1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775262 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Chanzone:
Sänka målsättningen? Vad var målsättningen inför säsongen?
Känns som att en målsättningssänkning redan ligger diskonterad i publiksiffrorna i kräsna Gävle?

Auchinleck: Skillnaden är väl att vi inte kan utnyttja de lägen vi bjuds på via snedstudsar och vallningar. Därför blir ju alltför ofta dessa skitmål från motståndarlaget matchavgörande. Vi är helt enkelt inte tillräckligt skickliga på att göra mål i dagsläget och det börjar kännas jävligt surt. Att svaga målvaktsingripanden och helt ofarliga forwards om och om igen lurar oss på poäng som borde ha varit självskrivna i normalfallet.

Auchinleck: Nä, det menar jag inte.
Klart att det alltid är ett visst mått av skicklighet inblandat, men när nån valla pucken via domarens hjälm och fram till en målchans, då vete fan om inte fru Fortuna haft en större del i det hela.
Och det ser man även på sidan 377, tro mig... :-)

bänknötarn: Stenmark i all ära men det var den legendariske golfaren Ben Hogan som myntade uttrycket.
Klart att det till stor del stämmer, fast man undrar ju om HV verkligen hade tränat mer än oss ifjol och därför lyckades avgöra mha ett mål på tennis via klubbskaftet?
Men det kanske var en intränad variant.
Vad säger du, Lunkan? ;-))

Huge:
Valla bollar är skicklighet i biljard, men inte puckar i hockey menar du? Det finns nivåer av skicklighet som inte nyanseras via 377... 😃

Lunkan: "Jag tror som Huge dvs att vi vinner om vi inte har otur igen."

Ja, eller så förlorar vi igen.
Malmö kan ju mkt väl vara lika skickliga som HV på att avsiktligt valla puckarna via domarens hjälm för att skapa målchanser (det där som du inte anser vara flyt...), och isf får vi det jobbigt igen....

bänknötarn: Hehe en klassiker, men den tillämpas nog bäst i individuella sporter. Lagsport är mer komplext än så. Om ändå svaret var så enkelt att träna mer! :)

Jag är mer inne på att dom behöver hjälp av en "mental coach" i nuläget.

mattiask: Wow, vilket scoop där alltså. Går tillbaka och letar kommentarer... Märkligt att ta en enskild kommentar som en indikation på hur jag vill att de hanterar ALLA situationer.

När jag såg det live tyckte jag han borde stannat i kassen just för att HV-spelaren var så långt före alla Brynäs-spelare. Men han kunde likväl spelat den i rundeln som jag sagt flera gånger nu.

Lunkan: "Och jag pekade på att du oftare än många andra skribenter tenderar att peka på just oflyt och orättvisa domslut som faktorer"

Vilka ev motiv "många andra skribenter" isf har för att, jämfört med mig, mer sällan eller aldrig förklara nåt med oflyt, kan jag tyvärr inte svara på.
Jag försöker alltid att titta på helheten efter en förlust, vilka sammantagna faktorer som kan ha spelat in, innan jag analyserar en förlust eller vinst.
Kan ju vara så att många andra tycker att det är oseriöst eller fel att använda oflyt som en delförklaring till en förlust, vad vet jag.
Vilket känns väldigt märkligt då väldigt många matcher faktiskt avgörs av slumpen (fel- eller rättstudsar, tveksamma domslut osv)

"Ja din starka sida är nog inte att hålla med andra."

Nä, jag försöker alltid att ha en egen åsikt och inte hålla med andra i alla lägen.
När jag tycker att nån har rätt så håller jag med, tvärtom när jag tycker att nån har fel. Konstigare är det nog inte, tror att det är samma för de flesta härinne.

Borde inte klubben gå ut offentligt och sänka målsättningen för den här säsongen. Kanske kan lätta lite på pressen för spelarna. Bara en tanke som slog mig, vad tror ni?

bänknötarn: Alltså som vår nyanserade magister, jag ser en koppling.
"sämre spelare ofta klagar om otur"

Lunkan: Eftersom ingen annan tar upp det måste jag väl dra upp Stenmarks gamla inlägg:

- Dom säger jag hade tur, men det är märkligt att ju mer jag tränar, desto mer tur får jag.

