1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759749 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
foppa78: Givetvis så gör d det. 

Nu är i alla fall AHL slut, om nu det innebär något....

Kan det vara någon av dessa som ansluter till Brynäs?

Redigerad kommentar

70 Rodrigues:

Verkar ju ha meriter för att kunna lyckas i SHL..... får hoppas att nån av dom vill till Brynäs!

70 Rodrigues:

St. Pierre vore inte så tokig, har sett honom lira ett par gånger, smart lirare med fina händer vad jag kunde se.

tompap71: Frågan är om det blir någon mer från AHL, jag är tveksam. Sundlöv verkar rätt nöjd med hur laget ser ut.

Chad Billins har jag varit inne på tidigare, Chris Lee känns som en bra jämförelse.

Martin St Pierre är jag mer skepiskt till numera. Tre klubbar på en säsong i Europa borde vara en varningssignal. Endast en halv poäng i snitt i finland och ryssland säger mycket. 

Mark Mancari tror jag inte alls på En spelare med hans storlek och poäng i AHL borde vara given i NHL. Det måste finnas en anledning till att han misslyckats där. Storleken kommer även att missgynna honom i SHL.

Chad Kolarik är jag inne på också för Brynäs. Utpräglad målskytt med 20+ potential.

I grunden ganska kall lista som vanligt från AB. Finns många spelare som är mycket hetare än de här. Paré och Kuzon b.l.a.

Den här spelaren borde vara aktuell tycker jag http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11449

70 Rodrigues:

Enligt vad TJ sa i måndags ska det in en till forward, å andra sidan måste det ju inte betyda AHL-kille...

tompap71: Kan ju vara W Nylander? 

70 Rodrigues: AHL har ju spelat klart nu så då borde vi få svar på ryket om att de har kontrakt med en spelare som spelat slutspel. Paré?

Annars får vi väl vänta till NHL har tagit det de vill ha, Och det är väl nån gång i Juli 

Hicks:

Paré är jag tveksam till, visst gör han hyfsat med poäng i AHL men jag är tveksam till om han passar på stor rink. Han är ju mer typen som står på mål och styr/slår in returer, ingen jättebra skridskoåkare eller överdrivet spelskicklig. 

70 Rodrigues:

Brynäs har ju sagt nej till gubben Nylander, då tror jag inte William kommer heller.

tompap71: Det har ju varit ganska tyst ett tag, dock har det ju inte kommit ett definitivt nej än :-) Sundlöv kanske försöker att locka pappa Nylander med en tjänst inom föreningen bara för att få William?

70 Rodrigues:

Som jag har fattat det vill inte Sundlöv ha Pappa Nylander i någon form, men jag har fattat fel förr. ;)

tompap71: Sundlöv har ju "uttalat" sig mer än en gång om saker o ting som sedan inte har stämt :-)

70 Rodrigues:

Jo det är ju sant, hans tvärnekanden brukar ju kunna tyda på att något är på gång. :)

70 Rodrigues: Pappa Nylander kanske skulle kunna bli ny sportchef den dan Micke slutar :-)

Tycker Micke gör ett bra jobb men nästa sportchef måste bli Dacke. Vilken legend!

Så många klubbar Nyllet varit i borde han ha ett jävla kontaktnät!!
Nä lär väl bli Jacob Silfverberg som blir nästa sportchef??  ;);)

Sundlöv gör det bra, låt han bygga vidare så har vi ett nytt guld om senast 3 år =)

tompap71: Känns som en spelartyp som Brynäs behöver. Borsett från Harju som alltid viker ner sig i slutspel har ju Brynäs inga målskyttar, bara passare.  

Vill helst ha Kuzon men han är nog omöjlig att få. Vill att Sundlöv värvar en målskytt, 20+ mål i AHL och inte en massa assist.

Och i semifinallagen i AHL i år är det bara Paré  kvar på listan av möjliga. Om inte Sundlövs prat om en spelare i slutspelet bara var rökridåer. Paré ser trots allt lite för bra ut på pappret för Sunlöv

Jag är rädd att Sunlöv kommer dragande med en 30 poängare. Om det är 20 mål och 10 assist är jag nöjd men är det tvärtom blir det bara en stor suck.    

