1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776070 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{5504}: Nä, han kommer åter till läktaren. Undrar vilket språk HV:s tränare talar då Zanetti verkar förstå gameplan efter en dag...

tobhund: Kanske lättare för Zanetti att agera i ett lag med högre grundsäkerhet/trygghet både i defensiven och i stort och dessutom mot ett lag som KHK, som backar hem och ställer upp.
Går nog inte att dra några större växlar på hans första uppträdande idag hos HV.

Huge: Nä, nu skämtar du! Kicken av Melin var en "Act of panic" av en ledare som vek ned sig vid första stora motgång!

Huge: Bz ochThelin är arbetskamrater och lunchar ofta tillsammans. Jag hoppas dock du har rätt i din profetia!

Huge: Lätt att spela mot lag som ställer upp och spelar enkelt på bortaplan? Menar du lag som Rögle och Mora?

tobhund: Nä, just KHK är väl det enda lag som kör med utpräglat styrspel både hemma och borta, speciellt borta. Därför som Zanettis påstått fina insats idag till stor del kanske kan förklaras med motståndet...

Huge: Helt rätt av dig. Styrspel eller presspel, hjärtat måste dock vara med. I denna match spelade man inte styrspel det var snarare NHL-light med "vindrutetorkarspel"...

Det är väl fortfarande ca 120 poäng kvar att spela om?
Det är lugnt, tar vi 110 av dessa så vinner vi serien. Allt som behövs är en ny målis, en tränare, några spetsvärvningar, en spelide och att någon trycker på knappen. Sitt ner i båten era onyanserade oseriösa läktarcoacher!

Grovt tjänstefel att inte plocka ut Ersson när vi får PP vid ställningen 1–4 med fem minuter kvar. Det var det jag ville säga, förutom det gamla vanliga: En förstemålis och en tränare, tack.

munkas: Brynäs blev verkligen utspelade igår. Såg ungefär lika samspelta ut som man förväntar sig av ett lag i första träningsmatchen. Färjestad låg rätt i positionerna men slog av på takten när det redan var avgjort.

Det är precis DIN inställning som är förödande. Samma inställning som sänkt Modo och Leksand.
Göra ingenting inställningen, det ordnar sig, vi kommer SNART att spela bättre.

Jaken: det är någon droppe ironi i Munkas inlägg. Det kan jag lova dig :-)

Bra av Sanny, in med Honken snabbt nu Bengtzén.

Steenm:

Jag tycker exakt tvärt om.
Tål inte när målvakten tas ut med 5-6 minuter kvar.

Spelar man 5 mot 4 har man ändå en chans
att göra mål, och komma ett mål närmare.

Medans det betydligt oftare blir ett mål
bakåt när man tar ut målvakten.

Jag personligen skulle köra så här:
* Underläge med ett mål. Ta ut målvakten med max 1,5 min kvar.
* Underläge med två mål. Ta ut målvakten med max 2,5 min kvar.
* Underläge med tre mål. Ta ut målvakten med max 3,5 min kvar.

Men det är ju upp till var och en att tycka olika.

Zzz: Jäkligt olyckligt att Rautio inte fick bygga vidare på sin nolla. Nu började istället Felix med några darriga ingripanden och ettan kom snabbt. Nu ska verkligen inte Felix ensam lastas, då vi spelade dåligt överlag.

Men ja, känns lockande att få in Honken nu.

Enaranger: Instämmer igen. 13 poäng på inledande 1/4-delen lovar inte gott. Om vi skulle höja spelkvalitén avsevärt och börja vinna i snitt varannan match skulle det innebära ungefär 20 p / återstående fjärdedel vilket medför att vi totalt sett skulle landa på 73 poäng. Vilket kan räcka till en 10-e plats......Högre ska vi nog inte sätta ribban med tanke på hur det sett ut så här långt....

Davey85: Bengtzén har ju fått ett guldläge serverat vad gäller att motivera signing av Honken. Att ta in honom tidigare hade varit en känslig signal till Felix o David men nu när båda är skadade borde det vara självklart... Sen om han presterar bra, tja då ligger det nära till hands med utlån av en av Felix/David.

Som jag ser det så är det väldigt märkligt för att inte säga dåligt om så inte sker OM vi har skador på båda våra målvakter...

Då misstänker man nästan att det är ngt groll med Pecka inblandat som ligger i vägen.... Pecka Alcén, den stoltaste målvaktstränaren av dem alla. Tar hellre in en av ”sina” fjunisar än en gammal räv som Honlen...? Nåja... Vi får se...

bradberry: Honken / Rautio känns spännande .

bradberry: Pecka har ju misslyckats med sina senaste fjunisar så det är väl snarast så att han inte vill få en framtida konkurrent om hans jobb in i organisationen. Peckas gloria har hamnat lite på sniskan, det har inte varit någon succe de senaste 5 åren.

