Luleå HF - Brynäs IF den 20/9-14
Carl Lejonkräk: I SHL finns inte tid för att växa in i några kostymer. Kanske enkild spelare men att ett helt lag skall få tid att växa i kostymer känns farligt.
Tyvärr kan vi nog redan nu konstatera att de tilltänkta offensiva krafterna Olden och PoW och PaW inte håller. Nu är Olden skadad men det jag såg av honom innan skadan visar inte på någon offensivt bärande kraft. Bröderna har inte tempo eller fysik att kunna tävla i någon första eller andrakedja. Att spela avlastande fjärdelinehockey kommer att hämma deras utveckling. Det är tidigt men utlåning känns inte långt borta här... Bättre agera nu än efter 20 omgångar när man ändå ser varåt det lutar.
Även om Ollas/Olden/Brodin snart är tillbaka så kommer det saknas forwards i sånt fall. J 20-laget spelar redan i A-laget vilket gör det nödvändigt att värva. Två offensiva forwards. En sniper och en klok. På backsidan får vi ställa våra förhoppningar till att Djoos återkomst blir både snar och lyckad. Han blir en viktig kugge då hans spelartyp i övrigt helt saknas i Brynäs. Frågan är om han kan bära ansvaret och förväntningarna mentalt. Vi får hoppas det...
Summa summarum: Dags för Bengtzen att ta på sig blårocken...
Auchinleck: Nja... Vi saknar konstruktiva forwards med klass. Då PoW och PaW kommit snett känns det nödvändigt att agera. Hellre nu än med bistert facit i hand...
bradberry: Det är tidigt att säga hur värvningarna kommer se ut resten av säsongen men helt klart ser dom inte bra ut så här långt. Hela laget ser stabbigt ut och det påverkar förstås dom också. Juniorerna har gjort det bra men kan inte bära laget. Rödin ser helt lost ut. Och alla tappade puckar! Vad handlar det om?
Rossa: Du har fel! Så sent som 09/10 låg Brynäs sist efter 4 omgångar. Brynäs spelade kvartsfinal den säsongen.
Visst, poängen har uteblivit men det tar tid att ställa om från att möta ett betydligt sämre försvarsspel i AS till betydligt tuffare motståndarförsvar i SHL. Tycker att dom hittar varandra bra, jobbar hårt och ofta får fast pucken i anfallszon med hyggligt långa anfall som följd. Kanske lite överarbetat emellanåt och mer skott är säkert nåt dom jobbar på.
Herregud, det har gått 4 matcher och lite mer tålamod kanske är på sin plats?
Detta gjorde dom inte när dom spelade i AS.
Hur kan det komma sig?
Ang Rödin, han passar bort alla bra lägen och skjuter där man INTE ska gör det - Hybris?
Den som vet lite ser att det är föga effektivt. Det är bara att kolla målsnittet.
Detta är förstås nåt som både tvillingarna och övriga spelare jobbar på att hantera och lösa, men att efter 4 matcher döma ut dom som utlåningsobjekt vittnar om brist på elementära bashockeykunskaper och insikter.
Att dessutom börja gnälla om målsnittet efter 4 matcher och ta det som nån sorts bevis för en djupare och något mer nyanserad bedömning är bara skrattretande.
-Helt klart intressant att läsa dina synpunkter på PoW o PaW. Hur man kan uppfatta någonting så grundligt olika... Jag kan inte hålla med om något du skriver om dem. Funderar om du verkligen tycker som du skriver eller om Herr Provokatör mot strömmen har vaknat till liv på allvar...😃
Tycker det snarare ser ut att saknas styr på spelet. Laget är utspritt som en flock gnuer på savannen. Svårt att vara konstruktiv som ensam gnu mot en flock lejon.
Vi tycks ha ett sätt att spela som gör att vi får väldigt få utvisningar med oss.
Vi har fått spela i numerärt överläge enbart 8 gånger hittills.
Alla andra har fått spela i numerära överlägen minst 12 gånger.
Modo hela 23 gånger. Så det sätt Modo spelar på tycks göra att de får
fler utvisningar med sig.
Spelar vi för stillastående?
En sak som kanske kan spela in, och som jag inte gillar med vårt
spel hittills, är att vi ofta vänder hem och spelar tillbaka till backarna
ner i egen zon, när vi vunnit pucken. Det gör att vi oftast får anfalla
mot ett samlat motståndarförsvar.
Det blir då svårare att göra mål, och motståndarna kan då försvara
sig utan att behöva ta till otillåtna medel.