Brynäslegenden: Förstår inte behovet av att alltid belöna spelare med en massa jobb i föreningen efter karriärens slut. Att vara legend som spelare betyder inte att man blir en bra sportchef

Håkan Loob. Stora framgångar som sportchef men inte lika lyckad som klubbdirektör.La ner juniorlaget, något som FBK kommer att få betala för i flera år. Och hur mycket pengar slösade han bort på Europa och KHL satsningar?

Masken=Leksand till allsvenskan

Jonas Bergqvist=Anställde som klubbdirektör sin kompis Masken som sportchef och sparkade honom aldrig trots uppenbara brister i kompetens.

Fredrik Stillman=Utslagna i 3 Raka kavartsfinalserier. Kommer knappast längre den här gången.

Markus Näslund=Funkar p.g.a bra kontakter i Nordamerika.

Thomas Rundqvist=Vann SM-Guld men det var p.g.a det jobb Loob redan gjort. Värvade Charnecki. Försvann fort från posten. Insåg väl till skillnad från Masken att han var olämplig på tjänsten.

Michael Sundlöv=Tycker han är medioker snarare än misslyckad, ungdomsatsningen ett stor plus. 

Sen går det också att nämna Janne Larssons korta inhopp på marknadsavdelningen i Brynäs.  

Hicks:

Kyle Wanvig såg också bra ut på papper innan han kom till Brynäs, Parés kvalitéer är rätt begränsade och jag är rädd för att han skulle bli en ny Wanvig, tror inte han skulle göra särskilt mycket nytta i Brynäs. Vet att du är tveksam men jag ser Martin St. Pierre som en betydligt mycket bättre spelare än Paré.

Sundlövs ord om att det var en spelare i slutspelet kom väl medans Marlies fortfarande lirade, det skulle ju kunna varit Scott han avsåg då

Hicks:

Masken tog upp Leksand i Elitserien. Dåligt påläst?

tompap71: Kyle Wanving är inte bra på pappret. Han är 191cm lång och 96 kg tung. Då spelar man i NHL om man är bra. Paré är 175cm och 79kg tung, men har trots det bättre poängsnitt i AHL än Wanving 0,65 jämfört med 0,60. En titt på Kyles utvisningsstatistik borde också ha väckt varningsklockor hos Sundlöv.

Men det mest uppenbara borde ha varit hans poängsnitt i KHL innan han kom till Brynäs, 0,19. Snittet i elitserien var sen 0,17. Ungefär vad man kan förvänta sig. Kyle Gjorde inte fiasko i Brynäs. Brynäs hade på tok för höga förväntningar på honom.

St Pierre har halverat sitt poängsnitt i Ryssland och Finland jämfört med AHL. Det är ett varningstecken. Då kan vi inte förvänta oss mer i Brynäs, 25-30 poäng är realistiskt, vilket skulle ha gett honom en 28 plats i skytteligan. Martin är också på väg nedåt i poängskörd. 99 poäng 06/07 jämfört med 59 den senaste säsongen, trots fler spelade matcher.

Men det är hans bristande målskytte som är det största problemet. Ett snitt på 0,29 imponerar inte. Ger 16 mål på 55 matcher om han mot förmodan behåller AHL snittet. Annars 8 mål.

Paré är inte heller någon garanterad succé men St Pierres historia och statistik är oroande nog för att inte vilja ha honom.   

mattias - 74: Masken ramlade ur med Leksand 3 gånger. 2001 som spelare samt 2004 och 2006 som sportchef. Efter degraderingen 2006 avgick han och Jonas bergqvist. Så vem är dåligt påläst?

Det jag framför allt minns från den tiden är när han värvade Tommy Westlund som ersättare till Mikael Karlberg inför säsongen 03/04. Resultat=Degradering. 

Leksand är nu tillbaka med hjälp av en kompetent gammal legend.