Davey85: En matchotränad Honk?
Låter tveksamt om du frågar mig. Felix är ju chanslös på båda målen igår, enda anledningen till att Honken isf signas är väl en allvarlig skada på Felix eller Rautio, som jag ser det.

Huge: Ja, Honken blir en chansning men om både Rautio och Sandström är skadade så är frågan vad vi har för val? Låna en andre keeper från Allsvenskan är sannolikt ända möjligheten då.
Om inte Svedberg vill komma tillbaka dvs.
Gällande Sandström så osar han osäkerhet just nu, han behöver till ett allsvenskt lag där han kan ta igen sig och växa i lugn och ro (allt är relativt, jag vet).

pjåtor: såg inte matchen i går . En liten undran ang Felix. Är det bekräftat skada? Med tanke på hans aggerande eller brist på det mot Rögle och efterföljande hård kritik. 0-2 innan 10 min hade gått av matchen mot dansbandet . Var det Felix nerver som packade ihop . Bara en undran från en okunnig "läktarcoach"

Jan Grismöbel: Såg inte hela men han gjorde två rejäla missar med plocken varav det ena i efterföljande situation resulterade i baklängesmål. Det var iofs en fråga om dålig markering också men helt klart är att samspel Felix och uteförsvar inte är bra för att uttrycka det milt.

Vad är det för problem Felix har med magen?

Skrubben: Var tvungen att gräva lite.
Honken var 6e bäste målvakt i SHL förra året om man tittar till statistiken, bättre än Rautio och överlägset bättre än Sandström. Undantaget en bra säsong av Starky 14/15 där Brynäs nästan nuddade på en topp 3 placering bland målvakterna så har vår bäste keeper i snitt hamnat närmare 11e platsen (10,75)
Vi har alltså sedan guldet konstant haft några av SHLs sämst presterande målvakter. Det är faktiskt rent anmärkningsvärt dåligt och ett rejält underbetyg till Pecka Alcén!

Skrubben: I ett akut läge kanske Honken är enda alternativet. Men att han inte redan finns i laget har förstås ett skäl. Han bedöms inte platsa. Blir förstås ett sämre Brynäs utan de båda förstahandsalternativen.

Men det kanske inte gör nåt, det är ju över 100 poäng kvar att spela om.

{5915}: Honken är bättre än Sandström, kan dock ha förståelse för att man valde att satsa på den av dom som är 20 år yngre än den andre.

{2064}: Jag tror att Pecka har fått för mycket beröm för ett par av sina adepter. Markström och Lindbäck var såna stor talanger att vilken målvaktstränare som helst hade kunnat träna dem. Ser man istället på den långa raden av misslyckanden så faller allt i ett annat ljus.

{5915}: Anledningen till att Honken inte finns i Brynäs redan har inget med hans kvalitet som målvakt att göra. Men det vore intressant att höra Bz redovisa hur han tänkt i denna fråga.

tobhund: Fast om Honken hade varit bäst i ligan hade ju inte Brynäs tackat nej förut. Han är ingen frälsare men han är bättre än de nuvarande målvakterna.

{6984}: Precis min tanke, han lever på gamla meriter.
Missförstå mig rätt, Pecka verkar vara en grym kille och har gjort mycket gott men siffrorna visar att det nog är dags att ifrågasätta hans position.

Peja: Helt klart har man hoppats på en annan utveckling för Felix. Men varför ta hit Rautio? Hade det inte varit bättre med Honken i denna roll?

tobhund: Jo, men Bulan ville ha hit berguven och med tanke på att Brynäs tackade nej till Lindbäck för att satsa på Sandström och Rautio så verkar klubbens beslut kring målvakter trotsa all logik. Det kostade antagligen ett SM-guld förra säsongen.

En stor kontrast med förra året är att förutom fler förluster är de dessutom mycket större. 5-1, 4-1, 2-8 och 1-4 är de som sticker ut, jag minns inte en enda storförlust förra säsongen.

Angående att vara ett dåligt hemmalag.

Får vi inte ordning på spelet på hemmaplan.
Ja då kommer vi med stor sannolikhet få kvala.

Se på det här.

Säsongen

16/17

Hemmatabell
13. Leksand
14. Rögle
Sluttabell
13. Rögle
14. Leksand

15/16

Hemmatabell
13. Modo
14. Karlskrona
Sluttabell
13. Modo
14. Karlskrona

14/15

Hemmatabell
11. Leksand
12. Modo
Sluttabell
11. Leksand
12. Modo

Vi var solklart sist i bortatabellen.
Men kom ändå 9 poäng före Leksand.

