1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773734 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Auchinleck: Låter märkligt detta oavsett. Den dutten han fick kan han väl inte fått hjärnskakning av, min första reaktion var att det inte ens skulle varit utvisning, hm....

Honken: Missade du reprisen? Såg inte ut som nån dutt i mina ögon

Honken: Är det någon som har spelat in Brynäs matcher?
Det skulle vara kul/bra att se situationen, sådan kunde värdera påkörningen i nytt ljus.
Att det skulle kunna vara så som sägs, är ingen orimlighet. Men kanske långsökt.
Men att set är lugn och ro i Brynäs omklädningsrum, är svårt att tro. Det är säkerligen nerver utanpå överallt.
Att toppen ryker på någon i nån situation är normalt, i detta läge.

{8305}: Japp:)

mk: Nu hoppas jag du skämtar. Att du ens överväger att ens fundera på om deras skämthistoria är sann 😂

Dahlin gav Rautios huvud en rejäl backlash. Tänkte direkt när jag såg smällen att det är en hjärnskakning.

Skrubben: Min tanke med

Dackell ska upp i Gavlerinkens tak! 😁

Skrubben: Nä jag bara undrar, iom att vissa tyckte kanske att smällen inte var så farlig.
Men säger du så, så tror jag på dig👍

Inkazar: Lite förvånande att Dackell är nästa vepa men mycket välförtjänt. En bra spelare och ambassadör för klubben.

Peja: Man kan tycka att Ove borde gå före. Men hans jobb i Karlskrona sätter väl käppar i hjulen till det just nu.

Inkazar:

Hm, hoppas att det är tröjan och inte
Dackell själv som ska upp i taket.

Man undrar ju vad Caporusso sagt/inte sagt ... gjort/inte gjort i en säsongsinledning där i stort sett alla Brynässpelare underpresterat?
Eller är det bara så enkelt att han får symbolisera hur det går för den som inte är beredd att ta striden för laget varje träning och varje match?

Peja: Molin och Sjödin borde väl gå före?
Kanske beror på att dom har uppdrag man inte vill störa.

SnowKing: Han behöver nog inte ha sagt så mkt. Räcker med att han inte varit tillräckligt bra, kort och gott.

Huge:
Så enkelt kan det ju förstås va!
Men jag tänkte att vissa nyförvärv kan behöva några matcher för att anpassa sig till SHL-spelet... har han spelat någon match sen Roger fick gå?

SnowKing: "Vad hände egentligen, låg det något annat bakom att Caporusso fick sitta på läktaren?

– Nej, inget sånt. Det fungerade inte helt enkelt på isen. Han var inte tillräckligt bra, totalt sätt. Ett misslyckande förstås, även för mig som jag får ta på mig. Det blev inte som vi hade hoppats, säger Stefan Bengtzén.

– Vi vill ha honom redan i februari för två år sedan och även förra säsongen innan transferfönstret stängde. Men det gick inte att lösa, och sedan när vi fick hit honom var han inte nog bra. Orsaker till det kan man ju fundera över."

Saxat från plusartikel i GD

SnowKing: Angående att Caporusso inte spelat nån match sen Roger fick gå så svarar BZ att man redan då hade informerat honom om att söka ny klubbadress, därför tyckte man det var lika bra att hellre släppa fram nån junior istf att matcha nån som ändå var på väg bort.

Det skulle vara lite intressant att höra lite av BZ:s tankar just nu. Jag har lite svårt att se hur ursprungslaget minus tränare, målvakter, Boqvist, Johansson, Caporusso och Zanetti helt plötsligt ska börja snitta 2 poäng/match. Men jag har nog missat något.
Ju tunnare trupp desto större konkurrens?
Skeppa spelare för att statuera exempel och ersätta med J-20, J-18 och U-16 spelare?
Sitta lugnt i båten och vänta på turen?

munkas: Hans tankar är att förstärka laget med de pengar som finns. Han sa i GD att det frigjorts pengar nu när Louie lämnat. Men samtidigt är marknaden tunn (som alltid denna tid på året). Det är väl Dahlén som han gör allt han kan för att få in. Men där ryktas det om december.