Hicks:

Jag tror det är svårt att få någon bra bild genom att bara titta på och jämföra statistik i olioka ligor, siffrorna säger ju inget om vilken roll osv. spelaren haft. Själv bygger jag min uppfattning kring just Paré och St. Pierre på att jag faktiskt sett sett dem spela en och annan match gångna säsong.

Paré är enligt min uppfattning en ganska utpräglad rollspelare som trots sin storlek är lite av en brunkartyp, i Grand Rapids spelade han winger i andralinan, ibland i tredjelinan med begränsad speltid och användes ofta i PP då man ställde honom framför kassen, den typen av spelare har vi redan värvat i Brodin och jag tror han har bättre förutsättningar att lyckas än Paré. Ska vi ha hit spelare från AHL så MÅSTE det vara killar som kan gå in i en första eller andralina och om inte dominera så ändå vara en av de bättre, där tycker inte jag Paré är spelmässigt

St. Pierre är kanske inte främst enutpräglad målskytt, men smart, spelskicklig och kan dra av riktiga dräparpass, han är en sådan som lyfter sina kedjekamrater målmässigt. Som kapten för Rockford kan man dessutom anta att han har bra ledaregenskaper vilket jag anser vara ett stort pluss. Är övertygad om att han kan gå in i en topplina på ett bra sätt och jag ser honom som en alternativ ersättare för Järnkrok.

Men du och jag får väl helt enkelt enas om att vi är oeniga i detta. ;)

Hicks: Lite pinsamt för dig då, att en gammal legend tar Leksand tillbaka, när du samtidigt sitter och ojar dig över gamla legender som får jobb som sportchef efter karriären.
Blir dessutom lite extra pinsamt när du gnäller över såna som Loob, Rundqvist och Stillman.
3 gamla spelare som via sina kunskaper och erfarenheter från isen fått nya roller i sina föreningar och hållit sina resp lag i toppen av ES under många år och dessutom mer eller mindre prenumererat på guldmedaljerna.
Så ja: känns som att du är lite dåligt påläst.

Sen är det väl självklart att inte ALLA exspelare blir bra sportchefer eller klubbdirektörer, men din antydan om att dom skulle få dessa jobb enbart pga lång och trogen tjänst är ju rent nys.

Hicks:

Angående statistik i olika ligor mindes jag plötsligt att det faktiskt har gjorts seriösa försök att få fram en bra formel för att räkna fram en bra jämförelse. SB-Nationbloggen Puck Worlds presenterade en sådan för något år sedan, riktigt hur man kom fram till resultatet minns jag inte men det såg ut ungefär som följer;

Man utgår från NHL där 1 poäng motsvarar (ungefär)

0,87 i KHL

0,78 i SHL

0,54 i SM-Liiga

0,44 i AHL

Nu har jag för mig att den listan är 4-5år gammal men om man ska gå efter detta så är ju inte en halvering av AHL-poängen när man kommer till KHL särskilt märklig utan snarare ungefär vad man kan förvänta sig.

Huge: Tänk om du skulle testa med o skriva ett inlägg utan att vara spydig mot andra skribenter. Hade du kunnat formulerat ditt senaste inlägg till Hicks på ett trevligare sätt?

Redigerad kommentar

Huge: Du har aldrig funderat på att Loob, Rundqvist och Stillman har suttit med de största spelarbudgetarna och därmed knappast behövt någon fingertoppskänsla när det gäller att plocka in spelare? Tänkte inte på det....
Ibland är faktiskt så att många spelare som blivit ikoner med tiden behålls inom klubben som en förlängning av varumärket. Inte alltid på rätt position dock.
Titta på Brynäs, den viktigaste personen inom Brynäs är varken ordföranden eller sportchefen utan vår eminenta klubbdirektör.

70 Rodrigues: Nej. :-)

Huss: Du vet mkt väl att det inte alltid räcker med stor spelarbudget, till syvende och sidst krävs det kunskap, erfarenhet och fingertoppskänsla.
Saker som i regel gamla spelare har och som krävs hos en bra sportchef.
Den post vi väl i första hand diskuterar.
Sen finns det väl exempel på både bra och dåliga ikoner i övrigt, som du säger.

