1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778961 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
Jugge: Man bör ju kunna tåla ett o annat inlägg från andra lag, kan ju vara bra med syre utifrån ibland. Men som gäst, ska man bete sej, inte så svårt.

Ha det bra i midsommar Brynäsjävlar o hoppas ni går upp omgående

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: cmore avtalet borde fördelas så här 50% till shl. 25% till Hockeyallsvenskan resterande 25% delar damerna och div1 på.

Sv: A proposito de nada
{5647}: Hmm… om den allsvenska taktiken slår SHL taktiken. Varför tutar inte SHL och kör de med? (som Ferdinands mamma skulle ha uttryckt det) 🤔

Anta att BIF skulle köra ”SHL-taktik” mot det lag de möter i en HA-match. Skulle det funka sämre än att anpassa sig och börja tuta och köra.
Min gissning är att det sämre laget är det som kommer att tvingas anpassa sig till det bättre laget.
Varför i hela friden skulle det vara tvärtom?

(Obs, vi möter inte hela HA i varje match, vi betar ju endast av ETT enda HA-lag i taget)

Sv: A proposito de nada
Haha..Modoiter är gör skojiga. Larsson är "sådär" men om Dima kommer till Modo är det en bra värvning.

Fantastiskt logiskt.

Sv: Brynäs årsmöte 2023
{10065}: det är lugnt! Han är på väg hem och filar på sin novell som ska skrivas på Brynäs FB-sida. Från att månlandningen är fejk, jorden är platt till att Brynäsvalet är riggat.

Sv: Brynäs årsmöte 2023
puffe: Du gillar inte demokrati eller? Är det inte hennes rätt att göra så? Du försöker smeta nåt på Brynäs som inte finns, hon förlorade förkrossande stort. Nothing to see..tyvärr.

Sv: Brynäs årsmöte 2023
Valberedningens förslag vinner också omröstningen om val av styrelseledarmöter.

Valberedningens förslag Johan Lindström och Patrik Sjölund kammade hem 405 röster, medlemsförslagen Daniel Nordvall och Karl Ulric Björnsson endast 16 respektive 4 röster.

Sv: A proposito de nada
modomille: Det här med att bojkotta KHL-spelare under vissa förutsättningar är alltså en motion som en medlem har lagt inför årsmötet, och valberedningen ställer sig bakom den. Skellefteå, Djurgården och kanske fler föreningar har fått in liknande medlemsmotioner.

I vår svenska medlemsdemokrati har medlemmarna alla rättigheter i världen att lämna in motioner. Det är medlemmarnas föreningar.

Alternativet hade varit att valberedningen valt att inte stödja motionen. Det menar jag hade varit betydligt värre.

Men det ska väl röstas om saken imorgon, man kanske inte ska ta för givet att motionen går igenom. Egentligen lite dumt att fastslå någonting och diskutera som om det vore klart innan det är beslutat.

Sv: A proposito de nada
Hockeyleksing: "Brukar vara svårt i Hockeyallsvenskan för dom lite äldre spelarna."

Som till exempel Linus Videll, 38, som var kanske ligans bästa spelare i fjol? Eller Marcus Eriksson, 37, som snittade närmare en poäng per match i Vita Hästen? Eller Johan Persson, 33, som stänkte in 30 mål? Åldersgrejen känns som ett totalt ihåligt argument.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: I den här globaliserade världen ägs så många företag av tveksamma utländska intressen. Skulle man på riktigt gå in och kolla på varje enskilt företag som sponsrar elitföreningar så skulle man hitta mycket skit.

Men Gevalia blir såklart öppet mål i media och det blir bra med klick när man slänger in Brynäs.

Hade Nybro Vikings blivit sponsrade av Gevalia hade ingen brytt sig.

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Hade varit intressant att gå igenom sponsorerna till andra lag. Är övertygad att många lag får pengar från företag med någon form av rysskoppling.

Sv: A proposito de nada
Mattson: Ja, Svedman vet hur man sköter ett företag och det är också lysande att han har en så bra relation med Monitor ERP:s VD Morgan Persson. Persson förstår reklamvärdet av att sponsra Brynäs och är beredd att betala för det. Hade hoppats på Persson som ordförande - men han har väl fullt upp med att driva ett extremt lönsamt företag.

Sv: A proposito de nada
Jan-Erik : Min poäng var inte att iscensätta en diskussion. Min poäng var att ge ett exempel på en åsikt som kan upplevas som provocerande för andra lags supportrar man som i grund och botten är helt logisk.