Rödin var väl drömnamnet, men nu blev han precis uppkallad till Canucks så det känns som ett långskott i dagsläget.

Nu köpte vi ju ut Louie..hur funkar det ekonomiskt? Hur många månadslöner fick han?

Huge:
Får lita på Bengtzén... men jag blir lite orolig över magisterns korrekturläsning...
"- Nej, inget sånt. Det fungerade inte helt enkelt på isen. Han var inte tillräckligt bra, totalt sätt."
Ifall det rör sig om en kopiering så borde väl en gammal, hederlig magister kolla över det värsta felaktigheterna med rödpennan? ;-)

bifhjärta:
Hur mycket (läs lite) av ett 2-årskontrakt skulle du nöja dig med själv?

Auchinleck: Louie skrev 1 år. Och som man kan se i mitt inlägg nedan sa Bengtzén att pengar frigjorts nu när kontraktet brutits. Men man var väl tvungna att ge någon månadslön eller två för att bryta kontraktet.

Det här gör iallafall mig förbannad.

Så du fick tacka nej alltså?

– Ja, jag kände att jag inte kunde leverera på den nivån jag vill helt enkelt. Det hade inte varit schysst mot någon. Inte mot Brynäs, mot grabbarna i laget eller mot mig själv att åka iväg och spela den matchen. Det skulle jag bara bli lidande av.

Och dom kunde inte vänta ett par dagar?

– Näe, jag vet inte. Nu är jag på bättringsvägen. Jag sa till Bengtzén att återkomma, men det gjorde han inte. Det hade varit kul att få spela i Brynäs igen.

Istället för Honken värvade Brynäs in Linus Fernström som också stod klubblös.

SnowKing: Hehe, bra försök.... 😉
Nä, att gå in och ändra ex felaktig stavning i en citerad text är fel, hur mkt det än kliar i fingrarna.
Viktigt vid citeringar är att ordagrant återge det som skrivits, i värsta fall kan ju en korrigering ex göra att budskap blir nåt helt annat i citeringen än i originaltexten.

Agenten: Förbannad på vem?
Honken eller BZ?
I ett akut läge valde nog BZ mellan Fernström och Ersson eftersom Honken avstod och bad BZ om att återkomma. Återkomma när då? Efter 1 dag, 2 dagar, 5 dagar?
Känns vettigt i det läget att inte chansa med Ersson för att invänta en ändå osäker Honken.

Huge: Det är lite intressant det här att du håller med Brynäs i deras beslut att gå separata vägar med Capo. Har han, som du i alla år förordat, getts chansen? Du har ju skrikit dig hes över att spelare måste få en chans att lära sig spelet, komma in i laget mm mm. Vad hände med de argumenten nu när Brynäs valde att sacka Caporusso? Borde du inte fortsätta att hävda samma sa som du gjort innan? Eller är det så enelt som att du gör precis så som jag och många hävdar. Att du tycker som Brynäs, avsett vad de tycker.

{6984}: vad är nytt? Samma visa med TJ och dessförinnan NC, för att nämna några.

{2064}: Jag fattar inte, att ni, onyanserade läktarcoacher överhuvudtaget kan sitta och insinuera att kunnigt yrkesfolk skulle göra felbeslut. Horribelt är bara förnamnet. Syftet med ett öppet forum för fans är väl ändå att hålla med och stryka medhårs?

Lunkan: skampålen framplockad. Att sen det kunniga yrkesfolket fattar beslut i linje med vad dessa okunniga läktarcoacher uppfattat som nödvändiga åtgärder det får vi sätta upp på sinkadus kontot.

{2064}: Det har stormat så här omkring Brynäs många gånger förut och inget ovanligt med det. Vad media skriver skiter jag i, sällan de vet själv källorna för det dom skriver. Nu tar vi LHC på torsdag som jag beger mig till och sen mot min gamla hemstad för att få revansch mot Mora ☺ Brynäs always. ...

