match på webben
Nu har du slagit knut på dig själv....igen."
När har jag påstått det?
Din läsförståelse verkar hålla Powerfadeklass....
Jag skrev att bl.a Ollas skada knappast kunnat förhindras via "rätt" träning.
Dvs: hans skada har sannolikt berott på att han antingen medvetet eller av slarv har gjort en övning på ett felaktigt sätt.
Eller så har han gjort en standardövning sas, nåt spelarna ofta gör utan att den ger upphov till skador, och lik förbattat skadat sig.
Kan man då säga att den övningen är felaktiv och helt värdelös, bara för att nån spelare råkar skada sig 1 gång på 500 typ?
Oavsett så vet vi ju inte vad som hände med Ollas, min huvudpoäng var ändå att visa på skador (Enterfeldt, Sunken, Gunderson) som knappast gått att förhindra med rätt träning.
Huss: "Jämförde lite med SAIK och snittar 2 man mer varje år i jämförelse med Brynäs (16 st under guldåret 13/14 t.ex.). Har Brynäs bara haft lite otur under dessa år i jämförelse med SAIK eller är västerbottningarna bättre på skadeförebyggande?"
Ja, se där.
Det skiljer mao inte nämnvärt mellan de båda lagen, när det gäller hur många som spelat ca 90% av matcherna.
Och ser man då till de långtidsskador vi haft och som verkligen inte kunnat förhindras med förebyggande åtgärder, så känns ju vårt tidigare skadeläge ändå relativt normalt jämfört med andra lag (iaf med SAIK).
Så man ska akta sig för att dra för snabba slutsatser och påstå att vår träning har varit helt felaktig och en stor anledning till skadorna vi haft.
Brynäs har haft en historik av många missade matcher per spelare.
Den här säsongen har börjat på ett liknande sätt.
Jag har inte på något sätt sagt att det är ett resultat av upplägget. Jag har skrivit att man kanske borde titta på hur träningen, maten, vilan med mera bedrivs med tanke på de återkommande skadorna."
Ja, och många av dessa missade matcher har berott på saker som träning, vila, maten osv knappast kunnat förhindra.
Ja, den här säsongen har börjat på liknande sätt.
Men att 6 spelare vilat i andra träningsmatchen är knappast nåt vettigt underlag för att dra din slutsats: att det berott på träning, mat, vila osv.
Du jämför ju äpplen med päron som den värsta frukthandlare.
"För övrigt: Benbrott och liknande kan delvis bero på utmattning. Givetvis är det inte den direkta orsaken, men vid felbalastning, trötta muskler, inte tillräckligt näringst/mineraltillskott osv så kan absolut det medverka till även den typen av skador."
Tja, vad du nu ville ha sagt med det?
Du slår ju in dörrar som redan är öppna.
Att spelare blir mer eller mindre trötta och därmed indirekt kan ha lättare för att bli skadad är väl ingen nyhet direkt.
Ja, tyvärr.
Du är SÅ enögd.
Hedman kommer visserligen med hygglig fart från mittzon men innan tacklingen bromsar han in och mer eller mindre glider in i tacklingen.
Det är tyvärr hans massa som olyckligt träffar Enterfeldt utsträckt armar och därmed hans ena armbåge, som får en olyckligt utgång.
Det såg även domarna, och såvitt jag minns blev det väl inte ens en tvåa.
Jag menar: helt Ok att gnälla och fördöma Hedman när han gjort nåt fult, men att döma nån via guilt by association är ju bara fånigt.
Huge: "Det skiljer mao inte nämnvärt mellan de båda lagen, när det gäller hur många som spelat ca 90% av matcherna."
Du missar poängen i vanlig ordning. Hur är det det du brukar uttrycka dig, problem med läsförståelsen antar jag?
Tittar du på de lag som vunnit SM guld de senaste åren så har de flesta av dem siffror runt 14-16 spelare spelar 90%. Det verkar vara ett recept för att nå långt.
