1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778966 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: Alla Helvetes Kval
BIF Kungen: När man kollar på Björklöven - Djurgården begriper man hur fullständigt horribelt Brynäs lagbygge var. De har många olika spelartyper och en helt annan bredd än Brynäs. Det finns spelskickliga backar, det finns tuffa defensiva backar. Det finns skickliga tvåvägscentrar, det finns fysiska forwards, det finns rightare med riktiga bössor, det finns PP-specialister.

Deras fjärdekedjor är utan tvekan bättre än det som Brynäs mönstrade i fjärde, trots att Brynäs säkerligen hade en betydligt högre spelarbudget. Spelare som Kvist och Birgersson hade inte ens varit ombytta i dessa allsvenska toppklubbar.

Visst håller Sklenicka, Larsson och några till säkert högre klass än deras toppspelare, förutom Krüger, men både Djurgården och Björklöven är ju mycket bättre lagbyggen än Brynäs.

Nu kan vi bara på att Alcén har gamla lagkamrater som ställer upp för klubben för att Brynäs överhuvudtaget ska få till ett lag som kan konkurrera om topp 4. Några andra nyförvärv lär ju inte finnas i sikte såvida nya tränare inte kommer in och handplockar sina gubbar likt Mikko Manner gjorde.

Sv: A proposito de nada
Horace76c: Kollade Vida Arena, rymmer 5750 åskådare och de kan inte ens fylla den under en SM-semifinal. Ynkligt tycker jag. Hur många supportrar har de totalt?🤪

Sv: Alla Helvetes Kval
xxx BIF xxx: Jag tvivlar på att alla inom Brynäs organisation är så rakt igenom överbetalda att alla kan sänka sina löner med 1/3 och fortfarande ha marknadsmässiga löner. Särskilt nu under pågående inflation och så vidare. Om det mot förmodan skulle ske, så tror jag att väldigt många skulle leta nya arbetsgivare. De flesta posterna inom Brynäs organisation är nog personer med vanliga arbetarlöner och med vanliga utgifter, så som bolån etc. Jag tror inte att de lever på sådana marginaler att de kan sänka sina löner med 1/3.

Brynäs är inte längre en SHL-klubb och har inte längre SHL-intäkter. Klubben kommer säkert att göra allt för att hitta andra intäktsvägar, men det är helt orealistiskt att det kommer att kompensera för intäktsbortfallet som degraderingen innebär.

Om Brynäs ska bli ett topplag i Hockeyallsvenskan måste man bygga en riktigt slagkraftig trupp. Det måste finnas mycket spets och bra bredd (på HA-nivå). Det kommer också att krävas värvningar under säsongens gång. Det kommer inte vara gratis och om man måste offra några som sitter på en icke-intäktsgenererande post för att kunna förstärka HA-laget så är det ett enkelt beslut.

Det överlägset bästa sättet att få snurr på ekonomin under säsongens gång kommer att vara ett ställa ett bra lag på isen. Det kommer generera publikintäkter och andra intäkter.

När det gäller Ove Molin tycker jag också att man måste analysera vad han faktiskt har åstadkommit på sin post. Han har varit/är spelarutvecklare i en klubb som gjort sig känd för att kanske vara sämst i hela SHL på att utveckla spelare. Eller ska man bara anta att Molin är en grym spelarutvecklare som verkligen behövs bara därför att han är just Molin?

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse34: Förstärkningarna som Manner lovades att få, de gällde väl inför nästa säsong?

Sv: Alla Helvetes Kval
Ove Myling: Ja, det blir nog svårt att bygga ett ungt topplag, särskilt över tid. SHL-klubbarna kommer att värva sönder ett sådant lag.

Wännström och Rohdin har levererat mål i ligor bättre än Hockeyallsvenskan de senaste åren. Särskilt Wännström tror jag skulle kunna leverera väldigt bra i HA.