Huge: Inte alltid, men väldigt ofta ;-)

Huss: Hehe, kanske det.... ;-)
Man kan dock fundera lite över varför de flesta sportchefer har en aktiv karriär som spelare bakom sig?
Kanske inte alla, men väldigt många...
:-)
I övrigt hängde jag mest upp mig på Hicks påstående att ALLA ikoner får jobb i sin klubb som nån sorts tack för lång och trogen tjänst.
Det stämmer ju inte.

Huge: Nu nämde jag faktiskt Saló i slutet av mitt inlägg som ett exempel på en bra sportchef som även haft framgång som spelare.

Angående Stillmans framgångar. Var det verkligen Stillmans förtjänst? Tror ni inte att Johan Davidsson kan ha haft nåt med saken att göra, eller? Han hade väl spelat där oavsett sportchef. Stillmans strategi som sportchef går ut på att värva spelare som andra elitserielag hittat.  Och strö en massa pengar över dem från sin i princip obegränsade lönebudget. Hv har inte vunnit sen 2010. Det året fyllde Davidsson 34. sen dess har HV rasat i takt med hans ålder. Det ända som håller Hv från kvalsträcket är PENGAR.

Angående Färjestad, som har samma värvningstrategi som HV. Ni tror inte Jörgen Jönsson kan ha varit inblandad i framgången? Jörgen Jönsson spelade redan i FBK när Loob blev sportchef. Det var kombinationen Jönsson plus pengar som gav FBK framgång. De har vunnit ett guld efter att han slutat, återstår att se hur länge det dröjer till nästa gång. 

Huge: Glömde nämna att Salo inte är en Leksandspelare. Han är en legend i Svensk hockey, inte i Leksand. Han fick jobbet p.g.a av vad han åstakommit i Västerås, inte för  att han vann OS-Guld för snart 20 år sedan. Masken fick jobbet för att han hade varit stjärna i Leksand innan han slutade. En katastrof för Leksand som det har tagit flera år och en Västeråsare för att reda ut. 

Har heller aldrig menat att alla gamla spelare blir sportchefer. Men många blir det, och ofta utan några som helst meriter. Och de kan inte få sparken för bästa kompisen är klubbdirektör. Hockeyklubbar har 100+ miljoner i omsättning och tiotals miljoner i lönebudget. Borde krävas lite mer än stjärnstatus och bollsinne för att få jobbet. 

tompap71: Stämmer att man inte kan se allt i statistiken, även om det går att se mycket. Wanvigs misslyckande var lätt att förutse redan på papper. Jag har en mall som jag använder baserat på lyckade och misslyckade transatlanter i elitserien.

Oenigheten gäller också som du säger vad vi anser Brynäs behöver. Du vill ha en playmaker och jag vill ha en målgörare. Tror dock inte att någon av oss får det vi vill ha. Blir nog en 30 poängare, typ 10 mål och 20 assist med bra plus minus 

Hicks: Menar du att i HV:s och FBK:s fall så behövs ingen sportchef?

Hicks: Så här skrev du ordagrant:

"Förstår inte behovet av att alltid belöna spelare med en massa jobb i föreningen efter karriärens slut. Att vara legend som spelare betyder inte att man blir en bra sportchef"

Vilka lag är det som skulle ha ett behov av att alltid belöna sina gamla spelare med jobb efter karriären?
I min värld känns det rätt så naturligt att man emellanåt tar tillvara gamla spelares kunskaper och erfarenheter på olika plan.
Ibland passar dom som sportchef, ibland som juniortränare eller nåt annat inom föreningen.
Du får det att låta som om alla gamla spelare har noll kunskaper, noll erfarenheter och inte alls passar för sitt nya jobb och sen försöker du bevisa det genom ett enstaka exempel i Masken.

"Borde krävas lite mer än stjärnstatus och bollsinne för att få jobbet."