Brynäs har de senaste åren varit nere på siffror runt 10-12 vilket är 1) under snittet 2) indikerar att vi är mer skadedrabbade (vilket du påstår att vi inte är).
Sen kan jag bara hänvisa till JFKs inlägg om att ingen ifrågasätter träningen som sådan men det synes som att den borde kompletteras med mer skadeförebyggande åtgärder och individuellt anpassad träning även under försäsong.
Självklart kan du inte förebygga olycksrelaterade skador men spelare som Sunken, Bertilsson och andra med historik bör få helt skräddarsydda program t.ex.
I Ollasfallet cyklade du av vägen och ditt försök att kravla upp ur diket var väl inte direkt...tja....lyckat ;-)
Märklig inställning...
Om Hedman nu gått in "med sådan fart" som du påstår, varför reagerade inte domarna tror du?
Titta på matchbilderna, Hedman har ingen anmärkningsvärt hög fart, det är hans tyngd som träffar armbågspartiet, som kommer i kläm mot sargen.
Behövs inte speciellt mkt i det läget för att en armbågsled ska krossas eller på annat sätt bli obrukbar.
Hade Andersén gjort likadant på en motståndare med samma skada som följd, är jag tämligen säker på att både du och andra som också resonerar likadant, inte hade tyckt att tacklingen var ojuste.
Svårare är det nog inte, om vi ska vara ärliga.
Som sagt: läsförståelsen?
Jag har aldrig påstått att vi inte är mer skadedrabbade, även om ditt exempel med SAIK bara är ETT exempel på din teori. Har du kollat alla andra lag?
Jag säger att många av våra skador inte behöver ha med felaktig träning, mat, vila eller nåt annat att göra.
Eftersom det är den biten vi diskuterar, eller hur?
Och om man då räknar bort de skador som INTE har berott på ev felaktig träning osv, så blir skillnaden med andra lags skadebild inte så stor.
Sen tror jag mer på att våra relativt tunna trupper (numerärt sett) har gjort att det blir hårdare slitage på spelarna överlag, vilket gör att risken för skador ökar.
Så ev felaktig träning tror jag mindre på.
På vilket sätt cyklade jag i diket i Ollasfallet? Jag redogjorde bara för min teori om vad som hänt, inget annat.
Du kan väl isf redogöra för vilken typ av skada han har, vad som orsakat den och vad i hans/lagets träning som varit felaktig och därmed orsakat hans skada?
Ett exempel:
Ditt försök till statistik ljuger ju avsevärt om det är så att fyra spelare missat 10% av matcherna på grund av hjärnskakning och i ett annat lag där har tre spelare missat mer än 10% på grund av slitna ljumskar. Ser du skillnaden?
Det är mer av intresse att enbart jämföra liknande typer av skador, i det här fallet förslitningsskador eller belastningsskador.
Din statistik cyklade just ner i diket...
Redigerad kommentar
Är lite trött efter 18 hål, då avtar tankeskärpan och formuleringsbiten markant.
Får skylla på det... :-)
Undrade bara varför.
Tolkar det som att du inte gillar att få mothugg från nån som tycker annorlunda, eller hur ska jag isf tolka ditt ångrande?
Därav mitt antagande att du blev irriterad.
Svårare var det inte.
Ha det gött själv... :-)
Statistiken har ingen som helst koppling till försäsongsträningen utan var bara framtagen för att påvisa att Brynäs har varit mer skadedrabbat under de senaste säsongerna än t.ex. SAIK och ett par andra lag.
Vad skadorna beror på är en annan diskussion. Äpplen och päron liksom.
Nu får du tamejfan kravla dig upp ur det där diket... ;-)
Du kan ju dribbla med statistik precis hursomhelst och din är inte speciellt relevant om du jämför skador som uppkommer genom exempelvis våld mot huvudet med förslitningsskador som slitna ljumskar.
Diskussionen böir ju intressant först när vi vet om SAIK har exempelvis haft två förslitningsskador och Brynäs åtta. Först då blir det relevant att titta på förebyggande åtgärder och individuella träningsupplägg.