{6984}: Ang Caporusso har jag endast refererat till vad BZ sagt, inget annat: att denne helt enkelt ansetts vara för dålig.
Som svar på när nån undrade om Caporusso har gjort sig omöjlig på nåt annat sätt.
Här kommer min egen reflexion: flera nyförvärv har inte riktigt levt upp till krav och förväntningar, ex Palushaj och Liljewall. Dessa två har ändå visat små men klara prov på förbättring och att det finns hopp sas. Nåt som jag inte har sett hos Caporusso.
Mao: alla tre har fått sina chanser och två av dom förtjänar nya chanser, inte den tredje.
Sen gör du dig bara löjlig när du på fullt allvar menar att jag nu borde stå fast vid att ge C fler chanser bara för att jag förordat det i andra och tidigare fall. Precis som om varje fall skulle vara identiskt, vilket det förstås inte är.

Huge: Ganska tråkigt att konstatera att BZ gått bort sig ganska rejält beträffande årets värvningar, både vad gäller tränare och spelare.

Lunkan: Var inte orolig för att du inte fattar.
Även nyanserade läktarcoacher inte bara insinuerar, utan t.o.m PÅSTÅR med säkerhet, att kunnigt yrkesfolk kan ta fel beslut. Och även rätta diton.
Trot eller ej....

KulaShaker: Ja, ena året lyckas det mesta, nästa år blir det mesta fel.
Svårt att säga om det har varit Melin och hans försök till avtryck som "förstört" de övriga nyförvärven sas eller om det är nyförvärven på isen som bara underpresterat eller helt enkelt inte varit tillräckligt bra för SHL?
Sannolikt en kombination av båda sakerna, med tyngdpunkt på det senare.

Huge: Vi som höjde varningsflaggor inför säsongen har tyvärr fått rätt. Brynäs är inte det topplaget som man trodde själva, det har nog alla förstått nu. Bittert att man aldrig verkar kunna följa upp en bra säsong med en till bra säsong. Stor ”one hit Wonder”-varning på det hela.

Peja: Ja, lite övertro efter silvret, tapp av spelare som inte ersatts med likvärdig kvalitet, ett mer eller mindre påtvingat(?) tränarval samt tveksamt försäsongsupplägg med CHL-spel istf matchning mot SHL-lag och det läge vi nu befinner oss i kanske inte borde vara så förvånande, om man ska vara ärlig.

Huge: Svaret är ny sportchef med kortare tålamod. Och då gäller det dig med. Jag vet inte hur många gånger du tjatat om att man måste ge spelare minst tio matcher bla bla bla. Men nu är det nya tider i Brynäs och följaktligen nya tankebanor hos dig.
Fast jag ser det som något positivt. Du verkar ha utvecklats ;-)

Huge: Jag köper inte det där med att man inte ersatt de spelarna vi tappat sedan förra säsongen. För det är ju SPELARNA som är KVAR som inte kommit upp i samma nivå som de var förra säsongen. Sedan skyller jag mycket på det svaga målvaktsspelet. Ja förutom ett par matcher då, men de är lätträknade. Sedan tror jag att du har rätt i att försäsongsupplägget med CHL var helt åt skogen. Vilket jag skrev innan säsongen.Men det har tänts ett litet hopp efter nya målvakten kom. Nu har man gett honom en bra start med ett mer defensivt spel istället för att lämna honom vind för våg. Givetvis kostade det offensivt men jag tror att man har börjat i rätt ände. Sen var det ju serieledarna vi mötte på bortaplan vilket inte gjorde uppgiften lättare.

Ingen Rödin i Vancouvers trupp i natt. Uppkallad pga av skador i god tid innan men ändå inte i truppen. Han flög tydligen direkt efter Uticas match i söndags. Kanske är han med nästa match. Frågan är varför Vancouver har så bråttom att kalla upp honom när som ändå sätter honom på läktaren.

Någon som vet om han måste gå via waivers om han skickas ner igen?

{6984}: Ja, tjatet om "10 matcher" kommer jag att fortsätta med, har inte ändrat åsikt om att spelare måste få en ärlig chans. Problemet är ju att varje fall är unikt och har sina egna förutsättningar vilket naturligtvis gör att tålamodet varierar därefter.
Inga nya tankebanor hos mig, mao.
Att BZ skulle ha alltför kort tålamod i allmänhet motbevisas väl isf med fallet MJ. Där verkade ju tålamodet ha varit nästintill oändligt, trots att ingen nämnvärd förbättring i prestationerna kunde märkas. Iofs en spelartyp och på en position som det var viktigare att få igång i jämförelse med ex Caporusso, men ändå....

