaret och faktiskt tar tag i dessa avarter på allvar.
Har inget med distans att göra, det är en fråga om rätt eller fel.
Dessutom, vi står inför givet faktum redan. Prejudikat i form av Lilja och Devaeux finns redan. Därför är det än mer förvånande att SHL inte informerar mer om detta i sina försäsongsdiskussioner med spelarna.

{2064}: Bra inlägg och jag håller med dig. Men problemet blir gränsdragning. Vi kan ju inte ens enas inom hockeyn om vad som är avsiktligt och inte beroende en rad parametrar.
Tex. Bertilssons tackling på Jonas Berglund för något år sedan. Inom hockeyn kan vi diskutera nyanser. Men hur ska det hanteras i rättsväsendet?

{7510}: CHL hade alla chanser att hålls detta internt. De misslyckades kapitalt. En civil anmälan på händelsen är en lika stark signal till CHL som till Larkin. Rätt agerat tycker jag.

Blindside, icke puckförare, avgjord match, mot huvudet, klubba inblandad....
Fulare var längesen man såg.
Tycker ändå, med någon dags distans, att det inte ska gå till civil domstol.

Zzz: en tackling är en del av spelet.

Detta var ingen tackling, detta var ett överfall. Du måste skilja på begreppen.

Zzz: Jag tyckte precis som du tills för något år sedan men till sist insåg jag att hockeyn har misslyckats i en fundamental del, nämligen självreglering och insikten om påverkan på sporten.
I frågan om självreglering så anser jag att SHL, CHL m.fl. kapitalt misslyckats med att göra huvudtacklingar och andra galenskaper tillräckligt avskräckande i sin straffsats. Oavsett uppsåt, det handlar om respekt. Vad körde SHL i år, en kurs om mottagarens ansvar?
Gällande påverkan på sporten, hur många föräldrar tror du blir sugna att dra ungarna till ishallen när de ser den typen av tacklingar som Larkin delade ut? Eller ser Hedman avsluta karriär efter karriär? Eller Liljas galna påhopp? Det är säkert en och annan sponsor som drar öronen åt sig också...
De tiderna är förbi när Stygge Stig kunde blänga ilskt för att få någon att lugna ner sig.

{2064}: Det är ju oförlåtligt det Larkin gör. Det var ett korkat beslut ifrån hans sida och han får ta konsekvenserna för det, vad det nu blir. Men jag tror det är fel att blanda in rättsväsendet. Det behövs inte att fler personer utan spelsinne ska in och göra bedömningar i hockeyns värld. Hockeyn borde kunna stävja det med böter och avstängningar. Nu visar ju CHL att hockeyn uppenbart inte klarar den uppgiften, men det är ju det man önskar.
Det riskerar att spåra ur fullständigt. Hjärnsläpp som Liljas eller Rögle spelarens är lättare att särhålla. En tackling, även om den är sällsynt vårdslös, vore en katastrof om den ska tas upp av en åklagare. Det finns och kommer finnas en hel drös tacklingar som kommer tas upp om man öppnar den dörren. Vi har en disciplinnämnd som har fullt upp att hålla en vettig linje. Att då personer som är helt utanför hockeyn skulle klara att hantera dessa komplexa situationer vore något helt annat. Nu vill jag inte jämföra Larkins tackling med någon annan, men det öppnar en dörr som borde vara stängd.

Med några dagars distans så är jag mer irriterad på deras coach som inte är intresserad av att kyla av läget när det börjar spåra ur utan att det rullar på i bytet efter. Ledarskap hade varit att möta Sjödins ögonkontakt och enas om att man nu lugnar ner sina spelare i båda lagen. Istället eldar han på.

{5915}: Larking skulle tvingas titta på sitt överfall gång på gång på gång på gång med "Killing in the name of" på högsta volym som soundtrack. Hans familj kunde få en kopia av detta att kolla på så dom vet vem dom har att hantera.
*är fortfarande upprörd...*

Inkazar: Helt rätt! Försöker man ta livet av nån, på stan eller på en hockeyrink, måste rättsväsendet ingripa. Hur fan skulle det annars se ut i ett rättssamhälle?