Äpplen och päron liksom.
Och försök inte komma och slå mig på fingrarna vad gäller statistik, jag sätter min högra pungkula på att jag har bättre koll där.
Men när det är så otroligt mycket pengar involverade i ishockeyn nuförtiden så måste alla delar inom verksamheten skötas ytterst professionellt.
Oskar Lindblom om förlusten mot Leksand:
"Sedan hände något uppe i Leksand dagen efter. Det var Leksand som tog tag i matchen och kunde vinna med övertygande 5-2.
– Den matchen blir inte alls som vi har tänkt oss. Jag tycker att vi kom dit med en bra inställning, men jag vet inte alls vad som hände när pucken väl släpptes.
– Leksand kom ut väldigt hårt och vi var inte alls med i matchen. Det är en bra lärdom att ta med sig, för sådär ska vi absolut inte spela i vinter."
Låter som att uppträdandet under vissa av matcherna under TJ inte är så lätt att bli av med.... :-)
Om du vill se om träningsmetoderna som föreningen använder är bra i jämförelse med andra föreningar håller jag absolut med dig. Den statistik jag snabbt ryckte fram visar bara att vi tycks ha mer "otur", "fler skadebenägna spelare på lönelistan" etc. än t.ex. SAIK, inget annat.
Huge: "Huss: Så du har missat hela debatten (huruvida ev felaktig träning har varit orsaken, som en del hävdar) och vill bara säga att vi varit mer skadedrabbade än en del andra lag?"
Vilka har hävdat att det varit orsaken? Jag tyckte att det kunde vara en idé att undersöka OM det varit orsaken just för att Brynäs på senare så ofta drabbats av skador. Du som viktigpetter borde ju älska en sådan undersökning för då kan du slå dig för bröstet och påtala att nuvarande ledning aldrig någonsin kan förbättra något.
(Det är bara i efterhand man eventuellt kan konstatera att det varit så).
Förstår att du som viktigpetter känner dig manad att uppmana Brynäs ledning att titta på skadorna och försöka utröna vad dom beror på.
Precis som om dom inte redan har gjort och gör det kontinuerligt, menar jag...
Huge !
Om du skulle nämna 5 st åtgärder, där reducera antalet skador inkluderas, för att komma längre i slutspelet samt ev ta guld- vilka 5 st åtgärder skulle det då bli !?
Ja, du får väl tipsa Brynäs ansvariga som jobbar med skadebiten.
Dom sitter säkert och rullar tummarna och skiter fullständigt i att analysera skadebiten (varför vissa skador uppkommer och vad man kan förbättra för att minimera skador överlag).
Eller så är det så att Brynäs och alla andra lag ständigt jobbar med den här biten, det är iaf vad jag tror.
Sen är jag rätt säker på att dom flesta skador vi har just nu bara handlar om småsaker där man vilat spelare av säkerhetsskäl, och där det inte är nån större idé att lägga krut på att försöka se om det handlar om nåt fel i upplägget (träning, kost, vila osv).
Det mesta så här års handlar nog mest om skavanker som alla lag drabbas av på försäsongen, fullt naturligt saker sas.
1: En bra ersättare till Andersén.
2: Få Ollas tillbaka i spel, fullt frisk.
3: Sätta spelet, framförallt PP och BP.
4: Starky och Sandström måste lyckas, alltid viktigt för att gå långt.
5: Jobba stenhårt i alla byten.
Ingen garanti för att lyckas, men iaf en bra början.
Huge: Hur jobbar man? Det är klart att man analyserar den där biten, men frågan är hur. Modo fick ned skadefrånvaron radikalt efter att man tagit in idrottsmedicin i Umeå. Hur gör Brynäs? Man har egna läkare, men törs/har man råd att plocka in medicinska experter?
Enligt min erfarenhet är läkare lite som lokala poliser i amerikanska filmer. Helst löser man det själv med egna resurser och att behöva plocka in externa experter (FBI) sårar stoltheten.