Sen har vi en trupp som tål noll skador.
Men det har redan börjat likna förra säsongen i skadeväg.
När hade vi alla spelare i truppen tillgängliga senast?
Det måste vara många säsonger sedan.
Det jag inte köper är anfallen.
Har sett alla matcher hittills iår, och kan direkt säga att något som slår mig är att tvillingarna inte alls kommit upp i den kapacitet alla vet att de kan.
Det jag däremot håller med om är att det trots allt måste få finnas tid till att komma till rätta i en högre division.
Men att säga att de allt som oftast haft en del långa anfall, att de hittar varandra osv är ju ärligt talat en ren lögn.
Tror inte det finns två spelare i laget som hittat varandra så lite och dåligt som P&P.
Till och med Lööke och Brodecki har hittat varandra mer hittills än P&P.
MEN jag är inte orolig. Jag vet att spelet finns där och nu är det bara hoppas att det kan lossna.
Jag tror att de skulle må så jävla gott av att få sätta dit en kasse. Inte att Jacob i deras kedja gör målet utan att en av P&P gör det. Känslan är att det skulle kunna lossna ordentligt.
Den fart som man ofta hör motståndartränare prata om är som bortblåst.
Men TJ är nöjd...
Även om man har ruggigt svårt att göra mål.
Men gnället och de snabba slutsatserna på tunt underlag ligger väl bara i linje med vad som oftast är brukligt härinne.
Jag har sett tre av fyra matcher i serien hittills och håller med de som är oroliga för hur spelet sett ut och hur detta ska sluta.
En sak inte någon nämnt hittills, vad jag kan se, är spelschemat.
Vi har haft en mycket tuff spelöppning med FHC och Luleå borta och utöver det guldfavoriten enligt många, Växjö, hemma. Tre lag som alla spelat CHL dessutom.
Det är matcher som vi under en normal säsong kan acceptera förluster mot om de inte ingår i en sådan svit vi nu ser?
FHC-matchen såg jag på plats och den var bedrövlig men i övrigt tycker jag inte det sett så tokigt ut med tanke på motståndet.
Jag lever med förhoppningen att de kommer att se bättre och bättre ut framöver om nu inte skadeeländet ska fortsätta grina oss i ansiktet.
Vuollerim: Håller med. Visst det har inte sätt jättebra ut, Men Växjö och Frölunda ÄR förväntade topplag och poäng mot dom är tufft. Luleå har ju också börjat serien riktigt bra och leder den nu till och med.
Började skriva ett inlägg om min syn på första fyra matcherna, men blev förlångt så hamnade i ett blogginlägg istället :P
stende89.wordpress.com/2014/09/21/analys-om-brynas-sasonginledning/
Betygen bygger alltså på mina förväntningar på spelarna innan säsongen kontra hur dom skött sig första fyra matcherna och r alltså inte hur bra dom är (y).
Tråkig inledning med bara fyra poäng men kul ändå att säsongen är igång och många unga spelare börjar visa upp sig. Brodeckis genombrott på A-lagsnivå igår?
Och bara för att spelet inte funkar till 100% med de nya förutsättningarna på direkten, så menar du att TJ och laget inte försöka anpassa spelet efter de nya förutsättningarna?
Goddag yxskaft.
Jag försökte förklara varför forwards i allmänhet och kanske nya spelare som tvillingarna i synnerhet har det tufft att ta sig in på mål: de större zonerna/ytorna gör att försvarande lag ofta ställer upp sig i nån sorts handbollsförsvar för att inte riskera att gå bort sig. Det var mao ingen undanflykt utan en konkret förklaring på varför man måste ge spelarna mer tid än 4 matcher att hitta olika lösningar på problemet.
Att du tar det som en undanflykt visar mao på att du inte håller med, och anser att de nya större ytorna inte har nån inverkan på vare sig försvars- eller anfallsspelet.
Intressant...
Bröderna Brothers har inte "missat en grillkväll" denna sommar. Hade de missat några skulle de klara tempot bättre. Där har zonstorleken ingen betydelse. Noll tempoväxling...
Redigerad kommentar
Utan tvekan är Brynäs ett av de mest stillastående spelande lagen. Mumma för de checkande lagen...
Huge: Bara lite underligt att så många av de övriga lagen i serien anpassat sig till de nya förutsättningarna....
Förklaringen ligger snarast i att Sundlöv återigen misslyckats med balansen i laget.
