Kvartsfinal 3 Färjestads BK - Brynäs IF-12/3-11
Ibland har man nytta av TIK också ;-)
Svar= Oally (Läses med dialekt)
"Hej Peter!
Jag hade tidigare i vinter några frågor till dig ang. domarnivån i svensk hockey och regeltolkningar. Vi var inte helt överens den gången och nu uppstår det ett fall i svensk hockey som får mig att vilja ta upp diskussionen igen. Jag ska fatta mig kort då jag förstår att du är en upptagen herre.
I lördagens match mellan Färjestad - Brynäs så tacklas Calle Järnkrok så illa att hans axel hoppar ur led och han blir således borta för resten av slutspelet (ett antagande från min sida, poängen i sammanhanget är att skada uppstår). Du, eller ni från domarhåll, har redan friat i situationen och kan inte hitta några oegentligheter. Jag förutsätter att du har studerat situationen på video mycket noga, därför ställer jag mig frågande till två saker:
1, Holtet tar +7 skär innan han sätter in tacklingen. Jag skriver "+7" för det är det minsta antalet skär man kan se från de videoklipp jag studerat. Utöver detta så har Holtet en hög fart och hans båda skridskor lämnar isen då han tacklar Järnkrok. Jag behöver definitivt inte predika till dig om innehållet i regelboken men där står det tydligt att en Charging som leder till skada skall bestraffas med MINST 5+GM. Hur har ni uppfattat situationen här? Jag söker här inget längre utlägg ang. vad ni anser är korrekt i tacklingen, jag söker närmast ett svar på varför så många skär och två skridskor i luften inte är att betrakta som en "Charging".
2, Färjestads Dick Axelsson jagar Simon Bertilsson som rör sig mot förlängda röd varpå han knuffar motståndaren i ryggen som flyger in i sargen. Detta uppmärksammas även av domarteamet som ger Axelsson två minuter på utvisningsbänken. Min fråga i det här fallet lyder: Då ni har ett "prejudicerande", fall där timrås Illka Pikkarainen knuffar AIK's McNevin på ett snarlikt sätt och blir avstängd för detta, varför bedöms inte Axelsson utefter samma premisser?
OM, i fråga 2, Axelsson inte blir avstängd på grund av att Simon Bertilsson INTE blir skadad så är min följdfråga: Varför blir inte Holtet avstängd då så pass många aspekter av tacklingen han delar ut på Calle Järnkrok uppenbarligen är att betrakta som högst tveksamma?
Observera att jag inte är en supporter till något av lagen så frågan ang. huruvida jag ser detta med subjektiva ögon kan vi betrakta som underordnad.
Jag tackar på förhand och ser fram emot ett svar och klarhet i dessa frågor.
Mvh
**************
Det här var svaret jag fick från Peter Andersson:
"Hej!
1. Jag har inte sagt att tacklingen är regelrätt. Däremot gör vi bedämningen att det inte rör sig matchstraff dv.s rapport och ev. avstängning. Däremot tycker jag och domarna att det ska vara utvisning enligt ditt synsätt efter det att vi har tittat på situationen i efterhand - precis som du.
2. Blir Bertilsson skadad så stiger straffsatsen - allt enligt reglerna. Han fick 2 + 10 för check from behind.
Vänliga hälsningar
PETER ANDERSSON
Domarchef
Svenska Ishockeyförbundet"
Jag skickade därefter en följdfråga som jag inte fick något svar på. Vidare så måste jag ju nämna att jag missade att Axelsson fick 2+10 och inte 2 minuter. Jag ställer mig dock fortfarande frågande till att straffsatsen hålls nere i Bertilssons fall, eftersom han inte blir skadad, men samtidigt slipper Holtet det grövre straffet i efterhand, TROTS att Järnkrok blir skadad. Det är den frågan jag ännu väntar svar på från PA.
Edit: Jag ser nu att jag ställde en variant av följdfrågan i första mailet. Hur som helst, där ser ni hur han tänker kring situationen iaf.
Redigerad kommentar
Sen verkar FBK ta saken på större allvar än du med tanke på att killen är avstängd numera.. Fast det vet man ju inte om det efterlevs.