Förhoppningsvis kan man behålla Ljungkrantz, Lindstein och Nordh, få hem V.Persson och hitta några bra unga spelare från HA/SHL. Det brukar alltid finnas bra unga spelare som inte platsar i SHL men som kan leverera i HA.

Liam Dower Nilsson och Oliver Tärnström skulle nog kunna göra succé i HA nästa säsong, men tror att de blir kvar i SHL.

Bryggman och Arell som numera spelar i Liiga skulle nog hålla hög klass i SHL. Rutinerade spelare. Sebastian Dyk kommer från en dålig säsong men har levererat i HA förut.

Om Gabriel Seger flyttar hem från Nordamerika vore han också en intressant spelare, likaså Hampus Eriksson.

Kalle Johansson i Östersund hade inte heller varit fel, väldigt etablerad i HA och kan ligan bra. Måste nog ha några såna killar också. Kevin Karlsson som haft en riktigt dålig säsong i Djurgården men som var bra ifjol är väl också en sån kille.

Sv: Alla Helvetes Kval
xxx BIF xxx: Jag tycker det är skillnad på Svedman och MC.
Svedman är nog väl medveten att det är mycket som är fel i klubben.
Bosse B valde ju att hoppa av av en anledning.
Kanske såg att det är svårare än han trodde att ändra på Brynäs.
Var bor Bosse?
Måste man vara mer i närheten för att kunna göra allt som behövs?

Jag tänker att gör Svedman för mycket nu så kanske han är rädd att få sparken.
Kanske bättre då att rensa i ekonomin och få en ordentlig styrning på klubben innan man börjar rensa i leden.

Sen så vet vi ju inte hur man har tänkt att hockeyn ska se ut.
Det är ju bara massa gissningar om att allt från Sundlöv till Inge ska leda..
Bara massa bajs i mina öron..

Sv: Alla Helvetes Kval
Jag håller med alla andra här inne också; in med en massa gamla Brynässpelare på ledande positioner i klubben och på isen - det har ju funkat superbra förut - så det kommer bli succé den här gången också.
#division1 #23/24

Sv: A proposito de nada
Uppladdat:

500x0-fbimg1680290670804.jpg


Sv: Alla Helvetes Kval
J-S: Är osäker på hur seriösa ryktena var, men det snackades en hel del om att Molin ville till MoDo, men att vi inte ansåg att han höll måttet.

Det jag har lärt mig den hårda vägen är att det inte är klubbhjärta som kommer leda till avancemang. Krüger har visserligen vunnit Stanley Cup, men likväl hade inte Djurgården varit någonting utan sina hungriga juniorer som Lindbom och gänget. Visst kan det vara bra att ha några seniora spelare som har varit med förr, men i slutändan är det unga, hungriga spelare som vill ta nästa kliv i karriären som kommer vara avgörande. Och oavsett hur mycket jag än gillar Molin, så tror jag inte att han är den spelaren... längre. Han fyller trots allt 31 nästa år och det känns som att hans bästa säsonger är förbi.

Spontant känner jag mig tveksam till Rödin också. Ingen tvekan om att det hade varit en grym spelare på allsvensk nivå, men samtidigt lär han knappast spela gratis, och frågan är om ni inte skulle kunna få ut mer för pengarna om ni fyndade i ECHL ungefär som Västervik har gjort. Och jag är alltid tveksam till att bygga lag runt spelare som har varit en del av problemet (no offense).

Samtidigt är ju Brynäs kanske Sveriges mest klassiska lag, ligger bra till geografiskt och får väl SHL-fallskärm nu, så det borde inte vara några problem att bygga ett riktigt starkt lag.

Sv: Alla Helvetes Kval
{10241}: Ändå en del upplyftande bitar i Svedmans intervju. Sen sitter vi i en tidsmässig rävsax med Alcén/Grahm. Vi behöver bygga ett lag NU, därför får de antagligen fortsätta och sen troligtvis bli utbytta senare.

Jag är i alla fall glad att det kom nåt idag och att man verkar ha tränare/spelare på G.