Nej, Myrenberg är inte lika bra som Lindbom. Du är faktiskt den första jag ser tycker det. På backsidan var Alm, Glad och Ytterell borta, och Arnesson blev väl skadad under finalserien. Det är 4 riktigt bra backar på allsvensk nivå. Inget lag vinner ett slutspel med förstamålvakten och 4 ordinarie backar borta, så är det bara. Du får gärna ge ett exempel på ett lag som har gjort det, men jag tvivlar på att det finns. Det vore en sällan skådad bedrift.

Sv: A proposito de nada
Mattson: Förstår att det är svårt för Brynäs insamling med så mycket negativt tugg runt föreningen. Verkar finnas 3-4 personer vars heltidsjobb är att kritisera Brynäs på nätet. Södertälje och Björklöven har ett mycket positivare surr runt sina klubbar, men så kommer de ju inte från degradering heller.

Sv: A proposito de nada
{10065}: För mig är det en principsak, man markerar sakligt och på ett icke överdrivet sätt. Det gäller oavsett situation i livet. Alla är vi olika.

Sv: A proposito de nada
GD sänder hela Brynäs försäsong, kul!

Sv: A proposito de nada
Lunkz: Bara svårt att acceptera din ”sanning”. Men tror knappast något jag säger kan få dig att ändra uppfattning och jag är inte intresserad av att diskutera det här heller. Så håll dig ifrån att dela dina ”sanningar” här så diskuterar vi det som handlar om Brynäs istället. Det gör jag gärna däremot.

Sv: A proposito de nada
Zzz: Jo men vad vi människor gör på vår fritid kan väl inte Brynäs göra något åt?
Brynäs tar ställning i något som de(!) anser påverkar deras verksamhet, och deras verksamhet endast.
Du kan väl hojta när Brynäs måste ta ställning kring en spelare från den Syriska ligan?

Sv: A proposito de nada
Jag ser att många bygger en kedja med Larsson Rödin Silfverberg. Även fast det är en väldigt fin kedja på pappret som hade varit rolig att se så tror jag själv att den känns lite långsam och ålderstigen. Jag tror personligen att om Silfverberg skulle komma hem vore det bra att blanda upp honom med typ en liten och rapp spelare som Kelleher. Vad tror ni andra?

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: "ja det gör vi, riktigt bra lag brynäs kommer få om Robertsson, leduc, ahnelöv kommer in"

Har sett Robertsson sen han var pojkspelare. Blir han Brynäsare så kommer han ha bäst skott i laget. Får han dessutom bra omgivning och självförtroendet är på topp. Då kommer han högt i lagets interna skytteliga. Dock skadefylld säsong sist. Gästspelade i hockeyettan hos Piteå bl a. Förlorad plats i J20 landslaget. Men han stäppar nog upp igen.

Sv: A proposito de nada
Davey85: andra ligan *

Sv: A proposito de nada
Ticko : Låter på Alcén som att risken att Färjestad tar tillbaka Clara är direkt obefintligt Oavsett vad är det som natt och dag i hur mycket JJ och Clara kostar så även om Färjestad hade tagit tillbaka Clara och JJ varit tillgänglig för oss har jag svårt att se hur det skulle gå ihop rent ekonomiskt.

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: AIK var 44 poäng från seriesegern 22/23, 30 poäng efter ett fyran Djurgården som drogs med mängder av skador under säsongen. Jag har väldigt svårt att tro att några enstaka 4-5 bra nyförvärv ska förvandla de till ett topplag, särskilt då de också tappat en del bra spelare.

Ett lag som Södertälje har däremot en helt annan grund att stå på och har adderat bra nyförvärv på den redan starka grunden.

Sv: A proposito de nada
Silfver: Jag var ju ganska tydligt nyanserad, då jag sa att Frycklund inte är oproblematisk. Sen påpekade jag att det är onyanserat att förminska en duktig och etablerad spelare till ett "psykfall".

Varför läser folk aldrig färdigt?
Så, case closed.

Sv: A proposito de nada
modomille: Jag vet att Frycklund inte är oproblematisk. Men att kalla honom psykfall och ignorera hans poängsnitt är ganska onyanserat. I sedvanlig Modoit-anda.

Ungefär som ni Modofans vet mer om Dima än oss som sett han varje omgång de senaste två säsongerna..