Bra spelare verkar ju ha en jäkla tur hela tiden. Följdsatsen är att sämre spelare ofta klagar om otur.

mattiask: På tal om att hänga målvakter. Känns som att förväntningarna på Fernström är lite väl höga. Han kom in och gjorde några ok matcher, och så ökade kraven. Men egentligen handlar det om en målvakt som pendlat mellan SHL och allvsenskan och faktiskt inte lyckats landa något kontrakt förrän nu. Jag tycker han varit ok till det man kan förvänta sig, men det är inget som räcker för att lyfta laget högre i tabellen. Om Rautio är fräsch (tycker han ser sliten ut där han står i båset) så tycker jag att det är dags för honom nu.

Brynäsgubbe: Fast denna kommentaren tror jag att de flesta tar på det sättet att du hellre ser en Felix i kassen som ALDRIG under några omständigheter går utanför kassen.

" #1850578 · Brynäsgubbe · 2017-11-14 19:23
Christ............... Stanna i kassen för helvete.".

Tycker att Fernström gör helt rätt som går ut och försöker och håller med dig i sak om att han bör få bort pucken i runden lättare.
Men jag tror personligen att han helt enkelt blir överrumplad av att han dels missar att träffa pucken som han vill samt att backen samt forward på bortre missar helt i sin inräkning av spelare (Wännström).
Klart att det är en tavla och det ser billigt ut. Men att fortsätta hänga målvakter som ni gör här inne i forumet så blir det snart väldigt löjligt.

pjåtor: Tror faktiskt vi vinner ikväll. Och då åker förväntningarna inför lördag i topp (då jag för en gångs skull är på plats), och så torskar vi med 1-5 hemma:(

pjåtor: Malmö borta? Tror vi är lika chanslösa som sist. Vi har alltid tufft mot dom.

pjåtor: Jag tror som Huge dvs att vi vinner om vi inte har otur igen.

moment22: Vad tror vi om kvällens match ? Förlust och Mora vinner =USCH!! Tror vi vinner ikväll 💪

Huge:

"Bara för att jag ibland pekar på bl.a oflyt i vissa lägen som en faktor"

Och jag pekade på att du oftare än många andra skribenter tenderar att peka på just oflyt och orättvisa domslut som faktorer dvs inte specifikt bara för HV matchen.

""Jag har säkert fel" Ja, det var väl det enda i ditt inlägg som jag håller med"

Ja din starka sida är nog inte att hålla med andra.

Enaranger: Kollade lite skottstatistik som är så omtyckt idag, och i alla fall skotten tyder på att Brynäs kommer kunna klättra (lite) i tabellen.

Vi har en usel skott% på 7,76% som ger oss en 13:e plats. I antal skott på mål ligger vi dock 9:a så med lite mer "normalt" utfall på skotten så klättrar vi.

Vad gäller shot suppression så ligger vi så högt som 8:a men vår totala räddnings% ger oss en 12:e plats.

Så siffrorna visar det alla redan vet; spelet genererar ett ok antal skott men dålig effektivitet och (faktiskt) usla målvakter gör att vi ligger där vi ligger.

JanT:

Håller med om att målet nu bör bli att ta minst 60 poäng.

Och det här blir en väldigt viktig tabell.
Tabellen över matcherna mellan de 4 bottenlagen.

Där vi för att slippa kval helst bör
komma topp-2, men helst vinna.

Annars måste vi plocka in de poängen
vi tappar i inbördes möten mot de andra
motståndarna högre upp i tabellen.

Mora......... 5 3 0 0 2 15-10 9 (4 av 5 matcher borta)
Brynäs...... 4 2 0 0 2 12-10 6 (alla 4 hemma)
Karlskrona 3 1 1 0 1 6-4 5 (2 hemma och 1 borta)
Rögle........ 4 1 0 1 2 7-15 4 (1 hemma och 3 borta)

Vi har alltså hittills haft alla matcher
mot bottenkollegorna på hemmaplan.
Medans Mora spelat alla utom en borta.

Totalt i serien se har lagen följande poängsnitt hemma och borta.

Mora
1,667 poäng/match hemma (6 matcher)
0,818 poäng/match borta (11 matcher)

Brynäs
0,667 poäng/match hemma (9 matcher)
1,250 poäng/match borta (8 matcher)

Karlskrona
1,400 poäng/match hemma (10 matcher)
0,143 poäng/match borta (7 matcher)

Rögle
0,625 poäng/match hemma (8 matcher)
0,750 poäng/match borta (8 matcher)

Allt tyder ju på att Mora kommer klara sig från kval.
De är för bra på hemmaplan för att tvingas kvala.

Hur når vi då 60 poäng?
Säg att vi ska ta typ 27-28 poäng borta och 32-33 poäng hemma.