Man kanske skulle möblera om nyllet på honom så att man känner igen honom.. ;)
Jag tycker faktiskt att det är en ganska allvarlig tabbe och om jag varit involverad i matchserien så hade jag nog helst sett att den domaren inte dömer fler matcher. Eller var det så du menade?
Detta borde markeras och beivras.
FBK har stor makt över domarna med hjälp av Peter Andersson.
Redigerad kommentar
Peja: " Vad är skillnaden mellan de tacklingarna?"
Förmodligen ett par år och nyare tolkning av reglerna.
Brooklyn Tigers meddelar via Facebook att snubben är avstängd från alla arenor 1 år framåt..
Men detta går inte att få in i fbk:ares pyggmehjärna!
En sak gjorde dom rätt igår dom som jobbar som publikvärdar/vakter och det var när dom kastade ut han som kastade in popcornpaketet!
Dom andra jävla asen vid bortastå som var på våra spelare hoppas jag inte får gå på hockey på länge eller aldrig mer!
Thelemakos: " Att jubla är en sak. Men finns ingen anledning till att spelarna ska håna en hemmapublik genom att kasta saker på de, samt slå klubban i plexit precis vid spelargången. Eller hur? är som att be om problem."
Hemmapubliken (iaf de rötägg vi nu talar om) har sannolikt hånat bortalagets spelare matchen igenom men klarar alltså inte själva av att ta lite hån från bortaspelarna vid spelarutgången?
Att våra spelare oprovocerat skulle ha kastat saker på er publik håller jag för högst osannolikt, isf skulle det ha uppmärksammats inte minst av media.
Ett lysande exempel på vilken nivå många av era fans befinner sig på är väl den jätteidiot som kastade in ett popcornpaket efter att Axelsson mkt fult tacklat Bertilsson i ryggen.
Man undrar i sitt stilla sinne vad som föranledde idiotens agerande?
Han var förmodligen djävligt besviken att inte Bertilsson blev ordentligt skadad...
Redigerad kommentar
skaffat sig ett nytt nick?
Så du menar på fullt allvar att det inte tillåtet att håna hemmapubliken
efter en seger? Är LLa så dumma att man lägger utgången under hemma
stå så får man skylla sig själva.
sen, vissa vem du håller på.
Idioter som angriper spelare med tillhyggen kan bevisligen inte kontrollera sina impulser och bör heller inte få vistas i en hockeyarena.
Jag var på matchen och såg vad Brynässpelarna gjorde. Men ni kan ju fortsätta tro att hela ståplats ballade ur helt utan anledning.
Salak känns inte stabil alls och han har blivit mer skakig för varje gång Brynäs har satt press på honom.
Jag efterlyser fortfarande ett rakare spel i egen zon. Rödin gav mig magsår i går. Han är för kåt på pucken och snurrar lite väl mycket i egen zon.
Nyckeln till att vi skall vinna den här matchserien ligger i farten. Snabbare spelvändningar och ett rakar spel in i zonen. Sedan är det bara att börja snurra.
Brynäs vara i ansiktet på Färjestad,spela tufft utan att dra på sej en massa utvisningar.Brynäs måste spela med fart,vi har kvickare forwards än vad FBK har,medans dom har ett tyngre och bredare lag.
Mycket skott och trafik på Salak som ser halvstabbig ut,det ryktas ju om att han är skadad i en axel.
Blir intressant att se hur NC formerar laget nu när Calle också försvann,alternativet är väl att sätta in Larsson som center eller köra med tre centrar och rulla på fyra ytterforwardspar..
Klart att Kahna har mycket hockey i sig. Frågan är väl varför han inte har fått ut det denna säsong. Kan det varit så att han hämnats av skador? Eller menar du att NC ska ta ut laget efter gamla meriter och inte dagsform?
Nu är ju Kahna i bra form och det är slutspel, jag ser det som ett kvitto på att NC kanske inte har gjort helt fel som bänkade en Kahna utan form. Fast det är klart skyller man Kahnas tidigare tappade form på NC så är det ju svårt att göra annat än gnälla även när Kahna nu levererar....
Det skulle vara perfekt med minst 7000 cykloper som
skriker efter utvisning om bara så mycket som en
av italienarna andas på en Brynäsare.
Vi kan ju hoppas att vi också får möjlighet att trippa våra
motståndare utan påföljd innan vi gör mål. Det blir ju
så mycket enklare då.