Sen hoppas jag att inte spelarna får "välja" sin tränare för att stanna kvar nu, för då sitter vi där igen med en tränare som inte har möjlighet/pondus att sätta spelet.

Sv: Alla Helvetes Kval
Rodrigo: Kändes ganska tydligt att han syftade på behålla den sportsliga ledningen. Det är egentligen exakt som du säger, alla vill se kontinuitet, men det förutsätter att det görs med rätt personer. Vad är poängen med kontinuitet som inte kommer leda till framgång?

Sv: Alla Helvetes Kval
tusen och åter tusentals supportrar sitter och väntar på information om Herrlaget och den sportsliga ledningen.

Då kan man inte lägga ut sånt här.
Uppladdat:

500x0-41a7eeb4-874a-49ec-ba89-c16a6b71f1d3.jpeg


Sv: Alla Helvetes Kval
Tarasov: Tor Immo har lite Brynäs-koppling.

Gick på Brynäs sommarläger samtidigt som min son i pojkåldern😀

Tveksamt om den kopplingen”håller” dock?

Sv: Alla Helvetes Kval
I den här tristessen kan jag meddela att en målvaktstränare och en spelare böljat följa oss på Instagram. Det noterades av en användare på twitter, desperationen växer uppenbarligen.

Lite kuriosa är att målvaktstränaren har varit i Schweiz den här säsongen i samma klubb som Markus Åkerblom. Båda har även en bakgrund i Östersund.

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Slänger ut en tanke. Jag känner inte allas kompetens men skulle Janne Larsson fungera som GM/SC? Han är bevisligen en kompetent ass. men kan han bygga ett spelsystem för hela klubben och hitta rätt spelare till HA för det systemet?

Sv: Alla Helvetes Kval
munkas: Bort med Alcén och Grahm omgående.

In med Wesel, Powell, Brace, Billins. Signa upp Ljungkrantz, Blomman, Nord, Lindstein och Hedberg. Då är typ halva laget klart. Det kan Svedman fixa.

Ingen panik med värvningar då. Fokus kan läggas på en sportchef istället så fixar han resten av laget samt tränare.

Enkelt!

Sv: Alla Helvetes Kval
Håller i detta nu på att sälja mina gamla He-man actionfigurer (haha) online för att kunna swisha mer till fansens värvning.

Sv: Alla Helvetes Kval
J-S: Vad var det som var stenålder, Lars-Göran? Sa jag att vi skulle lägga ner damlaget? Nä. Jag förespråkar en satsning på unga svenska tjejer, gärna från närområdet. Billigare och det rätta valet om man nu på riktigt vill utveckla damhockeyn.

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Jag är som du och älskar hockey, sen bultar ju så klart hjärtat för Brynäs. Följer både NHL, SHL och HA. Frugan tycker ju att man är skadad och säger bara: ”Men Brynäs har ju åkt ut nu”…

Sv: Alla Helvetes Kval
En sak jag funderar över.
Ok, Alcen bör lämna, men kommer inte Grahm väldigt billigt undan?
De skulle ju samarbeta sas det.
Sen sitter ju hon i ledningsgruppen också, vilket alcen inte gjort/gör. Borde inte hon då ha lika, eller faktiskt mer, ansvar som/än han då?
Och hur skulle det se ut om Svedman kickar alcen men inte Grahm?

Ja ja, sportchefen är ett problem av flera.

Sv: Alla Helvetes Kval
Blå grottan: Sundlöv fick inte kicken senast utan han sa upp sig i protest mot att styrelsen valde att fimpa PA.

Anställer Brynäs Sundlöv igen så vill jag ha tillbaka avgiften på min medlemsavgift…

Sv: Alla Helvetes Kval
munkas: Har en ändå känsla av att en skadefri Kinvall kan vara en helt dominant offensiv back i HA. Klart bättre än Ingman som de surrar om i Modolägret.