Peja: Det var varken strid eller hetta i denna match fram tills dess. De hade redan gett upp och detta var deras fega hämnd.

bänknötarn: Larkins ursäkt var precis vad en patetisk förlorare skulle kunna hitta på. Mannheim var ute för att skada i slutminuterna, att Larkin medvetet lyfter upp klubban sekunderna innan är ytterligare ett bevis på att han siktar in sig på Paille. Överlagt mordförsök i princip.
Det var order från Simpson iom att det fortsatte i nästa byte när nästa galning gav sig ut på huvudjakt.
När man ser reprisen så notera att det enda som räddar Larsson från ett rejält kok stryk är just att Paille blir så brutalt överfallen.
Simpson och Larkin borde aldrig ha lämnat Gävle, de borde ha suttit inspärrade samma kväll.

bänknötarn: Att någonting sker i stridens hetta är ingen ursäkt. Det är många våldsbrott som sker i stridens hetta.

Nisse på Mon: inga problem vi kan lösa här. De får LAGET lösa

Inkazar: Ja vad tycker man. Man försöker ju ta ett djupt andetag och vara lite vuxen ibland, och komma ihåg att det sker i stridens hetta. Vad jag har läst är han ju ingen återfallsförbrytare. De var besvikna efter att ha tappat matchen i slutminuterna efter flera utvisningar. Finns andra förmildrande omständigheter kanske. Skulle vi reagerat likadant om det varit en "buse" han tacklade. Eller nån i t.ex, Skellefteå? ;-)

MEN.

Jag kan fortfarande, trots att flera dagar gått, inte släppa att han är FAKTISKT en professionell hockeyspelare, och som en sådan är det hans förbannade skyldighet att respektera sina motståndare, även om det är svårt. Att skylla på att "det gick fort" och han inte "hann" undvika Paille är dumheter, det vet alla. Han är så pass erfaren att han lätt kunnat undvika tacklingen, och han vet vad den kommer ge för resultat. Låter man sånt här passera som normalt, då är vi ute på en slippery slope...

Snarare skulle jag vilja dra in Sean Simpson i detta, eftersom han eldat på sina spelare istället för att lugna ner dem. Han är minst lika skyldig till det som hände.

Skall man våga släppa in sina barn i hockeyn, måste sånt här bort. Klarar inte CHL att bestraffa honom måste det tas till nästa instans.

Huge: ok..ska nog inte undra över nåt i denna tråd. Ni har väl nog med problem.

Nisse på Mon: Klart? Vem har påstått det?
Det enda som är klart är att du totalt saknar läsförståelse. Du kan ju börja med att fundera på vad ordet ”kanske” betyder när jag skriver att ”Dahlén kanske vill spela med Boqvist”.....

Thomas Larkin är nu polisanmäld av en åklagare i Gävle.

Har tittat idag på klippet där Nörstebö kommer och Paille väjer undan när han ser att Nörstebö inte har koll. Hade Paille haft samma inställning som Larkin där då undrar man hur Nörstebö möjligen mått. Mått idag kanske. Klippet sågs i boken Hockeysnack på Facebook. Om föräldrar såg mer sånt kanske dom blev mer benägna att uppmuntra barnen till hockey. Istället för att se folk bäras ut. Larkinhockey.

Huge: jaha redan klart? Har jag missat...källor på det?

Auchinleck: Ja, kanske det.
Förutom ex pengarna, magkänslan och krav från arbetsgivaren så är det väl bara ytterligare en tänkbar anledning.
Dahlén kanske vill spela ihop med Boqvist, trots att vi ligger i bottenträsket. Undrar isf hur Nisse på mon ska förklara DET valet...😀

Huge:
Kanske vill spela ihop...

Silfverberg med två mål inatt. Ser att han fått bära ett A senaste tiden också, kul för honom!

Nisse på Mon: Precis. Dahlén kan lika väl gå till ett bottenlag som ett toppendag. Att EP valde ett ”topplag” säger mao ingenting om vilket lag Dahlén ev kommer att gå till. Därför undrade jag varför du öht drog in EP i debatten.

Huge: på tal om att J. Dahlén lika väl kunde gå till ett bottenlag som till ett topplag.

Inkazar: Kan du inte fixa upp det här på nåt vis. Blev nåt strul för mig i facebook. Tacksam om du kunde

Åsikten: har du Facebook är det bara att gå med i gruppen ?hockeysnack? där och söka på orden jag skrev längre ned. Där har jag spelat in det. Taskig kvalité, men alltid något.