Sv: A proposito de nada
Skulle nog säga att det var Malmö som plötsligt hämtade superkrafter från ingenstans. Från att ha varit uträknade av alla - inklusive mig själv som var 100 % övertygad om att de skulle åka ur - började man vinna mot allt och alla och slutade sedan aldrig vinna. Brynäs hade otur som halkade ner under strecket där i slutet och tvingades möta denna pånyttfödda vinstmaskin. Har alltjämt svårt att ta in hur detta kunde ske. Mitt tips kvarstår dock: Ni kommer tillbaka direkt. Vill helst inte använda ord som ”Brynäs-andan” och det finns alltid en risk att man får äta upp vad man säger, men jag tror som sagt att ni fixar det till slut.

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Jävligt less på att läsa en rad till om Modo i vår bok.

Sv: A proposito de nada
Varför i helvete diskuteras det Modo i Brynäs-forumet? På vilket sätt är det intressant överhuvudtaget?

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Det är ingen vild gissning att man rådfrågade Janne Larsson om Tärnström innan man kontrakterade grabben. Det ska bli väldigt intressant att se Brynäs sista pusselbitar och inte minst åldern på dom. Nu har man faktiskt 8 spelare som är 21 år eller yngre. Man har ingen spelare ålder 22-24 år.

Jag var lite rädd för att Brynäs skulle få en för gammal trupp, men det är inte längre någon risk att man får det. Däremot kan man rentav få en trupp med för många ungtuppar om man fortsätter att värva ungt.

3 av 5 kontrakterade backar är 21 år eller yngre. Där föreslår jag att man värvar äldre spelare nu till de sista 2 platserna, om man inte får tag på en exceptionellt bra ung back, men det kanske inte är så sannolikt. Med äldre menar jag inte nödvändigtvis 30+are utan spelare som har spelat minst 3-4 år på motsvarande hockeyallsvensk nivå. Dvs är de inte längre pojkar utan har blivit män.

Sv: A proposito de nada
Men va fan..
Lägg ner allt jävla politiker snack här.
Har vi inte moderatorer som kan reglera sådant!
Jag går in här för att läsa hockey snack men det känns som man är på något politiskt forum när man kommer in här.
Fel plats..

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel:

Som de flesta här konstaterat handlar det precis lika mycket om att hon är partipolitiskt aktiv, oavsett parti. Men även om vi bortser från det…

Du ser inget problem med att hon saknar så väl hockeykunskaper som insyn i föreningen?

Tänk om man sökte jobb som överläkare utan såväl medicinska kunskaper som insyn i hur sjukhus fungerar. Det är så förbannat uppenbart att hon tar chansen i en tid av missnöje för att vinna popularitet. En simpel populist.
Uppladdat:

500x0-386e4a2d-e55d-452b-a417-a2c8dd207323.png


Sv: A proposito de nada
Berge: Har svårt att tro att brynäsmedlemmarnas självskadebeteende är så starkt att man kuppar in en kandidat som är politiskt aktiv i SD.

Sv: A proposito de nada
Peja: Jag är väl införstådd med hur den demokratiska processen fungerar och respekterar den fullt ut. Det jag tycker är lite tragiskt är att det (i dagsläget) ska stå mellan två så pass kontroversiella val. Man hade redan en kontroversiell kandidat i Conny, och så nu Camilla på det. Brynäs och dess medlemmar gör det, återigen, inte lätt för sig själva.

Jag kommer definitivt lägga min röst på Conny i dagsläget om det står mellan dessa två, just för att han är mer involverad i klubben och har en större insyn i den dagliga verksamheten.

Och som jag nämnt tidigare hoppas jag även på någon ytterligare kandidat, just för att den demokratiska processen ska vara så "clean" som möjligt och inte behöva handla om att välja mellan två så omtvistade val som Conny och Camilla faktiskt är.

Sv: A proposito de nada
puffe: Han blev en hjälte i den avgörande semifinalen mot Luleå men passar annars in i beskrivningen av en ”bagatell” för han var ju ingen stor elitseriespelare i övrigt. Och han var naturligtvis med i finalerna mot Modo också därav taggen.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Håller med, jag tycker att Kemp känns jäkligt intressant. Sen är ju 21p på 71 matcher i AHL inte kattskit om man räknas som en defensiv back.

Sklenicka var väl värvad i första hand som defensiv back? Det var ju hos oss den offensiva utvecklingen kom som väl ingen såg komma innan.

Sv: A proposito de nada
Förstår inte hur man exempelvis väljer A. Nylander framför Karlqvist, eller Dahlén. Om det nu inte funnits anledningar till att Karlqvist & Dahlén inte medverkat pga personlig skäl.. nä Sverige i Vm 2023 är lika stort fiasko som Brynäs säsongen 22/23. Bedrövligt att bli utslagna av Lettland.

