Kapital
« Föregående · 73438 Till forumet
Sv: Kapital
Lilljanne:
Det ligger en del i vad du säger. Gävle ligger åtminstone delvis i en avfolkningsbygd, men knappast i något arbetslöshetsträsk. Då tänker vi väl mer på Gislaved eller andra bruksorter som står och faller med en enda stor arbetsgivare.
Men det spelare ingen roll. Med rätt kompetens inom organisationen kan Brynäs leta sponsorer över hela världen, eller åtminstone i hela Europa. Den lokala förankringen är inte avgörande. Varför skulle inte ett mutinationellt oljebolag, typ Shell, kunna nappa på att sponsra Brynäs. Eller ett Londonbaserat IT-företag. Eller Nokia - som Gordo redan antytt här på HS.
Det handlar bara om att sälja in produkten på rätt sätt. Givetvis underlättas förhandlingarna av att att Brynäs presterar bra på isen...Under alla omständigheter gäller det att sikta högt.
De styrande i Gävle kommun har tyvärr inte insett vilken enorm tillgång Brynäs skulle kunna vara för att sälja Gävle som stad runt om i landet. Men även här har de ansvariga i laget ett ansvar. På de igen! Nöt på! Övertala! Ordna kampanjer! Lobba! Så småningom ger det resultat - även i en trögstyrd kommun.
Det ligger en del i vad du säger. Gävle ligger åtminstone delvis i en avfolkningsbygd, men knappast i något arbetslöshetsträsk. Då tänker vi väl mer på Gislaved eller andra bruksorter som står och faller med en enda stor arbetsgivare.
Men det spelare ingen roll. Med rätt kompetens inom organisationen kan Brynäs leta sponsorer över hela världen, eller åtminstone i hela Europa. Den lokala förankringen är inte avgörande. Varför skulle inte ett mutinationellt oljebolag, typ Shell, kunna nappa på att sponsra Brynäs. Eller ett Londonbaserat IT-företag. Eller Nokia - som Gordo redan antytt här på HS.
Det handlar bara om att sälja in produkten på rätt sätt. Givetvis underlättas förhandlingarna av att att Brynäs presterar bra på isen...Under alla omständigheter gäller det att sikta högt.
De styrande i Gävle kommun har tyvärr inte insett vilken enorm tillgång Brynäs skulle kunna vara för att sälja Gävle som stad runt om i landet. Men även här har de ansvariga i laget ett ansvar. På de igen! Nöt på! Övertala! Ordna kampanjer! Lobba! Så småningom ger det resultat - även i en trögstyrd kommun.
Sv: Kapital
En intressant diskussion det här. Tyvärr är det så, eller har åtminstone varit så, att Gävle kommun är precis lika dåligt intresserad av idrott som tex Uppsala kommun är.
Brynäs är bland det mest kända Gävle har och det borde kommunen se till att utnyttja.
När det går bra för laget så diskuteras aldrig dessa frågor för då är allt frid och fröjd. Det kommer mycket folk på matcherna och mycket pengar rullar in på kontona. Då känns det inte som BIF är så beroende av vare sig kommun eller andra samarbetspartners.
Jag anser att det gäller att jobba med de här frågorna både i med och motgång.
Det är dock lätt att tycka till här på gästboken, men betydligt svårare att jobba fram det i verkligheten antar jag.
Det är ju många saker som det ska läggas tid och kraft på...tex att hitta nyförvärv mm.
Brynäs är bland det mest kända Gävle har och det borde kommunen se till att utnyttja.
När det går bra för laget så diskuteras aldrig dessa frågor för då är allt frid och fröjd. Det kommer mycket folk på matcherna och mycket pengar rullar in på kontona. Då känns det inte som BIF är så beroende av vare sig kommun eller andra samarbetspartners.
Jag anser att det gäller att jobba med de här frågorna både i med och motgång.
Det är dock lätt att tycka till här på gästboken, men betydligt svårare att jobba fram det i verkligheten antar jag.
Det är ju många saker som det ska läggas tid och kraft på...tex att hitta nyförvärv mm.
« Föregående · 73438
Synpunkt:
Givetvis måste uppbyggnaden av Brynäs marknadsföring och sponsringsresultat ingå i den organisatoriska översyn som känns allt mera avgörande. Det verkar finnas en enorm förbättringspotential. I nuläget ser det ut att vara en hel del "inavel" på alltför många väsentliga poster där pengar är inblandade. Det är inte säkert att man kapabel att dra in slantar till ett lag bara för att man agerat vettigt under lång och trogen tjänst på plan. I en professionell organisation har man både vett och förstånd att anlita branschfolk för den typen av uppgifter. Givetvis kan detta ske i nära samarbete med t.ex. för detta spelare.