Kinvall och Billins vore bra som sagt.

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Jepp, hur sannolikt är det att JAEG helt plötsligt skulle få någon form av Lidnersk knäpp och håva in kanonspelare till budgetpris samtidigt som en bra spelidé och jävlaranamma kultur skulle ramla ner som manna från himlen?

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Jag tror SSK kommer vara livsfarliga nästa säsong också med tanke på att sportchef Georgsson får ännu en sommar att slipa till sin (redan bra) trupp. Lyfter ett varningens finger för dom.

Sv: Alla Helvetes Kval
Jan Grismöbel:
In med Wikegård..
Då kommer det bli sopkvasten på dom som inte levererar!
Och Janne Larsson i båset!

Sv: Alla Helvetes Kval
lapad: Men Manner kastades väl lite framför bussen. När han förlängde kontraktet blev han utlovad en riktig satsning - som uteblev. Vad jag förstår sattes väldigt lite pengar av från högsta ledningen för nyförvärv under säsongen. Man trodde truppen skulle räcka som den var...

Sv: Alla Helvetes Kval
Skrubben: Bra inlägg(i vanlig ordning).

Det finns verkligen två sidor av myntet vad gäller Anders Lindbäcks vara eller icke vara i mina ögon.

1. Lindbäck vore helt klart en toppmålvakt i ligan(på pappret). Kan Kristers Gudlevskis vara HAs bästa målvakt så kan Lindbäck, utan snack.

2. Däremot! Är det verkligen värt att chansa på en målvakt som varit en högt bidragande orsak till vår degradering?

Kort och gott. Lindbäck kan verkligen vara en X-faktor i positiv bemärkelse för att ge oss chansen att ta oss upp.
MEN skulle Lindbäck fortsätta på samma usla spår som han gjorde denna säsong så vore det en ren och skär parodi att fortsätta med honom i HA.

Sv: Alla Helvetes Kval
JawKee: Med facit i hand,
Där vi har underpresterande välbetalda så kallade toppspelare, en sportchef som var med och spelade ner oss i HA för att han saknar rätt kompetens.

Hur sorgligt det än är att hamna i HA så kan det vara räddningen för Brynäs,
Vi blir av med alla dyra kontrakt, och den misslyckade sportchefen skulle självklart lämna och ställa sin plats till förfogande om han har någon som helst ryggrad.

Så en total renovering och med rätt sportchef kan det bli bra i slutändan,
Men om styrelse klubbdirektör fortsätter med Johan som sportchef då är risken stor att vi kommer att få kvala för att hålla oss kvar i HA.

Johan blir inte en bättre sportchef bara för att vi kliver ner i HA.
I HA med en mycket mindre budget är det ännu viktigare att ha en erfaren sportchef som kan hitta bra spelare till en billig peng och sätta ihop ett slagkraftigt lag,

Så jag hoppas verkligen inte Brynäs skjuter sig i foten och fortsätter med Johan då är vi rökta även i HA.

Sv: Alla Helvetes Kval
Tycker man bör lägga stor energi på att få behålla Ölund, Lindstein och Blomqvist - det senare lär inte bli så svårt. Ölund och Blomqvist bör vara givna i ett nytt spelarråd och spelarrådet bör kompletteras med spelare med samma attityd.

Sv: Alla Helvetes Kval
Nä vafan. Där tappade jag ändå lite hopp. Trodde att Bosse B skulle vara den där bojen att hålla sig fast vid under en lång tid framöver. Tråkigt, mycket tråkigt.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: alcen har ju inte mer erfarenhet av att vara sportchef än en sofftyckare eller en killlgissare.
Därför gick det som det gick

Sv: Alla Helvetes Kval
Om Tommy Samuelsson orkar "en vända till" vore han ett utmärkt val som ny tränare om ni frågar mig. Han tog HV tillbaka direkt och vet vad som krävs. Kanske har han också revanschlusta efter kickningen från HV i år. Många spelare i Brynäs visade låg moral den här säsongen. Det beteendet funkar inte under Tommys ledning.