Då kan jag upplysa dig om att det sannolikt inte funkar på det sätt du tror: att det räcker med att ha varit stjärna för att bli sportchef, klubbdirektör eller nåt annat viktigt jobb.
Att det sen finns undantag som bekräftar regeln håller jag däremot med om, bara det att du får det att låta som om varenda sportchef eller klubbdirektör i ES har fått sina jobb pga kompisskap.

tompap71: lika bra att inse att Brynäs inte kommer värva en spelare över 27+. Pare passar bäst in just nu.

Hicks:

Kul m en ny, engagerad skribent, välkommen!

Hicks:Sundlöv är ju en fenomenal sportchef som gör det minst lika bra som de andra sportcheferna trots att han brukar ha mindre budget än de flesta att jobba med. Endast poäng (även slutspelsmatcher) relaterat till satsade pengar ger svar på hur en sportchef lyckats.

Linus Wickman:

Ja Sundlöv verkar ha snöat in på det där med ålder, stör mig lite på det. Vad spelar det för roll hur gammal spelaren är om han är bra? Jag förstår tanken med att han vill ha unga hungriga killar, men precis som man vill ha en mix av spelare med olika egenskaper tror jag det är viktigt att ha en mix även i ålder.

Men visst, du har rätt i att om Sundlöv envisas med att fortsätta tänka på det viset ligger förmodligen Paré bra till. Jag tror dock inte han är rätt spelare för Brynäs, sticker ut hakan o påstår att han inte ens skulle nå 20 poäng i elitserien.

Zappaholic: Det menar jag inte alls. Men någon påpekade att att jag var dåligt påläst p.g.a att HV och haft framgångar tack vare Stillman. De första åren med Stillman var framgångsrika. Men vad har hänt sen dess?

Tre raka respass i kvarten. Vet inga fans förutom Växjös som skulle betrakta det som framgångar. Vad har hänt? Stillman är kvar, han borde väl också blivit bättre nu när han jobbat ett tag, men nej. Kan något annat ha varit orsaken till framgången. Kan det vara JOHAN DAVIDSSON som gett HV sm-guld och inte Stillman. 

Huge: Stämmer, men väldigt många har sitt ursprung som stjärna i klubben. Det kan ju vara så att han tagit över en fattig klubb p.g.a lojalitet, och i pricip jobbar gratis. Gozzi AIK och salo i Västerås är bra exempel. Men i många fall verkar klubbar använda sportchefstjänsten som en belöning för lång och trogen tjänst, som en politiker som blir landshövding.

Har du redan glömt hur Sunlöv fick jobbet. Han hoppade in som vikarie i väntan på Tommy Sjödin. Varför fick Sjödin erbjudandet? Som ett lockbete för att få honom som spelare. Brynäs använde jobbet som en signing fee.

Hicks:

Ursäkta mig, men jag känner att jag bara måste påpeka en liten detalj, Tommy Salo har inte haft någon form av ledarposition i Västerås, någonsin. Hans enda sportchefjobb före Leksand var i Oskarshamn.

tompap71:
Ja, så sömnigt är inte detta forum så Hicks kommer undan med sådan okunskap...;)

tompap71: håller med, vill dock inte ha spelare över 30. Känns som de bara kan bli sämre. Förövrigt tror jag pare skulle göra mer än 20 poäng. Men vi får ens se om det blir aktuellt.

Linus Wickman: Det kan vara bra att ha några rutinerade pjäser. Allt beror ju på vilken klass de håller, men å andra sidan kan man säga detsamma om unga spelare. Visst kan unga spelare bli bättre men i grund och botten måste de också hålla en viss klass för att vara förtjänta av istid och för att besitta utvecklingspotentialen.

Spelare som Sjödda och Dackell var ju absoluta nyckelspelare i Brynäs långt efter 30 år fyllda.

Redigerad kommentar

Peja: 30-åringar kan vi definitivt värva, det är ju i den åldern spelare oftast är som bäst. .

« · 1580881 · »