Förra året byggde han ett framtungt lag och i år ett baktungt lag. Försvarsmässigt ser Brynäs riktigt starka ut men framåt är det alltför tunnt.
Att olika lag anpassar sig i lite olika takt är väl inte så konstigt, vore betydligt märkligare ifall alla lag anpassade sig i exakt samma takt trots att man har olika spelsätt, olika skadebilder osv osv.
Sen vet jag inte vad du redan efter 4 omgångar har för konkreta belägg för att att "så många andra lag" redan har anpassat sig till de nya förutsättningarna?
Låter mer som det gamla vanliga mantrat som man hör härinne säsong in och säsong ut: alla andra lag har gjort allt så mkt bättre, det är bara Brynäs som aldrig lyckas med nånting...
bradberry: "Funderar om du verkligen tycker som du skriver eller om Herr Provokatör mot strömmen har vaknat till liv på allvar..."
På en sida som till 90% befolkas av gnälliga, svartmålande självpåtagna elittränare med mkt ringa hockeykunskaper så framstår självfallet alla försök till nyansering som en provokation... :-)
Tror ärligt talat att krävs lite mer än att bröderna avstår från ett par grillkvällar till förmån för tempoträning samt enbart 4 matchers spel, för att dom ska komma in i SHL-tempot på allvar. Allt är individuellt, för vissa går det snabbt, för andra kan det ta upp till en halv säsong om inte mer.
Baserat på det vi har på papperet håller jag inte riktigt med.
Ollas har vi ännu inte sett på isen, klart att en sån pjäs saknas framåt nåt enormt.
En producerande toppforward som dessutom är en stor ledarfigur på isen.
Olden har vi heller inte sett så mkt av, tyvärr.
Tycker i övrigt att det vi har på isen framåt har gjort det helt Ok så här långt, ungefär vad man kan begära efter förutsättningarna.
Tycker även att dom är bra i sargspelet och på små trånga ytor, kommer ofta ut med pucken eller lyckas iaf frysa den till det kommer assistans.
Att produktionen dessutom går i vågor hos tilltänkta målgörare är väl mer en regel än undantag, skulle jag vilja påstå.
Håller med du: finns potential för att det ska bli riktigt bra när dom blivit ordentligt varma i kläderna.
CZ:s gäng är en frisk fläkt i AS, iaf så här långt.
Kul, det är vår gamle tränare värd...
Mina kedjor när alla är krya:
Ollas - Scott - Rödin
Sweatt - Enterfeldt - Brodin
Lindblom - Westerholm - Brodecki
Blomqvist - Nordquist - Olden
Backpar:
Djoos - Andersén
Bertilsson - Eklund
Westlund - Kilström
Sjunkande skeppet?
Han slutar för att han inte kommer överens med Kruse. " kan inte samarbeta med en person som lägger sig i allt " säger Salo
Redigerad kommentar
Bröderna behöver en till säsong i gymmet innan de är rustade för att göra det de presterat i Allsvenskan.
Påminner de förresten inte om Lars-Erik Spets?
Auchinleck: Tvillingarnas spelsinne och teknik ligger på en helt annan nivå än Spets dito. Jag tycker att det är rimligt att ge nyförvärv - särskilt från lägre serier - en viss anpassningsperiod, men den kan förstås inte vara hur lång som helst. Särskilt inte om egna juniorer överglänser nyförvärven. Så blev fallet med Spets, som ju dock var en betydligt mer begränsad spelare än tvillingarna. Särskilt centerbrorsan vore dumt att inte ha tålamod med, med tanke på hur svårt det är att hitta bra centrar.
Redigerad kommentar
Tvillingarna har mer spets än Spets alltså. Må så vara. Anpassning jarå, men som du själv skriver: om juniorerna från Akademin överglänser värvade seniorer varför värva seniorer?
Rätt tröttsamt att fylla på i fjärdelinan.
Olden borta en månad. Senior från Almtuna eller egen junior?
Precis som Bengtzén påpekar är det synd att Olden har blivit skadad, eftersom han är en av de nya som ska växa in i SHL-kostymen. Ingen vältajmad skada för hans del.
Förhoppningsvis håller Bengtzén på att sondera terrängen vad gäller utbud av forwards, känns som att det behövs lite backup då både Olden och Ollas knappast är tillbaka i normal matchform inom de närmsta 2 månaderna.
Med Schremp borta verkar den europeiska marknaden iaf rätt död (om vi vill ha en klassspelare). Jag ser då gärna en förstacenter!