{6984}: Vem tycker du isf har ersatt Oskar fullt ut?
Twinsen? Zaborsky? Pudas?
Nä, min vän. Kom inte och säg att vi ersatt det vi tappat med likvärdigt eller bättre. Det köper iaf inte JAG.
Att de som är kvar möjligtvis har underpresterat beror väl isf till viss del på att dom inte fått nån större draghjälp av våra mer eller mindre "misslyckade" nyförvärv.

Huge: Oskar är inte ersatt på något vis. Men det ska inte påverka de andra spelarnas prestation.

{6984}: Morsning. I Oskar hade vi SHL:s bäste forward sett till spelet över hela banan. Ett lok och en pådrivare som drog i stort sett hela laget och höjde sina medspelare. Att hans frånfälle inte skulle ha påverkat omgivningens prestationer känns som ett mkt märkligt påstående.

Huge: Nu får du ändra lösenord på kontot.
Det måste ha blivit kapat.

Så här många negativa inlägg om Brynäs på rad har jag aldrig läst av dig Huge😀
Eller har du slagit i huvudet?

Nä. Jag gissar på munkas eller Clarence😂😂

Huge: Oskar må ha varit bra men inte så överjävligt som du verkar påskina. Han lyfte och var limmet i förstakedjan. Men hur han skulle påverka insatsen för spelare som Gunderson, Blomqvist, Granström, våra målvakter mfl känns väldigt överdrivet. Och OM han var en sån pådrivare. Varför var han inte kapten?

{6984}: Jag är ledsen, men det där uttalandet känns väldigt konstigt.
Klart som fan att en spelare som Oskar höjer både sina medspelare men även hela laget.

mattiask: Klart att Lindblom var en av seriens bästa spelare, men tycker ändå han hypas lite för mycket nu. Han platsade till exempel inte i VM förra säsongen och platsar inte i NHL nu. Det finns spelare som lämnat andra SHL-klubbar som gör det. Rödin var bättre säsongen innan fjolårssäsongen men honom lyckades Brynäs ersätta. Brynäs saknar Lindblom väldigt mycket, men det beror ju mycket på de usla nyförvärven och de befintliga spelarnas svaga prestationer.

Att Lindblom är borta är ingen ursäkt till det dåliga målvaktsspelet etc. Ungefär som att svenska fotbollslandslagets målvakter skulle tabba sig match efter match och någon skulle försöka förklara det med att Zlatan inte längre spelar i landslaget. Det vore ett bisarrt resonemang.

Peja: Lindblom platsade inte i VM laget för att vi hade en forwardsbesättning av yttersta klass.

Lindblom platsar i flyers just nu. Problemet är dock att man inte får plats med honom pga för många spelare i NHL laget som måste gå igenom waivers. Och det är spelare man inte vill släppa utan att få något för.

Inkazar: Om Lindblom hade varit tillräckligt bra för att leverera i VM så hade han antagligen varit med i truppen, som Silfverberg och Järnkrok var 2012. Lindblom spelade väl bara en Euro Hockey Tour-turnering...?
Platsar i NHL gör han inte förrän han spelar ordinarie där. Han har ju inte spelat en enda match hittills. Det finns säkert förklaringar till det, men åter igen, om Flyers hade trott att han verkligen kunnat hjälpa laget just nu så hade han självklart spelat.
Nu försöker jag inte förminska Lindblom på något sätt, men här inne låter det som att fjolårsupplagan av Brynäs var en one-man-show. Så var det absolut inte.
Att tappa Lindblom har varit ett större problem än vad det borde ha varit. BZ kanske inte kunde ersätta honom med en lika bra spelare, men någon 'inte lika bra men med liknande kvalitéer' borde han ha kunna hittat. Lindblom var brutalt stark på pucken och hjälpte verkligen Jensen och Clark att etablera spel i anfallszon, inget av nyförvärven har några kvalitéer som påminner om det. Möjligtvis Liljewall men han är 20 klasser sämre och ingen klasspelare på SHL-nivå. Som sagt, BZ får ta på sig detta.

« · 1847443 · »