Tar vi då 6 trepoängare på de återstående 18 bortamatcherna
och 9 trepoängare på de återstående 17 hemmamatcherna,
så når vi det 60-poängsmålet. Men det betyder att vi från och
med nu måste vinna minst varannan hemmamatch (och då
helst med start på lördag).

Men som det sett ut hittills så är det ju svårt att se
vilka 9 hemmamatcher vi ska lyckas vinna.

Brynäsgubbe: Jobbigt nog så var det nog den situationen som ställde till det nästa gång då han verkligen skulle gått ut och styrt undan pucken, vid friläget. Istället får de straff och gör mål. Två tabbar som gav bort matchen.

Huge: Ibland undrar jag om du läser hela inläggen, eller bara väljer att argumentera mot delar av dem... Jag sa uttryckligen att han antingen ska stå kvar i kassen (eftersom HV-spelaren är närmast puck...) ELLER dra den hårt i rundeln. Jag förespråkar inte han ska sluta vara involverad i spelet utanför sin målbur, som du har fått för dig av någon anledning.

Istället agerar han nonchalant och sveper den med en hand rakt på bladet på HV-spelaren. Det är sällan man får någon kraft i sitt agerande när man bara använder en hand. Jag är helt övertygad om att Fernström inte tyckte han agerade rätt när han plockade pucken ur nät...

Huge: Helt rätt - allt fokus på att rädda det som räddas kan! 60 poäng räcker till nytt kontrakt. 70 poäng möjligen till play-in. Jag tror på det förstnämnda, för att halka ned på en av de två bottenplatserna ska man snitta under 1p/match (som det sett ut under de senaste SHL-säsongerna).

{7981}: Enligt uppgift spelade han inte på grund av skada denna gång. Tränade dock fullt så sent som i måndags...

Auchinleck: Jo, håller med. Känns väl som att man just nu tvingas lägga bort dom lite mer långsiktiga diskussionerna för att fokusera på det akuta: att rädda den HÄR säsongen, som inte riktigt blivit den alla hade förväntat sig.
BZ har tyvärr inte haft samma "tur" med nyförvärven som tidigare under hans karriär, alt "otur" när han satt och tänkte på vilken tränartyp som borde passa bäst som efterträdare till Bulan....

{7981}: i detta fall verkar han varit skadad

Huge:
Vi behöver mer fokus på de faktorer som bidrar till att Brynäs räknas och presterar som ett topplag över tid.
Var är den diskussionen funderar man lite stillsamt?

Rullar det inte på rätt mycket nu efter kraftansträngningen av organisationen under förra säsongen?

Att andas ut för mycket och för länge är inte ett permanent topplags signum...

Tror ni Rödin kommer tillbaka denna säsong? Spelade inte inatt
twitter.com/UticaComets/status/930953859828199425

Huge: Kunde faktiskt inte sagt det bättre själv. Klockrent!

Anders Berg: "Alltid stavas alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L. Michael Sundlöv stavas alltid med V"

SundlöV , med stort V??
Nä, litet v ska det väl ändå vara där i slutet på namnet, eller?

Lunkan: "Tror du Brynäs totalt sätt har mer otur än andra lag och att vi har fler domslut emot oss?"

Nä, det tror jag inte.
Drar du slutsatsen att jag skulle tro nåt så dumt, bara för att jag tycker att HV hade flyt med studsarna häromdan?

"Är det därför vi ligger där vi ligger?"

Ja, det är förstås enbart otur som gör att vi ligger där vi ligger.
Idiotisk fråga ger ett lika korkat svar tillbaka.

"Ibland får jag för mig att du verkligen tror det."

Bara för att jag ibland pekar på bl.a oflyt i vissa lägen som en faktor (tillsammans med många andra) som kan ha bidragit till antingen en vinst eller en förlust?

"Jag har säkert fel"

Ja, det var väl det enda i ditt inlägg som jag håller med om....

Brynäsgubbe: "Hur kan du anse att Fernström agerade korrekt när han la en passning rakt på bladet till motståndaren? Han är ju omringad av spelare och ska stanna i nätet, alternativt lägga den hårt i rundeln. Fattar verkligen inte hur det var "korrekt" att lägga en smörpass till en HV-spelare?"