Sv: Alla Helvetes Kval
Hör här att det vurmas för "gamla brynäsare" på tränarposter..till er har jag en fråga..vill ni ärligt gå i samma fälla som Leksand gjorde under jojo-åren, med exleksingar på tränar -och i sportchefsrollen.

Titta gärna på dom nu..folk utifrån på sportsliga ansvarspositioner. Så fort folk som är förankrade i bygden hållit i rodret har det blivit degradering..möjligtvis m ngt undantag.

Nä, folk utifrån är en viktig nyckel om det ska gå framåt för Brynäs.

Sv: Alla Helvetes Kval
Man blir mållös när folk föreslår Sjödin som HC. Har vi inte precis konstaterat att gamla spelare i ledande positioner var precis det vi INTE behöver?

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Tycker det är oroväckande att vi här i Brynäsboken redan börjat prata om Sjödda och Janne som coacher. Har vi inte lärt oss något alls?

En ny sportchef är det enda som är viktigt nu. En sportchef med erfarenhet, en spelidé och som har koll på HA. Denne sportchef utser därefter en headcoach med samma tänk för att applicera sportchefs OCH sina egna tankar och idéer på isen (eftersom dom vill spela samma hockey).

Vi kan INTE börja med tränare ännu en gång. Tror någon härinne på fullaste allvar att Alcén har någon form av idé av vilken hockey Brynäs ska spela? Alcén, som inte identifierar spelartyper som saknas och behövs, utan istället värvar kompisar eller andra "namn" som en gång har gjort något bra men som inte håller längre.

Han visade innan deadline vilken typ av sportchef han är när han pratade om att alla var intressanta att värva så länge dom kunde bidra (kort sammanfattat). Vi kan inte ha en sportchef som gnuggat i en fjärdelina, utan spelförståelse, med munnen som främsta vapen. Han saknar både spelförståelse och har noll förmåga att identifiera brister i laget. Detta har bevisats i två säsonger nu.

Exempelvis, titta på NHL. Vilka i NHL är riktigt bra sportchefer (i det här fallet GM:s)?
Joe Sakic, Colorado - spelgeni som aktiv
Steve Yzerman, Detroit - spelgeni som aktiv
Rob Blake, LA Kings - tuff, fysisk back med stort hockey-iq
Bill Guerin, Minnesota - Sniper och framspelare, bra hockey-iq
Chris Drury, New York Rangers - playmaker med bra hockey-iq

Listan ovan kan göras längre, men det räcker så. Ska man prompt ha en föredetta Brynäsare som sportchef kan man väl ändå få in någon med spelförståelse? Vet i dagsläget inte vem det skulle kunna vara, så ta in någon utifrån istället. Vi har ju ett gyllene läge nu att göra det här till något bättre, ta den chansen!

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Helt otroligt😂
Enligt Dahlöf räcker det alltså inte att viktiga positioner består av gamla Brynäsare i föreningen.
Vi borde alltså även ha ÄLDRE gamla Brynäsare på viktiga positioner i föreningen.
Snacka om att leva kvar i det förflutna😅

Sv: Alla Helvetes Kval
Swehockeyscout: Inge Hammarström är 75 år och pensionerades som NHL-scout för 5 år sedan. Ungefär lika rimligt som att ta in Leffe Boork som ny huvudtränare.

Sv: Alla Helvetes Kval
Jag lyssnade på Plastic Bertrand när jag var yngre men plastlag som Hv har jag aldrig lyssnat och gillat.
Brynäs berör eftersom du är här och öppnar kakhålet.

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: det finns några klubbar som inte väcker så mycket känslor i SHL. Växjö, Örebro, Oskar och Linköping t.ex.

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse på Mon or: han understryker att det är ingen från Brynäs org som gnällt ett endaste dugg. Utan det är folk runtomkring. Hockey folk i Sverige. känns som en klassisk leifby artikel och folk som inte är mer begåvade att läsa mer än det fetstilta går på den varje gång.