Sv: A proposito de nada
jofa_007: Minns att folk var skeptiska när HV71 värvade en 34-årig Johan Åkerman. Han var för långsam för att klara SHL hette det. Gjorde sedan 48 poäng på 54 matcher och blev ordinarie i Tre Kronor.

Bernhardt har egentligen alla verktyg bortsett från lite gamnacke i vissa matcher och den biten jobbade han bort i slutet av säsongen.

Sv: A proposito de nada
Lemp:
Det är fler än en spelare som rasat i utvecklingen i Brynäs och lämnat för att sen komma tillbaka på banan?

Vi får väl se hur pass skickliga Modo är på att bygga laget och lagsammanhållningen.
Vi har våra egna utmaningar inom de områdena...

Sv: A proposito de nada
Pigalle: Han har Capitals som favoritlag och Bäckis som en av idolerna. Har han tur får han träffa idolen på Svarta mot vita 🙂

Sv: A proposito de nada
Lemp: 197cm & 99kg som 20åring. Nästan så han hade tagit plats bredvid skäggiga damen förr i tiden.
Skämt åsido, välkommen Kasper!
Ska bli jäkligt kul att ha en sån bjässe i laget!

Sv: A proposito de nada
Philip Kemp känns väldigt intressant. Han är stor och tung, dessutom rightare i bra ålder (24 år). Han har också ett väldigt fint skott. Lite highlights på han här nere i länken

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: Han skulle väl isåfall vara den enda HA-spelaren som spelar i årets svenska VM-trupp, dessutom som kapten. Så ja han skulle vara en enorm tillgång i Brynäs.

Sv: A proposito de nada
Bra värvning och förlängning. Billiga lösningar med potential, smart. Kvist kommer inte göra underverk men vi behöver ödmjukheten i att vi bygger ett lag och man gör det tränaren önskar. High reward mot slutet, då växer han! Det är en lång säsong och alla kan inte spela 18+ min å få offensiv tek, någon lär skapa tillfällena också.

Sv: A proposito de nada
Silfver: Självklart har Brynäs, som notoriskt bottenlag i SHL de senaste 6 åren, behövt betala högre löner för samma spelare gentemot topplag där det finns chans att vinna något.

Varför ska annars toppspelaren gå till ett bottenlag? Det här gäller så klart etablerade spelare. Alternativet är ju att leta guldkorn bland mer okända spelare, men Brynäs scouting har ju också varit obefintlig så det har inte riktigt funnits som alternativ.

Sen var ju Sundlövs 2:a sejour som SC inget annat än en katastrof där det betalades överpriser till mediokra spelare långt ner i laget. Det tar ju flera år att rätta till lönestrukturen efter ett sådant haveri. Men nu känns det som vi är på rätt väg iaf.

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: OK, tack. Så om jag förstår dig rätt är du kritisk till Brynäs kommande ekonomiska resultat, men också att Svedman inte frigjorde ännu mer pengar till värvningar under säsongen. Det är lite rörigt att få ihop det.

Du har en poäng i att Brynäs forwardsuppsättning är aningen liten. Det skulle i så fall vara om Scott, Kelleher och Ronning konkurrerar på samma kant, och Rödin, Kopacka, Nordh och förhoppningsvis ett vasst nyförvärv konkurrerar på den andra kanten. Det kanske vore lite för mycket av det goda bland rightarna, men det skulle verkligen möjliggöra tre sylvassa kedjor.

Sv: A proposito de nada
Lemp: Det vore ju intressant att få veta vilka nominerade Conny ratade till förmån för sig själv.

Sv: A proposito de nada
Valberedningens förslag på ny styrelse.

Conny Jonsson föreslås som ordförande. (den nuvarande ordföranden för valberedningen)

Johan Lindström och Patrik Sjölund som nya ledamöter.

Sv: A proposito de nada
Lemp:

För er som har hockeyabstinens är det Vegas - Dallas strax på TV 10 med William Karlsson i Vegas och en av de hetaste spelarna i NHL just nu Hintz i Dallas.

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: Brynäs gör rätt som kör seniorer i truppen. Finns ingen plats för spännande juniorer om klubben ska vinna Allsvenskan och gå upp. Tråkigt, men så är det. Värva dessutom 2-3 kanoner i januari. Löven kommer att köra stenhårt på detta. De har rutinen och är er största motståndare nästa vår.

Sv: A proposito de nada
Huge:
Det är såna där inlägg som...

Nä, men med din klarsyn... hjälp mig att begripa tvåårsförlängningen i februari!?



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
{Tommy}: Vore tråkigt om du lämnade Tommy. Många som uppskattar dig härinne
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)