Hur som helst så hoppas jag för Er skull att de som leder Brynäs inte är lika övertygade som dig att man alltid gör rätt. Att man är nyfiken på nya rön, att man inte är rädd att tänka och gå "outside the box" och att man inte har så mycket prestige att man inte kan erkänna att det kan finnas bättre lösningar. Jag vet att Modo framförallt efter de lyckosamma åren då vi producerade NHL-stjärnor på löpande band blev "fat and happy". Man blev övertygade om att det sätt man jobbade på var rätt i och med att man var så framgångsrika olch man blev frånsprungen av hungrigare föreningar.
Bra punkter !
Hoppas att de räcker och att de uppfylls !
Nr 1 börjar ändå dra ut oroväckande på tiden.
Lunchade på Läkerolen häromdagen där det allt mer pratades om att det blir Lucas Carlsson.
Fast det är ju prat - ingen sanning.....
Och eftersom jag inte är medicinskt kunnig eller insatt när det gäller såna här saker så har jag tyvärr heller inga goda råd att komma med.
Såvitt jag vet har vi iaf provat olika upplägg med varierat resultat.
Även om det ständigt dyker upp nya rön och teorier och som man självfallet måste titta på, så känns det ändå som att många av våra skador (och andra lags diton) har handlat om saker man aldrig kan förhindra eller förebygga via nya eller gamla träningsrön.
"Hur som helst så hoppas jag för Er skull att de som leder Brynäs inte är lika övertygade som dig att man alltid gör rätt."
Och när har jag påstått att man alltid gör rätt?
Det är väl en jävla skillnad mellan att påstå nåt så dumt och att lita på att dom ansvariga gör ett så bra jobb som möjligt.
Och därmed acceptera, på nåt sätt.
Rykten är rykten, omöjligt att sia om vad som har nån substans eller inte.
Bara för att dom uppstått nån gång så betyder ju inte det att dom stämmer.
Rödin var ett bra och roligt val som C men de flesta trodde nog på Enterfelt och Ollas som assisterande. Att Enterfelt föll bort kändes ganska självklart då hans skada ganska tidigt visade sig svårläkt, svårt att ha en A som sitter på läktaren fram till jul. Men Kilas före Ollas? Ja, jag vet spekulationer hit och dit men det är inte orimligt att Ollas föll bort för att han, liksom Enter, inte kommer kunna bidra på isen speciellt mycket pga efterhängsen skada.
Känns väl heller inte som nån big deal direkt, viktigare att rätt man bär C:et på tröjan utan att man behöver förringa jobbet som assisterande gör.
Avsåg väl dessutom mest att man överlag ska ta rykten med en nypa salt.
Lite orolig över våra målvakter. Inget större fan av Starky, och Sandström är grym men kanske behöver något år till. Läser nu att Honken tränar med Almtuna. Blir det att låna in honom igen?
För mig är han fortfarande en stark SHL-målvakt, jämnare än Starky. Och med stort Brynäshjärta. Om han nu inte är klar med sin elitkarriär så förstår jag inte varför man inte satsar på honom istället. Hade varit ett bättre komplement till de yngre och som de kan ta till sig.
Jaja, mitt nickname... Jag är ett Honken-fan ;-)
honken21: Bra där!
Sandström o Honken och Johansson utlånad. Hade varit både bättre å billigare. Tror inte Starkbaum bryr sig särskilt mkt om de unga målvakternas inskolning etc.
Jahaja, ska vi då tro att det utdragna svaret på Niclas Andersén heter Lucas Carlsson?
Nog bara i Brynäs detta anses "gå jämnt upp"...
möjligt..
Gisses, Starkbaum är en toppmålvakt i elitserien vilket Honken långt ifrån är.
Det har pratats om att du ska se ngt positivt m Brynäs också
Ain't gonna happen...
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk: Ge mig en enda sak som visar att Starkbaum är en "toppmålvakt i SHL".
Och säg för guds skull inte "han är landslagsmålvakt".