Sen varför du känner att det är en bra dag att saxa in en sådan artikel i denna gästboken tolkar jag som att man bara vill provocera. Var lite ödmjuk nu jävla vattenskalle och fokusera på er egen uppgift. Vi vet redan att halva Sverige har mysribba när en sådan klassisk förening åkt ur. Fira det absolut men är inte så säker på någon här inne hänger på.

Vanligt både bor och stöttar jag timrå ik parallellt med Brynäs, så skäm inte bort er här inne nu timrå fans. Kan vara ett stalltips att i denna stund komma ihåg de fler än en gång ni åkt hiss.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Det som skulle kunna tala för Alcen är ju att han redan byggt ett skapligt allsvenskt lag, synd att det var i fel liga....


Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Du säger Behåll Alcén. Sen börjar du lista varför man ska byta mot en som kan HA bättre.
Vad tycker du egentligen?
Ska man behålla eller inte?

Du kan inte tycka 2 saker samtidigt som är så viktiga för Brynäs framtid.
Antingen så tycker du att man ska behålla Alcén eller inte.

Lista fördelarna som Alcén har. Vad är hans fördelar kontra en som kan HA
Du kan inte ha kakan och behålla den.

Detta är ju ett klassiskt exempel på när du senare kan gå tillbaka och säga. Kolla jag sa att man skulle behålla Alcén
Eller, jag tyckte att man skulle byta.

Det är sånt svammel!!!!

Sv: Alla Helvetes Kval
Herre P: Ni får nu dessutom chansen att uppleva det största man som supporter kan vara med om, ett avancemang. Det uklassar SM-guld känslomässigt alla dar i veckan.
Ja inte för att jag har nåt att jämföra med 😂 Men jag föreställer mig det

Sv: Alla Helvetes Kval
Falken: Vi Brynäs som förening lever kvar i det förgångna tider där före detta spelare kliver in som Sportchef eller tränare,

Nu behöver vi en styrelse som anlitar en GM sportchef tränare på meriter som kan få jobbet gjort,,

Inte vilken är kompis med vem och vilken har dom största Brynäs anknytningarna utan Kunskap kompetens erfarenhet,

Så det är trettioförsta gången jag skriver detta,
Så börja om gör rätt,

Jag kommer aldrig svika mitt lag även om det kommer ta ett antal säsonger innan vi hittar tillbaka till SHL,

Sv: Alla Helvetes Kval
Davey85: och jag bytte nivå på privatpartner... Har inte så mycket pengar men fan. Brynäs ska tillbaka och det är lätt värt en 100 i månaden

Sv: Alla Helvetes Kval
Tgl: Har noll förtroende för Alcen. Men känns som det är han som måste sätta nya laget på plats. Som HV gjorde med Hult som fick gå efter det. De hinner inte börja intervjua nya kandidater nu.

Sv: Alla Helvetes Kval
J-S: Jag fattar inte ditt inlägg.
Är det vad du tycker eller en sammanställning av olika inlägg under dagen?

Du börjar med att tycka att Inge har/hade varit en tillgång för dagens Brynäs.
Ok, hur då?
Exakt vad skulle han tillföra?
Ska han ta med sig Dacke på en scoutingresa?
Nej fan, det är redan gjort ja..
Vad i dagens hockey kan han tillföra?

Inge har absolut varit viktig för Brynäs genom åren.
Ingen tvekan.
Men allt har ett slut.
Så är det bara. Till slut så måste man byta delar.
Det ska helst göras innan det brakar ihop..

Sv: Alla Helvetes Kval
Rötterna blir starkare när det blåser.

Sv: Alla Helvetes Kval
X-Län: GD/AB har copyright på sina artiklar. Folk får betala eller inte ta del av det.



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
{Tommy}: Vore tråkigt om du lämnade Tommy. Många som uppskattar dig härinne
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)