Har inte lyckats gräva fram klippet där Paille visade ansvar och väjde när han hade kunnat mosa Nörstebö och skickat honom till akuten. Synd för det visar hur man visar respekt Typisk att just Paille själv råkar ut för det motsatta uppträdandet.

Nisse på Mon: Ingen aning, märklig fråga.
Pengarna? Egen magkänsla? Krav från arbetsgivaren? EP ville spela i ett etablerat topplag?
Vad nu EP:s faktiska val har med Dahléns hypotetiska dito att göra....

Skrubben: Betyder att Larkin och CHL är överens: Det var på sin höjd en interference som gick fel.

Skrubben: patetisk

Varför är Dahlén den alla väntar på? Messias för Brynäs? Måste gå att få tag på nån minst lika bra. Och det med större tillförlitlighet - och snabbare. Behövs tillskott NU.

Huge: varför gick Elias Pettersson till Växjö?

Huge: Ett lag i tabelltoppen har väl i väl i regel rätt dåligt med plats i sitt lag. Eller är det meningen att Dahlén ska få 5-7 minuter per match ien fjärdekedja?

Nisse på Mon: Kan inte se vad Brynäs position i tabellen isf skulle ha med saken att göra, när det gäller vilket SHL-lag han isf ev skulle gå till?
Ur hans arbetsgivares synvinkel tror jag isf att dom hellre ser att han går till ett lag i motgång sas, då får dom ju se om han klarar av att jobba i motvind.
Att spela i ett lag i medgång kan ju vem fan som helst göra, typ.

Nisse på Mon: Någonting helt annat. Som alla andra vettiga runt om i Sverige, så har Brynäs mitt fulla stöd gentemot Adler Mannheim och deras anhang till transatlanter. Kan t.o.m. skänka en slant om Brynäs hoppar av CHL och får böter.😉

{2064}: tror inte heller att han bestämmer, men frågan gällde om han går till Brynäs. Möjligtvis om Brynäs lämnar bottenträsket.

Nisse på Mon: vem trodde på fullt allvar att Dahlén skulle spela i Timrå i vinter?

Nisse på Mon: det är inte en sådan omöjlighet som "ton" får det att vara. både Brynäs och Schweiz har tagits upp. lag får skador och Vancouver har lite att säga till om. alla alternativ är bra för hans utveckling, vilket som är bäst är svårt att se. kolla bara Austin Matthews, Schweiz formade han riktigt jävla bra

Nisse på Mon: Jag tror att Dahlen nog vill vara kvar i Timrå, men frågan är om det är han som bestämmer? Hans NHL lag vill nog helst se honom i SHL när han har tillfrisknat. Att det sen skulle bli Brynäs framför Växjö eller LHC är väl tveksamt.
Kul f.ö. att det går så bra för Kinnvall hos er!

Anders Berg: tror du på fullt allvar att Dahén skulle gå till er i vinter?

{2064}:
Ja det är ju några sketlag från nån provins i Kanada som är i stan nu såg jag. Samma grej.

Anders Berg: Nej intet nytt i Brynäs ens under detta uppehåll, vad det verkar. Sjödin huvudtränare? Jovisst, men får väl betraktas som en smärre, intern nyhet. Trodde att åtminstone nån ersättare till tre borttagna spelare skulle bli klar under SHL-pausen.

Inkazar: det här var ändå ren huvudjakt... ingen tanke på att undvika överhuvudtaget.. kan tänka mig att han egentligen var ute efter att ta Kilström mot planket men Paille kom s a s i ett "bättre". Liknande situation på Granis bakom mål men som han hinner parera...
Tycker ändå att det vidrigaste är att fast Paille legat i bytet innan fortsätter jakten i nästa...

Honken, Wikegård och Dahlén till Brynäs. Undrar när...

Skrubben: finns inget klipp på Cmore tror jag. Men jag gjorde ett inlägg om det i somras i gruppen hockeysnack när den matchen gick i repris

Edit: länken funkar inte. Men sök på:

Daniel Kristoffersson+Paille+Respekt

I gruppen

Skrubben: Passar inte mig att gräva fram just nu. Tyvärr. Vore kanon att lyfta fram ju.

Åsikten: Nu när du säger det kommer jag också ihåg det. Jag tror det var förra säsongen och att CMore-studion faktiskt tog upp den sekvensen som ett bra exempel. Vore kul om någon orkade gräva fram det klippet. Det kan ligga på Cmores facebook.

« · 1849883 · »