13/14

Hemmatabell
11. AIK
12. Örebro
Sluttabell
11. Örebro
12. AIK

12/13

Hemmatabell
11. Rögle
12. Timrå
Sluttabell
11. Timrå
12. Rögle

11/12

Hemmatabell
11. Modo
12. Timrå
Sluttabell
11. Djurgården
12. Timrå

Modo blev åtta efter att ha blivit femma i bortatabellen.
Med ett snitt borta på 1,41 poäng per match.
Men om Timrå hade lyckats ta lika många poäng borta som Modo.
Då hade det inte hjälp. De hade kommit sist ändå.

10/11

Hemmatabell
11. Modo
12. Timrå
Sluttabell
11. Södertälje
12. Modo

Timrå blev tia efter att ha blivit trea i bortatabellen.
Med ett snitt borta på 1,44 poäng per match.
De klarade sig från kval med två poäng bättre än elvan.

Men Timrå hade ett mycket bättre poängsnitt hemma än vad vi har nu.
För att vi ska komma upp i det poängsnitt Timrå hade den här säsongen.
Då måste vi på de återstående 19 hemmamatcherna ta minst lika
många poäng som vi tappar (och dessutom då troligen vara bland
de tre bästa bortalagen).

Den här säsongen hade dessutom en väldigt tät bottenstrid.
Det skilde bara 6 poäng mellan åttan och tolvan i serien.

Mikael Johansson skadad —> inget nytt kontrakt. Bekräftat.

Sandström och Rautio borta tills matchen imorgon..

Saxat från Brynäs hemsida

”Mikael Johansson, blev dessvärre skadad under slutet av matchen igår mot Färjestad. Det innebär en längre tids frånvaro från spel och att kontraktet med Brynäs IF nu inte förlängs.”

www.brynas.se/artikel/pbq8aj99o-1ekad/forandringar-i-spelartruppen

mustigahjalmar: Haha, vilken tillfällighet att han blev skadad inför sista matchen på ett kontrakt som ändå inte kommer förlängas 😁

Skrubben:

Då bör väl anfallsuppsättningen bli så här mot Färjestad på lördag.
I alla fall om jag hade tagit ut laget.

Ikonen
Jensen
Paille

Bjurström
Ölund
Palushaj

Alcén
Granström
Blomqvist

Liljewall
Westfält
Mannberg

Skadade
Clark
Asklöf
Boqvist

Petad
Caporusso

Om Clark kan spela. Då hade jag satt in han i stället för Paille.
Så att laget som slog Frölunda fått en chans till.

Hur är det med Asklöf och Boqvist?
Tränar de? Har Boqvist kastat gipset?

Skrubben:

Så här stod det på Expressen i en rubrik.
... kontraktet med stjärnan förlängs ej.

{5915}: Platsar inte? Det är väl bara att låta Pecka göra underverk med Honken?

Enaranger: Aftonbladet skriver att enligt deras källor var det ändå inte aktuellt att förlänga med Micke. Det kunde man utläsa redan igår på Bengtzéns svar angående Mickes framtid.

Helt rätt att leta efter en ytterforward istället. Det är där det behövs förstärkning.

Skrubben: Synd på MJ, tyvärr alltför ojämn och det är nog EN anledning till det relativt svala intresset som verkar ha funnits tidigare hos andra SHL-lag. Iaf en bra chansning från BZ på en tunn marknad i ett akut läge, dessutom inget som belastat kassakistan nämnvärt.
Intressant om Honken ansluter, vilket känns mkt troligt. Har iaf en känsla av att hans positiva personlighet och agerande som pådrivare både på och utanför isen, behövs i nuläget. Kan tänka mig att ex Felix är en helt annan typ i det avseendet, utan att därmed dissa honom på nåt sätt.
Så nu är det bara att ladda upp rubrikerna i vår redan nu: "Cirkeln är sluten för Honken: Guld -99, guld 2018.
- Nu kan jag dra mig tillbaka för gott!!!

Säger den populäre brynäskeepern till Sportexpressen när Brynäs återigen blivit svenska mästare efter att ha besegrat Färjestad i en sjunde och avgörande match i Karlstad. 👊😊👍

Sara Grahn tränar med laget. Blir nog bra det här.

Huge: Dra ner på svampen 😜😉

{5915}: det skulle faktiskt va skitkul att prova en match. Fast såklart inte i dehär läget.

Huge: "dessutom inget som belastat kassakistan nämnvärt." redovisa gärna siffror för en som inte är lika insatt, jag förutsätter att du vet hur mycket han kostade oss!?

Lunkan: Har inga summor, men kan inte tänka mig att han kostat några jättesummor mht omständigheterna. En kvalificerad gissning, mao.

Huge: Ajajaj, inte bra

« · 1846481 · »