Klart att du inte fattar när du uppenbarligen tycker att målvakten alltid ska stå kvar i kassen istf att försöka jobba aktivt runt densamma för att hjälpa utespelarna.
Att det blir fel ibland är mänskligt, med din logik skulle varje målvakt mao upphöra med att vara aktiv runt kassen bara för att det nån gång emellanåt blir lite fel. Ungefär som att säga till en notorisk målskytt att sluta skjuta, det kan ju resultera i ett motlägg med farlig kontring som följd.
Det var principresonemanget jag försökte föra, återstår just den här specifika situationen.
Fernström är först på pucken mot EN ensam HV-spelare, resten runt honom är brynäsare som ska markera sina gubbar i det läget. Om nån ska hängas så är det isf Westfält som stirrar på puck istf att markera Wännström.
Fernström gör helt rätt som åker ut och försöker peta bort pucken, nu blev det tyvärr ett olyckligt resultat med mål i arslet som följd.

Anders Berg: Och varför kommenterar du det till mig ;)?

Anders Berg: Jaha, du trodde jag menade Micke Sundlöv?

Alltid stavas alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L. Michael Sundlöv stavas alltid med V. 😊

Auchinleck: Isf måste dom ändra i menyn från Wännström till Melker. Och varför heter stället ”Kastets Pizzeria” när den ligger i Kastsjö(strand)?
Dom har mao en del att jobba på....😊

JanT: Spelare är som barn i dagens hockey, låter man dom göra som dom vill blir det kaos till slut..man måste styra upp dem och hålla i vissa elementära regler....har man inget av det här varken spelare som lyssnar eller vill och en tränare som inte orkar vara på då blir man ett bottenlag.....skrika behövs ibland för att väcka sinnena och klarar man inte det anser jag att man är omogen som spelare!

Zappaholic: Om Brynäs skall få bort Pekka Alcén måste han säga upp sig, tror inte ett dugg på Brynäs byter ut nånting mera med BZ som högst ansvarig

mattiask: Säkert för att jag har adblock...hatar reklam o skit i datorn...men jag löste det på annat sätt, tackar så mkt :)

Zappaholic: Går inte historien att Brynäs var på väg i putten när Sundlöf & co bestämde sej för att skära ner i verksamheten men satsa på juniorerna. 2006, 2008? The rest is history?

KalleTeodor: Som jag fattar är det på g, bz sa tydligen nej till utlåning.

Leonardo: Konstigt.. För den ska fungera. Jag är ingen pluskund, men kan läsa den utan problem!

{5915}: Möjligt. Har inte koll på den saken.

Är så mycket som gått snett sen första nedsläpp i shl den här säsongen. Man har grävt sig ett jävligt djupt hål att ta sig ur. Jag håller sportchef, ledare, tränare och alla spelare ansvariga.

Tror tyvärr inte Sjödin är tränaren som tar oss ur krisen. Däremot skulle Honken vara en viktig kulturbärare att ha i laget. Gillar hans energi i målet, speciellt när medspelare fuskar i försvarsarbetet. Tycker han ska spela en säsong och sen har vi ny målvaktstränare till nästa säsong.

KalleTeodor: I synnerhet som svenskar längre ner på listan tycks spela A-lagsspel.

Adam Boqvist är världens näst högst rankade back i sin årskull. Han är det bl att därför att han har extremt bra passningsspel, spelar överhuvudtaget med låg felprocent, är otroligt bra på att snabbt förflytta spelet från försvar till anfall, är bra på att bryta mönster och har ett otroligt bra skott.
I ett läge när Brynäs ligger på kvalplats är det bara jag som tycker att det är lite brist på mod eller fantasi eller båda att man inte flyttar upp Adam Boqvist i A-laget?
Eller tror vi fortfarande att vi har seriens bästa backar?

pjåtor: "Det skickar väldigt dåliga signaler. Jag hörde en spelare som uttalade sig och sa att ”vi är vana att ha en tränare står över huvudet med piskan och skriker och eldar på oss”. Man kanske kan ha den uppfattningen att det är så, men ska dom här killarna som är den yttersta eliten i Sverige, både utländska och svenska, ska dom behöva ha någon som står och skriker för att dom ska åka fort, svänga eller skjuta slagskott? Det är ett sådant underbetyg till ett sådant uttalande så det finns inte." - det där skriver jag under på till 100%!!! Nu gäller det att skrapa ihop 60 poäng tills vi summerar årets upplaga av SHL - det räcker för att klara kontraktet!

Zappaholic: Hade inte Brynäs sämre ekonomi på den tiden?

Leonardo: Lars-Gunnar Jansson vill se Johan "Honken" Holmqvist i BrynäsHockeysverige

search.app.goo.gl/Ek3z

mattiask: Tackar! Kunde ändå inte läsa för jag är inte + kund i aftonlbbadet...får inte upp artikeln

« · 1851070 · »